PROLJEĆE (I)

20 veljača 2024

„- Profesore! Hej, profesore! Što ste se tako zamislili! Na vratima apoteke stajao je sreski veterinar Priester. Spazio me iz sumračnog odjeljenja iza pregratka sa kristalnim bocama i s bistama Eskulapa i Galena, gdje je svakog jutra prije ureda pola sata ćaskao.
- Jeste li raspoloženi za izlet?
- Kakav izlet?
- Idemo u selo. Došao seljak po me. Ako vam je s voljom, možete sjesti sa mnom. Kola su na federima, put relativno dobar. Provozat ćemo se po suncu, a o ručku smo već natrag.
Ja oduševljeno prihvatim. Trknem kući po balonmantel i da obavijestim domaćicu, za slučaj da se dulje zadržim pa zakasnim na ručak.
Bio je vedar ranoproljetni dan, bistar, tih, bez daška vjetra. A Badrovac, koliko je god zimi očajan (vječito duva buretina, sve ogoli i posivi!), u proljeće se sasvim preobrazi: zazelene se pašnjaci, krpe uzorane zemlje iskamčene iz srebrnastosive kraške površine dobiju sočnu boju mljevene kave, u vazduhu zrače suzdržanom plemenitošću oskudne maslinove krošnje i trepte ružičasti oblaci rascvalih grana nekog drveća crne kore koje je zimi prezreno, golo i neugledno, a u proljeće nas iznenadi svojom bujnom cvasti kojom se zaodjene prije nego olista. (Ne znam mu imena, a često se viđa po sumornim i neveselim mjestima, u krugovima kasarnâ, u dvorištima starinskih bolnica, iza zidova kaznionica.) Ožive grmovi kupine uz cestu i kroz njih proštrecaju gušterice. A nad svim tim razapne se blijedo, ne odveć plavo, rekao bih štedljivo plavo platno neba, pod kojim je sve čisto i pod kojim stvari kao da nemaju sjene. Stran mi je jedri, mesnati krajolik, krajolik debelih zemalja. Oduvijek sam više volio ovaj oskudni, suzdržani pejzaž, s njegovim neobično diskretnim i profinjenim odnosom boja nevelikog raspona i bez jačih kontrasta, koji na mene djeluju kao neka blaga muzika za same gudače. I čini mi se da od tog pejzaža nikad nigdje nisam vidio plemenitijeg. Pejzaž koji nije stalan i jednom zauvijek fiksiran u grubu materiju, već koji se rađa uvijek snova, jedanput godišnje, i koji je, stoga, uvijek mlad, svaki put nov, svaki put djevičanski novorođen. U stvari to nije slika jednog kraja: to je proljeće. I kao što ima djetinjstava koja su tek mrtvi krajolik, tek anzihtskarta jedne dobi, tako ima i pejzaža koji su samo fiksacija jednog momenta, momenta djetinjstva nekog predjela: djetinjstvo svjetlosti, djetinjsvo zraka, djetinjstvo atmosfere. I, po tome, svaki put doživljaj jednoga novog, jednoga ponovnog djetinjstva.
Ubrzo se vratim s balonmantelom preko ruke i sa dva sendviča, koje mi je rodica na brzinu pripremila i na silu boga ugurala u džep.
Kola još nisu bila stigla.“

Vladan Desnica, PROLJEĆE U BADROVCU (Proljetna rapsodija)
odlomak

image host

image host

image host

image host

image host

image host

image host





Oznake: Književnost, fotografija, proljeće

TAKO JE GOVORIO POE

27 listopad 2023

»Ponekad se zabavljam pokušajima da zamislim kakva bi bila sudbina pojedinca obdarenog, ili bolje reći ukletog umom koji daleko nadilazi umove njegove vrste. Bio bi, dakako, svjestan svoje superiornosti, i (ako bi inače bio sazdan poput drugih ljudi), nužno bi morao očitovati tu svijest. Na taj bi način sebi stvorio neprijatelje na svakom koraku. A kako bi se njegovi nazori i razmišljanje jako razlikovali od mišljenja sveg ostalog čovječanstva - očito bi ga svi smatrali luđakom. Kakva li užasno bolna udesa! Pakao ne bi mogao izmisliti veće muke nego biti optužen za abnormalnu slabost zato što si abnormalno jak.

Jednako tako, bjelodano je jasno da vrlo širok duh, koji istinski osjeća ono čime se drugi lažno kite - neminovno mora svugdje naići na nerazumijevanje - na iskrivljavanje svojih pobuda. Upravo kao što ljudi krajnje domete inteligencije smatraju umišljenošću... Ta je tema zaista bolna. Da je bilo pojedinaca koji zaista jesu nadvisili domete svoga roda, u to nitko ne sumnja; ali, gledajući unazad kroz povijest, u potrazi za tragovima njihova postojanja, morali bismo zaobići sve biografije 'velikana' i pažljivo proučiti škrte zapise o nesretnicima koji umriješe u tamnici, u bolnici za umobolne, ili na vješalima.«
E. A. Poe

image host


"Posljednja istraživanja govore da su upravo stajališta o kozmologiji bila razlog zbog kojeg ga je inkvizicija spalila na lomači. Zbog načina da ga se spriječi govoriti (vezivanjem usta na putu do stratišta), Giordano Bruno postao je simbol za slobodu misli i govora. Svake godine tim se povodom u Rimu održava skup na mjestu gdje je spaljen."
image host
https://img.ifunny.co/images/336bbb98d77fd41c7a35e2cb83321cb4d4b4bb64cfa9534f0a65287486d08849_1.jpg65287486d08849_1.jpg65287486d08849_1.jpg

Oznake: Književnost, genijalci, znanost, inkvizicija, inteligencija

<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Dijeli pod istim uvjetima.