petak, 27.09.2024.

Projekt Nemsko

Mat-nije mat

Čini mi se da ljudima oko mene kad govorim ili pišem o šahu isto kao i politici nije najjasnije da mene niti šah niti politika kao takvi nikad nisu posebno zanimali. Šahom sam se bavio kao pionir, jer su moji, mislim sa su tu bili u pravu, mislili da se s nečim osim škole moram organizirano baviti u slobodno vrijeme, jer dokolica može biti pogubna po razvoj pojedinca. Kako sam kao dijete bio prilično boležljiv jasno mi je bilo da se ne mogu baš dokazati u klasičnim sportovima. Išlo mi je to, no brzo sam dosegao svoj plafon u pionirskoj konkurenciji, bolji od mene je bio Predrag Nikolić, kasnije višestruki seniorski prvak Jugoslavije. Ja sam pobjeđivao aktualne velemajstore Sokolova, Draška, već pokojnog Bistrića, od Nikolića sam redovito gubio i negdje sa 17 sam prestao igrati šah, ova reaktivacija dosta desetljeća kasnije nije vrijedna pomena, ali znam dovoljno da mogu pratiti šahovske fenomene. Isto je s politikom, uvijek me zanimao taj mehanizam manipulacije, ali ono kratko vrijeme što sam se aktivno bavio, prije nešto više od jednog desetljeća s Piratskom strankom je bilo kao pomoć i zbližavanje s jako mladim zanimljivim ljudima, najprije u Berlinu, zatim kod nas, nikad nisam imao iluzija da bi, posebno na ovim prostorima, mogli postići značajniji uspjeh. Znači osnovne kompetencije, iskustva i znanje da bih pisao o tim područjima imam, mehanizme funkcioniranja sam upoznao.
"Nemsko" je jedan zastrašujuće uspješan projekt. Radi se o Kineskinji rođenoj 2000. godine, čiji su izuzetno obrazovani roditelji selili prvo u Finsku, zatim u Kanadu. Bila je čudo od djeteta, s tri godine naučila igrati šah, već sa pet najbolja u svijetu u kategoriji do 10 godina, poslije je već s titulom postala svjetska prvakinja u kategoriji do 14 godina. Roditelji su u stanu imali veliki akvarij, ona je znala kao opčinjena dugo buljiti u ribice kako se kreću, tako je od oca dobila nadimak Nemo, po književnom junaku kapetanu Nemu. Cijeli život su je pratili stručni timovi za sve čime se bavila, usput je sama završila fakultet, statistiku i još nešto, nek se nađe, tih par godina joj je bila jedina kratka pauza od izloženosti javnosti. Tržište se punilo influencerima s raznih područja, postojala je rupa na području šaha i ona ju je iznenađujuće uspješno popunila po svim društvenim mrežama i na svojoj web stranici. Ja sam je otkrio na fejsu i mislim da je tu koncept najbolje realiziran. Što me privuklo stranici? Pojavilo mi se kao preporuka za pogledati, mlada djevojka o kojoj ne znam ništa igra šah sa zanimljivih starcem u parku u Los Angelesu, video. Klikam, vidim da odlično igra, usput neverbalno i verbalno komunicira, no koncentracija joj ni u jednom momentu ne slabi i dobiva partiju. Kliknem na stranicu, iznad svih tih videa prvo se otvaraju fotografije, kliknem naravno na dvije, jednu u kupaćem kostimu, druga, odjevena za večernji izlazak, opake čizme i što smo mi voljeli govoriti, na haljini izrez do pupka, iako je naravno samo do pojasa. Udica progutana. Vidim stranica za jednu šahovsku ima izuzetno veliki broj pratitelja, nije čudo jer je jako dobro promišljene. Naša junakinja naime igra šah na ulicama i pred znamenitostima velikih gradova, s jako dobrim i živopisnim lokalnim šahistima i nadarenim klincima, naizmjenično s igrom protiv mladih već poznatih velemajstora, koji poput europskog prvaka Alekseja Šarane očito s guštom pred kamerama igraju protiv nje, ne dajući se smesti njenim stalnim brbljanjem i oni je ipak dobivaju. Ona ipak psihološki dominira i uz stalnu priču i osmijehe pobjeđuje međunarodne majstore znatno jače od sebe.
Osim druge ljubavi pokera, koju je naknadnu otkrila uz mentora i možda ne samo to, poznatog pokeraša, i vrlo brzo se probila u sam vrh, meni je zanimljiv odnos prema najboljoj prijateljici, šahistici nešto višeg rejtinga Anni Cramling, s kojom često javno i uglavnom uspješno igra, Anna je inače kćerka bivše svjetske prvakinje u šahu Pie, koja još uvijek aktivno nastupa. Tu u jednom videu je izgleda nepogrešivo karakterizira, "Anna je i u šahu agresivnija osoba od mene", to se najviše vidi na linku na partiju gore na vrhu, koja je mene oduševila uspjelom manipulacijom. Partija je stalno u okvirima remija, Annu to očito ne zadovoljava, Nemo naizgled neoprezno odlazi kraljem u kut iz kojeg nema izlaza, nazire se matni motiv kojeg Anna i ja odmah uočavamo, Anna žrtvuje topa, vjerojatno kao i ja misli da se top ne smije uzeti zbog mata efektnom žrtvom dame, Nemo uzima, Anna žrtvuje damu na zadnjem redu, ali avaj, Nemo kralja štiti topom na kojeg smo i Anna i ja kao hipnotizirani zaboravili da postoji i dobiva partiju.
Zanimljivo da joj i vrhunski pokeraši dopuštaju streamanje dijelova igre, ista je kao i u vrevi uličnog šaha, opuštenošću dominira, mada je sve samo ne tipična pokerašica.
Nemsko savršeno kontrolira sve čime se bavi od najranijih dana uz timove iza sebe, ali ona ima tek 24 godine, što će se dogoditi kad jednom pukne, po teoriji vjerovatnoće se to mora dogoditi i ona bi to trebala znati, završila je statistiku...


09:30 | Komentari (4) | Print | ^ |

<< Arhiva >>

11. 08.