Viatrix

05.12.2023., utorak

Potraga za nijemim svjedokom željezničke nesreće

U noći sa 17. na 18. studeni 1975. godine, dvanaest minuta nakon ponoći, na pruzi Pula – Divača, oko jednog kilometra prije željezničkog kolodvora Buzet, ispod grebena Raspadalice, brzi vlak Pula - Zagreb koji se kretao u pravcu Divače udario je u šezdeset kubika odronjenog kamenja na pruzi i iskočio iz tračnica u provaliju dublju od stotinu metara. Lokomotiva je povukla za sobom takozvani službeni vagon i tri putnička vagona koji su iskočili iz tračnica, ali su se nekako zaustavili na rubu padine. Te kišne noći strojovođa je pokušao kočiti kada je ugledao uništene tračnice i kamenje koje se odlomilo s grebena malo prije prolaska vlaka, ali je bilo prekasno. Tu večer je oko 22:30 sati prugu kontrolirao dežurni željezničar, ali je sve bilo čisto. U toj željezničkoj nesreći je poginuo mladi strojovođa Silvano Blažević (27) iz Roča, lakše je ozlijeđen vlakovođa Marin Ujčić, a putnici, njih 27, su ostali neozlijeđeni.

384

Odlučili smo pronaći nijemog svjedoka ove željezničke nesreće koji se još uvijek nalazi, skoro pedeset godina poslije, ispod grebena Raspadalice. Potragu smo započeli u zaseoku Brgad koji administrativno spada pod naselje Strana, Grad Buzet. U zaseok vodi nerazvrstana cesta (1,3 km) koja ga spaja s raskršćem s cestom D44 (čvor Nova Vas, A9 - čvor Lupoglav, A8) koje je oko četiri kilometara istočno od Buzeta ili oko tri kilometara zapadno od Roča.

384

Krenuli smo prema sjeveru, došli smo do kraja zaseoka Brgad gdje završava asfaltirana i počinje makadamska cesta.

384

Pedesetak metara dalje je most koji premošćuje potok Rečicu koji nekoliko stotina metara dalje "pada" niz trideset metarsku litici i tvori slap Copot (ili Sopot). Ugodno smo se iznenadili kada smo vidjeli da potokom teče zavidna količina vode i odlučili se uputiti do slapa da ga konačno vidimo u punom sjaju.

384

Skrenuli smo desno na cestu koja prati tok potoka Rečicu i pratili smo ga sve do putokaza za slap.

384

Nastavili smo stazom, u smjeru putokaza, i ubrzo došli do samog vrha slapa kojeg smo posjetili na izletu Slap Copot – suh, suh i opet suh i s kojeg se pruža lijep pogled na Buzet.

384

Ovaj put kroz rupu u stijeni se slijevala lijepa količina vode tako da smo odlučili krenuti u podnožje slapa putovima koje smo koristili u gore navedenom izletu.

512

Vratili smo se do putokaza za slap. Tu smo skrenuli lijevo i nakon tristotinjak metara ušli u naselje Strana (46 stanovnika – 2021. g.).

384

Kada smo došli do asfaltirane ceste skrenuli smo lijevo, nizbrdo. Cestu smo pratili, oko 450 metara, sve do putokaza za penjalište Sopot.

384

Skrenuli smo u pravcu penjališta (ruta do slapa je detaljno opisana u izletu Slap Copot – suh, suh i opet suh).

384

Kako smo se približavali slapu Copot, do kojeg smo ubrzo stigli, povećavala se toliko priželjkivana buka slapa i konačno, nakon tri prethodna bezuspješna posjeta, na četvrtom smo ga vidjeli u punom sjaju.

512

Nakon što smo uživali u "slijevanju" vode kroz rupu u stijeni, krenuli smo nazad u naselje Strana. Prošli pored kapelice koju smo vidjeli i u već spomenutom izletu te došli do crkve Majke Božje od Zdravlja (ruta od slapa do crkve je detaljno opisana u izletu Slap Copot – suh, suh i opet suh).

384

Crkva Majke Božje od Zdravlja izgrađena je 1715. godine. Na pročelju crkve je preslica s dva okna i jednim zvonom. Crkva je nazvana "fratarska crkva“, jer je ondje vjerojatno postojala benediktinska crkva i hospicij.

384

Od crkve Majke Božje od Zdravlja smo krenuli šumskom cestom prema sjeveru, u potragu za nijemim svjedokom željezničke nesreće.

384

Šumska cesta ubrzo završava na širokom polju koje je ispod grebena Raspadalice.

384

Dalje smo nastavili kroz šumu te došli do šumskog puteljka, prešli ga te nastavili uzbrdo kroz šumu. U Google Maps-u je lokalitet označen kao "Vagon ispod Raspadalice", tako da smo se nastavili kretati prema njemu. Sve teže smo se kretali uzbrdo, jer je vegetacija bila sve gušća. Odlučili smo se vratiti nazad do šumskog puteljka.

384

Spustili smo se nazad do puteljka, skrenuli desno te nastavili prema sjeveru.

384

Puteljkom smo prošli preko nekoliko potočića koji su vjerojatno rezultat prethodnih kišnih dana, prošli pored solišta za divljač i kada smo već počeli gubiti nadu, jer je puteljak postajao sve manje prohodan, u daljini smo vidjeli nešto hrđavo.

384

Nastavili smo dalje i…

384

…konačno došli do vagona koji u ovom ambijentu izgleda više nego neobično.

384

Nakon kraćeg odmora kod vagona, vratili smo se do crkve Majke Božje od Zdravlja, skrenuli lijevo na makadamsku cestiui izašli iz naselja Strana.

384

Cesta na nekoliko mjesta prelazi preko nekoliko potočića te nakon jednog kilometra ulazi u zaseok Brgad u kojem smo završili izlet.

384

Karta s posjećenim lokacijama.

382

Dužina rute 6,24 km.

512
- 22:00 - Komentari (16) - Isprintaj - #

<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Nekomercijalno-Bez prerada.

< prosinac, 2023 >
P U S Č P S N
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Studeni 2024 (3)
Listopad 2024 (5)
Rujan 2024 (4)
Kolovoz 2024 (4)
Srpanj 2024 (5)
Lipanj 2024 (4)
Svibanj 2024 (4)
Travanj 2024 (5)
Ožujak 2024 (4)
Veljača 2024 (4)
Siječanj 2024 (5)
Prosinac 2023 (4)
Studeni 2023 (4)
Listopad 2023 (5)
Rujan 2023 (4)
Kolovoz 2023 (5)
Srpanj 2023 (4)
Lipanj 2023 (4)
Svibanj 2023 (5)
Travanj 2023 (4)
Ožujak 2023 (4)
Veljača 2023 (5)
Siječanj 2023 (4)
Prosinac 2022 (4)
Studeni 2022 (5)
Listopad 2022 (4)
Rujan 2022 (4)
Kolovoz 2022 (5)
Srpanj 2022 (4)
Lipanj 2022 (4)
Svibanj 2022 (5)
Travanj 2022 (4)
Ožujak 2022 (4)
Veljača 2022 (4)
Siječanj 2022 (5)
Prosinac 2021 (4)
Studeni 2021 (5)
Listopad 2021 (4)
Rujan 2021 (4)
Kolovoz 2021 (5)
Srpanj 2021 (4)
Lipanj 2021 (4)
Svibanj 2021 (5)
Travanj 2021 (4)
Ožujak 2021 (5)
Veljača 2021 (4)
Siječanj 2021 (4)
Prosinac 2020 (4)

Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv

Karta s lokacijama i rednim brojevima izleta

E-mail

Popis izleta