O NAMA
Ovaj blog piše o aktualnostima Neretve i cilj mu je podizanje informiranosti građana o životno važnim temama za Neretvu.
Mjesto Matijevići su naselje u Općini Kula Norinska u Dubrovačko-neretvanskoj županiji, staro najmanje 170 godina. Naše selo i naša općina su davali mnoge poznate osobe koje se pamte i pamtit će ih Neretva, ali i Hrvatska. Iz našeg sela je pok. župan Dubrovačko-neretvanske županije Ivan Šprlje, dok korijeni Predsjednika Sabora Luke Bebića (njegova majka) kao i mnogih drugih gospodarstvenika i intelektualaca, sežu iz našeg sela. Blog je namjenjen svima koji žele znati aktualnosti Neretve i našeg mjesta.
MATIJEVIĆI I NERETVA
24.02.2011., četvrtak
PREDSTAVLJANJE KNJIGE
U petak 25.02.2011. s početkom u 18 i 30 sati u GKS-u u Metkoviću Udruga Narenta organizira predstavljanje knjige „ Goli na Golom otoku-od imotske gimnazije do Golog otoka“. Predstavljači su prof.dr. sc. Branimir Lukšić, dr.sc. Ivan Jurić i autor knjige dipl.iur. Dinko Jonjić.
Ova knjiga je autentično i dokumentarno svjedočenje čovjeka koji je četiri godine svog života proveo u najzloglasnijem kazamatu komunističke Jugoslavije na kome su robijali danas prešućeni i zaboravljeni hrvatski rodoljubi.
Kao i svake nedjelje (bez kiše) bućači su se okupili i u Matijevićima. Nezaobilazno nedjeljno bućanje koje je u gotovo svim neretvanskim selima već tradicija, očito je odmor za dušu kakav je teško naći u drugim aktivnostima. Na tim bućalištima se čuju dotada neispričane priče ili bar one koje nisu dovoljno puta ispričane, izmisle neke nove da se uvesele prisutni i rađaju nove zgode koje će se godinama prepričavati.
No bućalište u Matijevićima ima svoju specifičnost po tome što se gotovo svake nedjelje peče meso na gradelima. Ekipa koja izgubi kupi meso za iduću nedjelju i tako iz nedjelje u nedjelju.
Ne treba ni govoriti da oni koji gube imaju tanje živce ali i „maštovitije“ psovke od onih koji pobijeđuju. „Sočnost“ psovke ovisi i o tome koliko je tvoj igrač (ili si sam) pogriješio prilikom odluke da li treba „valjat“ ili „smirat“, da li treba igrat „o špondu“ ili „drito“, da li treba „liznit“ buću, igrat na svoje ili na njegove buće.....
Najveći gušt je, naravno, "naložit" onoga tko je najveći živac ili tko će imat "najbolju" reakciju. E onda slijedi opće veselje.
Jedini trenutak kada sve šale, prepirke, priče ili psovke prestanu jest onaj trenutak kada se meso digne sa gradela.
Muk koji zavlada ukazuje na majstorluk „meštra od gradela“. Tu i tamo tišinu prekine samo zvuk - „cssss“ – otvaranje boce Coca cole, Fante ili pive.
Svi dobronamjernici koji se zateknu u tom trenutku, bez obzira bućali ili ne, pozvani su na sudjelovanje u slavljenja prošlonedjeljne pobjede jer mesa uvijek ima dovoljno (iako ga nikad ne ostane za mačku)
Tko ovako valja, manje beštima i bolje provocira
...a tko ovako loše valja cijelu partiju – idući put snosi spizu
Zadnjih tjedana se sve više u visokim krugovima šuška o potrebi još jedne odgode rokova u izgradnji autoceste.
Iako se autocesta do Neretve (Ploča) planira završiti do kraja 2012, prema Dubrovniku je autocesta sve upitnija i nalazi se na preispitivanju s tim da se to čuva kao tajna zbog izbora ove godine.
No Neretvi je bitnije što se događa u njenom zaleđu.
Otvaranje dijela autoceste na dionici Ravča – Vrgorac, dužine oko 9 km je predviđeno za 01. lipnja ove godine – dakle za manje od 4 mjeseca.
Ovim će se autocesta 01. lipnja, uoči turističke sezone Neretvanima približiti za oko 8- 10 km, obzirom da će ulaz biti na oko 1 km od samog središta Vrgorca, u pravcu Staševice.
Tako će onima koji dolaze iz Neretve preko Novih Sela - Vrgorca (uglavnom gornja Neretva) autocesta biti 8 km bliža jer u Vrgorcu trebaju skrenuti 1 km prema Staševici, a onima koji dolaze iz Ploča (donji dio Neretve) će autocesta biti bliža 10 km.
Ipak oni najgori dijelovi “običnih ” - državnih cesta koje vode do autoceste:
- dionica od Matijevića preko Novih Sela do Vrgorca (za one iz gornje Neretve) i
- dionica Ploče (Čeveljuša)-Staševica-Vrgorac (za one iz donje Neretve)
i dalje ostaju u lošem stanju i razlog za promišljanje da li do Splita voziti autocestom ili Jadranskom magistralom
Istodobno se slabim intenzitetom nastavljaju radovi na približavanju autoceste prema Neretvi sukladno onom što je već pisano na blogu Matijevića. Nedostatak novca u državnom proračunu je doveo u problem i Hrvatske autoceste (HAC), a time i državu i izvođače radova. Na početku recesije su izvođači radova, sukladno tadašnjim ugovorenim poslovima i planovima, zaposlili određeni broj ljudi te unajmili ili kupili skupe građevinske strojeve i alate (novi veliki građevinski stroj ili veliki kamion stoje u prosjeku preko milijun kuna).
Početkom recesije država odnosno HAC nisu mogli plaćati na vrijeme izvedene građevinske radova, pa je se moralo dogovoriti usporavanje radova. I dok se radnika još nekako “lako riješiti” neproduljivanjem ugovora ili otkazima zbog poslovnih poteškoća, strojevi koji su kupljeni na kredite se moraju otplaćivati iako ne rade onim obimom kako se planiralo.
U kojim poteškoćama se nalaze neka poduzeća govori i činjenica da se tvrtka Konstruktor, kao poduzeće koje je nositelj većine radova, nalazi se na rubu bankrota. Pravnici u toj tvrtki imaju zadatak da koliko je moguće oduljuju naplatu svih potraživanja, i ovrha pisanjem raznih podnesaka, prigovora i žalbi.
Sjetimo se sada radova prije 2 godine kada se radilo u 2-3 smjene, čak i nedjeljom. Veliki reflektori na gradilištima, tunelima vijaduktima su osvjetljavali stotine radnika na gradilištima diljem autoceste.
Danas se pak na gradilištima na potezu od Vrgorca prema Pločama i na predjelu Malog prologa i Crvenog Grma (uz granicu BiH) radi u jednoj smjeni, bez nedjelja, sa znatno manje strojeva i radnika.
NAPREDAK AUTOCESTE U HERCEGOVINI
BiH je dobila 60 milijuna eura povoljnog kredita (0.5% godišnje) za radove na 10 kilometara dionice Bijača – Međugorje - Zvirovići, koja će se autocesta direktno spojiti na granični prelaz u Novim Selima. Već je raspisan natječaj za poddionicu Bijača - Kravica dužine 4 km na koju se javilo 8 natjecatelja/grupacija, između ostalog i hrvatske tvrtke. Radovi bi trebali početi ove godine i prema predviđanjima biti završeni vjerojatno do kraja iduće godine.
Procjena BiH (državnog Ministarstva prometa i veza) je da će dionica autoceste “Mostar sjever - granica s Hrvatskom” (Nova Sela) u dužini od 58 kilometara sa svim troškovima izvlaštenja vlasnika zemalja, stajat će oko milijardu konvertibilnih maraka. Studija izvodljivosti, koja je naručena za ovu dionicu, pokazala je pak kako će cijena građevinskih radova iznositi oko 832 milijuna KM (oko 18 milijuna KM po kilometru ili oko 70 milijuna kuna po kilometru)
Iako nije naveden rok izgradnje dionice do Mostara, ta dionica je sve sigurnija za razliku od dionice autoceste u Hrvatskoj prema Dubrovniku.
Dakle za koju godinu će nam autocestom bliže biti zapjevati stihove Mate Bulića “Mostar grade podno Veleža”, nego onu dubrovačku “usred tišine grada, i usnule ljepote”
KARTOGRAFSKI PRIKAZ DIONICA Napomena: ukoliko vaš preglednik (Internet Explorer, Mozilla, Opera....) nije prilagođen, moguće je da vam karte prekriju dio bloga, odnosno da članak prelazi rubove na blogu
Dionica autoceste u BiH “Mostar sjever – Bijača” (projekcija završetka – okvirno 2015)
Prenošenje podataka s ovog bloga je dopušteno uz navođenje izvora
Općina Kula Norinska je na zadnjoj sjedinici Urbanistički plan uređenja zone Nova Sela (UPU), koji je temeljni korak za realizaciju zone koja se naslanja na sam granični prijelaz koji će biti ujedno i Schengenska granica kad Hrvatska uskoro uđe u Europsku uniju.
Poslovna zona u Novim Selima je jedan od temeljnih dugoročnih projekata na kojima će se zasnivati gospodarski razvoj naše općine, pa se s nestrpljenjem očekivalo donošenje UPU Nova Sela
Već je dogovorena izgradnja vodospreme koja će imati dovoljan kapacitet da pored poslovne zone opskrbljiva vodom i naselja Borovci i Nova Sela što će u Borovcima i Novim Selima sigurno biti dočekano sa zadovoljstvom jer će izgradnjom vodospreme biti stvoreni preduvjeti za izgradnju vodovodne mreže za ta mjesta.
Obzirom da je zadnjih 10-ak godina primjetan veliki priliv “vikendaša” u Borovcima i Novim Selima, nesumnjivo je da će mnogi početi razmišljati i o trajnom preseljenju iz gradskih sredina u svoja sela iz kojih potječu kada se stvore svi infrastrukturni uvjeti
Tekefon, struja i asfalt su tu, a kad jednom prođe i voda, malo tko će od iseljenih Borovčana moći odoljeti da češće ne dolazi u mjesto iz kojeg potiče.
Ne treba zanemariti i približavanje autoceste te prije par tjedana započetu izgradnju velikog graničnog prelaza između u Novim Selima (između naselja Nova Sela i Pozla Gora) na kojem će se zaposliti čak 50-ak ljudi u iduće 2 godine!
Taj granični prijelaz koji se planira završiti tijekom ove godine, a koji će praktički spajati Nova Sela s Bijačom i dalje Ljubuškim.
Izgradnja graničnog prelaza
Čim autocesta dotakne općinu Kula Norinska, punom parom će se realizirati i Poslovna zona Nova Sela koja će imati 700.000 m2. Dodatnih 700.000 m2 se planira na području Pozle Gore kojom će upravljati Općina Pojezerje (ako opstane kao općina jer prema preliminarnim kriterijima ne zadovoljava uvjete za opstanak za razliku do Kule Norinske). Za Poslovnu zonu Nova sela već sada postoji interes jedne španjolske investicijske kuće koja je pokazala interes za kupnju cijele zone!
Procjene su da bi ta zona s gospodarskim subjektima koji uđu u zonu, mogla zapošljavati oko 700 ljudi kada proradi punim kapacitetima.
No zona je ovisna o autocesti, pa se s nestrpljenjem očekuje dolazak Dalmatine do Novih sela.
Zasada su grubi radovi stigli do Malog Prologa gdje su u tijeku radovi za izgradnju čvorišta Mali Prolog (sjecište prvaca autoceste iz zaleđa Crvenog Grma (Vrgorca) i pravca iz Karamatića – Kobiljače
Mali Prolog – radovi s pogledom na polje Jezerac i magistralnu cestu Metković- Vrgorac
Radovi na autocesti u blizini graničnog prelaza Crveni Grm (vidi se postojeći granični prelaz)
Ekskluzivne snimke nedavne operacije „Mir i dobro“ koju su u noćnim uvjetima 27. prosinca Matijevčanske obrambene snage (MOS) nakon višestrukih provokacija od strane Kuljanske ratne armije (KURA) izvele operaciju „Mir i dobro“ koja je počela snažnim minobacačkim i raketnim napadom na Kulu Norinsku.
Napominjemo da su neki dijelovi ovog ekskluzivnog videa uznemirujućeg sadržaja i nisu za osobe ispod 18 godina iako su borbenim djelovanjima upotrebljavani čak i maloljetnici!
Noćni napad MOS-a
Novopribavljena artiljerijska sredstva velikog dometa, prikazana u ovom videu, su se pokazala vrlo učinkovita protiv mrskih neprijatelja. U neprijateljskim redovima je zavladala panika pa su naše snage krenule i u pješački napad.
Prešavši crtu razdvajanja u Majdanu, operativna grupa „Nikolići“ je s lijevog boka davala minobacačku potporu grupi komadanta Nede Jovice, a operativna grupa „Šprlje“ je davala kombinirani minobacačko – raketnu potporu novokonstruiranim bacačima.
Izvešća s bojišta govore da su svi prsti naših bojovnika na broju, dok se neprijatelj povlačio u kaosu.
Vojni vrh MOS-a je iskoristio odsustvo admirala Kuljanske mornarice - Hrvoje V. „Rusa“ koji se nalazi u Južnoj Americi na vježbama s brazilskom mornaricom, te je ostatak Kuljanske mornarice uništen raketnim bacačima specijalno projektiranim za napad na pomorska plovila.
No unatoč veličanstvenoj pobjedi naše vojske, zabrinjavajuća izvješća stižu iz Haaga. Navodno je Haaško tužiteljstvo već zatražilo topničke dnevnike i zaprijetilo blokadom ulaska Matijevića u Europsku uniju što se odrazilo i na "region" pa je i Hrvatskoj odgođen ulazak do 2014.
Zapovjednik i dozapovjednik operativne grupe „Nikolići“ – pukovnik Marin Nikolić zv „Da Chipone“ i potpukovnik Antonio Nikolić zv. „Štetočina“ su prvoosumnjičeni za prekomjerno granatiranje Kule Norinske, a šuška se i o tome da bi ih se moglo teretiti za palež.
Netom nakon izvedene operacije na ispitivanje je priveden Major Ante Nikolić koji se sumnjičio za nezakonito regrutiranje vojnih obveznika u Matijevićima, ali sve optužbe prema njemu su odbačene kao neutemeljene.
Inače čim su vojni atašei stranih zemalja vidjeli nove modele naoružanja MOS-a, pokušali su nabaviti tajnu dokumentaciju o konstrukciji tih oružja, ali je kontraobavještajna služba likvidirala špijune u našim redovima. Na izvanrednoj sjednici Vijeća obrane i nacionalne sigurnosti Matijevića (VONS) odlučeno je da se braći Rusima ustupi dio dokumentacije ne bi li odvratili Čečene i Dagestance od budućih secesionističkih pokušaja.
Jedno od specijalnih oružja MOS-a
Veliki prijatelj Matijevića Vladimir Putin je zauzvrat poslao 60 tenkova, 30 MIG-ova i 6 tona kavijara. Kavijar je vraćen jer ga je komadant Nedo Jovica već proizveo iz butarge više stotina Lubina ulovljenih u protekloj poplavi.
Dolarska ponuda Amerikanaca da otkupe naša tajna oružja je odbijena jer su im zvijezde na zastavi bijele, a ne crvene sukladno tradiciji Matijevića!
Dobrovoljci ali i strani plaćenici u redovima MOS-a su dali svoj bitan doprinos ovoj operaciji- na fotografiji dole desno stoji Vančo B., poznati zločinac bosanskih korijena. Navodno u rodbinskim vezama s Jerkovićima iz Kule, pa je poštedio većinu Jerkovića, ali navodno su Vučkovići gadno stradali.
Prenosim poziv na manifestaciju “ Dani života“ u Metkoviću - gradu života i mladosti
U petak i subotu 04.i 05.veljače 2011. po prvi put u Metkoviću će se održati manifestacija „Dani života“ u organizaciji Udruge Narenta.
Cilj manifestacije je popularizirati kulturu života i obitelji otvorene životu, ali i utjecati na državnu i lokalnu politiku da veću pozornost posveti demografskim mjerama i da u središte interesa stavi dobrobit obitelji; supružnika, djece i mladih.
Naravno da sâmo organiziranje Dana života u Metkoviću neće utjecati na povećanje prirodnog prirasta, ali će zasigurno u središte našeg razmišljanja staviti obitelji otvorene životu, kako bi zajedničkim snagama uspjeli stvoriti preduvjete za povećanje nataliteta na području Grada Metkovića i cijele Republike Hrvatske.
Ovom manifestacijom se želi poslati poruka vladajućim strukturama da bi u ovim recesijskim vremenima bilo štetno i pogubno dokidati mjere populacijske politike. Naš poznati demograf dr. Anđelko Akrap je tu više nego jasan kad kaže: 'To bi bilo sasijecanje biološkog stabla i neodgovorno ponašanje prema budućnosti, dugoročno pogubno'. U Hrvatskoj je od 1991. prisutan negativan prirodni prirast stanovništa, a od 1991. do 2009. više je umrlo nego rođeno - oko 140.000 osoba. Udruga Narenta je ovu manifestaciju odlučila organizirati u Metkoviću i Dubrovačko- neretvanskoj županiji, jer i grad i županija još uvijek imaju pozitivan prirodni prirast.Međutim, razina ostvarenog pozitivnog prirodnog prirasta u prote klom desetljeću postepeno se smanjila te je danas trostruko manja u odnosu na 1998. godinu. Zbog toga smo dužni učiniti nešto, a ne stajati prekrštenih ruku. Plan je Udruge Narenta da ova manifestacija s vremenom zaživi te da Metković uistinu bude prepoznatljiv kao Grad života. Nadamo se da će zaživjeti i naša inicijativa dodjele plakete "Grad života" onome gradu koji je u protekloj godini imao najpozitivniji prirodni prirast.
Manifestacija počinje u petak u GKS-u u 19 h otvaranjem izložbe „ Veliko DA ljudskom životu“ uz predavanje dr. Petra Krešimira Hodžića, ravnatelja ureda za obitelj Hrvatske biskupske konferencije . Program završava u subotu predavanjem „ Dar Života“ dr. Danijele de Micheli Vitturi u GKS-u s početkom u 19 h.
Podupiratelji manifestacije su župe sv. Ilije i sv. Nikole te Grad Metković.