U kritici Vlastite sobe, esej “When We Dead Awaken: Writing as Re-Vision” Adrienne Rich, izvorno objavljen 1972., Rich komentira kako joj je dobro poznat ton kojim se V. Woolf koristi:
Čula sam ga dovoljno često, kod sebe i kod drugih žena. To je ton žene koja je skoro u doticaju sa svojom ljutnjom, koja je odlučna da ne ispadne ljuta, koja se sili da ostane mirna, suzdržana, čak šarmantna u sobi punoj muškaraca gdje su izrečene stvari koje su napad na sam njezin integritet. Virginia Woolf obraća se ženskoj publici, no akutno je svjesna – kao što je uvijek bila – da je mogu čuti muškarci.
Pitam se u kojoj mjeri je svaka moja radnja, izgovorena riječ i pomisao preoblikovana i izmijenjena jer bi je mogli „čuti muškarci“ ? Naravno, svi ljudi, neovisno o spolu, u žudnji za odobravanjem i uklapanjem mijenjaju svoje ponašanje. Makar malo, ima to veze i s dobrim odgojem i bontonom.
Međutim, koliki točno utjecaj imaju baš muškarci, kao faktor zbog kojeg u svojem stvaranju skrećem s linije kojom bih išla da nisu prisutni, da me ne mogu čuti, vidjeti, saznati?
Sve dok misli na muškarca, nitko se ne protivi tome da žena misli. (Orlando, Virginia Woolf)
Koliko puta sam progutala svoj bijes da ne bih bila proglašena luđakinjom, prešutjela znanje da ne bih ispala glupa, sakrila svoje suze, da ne bih bila depresivna cmoljavica, poslušno slijedila muškarca, ignorirajući vlastite potrebe i intuiciju? Hmmm… svaki psihopat mora moći društveno prihvatljivo funkcionirati, zašto bih bila iznimka?
Međutim, kad je riječ o umjetnosti, to je već područje gdje bih morala biti jedinstvenog duha, manje savitljiva i labilna. Umjetnost ne trpi povodljivost i devijaciju uklopljivosti.
Ali trpi učitelje. A gdje su moji učitelji?
Maša Grdešić (http://muf.com.hr/2017/05/05/tjeskoba-zenskog-autorstva/), piše:
Uz to, nužno je razmotriti kada se uopće susrećemo s tekstovima spisateljica. Ako jako dobro razmislim o svom srednjoškolskom i fakultetskom obrazovanju, a završila sam studij književnosti i to početkom 2000-ih, mogu se sjetiti da smo čitali po jedan roman Madame de Lafayette, Virginije Woolf, Marguerite Yourcenar, Toni Morrison i Dubravke Ugrešić – i to je sve. Paralelno s tim u slobodno sam vrijeme čitala mnogo popularnih spisateljica poput, primjerice, Zagorke, Agathe Christie ili J. K. Rowling, jer je popularna kultura, s obzirom na svoj inferioran kulturni status, mnogo otvorenija autoricama od strogo čuvanog književnog kanona. No brojne spisateljice za koje gorljivo vjerujem da bi trebale imati osigurano mjesto u svakom književnom kanonu, poput Sylvije Plath, Jean Rhys ili Elfriede Jelinek, morala sam pročitati na svoju ruku.
Bilo je trenutaka kada sam žalila što nisam studirala komparativnu književnost, što na svijetu postoji toliko knjiga koje neću imati vremena pročitati, toliko znanja i misli koje neću imati vremena usvojiti, ali sve više osjećam kako me zanimaju točno određena razdoblja, točno određeni književni oblici, točno određena misao, točno određene knjige, i doista ne bih imala volje gubiti vrijeme na sve ostalo.
Čitajući Vlastitu sobu nisam otprve primijetila ljutnju o kojoj Rich piše, ali kad razmislim doista je bila prisutna. Doduše vrlo kontrolirana, poput vanjskog lika, običnog promatrača koji kaže – Tu sam, postojim, s punim pravom, ali neću se miješati, i nije prenesena na mene kao čitatelja. Čitajući nisam bila ljuta, samo začuđena.
Zašto ne smijem pisati bijesna? Zašto pisanje o sebi nije književnost? Zašto kaže da je to „nagon za autobiografijom“, a tek treba rabiti „pisanje kao umjetnost, a ne kao način samoizražavanja.“ I da li uopće ijedan pisac može pisati a da niti u jednom trenutku ne piše o sebi? Kako? Kad sve što iz mene može izaći jest samo ono što je prije toga nekako u mene i ušlo, kroz mene se oblikovalo?
Nihil est in intellectu quod non fuerit in sensu. - Nema ničeg u razumu što prije nije bilo u osjetilima – kaže Toma Akvinski nastavljajući shvaćanja Aristotelove škole.
Zato se pitam, što je umjetnost, a što samoizražavanje?
Uvijek se lomim na osnovama, sramotno neuka, ali odgovori dolaze, jer učitelj se pojavi kad je učenik spreman.
Rajmund Kupareo, akademik, u svojem ogledu o umjetničkom odgoju, kaže :
Kad mladi djed (star, ali moram ga staviti u korelaciju), starom djedu (star van svake kategorije), pušta na televizoru pjesme po želji preko youtube-a i utipkava slovo po slovo preko daljinskog ... :)
Vidiš V. ovako smo ti kuću mogli napraviti da je čajo kumi dao tregerice! :)
Jedem bademe i pijem kavu.
Nisam na poslu.
Radim akvarel po narudžbi. Trenutno se suši prvi sloj. Pozadina.
Već godinu dana nisam ništa radila po narudžbi, jer ne volim raditi po narudžbi. Ali ovo me zamolila meni jako draga kolegica s kojom sam prije radila. Fotografija nje na ramenima njenog oca. Otac joj je umro od raka prije godinu dana. Nije mi postavila nikakav rok za dovršenje, a ja sam njoj rekla da ću joj naplatiti samo ako budem zadovoljna rezultatom. Naravno da neću biti zadovoljna.
Zapravo sam već napravila prvu verziju, koja je za čudo dobro ispala, iako mi se ne sviđa, naginje previše realizmu, čak čovjeku nisam vrh cipele naslikala, jer je i na fotografiji ispala iz kadra, čemu onda slika, pa za realizam postoje fotografije? Jednostavno nisam računala s time da bi moglo dobro ispasti.
Imam dvije krajnosti, ili bezveze bacam boje po platnu, ili nisam zadovoljna dok svaka mrlja nije na svojem mjestu i slika odražava stvaran svijet.
To me živcira, i što ako svaka iduća verzija bude gora od prve? Mislim, lako za to, dam joj prvu verziju, a ostale sakrijem u kutiju s ostalim neuspjelim pokušajima, problem je stvaralačkog nezadovoljstva. Zvuči cool, ali nije.
Bademe sam pojela, kavu popila.
Prebrzo. Nije ni devet. Idem si napraviti drugu.
Dan je tmuran, oblačan, ali ušla sam u njega polako, smireno pa mi se čini čarobnim.
U drugoj ulici grade kuću. Prethodnu su srušili do temelja. Promatram radnike na prvoj deki. Mutni su mi, ali ne da mi se staviti naočale da bih vidjela da li je koji zgodan. Ovako su mi svi zgodni. Ne bih imala ništa protiv da zamijenimo uloge. Osjetiti hrapavu ciglu pod prstima i tragove crvenila na kožnim rukavicama. Mirisi vapna, pijeska i metala. I glad koja se pojavi kao nagrada za obavljen posao. Od kada je tata odselio na otok, više ništa ne zidamo i ne betoniramo. Nije da je prije bilo potrebe za time, ali kako ću znati da li je proljeće stiglo?
Druga kava... da, idem si po drugu kavu, a i pozadina se osušila, mogu započeti s drugim slojem.
…dva spola nedovoljna s obzirom na prostranost i raznolikost svijeta…
Kaže Virginija Woolf u svojoj knjizi Vlastita soba. Šalim se. Mislim kaže ona to, ali cijeli citat glasi ovako:
- Da li imate vlastitu sobu? Da li vam treba vlastita soba? – pitam za kraj prije nego što zatvorim zapisnik i raziđemo se u noć.
Iskusna se nakon razvoda vratila kod svojih doma i u svoju staru sobu.
Realna tvrdi da joj ne treba i ne zna što bi s njom i sigurno ne bi provodila vrijeme u njoj.
Duhovita je uvjerena da bi ju grizla savjest kad bi ju imala, jer bi to značilo da kad uđe u nju mora nešto korisno raditi i zato ju trenutno ne želi iako bi ju trebala.
Praktična preuređuje kuću muževih roditelja i konačno više neće spavati na kauču na razvlačenje dok djeca imaju svoju sobu, nego će čak dobiti jednu sobu za sebe da joj bude „knjižnica“.
Suosjećajna voli slikati i nema svoju sobu i možda jedina istinski razumije o čemu pričam, jer njen muž ima svoju sobu sa tri kompjutorska ekrana i specijalnom fotelja/stolcem na kotačima za igranje igrica.
Posložena nije bila prisutna, ali s obzirom živi sama u stanu teoretski možemo reći da ima cijeli stan za sebe pa što bi još s dodatnom vlastitom sobom.
Prilikom uređenja kata kuće mojih roditelja imali smo jednu sobu viška, i tada sam razmišljala kako muškarac mora imati svoju sobu u koju se može povući i imati svoj mir. Prepustila sam ju mužu. Idućih desetak godina ta soba je bila u neredu, zatrpana stvarima, alatom, prljavim vešom i nije služila niti njemu niti meni. Sada se postepeno transformira u dječju sobu.
Stoga mi je osnovna misao za vrijeme čitanja Vlastite sobe - Virginije Woolf, bila:
- Kako si mogla biti toliko glupa!!!
Ako uzmem k tome činjenicu da je ona tu knjigu napisala 1929. godine mrak mi padne na oči.
- Virginija je to napisala prije sto godina!!! Sto! Zašto ja to saznam tek sada? I zašto mi moja majka to nije mogla reći!
Želim samo svoja dva kvadratna metra mira i tišine, ta misao me prati zadnjih par godina, ali samo kao osjećaj. Osjećaj gušenja, sputanosti, tjeskobe, potrebe za vrištanjem, trganjem, bijegom. Samo kao klupko, kao Gordijski čvor osjećaja, ali ne kao racionalna potreba žene koja želi stvarati.
- Dok raskrčim stol, pa dok iz razno raznih ćoškova povadim slikarski pribor i rastvorim ga, a Loki (mali pas bigl) skače i otima mi stvari sa stola, prođe me inspiracija i volja, i već mi je pola slobodnog vremena otišlo na pripreme. A ništa ne smijem ostaviti bez nadzora, jer će Loki sve rastrgati i pojesti, a i treba mi stol poslije za večeru… – objašnjava Suosjećajna, a ja znam o čemu govor, ona ima psa, ja imam dijete, i niti jedna nema vlastitu sobu.
< | veljača, 2020 | > | ||||
P | U | S | Č | P | S | N |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv
Pišem,
jer se ne želim izgubiti,
potonuti pod težinom misli,
zaboraviti.
Želim se prisjetiti,
ostaviti trag,
želim se izliječiti.
Pišem,
jer vjerujem u riječi,
u njihovu jetkost,
punoću,
nježnost,
britkost,
bogatstvo
i moć,
da pokreću,
gase,
tješe,
podižu,
mame osmjehe
i suze.
Pišem.
Postojim.
Ne hodaj iza mene, možda te neću voditi. Ne hodaj ispred mene, možda te neću slijediti. Jednostavno hodaj kraj mene i budi mi prijatelj.
Albert Camus
Ne boj se savršenosti - nikad je nećeš doseći.
Salvador Dali
dtokamisli@yahoo.com
Copyright ©
Sva prava pridržana.
Nije dozvoljeno korištenje materijala s bloga bez odobrenja autora