O NAMA
Ovaj blog piše o aktualnostima Neretve i cilj mu je podizanje informiranosti građana o životno važnim temama za Neretvu.
Mjesto Matijevići su naselje u Općini Kula Norinska u Dubrovačko-neretvanskoj županiji, staro najmanje 170 godina. Naše selo i naša općina su davali mnoge poznate osobe koje se pamte i pamtit će ih Neretva, ali i Hrvatska. Iz našeg sela je pok. župan Dubrovačko-neretvanske županije Ivan Šprlje, dok korijeni Predsjednika Sabora Luke Bebića (njegova majka) kao i mnogih drugih gospodarstvenika i intelektualaca, sežu iz našeg sela. Blog je namjenjen svima koji žele znati aktualnosti Neretve i našeg mjesta.
MATIJEVIĆI I NERETVA
21.02.2012., utorak
BOŽE MOJ, BOŽE MOJ ZAŠTO SI NAS OSTAVIO
Neretva.
Godina je 2012.
Cijelo društvo, a posebno Neretva, nalazi se u strahovitoj depresiji.
Otprilike dva tisućljeća nakon smrti Isusa Krista, otprilike godinu dana nakon što se na proteklom popisu stanovništva vjernicima deklariralo oko 98 % Neretvana, gledam u nebo, zemlju, vodu i društvo i vidim tugu, jad i nesreću Neretve.
Od 2009. godine kad je Neretvu pogodila nezapamćena krupa, pa 2010. godine poplava, pa 2011 poplava pa suša, pa 2012. godine neviđeno snježno nevrijeme, ali i prije njega orkanska bura, a svih tih godina uz povremena nevremena u vidu suše, obilnih kiša, vlaga, mraza, pokoje tuče i olujnog vjetra, Neretva se ipak koliko toliko održala na nogama.
Neretvi je Bog dao poljoprivredu za uzgoj, more i riječice za ribolov, močvare i brda za lov, ljepotu za turizam, strateški prometni položaj, ali gledajući u kakvom se stanju danas nalazi društvo neretvanske doline, pitam se da li nas je Bog ostavio.
Kada je Isus Krist umirao na križu, zadnjim umornim riječima izriče potresne riječi „Eli Eli lama sabachthani“ – "Bože moj, Bože moj, zašto si nas ostavio". Te potresne riječi, trenutak prije smrti Sin Božiji upućuje vapijući svom Ocu u muci koja ga je snašla u tom trenutku, osjećajući se ostavljeno od Njega. Ovaj, svakako jedan od najupečatljivijih trenutaka cijelog Novog zavjeta, danas Neretva može osjetiti kao malo tko.
Za ledom, sušom, vjetrom i mrazom uništenu poljoprivredu sliježemo ramenima i gledamo u nebo zazivajući Božiju pomoć, zazivajući Božije Ime tražeći razloga za sve ove nevolje koje nas snađoše i nalazimo jedinu moguću rečenicu koju možemo uputiti nebu: „Bože moj, Bože moj, zašto si nas ostavio“ .
I stvarno, sve moguće meteorološke nevolje koje su se mogle dogoditi zadnje 3 godine, dogodile su se upravo nama Neretvanima. Štete koje smo pretrpjeli malo koje društvo može samo iznijeti na svojim ramenima. Nakon svake nevolje samo se gleda prema državi, županiji, općinama i gradovima koliko ćemo dobiti pomoći za elementarnu nepogodu. Pretvaramo se u siromahe, prosjake koji mole na državnoj ulici one sretnije duše da nam udijele pomoć da preživimo do sutra. U ovim raznim nevoljama sliježemo ramenima, možda ne govoreći, ali pomalo misleći „Bog nas je zaboravio“.
No sve ove naše nevolje nisu izašle iz neba. Za naše stanje u kojem se Neretva nalazi nije kriva ni krupa, ni snijeg, ni mraz, ni kiša.
Neretva je nekada bila mjesto gdje je svaki čovjek mogao zarađivati svoj kruh, gdje je skoro svaki čovjek jutri išao na posao, gdje je skoro svaki otac svojoj obitelji mogao osigurati ručak, gdje se skoro svaki čovjek upravo osjećao čovjekom. To društvo, nimalo idealno, nimalo kršćansko, ipak je bilo u duhu svakog čovjeka kršćanskije nastrojeno nego ovo današnje. I to tadašnje društvo je uništila ljudska pohlepa, ljudski nemoral i kruta bezbožnost tadašnjeg sistema. Društvo u kojem sloboda misli nije bila poželjna, bilo je osuđeno na propast prije ili kasnije. No trka za bogatstvom 90-tih godina, trka za moći i glad za vladanjem zadnjih 20-ak godina doveli su do toga da Neretva konstantno reljefno, društveno, ekonomski, duhovno i psihički propada. Tražeći krivce u svemu tome svatko od nas ima nečije ime i prezime u svojim ustima, možda neku političku stranku, društvenu grupaciju, narod, neku interesnu grupu, ali malo tko od nas se jutri pogleda u ogledalo i razmisli o tome što je njegova uloga bila zadnjih 20 ili više godina. Da li sam ja taj koji je svojim glasom, onim izbornim ili onim iz grla pravio ovo društvo boljim ili gorim. Da li sam ja sa svojim svakodnevnim životom gradio ovo društvo bilo duhovno ili ekonomski ili sam svojim životom i djelovanjem pomogao urušavanju našeg društva. Da li sam birao ono što mislim da će meni osobno, mojoj pohlepi odgovarati ili sam birao put pravednosti. Da li je moj izbor bio izbor gradnje stupova morala, izbor izgradnje ovog društva na bolje ili je moj izbor bio izbor gradnje isključivo osobnog interesa, izbor rušenja stubova ovog društva ne bi li se dobio dočepao kojeg vrijednog komada tog društva. Da li sam živo sa sloganom „izgradimo kuću da svi imamo krov nad glavom“ ili „srušit ću kuću, jer mi se sviđa kamen temeljac“.
Svatko sebe gleda kao moralnu osobu, ali je nepobitna činjenica da ovo društvo u kojem živimo nije moralno,a to društvo činimo upravo mi – ja, ti koji ovo čitaš i onaj koji neće ovo pročitati ni čuti. Ako je društvo u propadanju, a njegovi stupovi smo ja, ti i „oni“, onda je sasvim jasno da sa svima nama nešto nije uredu.
Dan uoči korizme pišem ovaj tekst misleći se što u korizmi, čega se odreći, čega se primiti, ali zapravo shvaćam da za odgovor na to pitanje prvo trebam doći do odgovora tko sam, što sam, što radim, što želim i kamo idem.
Onaj tko bude čitao ovaj tekst, vjerojatno i neće previše razmišljati o sebi, već će nabrzinu odreći se neke vrste hrane, alkohola, cigareta, izlazaka..., nastavljajući na drugim poljima jednak način života kao što je bio i prije korizme.
No to nije smisao korizme. Smisao korizme je analiziranje sebe, svog života, svojih djela i nedjela, svoje duhovnosti i ono najvažnije rad na sebi i mijenjanje sebe. Riječi „nisam ubio, nisam ukrao, nisam neki grešnik“, postale su najveća opasnost za moral svakog čovjeka jer to znači da smo se uljuljali u veliku zabludu da smo gotovo savršeni ljudi.
Kad svakodnevno gledam i sebe i ljude oko sebe zapravo shvatim – nisi ti Bože ostavio nas. Mi smo ostavili tebe.
Oprosti nam zbog toga.
Bivši lađar ekipe „Norin“ iz Matijevića, dubrovčanin Lazar Badanjac, osvojio je 6962 metra visoku Aconcaguu, najveći vrh Južne Amerike.
Lazar Badanjac je kao 2009 godine sudjelovao na Maratonu lađa kao član ekipe „Norin“ Matijevići u kojoj je tada bilo nekoliko osoba iz Dubrovnika i okolice i koji su na treninge dolazili čak iz Dubrovnika! Lazar je kao član Hrvatske gorske službe spašavanja stekao dragocjeno iskustvo u planinarenju i alpinizmu, a uvijek je bio spreman na nove izazove.
Ekspedicija u kojoj je sudjelovao Lazar je trajala 12 dana i u početku je imala 17 sudionika, a od 12 planinara koji su krenuli na završni uspon, 10 se uspjelo popeti na sam vrh i među njima i naš bivši lađar.
Temperatura je tijekom pothvata cijelo vrijeme bila – 24, a udari vjetra su dosezali i do 60 kilometara na sat što je na toj temperaturi teško podnošljivo i za najspremnije osobe jer je osjećaj hladnoće dosezao nevjerojatnih -32 stupnja. Inače cijela ekspedicija je trajala 12 dana i u njoj je bilo osoba iz više država.
Svojevremeno je Lazar uredniku ove stranice rekao da mu je Maraton bio najnapornija stvar u životu, pa će biti interesantno čuti usporedbu Maratona lađa s usponom na Aconcaguu.
Naravno, šalu na stranu, vjerujemo da je to neusporedivo, ali i vjerujemo da ovo nije zadnji uspjeh našeg Lazara.
PREDSTAVLJANJE KNJIGE "PREŽIVIO SAM VUKOVAR I OVČARU"
Na zamolbu organizatora, objavljujemo poziv na predstavljanje knjige:
"FRAMA" župe Sv. Ilije i Udruga "Narenta" pozivaju Vas na predstavljanje knjige vukovarskog heroja Vilima Karlovića "PREŽIVIO SAM VUKOVAR I OVČARU" 14.veljače( utorak) 2012. u 19 sati u galeriji Gradskog kulturnog središta.
Vilim Karlović je jedan od rijetkih vukovarskih branitelja koji je preživio strahote Ovčare i Veleprometa te užasne torture i zlostavljanja u zatvoru u Srijemskoj Mitrovici. Nakon rata pokreće privatni posao, ali zbog krize ulazi u financijske probleme. Ubrzo dolazi do ubojstva na zagrebačkoj Savici koje će ga u potpunosti promijeniti. I njega i njegov život.
Dođite i poslušajte ovo POTRESNO SVJEDOČANSTVO VUKOVARSKOG HEROJA!
TKO NIJE ČISTIO DANAS SNIJEG, USKORO ĆE MORATI LOMITI LED
Vemenska prognoza za idućih 7 dana kaže da snijega više neće biti i da će već u utorak Neretvu obasjati sunce, ali ne radujte se prerano!
Minimalne temperature u utorak i srijedu će padati u dijelovima Neretve i do nevjerojatnih -9 stupnjeva!
Iako će dnevne temperatura varirati imeđu +3 do + 8 (subota), to ne znači da će se sve fino otapati. Upravo suprotno. Ono što se tijekom dana i pred večer otopi, moglo bi biti sutradan noćna mora jer će se tijekom noći zalediti.
Zbog toga, tko se nije posvetio ovih dana čišćenju snijega na prilazima, automobilima, parkinzma, itd.... , uskoro će morati umjesto lopata iz garaža vaditi krampove (iliti maškline) za razbijanje leda.
Općina Kula Norinska je unatoč teškim prilikama i velikoj potražnji, uspijela nabaviti veću količinu soli kao pripremu za nadolazeći vikend i očekivane snježne padaline i ledeno vrijeme.
Stoga je odlučeno da se ta sol raspodjeli po mjesnim odborima, odnosno da se postavi na mjesta u svakom naselju sukladno nahođenju predsjednika mjesnih odbora te da se omogući građanima preuzimanje razmjerne količine soli kojom će posipanjem osigurati prilaze svojim kućama te eventualno pristup najbitnijim dijelovima javnih površina.
Pozivaju se stoga građani da se informiraju kod predsjednika mjesnih odbora o količinama soli koje mogu preuzeti, odnosno o mjestu na kojem će se preuzimanje vršiti.
Mole se građani da se odgovorno ponašaju prilikom preuzimanja soli jer je količina ograničena.
ZA VIKEND NERETVI OPET PROBLEMI! DA LI SE ŠTO NAUČILIO DOSADA?
I dok se stanje diljem Neretve uglavnom stabilizira, meteorolozi najavljuju još snijega za vikend i to počevši već u petak, a nastavak snježnih padalina se očekuje i u subotu, pa čak i u nedjelju. Ni sljedeći tjedan neće donijeti lijepe vijesti, već niske minimalne temperature do čak -9!
Sutra (četvrtak) bi se temperatura mogle spuštati i do -6 u pojedinim dijelovima Neretve, a vjetar sigurno neće doprinositi toplijem osjećaju.
Prognoza za Neretvu do nedjelje
Državna uprava za zaštitu i spašavanje apelira na građane i službe na terenu da pripremljeno dočekaju nove padaline očišćenim pješačkim zonama te prilazima institucijama i ustanovama te da se na vrijeme opskrbe potrebitim namirnicama, posebice jer se u petak tijekom dana te tijekm subote mogu očekivati i obilnije padaline.
Danas (srijeda) sve državne ceste u Neretvi su prohodne i to najvećim dijelom u oba smjera, ali se preporuča poseban oprez na dionici državne ceste D-62 na relaciji Matijevići-Momići-Podrujnica-Nova Sela na kojoj se nalaze još uvijek naslage leda, te u Metkoviću na istoj cesti na predjelu Duvrat i djelomice Jerkovac.
U Metkoviću se stanje popravilo, pa su glavne „gradske“ ceste očišćene , s tim da se na semaforima kraj „Mercatora“, križanju kraj pošte, te križanju „kraj Dodiga“ još uvijek nalaze veće naslage snijega i leda na koje treba paziti, posebice jer su još uvijek visoke niska vozila mogu zastrugati. Od važnijih prometnica je u lošijem stanju ulica Petra Krešimira IV (dio Klade prema Krvavcu II) te veći broj manje važnijih prometnica.
Javna vatrogasna postrojba Metković cijeli dan kao i proteklih dana radi na otklanjanju opasnosti u vidu visećih komada (ponegdje i pravih gromada) leda s krovova i balkona. Nastave u školama u gornjoj Neretvi i dalje nema, dok u Opuzenu u osnovnoj školi i srednjoj poljoprivrednoj i tehničkoj školi započinje u četvrtak 09. veljače i odvijati će se prema redovnom rasporedu. Također, u četvrtak 09. veljače 2012. i dječji vrtić Opuzen nastavlja s redovitim pružanjem usluga. Autobusne linije za učenike putnike opuzenskih škola prevozit će po ustaljenom rasporedu, osim što neće prometovati na relaciji Blace- Mihalj- Magistrala. Na ostalim linijama prometovat će po uobičajenoj satnici.
Sva mjesta u Neretvi imaju električnu energiju, osim pribalnih mjesta Neum, Klek, Komarna, Duba.
Zbog obilnijih padalina koje se očekuju, potrebno je imati na umu mogućnost nestanka električne energije u pojedinim mjestima.
Ponegdje su i djelatnici HEP-a pretrpjeli kritike zbog dužeg nestanka struje na području grada Ploče i mjesta Rogotin, Šarić Struga, Komin, Banja, Desne, Komarna, Klek, Duboka i Raba. Ipak valja napomenuti i da su djelatnici pogona Metković odradili po najgorem vremenu neke vrlo nezahvalne poslove. Za vrijeme najveće mećave, kad se nitko nije nadao, probili su se u brdo iznad mjesta Matjevići i Momići i otklonili kvar.
Hrvatska gorska služba spašavanja (HGSS), vatrogasne postrojbe diljem Neretve kao i druge službe i pravne i fizičke osobe koji imaju znanja i opreme, te su se stavili na raspolaganje, s posebnom pozornošću isčekuju razvoj događaja dok svakodnevno užurbano rade na uspostavi normalizacije života.
Potrebno je upravo istaknuti HGSS i vatrogasne postrojbe diljem Neretve koji su spremno skakali u pomoć koliko god su mogli,a valja napomenuti da pripadnici HGSS-a, kao ni dobrovoljni vatrogasci ne primaju plaću nego su dobrovoljci. HGSS su dužne financirati gradovi i općine. Dok su skoro sve neretvanske općine i gradovi potpisali ugovor o sufinanciranju, to još (ni nakon poplava) nije uradio Grad Metković iako se radi o minornim iznosima (par tisuća kuna).
Brojni pak propusti su proteklih dana učinjeni od poduzeća Hrvatske ceste d.o.o. (nadležni za državnu cestu Metković-Opuzen-Ploče i državnu cestu Metković-Kula-Matijevići-Momići-Podrujnica-Nova Sela-Vrgorac) i Županijske uprave ceste (nadležni za održavanje gotovo svih asfaltiranih prometnica u Neretvi, osim uglavnom manjih ulica po naseljima i gradovima).
Unatoč tome što se 7 (slovima: sedam!) dana prije snježne kataklizme najavljivalo sibirsko vrijeme, malokad zapamćeno u povijesti ovih krajeva, te službe su katastrofalno odradile pripremu. Da će se katastrofa dogoditi moglo se primjetiti i time što se cijele zime gotovo nimalo, unatoč temperaturama ispod nule, ceste nisu posipale sa soli.
Noć uoči padalina nitko nije mogao vidjeti kamione ili bilo koje strojeve da posipaju ceste sa soli.
Treba biti u nekim stvarima objektivan i reći da su ove padaline bile ipak po obilnosti takvog karaktera da ni ralice i drugi strojevi nisu svemoćni, ali je nedopustivo da glavne prometnice – žile kucavice Neretve u određenim trenucima i na određenim dionicama nisu bile prohodne ni za terenska vozila! Gradovi i općine su nezasluženo često bili prozivani zbog tih prometnica, ali oni nisu bili nadležni za pripremu tih prometnica za nadolazeće probleme.
Komunalna podruzeća i druge javne službe u gradovima i općinama koje su se dužne brinuti u ovakvim situacijama, s različitom su se uspješnoću borile sa sniježnim nevoljama. Posve je očito da uglavnom nisu imali soli za adekvatnu zaštitu prometnih ili pješačkih površina.
Nejasno je i zašto već u startu nisu angažirana podruzeća koja raspolažu s većim brojem strojeva koja su stajala mirno na parkinzima tih podruzeća. Planovi koje su svaka općina i grad dužni razraditi za slučaj katastrofe, ostali su mrtvo slovo na papiru.Ti planovi upravo predviđaju korištenje takvih strojeva i često sadrže točne popise poduzeća i obrtnika koja raspolažu potrebnom mehanizacijom. Pojedini stožeri namjenski ustrojeni za ovu situaciju nisu se snašli u organizaciji sprječavanja i sanacije snježnog pokrova, no ni ni sami građani se nisu pokazali pripremljeni.
Vozila bez zimske opreme, građani koji nisu očistili svoje prilaze iako su to bili dužni, predstavljali su također stalan problem, no njima se to i donekle može oprostiti jer oni nisu plaćeni da se znaju ponašati zimi.
Tko će dobiti orden Keumove seke, ostaje za vidjeti
STANJE U NERETVI - NOĆ S PONEDJELJKA NA UTORAK DONOSI NOVE IZAZOVE
Zbog vremenskih neprilika u neretvanskim školama nastave neće biti ni sutra (utorak), a obzirom na očekivane padaline vjerojatno ni u srijedu, ali o tome će se ipak škole službeno izjasniti tek u utorak, što će biti objavljevno i u medijima. Javne službe uglavnom sve rade iako dio službi otežano obavlja svoje poslove.
Danas je u Metkoviću na sportskoj dvorani odrađena hitna intervencija sašavanja dvorane jer su velika naslage snijega (zapravo leda) prijetile rušenjem dvorane.
Mnogobrojni plastenici su se urušili diljem doline Neretve, a na širem čapljinskom području se srušilo nevjerojatnih 700 plastenika!
Vjetar koji je počeo u popodnevnim satima jače puhati i koji bi vrhunac trebao dosegnuti u kasnijim večernjim satima, prijeti cijeloj neretvi, posebice zgradama, kućama i općenito objetkima koji su postali nestabilniji pod teretom snijega i leda (stabla, plastenici, tende, nadstrešnice), pa građani trebaju voditi računa i od ovoj opasnosti.
Veći dio cesta diljem Neretve je prohodan, ali za vozila sa zmskom opremom i to uz vrlo sporu i opreznu vožnju.
Opasnost od nestanka struje u pojedinim neretvanskim mjestima zbog zaleđenih (a time i vrlo teških) kablova, te jakog vjetra i dalje postoji.
Ono malo šuma što nije izgorjelo u raznim požarima tijekom proteklih godina, sada je ugroženo jer se mnogobrojna stabla urušavaju pod težinom snijega i leda. Živi svijet je u također ugrožen, a (krivo)lovci koji koriste priliku i love u ovakvim (zabranjemim) zimskim uvjetima, samo doprinose totalnom uništenju ono malo ptica koje jedva preživljavaju.
Vrijeme je utjecalo i na svadbene planove budućih mladenaca Vedrana Dragovića "Crte" i Maje Brečić, pa su svadbu planiranu u ovaj petak (10.veljače), odgodili za 01. lipnja.
Noć bi u cijeloj Neretvi mogla donijeti nove padaline snijega, a temperatura će biti neŠto ispod nule, s tim da će osjet hladnoće biti pojačan zbog jakog vjetra.
STANJE U NERETVI: PONEDJELJAK 19.30 SATI
METKOVIĆ
U Metkoviću je došlo do urušavanje većeg broja plastenika, tendi i nadstrešnica, a i sama sportska dvorana je ugrožena te se tijekom današnjeg dana hitnom ntervencijom spriječilo urušavanje krova čija se jedna nosiva greda savila pod teretom. Nekolicina građana je požrtvovno skočila u pomoć vatrogascima i skinula veće količine snijega i leda s krova.
Državna cesta Metković-Opuzen je potpuno prohodna čak i za vozila bez zimske opreme. Državna cesta Metković-(Duvrat)-Kula Norinska je prohodna za vozila sa zimskom opremom, ali je preporuka da se ne kreće bez velike potrebe, posebice obzirom na suženu širinu kolnika i mjestimičnu poledicu. Kretanje vozila je vrlo sporo kako i treba biti u ovakvim uvjetima. Županijska prometnica Metković-Vid-Prud-granica BiH (Bijača) je prohodna za vozila sa zimskom opremom, no potreban je povećan oprez zbog zaleđivanja ostatka snijega i sužene prometnice
Ulice u samom Metkoviću nisu u najboljem stanju. Glavna prometnica kroz Metković je puštena u oba smjera, dok su sporedne gradske prometnice većim dijelom još uvijek jednotračne. Parking mjesta nema puno jer su zatrpana snijegom.
OPĆINA KULA NORINSKA
Općina Kula Norinska je organizirala već drugi dan za redom dostavu kruha, mlijeka i najneophodnijih namirnica za mještane najugroženijih sela (Desne , Borovci, Nova Sela), dok se do Novih Sela teže dolazi. Dostava je organizirana u suradnji sa Hrvatskom gorskom službom spašavanja.
Dio državne ceste D-62 i to dionica Vrgorac-Nova Sela je uglavnom neprohodna i dobrim dijelom je ta dionica zaleđena, a dionica te državne ceste Borovci - Podrujnica- Momići-Matijevići-Kula Norinska je prohodna za vozila sa zimskom opremom. Vožnja se ne preporučuje bez velike potrebe. Angažirani strojevi od strane Općine Kula Norinska su probili put do zaseoka Vekići.
Prometnica Kula Norinska - Metković se ne preporuča za vožnju vozilima bez zimske opreme, a onima sa zimskom opremom se preporuča da ne kreću tom dionicom bez potrebe.
U naselju Desne je danas puštena električna energija, a uskoro se očekuje i puštanje vode.
Na dionici cesta Desne-Bagalovići- Kula Norinska i Desne-Banja su od strane Općine angažirani strojevi osigurali prohodnost, ali je potreba izniman oprez .
Mjesta Krvavac i Krvavac imaju većim dijelom očišćene prometnice.
PLOČE
U Pločama i mjestima do Čeveljuše je jučer (nedjelja) došla struja . Gotovo sve ulice su prohodne osim onih manjih ulica. Banja, Komin, Rogotin i Šarić Struga su nakon par dana dobili struju danas oko 18 sati ,pa se konačno i tim ljudima omogućio bar koliko-toliko osnovni uvjet za preživljavanje.
OPUZEN
Ulice su uglavnom prohodne, električne energije ima. Jedino manje ulice se ne čiste, odnosno nisu sigurne za kretanje.
OPĆINA ZAŽABLJE
Cesta na području općine Zažablje u pravcu Metkovića je prohodna za vozila sa zimskom opremom. Opskrba vodom i strujom je uredna.
OPĆINA SLIVNO
Glavna magistralna prometnica Opuzen-Klek-Neum je prohodna.
OPĆINA POJEZERJE
Naselja Pozla Gora, Mali Prolog, Kobiljača i Otrić-Seoci se nalaze u poprilično nezavidnoj poziciji zbog prometne izoliranosti. Iako su se angažirali strojevi na probijanju dijela cesta, snježni nanosi su veliki, a i zaleđena cesta onemogućava normalan promet.
Zbog vremenskih neprilika u neretvanskim školama nastave neće biti u ponedjeljak i utorak, a o početku nastave će se pravoremeno moći saznati putem medija.
Štete koje su nastale snježnim nanosima u Neretvi su enormne,a tek se imaju izračunati.
Mnogobrojni plastenici i tende nisu izdržali. Gotovo svi nezaštićeni jednogodišnji usjevi su propali, a strah postoji i za mandarine. Poljoprivredni stručnjaci strahuju od pada temperatura jer sadašnje temperature još uvijek ne mogu uništiti stablo mandarine. Naime da bi stablo mandarine bilo u izravnoj opasnosti potrebno je da se temperatura spusti na -8 do -10 ispod nule. Mišljenja su da je neretvanska mandarina s vremenom, rastući u ovakvoj klimi, stekla određenu otpornost prema niskim temperaturama, ali ne i ispod -10 stupnjeva ukoliko bi se takva temperatura zadržala neko vrijeme.
Mnogobrojne tvrtke su također u gubitku ovih dana jer radnici ne mogu doći na posao, pa se sa svim poslovnim aktivnostima stalo.
Državne službe također otežano rade i uglavnom sa smanjenom poslovnom aktivnošću.
STANJE PO MJESTIMA
PLOČE
U Pločama i mjestima do Čeveljuše je struja došla danas (nedjelja) u 17 sati, što je dobra vijest obzirom da su neke najave govorile da je možda neće biti možda i još par dana. No ovo je privremeno i realnost je da će se ova uklučenja i isključenja električne energije nastaviti jer je kapacitet mreže nedovoljan (obzirom da se spajanje vršilo s drugih mreža). Banja, Komin, Rogotin i Šarić Struga su bez struje, a postoje najave da bi se za ova naselja mogla dobiti struja u ponedjeljak.
Sve glavne ceste na području Grada Ploča su prohodne, ali potreban je povećani oprez.. Županijska cesta, dionica Komin-Rogotin je prohodna uz povećani oprez, Prometnica Opuzen – Rogotin-Ploče je prohodna, ali je ipak potreban oprez.
METKOVIĆ
Državna cesta Metković-Opuzen je prohodna uz povećani oprez. Državna cesta Metković-(Duvrat)-Kula Norinska je prohodna za vozila sa zimskom opremom, ali je preporuka da se ne kreće bez velike potrebe, posebice obzirom na suženu širinu kolnika i mjestimičnu poledicu. Županijska prometnica Metković-Vid-Prud-granica BiH (Bijača) je prohodna. Ralica je prošla i skinula snijeg, no potreban je povećan oprez zbog zaleđivanja ostatka snijega i sužene prometnice
Ulice u samom Metkoviću nisu u najboljem stanju. Nedostatak soli je uzrokovao zaleđivanje prometnica pa je potreban veći oprez. Stožer za zaštitu i spašavanje poziva građane da se ne kreću vozilima bez prijeke potrebe.
OPĆINA KULA NORINSKA
Državna cesta Vrgorac-Nova Sela je neprohodna, a dionica te ceste Borovci - Podrujnica- Momići-Matijevići-Kula Norinska je i dalje uglavnom vrlo slabo prohodna s tim da se na relaciji Podrujnica-Momići-Matijevići-Kula Norinska primjeti pokoje vozilo, ali vrlo rijetko i to uglavnom terensko vozilo MUP-a. Vožnja osobnim vozilima sa zimskom opremom se ne preporučuje bez velike potrebe. Općina Kula Norinska je angažirala obrtnika Srećka (Sreću) Ćelića na razbijanju snježnih nanosa na relaciji Momići-Podrujnica-Borovci (u Borovcima je samo pola naselja očišćeno) Prometnica Kula Norinska - Metković se također ne preporuča za vožnju vozilima bez zimske opreme, a onima sa zimskom opremom se preporuča da ne kreću tom dionicom bez potrebe.
Na dionici cesta Desne-Bagalovići- Kula Norinska i Desne-Banja su od strane Općine angažirana dva stroja „komibinirke“ od poduzeća "Neretvanski sliv" d.o.o. koji su razbili nanose snijega, te sad nastavljaju čišćenje Krvavca. U Desnama nema struje, a zajedno s HGSS-om i DVD-om Kula Norinska, organizirana je dostava potrebnih namirnica Desancima.
Nestanak električne energije u mjestima Momići, Matijevići i dio Kule Norinske u subotu u trajanju od 5 sati, saniran je (stablo koje je padom prekinulo 10kV dalekovod je prepilano i kabal spojen), pa struje ima i stanje je stabilno.
OPUZEN
Ulice su uglavnom prohodne, električne energije ima.
OPĆINA ZAŽABLJE
Cesta na području općine Zažablje u pravcu Metkovića je prohodna za vozila sa zimskom opremom. Ralica je prošla svaki dan, ali cesta nije posipana solju pa na mjestima ima leda. Opskrba vodom i strujom je uredna.
OPĆINA SLIVNO
Glavna magistralna prometnica Opuzen-Klek-Neum je prohodna. Problem predstavlja nestanak električne energije u mjestima Klek, Komarna i Raba,a na kojem se problemu radi.
Cijelu Neretvu i veći dio Dalmacije zadesllo snježno nevrijeme već treći dan zaredom. No danas su najmlađi, ali i oni stariji veselog duha, došli na svoje raznim sanjkaškim i klizačkim događanjima. Među najneobičnijim snježnim radostima razvijene su nove neretvanske discipline i to "truping" i "traktor bob"
Disciplina "traktor bob" razvijena je u Matijevićima kao disciplina za koju trebaju traktor, 5 metara konopa, vreća i daska. Traktor "Tomo Vinković" kao idealno sredstvo po snijegu, pokazao se izvrsnim vučnim sredstvom jer ne razvija veliku brzinu, uzak je i potreban mu je vrlo mali manevarski prostor za okretanje. Kod ove discipline je i primjećena neobična pojava - naime u ovim disciplinama su se kao najbolji pokazali oni koji ne vole obrađivati zemlju.
Na fotografiji u Matijevićima Ivan Delija, traktorist i Marin Nikolić kao plug.
"Truping" je razvijen u Podrujnici kao autohtoni sportski doživljaj za koji nisu potrebni motori već samo jedna neretvanska trupica!
Naime truping je disciplina u kojoj jedan ili više (do 4) "trupara" sjede u trupi i spuštaju se niz strminu po snijegu. Ovim su Neretvani (Podrujničani) dokazali da se autohtona neretvanska plovila mogu koristiti u svim vremenskim uvjetima, pa čak i po kopnu! Navodno u Podrujnici sada smišljaju kao trupu koristiti u zraku!
Foto: Tino Ćelić
U Matijevićima je također tijekom dana otvorena poznata "bob staza". Čim se dovoljno snijega napadalo, odmah se pristupilo izradi staze (duljine 100-tinjak metara) na kojem su se tijekom dana okupljali mještani Matijevića, Kule Norinske, Momića i Podrujnice.
Veselje koje je izazvala pojava ovih novih snježnih disciplina nećemo ni navoditi jer se ono podrazumijeva uvijek kad se ide brzo po snijegu. Prema neslužbenim informacijama Ivica Kostelić je najavio dolazak u Matijeviće i Podrujnicu da bi se okušao u novim disciplinama. Nagradni fond će se naknadno utvrditi, a zasada se spominju teće brudeta pozamašnih zapremina.
Za kraj ovog članka možemo navesti i jednu zanimljivost. Danas je u Novim Selima ostalo zameteno vozilo (srećom oklopljeno) jedne zaštitarske tvrtke koje je prevozilo ogromnu količinu novca, pa su i zaštitari ostali u vozilu čuvati ga. Mole se Borovčani, Novoselci i Pozlogorci da vozilo ne diraju jer su čuvari naoružani (doduše ni ovi prethodni sigurno nisu bez koje cijevi)
Iako snijeg diljem Neretve ovih dana donosi mnogobrojne snježne radosti, vozači se sigurno ne raduju snježnim padalinama.
Tako je i u noći sa srijede na četvrtak vozilo metkovačke hitne pomoći sletjelo s ceste na predjelu Orepak (između Podrujnice i Novih Sela), srećom bez ozbiljnijih posljedica. Pored vozila hitne pomoći u blizini je sletio s ceste i jedan Peugot 206 . Ta dionica je inače za snježnih nevremena poznata kao kritična dionica obzirom da se radi o zavojitom usponu na kojem se nakon prolaska nekoliko vozila koja "utabanaju" snijeg, stvara opasna poledica.
Snijeg u Neretvi i cijeloj Dalmaciji uvijek prati iznimno smanjenje prometa, ali isto tako i veliko povećanje prometnih nezgoda, jer vozači nisu niti opremljeni niti dovoljno iskusni za vožnju po snijegu. Stoga vozači oprez - po snijegu se još možda i može voziti, ali po ledu gotovo nikako. Fotografije Ivana Kaleba, zapovjednika DVD Kula Norinska
Slijetanje Peugota,
DVD Kula Norinska u noći četvrtak na petak: Ivan Kaleb, Renato Bezer i Marin Nikolić) u kasnonoćnoj patroli potpuno opustjele ceste Metković-Kula-Matijevići-Podrujnica-Nova Sela