Vranja – tunelima oko Vele drage
Pored ceste D500 (D64, Kršan – A8, čvor Vranja), blizu čvora Vranja, nalazi se naselje Vranja koje je prema popisu stanovništva iz 2021. godine imalo 92 stanovnika i administrativno pripada Općini Lupoglav. Naselje Vranja ime duguje nekadašnjem obližnjem kaštelu (tal. Vragna ili Aurania), ali o tome drugi put. Vranja se sastoji od više zaseoka kao što su: Baričevići, Rušanija, Jadrasi, Grozići, Stara Cesta, Kikovija, Mavrovija, Sergovija, Brci i Zrinšćak. Današnje naselje Vranja nalazi se zapadnije, bliže tadašnjoj cesti Istarskoj Jozefini koja je dovršena 1785. godine (za vrijeme austrijskog cara Josipa II.), a nadomjestila je dotadašnju cestu iz središnje Istre preko Učke.
![]() Auto smo parkirali u zaseoku Stara Cesta koje je ujedno i središte naselja Vranja. Tu se nalazi kapelica, trgovina, mjesna cisterna i spomenik žrtvama Drugog svjetskog rata. ![]() Krenuli smo cestom prema sjeveroistoku i nakon 150 metara skrenuli desno na cestu koja nakon petstotinjak metara stiže do željezničkog kolodvora Učka koji se nalazi na željezničkoj prugi Lupoglav – Štalije ili na Raškoj prugi. Pruga je u funkciji samo između Lupoglava i Učke, dok dalje prema Raši nije u funkciji. Raška pruga je završena 20. prosinca 1951. te svečano otvorena 30. prosinca iste godine, a potkraj 2009. godine je zbog klizišta kod Kožljaka (Pijana pruga) zatvorena za promet. ![]() Dalje smo nastavili cestom uz prugu, prošli smo raskršće s cestom koja vodi u zaseok Baričevići te nastavili dalje uz prugu i ubrzo došli do tunela Vranje 1 koji je dugačak 493,50 metara. ![]() U tunel Vranje 1 ulaze dva kolosijeka jer je bilo predviđen odvojak prema Matuljima, željezničkim tunelom kroz Učku. ![]() Ušli smo u tunel i otprilike na mjestu gdje završava drugi kolosijek u tunelu primijetili smo s desne strane tunel u kojem je uskotračna pruga po kojoj se prevozio eksploziv. ![]() Ušli smo u tunel s uskotračnom prugom i ubrzo izašli u kanjon u kojem povremeno teče Vranjski potok. ![]() Na izlazu iz tunela se nalazi osmatračnica koja je čuvala obližnje skladište eksploziva. ![]() Popeli smo se željeznim stubama na osmatračnicu na kojoj smo se kratko odmorili. ![]() Spustili smo se željeznim stubama te nastavili puteljkom koji prati nizvodno Vranjski potok i ubrzo stigli do dva ukopana objekta koji su služili kao skladišta eksploziva. ![]() Nakon razgledavanja skladišta, vratili smo se do tunela s uskotračnom prugom s kojim smo ponovno došli u tunel Vranje 1 u kojem smo skrenuli desno. ![]() Tunel Vranje 1 izlazi u Veloj dragi koju smo posjetili u izletu Vela draga – remek-djelo vode i vapnenca. ![]() Oko 150 metara dalje pruga ulazi u najduži tunel, od ukupno četiri tunela na Raškoj pruzi, Vranje 2 koji je dugačak 727,97 metara. ![]() Nekoliko desetaka metara prije tunela Vranje 2 skrenuli smo desno na puteljak koji vodi uz stijenu, po litici i prati Velu dragu. ![]() Pored puteljka smo primijetili dvije umjetno udubljene pećine,... ![]() ...dalje smo prošli pored polušpilje koje je sazidana opekom te... ![]() ...dva probijena tunela od kojih je drugi duži. ![]() Svi ti objekti su vjerojatno bili u funkciji u vrijeme probijanja tunela Vranje 2. ![]() Dalje puteljak postaje uži i na nekim dijelovima strmiji (na tim dijelovima smo bili vrlo oprezni). Puteljak završava ispod pruge s druge strane tunela Vranje 2 pa smo se pažljivo popeli do pruge. ![]() Nakon kraćeg odmora i pogleda na drugu stranu Vele drage te na zvonik župne crkve sv. Petra i Pavla u Vranji, ušli smo u tunel Vranje 2. ![]() Negdje na sredini tunela smo primijetili udubinu u stijeni u kojoj teče voda. ![]() Izašli smo iz tunela Vranje 2, nastavili po pruzi i ponovno ušli u tunel Vranje 1. ![]() Kada smo izašli iz tunela Vranje 1 prugu smo pratili do raskršća s cestom za zaseok Baričevići. ![]() Skrenuli smo lijevo, nizbrdo, prema zaseoku Baričevići, prošli kroz zaseok te stigli do jednobrodne župne crkve sv. Petra i Pavla. ![]() Župna crkva sv. Petra i Pavla je izgrađena u 15. stoljeću. Na pročelju se nalazi dvadesetdva metarski zvonik podignut 1900. godine s jednim zvonom. U unutrašnjosti crkve su očuvani fragmenti fresaka kasnogotičkog istarskog majstora nastali oko 1470. godine te glagoljski grafiti (15. – 17. st.) i glavni kameni oltar iz 1848. godine s gipsanim kipom svete Apolonije. Crkva je produžena 1697. godine, a 1832. godine su dograđene bočne kapele. Za vrijeme Drugog svjetskog rata njemačka vojska je minirala i srušila crkvu, a obnovljena je 1959. te potom temeljito 1997. godine. ![]() Blizu crkve se nalaze ruševine većeg objekta (vjerojatno farme) pored kojeg je cisterna s grlom bunara na kojem je uklesana 1901. godina. ![]() Nastavili smo dalje cestom prema zapadu, prošli zaseocima Jadrasi i Rušanija u kojem smo došli do raskršća na kojem smo skrenuli desno. ![]() Na raskršću u zaseoku Grozići smo skrenuli desno i nakon četiristotinjak metara došli do središta naselja Vranja u zaseoku Stara Cesta gdje smo i započeli izlet. ![]() Karta naselja Vranja s posjećenim lokacijama. ![]() Dužina rute 9,33 km. ![]() |
< | prosinac, 2023 | > | ||||
P | U | S | Č | P | S | N |
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv