Prebirajući po svojoj arhivi dijapozitiva (slajdova), primijetih da bi se moglo na osnovu njih napraviti (nadam se) interesantne reportaže o povijesti bicikliranja mojega, iliti kako je to bilo u neka, sada već davna vremena, kada su bicikli bili malčice skuplji, kada je biciklista bilo malčice manje, a i to malo biciklista je od strane običnog puka proglašavano malčice luckastim.
Radi lakše orijentacije, ovakvim reportažama ću davati, danas pomalo popularni, podnaslov „Retro“ pa nek' se unaprijed zna da (zar opet!) slijedi nostalgično-srcedrapajuća priča o nekim davnim vremenima kada nije bilo mnogo toga što danas ima, ali je bilo više strasti, upornosti i volje, a isto tako i vremena i ideja. Pa oni kojima je već puna kapa tih sladunjavih prič(ic)a o tim danima, nepovratno prohujalih i pretjerano glorifirajućih, neka jednostavno ignoriraju ostatak teksta (i slika).
Dakle, autor ovih redova je davne '81 bi već na trećoj godini fakulteta (danas je njegov sin na istoj poziciji, kako vrijeme leti!?), pa kao pripadnik sloja društva koji zrači pouzdanošću, poslušnošću i pameću (valjda smo tako izgledali!?), bi aktiviran kao popisivač stanovništva u popisu žitelja koji svakih 10(tak) godina vlasti organiziraju da se zna kakvi smo, koji smo i kolika nas ima. Tako nakon 10-tak dana hodanja od kuće do kuće, pisanja tablica, predaji obrađenih podataka, na svoje od sreće i uzbuđenja, drhtave dlanove dobih, u ono vrijeme za mene fantastičnu, svotu stotina hiljada dinara. No, iako su bile ogromne svote u stotinama hiljadama, ipak nisu bile dovoljne za dva najjeftinija ROG Seniora sa 10 brzina (2 lančanika naprijed i 5 pozadi). Jedino od njih i to za par desetaka hiljada bili su jeftiniji isti ali sa 5 brzina. Razliku potrebnog novca (oko 15-tak %) iskamčih od oca, što mi nije bio problem jer sam velikodušno, osim sebi, bicikl nabavljao i za svog, dvije godine mlađeg, brata. I tako su jednog dana, jednog od onih dana kojih se puno kasnije sa sjetom, s toplinom u duši, s idiotskim osmjehom na licu zajedno s čudnom sjajem u očima, rado sjećamo, u našem dvorištu osvanula dva prometala svijetlo zelene boje. Imali su bijele aluminijske blatobrane, gume 26 x 1 3/8 cola, pumpu koja je lijepo izgledala zajedno s biciklom u kompletu, ali čija je funkcionalnost bila upitna. Sjedalo je bio plastično, u komadu, bez opruga i bez i kakve mekše podloge. tako da je međusobni dodir s guzom bio čvrst, nedvojben i pri prijelazu preko rupe, neposredan i grub. Upravljač je bio sportski ali presvučen crnom izolirajućom trakom (izolir-bandom) koju sam ubrzo zamijenio keper trakom, koja je tada bila dostupna jedino u čisto bijeloj boji, pa se kao takva zaprljala i prije prvog dodira s mojim rukama. Kočnice su bile stvar za sebe. Kočne obloge jedine moguće za nabaviti, bile su potvrde, pa su klizajući po nikliranim čeličnim točkovima, radije pjevale na sav glas nego kočile. A ako su i odlučile kočiti, to su činile na prepad potpuno iznenađujući svoga gazdu, tako da je on nakon par krugova, shvatio s kojom pouzdanošću može računati. Zbog toga se pri vožnji dobro pazilo za plan B ukoliko jogunaste kočnice trenutno budu u fazi pjevanja umjesto kočenja.Nikakvog prtljažnika (pak-tregera) nije bilo na biciklu, pa sam montirao zadnji prtljažnik od pony-ja. U malom pretincu obješenog ispod sica dobilo se dva univerzalna ključa za rastavljanje bicikla. Nakon probnog rada s njima izgledalo mi je kao da su bili za jednokratnu upotrebu i kao da su napravljeni od najmekšeg čelika, pa sam ih rezignirano (od)bacio. Svjetla su bila i s prednje i sa zadnje strane pa se moglo voziti i noćne vožnje, po uvjetom da vam u susret ne dolaze auti, odnosno, pod uvjetom da su vam zjenice zajedno s očima širom otvorene.
Pa ipak to mi je bio prvi PRAVI bicikl, a prva ljubav zaborava nema!
Sad su se krugovi vožnji mogli povećati i (dosta) izvan grada. U ono vrijeme nije bilo hladnjaka za pivo i sokove u običnim trgovinama. Hladnu pijaču mogli ste dobiti samo u birtijama, ali po bitno većim cijenama. No, ondašnja porezna politika je birtijama na selu odrapila bitno manje namete nego ovim u gradu. Posljedica toga je da je pivo u birtiji u „Mrduši Gornjoj“ bilo 10-tak % skuplje nego u trgovini u gradu. A za razliku od ove bilo je hladno. A uz malo sreće bio je tu stol s stolicama u hladovini. Kad sve to spojimo u jednu cjelinu, eto nam razloga za nirvanu.
I tako se krenulo u obilazak sela oko Broda, i Bosanskoga i Slavonskoga. Apetiti za kilometre su rasli sve više i više, pa je logično da su se bicikli stavili na auto, p kad je sretna obitelj preko ljeta krenula put rodbine u Dalmaciji te '81 i slijedeće '82 u Škodi 100 osim 5 putnika prosječne težine 78 kg s pripadajućom prtljagom, na krovnom prtljažniku su bila i dva bicikla. U horizontalnoj pozi, nabacana jedan na drugi, k'o da su na brzinu usput pokupljeni, i improvizirano svezani. I polako i strpljivo ali odlučno i uporno sa svoja 42 konja preko bosanskih prijevoja do dalmatinskog krša.
Te '82 napravljena je biciklistička vožnja Imotski – Split, a jedno od zaustavljanja je bilo na starom ali i zapuštenom izvoru kraj Cetine a ispod Zadvarja. Eto, uz malo volje za ostvarenje jedne ideje, uz foto-aparat Zenit EM, uz 1/125 sekundi vremena i uz blendu 5,6 uđoh u povijest zajedno s PRVIM biciklima. Bilo je to mjeseca osmog godine 1982.
Još jedan dodatak u vezi naslova, koji je moja interpretacija balade „Prvi put kad sam ugledala tvoje lice“ koju izvodi Roberta Flack. Probajte je poslušati ako niste, ako jeste probajte je opet poslušati. Pri tome pojačajte glasnoću, po mogućnosti dobrog pojačala i još boljih zvučnika. Ali najbitnije je da pri tome da držite nečiju ruku u svoj ruci a istovremeno očima svojim netremice promatrati oči nečije. Nećete vidjeti, ali, što je bitnije, osjetiti će te da su najljepše i najbolje stvari besplatne i tu oko nas. Samo se trebamo pripremiti za njih.
Možda bolje od dobrog pojačala i još boljih zvučnika za ostvarenje navedenog, je kreštavi zvug mobitela ili MP3 player-a, pod uvjetom da su prisutne navedene ruke i oči i da se sve to događa u šatoru negdje, k'o zna gdje, iza ili ispod nečega, dok vani ispred šatora nijemo rzaju dorati-dvotočkaši.
Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv
Komentare bilo koje vrste, molim pošaljite na
pero.dupcek@gmail.com
Neke od ovih putopisa na Engleskom jeziku možete vidjeti ovdje.
Priča Prva: The First Time Ever My Bike Saw The Camera
O prvom biciklu i prvoj slici prvog bicikla (godina 1982)
Priča Druga: Dan kad se rodila ideja
O mjestu, okolnostima i duhovnom stanju naratora pri rađanju ideje o vožnji bicikom na more (godina 1983)
Priča Treća: Prvi put na more biciklom
O ostvarenju ideja rođene u Priči Drugoj i zašto najbolje ali i najbolnije učimo na svojim greškama (godina 1984)
Priča Četvrta: Tara i most na njoj
Pod kojim okolnostima je vaš narator doživio jedan od dva naj trenutka života svog (godina 1985)
Priča Peta: Prvi put s curom na more
Kako je izgledala romantika oko mene, oko nje i oko bicikla 1986 godine
Priča šesta: Medeni mjesec 1987
Najmedeniji od svih Medenih mjeseca, jer je začinjen posebnim začinom - biciklom
Priča Sedma : Vršič 1990
Biciklom na 1611 metara nad morem
Priča Osma : Sa sinom preko Velebita 2000
Kako je pokušaj. da tata i mama sina uvedu u ljepote biciklizma, počeo kao u raju a završio kao u paklu
Vožnja prva s ljetovanja 2009
O obilaskuTrogira i o požaru na Čiovu
Vožnja druga s ljetovanja 2009
O vezi između onog odlaska na more prije 42 godine i ovog danas, te kakve veze ima željeznica s tim
Vožnja treća s ljetovanja 2009
Kako sam krenuo na izvor rijeke Jadro, a završio na ćevapima u Splitu, vozeći preko Klisa i Kliške utvrde
Vožnja prva oko Otočca
Preko Vrhovina i Korenice, pa poreko Krbave prtenim putem (uz strah od medvjeda) do Čanka i povratka u Otočac (07/2009)
Vožnja druga oko Otočca
Zašt je Krasno polje krasno, po čemu su posebni putari ovog kraja, zašto sam hladio točkove, kako sam se popeo na Vratnik i zbog čega/koga sam se žurio u Zagreb (07/2009)
Petak Trinaesti
Kako sam iz skupine biciklista koji ĆE pasti, prešao u skupinu biciklista koji SU pali
Imotski Omiš 2010
Kako sam prije 28 godina krenuo, a sada završio putovanje i kako sam ispucao preko 300 snimaka foto-aparatom i to u jednom danu
Una 2009
Zašto su je stari Rimljani zvali Jedna i Jedina - Una
Priča iz Požeškog kraja
Kako izgleda grad u kojem živim i kako treniram duh i tijelo za vožnje po bijelom svijetu
Jankovac 2011
Obilazak Papuka sa posebnim osvrtom na Jankovački slap
Ružica Grad 2011
Rutinska vožnja Kutjevo - Orahovica - Kutjevo sa nerutinskim dodatkom grada iz naslova
Derventski vašar
Priča o sretnom djetinjstvu sa neočekivanim završetkom
Buško Blato 2008
Obilazak najvećeg Bosanskohercegovačkog jezera
Okolo Psunja 2012
Obavezna vožnja po Požeškom kraju (i okolici), barem jedanput u sezoni
Okolo Splita 2012
Turistički obilazak Splita i okolice, posebno zanimljiv nama, kontinetalcima
Bjelolasica - Kapela 2008
Od Ogulina preko Bjelolasice, Drežnice, Jezerana i Kapele u Ogulin
Slovenija 2007
Putovanje po Sloveniji na kojemu sve što je moglo zabrljati zabrljalo je
Viseći most
Povratak na viseći most preko rijeke Ukrine nakon 45 godina
Okolo Vučjaka 2013
Obilazak brda za kojeg sam čuo još u osnovnoj školi
Marija Bistrica 2009
Preko Sljemena do velikog Marijinog svetišta
Manje o biciklu, a više o strahu
Priča o jednom strahu, pobijeđenom na kraju
Žumberak - Plešivica 2015 I dio
Prvi dio - po Žumberku i do Jastrebarskog
Žumberak - Plešivica 2015 II dio
Drugi dio - po Plešivici
Graditelj svratišta I dio
Svratište je nekad bilo na Turiji a sad je samo prijevoj, a zašto je tako interesantno pogledajte ovdje
Graditelj svratišta II dio
Nastavak priče o prijevoju Turija
Karolina I dio
O jednoj od cesta kroz Gorski kotar
Karolina II dio
Drugi dio priče o cesti Karolinom nazvanoj
K potomstvu u metropolu 2017 I dio
Prvi dio priče o jednodnevnom putovanju u metropolu uz pomoć vlaka
K potomstvu u metropolu 2017 II dio
Drugi dio priče o jednodnevnom putovanju u metropolu uz pomoć vlaka
Arizona 2017
Obilazak biciklom tržnice Arizona u Bosni
Jankovac 2019
Preko Planine Papuk prašnjavom cestom do Jankovca, a potom od Orahovice opet preko Papuka
Istra 2020 - I dio
Prvi dio priče o Istri kakvu do sada nisam znao
Istra 2020 - II dio
Drugi dio priče o Istri kakvu do sada nisam znao
Jajce 2010
Zašto me to mjesto zove k sebi više od 40 godina, kako ipak nisam išao sam, i zašto ljeti po žarkomu suncu Bosna izgleda tako lijepa
Krk-Delnice 2007
Što se dobije kad se kombiniraju bicikl i vlak
K potomstvu u metropolu 2008
Prvo u nizu putovanja do svog potomstva, koje je na fakultetu, iz Požege u Zagreb
K potomstvu u metropolu 2009
Drugo putovanje do potomstva u Zagreb, i kako sam pokisnuo i duhom i tijelom
K potomstvu u metropolu 2010
Treće putovanje do potomstva u Zagreb i prvo samostalno noćenje u životu
K potomstvu u metropolu 2011 I dio
Četvrto putovanje do potomstva u Zagreb I dio
K potomstvu u metropolu 2011 II dio
Četvrto putovanje do potomstva u Zagreb II dio
Međugorje 2005 I dio
Biciklirati hodočašće ili hodočastiti bicikliranjem - prva četiri dana
Međugorje 2005 II dio
Biciklirati hodočašće ili hodočastiti bicikliranjem - peti šesti dan
Međugorje 2005 III dio
Biciklirati hodočašće ili hodočastiti bicikliranjem - zadnja četiri dana
Vukovar 2007
Posjet gradu heroju uz malu pomoć prijatelja vlaka
Ivankovo 2012
Od Požege preko jezera Borovik do Ivankova i nazad
Virovitica 2012 prvi dan
Od Virovitice do Požege
Virovitica 2012 drugi dan
Od Požege do Virovitice
Očevija 2013 I dio
Prvi dan Brod - Posavski Podgajci i drugi dan Posavski Podgajci - Modračko jezero
Očevija 2013 II dio
Treći dan Modračko jezero - Očevija i četvrti dan Očevija
K potomstvu u metropolu 2014 I dan
Prvi dan puta u Zagreb 2014
K potomstvu u metropolu 2014 II i III dan
Drugi i treći dan puta u Zagreb 2014
Krk - Gorski Kotar 2014 I dan
Prvi dan vožnje po otoku Krku
Krk - Gorski Kotar 2014 II dan
Drugi dan vožnje po otoku Krku
Krk - Gorski Kotar 2014 III dan
Treći dan vožnje umjesto na otoku Krku, bio je po Gorskom Kotaru
Đakovo - Aljmaš 2014 I dan
Prvi dan hodočašća Požega - Aljmaš
Đakovo - Aljmaš 2014 II dio
Drugi dan hodočašća Požega - Aljmaš
Međugorje 2014 dan 02-08
Prvi dan velikog putovanja
Međugorje 2014 dan 03-08
Drugi dan velikog putovanja
Međugorje 2014 dan 04-08 i dan 05-08
Treći i četvrti dan velikog putovanja
Međugorje 2014 dan 06-08
Peti dan velikog putovanja
Međugorje 2014 dan 07-08
Šesti dan velikog putovanja
Međugorje 2014 dan 08-08
Sedmi dan velikog putovanja
Međugorje 2014 dan 09-08 i dan 10-08
Osmi i deveti dan velikog putovanja
Međugorje 2014 dan 13-08
Nakon dva dana odmora, slijedi priča o dvanaestom danu velikog putovanja
Međugorje 2014 dan 14-08 i dan 15-08
Trinaesti i četrnaesti dan velikog putovanja
Međugorje 2014 dan 16-08 i dan 17-08
Zadnja dva dana velikog putovanja
Sombor Subotica 2015 I dan
Prvi dan putovanja Vojvodinom
Sombor Subotica 2015 II dan
Drugi dan putovanja Vojvodinom
Sombor Subotica 2015 III dan I dio
Prvi dio trećeg dana putovanja po Vojvodini
Sombor Subotica 2015 III dan II dio
Drugi dio trećeg dana putovanja po Vojvodini
Sombor Subotica 2015 IV dan
Četvrti dan putovanja Vojvodinom
Sombor Subotica 2015 V dan
Peti dan putovanja Vojvodinom
Sam u ljeto 2015-to I dio
Prvi dio samotnog putovanja ljeta 2015-e
Sam u ljeto 2015-to II dio
Drugi dio samotnog putovanja ljeta 2015-e
Sam u ljeto 2015-to III dio
Treći dio samotnog putovanja ljeta 2015-e
Sam u ljeto 2015-to IV dio
Četvrti dio samotnog putovanja ljeta 2015-e
Sam u ljeto 2015-to V dio
Peti dio samotnog putovanja ljeta 2015-e
Od Kravice do Hvara I dio
Prvi dio putovanja od slapa Kravica na Trebižatu do Sućuraja na otoku Hvaru
Od Kravice do Hvara II dio
Drugi dio putovanja od slapa Kravica na Trebižatu do Sućuraja na otoku Hvaru
Od Kravice do Hvara III dio
Treći dio putovanja od slapa Kravica na Trebižatu do Sućuraja na otoku Hvaru
Krasno između 20 godina I dio
Prvi dio priče o dvije vožnje istim putem sa vremenskim razmakom od 20 godina
Krasno između 20 godina II dio
Drugi dio priče o dvije vožnje istim putem sa vremenskim razmakom od 20 godina
Otok Hvar, drugi pokušaj - I dio
Prvi dio priče o drugom pokušaju vožnje preko otoka Hvara
Otok Hvar, drugi pokušaj - II dio
Drugi dio priče o drugom pokušaju vožnje preko otoka Hvara
Otok Hvar, drugi pokušaj - III dio
Treći dio priče o drugom pokušaju vožnje preko otoka Hvara
Belišće 2018 - I dio
Prvi dio dio priče iz Slavonskog kraja
Belišće 2018 - II dio
Drugi dio dio priče iz Slavonskog kraja
Knin - Split I dio
Prvi dio priče o posebnom putovanju godine 2020-te
Knin - Split II dio
Drugi dio priče o posebnom putovanju godine 2020-te
Knin - Split III dio
Treći dio priče o posebnom putovanju godine 2020-te
Knin - Split IV dio
Četvrti dio priče o posebnom putovanju godine 2020-te
Una - Uvod i prvi dan 2019
Priča o rijeci Uni, jednoj i jedinoj
Una - Drugi dan, povratak i nakon povratka, 2019
Priča o rijeci Uni, jednoj i jedinoj
Una - Opet prvi dan 2021
Priča o rijeci Uni, jednoj i jedinoj
Una - Opet drugi dan 2021
Priča o rijeci Uni, jednoj i jedinoj
Una - Treći dan
Priča o rijeci Uni, jednoj i jedinoj
Una - Četvrti dan
Priča o rijeci Uni, jednoj i jedinoj
Una - Peti dan, I dio
Priča o rijeci Uni, peti dan I dio
Una - Peti dan, II dio
Priča o rijeci Uni, peti dan II dio
Una - Šesti dan, I dio
Priča o rijeci Uni, šesti dan I dio
Una - Šesti dan, II dio
Priča o rijeci Uni, šesti dan II dio
Gorski Kotar - Prvi dio
Prvi dio trodnevne vožnje po Goskom Kotaru 2021 godine
Gorski Kotar - Drugi dio
Drugi dio trodnevne vožnje po Goskom Kotaru 2021 godine
Gorski Kotar - Treći dio
Treći dio trodnevne vožnje po Goskom Kotaru 2021 godine
Gorski Kotar - Četvrti dio
Četvrti dio trodnevne vožnje po Goskom Kotaru 2021 godine
Varaždin - Prvi dio
Prvi dio priče o vožnji kroz Mariju Bistricu, Varaždin i Varaždinske Toplice
Varaždin - Drugi dio
Drugii dio priče o vožnji kroz Mariju Bistricu, Varaždin i Varaždinske Toplice
Ljubljana 2022 - Prvi dio
Prvi dio priče o trodnevnom putovanju po Sloveniji
Ljubljana 2022 - Drugi dio
Drugi dio priče o trodnevnom putovanju po Sloveniji
Ljubjana 2022 - Treći dio
Treći dio priče o trodnevnom putovanju po Sloveniji
K potomstvu u metropolu 2022 - Prvi dio
Prvi dio priče o putovanju do potomstva
K potomstvu u metropolu 2022 - Drugi dio
Drugi dio priče o putovanju do potomstva
Ilok - Prvi dio
Prvi dio priče o putovanju od Vinkovaca do Iloka i nazad
Ilok - Drugi dio
Drugi dio priče o putovanju od Vinkovaca do Iloka i nazad
Gradačac, Gračanica I dio
Prvi dio priče vožnje oko brda Trebova(c)
Gradačac, Gračanica II dio
Drugi dio priče vožnje oko brda Trebova(c)
Blidinje I dio
Prvi dio priče o najvećem putovanju u 2023. godini
Blidinje II dio
Drugi dio priče o najvećem putovanju u 2013. godini
Blidinje III dio
Treći dio priče o najvećem putovanju u 2023. godini
Blidinje IV dio
Četvrti dio priče o najvećem putovanju u 2023. godini
Blidinje V dio
Peti dio priče o najvećem putovanju u 2023. godini
Blidinje VI dio
Šesti dio priče o najvećem putovanju u 2023. godini
Blidinje VII dio
Sedmi dio priče o najvećem putovanju u 2023. godini
Blidinje VIII dio
Zadnji dio priče o najvećem putovanju u 2023. godini
Novo Mesto I dio
Prvi dio dvodnevne vožnje po Sloveniji
Novo Mesto II dio
Drugi dio dvodnevne vožnje po Sloveniji