Igrarije po Učki ili Podcijenjeni biser Grnjač

06.06.2020.

Imao sam dan za samotnjačko lutanje, a takva najčešće koristim za ekstremne ture na kojima sam biram tempo prema mogućnostima svojega tijela. Da Vas odmah razočaram, možda se ne može mjeriti sa usponom do Vojaka iz Medveje, ali bilo je spuštanja pa uspinjanja. Hajmo ipak redom.

Stanje kod Poklona - čisto da znate, dom je zatvoren do daljnjega. Bilo je svega par ljudi u okolici restorana, ali oni koji su bili su dosta bučili (to su oni koji više pričaju nego hodaju) pa mi je bilo drago da idem sam svojom stazom prema slapu Rečina

Uskoro nailazim na jednu ogromnu muharu. Dobro da nisam imao košaru sa sobom (ruksak je bio čvrsto zatvoren) jer ove vile Učkarice navodno čuvaju ljude, a ovom čovjeku na crtežu pune košaru s muharama. Jedino što mi se sviđalo jest rečenica: "Poštujte prirodu jer mi smo dio nje!"

Ne pada mi na pamet da je uberem

Nu, vidite tog jadnička ća mu trpaju da odnese doma!

Nastavljam dalje, a kako se spuštam, tlo postaje sve vlažnije i treba paziti kud se staje. Počeo sam nositi štapove sa sobom i koristim ih samo kod ekstremnih (skliskih) spustova i teških uspona da si malo pomognem. Prolazim pokraj kraljice bukve koja je stara 200 godina i visoka 30 metara. Ovdje negdje se mimoilazim s jednim trailerom koji trči, rekao bih, prema Poklonu. Dolazim na područje koje sam nazvao "močvara" jer je izbjeći blato i ne smočiti patike bilo gotovo pa nemoguće.
Jedan očito ne-divlji konj zaokupljen grickanjem, ali bilo mi ga je malo žao jer su ga muhe naprosto opsjedale, non stop se drmao da bi ih otjerao

Kako je dom bio zatvoren te nisam mogao doći do gospona Eterovića ili nekog drugog tko bi mi mogao pomoći, konzultirao sam od samog početka kartu Parka prirode Učka. Ponekad mi se ljudi smiju što gomilam planinarske karte - područja koja sam temeljito obišao, ali i onih koje još nisam ni nogom taknuo. To su pripreme. Karta je jako vrijedna i korisna stvar. Tako sam već otpočetka gledao taj Grnjač, a karta je pokazivala da se radi o vidikovcu. No, meni to nije bilo toliko bitno jer sam zapravo pokušavao doći do Knezgrada - zadnjeg vrha HPO-a koji mi fali sa istarskog područja. Problemi s Grnjačom su započeli kada sam shvatio da ravno preko planinarskog puta vodi žica na kojoj je pisalo da je pod naponom. Pretpostavljam da je to za konje (?), međutim ovo je vrlo nezgodno jer čak na dva mjesta presijeca planinarski put koji vodi do Grnjača. No, ne moram Vam valjda posebno naglašavati - prvi put sam žicu prekoračio, a drugi put se provukao ispod nje.
Preko Grnjača se s ove točke može najlakše doći do Knezgrada, ali radi se o spuštanju i to skoro 250 metara što i nije malo dok je primjerice strmo i vruće

Morao sam se još jedno vrijeme vući po blatu i jednom pošteno zagazio da mi je desna patika promočila. No, uskoro počinje uspinjanje, a i patika se brzo posušila. Dolazim do Grnjača i zadovoljan sam onim što se može vidjeti.
Moja finalna destinacija me motri

Itekako dobar i lijep vidikovac

Tulac u kojem stoji bilježnica u koju se možete upisati. To valjda ako netko padne po strminama koje slijede da znaju koga traže...

Prilično je vruće, ali vrijedi zbog pogleda

Tu bi se negdje mogla skrivati i pokoja zmija jer je Grnjač stjenovit i izložen suncu. Ne zadržavam se predugo i krećem prema dolje. Odmah čovjeku postane jasno da je mnogo bolje ići od Knezgrada pa za Grnjač, a ne obrnuto. Vjerojatno je tako i zamišljeno iako planinarski putevi uvijek idu u dva smjera. No, spuštam se bez prevelikih problema - koljena su još dovoljno mlada da ne osjećam ništa. To će možda tek kasnije udariti i uzeti svoj danak. Čim sam se dočepao malo ravnijeg terena, grabim opet standardno, na trenutke trčkarajući.
Čovjek svašta preživi, ali pomalo me primila jeza kad sam prepoznao Lovransku Dragu - podsjetilo me to na onaj uspon iz Medveje, ali onda su bile i posebne okolnosti koje sam si sam zakuhao. Danas sam bio odmoran i pripremljen s jučerašnjim trčanjem. Spuštam se dalje prema Knezgradu, a ovdje ima baš puno klupica za odmor. Kasnije će biti potrebnije.

Spominje se prvi puta na smjerokazima i Knezgrad

Trčao sam do tog Knezgrada samo da bi me na kraju dočekalo poprilično razočaranje. Šumoviti je to vrh i pogledi su zaklonjeni drvećem. Lijepo miriši po borovini, to se ipak mora priznati. No, ja vadim dnevnik Hrvatske planinarske obilaznice, udaram taj zadnji žig i krećem ubrzo natrag. Bilo bi mi jasnije kad bi Grnjač bio u dnevniku kao kontrolna točka. No, valja se sad vratiti malo natrag po stazi i onda se početi uspinjati prema Vratima i Vojaku.
Volim kad me smjerokazi i procjene motiviraju i tapšaju po leđima!

Malo umora osjećam, ali to je zato jer se tjeram da idem koliko god mogu bez da se previše mliječne kiseline stvara u mišićima. Nije to speedy Gonzalez brzo, ali zadovoljan sam jer vidim da treninzi trčanja daju rezultate. Ovdje nema ni žive duše. Mislim da prolazim kraj mjesta gdje sam zadnji puta vršio veliku nuždu. Hm, možda zato ovdje nema nikoga?
Prolazim kraj Lazovih dvora, a Laz je doma, ali nešto radi. Nisam ništa očekivao, ali da smo u Zagorju, garantiram vam da bi me čovjek pozvao na gemišt. Mislim da bi u ovom trenutku i pasao. Sve sam bliže teškom usponu, a u šumi rže konj i učinilo mi se da nije svezan.
Počinje serpentinasti strmi uspon

A dok vidite ove stijene onda ste već pri kraju i možete se početi veseliti! Prve žive duše nakon gospona Laza viđam baš ovdje - spuštaju se sa psom, čini mi se da je to bila doga, ali uglavnom neka velika pasmina. Dosta čudno!

Evo već klasičnog prizora kojeg odmilja zovem Grudi gospođe Učke

U biti, dalje Vam ne moram prepričavati jer slijedi završni stisak do vrha Učke, Vojaka. Na vrhu nema mnogo ljudi, a to mi i paše. Malo sjedim, nadoknađujem tekućinu i jedem energetsku pločicu. Suvenir shop koji je smješten u kuli na Vojaku radi subotom i nedjeljom do 17:30 pa ulazim malo nutra vidjeti što ima. Odlučio sam proslaviti činjenicu da sam obavio svih sedam vrhova iz istarskog područja (Žbevnica, Orljak, Županj vrh, Veliki Planik, Knezgrad, Vojak, Sisol) pa sam kupio bedž, naljepnicu za automobil, majicu za Maju i platnenu vrećicu da svi u dućanu vide kulu Vojakovu pa možda i oni sami odluče doći ovdje... naivan sam, zaboravite.
Pogled prema unutrašnjosti Istre

Mislim da je ovo danas bio najbolji pogled prema Sisolu i općenito jugu

Klasični prizor, već viđen i sa Grnjača, ali Vojak je ipak 1400 mnv!

Mora pasti i jedna panorama

Nad Vojakom se navlači neki crni oblak pa jurim prema Poklonu - prvi dio po cesti, a onda skrećem u šumu i ostatak puta prevaljujem po uobičajenom planinarskom putu.
GPS trag današnjeg lutanja

Još bi valjalo malo skrenuti na stranu preko Crkvenog vrha prema Orlovim stijenama i općenito ući već u područje Ćićarije s te strane (op. aut. ispravljeno prema komentaru Gogoo-a, to više nije Učka kako sam ja napisao - čovjek se zanese, nepregledno i bezgranično je polje planinarskih puteva dok ja o njima sanjarim), no to se stigne. Čini mi se da sam Učku dobro upoznao i moram reći da volim planinariti po ovoj izuzetnoj planini koja baš skladno spaja zelenilo i plavetnilo. Sljedeći četvrtak je praznik pa ukoliko će nam vrijeme biti naklonjeno, očekujte novu avanturu. Uživajte u prirodi i čitamo se!

Oznake: poklon, Grnjač, Knezgrad, vrata, Vojak

Samom sebi najbolje društvo ili Od prave nule do tisuću četiristo

17.05.2020.

Sad sam vidio Učku, ali vidjela je i ona mene. Volim misliti da me zaljubljeno gledala kada sam se hitro penjao po njoj, gazeći prepreke koje su me pritiskale, padajući na trenutke u očaj, ali nadvladavajući sve što je naišlo. Makar, bilo je tu i ne baš ugodnih prizora. Krenimo redom, a to je nulta točka.

Medveja beach - lokalni šerifi piju pivo od ranog jutra na terasi zatvorenog kafića, a ja pozdravljam more i krećem

Osjećam potrebu da dam uvod i kontekst ovom pothvatu. Planinarska škola i naš izlet na Žbevnicu gdje smo učili čvorove, planinarili po noći (neki i više puta gore-dolje) te se družili uz rakiju i pivo. Pod okriljem noći i pomalo pripit(i), hodali smo od planinarske kuće do vrha Žbevnica kada sam ja, taknjen (ili kako bi rekao veliki učitelj Igor Mandić i ostali filozofi - pjan), postao previše društven te iznosio svojoj noćnoj planinarskoj bandi prijedloge da odemo jednom svi zajedno na Vojak. Možda sam ispadao jako naivan jer sam pozivao Pazinjane/Istrijane na pohod na njihovu lokalnu planinu, ali koliko sam čuo - mi, sjevernjaci i stranci, prošli smo i vidjeli više nego neki domaći planinari*. Tako sam ja, zelen još i nov, predložio, u pauzi od potezanja pelina iz flaše (nisu još bila corona vremena, dijelilo se sve), da idemo na Vojak od, zamislite, Poklona. Iskusniji kolega koji je vidljivo u kondiciji, a bavi se i penjanjem, nasmijao se i rekao: "Ako već idemo, onda idemo iz Medveje. Poklon - Vojak je prelagan."

I to je to. Ostalo je to ime visjeti u mojoj glavi. Kasnije smo čuli od vodiča i predavača u pl. školi da se uspon iz Medveje može računati kao kondicijski dokaz spremnosti za Alpe i neke ozbiljnije planine u Europi. Ruksak od dvadeset i pet kila i piči pa vidi od čega si napravljen. Ne moram Vam napominjati što se događalo u mojoj glavi.
Učka - Vojak, 5 sati ili zastrašivanje neprijatelja u kampu Medveja - odustani dok još možeš

Tabla kod ulaska u (pra)šumu i početak penjanja prema Lovranskoj Dragoj

Uspon je konstantan i uporan, ali ništa neizdrživo zasad i u ovoj mjeri. Ne znam za koliko sam došao u Lovransku Dragu, ali dan je bio idealan za planinarenje - oblaci su skrivali sunce, a i da ga je bilo, krošnje štite planinare na, rekao bih, većini staze.
Proučavanje karte kod Lovranske Drage. Tu negdje me prešao jedan trailer - to je, mislim, jedina osoba koja me jučer prešla na stazi

Zanimljive staze koje prolaze pokraj dvorišta i kuća

Ne znam kako im ide boćanje, ali klub imaju! A imaju i lijepi prostor za fešte tijekom i poslije utakmica

Nakon Lovranske Drage opet treba stiskati zube i upirati snage jer slijede vijugavi usponi. Bit ću sasvim iskren: nije pomoglo pijenje jakih piva prošlu noć, ali nije pomoglo ni to da sam osjetio potrebu izvršiti veliku nuždu. Prijatelj trailer mi je pričao kako tu nema mnogo pitanja i pogovora kad to negdje na stazi stisne, a ja dosad nisam imao s tim iskustva. No, evo i prvog "sranja" na planini, ali nije bilo tako lagano. Uska je staza, uspon je postojan, čovjek ne može naći mjesto kako bi se barem uz minimum ugode olakšao. Tako sam jedno vrijeme stiskao zube (i druge stvari) da bih konačno došao do zamračenog prašumskog dijela staze koja slijedi suhozide - lijepi prizori inače, ali meni su bile neke druge, hitnije stvari na pameti. Da se pogorša ionako gusta situacija, spušta se po stazi obitelj planinara, dječak svašta ispituje tatu, a on govori o genima zmija i drugih životinja. Vjerujem da je bila zanimljiva tema za razgovor, ali samo sam htio da NESTANU! Ostao sam sam i skočio u grmlje. Prijateljski savjet: uvijek, ali uvijek nosite sa sobom wc- papir i/ili maramice. Naoružan sam do zuba i konačno obavljam to.
Suhozid uz stazu, ovdje se mogu vidjeti vilenjački prizori

A ima ovdje i hobbita

Osjećam instantno olakšanje te pijem malo vode. Jučer sam bio, nakon dugo vremena, u situaciji gdje sam skoro odustao. Znam to po tome kada mi se počnu javljati misli i unutrašnji monolog: "Znam da će ti to teško pasti, ali treba i pametno je odustati dok znaš da nešto ne ide, dok nisi u stanju...". Međutim, ja sam itekako u stanju! Je li ovo drugo glas bolesne ambicije kako nas uče po školama? Možda! Moguće da sam ovdje, smeten hitnošću situacije i pukim uživanjem u prašumskom ambijentu praznih crijeva, profulao putokaz za Vojak preko Vrata te sam skrenuo za Malu Učku. Nisam pogrešio mnogo jer sam uskoro stigao do pl. skloništa Babino sklonište. Tu je i vidikovac Babin Grob s kojega se pružaju prekrasni pogledi. Sjeo sam na travu i gledao prema moru.
Ne seže pogled daleko, a i kameru na mobitelu bi možda malo trebalo očistiti - ipak se povlači te često vadi i sprema po džepovima, prljavim i znojnim rukama...

Čista uživancija nakon patnje, najgore je prošlo

Pogled na drugu stranu - vidi se moj cilj!

Nisam ovdje bio sam. Prvo me kod skloništa dočekao jedan hobbit (dječak koji je mogao imati 5 godina) i rekao da ovdje žive patuljci. Nakon dugog razdoblja tišine i pokoje psovke na račun vlastite gluposti, progovorio sam i baš mi je drago da su tema bili patuljci. Sviđa mi se komunikacija na toj određenoj nevinoj, za život zainteresiranoj i ne-razočaranoj razini - to je stanje uma koje bi svi mi, usprkos nedaćama i teškoćama koje pred nas baca život, trebali zadržati, sačuvati i naučiti kultivirati. Kucam na vrata skloništa, ali nema nikog kod kuće. Hobbit me prati i govori: "Ne možemo nutra". Veselim se kad iznad svoje glave vidim ključ koji je izvan vidokruga malog hobbita.

Kažem: "Sad ćemo to riješiti!"
Hobbit jako zainteresirano: "Imaš ključ???"
"Naravno da imam, svi ga imamo!"
Hobbit me zbunjeno, ali pun nade, gleda te mu dodajem ključ i puštam da otključa sklonište.

Ušao je pomalo oprezno u sklonište, ali ubrzo se zabavljao s pečatima i uprljao svoje radne rukavice. Naime, došao je ovdje s tatom koji popravlja sjenicu smještenu uz sklonište. Uobičajeno malo sklonište s jednim krevetom na kat. Tada krećem gore za Babin Grob gdje je skupina od četiri planinara. Dvije žene i dva muškarca žustro raspravljaju o crkvi, misama, molitvi i patološkoj poremećenosti nekog muškarca koji je ljubomoran na najmanju sitnicu i zato se razveo od svoje žene koja to nije mogla trpjeti. Moj, za vlastite ukuse, predruštveni mozak kalibriran je da dobro čuje ovakve stvari, potrebno je za brzo uklapanje u društvo i prijateljevanje sa strancima. A i nije da su šaputali. Jedan od planinara me pozdravlja, a dok su me žene vidjele, rekle su: "On je došao ovdje sam? Pa šta, on je samom sebi najbolje društvo." Ubrzo nastavljaju dalje svoje rasprave, kvareći savršen i spokojan pogled, a meni počinju faliti hobbiti i priče o patuljcima. Zanimljiviji su od ljudi i njihovih blebetanja.
Trčeći grabim, pronašavši novu snagu te razmišljajući o patuljcima i njihovoj ljubavi prema kopanju i ispijanju piva, prema Maloj Učki

Tu je veselo i sprema se fešta, ali ja nastavljam dalje. Na putokazu piše Vojak 1h 15min. Pamtim vrijeme. Tu postaje prometno te prolazim ljude po putu do vrha.
Evo me već na grudima gospođe Učke, pogled prema jugu

Zadnji strmi dio stišćem, sad nije vrijeme za usporavanje!

Dostižem svoj cilj - od mora do 1400 mnv - za tri sata i petnaest minuta. Od Male Učke do vrha dolazim za trideset i pet minuta

Pogled prema Rijeci, gradu koji teče

Zadovoljan sam. Sjedim ispod kule na Vojaku i jedem sendvič i kisele krastavce. Vjetar u kosi. No, treba se vratiti! Odlučujem se spustiti kroz Vrata, strmi spust/uspon u blizini Vojaka preko kojeg se ide za Lovran, Lovransku Dragu, ali ima i skretanja za pl. dom Poklon. Štapovi puno pomažu pri spuštanju.
Lazovi dvori usred šume - jako zanimljivo zdanje, a netko si uređuje i vrt

Slijedi druncanje po nizbrdici prilikom kojeg sam više puta poželio da sve ovo čim prije prođe jer me pomalo bole koljena. Ništa strašno, ali koljena najviše pate u biti prilikom spuštanja. No, jurim i gravitacija mi pomaže (ili koljenima odmaže, kako već gledate).
Zanimljivo zdanje dolje u Lovranskoj Dragoj. Čemu to služi?

Osjetio sam olakšanje dok sam se vratio u Medveju. Direktno sam krenuo prema moru, skinuo patike i čarape te umočio izmučene noge u more. Voda je jako hladna, ali pasalo je nakon prvotnog privikavanja. Bilo je ovo pomalo ekstremno iskustvo, ali ljubav prema planinarenju ne zna granice.
GPS trag

Prošao sam malo iznad 16 km. Medveja obavljena. Učka je predivna planina. Zadovoljno sam zaspao i probudio se. No, sanjarim već o drugim vrhuncima. Prokletstvo i blagoslov u jednom! Uživajte!

Oznake: medveja, Lovranska Draga, Mala Učka, Vojak, vrata

Od (skoro) nule do 1400 mnv iliti Carpe diem

03.05.2020.

Započet ćemo ovaj zapis sa jučerašnjom fotografijom kad smo komotno automobilom došli do Ukotića i samo se spustili do jezera Butoniga na čijoj obali smo popili jednu Plavušu i jednu Neposlušnu od zadružne pivovare Brlog iz Zadra. Odlično craft pivo i k tome je domaće, hrvatsko!

Posjetio nas je jedan lokalni crni gnjurac, a nebom su tu i tamo preletjeli galebovi

Idemo na današnji dan. Vozimo se automobilom do naselja Šušnjevice (48 mnv) gdje parkiramo. Željeli smo planinariti Učkom, a da kod početne točke ostanemo unutar Istarske županije. Medveja kao testni uspon automatski nam je otpao, ali našli smo si nešto približno isto udaljeno. Pustit ćemo izohipse u ovom trenutku na miru, kada nam ukinu e-propusnice, uspon iz Medveje će također pasti. Do onda ćemo se igrati planinskih bandita koji ulaze u druge županije tamo gdje plavi anđeli (nisam ovaj termin iskoristio već jako dugo, možda još od razdoblja Plemena i srednjoškolskih izlazaka na Partizan u Varaždinu - zanemarite ovo) ne gledaju.
STOP znak je za one koji se plaše ovih brojki

Staza počinje prašumski, a Maja ubrzo počinje tražiti šparoge. Nema ih mnogo, ali one koje nalazi odmah gricka - nema tu baš neke nade da se te šparoge pojave doma na našim tanjurima. Ne prolazi puno vremena, a mi hodamo preko željezničke pruge i prašuma se pretvara u kamenjar.
Glupiranje na pruzi

Vrijeme je za jednu pitalicu! Nema nagrade jer mi zapravo ne znamo odgovor. Nagrada je sam odgovor... za nas. Što znače ove markacije? Maja kaže: Konji, a ja kažem da je Konzum zakupio ovaj dio staze do Male Učke i sad njegovi ljudi označavaju svoj teritorij. Napomena: sljedeća fotografija će snažno utjecati na Vaš odgovor

Ovo nisu divlji konjeki. Jedino ako se jedan od njih nije rodio sa zvoncem oko vrata

Budući da se moja suputnica (očito) boji i konja, a ne samo pasa koji nas često love po istarskim selima, sada je idealno vrijeme za ovo:

"Pod tvojim prozorom teče vodica
Napoj meni konja mila Majica
Ja ga ne napojim, ja se konja bojim,
Ja se konja bojim jer sam malena.
"
- prva strofa pjesme "Ja se konja bojim" od Hrašćanskih Čestitara

A sad jedno neprimjereno freudovsko objašnjenje (ispričavam se, trenutno čitam njegov "Uvod u psihoanalizu"):

Vodica koja teče pod prozorom zapravo su dragocjene tjelesne tekućine. Mladić koji pjeva ovu pjesmu izražava stav da joj je vrijeme da se uda, odnosno preda nekome, vrijeme je zrelosti. Međutim, ona se zaljubila u prokletog bećara.
On bi želio da ona napoji (vodicom) njegovog konja (muški spolni organ), ali ona ga se boji jer je malena (njezin spolni organ je malen i postoji strah da se javi bol). No, to je sve izgovor jer ona zapravo ne želi našeg nesretnog trubadura pod prozorom već želi bećara - a da ima njega, ne bi stvarno bilo bitno koliki je konj, dapače.

Vrućina nije toliki problem danas kao što je bio slučaj na izletu od Crne Punte do Skitače. Staza vijuga, a mi je uporno pratimo. Uspon je prihvatljiv, ali konstantan. Oni kojima je potreban ravni teren za odmor malo će na ovoj stazi predahnuti.
Naš cilj na vidiku koji izgleda blizu, ali i nije baš. Ipak, ovu fotografiju prilažem čisto da vidite kako staza ima mnogo uspona pa spustova koja, za netrenirane noge pogotovo, uzimaju svoj danak. Dobro je da su naše baždarene

Želio sam već na početku reći kako ću atmosferu pokušati čim manje dočarati riječima, a više fotografijama/slikama. Svi znamo onu: "Slika vrijedi tisuću riječi". Međutim, uz opasnost da sada povećam broj riječi u ovom zapisu, kako je to, filozofski govoreći, krajnje pogrešno! Slike govore tisuću riječi, da, Vama u Vašim glavama! No, slika je za komunikaciju određenog (specifičnog) značenja naprosto UŽASNA. Svatko će vidjeti ono što mu omogućuje njegovo dosadašnje iskustvo, njegov odgoj i obrazovanje. Mi smo ograničeni na ono što smo dosad vidjeli i što smo naviknuti vidjeti. Ako ja pišem putopis (ili bilo što drugo kad smo već kod toga), ja želim da vi to vidite mojim očima ili da, ukoliko ste na lokaciji već bili, usporedite svoje doživljaje s mojima (što je već zbog navike i inertnosti uma puno teže, bolje da ste "spoznajno" i iskustveno nevini što se tiče mjesta koje opisujem). Međutim, kako bi "vidjeli nešto mojim očima", riječima moram izraziti svoje iskustvo. Ergo, budući da ne možete vidjeti nešto mojim očima jer uvijek gledate svojima, trebaju mi riječi. Malo dobrih riječi vrijedi tisuću riječi, a i izaziva slike.
Opet riječi komuniciraju :P Do Male Učke nam treba otprilike dva sata i nešto sitno

Bili smo već više puta kod Male Učke, a ja se, okupan sunčevim zrakama, prisjećam kako sam baš ovdje prije nekog vremena dočekao svoju sestričnu (teoretski bratučedu) Vidu i njezinog momka Borisa (Slovenac nosi planine u krvi!) koji su prespavali na Sisolu i onda se drugi dan krenuli približavati Vojaku. Njihov put sam predložio i planirao ja, ali sam kasnije uvidio kakve sam greške učinio, ali je sve ispalo jako, jako dobro. Bilo je premalo vremena, a Učka nudi stvarno mnogo toga. Ništa što se ne bi moglo obići u dva do maksimalno tri dana, ali trideset kila na leđima usporava i otežava proces. Također, ono noćenje po hladnoći na Sisolu u šatoru... moji heroji!
Na usponu od Male Učke do Vojaka pogled bježi južno, a ima se i što za vidjeti

No, vratimo se malo na Malu Učku. Od Male Učke do najvišeg vrha Učke, Vojaka, slijedi prilično težak uspon. Ništa neizvedivo, naravno, ali teže. Rekao bih da je to kao naš (Ivanščica) Pionir, ali bez onog zadnjeg dijela do Pasarića kada se dočepate hrpta. Trebalo je Maju s nečim potkupiti jer nije baš bila voljna, nakon ovog silnog hodanja, dodatno se mučiti. Mah, neeeeeee! Moram priznati da nisam nikad vidio ženu koja bi toliko adekvatno pratila moje divlje hirove i manevre na planini, a to hiperaktivnom i bolesnom (prisjetite se bolesnih ambicija o kojima govore u planinarskim školama - ja sam za te bolesne ambicije i najveći doktor i najveći pacijent) planinaru stvarno mnogo znači. Odlučeno je da obaramo Vojak... i do kraja sljedećeg tjedna kupujem Maji slatkiše, kolače, sladolede, itd. Čovjek se snađe.
Raskršće pred grudima gospođe Učke - lako se ovdje izgubiti, odnosno lako je poludjeti od previše izbora, a ograničenog vremena te početne točke koja ujedno mora biti i završna kad si došao automobilom

Ako ste se pitali što su to grudi gospođe Učke - evo Vam odgovora. Velebne su!

Tu negdje počinje i opasnost od planinarskog corona partija, ali planinari drže distancu budući da su planine prostrane. Nije to nikad bilo natjecanje (barem ne u ovom angažmanu i uvjetima), ali prestižemo gospodu koja je krenula ispred nas. Primijetio sam to već na trailovima (iako mi rezultati nisu bajni, neka žalosna sredina u najboljem slučaju), ali kao da me uzbrdice potiču da grabim i ubrzavam pa u zadnje vrijeme i na "treninzima", trčanjima tijekom radnog dijela tjedna, pokušavam čim više trčati uzbrdo da dodatno potaknem tu svoju tendenciju koju je, vjerujem, razvila moja primarna fizička aktivnost, a to je planinarenje.
Pogled prema Rijeci, iako ima tu svašta lijepog za vidjeti

Mislim da su ovog smeđeg psa gazde razočarali jer je non stop jadan morao ići natrag "po njih". Bilo bi mu bolje s nama, ali mu nisam imao snage to reći

Evo nas nakon cca tri sata i petnaest minuta na vrhu Učke. Maja je zasjela poziciju s pogledom koju zovemo "Istra na dlanu", a ja sam se popeo (trčkarao sam, letio sam) po stepenicama na Vojakovu kulu. Tamo su se izrađivali selfiji i panorame, a ja sam opet okrenuo prema Rijeci (makar zapravo uvijek kad fotografiram u tom smjeru, zapravo hvatam Hahliće koji su mi u srcu). Također, nikad nisam shvatio koja je to fora doći na vrh planine i onda zapaliti cigaretu?

Nismo se dugo zadržali na vrhu. Spuštamo se oprezno niz grudi gospođe Učke, a onda počinje trčkaranje. Maja mi je rekla da ona trči da me dostigne, ali znam da su to njezine sposobnosti. Čovjek ne može, a da se uvijek iznova ne zaljubi. Spust je bio dugotrajan i, potpuno iskreno govoreći, pred kraj je bilo malo naporno. Podsjećalo me to sve na onaj naporan i dugotrajan spust s Hahlića do Podkilavca, ali to je bilo nakon što smo se popeli po Mudnoj Doli (odgovorno tvrdim da je to najteži uspon koji sam dosad učinio) s punim ruksacima za dva dana i onda još prije samog spuštanja obišli Obruč, Fratar i Suhi vrh.
Pogled na južni dio Učke i TE Plomin pri samom kraju našeg izleta

Na kraju zapisa prilažem i GPS trag današnjeg izleta. Nadam se da ste se i vi odmorili ovih dana i proveli slobodno vrijeme u prirodi!

Oznake: Šušnjevica, konji, Freud, Mala Učka, Vojak

Tjedan prije izolacije

15.03.2020.

Teško je ovih dana to priznati, ali već me od prošlog vikenda kao nešto hvata. Nahladili smo se na Snježniku prošlu nedjelju te mi je tako u ponedjeljak na poslu bilo nešto "čudno". Sumnjam već duže na suhi i ne baš zdravi zrak koji puše iz klima uređaja, ali u Istri se ne može puno protiv toga - sjevernjaku se možda najteže priviknuti da nema plina i blaženog termostata kao uobičajenog načina grijanja. Peći i kamini daju čisti zrak, ali ove klime nisu baš najbolje rješenje.

Liječim se Črnim Tomom. Za moje poslodavce - nisam pio na poslu, pio sam doma!

Kad ja mučim (psihološku) muku s mogućim bolestima (ne dao Ganeša da je to ONA bolest), moja sestrična Vida i njezin momak Boris odlučuju lutati po Učki te tako s ponedjeljka na utorak spavaju gore kod Sisola u šatoru. Krenuli su u ponedjeljak popodne iz Brseča gore za Sisol, malo se mučili s teškim teretom, ali nekako došli te su prije mraka našli mjesto za prespavati. Pogledao sam te večeri kroz prozor, iz svog kaštela kad sam igrao videoigre i pomislio: "Ne znam što bi me sad natjeralo da spavam vani". A zaista se činilo previše hladno. U utorak smo postigli dogovor da dođem po Vidu i Borisa te smo se našli u selu Mala Učka. Kupio sam vode i zalihu piva te sam se pomalo osjećao kao pripadnik HGSS-a, u spasilačkoj misiji na Učki. Avanturisti i glavni likovi nove sezone Učka Survivora bili su sretni kada su me vidjeli, a i meni je bilo drago da su živi. Odbacujem nas do planinarskog doma Poklon te idemo na Vojak jer bi bilo bezveze da su došli na Učku, prehodali je otprilike napola i onda ne došli na najviši vrh.
Evo golupčića na vrhu Učke, preživjeli su noć u njezinom zagrljaju

Uživao sam i ja, naravno. Pasalo mi je tijekom radnog tjedna pobjeći na vrhunac i gledati dolje na sitne poslove. Nismo ni znali da se sprema ova virusna oluja i moguća totalna blokada i zaustavljanje normalnog života

Tu večer smo malo proslavili uz pivo te pružili toplo utočište našim, na Sisolu promrzlim, gostima. Odveli smo ih i jesti u Pepperone - lokalnu pizzeriju u kojoj se često pušta "meksička" glazba. Dobro da smo ih odveli jer evo par dana nakon, svi ugostiteljski objekti su zatvoreni, možete jedino naručiti hranu za van. Zvala me jučer (subota) šefica te mi rekla mogu li mailom našim obrtnicima poslati nove odredbe od kriznog Stožera Istarske županije. Ne možete više na frizuru, ne možete jesti vani, a dućani rade do 18:00 i ograničen broj kupaca može biti prisutan u isto vrijeme u prostoru dućana. Reakcije na ove mjere svakakve su od zadovoljnih građana koji kažu da je bolje "puhati na hladno" pa izbjeći scenarij Italije (čije građane Istrijani smatraju nemarnima te im se zato to sve i dogodilo) do onih koji se bune protiv fašističkih, represivnih mjera ovog totalitarnog režima: "Sad represivni aparat trlja ruke". Iskreno? Nisam ja za represivni aparat, pobogu studirao sam na filozofskom, ali ako se ljudi ne mogu držati određenih zadanih pravila, a posljedice mogu ugroziti nečiji život - naših starijih sugrađana i kroničnih bolesnika, naravno da sam za djelovanje represivnog aparata.
Skačemo unaprijed da se odmorimo od tmurnih misli i loših vijesti: župna crkva u Svetvinčenatu - crkva sv. Antuna Opata

Puhao je vjetar kao lud pa smo u subotu odustali od odlaska na Učku (planiramo već jedno vrijeme kondicijski test - uspon iz Medveje do Vojaka) te smo si našli jednu "penzionersku" rutu. Trebali smo pratiti stazu 771 (ex 646) Šumska koja započinje i završava u Svetvinčenatu. No, uspjeli smo zalutati negdje u drugom dijelu gdje treba vijugati po poljima i natrag se vratiti u šumu, negdje oko sela Foli. Nismo napravili cijelu rutu kao što je zapisana na priloženoj stranici Istra Trailsa, ali smo prehodali otprilike deset kilometara.
Bedem kaštela Grimani - Morosini

Crkva sv. Katarine Aleksandrijske u Svetvinčenatu

U zadnje vrijeme imamo stvarno određenih negativnih iskustava sa psima po istarskim selima pa je Maja razvila neki (iracionalni) strah. Sa štapovima hodamo kroz sela, a ja se osjećam kao grubijan-zaštitnik kad me drži za ruku. Ovaj put su nas okružila čak tri psa na trgu u selu Foli, ali bojali su se lupkanja štapa koji sam pokupio u boški kroz koju i većina ovog šumskog puta vodi.
Ovaj sv. Ferrer kao da je znao da dolazi Božji Sud... ili smo mi samo prošli u pravo* vrijeme kroz selo

Simpatično nas pozdravlja pleme iz sela Bričanci - zavijam i ja pa nas čudno gledaju

Nedjelja ujutro. Budim se brzo kao i inače (skačem na noge lagane) te idem oprati suđe koje je ostalo od subote. Prepečeni kruh s namazom od čilija za doručak. Opet glavobolja koja me posebno drži iznad nosa, područje čela. Pretpostavljam da su to sinusi pa se tretiram čajem. Uobičajeni radovi po kući, ali ručak je bio brutalan.
Majine veganske čufte + kuhana cikla s maslinovim uljem + zelena salata + kelj s vrganjima od jučer

Puše i dalje vjetar jer čuje se hučanje i zavijanje pri našem kaštelu, ali dan je prekrasan. Odlučujemo se za đir po pazinskih bregi - staza 712 (ex 612), ali kasno smo krenuli pa ne radimo cijeli krug nego se u jednom trenutku kroz nečiji privatni posjed spuštamo natrag prema Pazinu. Zapravo, dio ove veće rute smo već prošli kada smo jednom prije, kada još nismo bili Pazinci, lutali okolicom Pazina i Berama.
Pogled s Gortanovog brijega prema Učki

Pogled prema Pazinu

Batina je spremna jer mogao bi ovaj privatni posjed čuvati neki pas, ali ne nalazimo nikog živog. Spuštamo se po jednom neslužbenom šumskom putu te se čudim kako si je netko prisvojio cijeli ovaj dio šume pa i sam put koji nas kraj krivo odloženog otpada (nadam se da to nije od vlasnika!) vodi sve bliže Pazinčici. Uskoro čujemo šum pazinskog krova te mu prilazimo.
Pruža se i zanimljiva perspektiva pazinskog mosta

Drukčiji pogled i na Pazin

Uskoro se nalazimo okruženi vrećicama, a to znači da smo već prilično blizu Pazinčice koja je u prošlosti podivljala te imala ogroman vodostaj naspram ovog sada. Te vrećice i smeće koje možete vidjeti po granama ostaci su tog slavnog doba.
Svaki put kad sam ovdje, radujem se kupanju i hladnom pivu po ljeti

Malo lutamo jer smo shvatili da ne možemo prijeći Pazinčicu na "pravu" stranu. Tako smo bili jako blizu našem kaštelu/stanu, ali nismo mogli preko. Malo vrludamo te se na kraju uspinjemo malo prije pazinskog mosta te dolazimo uskoro kući. Za kraj dana slažemo američke palačinke s cimetom, a na njih mažemo linoladu od kokosa, čokoladni namaz s mentom te domaći šljivak (pekmez od šljiva).
Može se ovaj slatki toranj napraviti od više palačinki, ali činilo mi se da su tri čisto dosta za jedan udarac

Nadam se da ste i Vi proveli ugodan vikend te se sunčali kao gušteri. Čuvajte se i budite pozorni, ali nemojte se dati zahvatiti valom panike.

Oznake: ćuška, Vojak, Svetvinčenat, Pazin, pazinski krov

Advent na snježnoj Učki

14.12.2019.

Zadnji zapis u planinarskom dnevniku je 27.10. kada smo bili s Pazinkom na Bjelolasici. Nešto se zarolalo vikenda s lošim vremenom ovdje kod nas, nešto nas je dohvatila lijenost i inertnost te je došlo nekako do toga da dva mjeseca nismo nogom kročili na planinu. Ipak, sve se ubrzo zaboravi i popravi dok zakoračiš kroz snijeg po planini.

Dobro je hodati opet po snijegu; u Poreču, a i Istri ga nema toliko koliko ga ima na Sjeveru

Ruta nam je standard od planinarskog doma Poklon pa do Vojaka, ali prvo smo imali nekih problema s pronalaskom mjesta za parking. Nakon kraćeg vrludanja, ipak pronalazimo svoje mjesto pa kroz gomilu ljudi do početka staze. Čini se da se i ovdje sprema slavlje za Advent pa tako pomalo svira zabavna glazba, ljudi se vrpolje, a tu su i neki šatori. No, kako zalazimo malo dalje po stazi, glasova, a i samih ljudi je sve manje. Malo je ozbiljnih ljudi.
Ona jede naranče dok ja tražim put

Iako bih prije rekao da sam ljetni tip nego zimski, sviđa mi se planina u snijegu. Najveći razlog za to je nepostojanje puteva i teže identificiranje "pravog", "službenog" puta. Vidjeli smo danas tako mnogo životinjskih (kako ljudskih tako i ne-ljudskih) koraka koji su svako malo skrenuli s puta. Dogodilo se i nama u par navrata, ali u tome je i ljepota! Možeš se brzo vratiti, presjeći, napraviti neki novi put - sve je bijeli snijeg i široko ti je polje.
Ide brod za Rijeku - dobro je vidjeti more u prosincu, neuobičajena stvar za Sjevernjaka

Grobničke Alpe su pod pokrivačem, spokojan sam dok gledam u tom smjeru

Mi izabiremo put kroz snijeg do samog vrha, a par puta nas prestižu planinari koji se odlučuju po cesti doći do Vojaka. Pičkice. Godi mi to što treba uložiti više energije za svaki korak kroz snijeg. Inače je ovaj put od Poklona do Vojaka dosta penzionerski, ali sad snijeg ipak malo otežava stvari i čini ih zanimljivijima. U jednom trenutku shvaćam koliko mi fali naša Ivanščica, ali bit će sad prilike za ove paganske blagdane koji nam slijede. Baš mi prijatelj javlja da sutra rano ujutro ide sa starim na Ivanščicu. Zamišljam dupkom puni Pasarić i pomalo mi je zlo, ali možda bi se isplatilo zbog sira s vrhnjem i Tomislava naručenog u vrijeme kada se pije kava ili čaj. Pičkice.
Ženina faca dok joj po putu do vrha pričam o egzistencijalističkoj filozofiji - stavio sam ovu fotografiju jer je to uobičajena faca kojom me i inače gleda :D

Dolazimo do vrha gdje začudo vjetar uopće ne puše, a sunce nas svojim zrakama grije. Čovjek ne shvati koliko je zima kada se kreće, ali bilo je za zimsku jaknu. Shvatili smo to kasnije kad smo se već vratili do Poklona, ohladili se i shvatili koliko je ZAPRAVO hladno. No, isplatilo se hodati jer su nas na vrhu dočekali epski prizori.
Iz daljine nas odmah dozivaju divote, nedosanjani bijeli snovi

Klasični Vojak

Majčica Istra na dlanu

Bio je dobar dan za planinarenje, dobili smo blagoslov

Još malo uobičajenih pogleda s Vojaka

Srećemo prijatelje iz planinarskog društva Pazinka i njihovu psicu, njemačku ovčaricu Donu. Malo ćakulamo o planinarskim stvarima, a onda se pozdravljamo i mi krećemo natrag prema Poklonu. Odlučujemo jedan dio hodati po cesti, ali uskoro postajemo sami sebi glupi pa se prebacujemo na spuštanje po snijegu. Po putu prolaze ljudi u automobilima usmjereni prema vrhu, a ja se uvijek iznova pitam: što ne valja s tim ljudima? Što oni imaju od toga da dođu do vrha autom? Sve je to još i čudnije kad shvatite da na samom vrhu nema nikakvih restorana i drugih ugostiteljskih objekata koji primjerice vabe svaki vikend naše prijatelje Purgere na obronke Medvednice i vrh Sljeme. Neću više psovati, ali rekao bih onu gore spomenutu riječ na p.
Dolje kod Poklona nas oko 15:30 čeka sasvim jedna drukčija situacija.
Malo dobrog starog Westerna na Učki

Našeg dedu pojeo kapitalizam - boli ga glava od ljudskih želja i gluposti, a prešlo mu i na leđa. Ne znam za Vas, ali meni ovaj naš dida ne izgleda baš sretno!

Zapisujemo se u knjigu Poklona, Maja pije planinski čajek, a ja mandatornih pola kile lagera

Dolazimo doma u Poreč i radimo si vegetarijanske sendviče - burger je na biljnoj bazi, ali sir je nažalost od kravice... nadam se da nije patila!

Nadam ste da ste i Vi dobro iskoristili ovu subotu, a ako niste da ćete u planine poći sutra! Nemojte zaboraviti, planinarenje je zakon!