"Domovina je dakle, baština te, istodobno, naslijeđena situacija koja proizlazi iz te baštine, ali i ono što se odnosi na zemlju, teritorij. No još više pojam domovine uključuje vrijednosti i duhovne sadržaje koji čine kulturu neke nacije. (...) U samom pojmu domovine, sadržana je duboka veza između duhovnoga i materijalnog vida, između kulture i teritorija."
Ivan Pavao II.
Kulturni pejzaž grada Paga i otoka nastaje za vrijeme najveće i najintezivnije izgradnje, u XIII i XIV stoljeću, kojeg mahom obilježavaju crkve na posjedima. Po starim zapisima, gradili su ih bogatiji Pažani, na svojim posjedima, vinogradima i solanama. Tako se na putu od Paga do Dinjiške smjestilo desetak crkvica. Te su crkve nastale na potezu uz put koji prati sa jedne strane solane, a sa druge strane vinograde, koji su danas rijetkost.
Što učiniti za spas ovog kulturnog dobra na središnjem dijelu otoka Paga? Radi se o jedinstvenim sakralnim objektima do kojih nažalost ne vode niti označeni putevi, niti su prezentirani u kakvim vodičima, bilo turističkim ili nekim drugim. Svjedok sam da se mnogi turisti zaustavljaju da bi razgledali to bogastvo, ali jednostavno do tih objekata je jako teško doći.
Previše je vrijednosti u tim kamenim zdanjima da bismo bili svjedoci njihova propadanja, a da ništa ne činimo kako bismo spasili ta zdanja. Te crkvice, osim graditeljske vrijednosti imaju i zanimljive priče, jer su to bila mjesta za molitvu od naporna rada ili puta.
Gdje su oni koji su se kleli i prijetili da se ne dira što je njihovo, da će oni obnoviti ta sakralna zdanja. Zašutjeli su kao stabla kada sjekira uđe u šumu.
Što pažani u obliku kultrurnog turizma mogu ponuditi svojim gostima, kako bih ih odveli iz njihovog stalnog mjesta boravka, motivirajući ih interesom za kulturnim dobrima, koji su ostali kao naslijeđe ili stil života ljudi na tom području. Osim nešto malo sačuvanog srednjovjekovnog grada, paške čipke, paškog kulturnog ljeta u kojem prikažemo ljetni karneval, malo folklora sa nošnjama i Robinjom to je u načelu sve što grad Paga dug niz godina nudi gostima u obliku kulturnog turizma. Dali je to dovoljno, to je drugo pitanje?!
Postojala je dobra volja da se Stari grad dovede u tu funkciju, odlaskom don. Igora Ikića i te aktivnosti su zamrle i Stari grad opet je prepušten nemaru i zaboravu.
Bez stručnog i temeljitog pristupa ovom problemu ova dobra propasti će za vijeke, na žalost svih nas.
Od vrijednih sakralnih spomenika kulture koji su izloženi nebrigi i svim mogućim devastatorima treba se prisjetiti crkvice sv. Ivana Evanđeliste koja se u dokumentima spominje 1321. godine, a nalazi se na području koje se naziva Zastudenac. Ostala je sačuvana apsida, s dobro očuvanim trijumfalnim lukom, djelićem uzdužnog zida i neznatim počecima broda koji su ostali zatrpani slojem zemlje.
Na portalu grada Paga za crkvu sv. Nikole možete pročitati sljedeći tekst, a onda na osnovu napisanog donesite svoje zaključke.
Crkva Sv. Nikole važan je spomenik kulture koji se nalazi izvan naseljenog naselja. Izgrađena je sjeveroistočno od grada uz more, te se svojom pravilnom konstrukcijom ističe iz nepravilnog krajolika koji ga okružuje. Posvećena je Sv. Nikoli , svecu zaštitniku pomoraca, na čiji su blagdan 6.prosinca vjernici, stari i mladi, pješačili oko sat vremena od grada Paga kako bi sudjelovali u liturgiji. Zbog svoje važnosti koju je crkva imala za stanovnike grada Paga u prošlosti, te kao važan spomenik kulture grad Pag je počeo s njenim uređenjem i obnavljanjem.
Crkva svetog Vida je jedan od najvažnijih spomenika srednjovjekovne arhitekture na otoku Pagu. Izgrađena je 1348., a prema predaji je tada Dumica, kći Dominika Sumorovića, za crkvu u oporuci ostavila kalež vrijedan 10 dukata vjerujući da će uskoro biti dovršena. Da je danas Dumici vidjeti ovu crkvicu za koju je založila svoje dukate.
Crkva je jednobrodna s polukružnom apsidom, djelomično je urušena, a na "vrhu" Paga čeka svoju obnovu. I na svetom Vidu zadnju misu je propovijedao don. Igor Ikić. Do svetog Vida izgrađena je cesta, tako da se od Šimuna može doći do vrha. Turisti neorganizirano dolaze na vrh, izlažući se raznim opasnostima, a da nitko ne vodi brigu o tome.
Kada plovimo morem kroz paška vrata, nad strmim hrdinama ispranim burom, dočekuje nas kao kamena skulptura crkva sv. Kristofora, izgrađena na samom rtu u XIV stoljeću, bivajući tješiteljem pomoraca. Najsačuvanija je od svih spomenutih, najviše radi toga što je najteže do nje doći i zato nije bila izložena devastacijama, ali svake godine sve više propada. Unutrašnjost crkve je sačuvan u cijelosti, ali je najžalosnije što služi kao zaštita ovcama.
U šumi Bošana-Dubrava, koja je posljednji ostatak šumske zajednice hrasta medunca i jedina listopadna šuma na otoku Pagu, zaštićena kao posebni rezervat šumske vegetacije još 1988. godine, u podnožju brda na kojem se nalazi najviši otočni vrh sv. Vid, sa svojih 348 metara nadmorske visine, nalaze se ostaci crkve sv. Marije Magdalene.
Dokument o vlasništvu iz 1452. godine ovu crkvu vezuje uz pustinjake, koji su na tom području imali svoje posjede. U 20.stoljeću sv.Magdalena biva izostavljena iz naziva crkve, pa se od tada crkva zove samo sv. Marija, po kojoj se naziva i cijelo područje na kojem se nalazi. Još uvijek se dobro vide ostaci apside, apsidalni zid i temelji sjeveroistočnog zida.
Ovim redosljedom mogao bih obraditi sve ostale crkvice koje su sačuvane, ali nije bit njih pismeno obraditi, jer papir svašta trpi. Ovo je još jedan javni apel da se njih zaštiti i spasi od daljnjeg propadanja, i da ih se turistički prezentira kao kulturno dobro.
"Biti zaljubljen u kulturnu baštinu svoga naroda znači odgovorno i znalački odnositi se prema njoj i otkrivati njezino bogastvo, značenje i ljepotu novim naraštajima."
Ovako je zborila naša velika povjesničarka umjetnosti i konzervatorica Anđela Horvat.
Zato sačuvajmo barem ovo što još uvijek nije do kraja propalo i što se dade dovesti u normalno stanje.
< | kolovoz, 2013 | > | ||||
P | U | S | Č | P | S | N |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
Ovaj Blog isključivo će se baviti Gradom Pagom, njegovim govorom, ljudima i običajima.
Najvećim dijelom, fotografije na blogu, moje su autorsko djelo.
Fotovremeplovom - "PAG - ISTO, A DRUGAČIJE"
prikazujem usporednicu svojih fotografija nekada i danas.
www.branimirpag.webs.com
www.ivo.palcic.hr
www.komuniststarfotomkll.blogspot.com
www.ross-ros.blogspot.com
www.pag-foto.info
www.fotobard.blog.hr
www.takvismoazac.blogspot.com
Želja da zabilježim riječi koje se upotrebljavaju u svakodnevnoj komunikaciji u mom Pagu motiviralo me da se fotografijom - fotogovorom izrazim, sjetim i "DA SE NE ZABORAVI", a što je najvažnije sačuva jezik koji je posljednjih desetljeća toliko ugrožen.
Preko ovih riječi želja mi je potaknuti druge, poglavito one starije Pažane da mlađe naraštaje podučavaju svojem jeziku kako bi time mogli razmišljati o podrijetlu Pažana.
Davajući time važanosti starog paškog govora ne treba shvatiti kao omalovažavanje značaja i uloge književnog standardnog jezika. Bez književnog jezika ne bi bilo ni nacije, ali ne treba raditi dileme da li književni ili mjesni govor, nego afirmaciju jednog i drugog kao bogastvo jedne lokalne sredine.
Svega ca je bilo sada više nica. Ma vavik ostaje starinsko nan "CA". Kad nas je mat zvala dok smo bili dica, brižna je pitala: "je nan triba ca?". Rivon i pijacon zvoni poput zvonca najslaja nan ric materinsko "CA". Nikomu ne dajmo da se u nju paca i da ki povridi domaće nan "CA". I u tujen svitu di ki štrapaca nek ne zaboravi naša paško "CA".
"SLIKOVNI RJEČNIK"
1.LOKVA
2.GUŠTERNA
3.DOMIJANA
4.UŽAL ili GROP
5.ZIKVA
6.TRGATVA
7.KJUKA
8.CIMITAR
9.MAŽININ
10.LESA
11.KOMIN i NAPA
12.LUMBRELA
13.AFITANCA
14.TORKUL
15.PEMEDEVOR ili POMIDOR
16.ŽMUJ(L)
17.ŠTERIKA
18.ŠUFERIN
19.LUMACA
20.LUMIN
21.SUKVICA
22.BULAMAN
23.ŠPAHER
24.LEROJ
25.BOTUN
26.KABAN
27.BARJAK / BANDIRA
28.SALBUN
29.ANGURJA
30.ULICA
31.PEŠKARIJA
32.FRITE - FRITULE
33.ŠANTUL
34.CIVERA
35.FUNTANA
36.DIDE
37.GALOPER-GAROFUL (KALOPER)
38.VALIŽA
39.BRIMENICE
40.BERTVOLIN ili BRITVULIN
41.FERŠE
42.BUL
43.MULTA
44.ŠJALPA
45.CIMAT (SE)
46.BOKET(IĆ)
47.PAJPA
48.STAĆICA
49.TORKUL drugi del
50.FACOL - FACOLIĆ
51.GALETICA
52.CRIŠNJA
Posljednje vrijeme često imamo priliku čitati o slavnim i poznatim ljudima iz određenih hrvatskih regija. Tako su i hrvatski otoci dali puno zaslužnih Hrvata koji su obilježili povijest Hrvatske.
Slobodan Prosper Novak napisao je knjigu: "101 Dalmatinac i poneki Vlaj" za koju autor navodi, da je iz nostalgije i znatiželje napisao ovo djelo.
Moj interes prema ovom djelu bio je, da li je gospodin Novak našao kojeg Pažanina koji bi bio zaslužan da bude uvršten među svim tim Dalmatinskim velikanima.
Pažanin Bartol Kašić, pisac prve gramatike hrvatskog jezika, zaslužio je da bude prikazan u tom djelu.
Ova ideja Slobodana Prospera Novaka, bila je poticaj pronaći 101 Pažanina koji zaslužuju biti predstavljeni javnosti svime onime po čemu su posebno bili prepoznatljivi.
Biti će predstavljeni svi oni koji su rođeni u gradu Pagu ili koji su po roditeljima Pažani, a zaslužuju da budu dostojno prezentirani.
101 PAŽANIN
1. KAŠIĆ BARTOL
2. GRUBONIĆ PETAR
3. MATASOVIĆ VID
4. MRŠIĆ IVAN
5. TUTNIĆ IVAN
6. MIŠOLIĆ BENEDIKT
7. PALČIĆ ANTUN
8. CAPPO ANTE
9. RAKAMARIĆ FRANE PETAR
10. TRASONICO PETAR
11. SLOVINJA IVAN
12. RUIĆ MARKO LAURO
13. FABIJANIĆ DONAT
14. MEŠTROVIĆ ŠIME
15. BULJETA STJEPAN
16. PORTADA NIKOLA
17. VALENTIĆ IVAN
18. MIŠOLIĆ JURAJ
19. NAGY JOSIP
20. RUMORA PETAR
21. KAŠIĆ IVAN
22. KARAVANIĆ BLAŽ
23. MIRKOVIĆ IVAN
24. PORTADA NIKOLA-kan.
25. BUDAK FRANE
26. BUJAS ŽELJKO
27. BENZIA ANTE
28. ŠMIT LJUBINKO
29. VIDOLIN FRANE
30. FESTINI ANTE-MADONA
31. VALENTIĆ NIKOLA
32. CRLJENKO JOSIP
33. KUSTIĆ ŽIVKO ANTE
34. TIČIĆ IVAN
35. KAURLOTO STJEPAN
36. PORTADA LOVRO
37. PARO GEORGIJ
38. RAKAMARIĆ IVAN
39. SABALIĆ STJEPAN
40. PALČIĆ JURAJ
41. TIČIĆ VILIM
42. TRAVAŠ DAVOR
43. VIDOLIN FRANE
44. ZEMLJAR ANTE
45. PASTORČIĆ IVAN
46. PARO DUŠAN
47. VIDOLIN ANTE
48. FABIJANIĆ MIHOVIL
49. PERNAR ANTE