I dok se stanje diljem Neretve uglavnom stabilizira, meteorolozi najavljuju još snijega za vikend i to počevši već u petak, a nastavak snježnih padalina se očekuje i u subotu, pa čak i u nedjelju. Ni sljedeći tjedan neće donijeti lijepe vijesti, već niske minimalne temperature do čak -9!
Sutra (četvrtak) bi se temperatura mogle spuštati i do -6 u pojedinim dijelovima Neretve, a vjetar sigurno neće doprinositi toplijem osjećaju.
Prognoza za Neretvu do nedjelje
Državna uprava za zaštitu i spašavanje apelira na građane i službe na terenu da pripremljeno dočekaju nove padaline očišćenim pješačkim zonama te prilazima institucijama i ustanovama te da se na vrijeme opskrbe potrebitim namirnicama, posebice jer se u petak tijekom dana te tijekm subote mogu očekivati i obilnije padaline.
Danas (srijeda) sve državne ceste u Neretvi su prohodne i to najvećim dijelom u oba smjera, ali se preporuča poseban oprez na dionici državne ceste D-62 na relaciji Matijevići-Momići-Podrujnica-Nova Sela na kojoj se nalaze još uvijek naslage leda, te u Metkoviću na istoj cesti na predjelu Duvrat i djelomice Jerkovac.
U Metkoviću se stanje popravilo, pa su glavne „gradske“ ceste očišćene , s tim da se na semaforima kraj „Mercatora“, križanju kraj pošte, te križanju „kraj Dodiga“ još uvijek nalaze veće naslage snijega i leda na koje treba paziti, posebice jer su još uvijek visoke niska vozila mogu zastrugati. Od važnijih prometnica je u lošijem stanju ulica Petra Krešimira IV (dio Klade prema Krvavcu II) te veći broj manje važnijih prometnica.
Javna vatrogasna postrojba Metković cijeli dan kao i proteklih dana radi na otklanjanju opasnosti u vidu visećih komada (ponegdje i pravih gromada) leda s krovova i balkona.
Nastave u školama u gornjoj Neretvi i dalje nema, dok u Opuzenu u osnovnoj školi i srednjoj poljoprivrednoj i tehničkoj školi započinje u četvrtak 09. veljače i odvijati će se prema redovnom rasporedu. Također, u četvrtak 09. veljače 2012. i dječji vrtić Opuzen nastavlja s redovitim pružanjem usluga. Autobusne linije za učenike putnike opuzenskih škola prevozit će po ustaljenom rasporedu, osim što neće prometovati na relaciji Blace- Mihalj- Magistrala. Na ostalim linijama prometovat će po uobičajenoj satnici.
Sva mjesta u Neretvi imaju električnu energiju, osim pribalnih mjesta Neum, Klek, Komarna, Duba.
Zbog obilnijih padalina koje se očekuju, potrebno je imati na umu mogućnost nestanka električne energije u pojedinim mjestima.
Ponegdje su i djelatnici HEP-a pretrpjeli kritike zbog dužeg nestanka struje na području grada Ploče i mjesta Rogotin, Šarić Struga, Komin, Banja, Desne, Komarna, Klek, Duboka i Raba. Ipak valja napomenuti i da su djelatnici pogona Metković odradili po najgorem vremenu neke vrlo nezahvalne poslove. Za vrijeme najveće mećave, kad se nitko nije nadao, probili su se u brdo iznad mjesta Matjevići i Momići i otklonili kvar.
Hrvatska gorska služba spašavanja (HGSS), vatrogasne postrojbe diljem Neretve kao i druge službe i pravne i fizičke osobe koji imaju znanja i opreme, te su se stavili na raspolaganje, s posebnom pozornošću isčekuju razvoj događaja dok svakodnevno užurbano rade na uspostavi normalizacije života.
Potrebno je upravo istaknuti HGSS i vatrogasne postrojbe diljem Neretve koji su spremno skakali u pomoć koliko god su mogli,a valja napomenuti da pripadnici HGSS-a, kao ni dobrovoljni vatrogasci ne primaju plaću nego su dobrovoljci. HGSS su dužne financirati gradovi i općine. Dok su skoro sve neretvanske općine i gradovi potpisali ugovor o sufinanciranju, to još (ni nakon poplava) nije uradio Grad Metković iako se radi o minornim iznosima (par tisuća kuna).
Brojni pak propusti su proteklih dana učinjeni od poduzeća Hrvatske ceste d.o.o. (nadležni za državnu cestu Metković-Opuzen-Ploče i državnu cestu Metković-Kula-Matijevići-Momići-Podrujnica-Nova Sela-Vrgorac) i Županijske uprave ceste (nadležni za održavanje gotovo svih asfaltiranih prometnica u Neretvi, osim uglavnom manjih ulica po naseljima i gradovima).
Unatoč tome što se 7 (slovima: sedam!) dana prije snježne kataklizme najavljivalo sibirsko vrijeme, malokad zapamćeno u povijesti ovih krajeva, te službe su katastrofalno odradile pripremu. Da će se katastrofa dogoditi moglo se primjetiti i time što se cijele zime gotovo nimalo, unatoč temperaturama ispod nule, ceste nisu posipale sa soli.
Noć uoči padalina nitko nije mogao vidjeti kamione ili bilo koje strojeve da posipaju ceste sa soli.
Treba biti u nekim stvarima objektivan i reći da su ove padaline bile ipak po obilnosti takvog karaktera da ni ralice i drugi strojevi nisu svemoćni, ali je nedopustivo da glavne prometnice – žile kucavice Neretve u određenim trenucima i na određenim dionicama nisu bile prohodne ni za terenska vozila! Gradovi i općine su nezasluženo često bili prozivani zbog tih prometnica, ali oni nisu bili nadležni za pripremu tih prometnica za nadolazeće probleme.
Komunalna podruzeća i druge javne službe u gradovima i općinama koje su se dužne brinuti u ovakvim situacijama, s različitom su se uspješnoću borile sa sniježnim nevoljama. Posve je očito da uglavnom nisu imali soli za adekvatnu zaštitu prometnih ili pješačkih površina.
Nejasno je i zašto već u startu nisu angažirana podruzeća koja raspolažu s većim brojem strojeva koja su stajala mirno na parkinzima tih podruzeća. Planovi koje su svaka općina i grad dužni razraditi za slučaj katastrofe, ostali su mrtvo slovo na papiru.Ti planovi upravo predviđaju korištenje takvih strojeva i često sadrže točne popise poduzeća i obrtnika koja raspolažu potrebnom mehanizacijom. Pojedini stožeri namjenski ustrojeni za ovu situaciju nisu se snašli u organizaciji sprječavanja i sanacije snježnog pokrova, no ni ni sami građani se nisu pokazali pripremljeni.
Vozila bez zimske opreme, građani koji nisu očistili svoje prilaze iako su to bili dužni, predstavljali su također stalan problem, no njima se to i donekle može oprostiti jer oni nisu plaćeni da se znaju ponašati zimi.
Tko će dobiti orden Keumove seke, ostaje za vidjeti
Post je objavljen 08.02.2012. u 19:40 sati.