Za povratak na prethodni dio priče o ovom putovanju kliknite ovdje.
Slike sa četvrtog dana ovog putovanja možete vidjeti ovdje.
Mapu četvrtog dana ovog putovanja možete vidjeti ovdje.
Već tokom noći počelo je puhati!
Oni koji su osjetili, kako se ono veli, „na svojoj koži“, drugačije će pojmiti što je to bura od onih koji su samo čuli za nju.
Prvo racionalno objašnjenje pojma„Bura“. Prema wikipediji bura je jak, suh i hladan, mahovit (naglo mijenja smjer i brzinu) i turbulentan vjetar s kopna, koji pretežno u hladno doba godine puše duž istočne obale Jadranskoga mora. Naziv vjetra je sveslavenskog porijekla, njegovo značenje je "vihor, zao vjetar". U unutrašnjosti za bure pušu umjereni sjeverni i sjeveroistočni vjetrovi s kopna koji se ubrzavaju prelazeći preko planinskih lanaca, osobito na mjestima gdje postoje sniženi gorski prijevoji (na primjer Senjska vrata), pa se pritom bura pojavljuje kao padajući, slapovit vjetar, to jest ima izrazitu, prema dolje usmjerenu komponentu gibanja. U kanalima je opasna za manje brodove jer se može pojaviti iznenada, gotovo bez ikakva predznaka, i odmah zapuhati orkanskom snagom. Na moru bura svojim udarima raspršuje morsku vodu u vrlo sitne kapljice i pjenu stvarajući tanak, magličast sloj, takozvano dimljenje mora (lat.fumarea). Bura mehaničkim djelovanjem, sušenjem tla i stvaranjem posolice onemogućava razvoj vegetacije na izloženim sjevernim dijelovima pojedinih otoka sjevernoga Jadrana.
Toliko o objektivnoj teoriji. A sada o subjektivnoj praksi.
Prvi moj dojam, što se tiče bure je mahnitost vjetra. Nije najgore što je to jak vjetar, mada jest i to, već to što brzo i nenadano mijenja ne samo intenzitet nego i smjer. Noću puše jačim intenzitetom. Barem sam se to nadao dok sam se tu noć stotinu puta budio.
Noć, mrak tama, a vani kao da je izbezumljena zvijer koja panično pokušava uči u kuću i poharati sve živo i neživo u njoj. Ili kraće rečeno, kao da nastupa smak svijeta.
Nakon bezbroj buđenja i ponovnog padanja u san, odjednom otvorih oči – dan. Vani i dalje puše ali ipak bitno slabije. Možda će stati, ponadah se, mada u to baš nisam previše bio uvjeren.
Vani sunčano kao i jučer, iako je pogled na okoliš bio nekako kontrasniji. Bura, koja i dalje puše, dobrano je očistila zrak tako da je sve nekako blistalo, čak i bolo u oči i kolikoj mjeri je
zrak bio bistar. Da ne puše, pomislio bih prekrasno jutro, kao i jučer u Karlobagu.
Krenuli smo i vozili se par stotina metara do onog šoping centra. Našli smo kakvu-takvu zavjetrinu i dok je suputnica otišla po logistiku ja sam promatrao okoliš, točnije povijanje grana na okolnom drveću. Pokušavao sam od njih stvoriti, barem u svojoj glavi, nekakav mjerni instrument koji mjeri u kojoj mjeri treba biti moja zabrinutost zbog burnog putovanja koje ćemo danas proći. Na svoju žalost morao sam konstatirati da se pri udarima bure grane povijaju u žuto područje, a za vrijeme jačih udara vjetra zadiru i u crveno.
S dubokim uzdahom zaključih da od sekiracije nema baš mnogo koristi, biće kako će biti, naše je da to stoički podnesemo.
U želji da tok razmišljanja usmjerim na nešto manje traumatično, ma štogod to bilo. Spustih pogled s grana na tlo i počeh promatrati ljude i vozila. Promatranje ljudi nije mi baš pomoglo jer je bilo lako uočiti da oni koji hodaju, bore se s vjetrom, svako na svoj način. Da nije spoznaje da i nam slijedi ta borba, to promatranje bi moglo poprimiti i komičnu notu, ovako mi nije baš pomoglo u tom pokušaju usmjeravanja toka svijesti na nešto manje zlokobno.
No, promatranje parkiranih vozila jest. Bilo ih je svakakvih, čak je jedan auto imao Albansku registraciju (!). No, uvjerljivo najbolji prizor, koji mi je dosta pomogao da zabravim na buru, i svu frku zbog nje, bio je jedan crveni pick-up sa „najboljim čovjekovim prijateljem“ u tovarnom prostoru.
Dok mu je vjetar mrsio krzno strpljivo i smireno je čekao svog gazdu potpuno ignorirajući divljanje vjetra. Za trenutak mi se učinilo da je i meni uputio jedan kratki pogled prezira i prigovora u stilu „pa to je samo vjetar, njega se bojiš“. Iako sam i sam odbacivao tu mogućnost, smatrajući je čistom uobraziljom, pomislio sam u sebi da stvarno pretjerujem s tim svojim strahom od bure. Trebamo strpljivo polako i pažljivo prijeći tih 20-tak km do Masleničkog mosta, a dalje smo „na konju“.
Iznenadio sam se u kojoj mjeri sam sa ovim razmišljanjem obodrio samog sebe. Onaj zlokobni osjećaj se drastično smanjio. Nije potpuno nestao, ali se sveo na nešto što je podnošljivo i što se može kontrolirati. Čak se javila i neka blaga, ali pozitivna nervoza u obliku ugodne nestrpljivosti da se već što prije krene.
Eto, sve zbog jednog psa, i njegovog pogleda koji mi se pričinio.
Nakon doručka u toj zavjetrini šoping centra konačno smo krenuli u tu „umjerenu do jaku buru s orkanskim udarima“.
Prolaskom kroz nešto što bi moglo biti centar mjesta, ili barem njegova glavna riva, snimih to.
Prema njenom izboru ja sam vozio prvi. Savjetovao sam joj da vozi polako, laganije nego inače, i što je najvažnije da vozi barem metar, ako ne i više od desnog ruba ceste. Ovo zbog prostora a hvatanja ravnoteže kada udar bure odluči ju baciti preko tog desnog ruba ceste. Zanimljivo da su nas vozači vozila, koji su isto tako laganije i opreznije vozili, obilazili u širokom luku i ni jedan, ponavljam ni jedan, nije nervozno trubio na nas što se vozimo skoro-na-sredini-voznog-traka. Kao da su imali obzira na našu muku, pa su suosjećali s nama. Jest i njima je teško voziti po buri, no nama je teže.
Pri vožnji biciklom ponajprije ne volim kišu a zatim i vjetar u lice. No ovo danas proživljeno stavilo je buru na prvo mjesto, ispred svega. Jest, problem je u jačini vjetra, no dodatno bitno veći problem što taj vjetar mijenja smjer. A mijenja ga mahnito i nepredvidljivo.
Imajući na umu sinoćnji komentar o buri ovih krajeva koji sam čuo od domaćina, uz stoičko trpljenje mahnitosti bure, osjećao sam i strepnju da li će Maslenički most uopće biti otvoren, jer bi kod njega, ili oko njega bura trebala imati svoj maksimom. A ako neće, da li ćemo imati bilo kakav zaklon. A ako nećemo naći zaklon, da li će nas bura nemilice šibati. A kako će nas nemilice šibati…
Krajnjim naporom volje, a nije ga bilo lako pronaći jer sam neprestano bio zaokupljen lovom na ravnotežu dok su me udari bure bacali tamo-amo, uspio sam prekinuti taj suludi iracionalni tok koji me sigurno neće dovesti nečem dobrom. Sjetih se da sam, potpuno usredotočen na tu borbu za ravnotežu na biciklu, zaboravio pogledati, barem za trenutak, okolinu kroz koju traje borba. Stoga opalih jedan snimak situacije oko i ispred nas.
Kako tehnika fotografiranja još nije dosegla stupanj na kojemu može zabilježiti vjetar, njegovu jačinu i smjer, gornja slika izgleda bitno idiličnije nego što je u stvarnosti bilo.
Veliki mi je biciklistički staž, bez obzira mjeren on godinama ili kilometrima, no ovakvu buru nisam nikad doživio. Ni približno!
Sad iz ovog ugla, dok sjedim i pišem ove redove i kada je sve prošlo, kulminacija, vrhunac, maksimum bure, ili barem moj dojam o njoj, dogodio se obilazeći malu uvalu, dok smo novi maslenički most već u daljini nazirali.
Ako malo pažljivije pogledate površinu mora na gornjem snimku biti će Vam jasno ono objašnjenje sa wikipedije: bura svojim udarima raspršuje morsku vodu u vrlo sitne kapljice i pjenu stvarajući tanak, magličast sloj, takozvano dimljenje mora.
Novi maslenički most na gornjem snimku sam si približio zoomom fotića.
U ovom mahnitom okruženju koji ti mahniti udari bure stvaraju osjetih zrnce utjehe i smirenja ugledavši neki kombi na gornjem snimku. Logika mi brzo zaključi da je most otvoren i to čak i za takva vozila. A ako je novi otvoren biti će, valjda, i stari, jer bura manje puše kod njega.
Valjda je i bura osjetila da sam u ovoj borbi s njom obodren i bitno ojačan time pa je ona odlučila sve svoje snage angažirati u toj maloj uvali.
Jest, bura mahnit vjetar, čiji udari se pojavljuju sa svih strana, no ipak je to vjetar koji, kad se sve zbroji i oduzme, puše s kopna na more. Da bi mi tu uvalu obišli prvo se magistrala, a i mi s njom, moramo okrenuti prema kopnu.
Dakle slijedi par stotina metara strave i užasa u obliku sitnog, malog beznačajnog čovjeka i okrutne prirode.
Sad vjetar nije bio s lijeve ili s desna, već je njegov smjer bio isključivo ravno u lice. Smjenjivali su se udari koji su me zaustavljali. Šaltao sam brzine od niže na još nižu sve dok više nisam imao prostora za šaltanje. Kao da je to buru osnažilo, kao da je osjetila da posustajem pa je pojačala i frekvenciju i intenzitet udara. Brzina bicikliranja mi sa smanjivala, osjećao sam kao da se vozim na najvećoj mogućoj uzbrdici, dok me udar bure nije potpuno zaustavio.
Stavio sam noge na asfalt zaustavljen u mjestu. Zanimljivo da sam prije osjećao iznenađenje, zatečenost i zbunjenost nego nevjericu, zabrinutost i strah. Čak sam osjetio i neku dozu egzotičnosti, zanimljivosti, atraktivnosti čak.
Na ravnoj, potpuno ravnoj cesti zaustavio me je vjetar! Nevjerojatno, neshvatljivo, pravo čudo!
Dok je bura sa svojim udarima ravno u moje lice i tijelo maksimalno likovala, sišao sam s bicikla i polako trpljivo gurao ga tih stotinjak metara kada će magistrala doći do kraja uvale i promijeniti smjer od ovog ka kopnu prema onome ka moru.
Došavši na taj kraj uvale skrenuo sam s ceste i sačekao suputnicu koja je u istoj pozi kao i ja, gurajući bicikl šetala rubom ceste kao na korzu.
„Bura mi je skinula kacigu s glave!“ reče mi, više s primjesom iznenađenja nego sa zabrinutošću.
Okrenuvši leđa kopnu vožnja biciklom je po prvi put danas dobila i primjesu uživancije. Istina, bura je udarala i s lijeva i s desna, no uglavnom je to bilo odostraga, ili odostraga sa strane tako da smo u konačnici uglavnom imali „komponentu sile“ koja nas gura prema naprijed. I dalje je prisutan taj lov za ravnotežu, no bitno manjeg intenziteta.
Vožnjom uzbrdicom, koja je zbog te „komponente sile“ izgledala kao vožnja po ravnom, stigli smo (ah konačno!) i do auto ceste.
Otprilike na istom mjestu s kojeg sam snimio gornji snimak okrenuo sam se desno i snimio Velebit ispod kojeg smo danas prošli.
Ona crta bijelog oblaka iznad Velebita lokalci nazivaju „Lička kapa“ i vele da je to standardno obilježje vremena kada puše bura.
Prošli smo ispod autoceste i nakon par zbunjujućih raskrižja, na kojima sam napustio svoju logiku i slijepo slijedio putokaze za Maslenicu. Dobro sam učinio jer sam nakon nekih kilometar i nešto na kraju nizbrdice kojom sam vozio ispred sebe ugledao pristup na Maslenički most.
Dakle, trenutak istine!
Taj je most, valjda i bura ugledala pa je i ona pojačala intenzitet. Dakle, pičimo mi nizbrdo prema mostu, piči i bura, pa tko će biti brži i jači.
A onda se desilo čudo!
Kad sam, ja kao prvi u koloni od nas dvoje, došao tik pred most – bura stade!
Muk!
Mir i tišina!
Vozim preko mosta i u sebi proživljavam iznenađenje do zaprepaštenja i zbunjenost do potpune neshvatljivosti. U nekom čudnom nadnaravnom psihodeličnom miru i tišini pređem most bez daška vjetra!
Pređe ga i moja suputnica!
Čim smo prešli most ponovo udar bure. Onaj ljuti, ogorčeni udar, razočaran što to nije napravio mrvu ranije kad smo bili na sredini mosta.
Čudo, velim, mada u čuda baš puno ne vjerujem. Radije sam pristalica one Ajnštajnove da je „Čudo izlika za Božje postojanje“.
Kao da mi je pao ogroman kamen sa srca.
Prešli smo most!!!
Opet mi sve oko mene postaje zanimljivo, pronalazim u okolišu masu toga što treba uočiti, zapamtiti, ili barem snimiti. Naravno, bura i dalje puše, no nekako posustalo, razočarano. Odavde pa do Zadra uglavnom idemo prema jugu, pa i ako će puhati, a hoće, od toga ćemo imati više koristi i zadovoljstva, nego neugode i zabrinutosti.
Zbog svega ovoga dozvolili smo si luksuz malo podužeg odmora. I to s ove južne strane mosta (južne, ponavljam, a ne one sjeverne).
A sad most i njegova okolica.
Prema wikipediji Maslenički most (zvan i "Stari Maslenički most" kako bi se razlikovao od "novog" obližnjeg betonskog mosta na autocesti A1) lučni je čelični most preko Novskoga ždrila na Jadranskoj magistrali. Nalazi se između dvaju naselja – Posedarja i Maslenice. Dug je 315 m, a nalazi se 55 m iznad mora. Prvi most dovršen je krajem 1960., a pušten je u promet u siječnju 1961. Srušen je 21. studenoga1991. godine u Domovinskom ratu. Obnovljen je i pušten u promet 2005. godine u nešto većim dimenzijama od prijašnjeg. Niveleta mosta Maslenica prelazi Novsko ždrilo na visini 55 m nad morem, što je 37 m niže od nivelete Masleničkog mosta na trasi autoceste (92 m). Upravo zbog svog povoljnog položaja ovaj most je alternativni pravac u slučaju zatvaranja autoceste zbog bure.
To što je most čelični a ne betonski čini ga vitkijim i elegantnijim, pa je meni više nego prekrasan.
Možda sam u tom zaključku malo i previše subjektivan zato što je meni posebno prirastao srcu jer sam točno prije 40 godina njime prošao na svom prvom putovanju biciklom na more (vidi blog „Prvi put biciklom na more“). Tad je most izgledao ovako
Za onog tko to ne zna, a čini mu se interesantno Novsko ždrilo je morski prolaz između Novigradskog mora i Velebitskog kanala. Tjesnac je dug 4 km. Širok je do 400 m i dubok do 30 m. Preko ždrila su izgrađena dva mosta, stari i novi Maslenički most (izvor: wikipedia)
Kad se već spominje taj novi most, evo da i njega prikažem.
Na gornjim slikama novog mosta lijepo se vidi ta „Lička kapa“ kako se ovdje zovu ti bijeli oblaci u vrijeme bure.
S druge strane Novskog ždrila je pogled na mjesto Maslenicu, po kojemu je dobio ime, kao i na ulaz u Novigradski more.
Ovo razgledanje okolice mosta završavam zumiranjem te „Ličke kape!
Autori mosta su pretpostavili da imaj još onih osim mene kojima je most zanimljiv i pažnje vrijedan pa su odmah nakon mosta napravili parkiralište.
Ako se okrenem za 180 stupnjeva u odnosu na gornji snimak, uočavam neku kamenu građevinu, odavno van upotrebe. Da je van upotrebe zaključujem na osnovu naljepnica moto i ostalih klubova nalijepljenih na prozorskim staklima.
Pauza na mostu je trajala višestruko dulje od očekivanog, no ipak smo se natjerali krenuti dalje. Vožnja koja je uslijedila nakon mosta je bila sasvim drugačijih osobina. Opet ću spomenuti taj pojam „vremensko prostornih vrata“, čiju je ulogu ovaj put imao taj most. Do mosta tjeskoba i muka zbog bure koja je bila sveprisutna. Nakon mosta vjetar, donekle i znatan, no puše nam u leđa pa nam je čak i milo što je tu jer nam vožnju čini ugodnijom, te nam još više pojačava uživanje u vožnji. S navedenim već pojačani užitak dodatno je pojačan potpunim izostankom prometa. Prava uživancija!
Navedeno slikom prikazano izgleda ovako
Zanimljivost kod vožnje biciklom pri kojoj vjetar puše u leđa, a sunce „sija k'o tepsija“ je ta da postaje vruće, jer nema povjetarca da hladi. Zato sam zastao na nekom proširenju, pa iz formacije „sve dugo“ (rukavi i nogavice) prešao u formaciju „sve kratko“.
Područje od Maslenice pa do Zadra, u koje smo upravo ušli, nazivaju Ravni Kotari. Baš bi mi bilo interesantno saznati koji im je to crnohumorni šaljivdžija dao ime, jer su oni sve samo ne ravni. Radi se o nizu brda relativno blagih padina, koja se protežu od jugoistoka prema sjeverozapadu. Naša cesta ide točno okomito na njih, a to znači da slijedi serija gore-dolikanja, njih 7 (moja suputnica brojala).
Na kraju uspona na prvom od tih brda zastali smo na autobusnoj stanici preko puta. Zbog toga cesta na donjem snimku vodi u smjeru odakle smo upravo došli.
Na gornjem snimku se može uočiti izostanak sivila stijena i kamena, kakvo nas je pratilo pri vožnji podno Velebita. Prevladava zelena boja biljnog života. Ravni kotari su poznati po tom zelenilu, jer je tlo u njima dosta plodno, pa se tu razvilo ratarstvo. Neki vele da su Ravni Kotari prehranjivali Zadar, a i danas u velikoj mjeri to čine.
Dakle gore, pa dolje i dođosmo u mjesto Poličnik, sa originalnim nadvožnjakom. Originalnost, barem po meni, je bila u tome što je bio čelični,a ne betonski.
Onda opet nizbrdica. Što smo se sve više približavali Zadru to je sve više i više vozila na cesti.
Pa onda upet uzbrdo, ovaj put u…
…pa opet nizbrdo.
Gornji snimak je primjer tih gore-dolikanja, odnosno dole-gorikanja. Napominjem da je gornji snimak snimljen mobitelom koji, kao i većina njih, ima širokokutni objektiv. Jedna od osobina takve vrste objektiva da „peglaju“ perspektivu, što znači da su nizbrdica i uzbrdica na gornjem snimku malo strmiji nego što na snimku izgleda. Isto tako ona slijedeća uzbrdica je bliža nego što izgleda na snimku.
Nakon x tih gore-dolje pozdravila nas je tabla koja nam uz taj pozdrav dodaje da smo blizu našeg cilja.
Par stotina metara nakon table sa imenom grada cesta se proširila
Iako na gornjem snimku to tako ne izgleda, i promet se pojačao tako da smo se popeli na nogostup i nastavili njime voziti.
Uostalom na dosta širokom trotoaru su bile dvije narančaste crte koje, pravno formalno barem, označavaju biciklističku stazu. To je i najjeftiniji način umirivanja „biciklističkog“ lobija. Trošak je samo boja i izvlačenje crta.
Bilo je tek pola jedan, dakle ostalo je još vremena na pretek. Obzirom da nam je želja, nakana čak, da večeras noćimo u Zagrebu, prvo smo se dali u potragu za Autobusnim kolodvorom.
Ta potraga se nekako odužila i iskomplicirala, no ipak smo ga na kraju uspjeli pronaći. Čini mi se da me malčice zbunila i zatekla mahnitost velegrada silnim prometom vozila i ljudi. Za razliku od dosadašnjeg putovanja kada su mi prizori dali priliku da ih u miru pogledam i doživim, da pustim niz sijaset emocija koje putuju u meni dok promatram prizor ovdje se sve smjenjivalo neočekivano brzo, čak brutalno i bezobzirno. Još nisam u sebi uspio formirati kakav-takav doživljaj o jednom prizoru, a već su se pojavili novi, više njih imalte ne istovremeno. Dobio sam dojam kao da je svijet oko mene dobio brzinu gibanja barem sto puta veću od one kojom ga mogu pratiti.
Uspio sam zaključiti da u takvom okruženju najbolje po meni je još više smanjiti brzinu, na minimum laganini, te istovremeno u što većoj mjeri ignorirati većinu dojmova kojih upravo dobivam o svijetu oko sebe.
Uspjeli smo pronaći autobusnog prijevoznika koji bi nas, zajedno s biciklima, prevezao do Zagreba. Taj autobus kreće sa Zadarskog kolodvora u pet poslijepodne. Super! To znači da imamo nekih 3-4 sata za obilazak grada. To nam je bilo sasvim dovoljno.
Dakle, slijedi obilazak Zadra!
Naravno da sam u tom gradu bio već više puta, čak nekad i biciklom. Kako ovaj grad stavljam u skupinu čiji obilazak nikad ne dosadi, ma koliko ga puta posjetio, bilo mi je drago što ga ponovo obilazim, makar taj obilazak trajao tek par sati,
Većina stvari koje vrijedi vidjeti nalazi se unutar gradskih zidina.
Kao manje-više uvijek u dosadašnjoj vožnji, takosmo i sada prepustili da nas naši bicikli vode, dok mi opušteno promatramo okoliš kroz koji nas vode. Načelno, stremili smo u stari centar, no kojim putem nismo baš kruto odredili. Tako nam je, dok smo se vozili, dojadila gužva od vozila na prometnici, pa smo, više refleksno, nego racionalno skrenuli na neku malo tišu, što se buke vozila tiče. Nije nam smetalo što se ona suzila na veličinu šetnice, bitno je da vozimo dalje.
Tako smo prošli ulaz u utvrdu Forte i našli se u perivoju.
Perivoj Vladimira Nazora, nekadašnji Perivoj Blažeković je najveći zadarskiperivoj.
Nastao je na bivšoj gradskoj utvrdi Forte, veličine oko 5,5 ha. Utvrda je podignuta na mjestu gradskog predgrađa - Varoša u 16. stoljeću po nacrtu i pod nadzorom mletačkog generala SforzevPallavicina. U njoj je sagrađeno više vojarni, skladišta, barutana, te cisterna.
Perivoj je podignut od 1888. – 1890. godine zaslugom austrijskog namjesnika za Dalmaciju Dragutina Blažekovića. Po otvorenju 1890. nazvan je Vojni perivoj. Iako je bio otvoren za javnost i dalje je bio pod vojnom upravom. Da bi zadržala pravo vlasništva nad utvrdom odnosno perivojem, vojska je zatvarala perivoj za javnost jedan dan u godini, obično u proljeće. U novinama bi bilo objavljeno da se zatvara zbog vojne vježbe, ali to je vjerojatno bila dobra prilika da se detaljno uredi pred kretanje vegetacije. (izvor: wikipedia)
Prolaskom kroz perivoj i utvrdu našli smo se ispred Kopnenih vrata Zadarske zidine.
No prvo o tim Zadarskim gradskim zidinama.
Bedemi zadarskih pobuna (drugi nazivi: gradske zidine, Muraj) su značajan fortifikacijski sustav-utvrda samog središta grada Zadra. Bedemi su izgrađeni u 12 i 13. stoljeću, te su ojačani u 16. stoljeću, za potrebe obrane Mlečana, tadašnjih vlasnika grada Zadra od strane turskih osvajača. Grad Zadar je sačuvao veliki dio svojih srednjovjekovnih bedema, te se danas ti bedemi zovu Bedemi zadarskih pobuna (u spomen jedanaest krvavih buna koje su građani Zadra digli protiv Mletačkih vlasti). (izvor: wikipedia)
Evo i tih Kopnenih vrata
Zadarska Kopnena vrata ili Porta terraferma izgrađena su daleke 1543. godine. Najvrjedniji je spomenik što ga je Venecija ostavila u Dalmaciji. Na vratima je isklesan lik Svetog Krševana na konju, zaštitnika grada Zadra, a nad njim lav Svetog Marka, grb Mletačke Republike. Zanimljivost vezana uz isklesanog lava je otvorena knjiga, koja ukazuje nato da su vrata izgrađena u doba mira. No, ono što mnogi ne znaju je kako uz Zadarska Kopnena vrata, koja su u srednjem vijeku bila jedini ulaz u grad, i zamislite li želju ona će vam se ispuniti. Morate jedino paziti na to, da u tom trenutku, nitko ne ulazi u grad kroz dva ostala oluka. (izvor: zadarskilist.novilist.hr)
Prolaskom kroz gornja vrata našli smo se u pješačkoj zoni starog grada.
Dolaskom u sami centar smjestili smo se na klupu u hladovini parka u nakani da prvo „tankiramo gorivo“. Doručkovali smo u Starigradu Paklenici kod onog šoping centra, pa je stvarno vrijeme za ručak. Kad sam već spomenuo današnji doručak kao da smo ga obavljali u potpuno drugom vremenu i potpuno drugoj planeti. Jer dok je tada sumanuto puhalo i bilo prohladno pa smo se skupili u nekoj zavjetrini zabrinuto promatrajući sumanutu buru, ovdje je ugodno toplo, pirka neki osvježavajući povjetarac, ljudi oko nas opušteno šetuckaju odjeveni u kratke rukave (u kojima smo i mi bili).
Poslije ukusnog ručka u ugodnom okruženju, mojoj se suputnici prispavalo.
Klupa je bila grbava, no obližnji niski kameni zid se pokazao sasvim prikladnim jer ga je sunce ugrijalo na ugodnu temperaturu. Nadalje, zadebljanje na zadnjem dijelu kacige u ovom slučaju sasvim dobro predstavlja ugodni anatomski jastuk. Dodajmo tome i neku vrst emotivnog rasterećenja da se ovo petodnevno putovanje, krcato kako oduševljenjima tako i trpljenju mučnih situacija, sada okončalo, pa kako se onda ne bi zaspalo snom pravednika.
„Gledam je dok spava“, pade mi napamet pjesma Parnog Valjka dok ganuto promatram svoju suputnicu. Osjećam kako mi je tijelo na rubu podrhtavanja, a suze samo što ne krenu, a sve to zbog ganuća nastalo od spoznaje da smo uspjeli. Takve trenutke proživljava samo čovjek koji je uspio u svom naumu. I još, to ne sam, već sa najljepšim, najljupkijim, najzgodnijim, naj….suputnikom.
Kad bi kojim čudom, čudom koje se sigurno neće dogoditi, trebao napisati knjigu o ovom putovanju, apsolutno sam siguran da bi ovu gornju fotografiju stavio na naslovnicu. Učinio bi to jer sam uvjeren da ona u sebi slikovito prikazuje svu esenciju, sva oduševljenja, sve strepnje, i na kraju svu neopisivu sreću i zadovoljstvo postignutog uspjeha.
Nakon 15-tak minuta sna koje odmori tijelo i okrijepi duh, krenuli smo u jedan đir po gradu.
U pozadini gornjeg snimka je crkva sv. Donata. Evo je dolje zajedno s biskupskom palačom.
Crkva sv. Donata (izvorno Svetoga Trojstva) najvrjedniji je spomenik predromaničkog graditeljstva ranog srednjeg vijeka (9. stoljeće) u Hrvatskoj i simbol grada Zadra, a zbog osebujnog oblika jedna od najznačajnijih takve vrste u Europi.
Po tipu gradnje slijedi oblike dvorskih crkava kružnog tlocrta od ranobizantskog do karolinškog razdoblja. Ipak, po svojoj gruboj monumentalnosti (visina 27, a širina 22 metra), neobičnom cilindričnom obliku i dvostrukim unutrašnjim prostorom ističe se originalnošću, bez nekih izravnih uzora. Prema predaji sagradio ju je zadarski biskup sv. Donat u 9. stoljeću, a spominje je u 10. stoljeću u svom glasovitom djelu O upravljanju državombizantski car Konstantin Porfirogenet. Izvorno je bila posvećena Svetom Trojstvu, a imenom Sv. Donata počela se nazivati tek od 15. stoljeća. (izvor: wikipedia)
Park u kojemu smo ručali je blizu do Rimskog foruma. Toliko blizu da sam ga snimio s klupe.
Ako malo podignem objektiv fotoaparata dobijem ovo
Gledajući modernističku zgradu s one strane foruma pažnju mi je privukla vegetacija na gornjim balkonima.
Inače, Rimski forum u Zadru je najveći rimski forum na istočnoj strani Jadranskog mora. Bio je glavni trg rimskog Iadera na kojemu se odvijao javni život grada, a njegova gradnja je započela u 1. stoljeću prije nove ere. Utemeljio ga je prvi rimski car August o čemu svjedoče dva natpisa u kamenu iz 3. stoljeća kada je gradnja foruma završena. Forum je dimenzija 90 x 45 metara. Bio je zatvoren trijemovima s galerijama na katu. Pod trijemom su se nalazile trgovine i zanatske radnje. Danas su sačuvane samo stube, pločnik te dva monumentalna stupa od kojih je jedan na izvornom mjestu. Stup je u srednjem vijeku služio kao stup srama na što upućuju lanci koji su pribijeni na njega. Na mjestu nekadašnjeg kapitola pronađeni su ostaci ležišta oltara na kojem su se uz obrede prinosile žrtve. To mjesto i danas predstavlja ishodište planimetrije grada Zadra. Kasnije, na temeljima foruma, izgrađena je crkva sv. Donata te Nadbiskupska palača. (izvor: wikipedia)
Evo kako taj stup srama danas izgleda (iza njega je toranj Srpske pravoslavne crkve sv. Ilije Proroka)
Benediktinski samostan zajedno sa crkvom sv. Marije nalazi se preko puta crkve sv. Donata.
Sada je u fazi obnove zvonika, pa sam u svojoj foto arhivi pronašao snimke kada sam neke godine nekim drugim poslom bio u Zadru. Odmah lijevo uz crkvu je samostan.
Samostan svete Marije u Zadru osnovala je zadarska plemkinja Čika 1066. godine, po majci sestra hrvatskog kralja Petra Krešimira IV., a velika trobrodna crkva svete Marije gradi se 1091. u ranoromaničkom stilu.
Najljepši dio crkve i benediktinskog samostana svete Marije je zvonik u originalnoj romaničkoj varijanti, dok su crkva i samostan najpoznatiji po stalnoj izložbi crkvene umjetnosti – Zlato i srebro grada Zadra – s oko 200 predmeta koji datiraju iz 8. do 18. stoljeća. Izložba je jedna od najvrjednijih u Hrvatskoj, a mogu se, među ostalim, vidjeti relikvijari svetoga Aroncija i svetoga Jakova iz 9. stoljeća te slike VittoreaCarpaccija ili Palma mlađega. (izvor: zadar.travel/hr)
Glavni sakralni objekt u Zadru je svakako katedrala.
Pročelje prikazano na gornjem snimku me svaki put fascinira kad se nađem ispred njega. No koliko god ta impresioniranost bila velika, isto toliko mi je bilo razočarenje jer je crkva – zatvorena. Stoga evo katedrala, i izvana i iznutra, iz vremena mog gore spomenutog ranijeg posjeta ovom gradu.
Zadarska katedrala sv. Stošije (Anastazije) je trobrodna romanička građevina, ujedno i najveća crkva u Dalmaciji. Sagrađena je u dva navrata, u 12. i 13. st., sa sačuvanom starijom iz 9. i 11. st., koja se uzdigla na mjestu starokršćanske bazilike. Počeci gradnje zadarske katedrale sežu u daleku povijest, još u 4. ili 5. st. Po predaji bazilika je bila posvećena sv. Petru, apostolu, a kad je zadarski biskup Donat 804. ili 808. godine dobio od bizantskog cara Nikefora (Nicefora) moći, pepeo, srijemske mučenice sv. Anastazije, u Zadru zvane Stošija, bazilika je dobila njezino ime. Sarkofag u kojemu se čuvaju zemni ostaci sv. Stošije, dao je izraditi zadarski biskup Donat i čuva se u katedrali na oltaru u sjevernoj apsidi, odnosno u njezinoj lijevoj lađi. Zadarskoj zaštitnici Sv. Stošiji poklonili su se i dvojica papa. Papa Aleksandar III. za svog je posjeta Zadru 1177. godine pohodio katedralu Sv. Stošije i njezin grob, dok se Papa Ivan Pavao II. za pastirskog pohoda Zadru dana 9. lipnja2003. godine, poklonio ispred ulaznih vrata katedrale. (izvor: wikipedia)
U povratku smo se zadržali na Narodnom trgu. Prvo, gradska vijećnica
Gradska vijećnica, sagrađena na mjestu stare i neugledne vijećnice koja je srušena za vrijeme talijanske uprave nad Zadrom i podignuta 1934. godine. (izvor: wikipedia)
Zatim, tu je Gradska straža
Gradska straža (1562.) u čijem je prostoru bio smješten Etnološki odjel Narodnog muzeja, a nakon obnove služi kao izložbeno-galerijski prostor. U 18. stoljeću na Gradskoj straži je nadograđen toranj sa satom koji neprekidno radi još od davne 1803. godine. Veće zvono, koje otkucava sate prenijeto je s Kapetanove kule (Bovo dí Antona), a manje koje otkucava četvrtine sata, sa susjedne crkve sv. Lovre. Sat je izradio i montirao gradski urar Martini. Inače, u Zadru se još 1555. spominje javni gradski sat na zvoniku crkve Četrdeset mučenika ili sv. Barbare koja je stajala u blizini današnje kavane Forum. (izvor: wikipedia)
Nasuprot Gradske straže je Gradska loža.
Gradska loža kakvu danas poznajemo izgrađena je 1565. u kasno renesansnom stilu prema projektu mletačkog arhitekta GiangirolamaSanmichelija kao sjedište gradskog suda. Sagrađena je na mjestu stare srednjovjekovne lože koja se spominje od 1289. kao Velika ili Općinska loža. Od srednjeg vijeka loža je služila kao glavna točka urbanih funkcija grada. U njoj su se odvijali sudsko – upravni poslovi: objavljivali su se zakoni, izricale presude, obavljali notarski poslovi, zasjedala su gradska vijeća. Kada nije bila službeno zauzeta, koristili su je svi građani za susrete i trgovačke poslove. Tu su se odvijale i gradske svačanosti, igre i zabave. Od 1855. do 1938. u Gradskoj loži je smještena biblioteka Paravia. Nakon obnove od oštećenja u Drugom svjetskom ratu, od 1953. koristi se kao izložbeni prostor, najprije Galerije umjetnina, a osnutkom objedinjenog Narodnog muzeja od 1962. kao njegov izložbeni paviljon. (izvor: nmz.hr)
Napustili smo Narodni trg, prošli smo pored vijećnice, koja nam je ostala s dlijeve strane i došli do Novih vrata.
Prolaskom kroz Nova vrata izlazi se van iz gradskih zidina. Ovdje se prvo mora čekati zeleno na semaforu da bi se prešlo ulicu krcatu vozilima, a potom se dođe na pješački Gradski most.
Navedeno sam ja učinio, dok mi je suputnica, zajedno s biciklima, ostala pored Novih vrata u hladovini gradskih zidina.
Evo pogled na Nova vrata sa tog Gradskog mosta. Gužva pješaka je bila primjetna.
Jedan je čovjekov najbolji prijatelj uživao na njenom ramenu, dok je ona išla preko mosta.
Evo pogled na mostu prema kopnu
Prije nego sam se vratio svojoj suputnici snimio sam kako izgleda moderni dio Zadra, gledajući ga s mosta.
Uz svo poštovanje prema njemu, Zadra nam je bilo pomalo dosta te smo se vratili do autobusnog kolodvora. Imali smo više nego dovoljno vremena da sebe, prtljagu i bicikle pripremimo za ukrcaj.
A onda smo čekali, čekali, čekali…
Da malo prikratim to čekanje prozujao sam po kolodvoru. Zadarski autobusni kolodvor je ogroman, barem tri puta veći nego što je potrebno, barem sada dok smo mi na njemu. Što su udaljeniji peroni su usamljeniji, niti putnika, niti autobusa na njima.
Društvo toj njihovoj usamljenosti pravi željeznički kolodvor, odmah lijevo gledajući gornji snimak. Prolaz od autobusnog prema željezničkom kolodvoru izgleda ovako…
…a peroni ovako
Desno, gledajući gornji snimak su kolodvorske zgrade.
Već godinama vlak nije posjetio ovaj kolodvor, niti otišao s njega.
Dakle, Bogu za plakat!
Utješno je što se počelo uvelike pričati o revitalizaciji pruge Zadar- Knin, pa će ovo biti ponovo oživljeno. No, kad će to biti i koliko vjerovati političarima, pitanje je sad!?
I dođe „naš“ bus, i svi putnici, zajedno s nama dvoma, iz stanja utučene, blazirane dosade, odjednom se prebacismo u mahnito komešanje.
Uspjeli smo utrpati bicikle u bunker autobusa, zajedno s prtljagom, a uspjeli smo i zauzeti strateška mjesta, prva dva s desne strane. Dakle, slijedi 3 sata, koliko šofer tvrdi da mu treba do Zagreba, čiste uživancije oslobođeni bilo kakvog truda i muke, bilo mentalne bilo fizičke.
Baš mi je bilo zanimljivo iz drugog igla promatrati prometnicu kojom smo danas biciklima prošli.
Na primjer mjesto Murvica Donja u Ravnim Kotarima.
Evo i Novskog ždrila sa starim Masleničkim mostom na kojemu smo se danas prije podne rastali od bure.
Međutim bura je bila i dalje ovdje prisutna. Udari bure su često zaljuljali autobus, i to znatno, pa je samo pogled na smirenog i ravnodušnog šofera sprečavao da mi „obični smrtnici“ propadnemo u vrtlog panike.
Da je bura tu sveprisutna, dokazuje nam i „Lička kapa“.
Meni je fora provozati se serpentinom na autocesti, a ovdje takva postoji dok se penjemo prema tunelu sv. Rok.
Oštro oko možda primijeti vijadukt autoceste ispod vrha brda na gornjem snimku.
I na kraju ovog slikovnog prikaza iz autobusa, još situacija pred tunelom sveti Rok.
Tulove grede na Velebitu su gore lijevo na gornjem snimku.
Daljnja vožnja do Zagreba je prošla u ne baš povezanom, ali zato u ugodnom i opuštenom razgovoru između mene i moje suputnice. U razgovoru kakav obavljaju ljudi koji su fizički malo umorni, ali emotivno veseli, vedri i razdragani, kako već budu ljudi koji su napravili veliki uspjeh u svom životu.
Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv
Komentare bilo koje vrste, molim pošaljite na
pero.dupcek@gmail.com
Neke od ovih putopisa na Engleskom jeziku možete vidjeti ovdje.
Priča Prva: The First Time Ever My Bike Saw The Camera
O prvom biciklu i prvoj slici prvog bicikla (godina 1982)
Priča Druga: Dan kad se rodila ideja
O mjestu, okolnostima i duhovnom stanju naratora pri rađanju ideje o vožnji bicikom na more (godina 1983)
Priča Treća: Prvi put na more biciklom
O ostvarenju ideja rođene u Priči Drugoj i zašto najbolje ali i najbolnije učimo na svojim greškama (godina 1984)
Priča Četvrta: Tara i most na njoj
Pod kojim okolnostima je vaš narator doživio jedan od dva naj trenutka života svog (godina 1985)
Priča Peta: Prvi put s curom na more
Kako je izgledala romantika oko mene, oko nje i oko bicikla 1986 godine
Priča šesta: Medeni mjesec 1987
Najmedeniji od svih Medenih mjeseca, jer je začinjen posebnim začinom - biciklom
Priča Sedma : Vršič 1990
Biciklom na 1611 metara nad morem
Priča Osma : Sa sinom preko Velebita 2000
Kako je pokušaj. da tata i mama sina uvedu u ljepote biciklizma, počeo kao u raju a završio kao u paklu
Vožnja prva s ljetovanja 2009
O obilaskuTrogira i o požaru na Čiovu
Vožnja druga s ljetovanja 2009
O vezi između onog odlaska na more prije 42 godine i ovog danas, te kakve veze ima željeznica s tim
Vožnja treća s ljetovanja 2009
Kako sam krenuo na izvor rijeke Jadro, a završio na ćevapima u Splitu, vozeći preko Klisa i Kliške utvrde
Vožnja prva oko Otočca
Preko Vrhovina i Korenice, pa poreko Krbave prtenim putem (uz strah od medvjeda) do Čanka i povratka u Otočac (07/2009)
Vožnja druga oko Otočca
Zašt je Krasno polje krasno, po čemu su posebni putari ovog kraja, zašto sam hladio točkove, kako sam se popeo na Vratnik i zbog čega/koga sam se žurio u Zagreb (07/2009)
Petak Trinaesti
Kako sam iz skupine biciklista koji ĆE pasti, prešao u skupinu biciklista koji SU pali
Imotski Omiš 2010
Kako sam prije 28 godina krenuo, a sada završio putovanje i kako sam ispucao preko 300 snimaka foto-aparatom i to u jednom danu
Una 2009
Zašto su je stari Rimljani zvali Jedna i Jedina - Una
Priča iz Požeškog kraja
Kako izgleda grad u kojem živim i kako treniram duh i tijelo za vožnje po bijelom svijetu
Jankovac 2011
Obilazak Papuka sa posebnim osvrtom na Jankovački slap
Ružica Grad 2011
Rutinska vožnja Kutjevo - Orahovica - Kutjevo sa nerutinskim dodatkom grada iz naslova
Derventski vašar
Priča o sretnom djetinjstvu sa neočekivanim završetkom
Buško Blato 2008
Obilazak najvećeg Bosanskohercegovačkog jezera
Okolo Psunja 2012
Obavezna vožnja po Požeškom kraju (i okolici), barem jedanput u sezoni
Okolo Splita 2012
Turistički obilazak Splita i okolice, posebno zanimljiv nama, kontinetalcima
Bjelolasica - Kapela 2008
Od Ogulina preko Bjelolasice, Drežnice, Jezerana i Kapele u Ogulin
Slovenija 2007
Putovanje po Sloveniji na kojemu sve što je moglo zabrljati zabrljalo je
Viseći most
Povratak na viseći most preko rijeke Ukrine nakon 45 godina
Okolo Vučjaka 2013
Obilazak brda za kojeg sam čuo još u osnovnoj školi
Marija Bistrica 2009
Preko Sljemena do velikog Marijinog svetišta
Manje o biciklu, a više o strahu
Priča o jednom strahu, pobijeđenom na kraju
Žumberak - Plešivica 2015 I dio
Prvi dio - po Žumberku i do Jastrebarskog
Žumberak - Plešivica 2015 II dio
Drugi dio - po Plešivici
Graditelj svratišta I dio
Svratište je nekad bilo na Turiji a sad je samo prijevoj, a zašto je tako interesantno pogledajte ovdje
Graditelj svratišta II dio
Nastavak priče o prijevoju Turija
Karolina I dio
O jednoj od cesta kroz Gorski kotar
Karolina II dio
Drugi dio priče o cesti Karolinom nazvanoj
K potomstvu u metropolu 2017 I dio
Prvi dio priče o jednodnevnom putovanju u metropolu uz pomoć vlaka
K potomstvu u metropolu 2017 II dio
Drugi dio priče o jednodnevnom putovanju u metropolu uz pomoć vlaka
Arizona 2017
Obilazak biciklom tržnice Arizona u Bosni
Jankovac 2019
Preko Planine Papuk prašnjavom cestom do Jankovca, a potom od Orahovice opet preko Papuka
Istra 2020 - I dio
Prvi dio priče o Istri kakvu do sada nisam znao
Istra 2020 - II dio
Drugi dio priče o Istri kakvu do sada nisam znao
Jajce 2010
Zašto me to mjesto zove k sebi više od 40 godina, kako ipak nisam išao sam, i zašto ljeti po žarkomu suncu Bosna izgleda tako lijepa
Krk-Delnice 2007
Što se dobije kad se kombiniraju bicikl i vlak
K potomstvu u metropolu 2008
Prvo u nizu putovanja do svog potomstva, koje je na fakultetu, iz Požege u Zagreb
K potomstvu u metropolu 2009
Drugo putovanje do potomstva u Zagreb, i kako sam pokisnuo i duhom i tijelom
K potomstvu u metropolu 2010
Treće putovanje do potomstva u Zagreb i prvo samostalno noćenje u životu
K potomstvu u metropolu 2011 I dio
Četvrto putovanje do potomstva u Zagreb I dio
K potomstvu u metropolu 2011 II dio
Četvrto putovanje do potomstva u Zagreb II dio
Međugorje 2005 I dio
Biciklirati hodočašće ili hodočastiti bicikliranjem - prva četiri dana
Međugorje 2005 II dio
Biciklirati hodočašće ili hodočastiti bicikliranjem - peti šesti dan
Međugorje 2005 III dio
Biciklirati hodočašće ili hodočastiti bicikliranjem - zadnja četiri dana
Vukovar 2007
Posjet gradu heroju uz malu pomoć prijatelja vlaka
Ivankovo 2012
Od Požege preko jezera Borovik do Ivankova i nazad
Virovitica 2012 prvi dan
Od Virovitice do Požege
Virovitica 2012 drugi dan
Od Požege do Virovitice
Očevija 2013 I dio
Prvi dan Brod - Posavski Podgajci i drugi dan Posavski Podgajci - Modračko jezero
Očevija 2013 II dio
Treći dan Modračko jezero - Očevija i četvrti dan Očevija
K potomstvu u metropolu 2014 I dan
Prvi dan puta u Zagreb 2014
K potomstvu u metropolu 2014 II i III dan
Drugi i treći dan puta u Zagreb 2014
Krk - Gorski Kotar 2014 I dan
Prvi dan vožnje po otoku Krku
Krk - Gorski Kotar 2014 II dan
Drugi dan vožnje po otoku Krku
Krk - Gorski Kotar 2014 III dan
Treći dan vožnje umjesto na otoku Krku, bio je po Gorskom Kotaru
Đakovo - Aljmaš 2014 I dan
Prvi dan hodočašća Požega - Aljmaš
Đakovo - Aljmaš 2014 II dio
Drugi dan hodočašća Požega - Aljmaš
Međugorje 2014 dan 02-08
Prvi dan velikog putovanja
Međugorje 2014 dan 03-08
Drugi dan velikog putovanja
Međugorje 2014 dan 04-08 i dan 05-08
Treći i četvrti dan velikog putovanja
Međugorje 2014 dan 06-08
Peti dan velikog putovanja
Međugorje 2014 dan 07-08
Šesti dan velikog putovanja
Međugorje 2014 dan 08-08
Sedmi dan velikog putovanja
Međugorje 2014 dan 09-08 i dan 10-08
Osmi i deveti dan velikog putovanja
Međugorje 2014 dan 13-08
Nakon dva dana odmora, slijedi priča o dvanaestom danu velikog putovanja
Međugorje 2014 dan 14-08 i dan 15-08
Trinaesti i četrnaesti dan velikog putovanja
Međugorje 2014 dan 16-08 i dan 17-08
Zadnja dva dana velikog putovanja
Sombor Subotica 2015 I dan
Prvi dan putovanja Vojvodinom
Sombor Subotica 2015 II dan
Drugi dan putovanja Vojvodinom
Sombor Subotica 2015 III dan I dio
Prvi dio trećeg dana putovanja po Vojvodini
Sombor Subotica 2015 III dan II dio
Drugi dio trećeg dana putovanja po Vojvodini
Sombor Subotica 2015 IV dan
Četvrti dan putovanja Vojvodinom
Sombor Subotica 2015 V dan
Peti dan putovanja Vojvodinom
Sam u ljeto 2015-to I dio
Prvi dio samotnog putovanja ljeta 2015-e
Sam u ljeto 2015-to II dio
Drugi dio samotnog putovanja ljeta 2015-e
Sam u ljeto 2015-to III dio
Treći dio samotnog putovanja ljeta 2015-e
Sam u ljeto 2015-to IV dio
Četvrti dio samotnog putovanja ljeta 2015-e
Sam u ljeto 2015-to V dio
Peti dio samotnog putovanja ljeta 2015-e
Od Kravice do Hvara I dio
Prvi dio putovanja od slapa Kravica na Trebižatu do Sućuraja na otoku Hvaru
Od Kravice do Hvara II dio
Drugi dio putovanja od slapa Kravica na Trebižatu do Sućuraja na otoku Hvaru
Od Kravice do Hvara III dio
Treći dio putovanja od slapa Kravica na Trebižatu do Sućuraja na otoku Hvaru
Krasno između 20 godina I dio
Prvi dio priče o dvije vožnje istim putem sa vremenskim razmakom od 20 godina
Krasno između 20 godina II dio
Drugi dio priče o dvije vožnje istim putem sa vremenskim razmakom od 20 godina
Otok Hvar, drugi pokušaj - I dio
Prvi dio priče o drugom pokušaju vožnje preko otoka Hvara
Otok Hvar, drugi pokušaj - II dio
Drugi dio priče o drugom pokušaju vožnje preko otoka Hvara
Otok Hvar, drugi pokušaj - III dio
Treći dio priče o drugom pokušaju vožnje preko otoka Hvara
Belišće 2018 - I dio
Prvi dio dio priče iz Slavonskog kraja
Belišće 2018 - II dio
Drugi dio dio priče iz Slavonskog kraja
Knin - Split I dio
Prvi dio priče o posebnom putovanju godine 2020-te
Knin - Split II dio
Drugi dio priče o posebnom putovanju godine 2020-te
Knin - Split III dio
Treći dio priče o posebnom putovanju godine 2020-te
Knin - Split IV dio
Četvrti dio priče o posebnom putovanju godine 2020-te
Una - Uvod i prvi dan 2019
Priča o rijeci Uni, jednoj i jedinoj
Una - Drugi dan, povratak i nakon povratka, 2019
Priča o rijeci Uni, jednoj i jedinoj
Una - Opet prvi dan 2021
Priča o rijeci Uni, jednoj i jedinoj
Una - Opet drugi dan 2021
Priča o rijeci Uni, jednoj i jedinoj
Una - Treći dan
Priča o rijeci Uni, jednoj i jedinoj
Una - Četvrti dan
Priča o rijeci Uni, jednoj i jedinoj
Una - Peti dan, I dio
Priča o rijeci Uni, peti dan I dio
Una - Peti dan, II dio
Priča o rijeci Uni, peti dan II dio
Una - Šesti dan, I dio
Priča o rijeci Uni, šesti dan I dio
Una - Šesti dan, II dio
Priča o rijeci Uni, šesti dan II dio
Gorski Kotar - Prvi dio
Prvi dio trodnevne vožnje po Goskom Kotaru 2021 godine
Gorski Kotar - Drugi dio
Drugi dio trodnevne vožnje po Goskom Kotaru 2021 godine
Gorski Kotar - Treći dio
Treći dio trodnevne vožnje po Goskom Kotaru 2021 godine
Gorski Kotar - Četvrti dio
Četvrti dio trodnevne vožnje po Goskom Kotaru 2021 godine
Varaždin - Prvi dio
Prvi dio priče o vožnji kroz Mariju Bistricu, Varaždin i Varaždinske Toplice
Varaždin - Drugi dio
Drugii dio priče o vožnji kroz Mariju Bistricu, Varaždin i Varaždinske Toplice
Ljubljana 2022 - Prvi dio
Prvi dio priče o trodnevnom putovanju po Sloveniji
Ljubljana 2022 - Drugi dio
Drugi dio priče o trodnevnom putovanju po Sloveniji
Ljubjana 2022 - Treći dio
Treći dio priče o trodnevnom putovanju po Sloveniji
K potomstvu u metropolu 2022 - Prvi dio
Prvi dio priče o putovanju do potomstva
K potomstvu u metropolu 2022 - Drugi dio
Drugi dio priče o putovanju do potomstva
Ilok - Prvi dio
Prvi dio priče o putovanju od Vinkovaca do Iloka i nazad
Ilok - Drugi dio
Drugi dio priče o putovanju od Vinkovaca do Iloka i nazad
Gradačac, Gračanica I dio
Prvi dio priče vožnje oko brda Trebova(c)
Gradačac, Gračanica II dio
Drugi dio priče vožnje oko brda Trebova(c)
Blidinje I dio
Prvi dio priče o najvećem putovanju u 2023. godini
Blidinje II dio
Drugi dio priče o najvećem putovanju u 2013. godini
Blidinje III dio
Treći dio priče o najvećem putovanju u 2023. godini
Blidinje IV dio
Četvrti dio priče o najvećem putovanju u 2023. godini
Blidinje V dio
Peti dio priče o najvećem putovanju u 2023. godini
Blidinje VI dio
Šesti dio priče o najvećem putovanju u 2023. godini
Blidinje VII dio
Sedmi dio priče o najvećem putovanju u 2023. godini
Blidinje VIII dio
Zadnji dio priče o najvećem putovanju u 2023. godini
Novo Mesto I dio
Prvi dio dvodnevne vožnje po Sloveniji
Novo Mesto II dio
Drugi dio dvodnevne vožnje po Sloveniji
Rijeka Zadar I dan
Prvi dan putovanja Jadranskom magistralom
Rijeka Zadar II dan
Drugi dan putovanja Jadranskom magistralom
Rijeka Zadar III dan
Treći dan putovanja Jadranskom magistralom
Rijeka Zadar IV dan
Četvrti dan putovanja Jadranskom magistralom
Rijeka Zadar V dan
Peti dan putovanja Jadranskom magistralom