Na komemoraciji Arsenu Dediću u književničkom udruženju Igor Mandić je – prema novinskim izvještajima – izjavio "da Šibenčani nisu zaštitili Arsena, kad mu je u Domovinskom ratu, zbog sumnjivog porijekla, bačena bomba u dvorište“ . To je motiviralo novinara Slobodne Dalmacije Ivu Mikuličina da Mandiću uputi ogorčeno otvoreno pismo. „Vaša rečenica 'da Šibenčani nisu zaštitili Arsena, kad mu je u Domovinskom ratu, zbog sumnjivog porijekla, bačena bomba u dvorište' izazvala je zaprepaštenje i ogorčenje u Krešimirovu gradu“, piše Mikuličin. „Ne samo kao nezaslužena uvreda i notorna laž.“ Iz toga mi nije jasno – što je laž? Da li je laž 1) da je bačena bomba ili 2) da je bačena zbog „sumnjivog porijekla“ ili 3) da Šibenčani nisu zaštitili Arsena (prije i/ili nakon toga)? Ili Mikuličin hoće reći da je 4) i prvo i drugo i treće laž ili 5) da je laž samo dvije stavke od tri nabrojane. Hoće li reći da bomba nije bačena i da Šibenčani jesu zaštitili Arsena, iako je u tom slučaju problematično od čega su ga trebali štititi ako nitko nije bacio bombu, niti kanio tako nešto napraviti. No ako bomba nije bačena zbog „sumnjivog porijekla“, možda ju je bacio neki konkurent s estrade iz esnafsko-konkurentskih razloga ili neki pristalica turbo-folka zbog različitog muzičkog ukusa? Možda je ono što je Mandiću grunulo zapravo bila novogodišnja pirotehnika, vatromet, pa je on – usprkos najboljim namjerama – stjecajem okolnosti doveden u zabludu? Ta bi se nejasnoća mogla početi razbistravati kad bismo znali odgovor na početno pitanje – da li je bačena bomba u dvorište porodične kuće Dedića? Mikuličin u podužem pismu nigdje ne kaže da nije; kaže svašta, ali to izrijekom ne veli. O tome govori samo vrlo neprecizno tvrdeći da Mandić laže i rezolutno odbijajući tu mogućnost: „U tisuću dana opće i zračne opasnosti, koliko je trajala šibenska muka svagdašnja, u gradu nije zabilježen ni jedan međunacionalni incident. Nitko nije nikoga fizički napao, a kamoli nešto više“, pa bi to trebalo podrazumijevati da bomba nije bačena. U cijelom pismu Mikuličin opisuje kako je u šibenskom kraju u to vrijeme vladala „neviđena tolerancija“, kako je cvjetalo bratstvo-jedinstvo. Veselilo bi me da je bilo tako i ne dovodim u pitanje išta od onoga što je ogorčeni novinar iznio u potkrjepu svoje teze, ali moram se zapitati – je li to sve? Postoji li još nešto što nije spomenuo, a mijenja opću optimističnu sliku? Tko je vidio tu neviđenu toleranciju? Tim više se to moram pitati jer sam svojim očima gledao miniranu „srpsku kuću“ u Žaboriču, a da prekopam po negativima nakon dan-dva bih pronašao i negativ fotografije. Žaborić nije grad Šibenik, ali ne spada li i on u šibenski kraj, šibensku općinu? Ili možda eksploziv u Žaboriću nije „fizički napad, a kamoli nešto više“, nego nešto manje, pa nije vrijedno ni spominjanja? Hvaleći učinkoviti rad lokalne policije, Mikuličin samo dodatno podgrijava skepsu. Prisjetite se, to je ista ona policija kojoj se osuđeni ratni zločinac JEDANAEST GODINA sakrivao u tom istom već spominjanom Žaboriču. Koliko oni mogu biti efikasni i institucija povjerenja i kad su najefikasniji mogući? Dakle Mandićev oponent kaže da je u Šibeniku sve bilo idealno, ali nije konkretno izrijekom opovrgnuo da je u Arsenovom dvorištu eksplodirala bomba. Je li bilo bombe ili nije? Ako jest, policija bi trebala imati izvještaj s uviđaja. Ako milicija ima izvještaj – kako bilo tko može tvrditi da je sve bilo u redu? Ako jest eksplodiralo, a milicija nema izvještaj (kako tvrdi Mikuličin), kako se može tvrditi da je policija radila besprijekorno i da nije bilo problema? Kad policija tvrdi da nije bilo nacionalističkih incidenata, što je s onim nesretnim Žaboričem? Kad se tvrdi da je ono što je Mandić rekao laž, da li se hoće reći da je Arsen Dedić izmišljao kad se povjerio Mandiću ili da je Mandić lagao da mu je Dedić to rekao? Pitanje je li bomba bačena ili nije zapravo je lako rješivo. Zna to gospođa Gabi, sin Matija, drugi Dedići, susjedi... Bomba koja eksplodira ostavlja i nekakve tragove: oštećenja na fasadi, geler u staroj maslini… Naravno da nije preporučljivo ni primjereno sad gnjaviti ožalošćene takvim pitanjima, ali kad-tad bit će spremni i možda voljni na njega odgovoriti, no susjede bi se moglo pitati već sutra, pa da dalje ne nagađamo. Jer, znate, zaklela se zemlja raju da se sve tajne saznaju. |
- revitalizirani post od 10.8.2009.
djevojka s licem poput pizze U Foreign Language Laboratory na Souhern Illinois University postojala je procedura kojom su instruktori upućivali svakog novog korisnika kako upotrebljavati opremu i magnetofonske vrpce za učenje, ali i običaj da netko od iskusnijih polaznika prvom prilikom pokaže novodošlom sve ostale praktične stvari poput toga gdje su telefonske govornice, aparati za fotokopiranje, automati sa sokovima, toaletne prostorije, gdje je studentski restoran i kako se u njemu dobiva hrana, te mu objasni ostale mogućnosti potrebne i zanimljive svakom strancu. Tako se, nakon nekoliko mjeseci tokom kojih sam svakodnevno posjećivao Laboratorij za strane jezike, pojavila jedna mala Kineskinja. Pričekao sam da prvi put prekine preslušavanje vrpci i izađe u predvorje sveučilišne zgrade na odmor, te izišao za njom. Nakon prvih nekoliko rečenica koje smo izmijenili uočio sam da perfektno govori. Začuđeno sam upitao zašto je uopće došla u laboratorij preslušavati engleske vrpce, kada govori besprijekorno. Odgovorila je da je s Taiwana, da ondje uče engleski od malih nogu, ali ona hoće provjeriti da nije štogod propustila. Rekla je da se zove I-Nough, ali da ima i "kršćansko" ime koje je dobila na krštenju jer je iz katoličke obitelji – Rose Show. Ono "I-Nough" sam lako zapamtio jer se izgovaralo otprilike kao kako smo skraćeno nazivali Inoslava Beškera, samo s malom stankom u sredini: I-no. Na to ona mene upita odakle sam. Rekoh – iz Jugoslavije. Ona razrogači oči i zapanjeno zapita: - Komunist? Našao sam se u nevolji što joj odgovoriti. Nisam bio član Komunističke partije niti sam se osjećao kao komunist, a pravi komunisti bi za mene rekli sve drugo nego da sam jedan od njih, niti mi je zapravo bilo jasno što bi to bilo "komunist", no prema njoj sam, vjerojatno – kao ateist i čovjek koji je ipak došao preko "Željezne zavjese", sklon ljevičarskim idejama i podržavajući ideju socijalizma – bio upravo to, te rekoh kratko: – Da. Ona skoči, vrisne iz sve snage i panično otrči preko prepunog predvorja i dalje vrišteći, te izjuri iz zgrade. Ostao sam zblenut. I ranije su neke ženske bježale od mene, ali nijedna tako. Po povratku u učionicu laboratorija primijetio sam da je ostavila sve knjige i ostale stvari, koliko se žurila pobjeći. Tog dana nije se više pojavila dok sam bio ondje. Sutradan sam je zatekao u učionici sa slušalicama na ušima i mikrofonom pred ustima. Za svaki slučaj sjeo sam što dalje od nje. Nakon otprilike sat i pol zaključio sam da je vrijeme da prekinem, odem u predvorje i okrijepim se sendvičem i coca-colom. Reklo bi se da je samo to čekala jer je izašla odmah za mnom. Prišla mi je skrušeno i vrlo pristojno. Kratko je objasnila ponašanje prethodnog dana. Otkako zna za sebe sluša da su komunisti nešto najgore na svijetu, đavolji sluge, djecu jedu, nikada u životu nije srela nijednoga, i kada sam joj iznenada rekao da sam taj, nije se mogla othrvati panici. Svjesna je da se ponijela nekulturno, nerazumno i nepristojno, te žali zbog toga. Ne vjeruje da je sve ono što se priča o komunistima uopće istina, a ja izgledam sasvim pristojno i srdačno, pa moli za oproštenje. Odao sam joj priznanje da je na spomen Jugoslavije relativno precizno asocirala komunizam, za razliku od većine Amerikanaca koji su samo zblenuto gledali ili pitali da li je to negdje u Čehoslovačkoj. Mic po mic, dogovorili smo se da odmah tog dana odemo zajedno na ručak. Razgovor za ručkom bio je zanimljiv i prijatan, pa me je pozvala sebi na pravu kinesku večeru. Uskoro se ustalilo da sam joj redovno navraćao dva-tri puta sedmično. Nevolja s I-Nough bila je što je ona bila ne ružna, nego nevjerojatno ružna, najružnija žena na svijetu. Bila je tako grozno ružna da je štipalo za oči, bilo ju je teško gledati. Imala je potpuno okruglo lice nezdrave masne kože pune mrlja, prištića i kvržica, pa je izgledao kao da joj je netko prilijepio na lice miješanu pizzu. Zubi su joj bili žuti, ispremiješani, svaki je izrastao po svojoj osi. Nosa gotovo nije imala. Iz profila je bila potpuno ravna, kao da je udarena tavom. Kosica je bila slaba, masna i rijetka. Tijelo joj je bilo još gore od glave. Sisa i guzice nije imala, ali ni struk. O-noge su joj bile tanke i kvrgave. Da je bila za nijansu ružnija više uopće ne bi ličila na ljudsko biće. Bila je toliko ružna da, premda mi je uvijek fotoaparat bio pri ruci, nikada nisam sakupio dovoljno snage da je uslikam, pa tako danas nemam ni jednu jedinu njezinu fotografiju za uspomenu. Ono što joj je bilo uskraćeno izgledom obilato je nadoknadila pameću. Univerzitetske novine su po završetku svakog tromjesečja objavljivale rezultate svih studentskih testova. I-Nough je nakon prvog tromjesečja bila šesta među stranim studentima i šesta među dvadeset tisuća studenata na cijelom univerzitetu. Nakon drugog tromjesečja bila je druga među stranim i četvrta među svim studentima. Nakon toga je do daljnjega bila prva među strancima i druga među svima jer se na prvom mjestu ustoličila jedna crnkinja koja je bila toliko genijalna da je zapravo bila iznad svih kategorija. Ja sam u to vrijeme bio u naponu snage, hormoni su samo špricali, a već mjesecima nisam ništa tucao, pa mi je sperma navirala na uši. Svakoga jutra budio sam se s divljom erekcijom i prva pomisao bila mi je hoću li toga dana napokon nešto ubosti. Nakon što su mi izmakle sve prilike preko dana, navečer sam – znajući da sam kod nje uvijek dobrodošao – izbezumljen odlazio do I-Nough s čvrstom nakanom da zažmirim i olakšam se, ali je već prvi pogled na nju djelovao kao hladan tuš i izbijao mi svaku takvu pomisao iz obje glave. Srećom, I-Nough je bila tako zanimljiv sugovornik da sam bez napora ostajao do kasno u noć. Imala je što reći i dobro je govorila, pažljivo je slušala, a često smo se i strastveno prepirali. Izbezumila me je kada je na pitanje što planira nakon završetka studija odgovorila da će je roditelji udati, a zatim ne zna što će jer će biti onako kako će njezin budući muž odlučiti. Kao prvo, dugo mi je trebalo da se pomirim s idejom da će joj roditelji naći i ugovoriti budućeg supruga, a ona se bespogovorno podvrći. Naposljetku mi je sijevnulo da je taj običaj za nju jadnu možda i dobar, jer nisam vidio načina kako bi tako ružna ikako drugačije mogla ikoga naći. Drugo, govorio sam joj, "Ti si najpametnija cura na faksu, nema izgleda da će ti naći nekoga pametnijeg od tebe, oženiti će te za nekog bedačeka, i ti ćeš slušati sve što taj jadničak odluči?!" Po tom pitanju bila je tvrdoglava kao mazga. Da, muškarac je "Master", gospodar, i zadaća žena je da ih slušaju i služe. Tako je odgajana od malih nogu. To me je izbezumljavalo. Kakav "Master"?! Zaludu sva pamet i obrazovanje, koliko god bila pametna po svim ostalim pitanjima, kada bismo došli do tog žensko-muških odnosa postajala je najzadrtija glupača. Sve moje ljevičarske ideje koje je halapljivo upijala razbijale su se kao o hrid kada bismo došli do ičega što je makar mirisalo na feminizam. Nakon otprilike dva-tri mjeseca zamijetio sam čudnu pojavu. Fantastično je kuhala i uživao sam prežderavajući se, ništa čudno. No ako bih bilo što pomislio ili zaželio, to je već bilo ondje. Ako bih nakon pive poželio čašu obične vode, svježe natočena čaša bila mi je već na dohvatu. Ako bih pomislio da treba otvoriti prozor, do maloprije zatvoren prozor već je bio otvoren. Ako sam se krenuo ispružiti po podu ispred televizora, ondje gdje mi je došla glava iznenada se stvorio jastuk. Ako sam nakon jela otišao u kupaonicu i ondje se sjetio da bih mogao pomoći skloniti posuđe sa stola, kada sam izišao iz kupaonice posuđa više bilo. Na trenutak sam pomislio da je možda posrijedi telepatija, pa sam je počeo poskrivečki pažljivo promatrati. U telepatiju nisam vjerovao, pa sam to odmah otpisao, ali sam pomislio da možda ono što ona radi izaziva kod mene pomisao na to ili želju prema tome, ali su se stvari pojavljivale ili događale protivno bilo kojoj meni uočljivoj logici. Na primjer, razgovaramo strastveno o nekoj temi, ona na trenutak izađe iz prostorije, meni padne na pamet da bi mi pasalo leći u kadu punu tople vode, ona se vrati i ja joj kažem da iznenada imam neuobičajenu želju koja bi se u gostima mogla smatrati čak i nepristojnom…, a ona mi odgovori da je izašla pustiti vodu u kadu da se napuni. Kada sam postao svjestan što se događa, neprestano sam to primjećivao. Kod nas, kad se nekome dođe u kuću, pa domaćini hoće biti ljubazni, stalno nešto nude i pitaju: hoćete li ovo ili ono? I-Nough nije ništa pitala. Što god je donijela, ponudila ili napravila, to je bilo točno ono što mi je u tom trenutku najviše odgovaralo. Morao sam ponovo uzeti u razmatranje mogućnost telepatije, ali kako mi je to bilo neprihvatljivo, izravno sam je upitao. Ne vjerujem da mi čita misli, ali sve upućuje na to. Nasmijala se i smireno objasnila. Jednostavno. Kod njih, na Taiwanu, djevojčice od najranijih dana uče kako ugoditi muškarcima, i što god se događa, što god razgovaramo, jedan dio njezina mozga neprestano prati što radim, razmišlja o tome i predviđa što bih mogao poželjeti u sljedećem trenutku. Ništa drugo nego poznavanje potreba, pozornost i malo pronicljivosti. U to sam vrijeme upoznao Glena Polovicha koji je postao moj vodič za upoznavanje i ulazak u američki način života i ispričao sam mu sve to i kako se čovjek osjeća izuzetno ugodno kada ga netko tako tretira. Nije to ništa! – odmah je uzviknuo Glen. Trebaš vidjeti kakav je seks s Orijentalkama! One, kako je objasnio, imaju sasvim neopterećen stav prema seksualnosti i jedina im je misao kako ugoditi muškarcu, a znaju sve i svašta! I ne samo to. Oni uopće nemaju namještaj, a pogotovo ne krevete i stolice. Cijeli dan čuče po kući. Odrastaju čučeći. Imaju u bokovima i oko karlici razvijene mišiće koje zapadne žene uopće nemaju. I kako su još lagane i brze, trebaš samo leći i pustiti da jedna od njih nasjedne. To kako se i koliko mogu gibati nemoguće je zamisliti. Moram priznati da su mi sline potekle. Onako uspaljen o ničemu drugome više nisam mogao ni misliti. Nisam ni najmanje sumnjao da bi mi I-Nough sve dozvolila, a kakva je, ne bih trebao ni zatražiti. Odjurio sam pravo do nje, no čim sam spazio njezino lice dok mi je još otvarala vrata, naglo sam splasnuo i među nama nikada nije bilo ničega. Šteta, jer mi je postala zaista draga i cijenio sam je, ali njezina ružnoća nije bila od onih fascinantnih od kojih se ne može ukloniti pogled, pa bi se još i mogle nekako progutati, nego od onih koje se ne može ni gledati, pa ju je nemoguće previdjeti, a kamoli se na nju naviknuti. Prekorijevao sam se i prezirao. Ljudi su uglavnom estetski rasisti, koliko god da je to nepravedno i uzrokuje mnoštvo nevolja. Ne pomaže što sam svjestan tog rasizma, što se borim protiv njega, ne mogu si pomoći, ne mogu ga nadvladati, jednako kao što je I-Nouh unaprijed odlučila bezuvjetno slušati svog "Mastera". Glen Polovich me je uvukao u svoje društvo, u društvu je bilo mnoštvo srdačnih prpošnih Amerikanki i zapustio sam ružnu Kineskinju. Povremeno mi je palo na pamet da bih joj se trebao javiti, ali je život postao intenzivan i dinamičan i uvijek je nešto iskrsavalo što me je omelo. Jednoga je dana telefon zazvonio u osam ujutro. U Americi je osam ujutro kao da kod nas netko zove u pola šest. Pitajući se što bi to moglo biti otplazio sam do telefona i još nerazbuđen se javio. I-Nough. – Prošlo je šest mjeseci. Bi li se mogli vidjeti…? Kakvih šest mjeseci?! Zar je toliko prošlo otkako sam posljednji put bio kod nje? Nemoguće! Ali, ipak… pa da. Ipak je proteklo šest mjeseci. Pola godine! Jeboti, kako vrijeme leti! No bilo je nešto čudno u njezinom glasu kada je izgovarala ono "šest mjeseci", kao i u tome koliko rano zove. I dalje mamuran, pokušavajući se sabrati, samo sam ponovio: – Da, nismo se vidjeli šest mjeseci… – Da, jer si ti to zaželio. I tada kao da me je grom pogodio. Prisjetio sam se trenutaka našeg posljednjeg razgovora kod nje. Ne pridajući težine vlastitim riječima, izvalio sam: – Veselilo bi me da se ne vidimo narednih šest mjeseci… Sjećam se da sam se iznenadio jer me je oštro prekinula, što nije nikada činila: – Kako to misliš? Osjetio sam da bi to mogla krivo shvatiti, pa sam se potrudio objasniti i ublažiti rečeno: – Mi smo oboje došli ovamo s ciljem da se uklopimo u američko društvo. To što se sastajemo samo jedno s drugim, kao dva neuklopljena, znači da nismo uspjeli u onome što bismo htjeli. Bilo bi dobro da se ne vidimo, recimo otprilike šest mjeseci, jer bi to značilo da smo uspjeli naći američke prijatelje, da smo prihvaćeni, da ne ovisimo jedno o drugome… Ja idiot! Od svega što sam pričao ona je zapamtila samo da sam poželio ne vidjeti je pola godine, a želja muškarca je zakon koji se bespogovorno provodi. Meni je vrijeme prohujalo dok sam trepnuo, ali ona mora da je iz dana u dan čekala, dapače, izbjegavala me po faksu da je ne vidim, no čim je prošao posljednji dan tog razdoblja, nije mogla više izdržati pa je zvala tako rano… Prisjetio sam se naših cura i što su sve sposobne reći ako zakasniš na sastanak petnaestak minuta. Predočio sam si koliko je to šest mjeseci, iz sata u sat… Suzdržao sam se da ne jauknem. O, sranje! Da je bila preda mnom bacio bih se na koljena i zamolio da se uda za mene. Jedino time iskupio bih se za ono što sam joj nanio, a i zavrijedila je. I nije važno kako izgleda, ona mi može pružiti kao nijedna druga koju znam. No kako nije bila preda mnom dogovorili smo se da dođem nakon predavanja na večeru. Pojavio sam se pred njezinim vratima s buketom cvijeća i čvrstom odlukom da ću zažmiriti i nježno je ljubiti, da ću se nježnošću iskupiti za nenamjernu surovost, imao sam najbolju namjeru. Ona je pripremila posebno finu večeru, u njoj nije bilo ni riječi prijekora zbog proteklih šest mjeseci, samo sreća što me vidi. Želio sam ispružiti ruku prema njoj, dotaknuti je, privući, ali je ona u stvarnosti bila ružnija nego što je to bilo moguće zapamtiti i usprkos najboljoj namjeri nisam to mogao i nisam mogao. Nisam mogao. Bilo je to jače on mene. Bio sam očajan, razdiralo me, ali mi se činilo i da, iako to ni ne spominjemo, ona sve razumije, da me čita kao otvorenu knjigu i da mi je – usprkos dubokom žaljenju – zahvalna. |
NE OSTAJ DUŽAN! Kad smještaš auto na mjesto za parkiranje uđi natraške jer dok ulaziš imaš dovoljno vremena za pimplanje, a nikad ne znaš da li ćeš morati napustiti poprište navrat-nanos, pa je bolje da je auto ostavljen okrenut s prednjim krajem prema van, zlu netrebalo, ako zatreba da se hitno evakuiraš. To je samo jedan od usputnih savjeta kakvima gosp. Vuk neprestano vrca. Sjednemo i naručimo piće. Kako ga konobar donese, tako on zatraži da ga plati. – Što žuriš? – pobunim se. – Vjerojatno ćemo još nešto naručiti, pa se možemo razdužiti na kraju. – Nikako! – pobuni se on. – Moraš paziti na svaku sitnicu. Čisti račin, duga ljubav. Evo što se dogodilo jednom mom poznatom, da ne spominjemo imena… Zavalim se očekujući podužu priču, ali je bila kratka, tek – u svakom slučajnu poučna – anegdota. – … sjedne moj poznati sam na piće, naruči najobičniju banalnu idiotsku kavu, kad odjednom nalete neka dva gadna tipa kojima nikako nije smio pasti u šake. Odbaci on cigaretu i jurne koliko ga noge nose, kroz gomilu i preko crvenog svjetla, a oni za njim… – I? – Sustigao ga je konobar koji je jurnuo za njim jer je ostavio neplaćeni račun. |
BEZRAZLOŽAN STRAH
Priča o tome kako se kod nas u javnosti govori o lisicama u većoj mjeri je primjer kako se kod nas (pre)često govori nego što govori o lisicama. U nedavnom članku (koji je, usput rečeno, daleko korektniji od niza drugih) nalazimo sljedeće rečenice: - prva rečenica: Zakon o lovstvu ne dopušta da se divljač ustrijeli u krugu 300 metara od naselja. - komentar prve rečenice: To je točno, ali zašto bi se divljač uopće ustreljavala u krugu 300 metara od naselja? Zašto uopće ustreljavati divljač? Naravno da posljednje pitanje povlači dugu diskusiju, ali nemojmo ga smetnuti s uma. - rečenica pri kraju teksta: Čitateljica tvrdi da je lisica bez straha prilazila ljudima i s njima se fotografirala. - komentar: Možda je i točno, ali najvjerojatnije nije. Najvjerojatnije je riječ o nepreciznosti, bilo čitateljice, bilo novinara koji su prenijeli njene riječi. Suštinu izjave mogli bismo dokučiti kada bismo znali a) tko je kome prišao i b) koliko blizu su si prišli. Nema ništa čudno da lisica ide svojim putem, neki čovjek svojim putem, pa si dođu dosta blizu. No kako je lisica plaha, plašljiva životinja, nema izgleda da je dozvolila nekome da joj priđe bliže od pet metara, osim ako joj je taj dobacio neki slasni zalogaj hrane pa je prišla bliže da ga uzme. Fotografirala se s ljudima? Priljubila se uz njih da pozira? Potpuno nevjerojatno, nemoguće. To će dozvoliti jedino lisica koja je uvelike pripitomljena, i to samo osobi s kojom je uspostavila veze. Završetak rečenice: „…i s njima se fotografirala“, zapravo znači da su je ljudi uspjeli fotografirati s desetak metara udaljenosti u onih pet do deset sekundi što ih je pustila tako blizu, što priložene fotografije i pokazuju. - posljednja rečenica: Građani planiraju stvar uzeti u svoje ruke. - komentar: Što to znači? Odupirem se protumačiti rečenicu onako kako mi prvo pada na pamet, možda zaveden time što se kroz članak piše o „zabrinutim građanima“. Zašto bi građani bili uopće zabrinuti? Ako se nekome baš ne sviđa da mu se lisica pojavi u relativnoj blizini, da bi se problem riješio dovoljno je da ne napravi baš ništa. Lisica će sama učas pobjeći. Ne postoji u povijesti zabilježen slučaj da je lisica napala čovjeka. (Poznati slučajevi u kojima lisica jest ugrizla čovjeka odreda su oni u kojima je čovjek satjerao lisicu u ugao, pa se branila.) Pa ako je čovjek čak toliko nestrpljiv da sačeka tih nekoliko sekundi prije nego će lisica šmugnuti, nije potrebno pucati. Dovoljno je mahnuti rukom i reći: „Bu!“ Tipičan slučaj članka koliko na temu na temu lisica toliko i na temu kako se često o mnogim stvarima piše i govori objavljen je u „Jutarnjem listu“ 9. srpnja ove godine. ČOPOR LISICA POJAVIO SE U ELITNOM ZAGREBAČKOM KVARTU! Precizno govoreći, čopor lisica ne postoji. Lisice nisu životinje čopora. Čim malo ponarastu, podijele teritorij i na jednom prostoru živi samo jedna lisica (s kratkim izuzetkom kada odrasli par brine o mladima). Precizno govoreći, ono što je netko vidio kao čopor lisica zapravo je bilo leglo lisica, možda majka-lisica s mladima, možda samo leglo mladunčadi koja se igra. Pisati o tome da „čopor lisica“ ikoga terorizira, da itko živi u strahu od „čopora lisica“, da „čopori lisica“ šire paniku jednako je kao pisati o teroru malih mačića, o tome kako grupa malih mačića utjerava nekome strah u kosti. U tekstu je i gotovo paradoksalna anegdota: dvadeset i jednogodišnji mladić je u noći naišao na čak sedam lisica koje nisu pokazivale nikakav strah od njega. Da je bila samo jedna još bi i prošao pored nje, no sedam ga je nagnalo da umjesto kratkog puta kući odabere dugi put naokolo da ih zaobiđe. Čitajući opis događaja razaznajem i što se zaista dogodilo. Lisice su bile tako mlade da još nisu imale nikakav strah od ljudi. (Ta faza kod njih traje nekoliko dana kad tek po prvi put izađu iz jazbine. Vrlo brzo nauče da se pred ljudima treba sklanjati.) Promatrati pet-šest-sedam lisica koje se međusobno igraju jedan je od dražesnijih prizora na koje možemo naići u životu. Većini ljudi nikada se ne pruži takva prilika. Umjesto da stane u uživa u nečemu što će vidjeti jednom u životu i nikada više, mladić se potucao od nemila do nedraga da bi se spasio. U većini novinskih napisa o lisicama koje žive na rubovima naselja ljudotinja gotovo u pravilu pojavljuje se isti motiv: usamljena, napuštena kuća. Napuštena kuća učas postaje odlagalište otpada. Nakote se miševi i štakori. Pojave se lisice. Miševi i štakori su nešto što nikoga ne iznenadi, ali lisice uzrokuju paniku. Paničari zovu lovce zbog lisica, da ih otjeraju ili pobiju. Pri tome onima koji se uspaničare uopće ne pada na pamet da su lisice tamanitelji miševa i štakora. Iz svega iznesenoga vidi se obrazac koji nadilazi govor samo o lisicama, tipičan za razgovor o mnogo čemu, od suštinskih do potpuno efemernih tema. 1. Prvo imamo neku pojavu (recimo lisice). 2. Pojavu prati neznanje (bjesnoća je iskorijenjena, lisice ne napadaju ljude, ne kreću se u čoporima). 3. Neznanje rađa strah (ljudi paničare). 4. Neznanje i strah prouzrokuju štetu (otjerati tamanitelje štetnih glodavaca i omogućiti da se štetočine nesmetano razmnožavaju, proganjati dobročinitelje na korist štetočina). Prepoznajem taj obrazac mišljenja i ponašanja od vlade do najudaljenijih provincijskih stranačkih ureda, od Katedrale do Šatora, od rektorata do vrtića. Zato, ako nam je stalo da se u našem društvu išta značajno poboljša, od toga neće biti ništa ako se ne poradi na općem kvalitetnijem obrazovanju, od školskoga do onoga preko medija. Iskorjenjivanje neznanja i gluposti je pitanje našeg opstanka. |
Ni dva-tri dana nakon uhićenja Radovana Karadžića, Nemanja je na blogu Vaseljena objavio vic: Mujo dolazi do doktora Dabića na tretman i učini mu se poznat: – Oprostite, ja vas znam od nekud… Ma jeste li vi Radovan Karadžić? – Paaaa… jesam! – Ma nije moguće! – zgrane se Mujo. – Izvin'te, a odkud se znamo? – upita Karadžić. – Pa iz Srebrnice. – Ma nije moguće! – reče doktor Karadžić… Ovom prilikom me ne zanima je li ovaj vic uopće duhovit, koliko je duhovit, kakav je njegov humor, koliko je u njemu morbidnosti i, moguće, neukusa. To može svatko za sebe prosuditi. Dozvoljavam da je možda nastao prilagodbom nekog ranije postojećeg, meni nepoznatog vica. Dok se to ne pokaže, smatram ga – poučen mnogobrojnim ranijim primjerima – originalnom brzom reakcijom na aktualni događaj. U jednoj od ranijih životnih faza nekoliko sam se godina bavio humorom. Između ostaloga, čitao sam zbirke viceva sa svih strana svijeta, od japanskih prevedenih na engleski, preko svih mogućih europskih, do južnoameričkih i australijskih. Ono što sam vrlo brzo uočio jest da su svi vicevi svagdje uglavnom jedni te isti ili na isti kalup. Mijenjaju je likovi: Bobi i Rudi, Max i Moritz, Škoti, Poljaci, Židovi, Meksikanci… Svi preuzimaju viceve jedni od drugih i prilagođavaju ih domaćem terenu. Rijetki su oni zaista originalni i pri tome zaista smiješni. Jedni od rijetkih koji su uvijek originalni su oni o Muji i Hasi, (pri čemu se smijemo zaboraviti ni Fatu.) Kadikad je zapanjujuće koliko brzo poprate neke događaje, pri čemu su uglavnom vrlo duhoviti. Vicevi o Muji i Hasi izvorno su blago, endemska vrsta, svojevrsno čudo narodnog duha. Da je pameti i dobre marketinške organizacije, mogli bi biti izvozni artikl. Ovom prilikom palo mi je na pamet još nešto. To nisu narodni vicevi u klasičnom smislu, toliko su svježi da mora da postoji i njihov tvorac, za svaki vic ne više od jedne osobe. Koliko je tih osoba koje smišljaju viceve o Muji i Hasi? Mnoštvo, mala grupica, ili jedan jedini? Ako ih je više, znaju li jedan za drugoga, smišljaju li zajedno ili su raspršeni i ne poznaju se? Klasičnim SUP-ovskim metodama, idući od čovjeka do čovjeka i pitajući od koga su čuli najnoviji vic, za nekoliko dana moglo bi se to otkriti. Zamišljam jednog od tih ljudi na vrhu brežuljka, izvaljenog u travu u sjeni drveta, ćibući i ispija mekanu šljivovicu, i ako bih ikoga rado sreo i upoznao, to je on. |
Ako se ne varam, sin mi još nije krenuo u školu kada se na televiziji prikazivala ona fantastična animirana serija o dinosaurusima koja je izgledala kao da su u njoj dokumentaristički snimljeni realni prizori. Malac se fascinirao i nakon Pokemon i Digemon faza upao je u dinosaurus-fazu. Nabavili smo nekoliko debelih ilustriranih knjiga koje je marljivo proučavao. Znao je već čitati, pa nije samo zurio u slike nego i sve pročitao. U tom ga je razdoblju, koje je prilično dugo trajalo, zanimalo razgovarati samo o njima. Kuća nam se ispunila realističkim kipićima tih pretpotopnih životinja. Uskoro je znao o njima više od bilo kojeg ukućana ili gosta. Negdje pri kraju te faze bila je i izložba o dinosaurusima u Klovićevim dvorima na Gornjem gradu. Bila je prilično posjećena, a on se raspametio kad smo ušli. Jurio je od eksponata do eksponata i pred zapanjenim posjetiteljima prepoznavao svaki, bez čitanja objašnjenja pogađao svakog dinosaurusa do kojeg smo došli i sipao podatke kao iz rukava. Jedva ga se vidjelo koliko je još bio mali, a vodio nas je kroz izložbu kao kvalificirani stručni vodič. U dvorištu muzeja bio je postavljen potpuni kostur poprilično velikog primjerka pred kojim se izbezumio. Točno je prepoznao o kojoj je životinji riječ, pričao o njoj, a zatim analizirao dijelove kostura i što se sve može iz njega zaključiti. Nakon dinosaurus-faze uslijedila je svemir-faza, pa faza automobila, pa su ga zaokupili srednjovjekovni vitezovi, pa Alan Ford, i tako dalje, pri čemu – osim, srećom, Pokemona i Digemona – raniji predmeti zanimanja nisu zaboravljeni, već se područje interesa samo širilo. Zato smo supruga i ja, kada smo početkom prošlog ljeta pročitali da je negdje u Istri izložba modela dinosaurusa u prirodnoj veličini koji se kreću i glasaju zaključili da to moramo otići vidjeti. Dok smo premišljali kada bi nam bilo pogodno krenuti na put, izložba je stigla i do Zagreba. Prvo je bila postavljena negdje uz Bundek, potom se premjestila na Jarun, a mi nikako da je stignemo vidjeti. Napokon sam jučer pročitao da je na dva dana udomljena u sportskoj dvorani u Sesvetama. Mali je zbog božićnih školskih praznika sjedio doma, pa sam se odlučio „Idemo!“ Rekao sam da mu neću reći gdje idemo. Neka to bude iznenađenje. Naravno da je čim je sjeo u auto navalio da mu odam kamo sam nakanio. Rekao sam samo da sam uvjeren da će ga ondje gdje ćemo doći ono što ćemo naći zanimati i veseliti, ali više od toga sam odbio priznati. On je počeo pogađati: – Paintball? – Ne. – Utrka formula 1? – Ne. – Turnir u mačevanju? – Ne. – Mažoretkinje? Rekao sam da više neću odgovarati ni „ne“ jer sam siguran da ne može pogoditi. Priznati ću jedino ako slučajno pogodi, pa je nastavio: – Tehnički muzej?... Akvarij s dresiranim dupinima?... Izložba pasa?... Konjske trke?... Trebalo nam je pola sata da prođemo kroz središte grada, a nakon Maksimira smo zašli u dio u kojim vrlo rijetko zalazimo. Išli smo glavnom cestom od Dubrave prema Sesvetama i on je sa zanimanjem gledao kuda prolazimo ne prekidajući pogađati. Kao za peh po moje iznenađenje, od Dubrave nadalje svakih stotinjak metara prolazili smo pored velikih plakata na kojima je pisalo „DINOSHOW“, a uz to su bili naslikani jedan ili dva dinosaurusa. Prolazili smo pored tih plakata gotovo pola sata i ja sam očekivao svakog trenutka da će u narednom sinac pogoditi kamo idemo, ali nije. Prošavši pored svakog plakata sve više sam se čudio kako ih ne povezuje s onim o čemu razmišlja: – Da se nisu spustili vanzemaljci? Leteći tanjur?... Ukazanje Gospe u Sesvetama?... Ondje žive neki tvoji prijatelji koji imaju pitomog lava?... Aeromiting?... Očigledno, u onom moru drugih plakata, reklama, naziva firmi, saobraćajnih znakova, natpisa nad dućanima i lokalima, putokaza, raznih šarenih ili svjetlećih obavijesti, u onoj gomili fasada svih veličina, oblika i boja, u gužvi vozila i ljudi, plakati za izložbu dinosaurusa naprosto nisu privlačili nikakvu posebnu pozornost. S druge strane, pokušavajući naći odgovor, usredotočio se na prizivanje svega čega se mogao prisjetiti, na vlastite unutrašnje sadržaje, pa problem koji je nastojao riješiti nije povezivao s onim što je promicalo van automobila, bukvalno pred nosom. Naravoučenije, kada imamo pitanje koje nas muči, nije dovoljno samo znati odgovor. Da bi odgovor bio prihvaćen kao rješenje, potrebno ga je ne samo znati nego i prepoznati da je upravo to odgovor. Ako smo toga svjesni, možemo se zapitati: na koliko pitanja koja nas zanimaju zapravo znamo odgovor, ali to da znamo ne znamo; za koliko gorućih problema koji nas muče znamo rješenje, ali ga ne možemo primijeniti jer nam nije došlo do glave da ga znamo? Kada smo stigli na ulaz izložbe dinosaurusa, sinac se prisjetio plakata pored kojih smo prolazili i uzviknuo „To je to!“ Koliko smo puta tako u životu tek naknadno, kada je već bilo prekasno, shvatili da nam je neočekivani kraj bio predvidiv od samog početka? Život se čini prepun nepoznanica i raznih pitanja. U kojoj mjeri je njihov broj samo posljedica ograničenosti da sagledamo ono s čim smo suočeni? Vjerojatno su i dinosaurusi imali isti problem i pogledajmo gdje su sad. |
- revitalizirani post od 4.8.2008.
Jučer sam pročitao knjigu eseja, rasprava, polemika i govora crnogorskog književnika Momira M. Markovića nastalih u devedesetim godinama prošlog stoljeća, naslovljenu NEMA DRUGOG VREMENA. M.M.M. svijetao je primjer kako intelektualac ne gubi pamet ni u općem ludilu, kako ostati uspravan na vjetrometini. Jedan je od rijetkih na ovim prostorima koji se nije okrenuo kako vjetar puše, ni savinuo, ni slomio. Između ostaloga, u knjizi je i tekst govora koji je kao odbornik održao na zasjedanju Skupštine opštine Podgorica 1996. godine. Odgovarajući na istupanje nekog drugog zastupnika koji je izjavio da je ponosan što je učestvovao u crnogorskoj agresiji na Dubrovnik, Momir M. Marković je – između ostaloga – rekao: "Jedini metak, u ovom ratu ispaljen, na koji Crna Gora može biti ponosna jeste onaj admirala Barovića, komandanta JRM. Njegovo crnogorsko shvatanje časti nije mu dozvolilo da izda zapovijest Floti da bombarduje primorske gradove i naselja u Dalmaciji kad mu je to naređeno. Ispalio je samo jedan hitac iz pištolja i to sebi u sljepoočnicu." Na ovom mjestu morao sam prekinuti čitanje. Dakle, postojao je admiral Jugoslavenske ratne mornarice Barović. Naređeno mu je predvodi napad na hrvatska primorska mjesta. Admiral Barović je – umjesto toga – radije odabrao samoubojstvo. Taj časni očajnički čin ujedno je i nedvojbeno herojsko djelo. Potražio sam na internetu što je moguće pronaći o admiralu Baroviću i iščeprkao svjedočenje kapetana Nikole J. Samardžića pred haškim sudom od 25. do 28. siječnja 2004. u kojemu se navodi da je admiral prije smrti ostavio oproštajno pismo u kojem kaže da se odlučio na časnu smrt "jer nije htio da ratuje protiv bratskog hrvatskog naroda". Kako to da ovdje u Hrvatskoj ne znamo za admirala Barovića? Zaslužio je da se po njemu imenuje neki od trgova u Dubrovniku, da mu se postavi mramorna spomen-ploča, a nije bilo ni jeftinih novinskih napisa. Svega jedan, jedan ali vrijedan, no jedan ko nijedan. Zar vijest nije do nikoga doprla? Ili se ne uklapa u prevladavajuću sliku svijeta priznati da je i na "drugoj strani" bilo heroja? Možda je nekome nezgodno što je crnogorski junak i životom osvjedočio da smatra hrvatski narod bratskim narodom? Admiral Barović, Momir M. Marković i Nikola J. Samardžić, koliko god Crnogorci, prvenstveno pripadaju bratstvu razumnih, časnih i hrabrih ljudi, onom soju koji je u svim vremenima loše prolazio, ali je neiskorjenjiv. Za razliku od onih koji se okreću u životu u skladu s vjetrokazom, ima ih kojima je glavni orijentir kompas. Sramim se što moram priznati da ne znam ni kako je pokojnom admiralu Baroviću ime. Zahvaljujući Googleu, sedam godina kasnije mogu reći – Vladimir! Vječna mu slava! |
Prije nekoliko dana objavio sam post o "tisućljetnom snu", tipičnoj hrvatskoj nacionalističkoj budalaštini koja je odigrala svoju ulogu u našem strmoglavljivanju u ovo u čemu smo se danas našli. Na kompjuterskom ekranu s razlučivošću od 1280 točaka širine, 28 redaka posta govorilo je o prošlosti, 16 redaka o sadašnjosti, a 16 o budućnosti, dok su preostala dva-tri retka bili bezvremenski komentari. Post mi je, između ostalih, komentirao i Pero Panonski, te smo izmijenili nekoliko poruka. Pero Panonski predstavlja se kao nacionalist, a po onome što piše nema razloga ne vjerovati mu. Nije neobrazovan i pismen je, dakle, po tome spada u intelektualnu elitu nacionalista. (Dapače, i on je suglasan da je "tisućljetni san" budalaština sam po sebi.) U njegovom prvom komentaru 11 redova bilo je posvećeno prošlosti, 1 red budućnosti, a sadašnjosti bi se mogla pripisati 2 retka. Navukao sam se i odgovorio s 20 redaka o prošlosti, 2 o budućnosti i 2 o sadašnjosti. Pero P. je odgovorio s 24 retka o prošlosti i tek jednim o budućnosti. Odgovorio sam s 8 redaka koji su se bavili samo prošlošću, na što je Pero uzvratio 18 redaka samo o prošlosti. Dometnuo sam novih 12 redaka o prošlosti, a on uzvratio s 14 redaka, također samo o prošlosti. Tu sam izgubio interes za tu prepisku, ali ne sumnjam da bi on bio spreman žustro nastaviti. Ova kratka pozitivistička analiza posta i prepiske pokazuje tipičan obrazac razgovora s nacionalistima. O budućnosti nemaju mnogo što reći, sadašnjost im je jednako nevažna, ali zato o prošlosti mogu bez kraja i konca. Samo po sebi to ne bi bilo značajno kada bi ostalo njihov problem. Značajno i opći problem nastaje kada takav razgovor nametnu svima, kada uspiju zaposjesti ključna mjesta u društvu i nametnuti svoje kriterije i interese javnom mnijenju. Prošlost je važna za razumijevanje sadašnjosti, ali za vrednovanje sadašnjosti glavni kriterij trebala bi biti budućnost. U sadašnjosti bi valjalo prepoznati ono što ima budućnost, podržati to, kao što unaprijed treba prepoznati ono što bi moglo krenuti po zlu da bi se na vrijeme spriječilo. Oni koji vide sadašnjost kao izravnavanje povijesnih računa, jednako kao i oni koji ne vide dalje od svog pupka, time nas vode samo u budućnost koju nitko ne želi, ni oni sami, i tako – s nacionalistima na čelu – možemo stalno živjeti samo u sadašnjosti s kojom su svi nezadovoljni. |
- revitalizirani post od 24.8.2010.
Jedna od slika na zidovima u našem stanu je naizgled grafika pokojne slikarice Zdenke Sertić. Ni tematski ni stilski ni po izvedbi ne uklapa se među ostale imjetnine oko nje, ali svejednako je čuvam kao dragocjenost. Ona je dio porodičnog nasljedstva koje mi je ostalo nakon djeda, zajedno s pričom kako se ovdje našla. Moj djed je u socijalizmu petljao s nekretninama, što je bila ilegalna rabota, ali je nekako uspio od nje preživjeti i, dapače, sasvim smo pristojno živjeli. U jednom navratu je nešto radio za pokojnu slikaricu i nešto joj značajno pomogao. Kad je došao tren plaćanja djed je izjavio da ništa ne potražuje jer je ona na njega ostavila dobar dojam, a dok su se družili uspjela mu je objasniti kako umjetnici teško žive i još teže zarađuju, ali se ona kao skromna žena navikla na oskudicu ne žali. Ona nije htjela pristati da mu se nikako ne oduži, pa je donijela jednu svoju sliku, lijepo uramljenu, i poklonila mu. Djed se oduševljeno vratio kući noseći sliku i izvjesio je na počasno mjesto u stanu. Hvalio je umjetnicu, kakav je to karakter, nije htjela da joj besplatno pomogne nego mu je – koliko god sirota – poklonila sliku! Ja sam u to vrijeme bio pristalica pop-arta, op-arta i psihodelične umjetnosti, pa je nisam ni zagledao. Ipak mi je cijela priča bila sumnjiva. Koliko god nije spadala u moje područje interesa Zdenka Sertić je u to vrijeme bila toliko na glasu da sam i ja čuo za nju. Zapravo, bilo je nemoguće ne znati za nju. U to vrijeme je na svakoj petoj čestitki u božićno-novogodišnje vrijeme bio njen rad, crtala je poštanske marke, izdavali su se kalendari s njenim slikama, otiskivale su se na poklopcima bombonjera, po birtijama su visjele njene serigrafije, svako malo je negdje imala izložbu, svaka doba familija se trsila imati nešto njezino na zidu… Ako je tada itko od slikara, pored Murtića, Glihe i nekolicine srodnih, pristojno zarađivao, mora da je to bila ona. Pravi šok sam doživio nakon djedove smrti kada smo se prihvatili renoviranja stana. Uzevši napokon sliku u ruke na prvi pogled sam vidio ne samo da to nije slika, nego nije ni grafika, već jedan od listova iz bezbrojnih kalendara s fotografijama umjetničinih radova. Jeftini okvir je bio daleko dragocjeniji od onoga što je uokviravao. Zamalo sam se rasplakao sjetivši se koliko je pokojni djed cijenio taj bezvrijedni komad papira. Za njega je svaka crtarija na kojoj su bile narodne nošnje, crkveni tornjevi, motivi sa sela, trobojnica, grb sa šahovnicom, križ i negdje upleten motiv pletera bila odlična. Još da se na njoj prepoznao Stjepan Radić, kralj Tomislav ili kardinal Stepinac bila bi genijalna; ma sveta! Slikarstvo je procjenjivao vrlo jednostavno – što više takvih sadržaja i slika je bila bolja, što manje – to je bila lošija. Apstraktno slikarstvo uopće nije bilo slikarstvo nego dekadentna komunističko-crnačko-majmunska izmišljotina i budalaština jer za bolje ni nisu sposobni. A na ovome što je dobio – procesija, žena kleči, moli krunicu, svi u narodnim nošnjama: kako dirljivo! Pokojna umjetnica mora da je prozrela djeda u pet minuta. Kad sam bolje razmislio, zapravo joj ništa nisam mogao zamjeriti. Mora da je bila pronicljiva, promućurna. Da je poklonila djedu svoje najvrjednije djelo učinak bi bio isti. Poklonivši mu bezvrijedni list iz kalendara uz minimalni trošak postigla je maksimalan učinak. Jedini tko je oštećen sam ja, ali zapravo nisam. Umjesto umjetnine koju bih mogao, ako ništa drugo, pristojno prodati, naslijedio sam pouku zbog koje mi je ta slika toliko dragocjena da sam je izvjesio kod ulaza u moju radnu sobu i pogledam je svaki puta prije nego u nju uđem ili izlađem. |
Rujan 2021 (1)
Kolovoz 2021 (1)
Travanj 2021 (1)
Ožujak 2021 (1)
Veljača 2021 (1)
Siječanj 2021 (1)
Prosinac 2020 (1)
Studeni 2020 (1)
Listopad 2020 (5)
Rujan 2020 (6)
Kolovoz 2020 (9)
Srpanj 2020 (7)
Lipanj 2020 (4)
Svibanj 2020 (3)
Travanj 2020 (2)
Ožujak 2020 (2)
Siječanj 2020 (4)
Prosinac 2019 (3)
Studeni 2019 (7)
Listopad 2019 (4)
Rujan 2019 (6)
Kolovoz 2019 (7)
Srpanj 2019 (9)
Lipanj 2019 (5)
Svibanj 2019 (2)
Lipanj 2018 (2)
Svibanj 2018 (4)
Travanj 2018 (4)
Ožujak 2018 (5)
Veljača 2018 (3)
Siječanj 2018 (2)
Studeni 2017 (2)
Listopad 2017 (2)
Rujan 2017 (1)
Kolovoz 2017 (1)
Srpanj 2017 (1)
Svibanj 2017 (2)
Travanj 2017 (4)
Ožujak 2017 (1)
Veljača 2017 (1)
Siječanj 2017 (2)
Prosinac 2016 (3)
Studeni 2016 (3)
Listopad 2016 (1)
Rujan 2016 (2)
Kolovoz 2016 (8)
Srpanj 2016 (7)
Lipanj 2016 (8)