My spiritual exercises

ponedjeljak, 04.10.2021.

PREDKRŠĆANSKI (KVAZI)MONOTEISTIČKI KULTOVI

Mnogi kršćani, i vjernici uopće, imaju jednu predrasudu, a to je da je kršćanstvo nastalo odjednom, takorekuć poput groma iz vedra neba, da je iznebuha izniknulo iz mnoštva politeističkih religija. No, nije tako. Kršćanstvo je stupilo na pozornicu religija, tako da je, da tako slikovito kažem, teren bio već na neki način dobro „pripremljen“. Naime, religije su u stoljećima koja su neposredno prethodile „adventu“ kršćanstva naprosto počele konvergirati, približavati se jedna drugoj, i to u smislu izlučenja jednog božanstva kao glavnog, pa čak i gotovo jedinog kao objekta štovanja. Za ovu svrhu je ponajbolje poslužila već spominjana aleksandrijska filozofska škola, te Aleksandrija kao jedan, nazovimo ga „melting pot“ različitih religijsko-filozofskih sustava, istočnih i zapadnih. (Fraza iz engleskog jezika „to go to the melting pot“ znači – biti potpuno preobražen.)
Već sam ranije bio pisao o kultu Izide, koji je prethodilo kršćanskom kultu štovanja Bogorodice (grč. Theotokos). Također je tu i kult Hermesa, koji su Grci preuzeli od Egipćana i njihovog boga Thot-a, nazvavši ga Trismegistos, odnosno „tri puta najveći“. Njega su srednjevjekovni kršćanski filozofi smatrali jednom vrstom paganskog sveca, te kao proroka i navjestitelja kršćanske ere.
Ukoliko izuzmemo Ahnatonov pokušaj stvaranja jednog (kvazi)monoteističkog kulta boga Sunca, tada je na kršćanstvo najviše utjecala religija drevne Perzije, zoroastrizam, iz koje je izniknuo mitraizam, kao religija srodna i bliska kršćanstvu (Mitrin hram postojao je također u Aleksandriji). Priručnik Religije svijeta (Kršćanska sadašnjost, 1987.) navodi da je „u Isusovo vrijeme“ zoroastrizam – najmoćnija religija tadašnjeg svijeta.
Dualizam zoroasterske religije utjecao je na stvaranje dva kulta, koji su bili vrlo jaki u stoljećima koja su neposredno prethodila kršćanstvu. Od njih je jedan za glavno božanstvo odabrao boga srodnog Ormuzdu (mudri gospodin i dobrostivi vladar), a drugi boga srodnog Ahrimanu (razorni duh, čija je narav divlja). Radi se o kultovima Apolona i Dioniza (zvanog još Bakho i Sabazius).
Zanimljivo je da Apolona spominje već niz puta spominjani Hugo a St. Victore u svojem „Didascalionu“. I to na isti način poput Izide, dakle, kao historijsku ličnost. Navodi da je živio u vremenima vrlo davnim, pet stoljeća prije perzijskog kralja Artakserksa, i da je bio – začetnik znanosti medicine, te otac Asklepija, kojeg su Grci štovali kao boga liječničkog umijeća. (Simbol Asklepija bio je čvorast štap obavijen zmijom.)
Apolon je moguće evoluirao od antičkog heroja (u mitu polubog sa ljudskim osobinama) do glavnog božanstva kulta Sunca. On posjeduje značajne karakteristike sunčanog heroja i također na neki način nalikuje na kršćanskog Spasitelja, pa su čak tako i rani prikazi Krista bili nalik Apolonu. Teolog H. Kersten veli da su (prije no što se torinski pokrov pojavio) Isusa slikali poput drevnog filozofa, ili kao pastira, ili kao idealiziranog bezbradog apolonskog mladića... Interesantno je da Prva Korinćanima 1,12 spominje da jedni kršćani slijede Pavla, a drugi Apola (treći Cefu a četvrti Krista). Taj Apolo bio je Židov iz Aleksandrije, „čovjek rječit i silan u knjigama“. Krstio je kao Ivan, znači uranjanjem u vodu, pa se možda radi o nekom esenu ili pak terapeutu (radi se o sektama koje Aleksandrinac Filon spominje u De vita contemplativa).
Dioniz je kao božanski kult suprotnost Apolonu; to je bog plodnosti, uživanja i vina. Prema mitu, opivši se sokom vinove loze, krenuo je ovjenčan lovorom i bršljanom na put u daleke zemlje, u pratnji razuzdanih polubožanskih bića: silena, satira, menada, tijada i nimfa. Na svom trijumfalnom putu, koji simbolizira širenje kulta vina, dopro je Bakho (jedno od kultnih Dionizovih imena) sve do Indije.
Filozof F. Nietzche je u 19. stoljeću stvorio pojmove apolinijskog i dionizijskog, kao dvije suprotnosti u kojima se odvija ljudski život. Znači, prema bogu Apolonu, koji po grčkom mitu utjelovljuje razbor, red i trijeznost, nasuprot Dionizu, koji mitski označava nagone, strast, razuzdanost.

04.10.2021. u 16:44 • 0 KomentaraPrint#

<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Dijeli pod istim uvjetima.

< listopad, 2021 >
P U S Č P S N
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Travanj 2024 (1)
Siječanj 2024 (3)
Studeni 2023 (1)
Listopad 2023 (24)
Rujan 2023 (32)
Kolovoz 2023 (29)
Srpanj 2023 (13)
Lipanj 2023 (24)
Svibanj 2023 (14)
Travanj 2023 (10)
Ožujak 2023 (1)
Studeni 2022 (1)
Listopad 2022 (3)
Rujan 2022 (3)
Kolovoz 2022 (5)
Srpanj 2022 (2)
Lipanj 2022 (6)
Svibanj 2022 (6)
Travanj 2022 (5)
Studeni 2021 (2)
Listopad 2021 (1)
Rujan 2021 (8)
Kolovoz 2021 (4)
Lipanj 2021 (3)
Svibanj 2021 (1)
Travanj 2021 (1)
Veljača 2021 (2)
Siječanj 2021 (4)
Prosinac 2020 (2)
Studeni 2020 (13)
Listopad 2020 (7)
Rujan 2020 (14)
Kolovoz 2020 (14)
Srpanj 2020 (31)
Lipanj 2020 (3)
Ožujak 2020 (2)
Veljača 2020 (4)
Siječanj 2020 (1)
Rujan 2019 (17)
Kolovoz 2019 (28)
Srpanj 2019 (8)
Lipanj 2019 (6)
Svibanj 2019 (22)
Travanj 2019 (11)
Ožujak 2019 (11)
Veljača 2019 (11)
Siječanj 2019 (2)
Prosinac 2018 (4)

Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv

Opis bloga

Moja alternativna vizija duhovnosti novog doba i zavjera Novog svjetskog poretka

Linkovi

Dnevnik.hr
Video news portal Nove TV

Blog.hr
Blog servis

Igre.hr
Najbolje igre i igrice

Forum.hr
Monitor.hr