24.02.2019., nedjelja

Religije i misticizam

Erich Fromm je rekao da je krajnji ishod religije misticizam. To treba značiti, da religiozna osoba, koja traga za znanjem, mora zagaziti u područje mističnog. Ovdje ne računam religiozne osobe kojima je dovoljno da se drže propisanih pravila i to je to, koje nemaju želju za pravim znanjem, nego se zadovoljavaju vjerovanjem. Fromm je, gledao religiju kao fenomen, koji, da bi do kraja ispunio svoju svrhu, mora preći tu granicu onostranog. Logičko ishodište religije je misticizam, mistična spoznaja. Religija bi trebala biti potraga za znanjem, a onaj koji je na putu znanja, tražit će ga gdje god ga može naći. Na žalost, religije danas su poprilično mediokritetske, i davno su izgubili kontakt sa znanjem, nego drže da je dovoljno držat se propisa iz svetih knjiga i to je to. Međutim, tragač za istinom, koji je religiozan, ako je recimo sljedbenik monoteističkih religija, tragat će za znanjem o Bogu. A misticizam se tu logično nameće kao odgovor, jer mistično iskustvo je lično iskustvo Boga, koje je sasvim različito od vjerovanja. To bi bilo kao da imate kolač na stolu, i većini ljudi je dovoljno samo da znaju recept za taj kolač i to je to, nemaju potrebu da ga probaju, pa nagađaju o njegovom okusu, potvrđuju svoja vjerovanja o okusu citatima iz raznih kuharica i slično. Dok mistik uzima viljušku i pojede dio tog kolača. On tada zna kakav je okus kolača, i nije mu potreban nikakav opis da mu to dokaže. A da ne govorimo o tome koliko opis može biti pogrešan. A bio pogrešan ili ne, to je i dalje samo opis. Ovo vrijedi za sve ljude n duhovnom putu, i one koji vjeruju u Boga i one koji ne vjeruju, ali tragaju za vlastitom duhovnosti. Pritom moram napomenuti da riječ 'misticizam' nužno upućuje na zabludu. Većini se riječ 'mistično iskustvo' podrazumjeva kao nešto mutno, nejasno, maglovito, zbunjujuće, opijajuće. To je sve samo ne istina. Nema jasnije stvari na svijetu od mističnog iskustva. Ono je kristalno jasno viđenje stvarnosti, naspram koje obična percepcija stvarnosti je zbunjujuća i maglovita. Mistik nije nekakav šaman koji je u transu van sebe i ima neke mutne i čudne objave i viđenja, mistik je onaj koji svoja viđenja koja ima potpuno jasno poznaje i koji svoja viđenja, što je najvažnije, može staviti u praktičnu primjenu. Jer mistično iskustvo je i prizemljeno, koliko god da može ići u sferu 'onostranog', u nedostatku bolje riječi. Ja sam jedno vrijeme bio pod uticajem New Age filozofije i vjerovao sam da je sve ljubav, da je svemir inteligentan i slično. Ja sam vjerovao u to, nije mi bilo jasno kako, ali to vjerovanje je odgovaralo mom karakteru. Dok npr, prošle godine nisam doživio iskustvo kad sam se potpuno otvorio svemiru, svijetu oko sebe, i tada sam jasno ko dan vidio da je sve ljubav, i da je svijet čudesna ljepota. Ljubav je u biti, sve što postoji. To znam, jer sam to vidio. I svoje iskustvo mogu okarakterizirati kao mistično, s tim da, kao što sam rekao već u tekstu, nije bilo ništa jasnije od tog mog viđenja. Bilo je kristalno jasno, ko dan. Mistici diljem svijeta dobivaju razne spoznaje koje nama mogu djelovati zbunjujuće, ali kad sam doživiš takvo iskustvo, jednostavno znaš da je to što si doživio istina, sasvim je jasno. Da se vratim na početak posta, kako je Fromm rekao, logičko ishodište religije je misticizam. A uzmimo primjer današnje kršćanstvo. Isus se je rodio da nam pokaže šta je sve moguće, i kakvo znanje je moguće imati, također, šta sve možemo postići sa svojom sviješću. Umjesto da se ljudi vode njegovim primjerom, crkva ga je pretvorila u Božanstvo, kako bi izbrisali ideju ljudima u glavi da mi možemo ono što je Isus radio. Jer ako je Isus Bog, mi ne možemo bit ko on, jer nismo bog, jel da? Rani kršćani nisu vjerovali da je Isus Bog, on je za njih bio čovjek. I kao čovjek, pokazao nam je šta znači kad čovjek zna. Mistično znanje nije neka teorija, nego je to nešto što transformira cijelo naše biće. Ono je znanje koje ima posljedice, za razliku od znanja zasnovanog na intelektualnoj špekulaciji. Ono je znanje kroz iskustvo. I kao što rekoh, nema ničeg bistrije od mistične spoznaje. Mogli bismo reći da mistična spoznaja je razbistravanje nečeg što je prije bilo mutno.
- 20:46 - Komentari (12) - Isprintaj - #