vjetarugranama https://blog.dnevnik.hr/penetenziagite

četvrtak, 27.03.2025.

Razgovor




Neki putnik, namjernik u ovom životu - ne pitajte na koji je način pribavio pretplatu - ovih dana gleda englesku seriju „Adolescence“ na Netflixu (2025, Stephen Graham, Jack Thorne) i poručuje vam da ako baš nemate sjajne živce (puno više nego želudac), osobito vi koji imate dječicu, pa još tinejdžere – zapravo to ni ne gledate. Naime, to bi vam taj namjernik po meni želio poručiti jer se čitav svijet iščuđava kako je u seriji naglašeno prikazana prerana seksualnost u djece, ili kako se školstvo urušava u okružju današnjeg isključivo korišću i interesom pokretanog društva (moj prijatelj na kavi odlučno nakon što je odgledao izgovara stravičnu rečenicu: bolje je umrijeti od gladi nego radeći u školstvu). Ili, kako jedna od junakinja kaže policijskom inspektoru u toj seriji: sve škole mirišu isto, na mješavinu povraćanja, kupusa i masturbacije.

Ah, gdje su ona lijepa vremena kada su djevojčice i dječaci mogli biti prijatelji ili ste za ne vjerovati u školu – barem u neko, makar i najkraće doba života – odlazili s radošću? Niste te stvari baš nikada doživjeli? Vjerujte mi, reći će taj vaš i naš namjernik, a bome i ja sam - puno ste propustili. Ili pak u velikom dijelu ne govorite istinu sami sebi, pa se sjećate selektivno, samo onoga čega se želite ili morate sjećati.

Ono što njega u seriji posebno intrigira jest ta, bumo rekli, indoktriniranost djece seksom. Recimo, klinci od trinaest godina bave se statistikama o tome kako osamdeset posto žena može biti privučeno samo od strane dvadeset posto muškaraca, pa onda djevojčice na Instagramu dječake od trinaest godina nazivaju incelima.

Hajde, kada danas na blogu ili u komentarima po portalima netko da prostite spomene nejebicu kao opasnu bolest, teško da bi se čovjek do kraja s takvim mogao ne složiti, ma koliko da to iskreno ne želi i ma koliko iz njegove rečenice iščitavao radovanje tuđoj nevolji kao jedan od najgorih grijeha što ih čovjek može počiniti. Kolika bi se zla ljudi jednostavno ne sjetili činiti samo da su imali kakvog posla u krevetu, ili gdje već; to je zapravo jedna žalosna istina.

Imao sam – priča mi taj nevoljni gledatelj - i taj privilegij da sam u školu krenuo godinu dana mlađi. Dobro, privilegij; možda i nedostatak – zapravo danas o tome ne razmišlja previše. Da nije, recimo, ne bi ga devedesetiprve zahvatio rat; još valjda ne bi stigao diplomirati; pa kao svaki pošten student izbjegao vojsku; nije baš da zbog toga treba biti sretan, ali tko bi o svemu razmišljao kada je domovina u pitanju.

A i znate dobro što ta razlika od godinu dana među klincima znači ili je u ono doba značila: u sedmom razredu, kada su dečki krenuli hvatati cure po kutovima hodnika i razreda, naš se junak iznenada počeo čuditi kako to da je jedini primjerak Sportskih Novosti u razredu kojeg bi netko donio slobodan, a još do jučer svi bi se grabili za njega?

I tako je on, reći će mi negdje uz gutljaj vruće kave, zapravo ni sam ne shvaćajući u početku baš zašto, na opće zaprepaštenje muškog roda bivao u svom djetinjstvu ili na samom pragu prvog momaštva - izabran od strane nekih cura za koje mu je to bilo beskrajno drago da s njima hoda na putu kući ili sjedi pored njih u autobusu na izletima (naravno, ne jer je bio posebno dobar ili lijep, nego jer su znale da ih sigurno neće gnjaviti).

Poslije mu je takvo ponašanje – češe se iza uha - jednostavno prešlo u naviku; što ćete, morao se prilagoditi pa puno više toga dodirivati očima ili nekim dalekim, pažljivo biranim, tihim riječima, nego prstima – a baš to je, nekako ćemo svi prije ili kasnije razumjeti, mnogo izazovnije, dublje, ljepše.

Jer, što čovjeku na koncu vrijedi ono što je silom ili prevarom iznudio, kada jednom upozna slast onoga što mu biva dano od volje i od srca?

Zato, osobno sam se nad tim citiranim razmjerom žena i muškaraca s početka ove naporne i teške priče malo dublje zamislio. Na prvu, ta rečenica o dvadeset i osamdeset posto zvuči nekako trijumfalistički za žene, ali kada je malo dublje pođemo analizirati, onda u punom smislu razumijete jednu staru (najčešće upravo iz ženskih usta izrečenu) poslovicu, koja poučava kako je sa muškima kao i sa zahodima. Ne trebam dalje, je l' tako?

Iako, nije baš da je ta statistika netočna; recimo, negdje se dalo svojedobno pročitati kako u povijesti ljudskog roda tri četvrtine muškaraca nikada nije imalo djecu niti žene – već su toj istoj povijesti oni služili samo kao obično, golo, topovsko meso koji će je omogućiti i pružiti joj priliku, toj velikoj i važnoj kraljici i dami, da preko njihovih tijela pređe bujice i nevolje i pođe dalje; da svoje snove, mladost i živote otruju, podaju i prodaju budzašto u nekim ratovima, za strojevima, pohodima, od bolesti i neimaštine i nevolje - radeći i stvarajući ni iz čega ništa i polazeći; prolazeći; prelazeći ni u što.

Naličje te priče mislim da je plastično opisao jedan davni komentator na nekom blogu, saznat će se lako već u današnje doba kojem i kakvom, citiram: "mi u u Evropi živimo u najkomfornijem i najsretnijem razdoblju ikada; sjetimo se samo koliko je ljudi iz naših krajeva, naših predaka izginulo na Soči, Galiciji...po četiri godine su bili u smrdljivim rovovima, gdje su kenjali u prostoru gdje jedu, grizli ih štakori, zatim juriš na metke i bajonete neprijatelja...za koga, za što? koliko je tupavih Dalmatinaca zaginulo na Neretvi, na Sutjesci...paslo travu...za što? koliko je tupavih Hercegovaca zaginulo kao ustaše...koliko na križnom putu poslije...koliko je tupavih komunista, kasnije završilo tuckajući kamen na Golom otoku...to su sve bili nečiji djedovi i pradjedovi... i tako već sedamdeset godina u Evropi nema rata...a o Americi da i ne govorim... pri tome bih usporedio moj život i živote mojih djedova koji su završili šest razreda osnovne škole...čuvali koze i lovili ribu veslajući...imali seks sa jednom ili dvije žene u životu...jeli samo žitarice, a meso samo za blagdane...po cijele dane kopali i maljevima razbijali kamen... s druge strane...ja sam ševio najzgodnije cure...desetke njih...svršavao po licima savršeno dermatološki i kozmetički obrađenih ljepotica... kćerki doktora i advokata...visokih 175...sa mjerama 90-60-90...jeo gofa u najboljim restoranima...jeo japanski sushi...savladao žderanje štapićima...pio najbolja vina...pune ormare odjeće za sve prigode...i vremenske prilike.. kad se probudim umjesto da ložim vatru, upalim podno grijanje ili klimu..."

Pa se onda smijemo zapitati, što se to zbilo s ovim vremenom i s nama samima da nismo u toj debeloj većini? I je li nam doista tako dobro i lijepo, kako piše ovaj potonji, ili je sve to samo jedna maska, ispraznost i praznina?

Iz takvog razmjera dade se moguće iščitati kako se žene istinski trude, traže, ne zadovoljavaju se bilo čime, nego u kriterije većine žena ulazi tek svaki peti muškarac. Naravno, tko bi uopće od nas muškaraca na tom mjestu smio pomisliti, pa možda je nešto i do nas; možda i mi možemo nešto tome doprinijeti; biti jednostavno bolji; truditi se, a ne samo – prezahtjevne su?

No, pustimo mi žene i tu njihovu strašnu i nepobjedivu muku da ne nasjedne i na nas; pogledajmo mi na čas naličje te matematičke formule.

Naime - vratio se sada se u priču taj moj namjernik, gledatelj, valjda je u međuvremenu bio na mjestu gdje nitko društvo ne voli, što li - ako osamdeset posto žena biva privučeno od strane samo dvadeset posto muškaraca, što biste rekli – koliki je razmjer u obrnutom slučaju, pita vas on, a ja samo prenosim, nemojte mene zato kinjiti?

Da se ne lažemo, to bi sasvim sigurno moglo značiti: da li doista recimo devedeset posto muškaraca može biti privučeno od strane devedeset posto žena? Naime, iz ove statistike valjalo bi onda izbaciti one užasno ružne, bolesne, neprivlačne, sve koje baš nitko iz tih nekih szrašnih, okrutnih, tržišnih razloga ne bi poželio na jednoj i drugoj strani? Jer, valjda nismo za plansku privredu, Amerika i Engleska neće bit' zemlja proleterska; neka tržište radi dok mi spavamo. Pa što bi to uopće značilo; da je muškarcima zapravo potpuno svejedno kakve su te žene na tom trgovištu života i da ih od njih zanima samo jedan mali djelić, ona slatka i tamna, da prostite, rupa, školjčica negdje pri sredini; i još pokoji detalj i izbočina; ostalo je zapravo posvema nevažno?

Ako je tome tako, onda se uopće ne bi valjalo čuditi citiranom „ženskom“ razmjeru s početka, zar ne?

Jedno od prvih saznanja koje je – priča opet taj junak - stekao na početku mladosti bilo je ono o tome da u životu na tom polju neće raditi nikakve kompromise. Ili će – veli s uzdahom - tražiti sve, ili ništa. Vrlo brzo pomirio se s time da će čitava života biti sam i nekako osjećao da prvenstveno mora raditi na tome da sam sebi bude nekakvo prihvatljvio društvo; sve ostalo – ako dođe – doći će naknadno. Jer, ne lažimo se – tko bi uopće volio provoditi vrijeme u lošem društvu; a najviše vremena – jeste li o tome ikada razmišljali – zapravo provedemo sami sa sobom?

Naime, zar nije lijepo rekao još Blaise Pascal – što sam, da se pohvalim i ja sam, onaj koji vam sve ovo priča - saznao tek mnogo, mnogo kasnije - najveći broj problema na ovoj zemlji izvire samo iz jedne jedine činjenice: da čovjek ne umije sam sa sobom sjediti u miru svoje sobe?

Na koncu, ono čemu na nekom kraju svog puta jedino možemo zahvaliti – osim pukoj sreći – jest to što su nas čitava života, ali baš otkad pamtimo, okruživale bez izuzetka predivne žene. Žene koje nam se nisu rugale niti nas ponižavale, niti uživale u kakvoj nevolji – već žene, djevojke, djevojčice, koje su poticale i uživale u prijateljstvu, razgovorima, izletima, poslovima koje već djeca ili ljudi rade kada ne rade ili ne rade ništa; svemu onome što čini odnos dvoje ljudi a nije parenje.

Čime pak takvo što muško nepritomno čeljade može zaslužiti, e to stvarno nemam pojma, to me nemojte pitati. A nije da se u tim razgovorima nikada nije razgovaralo o seksu; dapače. Recimo, moj sugovornik sjeća se posve jasno kako ga je jednom jedna kolegica s čuđenjem pogledala kada se nije okrenuo za nekom ženom za kojom se po njenom mišljenju morao okrenuti – pa joj je odvratio, gledaj, možda je problem u meni, ne u njoj; još i dan danas znadu se iskreno smijati tome kada se vide, a nisu jedno drugome postali i ostali drugo do li dobrih poznanika.

Ili, da vam više stvarno ne duljim; ispričat ću vam na koncu nešto za što mi se taj prijan kune kako je doživio prije kakvih petnaestak godina, već negdje skoro na pragu starosti. Kao pravi štreberi i starci stigli su – o njih dvoje govorim, je li, ne o onom namjerniku i meni, već o njih dvoje, o njemu i njegovoj družici - prije kakvih desetak ili petnaest godina na neki koncert u jedan zagrebački klub u vrijeme koje je pisalo na ulaznici. Naravno; koncert je počeo dva sata kasnije, pa su im dječica na ulazu to odmah pristojno rekla, savjetujući da sjednu za neki stol i naruče piće jer će se načekati.

I tako, sjednu oni; priča mi; on pridrži stolac, odnese kapute u garderobu, pijuckaju tu pivu, mineralnu, što već, pa on malo zagleda njoj ispod stola, kako je i red, da se nasmiju i zašute, a onda vrlo brzo nestrpljivo zakoluta očima pa veli, pa što ćemo sada raditi dva sata? Ona na to sasvim mirno, kao da je očekivala tu plitkost, nepametnost, glupost, odgovori: pa, razgovarat ćemo. I nasmije se, onim najljepšim i najvećim osmijehom od kojeg čovjeku – kune mi se - brzo utrne sjećanje na baš sve što si dotada mislio ili radio, makar ispod stola zagledao najljepše noge na svijetu ili ga s gornje strane dodirivale najmekše grudi ikada, a sve samo tvoje i samo za tebe, od srca - pa nekako, kako da vam to kažem – a moj je to posao da vam pričam, ne njegov – pođeš za njim.

Mislim, za tim osmijehom, je li. Ne moraš nikuda niti polaziti, sjediš tamo gdje si, a on te obuzme i obgrli kao što majka pred san obgrli svoje mladunče, pa ti priča.

- Izvoli, frajeru, potrudi se; ja ću ti dati baš čitavu sebe, do zadnjeg komadića, a ti onda dodaj najbolje što znaš; to je nekako tako zvučalo – čitava života, baš kao te večeri. Naravno, nije bilo izrečeno riječima, nego očima, stiskom ruke, osmijehom, slučajnim dodirom tamo negdje dolje, pod stolom i onom pivom ili mineralnom – ali postoji li itko pod ovom kapom nebeskom da te riječi ne bi mogao čuti, jasno i glasno, pa poslije izvrdavati i tvrditi kako nisu bile rečene?

Ako se do tada taj netko nije zaljubio, e baš od toga zaljubio bi se preko ušiju; tako vam je to s tim prijanom; lako ćete mi povjerovati ako ste do ovog mjesta s ovom pričom uopće došli, zar ne?

Naravno, te večeri sjećat će se on čitav život, barem ovo vremena što mu je ostalo; daleko više od mnogih, je li, večeri ili noći njegova života u kojima je recimo, ne znam, bio sasvim oskudno odjeven, ili niti to, ili je radio ili nije radio tko zna što drugo. Da se razumijemo, sjećanje neće biti o svirci na tom koncertu, da ne bi bilo zabune.

Nego baš o tom razgovoru. O čemu su razgovarali, niti toga se više ne sjeća – ni on, a bome niti ja; ostario sam već; razumjet ćete vi to, ne sumnjam. Tko će se, dajte molim vas, sjećati razgovora kojeg si s najrođenijom ženom vodio prije petnaest godina; pa o čemu bi nas one sada ispitivale i tvrdile da su nam jednom nešto rekle, a mi se pravimo da nismo čuli, ili zaista nismo niti čuli, gledajući u njih, jer tko će sve čuti tamo gdje ti oči od miline ljepotom klize bolje nego grlom meki silvanac za pačetinom, ili smo od svoje gluposti zaista čak i zaboravili nešto što smo jednom slušali, kako je to već red i kako sa ženskom i muškom čeljadi već biti mora.

Ali da je bilo lijepo; sjajno, najljepše, skoro kao nikad; da je bilo tako da baš tu večer nikada dok u toj glavi ima sjećanja neće zaboraviti - e to bih vas i ja sam sada mogao uvjeravati do kraja, samo ako imate volje sjesti za stol, pa polako pijuckati, gutljaj po gutljaj, dok vam ne kažem sve što vam o tome imam za reći, a i mnogo kasnije.

(ožujak 2025.)

27.03.2025. u 11:49 • 6 KomentaraPrint#^
  • Odgledala sam seriju prije par dana. Briljantna i šokantna. Koscenarist Jack Thorne je izjavio da je istraživanje za seriju iziskivalo da odu u najmračnije dubine interneta. Slogan "je li vaš sin tinejdžerska tempirana bomba" otvorio je bubu roditeljima da paze na znakove poput onih da dječaci više vremena provode sami u svojim sobama ili da postaju opsjednuti brojem pratitelja na društvenim mrežama. /Govorim o filmu ali jednako se odnosi i na djevojčice/.
    Ne možemo pobjeći informatičkoj revoluciji i njenim dosezima, al beskrajno sam zahvalna na onom dijelu života u kojem smo sjedeći za stolom, gledali se u oči i pričali, pričali do unedogled....

    -- morska iz dubina -- 27.03.2025. u 15:28

  • a propos serije, odgledala sam jučer razgovor B.Šimleša s psihologinjom koja ima privatnu praksu i upravo radi s adolescentima koji svoje probleme rješavaju u kontaktima s njom , jer, roditelji bili takvi, onakvi, dobri ili nikakvi jednostavno nisu u stanju uočiti sve muke kroz koje djeca prolaze u toj fazi sazrijevanja.
    Djeca umrežena u sustav mreža svo svoje slobodno vrijeme posvećuju sebi i onome što ih intrigira pa makar bilo i nakaradno i devijantno oni to upijaju u svrhu spolne i rodne identifikacije jer, biti usamljenik je jednako biti luzer.

    ( a luzeri su u reality emisijama svekoliko prisutni na tv-u samo su vrlo daleko od svjesnosti luzerstva )

    -- Annabonny -- 27.03.2025. u 16:06

  • Nisam gledala, zadnje vrijeme slabo stižem.:(((( Djetinstvo i odrastanje u moje vrijeme i danas - potpuno su različiti. Drago mi je da sam odrastala u to vrijeme. Bilo je ljepše i iskrenije. Ili bar ja to tako doživljavam. Nikada u životu mi se nihe bio prioritet - nego kako i na koji način, imam ki o čemu razgovarati s nekim muškarcem. Nikada jednokratna upotreba - to mi je gadljivo :((((

    -- luki2 -- 27.03.2025. u 17:46

  • Kao i AnnaBonni gledala razgovor Šimleše i psihologinje... djeci se nesmije dozvoliti dugi boravak u samoći sobe, tada obavljaju monolog treba ih uvijek uvlačiti u dijalog...

    -- Dinaja -- 27.03.2025. u 18:26

  • Gledala nisam, nemam kanale koje ekstra moram plaćat, iako kažu
    da ima dokumentaraca i dobrih filmova. Pročitala sam do kraja, bez
    daha. Ponekad sam svojoj već odrasloj unučadi moguće dosadna
    sa svojim pričama i poimanju životnih vrijednosti. Ostajem na onomu
    da nije zdravo sam provoditi vrijeme u zatvorenom prostoru. Zatvorenim
    prostorom smatram i druženje s ispraznim osobama i onima koji samo
    poznaju filozofiju brojki. To me živciralo i u mladosti, u luku sam
    zaobilazila tipove koje na žene gledaju kao lovinu.
    Sjećam se i sjećat u se do kraja života sjedenja ili šetnji, priča koje ne
    bih mogla ponoviti jer su pričali pogledi i slučajni dodiri.
    Što ja to tebi pričam, doktore odnosa među spolovima. Sve kažeš
    s mjerom, suptilno a kažeš dovoljno.
    Zar te priče i šetnje, sjedenje uz jedno piće nisu vrijednije od cijelog
    informatičkog sustava, zapravo nam je najvažnije ono što smatramo
    da nije ništa a ono je sve: "u se, na se i poda se", jedna naša stara.
    Vrijeme je takvo kakvo je, nisam kontra napretka, ali pravo prvenstva
    bi trebali biti ljudi u svoj svojoj ogoljelosti. Bude mi žao roditelja koji u
    ovom vremenu moraju izgraditi ljude.

    -- nema garancije -- 27.03.2025. u 19:18

  • Mislim da se oko serije podiglo previše prašine, nije donijela ništa spektakularno osim glume klinca ubojice, sve ostalo je osuvremenjeni obrazac šekspirijanskih tragedija, ili grčkih, ili koje već odaberete, ili se referirate na banalnost zla.

    Vrhunac tragedije se događa kada o bilo čemu laprdaju kojekakvi Šimleše, mogli su za mišljenje pitat i Jergovića ili Vedranu Rudan

    -- Supatnik -- 27.03.2025. u 22:43

subota, 22.03.2025.

Sive i plave kvačice

Možda ću nešto sutra napisati, a možda i neću, pa ćete ponedjeljak i novog blogera tjedna dočekati tek s ovim, ali moram ovdje reći da sam doznao kako je preminuo moj Luks.

Luks je sjedio sa mnom u posljednjoj klupi razreda na katu škole u ulici što se od Ilice spušta prema Botaničkom vrtu, onih prelijepih godina u prvoj polovici osamdesetih, kada su djeca s paralizom bila tretirana kao i mi ostali i bila bacana u žrvanj života da ojačaju, kako ćemo poslije razumjeti - i dijelio je s nama ono što već bezbrižni đaci dijele u godinama prije nego će odrasti i postati ljudi, zaposliti se, poći u vojske, na fakultete, poženiti se i početi sa životom.

Luks je - baš kao i mi svi, netko bolje a netko lošije – mogao u školi baš sve, doduše, bio je naravno oslobođen tjelesnog, iako smo često s njim kao teško prelaznim liberom što cepa bolje od Bankovića i Mehmedalije Šišića zajedno, uspješno na Srednjoškolskom znali zaigrati protiv mrskih dvojkaša ili kečeva; no, Luks nije nikako mogao napisati diktat iz engleskog. Kada bi profesorica počela onim svojim nazalnim, jedva čujnim i ledenim glasom čitati rečenice o admiralu Nelsonu, British Museumu i Trafalgar Squareu, naš Luks sledio bi se od straha kao da ga vode okovanog u ćeliju samog Tower Bridgea, na galge i kotač za rastezanje, pa bi tih i prostodušan u toj svojoj nemoći ostavio prazan papir na stolu, da ga Temza odnese niz mutnu vodu prema oceanu.

A moralo se napisati diktat: bez toga, nije se mogla dobiti pozitivna ocjena iz engleskog; bez te ocjene, nije se moglo maturirati.

I tako smo Luks i ja tog proljeća osamdesetipete, baš nekako u ožujku ili travnju, sad će tome – je li – Bože mili, četrdeset godina, na posljednjem od posljednjih dikata te školske godine, sjeli i dogovorili: ona će govoriti, a ja ću tebi Luks šaptati kako se piše. Pa ako kaže, Aj em Luks, ja ću ti reći, I am Luks, i ti ćeš tako napisati, tako kako ja velim.

Kužiš, Luks? Kužim, stari, rekao je Luks, pa svojim drhtavim rukama zgrabio kemijsku među prste i čekao sudbinu tiho i spokojno; onako kako pčele čekaju na sumrak zujeći bez zvuka nad cvjetovima iznad zadnjih klupa u starom, mračnom razredu.

Naravno, i profesorica je vidjela i čula što nas dvojica radimo; i svi oko nas su vidjeli i čuli, pa su nas zakrilili svojim tijelima ili šuškali papirima da nas se slabije čuje; a vi ćete mi sada, nakon toliko vremena, znati reći jesam li tada uradio nešto što je loše; svakako ćete to znati bolje od mene; ljudi obično o svojim djelima nemaju puno pojma.

Od mog Luksa nećete čuti ništa jer ga više nema; barem ga nema među nama.

E sad, ako se ikada u životu zapitate što je to sreća, onda svakako prosurfajte nebeski youtube; nema šanse da negdje - baš nekako onako kao ona slika s točkom u ženskim grudima zbog koje sam Đuro Martić bješe poludio - za sva vremena nije ovjekovječena ta besmrtna scena u kojoj Luks skače do stropa držeći u ruci ispravljeni diktat iz engleskog na kojem se kočoperi kao kuća velika dvojka i zazivajući moje ime viče, dobio sam dvojku, dobio sam dvojku!

Luks je tada dobio dvojku, a ja trojku; bila mi je to, starom uvježbanom štreberu, jedina trojka iz engleskog diktata u povijesti, jer nisam i sam od svog posla šaptanja Luksu stigao napisati za više; najradosnija je to ocjena u mome životu uopće, to ću tek mnogo kasnije razumjeti. Poslije se njegov stari navečer dovezao u onaj haustor svojim fićekom; htjeli su me voditi nekud na janjetinu i pive; naravno - ja sam samo odmahnuo rukom u kojoj sam stiskao neku napola odgrizenu jabuku; Luks, vidimo se sutra, žurimo u Kinoteku. I donesi mi onu kazetu Buldožera, onu što si rekao da ćeš posuditi.

Tako da, nemojte sumnjati u to da Luks nije znao engleski; slušao je Morrisonov gnjev i Bakerovu tugu kao iz neke druge dimenzije - i čuo ih, za razliku od žalosno velikog dijela onih koji ih ne umiju ili ne žele čuti. Možda bi, kada bolje razmislim, bilo bolje da je Luks spadao u tu drugu grupu; u grupu onih koji nikada niti su poželjeli, niti umjeli zaviriti iza zavjese matriksa; no, nije: Luks je sve vidio i znao, samo je bio radostan jer je tu; za razliku od nas mnogih koji to uzimaju zdravo za gotovo.

Znali smo se u godinama iza nas s vremena na vrijeme sretati po birtijama oko njegove zgrade, kada bi moje visočanstvo uhvatilo vremena u općoj gužvi i strci pristupiti mu, među obvezama, poslovima, bolestima, vrtićima, školama i putovanjima; radio je i možda mjesec dana prije nego li je posljednji put usnuo - otišao u mirovinu; popio bi na tim našim druženjima koju pivu više, pa bi se iz njega samo na časak, ali vidljiv kutom oka ili srca - oslobodio nekakav strašan i meni srećom posve slabo razumljiv gnjev, možda čak tmina, a ja sam mu tada znao staviti ruku na koljeno ili njegovu šaku i tamo je držati dugo, gledajući tupo u razmočenu etiketu neke popijene pive i šuteći postiđen.

Zašto sam se osjećao postiđen? E pa to vam zapravo ne bih mogao točno reći ni u sedamstoisedamdeset ovakvih napornih traktata; iako znam da je Luks bio posljednji koji bi takvo što prema bilo kome osjećao, ja sam sam znao – a znadem i danas - da sam imao sreće.

Jer, dok smo mi ratovali, ženili se, dobivali i školovali djecu, ljubili, rastavljali se, svađali i mirili, razbolijevali se i operirali i trčali kroz ovaj život suludo i bezglavo poput mrava, moj Luks je s istim onim spokojem i radošću đaka koji prvi put u životu dobiva dvojku iz engleskog diktata sjedio kod kuće; vozili su ga na posao i s posla kombijem firme koja prevozi invalide - i čekao je da stigne kraj; sada to dobro znam. Radio je upravo ono što mi, blesava i zaigrana djeca koja nikada neće odrasti – nikada ne činimo. Bio je tih, spokojan i koliko god je mogao biti - radostan, da mi se može onako iskreno i od srca nasmijati kada me vidi, pa da me zagrli kako je to već umio i mogao, u onom svom grču i svinutoj pozi nagnuća prema tlu i zemlji.

S vremena na vrijeme znali smo popričati o Doorsima ili Zappi ili prog-rocku ili nekoj dobroj knjizi ili filmu; ako možete vjerovati - Luksa se doista moglo satima slušati o tome jer je pričao o stvarima o kojima ja nikada neću imati ni blagog pojma. Nitko drugi iz razreda koliko ja znam nije od škole kontaktirao s njime, pa sam mu ja bio nekakav truli i priručni most prema blijedoj gimnazijskoj prošlosti, barem za te dvije posljednje godine prije mature, onako kako isturenom vodu poslanom u borbu nekakva natrula splav ili čamac bude mostobran prema drugoj obali; posljednja nada u povratak i prva misao o opstanku.

I tako sam ja kroz ovaj ludi i užurbani život naučio da ponekad sam u sebi naglas, vozeći kroz mrak ili gledajući u strop govorim engleske riječi suludo i za ne povjerovati; onako kako se pišu; veliki ipsilon, You have to duplo w wait a little bit zarez sir, veliko S. Da, morat ćeš malo pričekati, moj gospodine, i morat ćeš, što je još važnije, naučiti da zbog toga ne budeš nesretan; nego da budeš sretan i spokojan i tih, onako kako je Luks bio spokojan i sretan kada je dobio dvojku iz engleskog diktata.

Viđali bismo se iza praznika; čestitali si nove godine i uskrse; ponekad se i čuli po čitavih deset ili dvadeset minuta telefonom; zahvaljivao sam Bogu što mu je mama još živa, jer ga je očito dobila još sasvim mlada - i jednom ga ili dvaput u posljednje vrijeme - znao poučavati o tome kako se kuhaju hrenovke ili pere veš u mašini, kada bi pričao da ju je shrvala kakva gripa ili križobolja.

A onda sam mu prije koji tjedan poslao poruku da se ovog proljeća nalazimo na obljetnici; zlokobno je ta poruka odbila zasvijetliti plavim kvačicama i ostala na jednoj jedinoj sivoj; kao da sam u tom času već znao što je posrijedi, jer mi nije odgovorio niti na onu prethodnu, otprije niti dva mjeseca, onda kada sam mu čestitao Novu godinu.

A Luks je uvijek odgovarao na poruke; znao sam ja to dobro, samo sam zaboravio – jer sam se razbolio od neke temperature i slabosti i križobolje, jer me život potjerao dalje, pa nisam ni želio ni mogao razmišljati o tome da Luks ne šalje svoje poruke zato što ga više jednostavno nema. Onda sam nazvao, a telefon je ledeno i tiho izbacio moj poziv iz linije kao da je pogrešan; jer je uistinu i bio. I potom sam guglao, tražio satima i danima - i našao na fejsu post o tome da je jedne zimske noći oko samog Božića usnuo i sklopio oči.

Ne znam još dok ovo pišem trljajući oči u mraku niti gdje je pokopan, ali doznat ću; vjerojatno na zapuštenom seoskom groblju pored svog pokojnog tate negdje daleko prema plavoj i tihoj Uni, iza deset gora i šuma i rijeka; tata mu je preminuo prije desetak godina, sjećam se kada je to rekao. Saznat ću sve to, makar njegovoj mami morao s neba pasti pred vrata poput komandosa i pozvoniti jednog popodneva - jer još se sjećam njegove adrese. Napisao sam dvadeset poruka nepoznatim ljudima na fejs, netko će nešto znati i javiti. Tako da mogu na onu bedastu proslavu mature u svibnju ili lipnju doći i ljudima reći, Luks je pokopan tamo i tamo; nema ga više. I ispričati im kako pored tate, na prostom seljačkom krstu, baš kao onom hrastovačkom, na kojemu bijaše sličica Bogorodice od papira, a ispod nje bočica sa svetom vodicom i čaša s uljem bez fitilja, pročitah ime našeg Luksa, među bršljanom pod sjenama…

Zbogom, Luks. Ja više neću imati kome šaptati engleske riječi onako kako se pišu; nikome, osim samome sebi; do kraja vremena koje mi je ovdje dano, i nadati se da ću jednog dana možda postati na trenutak dostojan da te negdje sretnem.

Uopće ne sumnjam da ćeš na tom mjestu ti nama šaptati što da radimo, pa da barem dobijemo dvojku i ne padnemo razred kao što na prašnjavo tlo tresnu obične isprhle blažujke negdje daleko, daleko pod prozorom iznad starog, mračnog školskog dvorišta.

22.03.2025. u 15:53 • 11 KomentaraPrint#^
  • Toplo, ljudski...a sve to Luks zna i čita, tamo odozgo.

    -- Lastavica -- 22.03.2025. u 16:32

  • Mislim da mogu reći da razumijem. Nedavno sam saznala da moje prijateljice iz osnovne škole nema više.
    Onaj Arsenov stih mi se stalno već danima mota po glavi:
    "Svatko kad ode ostavi trag
    i dio života odnese!

    -- Mrr Mau -- 22.03.2025. u 18:10

  • Kad te nešto, ovako pročitano, takne do same srčike osobnog jastva to onda znači da je otvorilo put vlastitog preispitivanja di smo mogli bolje, više, ljudskije. Nije samo do stvarne priče iz osobnog života, do načina je, sposobnosti, talenta i umijeća pisca ovih redaka uvuć čitača do najtaninijih niti empatije prema ljudskom biću, životu, situaciji i nestanku. Duboki i iskreni naklon, vjetre.

    -- morska iz dubina -- 22.03.2025. u 21:24

  • Tvoje štivo je uvijek za čitanje i dočitavanje... budi emocije
    i sjećanja... imali smo i mi u razredu jednu Luksicu...

    -- Dinaja -- 23.03.2025. u 00:23

  • Luks je osjećao Tvoje prijateljstvo i to da Ti je stalo. Neka ga na nekom mirnijem mjestu, bez sekiracije i stresa....Žao mi je zbog gubitka......

    -- luki2 -- 23.03.2025. u 02:07

  • Žao mi je...
    Nemaju svi iste šanse u životu, drago mi je pročitati da je ovaj čovjek, unatoč svemu, živio na najbolji mogući način.

    -- Dvi, tri rici... -- 23.03.2025. u 13:35

  • E moj Vjetre, peku me oči zbog tvog Luksa i tebe.
    Žao mi je. :(

    -- Galaksija -- 25.03.2025. u 03:06

  • imao sam jednog luksa učenika, oslobodio sam ga diktata iz njemačkog, zadnju godinu mog rada pobijedio na školskom, otišao na županijsko natjecanje, falio mu jedan bod za treće mjesto u konkurenciji gimnazijalaca, pobjeda, kliknuo sam na telefon, vjerovao mi, on je meni sve vjerovao, poslije sam saznao, zadnju petinu testa ostavio praznu, nije stigao rješavati. na FB sam mu nedavno lajkao sliku s maturalne zabave, nasmijan, u odijelu, s partnericom. ne znam kako se snašao s novom mladom profom iz njemačkog, nigdje ne piše da ga se treba osloboditi diktata kod kojih nema šanse za pozitivnu ocjenu.

    -- NF -- 25.03.2025. u 06:38

  • Krasan tekst, kao i svaki iz tvog nepresušnog pera.

    -- Livija Less -- 25.03.2025. u 14:36

  • Dirljivo i lijepa. Kad god čitam tvoje tekstove, ne mogu a da se ne zapitam koliko ti strpljenja i požrtvovanosti imaš i kolikosi u stanju iskazati ljubavi prema bližnjima.
    Dobro reče @Galaksija.

    -- Aneta -- 27.03.2025. u 09:02

petak, 21.03.2025.

Dječaci na slikama

slika

Gledam pljesnivu, tvrdu, gotovo već izblijedljelu fotografiju vojnika kojeg je samo sreća spasila da tek u srpnju one posljednje godine Velikog rata - na svoj osamnaesti rođendan - ne dospije stići do fronte, nego da ga zaustave na obuci uz neko madžarsko selo, i potom tek na samom početku jeseni upute dalje, pa kada su njemu i njegovima uz ove strašne ledene bajonete u ruke turali puške i spremali ih iskakati iz vagona - da dočekaju vijest o kraju.

Zapravo; uistinu: o Kraju.

Tek poslije stigle su priče o buhtlama što ih je jeo sakriven pod sjedištima putničkog vlaka na povratku, ili o velikim vojnim školama sa mačevanjem, jahanjem i perjanicama na šeširima oficira; prvo od svega što se spominjalo kada bi se spomenuo taj rat bilo je ovo o povratku; odnosno – o tome da su tek dani nedostajali da i on ne dospije u njega.

U njegovim očima, ako se malo bolje na toj slici zagledate, nećete vidjeti baš ništa od onog što inače vidimo u idejama koje nas kroz život griju i hrabre; mislim da - samo ako to dopustite - iz njegovih očiju možete pročitati tek strah dječaka od užasa kojem polako već gleda u oči.

Postoji li ideja, granica, crta ili razlog zbog kojeg biste te dječake gurali u ponor, a potom takvo što mogli obrazložiti njihovim majkama?

Jer, neka mi ovdje bude dopušteno podsjetiti, niti "mi" nismo onomad ratovali bez prestanka; od početka pa do samog kraja i pravednog mira.

Ne; prvo smo drugog siječnja devedesetdruge potpisali najnepravednije moguće Sarajevsko primirje nakon kojeg je stigao Unprofor; ne morate guglati: znadem to savršeno dobro, jer - iako nisam bio dječak, već sam, je li, bio nečiji, i jedne ženske ruke čekale su da me zagrle kao svog, jedinog i živoga - i ja sam to primirje i sam čekao i o njemu slušao vijesti u blatu pored neke stražare nad kojom su letjeli svijetleći meci i rakete, nekako baš ovako kao ovaj dječak - moj djed, tada još doista dijete otrgnuto od majčine sise - željan sačuvati glavu na ramenima uz pomoć tog komada papira.

Te strašne devedesetidruge trećina teritorija bila je okupirana - i tek potom netko se, je li, usudio sjetiti pravednosti.

Ili, što ako su već na početku pomislili; možda je najpravednije da prvo učinimo što se dade pa da što više ovakve djece preživi; ostale pravednosti dosizat ćemo poslije?

Zato, što sam stariji, nemojte nešto zamjeriti, možda će vam se učiniti da je iz sasvim sitnih, niskih i nevaljanih pobuda - imam sve više poštovanja za ljude koji su nekad vodili glavnu riječ.

A sada lijepo zamislite svoje - ili nečije tuđe, ali zapravo naše, zar ne? - sinove ovako, pa onda... ušutimo bar na čas.

21.03.2025. u 08:13 • 10 KomentaraPrint#^
  • Minut šutnje, pa i mnogo duže...

    -- Lastavica -- 21.03.2025. u 09:15

  • recite mi gdje su mladići, gdje su oni nestali.
    recite mi gdje su cvjetovi, gdje su ostali...
    Marlene Dietrich je pjevala borcima
    na ratištu drugog svjetskog rata... ..

    -- Dinaja -- 21.03.2025. u 09:54

  • ;))****

    -- Annabonny -- 21.03.2025. u 11:09

  • Jako dobro napisano, skoro sve mogu potpisati osim aluzije o mudrosti ljudi koji su nekad vodili glavnu riječ. Na istom tragu izbjegavam ulazak u jednu aktualnu blog polemiku, jer iako su stvari kristalno jasne, radi se o mladosti, ne odveć ljudskoj logici.

    -- NF -- 21.03.2025. u 11:57

  • Ratovanje je, na žalost, u ljudskom genomu. Od pamtivijeka. Jednom sam prilikom objavila popis svih evidentiranih ratova u svijetu kroz povijest. Bilo je pola metra posta.
    Neću govorit o velikim, krenimo od najsitnijih: rat zbog krivog pogleda, rat rodbine zbog diobe imovine, zbog međe koja je zašla centimetar na drugu stranu, zbog razvoda, podjele djece, pijanstva, hira ili jer ti se hoće, ..... i onda dođemo do velikih, toliko krvavih da i sunce koje zalazi na obzoru ostavlja crveni trag na nebu. A mi mislimo romantika.
    Nešto je kvarno u nama ljudima.

    -- morska iz dubina -- 21.03.2025. u 12:44

  • u 2. svjetskom ratu u Bugarskoj je poginulo 25.000 ljudi, a u bivšoj Jugoslaviji 1.700.000, zar to nije frapantno

    -- Supatnik -- 21.03.2025. u 16:48

  • Vrlo dirljiv post!
    Ono na što sam prvo pomislila je "Bedem ljubavi", tisuće majki
    koje su pokušavale spasiti svoje sinove od bezumlja.

    -- Mrr Mau -- 21.03.2025. u 17:05

  • Hvala vam svima od srca na komentarima. Poanta je da je jedan previše, barem se tako meni čini. Ovo što je napisala morska, na žalost, pokazuje se točnim.

    NF, mislim da nisam niti napisao ili aludirao ništa o mudrosti, nego samo o tome da za te ljude osjećam nekakvo poštovanje. Moguće da su samo bili manje zanesljivi, manje krvoločniji i površniji; staloženiji i ponizniji, iako i prostodušniji – i vjerojatno ništa drugo.

    Isto tako; @supatnik, ne bi baš trebalo slijepo vjerovati jugoslavenskim komunističkim izvorima; to je kao podatak o milijun ubijenih u Jasenovcu; prof. Žerjavić je sve te brojke slistio osamdesetih svojom sjajnom argumentacijom, tako da mislim kako možemo uzeti da je brojka najbliža milijun žrtava.

    Naravno, i to je previše, u usporedbi sa Bugarskom, a i inače.

    Zašto je tome bilo tako?

    Pa, jednostavno, nisam očekivao da ću na ovom mjestu naći toliko simpatija za Jugoslaviju; staru Jugoslaviju. Naime, sada dolazimo na područje „što bi bilo kad bi bilo“, a teorija glasi: da je Kraljevina Jugoslavija opstala kao što je opstala Kraljevina Bugarska, sasvim sigurno da bi taj broj žrtava bio minimalan.

    Potpuno si u pravu. Čovjek se jednostavno smrzne od tog saznanja.

    Kraljevina Jugoslavija, kakva bila da bila, bila je jedna stabilna država sa bedepeom tek nešto nižim od srednje Europe i jakim trgovinskim i političkim ugovorima sa najvećim silama ondašnjeg doba - u kojoj su se na istom mjestu i u isto vrijeme našla dva realpolitičara; dvojica normalnih ljudi na suprotnim stranama; knez Pavle i Vlatko Maček. To se, možemo tu biti čak i osorni i zajedljivi, statistički u odnosima bilo kojih dvaju naroda desi vjerojatno jednom u tisuću godina. Tako su njih dvojica, u suradnji sa Cvetkovićem, Cincar Markovićem, Andrićem, Subašićem, nekolicinom učenih, staloženih i obrazovanih ljudi – stvorili Banovinu Hrvatsku, riješili nacionalno pitanje u državi a da ne bude maskirano nekom ideologijom (kako su to poslije činili komunisti) i stvorili jedan, moramo im to priznati, sasvim solidan temelj za budućnost. A temelji trpe sve, no ne trpe dinamit; a upravo je dinamit ono što je eksplodiralo na Terazijama dvadesetisedmog ožujka četrdesetiprve.

    Utoliko – kako to lijepo piše Hudelist - Dobrica Ćosić griješi kada upire prstom u pogrešku koju je Pašić navodno učinio petnaeste odbivši Antanti rt Oštro kao granicu Srbije na račun par makedonskih i cincarskih općina dobivenih u drugom balkanskom ratu; Srbi su zapravo – sami uništili „svoju“ kraljevinu i iprotjerali „svoga“ kralja izašavši na ulice 27. marta 1941. i danas za time mogu samo plakati. Tko im je kriv. I svima nama zajedno s njima.

    Naime, da Srbi nisu sami, pogonjeni MI5-om srušili vladu Cvetković-Maček, kojoj je Hitler (ishodio sam Ivo Andrić) u pristupanju Trojnom paktu tajnom krpicom tražio samo nekoliko kompozicija vlakova koje treba propustiti prugom do Soluna i ništa više (ili možda još koncesiju borskog i majdanpečkog površinskog kopa), mi vjerojatno do dana današnjeg ne bismo imali pojma tko su Ante Pavelić i Josip Broz, Dragoslav Mihajlović bio bi običan pukovnik i aparatčik u vojsci te države, te bismo tako izbjegli jedan, a vjerojatno i dva rata, te milijun i pol žrtava tih ratova, poraća, marševa smrti, nevolja i kriza. Kao prazna pivska flaša vjerojatno bismo se četrdesetipete otkoturali u Europu, prethodno promijenivši stranu i preobukavši krpe baš kako su to učinili Madžari ili navedeni Bugari ili Talijani – i živjeli nekim običnim, dosadnim životom srednjeeuropskog klajnbirgeraja. Ne bismo pojma imali što su četrdesetiosma, sedamdesetiprva, šezdesetišesta, devedesetiprva i tko zna koje sve ne strašne i teške godine.

    Piši ga vrit; ne bi tada bilo samostalne Hrvatske, ali živjeli bismo u nekoj sređenoj državi koja ne bi imala nikakvu međusobnu povijest ratovanja i klanja, već gospodarskog rasta i stabilnosti. Državi u kojoj neki krupni operater, banka ili korporacija sigurno ne bi mogli diktirati uvjete poslovanja. Da ne spominjemo to da bi takva država, kako je recimo učinila Italija, ušla u EU još prije trideset godina.

    Da, stvarno, iz ove perspektive, dok sjedimo na hrpama grobova - pošteno je povikati; zbilja je šteta da tome nije bilo tako, potpuno si u pravu.

    -- j. -- 21.03.2025. u 21:57

  • Naravno! Ni jedan rat ne donosi ništa dobro - samo odnosi Živote....:((((( O tome bi trebali razmisliti i Trump, i Putin, a malo i Zelenski....Težak i tužan post...

    -- luki2 -- 22.03.2025. u 02:54

  • Ništa od istorije nismo naučili, a stalno čeprkamo po njoj.
    Mark Tven je tvrdio da su dva najvažnija dana u životu, dan kada se rodiš i dan kada shvatiš zašto si se rodio.
    Važan je svaki onaj dana kada se nešto osvijesti, onda se može osloboditi prošlosti.

    -- Aneta -- 22.03.2025. u 14:23

četvrtak, 20.03.2025.

Ije

Da je lako - nije;
danas, a ni prije.

Svakog gorak pelin
čeka da ga pije:
nesnosna bura
k'o stapku ga vije
ma koliko dugo
htio da se krije.

Oko svako tu je
suze još da lije,
premda nekog vuče
da i sjeme sije.

Sjeme?
Koje? Čije?
Zar nas samo sjeme
poučilo nije
da i ono sebe
ispod ljuske krije?

O počinku da li
srce sanjat smije
kad zaklona nema?
Brata svog da bije -
brat tu radi drugog
stigao i nije?

Prevažno je stoga
što je ovdje čije
i na što tko liči,
a ne čime mije
lice što ga noću
od sama sebe krije:
dal' to breme mogu
ponijet ruke dvije?

Pa dok zemljom kroči
- čudeć' se što smije -
sve to manje jest,
a sve više - nije.

20.03.2025. u 07:26 • 10 KomentaraPrint#^
  • a ja mislila varijacije glasa -jat po naslovu,,,,ajmeeeeeee dobro jutro

    -- Annabonny -- 20.03.2025. u 07:48

  • Na prvu lepršajuće, na drugu višeslojno i duboko poniruće u sebe i oko sebe.

    -- morska iz dubina -- 20.03.2025. u 08:21

  • nešto najbolje pročitano ovdje zadnje vrijeme. i ja sam pomislio kao annabonny po naslovu na -jat, sjetio sam se svojevremene peticije za reformu zvaničnog pravopisa u kojoj je na tapeti bilo i ije i je, kategorija koja veliki postotak hrvatskog pučanstva svrstava u kategoriju polupismenih, a bit će ih sve više među onima koji logično neće moći zvati izgovore riječi na ekavici u pomoć ;)

    -- NF -- 20.03.2025. u 08:51

  • Baš si me prijatno iznenadio ovim postom, jer sam prije par dana napravila sličan koncept u postu koji nisam razradila (a sad i neću više) i tako je ostalo nedorađeno i nedorečeno:

    AKO
    TAKO
    LAKO
    JAKO
    SVAKO
    NAOPAKO,
    KAKO
    NIKAKO

    mada,
    samo ono AKO, sreću kvari LAKO!

    :)

    -- Aneta -- 20.03.2025. u 09:33

  • Zanimljivo na 'ije'. Došlo je i meni -zbilja lako nije, pelin mi se pije.

    -- gogoo -- 20.03.2025. u 10:04

  • Ova igra riječima prodire u samu bit čovjeka, ponašanja i života, a
    u startu sam očekivala nešto zabavno. Bravo meštre:)))

    -- nema garancije -- 20.03.2025. u 14:28

  • Savršeno!

    -- luki2 -- 20.03.2025. u 22:33

  • Tužno, strašno, duboko, istinito, ritmično i lijepo!

    -- Mrr Mau -- 21.03.2025. u 17:16

utorak, 18.03.2025.

Sibel

Neku sam večer uočio važan post kolegice @nema garancije o turskom filmu „Sibel“ što je te večeri bio prikazan na Trećem. Iz rečenica koje su o filmu u njenom postu bile napisane, uspio sam razumjeti kako je film na nju ostavio stvarno snažan dojam, pa sam odlučio pogledati što je to što čovjeka može dotaknuti toliko duboko i teško. Hvala Bogu, postoji hrt-i, pa čovjek u tri sljedeća dana može pogledati nešto što je propustio – i tako smo odgledali taj vrijedan film kojeg bih bez ove preporuke (na kojoj se ponovno zahvaljujem) sigurno propustio. Eto; čemu blog služi: da te dobronamjerni ljudi potaknu učiti nešto novo i nepoznato, o čemu do tada zapravo nisi imao pojma.

Film su 2018. režirali Guillaume Giovanetti i Çagla Zencirci a u njemu glume Damla Sönmez, Erkan Kolçak Köstendil, Emin Gürsoy i Elit Iscan. To vam vjerojatno neće značiti puno, pa ću ispričati i nekoliko rečenica o radnji; barem ono što je lako naći na internetu kada se upiše naslov filma. Glavna junakinja, Sibel, živi s ocem i sestrom u udaljenom planinskom selu; nijema je i komunicira koristeći se drevnim jezikom zvižduka; prezrena od suseljana, po čitave dane puškom lovi vuka u šumi, izazivajući strahove i fantazije među seljanima – sve dok se jednog dana ne susretne s ozlijeđenim bjeguncem, koji je prvi čovjek u njenom životu što na nju gleda drugačije od ostalih: kao na ljudsko biće, a ne nakazu.

Prema zapaženoj kritici hollywoodreportera; ono što se čini kao zvuk pjevica koje šumama dozivaju jedna drugu zapravo je čavrljanje mještana koji komuniciraju koristeći izuzetno rijedak jezik zviždanja osmišljen samo za njih. Selo zapravo na taj način prenosi poseban jezik s koljena na koljeno zajedno s nizom drugih okoštalih tradicija koje se provode izolirano od svijeta što dolazi jedinom cestom kroz planine i gudure.

Naravno, tu ću stati s prepričavanjem filma; ako vas zanima, možda ćete ga moći na neki način pogledati što svakako i ja preporučujem; film po meni nije remek djelo, ali šokira navedenim detaljima, iako prikazujući predivnu prirodu i spokoj dalekih i nepoznatih šuma na rubu kontinenata i svjetova polako uvlači gledatelja u nesrazmjer tog raja i okrutnosti zajednice koja ga nastanjuje.

Ono što bih posebno želio na koncu istaknuti, to je snaga koju film iskazuje u tkanju osnovne ideje: da čovjek ne smije prepustiti sebe i svoju sudbinu u mašinu za mljevenje mesa kakvom je društvo bilo i postalo. Jedine dvije junakinje koje su u filmu iskreno voljele i bile voljene završile su na koncu lude ili prezrene; odabranici njihova srca su skraćeni za glavu. Svi ostali epizodisti uhvaćeni su u taj žrvanj bez izuzetka i bez obzira na spol- ili kao dobrovoljni sudionici, ili kao žrtve bez mogućnosti za preživljavanje. Svi Aliji i Fuati, sve ljubavi i iskrenosti života bit će uništene i zaboravljene u tom krvavom kolopletu zajednice, ne budemo li se na bilo koji način, a ponajviše u svojim srcima suprotstavljali svijetu mržnje, osude, poruge i ponižavanja.

Tako jedina alternativa navedenoj pobjedi postaje nestanak.



18.03.2025. u 14:09 • 7 KomentaraPrint#^
  • Pogledla : i sinoć je bio odličan film o mladom glazbeniku i režimu komunizma u DDR koji i umjetnost uzima pod "svoje"

    -- Annabonny -- 18.03.2025. u 14:34

  • film za pamćenje srca i uma...

    -- Dinaja -- 18.03.2025. u 18:07

  • Bez obzira što nije remek djelo, taj i takvi filmovi me privuku s razlogom.
    U kraju gdje sam i gdje sam odrasla, unazad pedesetak godina, ne
    mogu reći da je odnos prema ženama bio kao prema Sibel, ali tankim
    dušama preokrutan. To je tema za sebe i treba prilično hrabrosti
    otvoriti tu "Pandorinu kutiju". Kad to otvorim do kraja čini mi se da ću
    biti slobodna u iznošenju svih stavova koji su u sukobu s "trendovskim".
    Sad si me potakao da kažem kako je prije par večeri na (mislim) HRT1,
    možda i 2..., zaboravila sam dokumentarac Afganistanske žene. To je
    tek jad i uvijek ponovno proživljavam neke scene iz djetinjstva i rane
    mladosti. Moram jednom to iznijeti bez blage kamuflaže. Istina, Afg.
    je priča za sebe, kod nas je barem na papiru žena imala sva prava:
    Kao i uvijek imaš dar svakoj temi dati dušu, hvala:)))

    -- nema garancije -- 18.03.2025. u 18:44

  • Baš si me zainteresovao, a hrt 3 ne mogu vraćati. Našla sam nešto iz 2019 sinhronizovano na njemački. Da li je to Sibel

    -- Aneta -- 18.03.2025. u 19:32

  • "Jedine dvije junakinje koje su u filmu iskreno voljele i bile voljene završile su na koncu lude ili prezrene; odabranici njihova srca su skraćeni za glavu."

    Zbog ove ću ga rečenice pogledati.
    Ali tek kad pročitam knjigu koju je moja kćer morala pročitati za njen book-club, pa sad i ja - moram/želim prvo to. :)

    -- Dvi, tri rici... -- 18.03.2025. u 20:08

  • Bravo! Zaključak je odličan: Život ili smrt....

    -- luki2 -- 18.03.2025. u 20:14

  • Da, Aneta; to je Sibel, sjajno.... Hvala svima :)

    -- j. -- 18.03.2025. u 22:16

subota, 15.03.2025.

Nepobjedivi

Hajde da vam napišem par redaka, pa tko voli, neka čita. Kako to već na selima biva, mladež se ili obnoć davi po birtijama i cestama, ili druži oko nekih sićušnih svjetalaca; koliko vidim – čak i češće nego po gradovima, pa ćete tako u našem selu nemali broj mladih uvečer nekoliko puta u tjednu naći na nekakvim probama orkestara, sportovima, plesa i sličnom.

I tako eto, dođoše nama isti takvi, samo s mora. Iz Tisnoga, ubavog mjestašca s obje strane onog prolaza na Murter. Naši su bili tamo kada se kupalo i sunčalo, pa su se prošlog ljeta vratili nešto crveniji kući; oni su došli do naših u doba za koje više ni najstariji članovi orkestara ne pamte da je bilo snjegova, ali hajde – recimo, na visibabe. Bratski; oni ribu i fritule, naši odojka i orehnjače, od srca srcu, da se bolje puše. Tovari kod purgera, purgeri kod tovara, čitav dan podbadanje i smijeh, kako je i red; oni vele da kroz dvije godine slave okruglu brojku, stogodišnjicu; mora se priznati da se i vidi.

Ili, točnije – čuje. Znate, kada vam trideset klarineta, flauti i raznih truba zagrmi Stonese, Šostakoviča ili Piazzolu, ne bude vam nekako pri srcu baš svejedno. Još kad stari Popaj, nekadašnja truba iz kamenog doba kada su orkestri svirali budnice za udarničke rekorde po tvornicama, zapali vatricu za roštilj iza vršilnice, ne trebaju vam više niti dirigenti.

To vam je onaj osjećaj da su ljudi najbolji onda kada je teško i kada su zajedno; osjećaj čuđenja kada negdje hodaš sa djetetom od dvanaest godina, a s poštovanjem ga pozdravi starac od šezdeset, dobar dan, i još ga oslovi imenom, a klinac ti važno veli, ma to je treća truba, on sjedi kraj mene.

Ali, nešto drugo sam ovdje, na koncu, htio dopisati. Stariji čovjek, je li, pa me u pauzi potjera na neko mjesto, a kad se vraćah, pored mene glavom i bradom prolazi nitko drugi do li Frane Lučić. Da, onaj Lučić, s Kornata. I pristojno se pozdravimo, dobra večer jedan drugome. Pa Frane poslije sjedne među svoje na pozornicu, negdje u četvrti red, jedva mu glavu nazireš otraga, da trombonom doprinese općem veselju i ljepoti. Onda ja, jer ne bih bio takav kakav jesam, pa na najljepše uho prišapnem, bolji su ovi, sjajni su, ali Blues Brotherse su naši bolje svirali, onda kad su svirali. I još dometnem prepametno, kako je i red, ovi imaju i bas i solo gitaru, lako je njima; kao da našima netko brani pronaći utikač za struju. A ja pamtim kao slon, pa se sjećam jedne sada već kasne jeseni kada je neki jedanaestogodišnjak hvatao ritam isto tako negdje u četvrtom redu, na onu brass točku, da bi danas solirao negdje kraj dirigenta i pružao mu ruku na početku i na kraju svirke.

- Ma zato se to tebi i čini da su naši to bolje, jer je on svirao.

A valjda mi se čini; tko sam ja da budem u pravu; gdje ćeš ti to sam znati, velim sebi u bradu; najbolje je da šutiš. Pa ih gledam: iza su stari vukovi u mokasinkama i dame u visokim čizmama, nije se sa zimom za šaliti i gori ići u štiklama, pa se smijulje i namiguju, a naprijed je – tako se to radi, to je škola života, uz prvi klarinet - ozbiljna, još preplašena omladina u patikama i trapericama, ravno iz glazbene škole; žuljaju ih stegnute kravate na košuljama i klaparaju do prstiju predugi rukavi velikih sakoa uniformi što su ih ponijeli da se znade kako su momčad.

Ima vremena, kroz godinu ili dvije već će ti rukavi biti maleni; možda su te djevojke i momci sada tek prvi puta prespavali negdje u kutu neke sobe veleučilišta ili kod nekoga u gostima, na dovučenim madracima i vrećama, bez materine puse ili s prvom pivom i bambusom umjesto pranja zuba za laku noć; svaki ton im je sumnjiv i težak, pa se kutom oka pogledavaju; jesam li dobro i na vrijeme; a onda iza njih Frane i ekipa zagrme; ma jeste, tjeraj dalje. Jutrom će se poskrivećki kao Pink Panther dovlačiti do kupaonice; samo da me ona ne vidi ovakvoga, raščupanoga; prije nego se umijem i počešljam i obučem čistu majicu.

A ja ću, stari i nepopravljivi blebetavac, pomisliti; ma u tome i jest stvar, da te vidi takvoga. Ako te vidi takvoga, pa ti se nasmije, to je onda to; nema što drugo biti. Pa pomislim, vidiš, to bi se moglo napisati; i još puno toga. Oni grme, a ja već slažem rečenice u sebi; rečenice kojima ću ocrtavati ovo što su oni večeras obojali.

Skrećem stalno s teme, nema meni pomoći. Evo, sad će kraj; o ovome što mi se ne čini, nego znam: družina koja ima Franu, to je nepobjediva družina. To, da su nepobjedivi, to znadem van svake sumnje: oni na bubnjarev znak svi kao jedan ustanu, mi plješćemo i zovemo bis, a osmijesi okupaju lica i gusti noćni zrak; sve do same tavanice i onih visokih crijepova pod samim nebom što se spušta na drvored i staru, kišom i mrakom okupanu zgradurinu.

(ožujak 2025.)

15.03.2025. u 22:04 • 13 KomentaraPrint#^
  • Prekrasno! Ti di jedna emotivna, draga duša.

    -- luki2 -- 15.03.2025. u 22:33

  • Baš mi je drago da si spomenuo Franu : sretala sam ga u svojoj "sveučilišnoj" ulici dok je bio na FESB-u a još mi je milije pročitati TISNO a ne daj bog TIJESNO jer Tišnjani nisu Tiješnjani nikad bili.
    Dunkve, sjećam se i svog ranog djetinjstva i djevojaštva dok su moji bili živi i imali kuću u Pirovcu te naše Pirovačke glazbe koja je kažu bila bolja od Tišnjanske : svirali su zornice za državne blagdane, glazbu za ispraćaj mrtvih do groblja , a nakon ispraćaja ( to mi je bilo ka ditetu za nevirovat ) veselu koračnicu do kuće pokojnika na tratamenat.

    Pamtim kao i ti -slonovski sve što je bilo a čega sada nema : ni Pirovačke glazbe, ni uranka da moj otac u odjelu s kravatom ide uz glazbu , ničega više nema ni kuće, ni svojte ali s ovim tekstom "ubija" si me u moždane i vratio 30 godina unazad........Fala ti

    -- Annabonny -- 15.03.2025. u 23:46

  • Da, to su tajne nepobjedivosti...svuda!

    -- Lastavica -- 16.03.2025. u 06:41

  • Da, mora te vidit takvoga, pa ako te i dalje hoće - to je to. Ili - njoj na dušu. Tek tada kada vidimo prednosti i mane drugih, slobodno ih uzmemo ili, zaobiđemo.
    Problem je kad se igramo skrivača pa se prezentiramo polovično, a polovicno skrivamo... kao, ovo je za nju/njega, a za ovo bolje da ne zna.
    Sto vražjih problema u hodu nastane.

    Vidim, bilo je lijepo na tom skupu. I neka je, muzika je za dušu, za družbu.
    Prešutio si nam nešto, ipak - osjećam. :)

    -- Dvi, tri rici... -- 16.03.2025. u 08:23

  • U kaminu je pucketala vatra, plameni jezici su ostavljali tajnovite sjenke na zidovima hrama. Na stolu je gorijela svijeća. Nježni zvuci su ispunjali prostor. Na zidu je kuckao sat, jedini znak prolaznosti vremena. Vrijeme ne stari, mi starimo, ono je u odnosu na nas uvijek isto mlado kao i trenutak koji mi spoznajemo, a mi spoznavši trenutak u kojem se spaja želja i san postajemo misaoni hodočasnici ka još ne pronađenim njegovim vratima....

    -- Dinaja -- 16.03.2025. u 11:32

  • Vjetre kad će knjiga?
    čekam željno...
    Vjerujem, kao i većina nas ovdje.
    Javi.

    -- konobarica -- 16.03.2025. u 14:04

  • Samo ću reći, milina mi tvoje pisanje, klizi ko traminac u blagi sumrak ove nedjelje.

    -- Demetra -- 16.03.2025. u 17:11

  • Neka su nepobjedivi a uz Franeta se mora biti jak, (Nisam znao da su i Zaprešićani Purgeri).

    -- gogoo -- 16.03.2025. u 18:08

  • Divotica! Tvoj me post raznježio jer ovaj je vikend tužan - taman kad pomisliš fala bogu da u Srbiji nije bilo krvi, eto užasa u Makedoniji...

    -- Dnevnik jedne babe -- 16.03.2025. u 19:47

  • Pridružujem se čestitkama, baš lijepo i toplo sročeno. I ja sam kratko vrijeme bio "upisan" u limenu glazbu davno u Varešu u središnjoj Biosni. Kao mladac sam bio najprije teški roker, poslije evoluirao do novovalca jer su novi val stvarali i neki novi prijatelji isto u duši rokeri, ali prilagođeni duh novonastupajućeg vremena. Ohol i pun sebe sam prezirao sve u vezi s tradicijom, ali lijepo si to primijetio, tradicija je ukorijenjena u srcu malih mjesta. Završio sam u limenoj glazbi na nagovor društva, vodio ju je je jedan smiješan entuzijast umirovljenik pozamašnih godina. Moje društvoiz tog rokerskog kozmopolitskog mjesta raseljenog u prethodnom ratu, ga je išlo spašavati, jer mu je prijetilo gašenje zbog malog broja zainteresiranog podmlatka, meni je bilo apsolutno svejedno za koji će me instrument podsjesti pa sam završio na jedinom nepozaposjednutom kontrabasu, imali smo kasnije samo jedan nastup, glazba i tradicija su očuvani, a umjesto nas su poslije uskočili neki novi zainteresiraniji klinci. Od limene glazbe udaljeniji mi je bio samo folklor. U onoj vojsci sam nakon obuke prije kasnijih kažnjavanja najprije zbog fakulteta upućen u kino salu. Tamo sam pomagao organiziranju nastupa folklornog ansambla u našoj mostarskoj kasarni, neke članice su pridonijele da i prema folkloru promijenim svoj čist dogmatski stav do dana današnjeg. Istina nakon te predstave u kojoj su folklorašice bile ljepši dio premješten sam po kazni u vešeraj, tamo mi je začudo ljepše bilo, mozak na pašu, rad po normi , slobodno vrijeme, a i tuš nemasovac, stalno zaposlene tete su nam dopuštale korištenje svojih kad bismo završavali smjenu ;) Ma druženja su nas održala u svim vre
    menima, njima hvala :D

    -- NF -- 17.03.2025. u 07:52

  • "Ocrtao" si ih izvanredno i zaslužili su. Jako dobro znam koji trud
    treba uložiti da bi svaka nota bila divota, Drago mi je da je Frane
    upotpunio ekipu "tovara". Čestitke i tebi što si uočio vrijednost:))))

    -- nema garancije -- 17.03.2025. u 08:56

  • Ono, kad pročitaš, a u duši ostane trag topline...pozdrav, vjetre:-)

    -- morska iz dubina -- 17.03.2025. u 15:29

  • Čestitke na blogu tjedna!

    -- luki2 -- 17.03.2025. u 23:13

srijeda, 12.03.2025.

Petar Gudelj: ZA ONE MOJE MRTVE

Za one moje mrtve koje nitko neće spomenuti
ni rječju ni kamenom ni mjeđu.

Za one moje mrtve kojima su pred pokop
pljunuli u lice.

Za one moje mrtve koji s ispljuvkom na licu borave vječni san.

Za one moje mrtve koji ne mogu usnuti,
što su se pritajili u zemlji.

Koji iščekuju jos jedan hitac u potiljak, u leđa.

Za one moje mrtve koji se još ni jednom nisu nasmiješili u zemlji.

Za one moje mrtve kojima je iz usta nikla i nasmiješila se trava.

12.03.2025. u 16:02 • 10 KomentaraPrint#^
  • Evo, javno priznajem propuste u obrazovanju : na fakultetu nitko nije "čuo" za Gudelja pa ni ja do njegove smrti.
    U nastavi, nakon uspostave HR države, počella je kroatizacija programa pa se čitao Aralica, Nikolić V. Vida a Gudelja nigdje.

    Nakon smrti nedavne u tisku i na netu pisalo se o Čovjeku piscu pa sam shvatila sve razloge nepoznavanja Gudelja.
    Ove mislili sam htjela proširiti kao post sjećanja na neznanog pisca nakon smrti ali sam odustala.

    Tebi hvala, velika hvala na podsjećanju svih nas

    -- Annabonny -- 12.03.2025. u 17:06

  • Zdenko je poznavao Gudelja osobno i često kazivao njegove pjesme...

    -- Dinaja -- 12.03.2025. u 17:15

  • Bolna pjesma!

    -- Mrr Mau -- 12.03.2025. u 17:57

  • Ležao na ledini, u Dvogrljači,
    licem okrenut k nebu.

    Gledao u oblake, slušao jarebice
    i vjetar.

    Zaspao.

    -- Aneta -- 12.03.2025. u 18:13

  • Celo skolovanje (osnovna skola) nije se moglo zamisliti bez citanke Petra Gudelja: imao sam njegovu citanku za peti, sesti, sedmi i osmi razred. Uvek se osetilo to nesto pesnicko: od naslova citanke do izbora literature...
    Pokoj mu dusi.

    -- VladKrvoglad -- 12.03.2025. u 22:57

  • Potpisujem Vladkrvoglada. Često zaboravimo značajne ljude.

    -- Lastavica -- 13.03.2025. u 06:58

  • Počivao u miru.

    -- gogoo -- 13.03.2025. u 09:35

  • Bolna, ali divna pjesma.

    -- luki2 -- 13.03.2025. u 22:02

  • Imali smo prošlog ljeta u Lovreću (Imotski) promociju svih lokalnih
    pjesnika i prozaika. Njega smo posebno isticali, a imam čast kititi
    se jednom njegovom zbirkom. Hvala ti za osvrt:)

    -- nema garancije -- 17.03.2025. u 09:00

srijeda, 05.03.2025.

Tamo gdje jesi

IMG-20241005-093539


DOCUMENT-PICTURE



IMG-20241006-162201


IMG-20241201-184542




IMG-20241020-111845


9ec337af-ae9a-46f9-bcf7-df1b3f9e9b99


IMG-20241115-133033


Pisao bih o nekom mjestu gdje smo bili, no za takvu rabotu nipošto nije dovoljno biti tamo gdje si; važno je i da to mjesto dospije u tebe i tobom postane. Pitaju nas tako, pa što ima na onom Lastovu, ili pod onim brdima, ili na onim rijekama, a mi se ispod oka pogledamo pa velim, nema ništa. Ništa? U tome zapravo i jest vrlina čarobnih mjesta; da ih ne gledaš nego na njima žmiriš; sklapaš oči i puštaš ih da te prožmu. Budiš se prije tri na nekakav trajekt ili autobus, pa se radostan pod zvijezdama opraštaš s uvalom kakve nisi vidio pod nebom, ili lagano i tiho kružeći pored hridina hvataš prve jesenske magle nad uspavanim morem. Putovanja i daljine; kao da nas nema kada nas ima a da nemamo ništa za imati. Što nam je najbliže, najdaljim nam bude, pa se boriti valja da ta igra prestane i da spokoj postane punina. Ne bježati ni od čega - koliko nam to već biva dano - nego se vraćati i dolaziti. Zahvaliti na prvom sljedećem jutru i krenuti s osmijehom u njega.

05.03.2025. u 19:43 • 11 KomentaraPrint#^
  • Sretni čovječe , ali ti to i znaš bez mojeg kazivanja .
    Ako postoji formulacija vanjske i unutrašnje ljubavi , onda si je ovim postom spojio u dvoje puta dva

    -- Annabonny -- 05.03.2025. u 20:02

  • Naravno, lijepa mjesta osvajaju nas. Eh, Lastovo i Budimpešta

    -- gogoo -- 05.03.2025. u 20:11

  • Lijepa kolekcija fotografija.

    -- viatrix -- 05.03.2025. u 20:21

  • Bravo!!! Istina - tko je čist i dobar, nema od čega bježati. Može se slobodno i uvijek vraćati. Divne fotke!

    -- luki2 -- 05.03.2025. u 22:22

  • Zahvaliti na prvom slijedecem jutru i krenuti s osmijehom u njega ...koja pozitiva i lakoca postojanja .

    -- lijemudro -- 05.03.2025. u 23:13

  • tek kad se nešto, poput meni berlina, sve izglednije udaljava, jasniji postaju osjećaji onih lijepih bespovratnih trenutaka.

    -- NF -- 05.03.2025. u 23:24

  • Zbilja lijepe i nadahnute riječi i lijepe falusoidno-vaginalne slike. :)))

    Drago mi je da ti se svidio onaj španjolsko-argentinski film. A Real Pain mi nije sjeo, doživio sam ga otprilike kao kad netko krene pjevati u pogrešnom tonalitetu pa sve što dalje pjeva biva pogrešnim, iako ne mogu reći da gluma Kierana Culkina nije autentična i snažna, ma koliko taj lik bio beskrajno iritantan, kao i njihova motivacija da putuju u Poljsku. :)) Btw., je li uistinu Culkinova uloga sporedna? Ne znam baš. Oko nje se vrti cijeli film kao oko gravitacijskog središta. Anora mi je odličan film, nije da nije, pa ipak, ne bih rekao da je baš trebao dobiti sve te glavne Oscare. A i to slavljenje "seksualnih radnica" na Dodjeli, maltene divljenje njima, pomalo mi je tu mač. :)) Da se mene pitalo, Konklava bi dobila i za film i za režiju i za glavnu mušku i za sporednu žensku (i, naravno, za adaptirani scenarij). Iznimno smo uživali u tom filmu i ja i supruga. Čeka nas već u laptopu Zlica i Brutalist, a svakako moramo pogledati i A Complete Unknown, iako iz nekog razloga ne mogu vjerovati da je taj dečec Timothee Chalamet dobro utjelovio tu silnu i moćnu lokomotivu. Kad gledam mladog Dylana (kao, uostalom, i Morrisona), vidim odmah u startu moć, fokusiranost, unutarnji tonus, predanost (Bogu ili Vragu, svejedno je), riješenost, dok ovaj mladac Chalamet nema ništa od toga, njegovo lice je plitko, bez magije, opušteno-rascvjetalo, reći ću čak - svjetovno. Da, mladi Dylan i Morrison-koji-je-uvijek-mlad imaju neku vrstu sakralnog lica, a kad kažem sakralno mislim na fokusirano, usredotočeno, dok Chalamet ima svjetovno, nefokusirano lice, a nefokusiranost ne može biti istinski kreativna, nikada. Tak da unaprijed sumnjam i sumljam da će mi se svidjeti taj film i movie. :)

    -- Mariano Aureliano -- 06.03.2025. u 00:17

  • Triput bravo za ovaj post! Priča je taman toliko duga i sadržajna
    koliko treba, a fotografije se dopunjuju i dopričavaju tvoju priču.

    -- Lastavica -- 06.03.2025. u 06:52

  • Crkva Uznesenja Budimskog zamka, ne zato što sam tamo bila (nisam), i nije da tamo nema ništa, već zbog gotičkih tornjeva koji nebo paraju. :)

    Postoji puno mjesta u svijetu, tzv. privlačnih turističkih destinacija na koje odeš jednom, vidiš i nikada se više ne vraćaš tamo! A toliko je mjesta iz našeg krajolika, gdje "nema ništa",a privlače i stalno im se vraćamo.

    -- Aneta -- 06.03.2025. u 13:37

  • Prekrasan post!

    -- Mrr Mau -- 10.03.2025. u 18:05

<< Prethodni mjesec | Sljedeći mjesec >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Nekomercijalno-Bez prerada.

DNEVNIK.hr10Nakon prijave pratite svoje najdraĹľe blogere i kreirajte vlastite liste blogera!Naslovnica