Ribe, njihov lov, tzv. ribolov i još ponešto od toga
Svatko tko bilo kakve veze ima s morem ili nekim drugim vodama obično mudro kaže:
“ Ništa lakše nego loviti ribu.”
No da, ali pogledajmo istini u oči.
Iskušavamo udičarenje.
“Svejedno je s čim lovite. Može tunja, a može i štap.”
B. H., jedan od putnika na Jozefini K. na oba načina lovio ih je jednu za drugom. Blijedi pokušaj mene i Čičituka završio je s po jednom ribom, a lovili smo nekoliko sati. Bili smo zavidni B. I, kako je to čudno, zavist nezaustavljivo grize za srce. Vjerojatno se vidi i na licu, jer B. utješno kaže: “ Ni ja ne ulovim uvijek.”
Sve smo to ponovo pokušali ponoviti na jednom putovanju ( Split, Drvenik, ušće Neretve, Brač- uvala Rasotica.) Uvalu Rasotica smo jedva uspjeli napipati u predvečerje, po izrazito jakom jugu, nakon što sam ja kod preleta napravila po Čičitukov život par opasnih grešaka, nakon čega smo na kratko vrijeme po običaju prestali razgovarati.
Ana, naša prijateljica koju smo nagovorili da pođe s nama, stajala je ukočena i zaprepaštena čekajući razvoj događaja. Teške riječi koje su pale s moje i Čičitukove strane i moj neuspio pokušaj da po ogromnim valovima otplivam u Split toliko su je prepali da više nikad nije htjela s nama na Josefinu K - a.
Na sreću odlučujem se na ribolov. Bacila sam udicu i za tren upecala pet - šest malih ribica. Gotovo je, pomislila sam, ja sam postala ribić. Čičituk je ponosan i kako to već kod brodskih svađa biva začas oboje zaboravljamo da je do svađe uopće došlo. I Ana se polakomila. “Daj i meni udicu”, kaže, ali na njenoj udici za cijelo vrijeme nije bilo niti jedne jedine ribice.
No i moje su bile nekako čudne. Kad smo ih kasnije čistili našli smo nekakve crve, pa smo ih sve pobacali natrag. Kod zadnje upecane ribice izvukla sam i cipelu, ali na žalost drugu nismo upecali, pa nije koristila ničemu.
Zavist u Aninom srcu vidio se i na licu, pa sam je dugo tješila tumačeći kako mi se to dogodilo prvi i vjerojatno posljednji put.
Kod istog putovanja moram spomenuti školjke brbavice - kućice - vongole na ušću Neretve, koje smo za razliku od riba ubrali u velikim količinama. One na njihovu žalost nisu mogle pobjeći. Ali smo zato skoro izgubili brod, jer je sidro na pijesku popustilo, a maestral koji je na ušću izrazito jak gurao je našu ljubljenu mrcinu daleko od nas. Zabavljeni lovom na školjke nismo ni primijetili da nas Josefina K. napušta, dok se Čičituk upozoren šestim osjetilom nije okrenuo. Zaplivao je kao da ga čeka olimpijska medalja i u zadnjem trenu se dočepao stepenica.
Takve iste školjke, kojih ima u izobilju na ušću moje ljubljene rijeke Neretve, najljepše i najzelenije rijeke na svijetu, koja izvire ispod Gredelj sedla negdje u Bosni ( sad se naravno moram zaustaviti iako bih najrađe nastavila, ali Čičituku kosmati dijelovi tijela ponove lete ispravljeni u zrak, jer on nije lokal patriot niti ima tog sensucht - a na djetinjstvo i vode koje su ga pratile), našli smo i u Pescari. Tamo ih njihovi ribarski brodovi, koji su opremljeni kao ratni brodovi, vade pomoću uređaja koji izgleda ruje pijesak. Zatim se sadržaj procijedi kroz neku vrstu sita, te školjke koje ostaju, pakiraju u polivinilske vrećice i naglo ih zamrzavaju. I tako na svakom brodu gomile uredno složenih vrećica sa po par kilograma školjaka spremnih na prodaju ili transport.
Tu mi pada na pamet nešto što nema veze s lovom riba, ali ima veze s ribarima. Kod prvog našeg dolaska u Pescaru, po noći, umorni, sretni da smo se dočepali kakvog takvog mira nismo tražili lučicu, nego smo se vezali s vanjske strane jednog ribarskog broda, čiji mornari su nam nešto govorili i mahali nam, koliko smo shvatili da ne idemo na drugu stranu obale, jer da je dno plitko i da ćemo se nasukati. Spremno su nam prihvatili konope i pomogli nam. Koliko smo mogli vidjeti bili su treći brod od obale.
Zaželjeli smo im laku noć i strpali se u krevet.
Ujutro, ja se dižem prva, vidim da nema ni jednog ribarskog broda i da smo vezani za obalu. Zovem Čičituka, naravno po običaju ne razmišljam kako ga ta moja buđenja, kad god mi nešto padne na pamet bez obzira koliko važno ili nevažno silno nerviraju.
“Vidi ti to!” kaže i sam iznenađen. Mi jesmo u noći čuli zvuk brodskog motora, ali nismo osjetili da su nas odvezali i ponovo privezali za obalu. Napravili su to tiho i obzirno. Spominjem zgodu jer nam se redovito u našim hrvatskim lukama događa da nas lokalni ribari mali i veliki, kočarice i slično prilično bezobrazno i neugodno upozoravaju da se maknemo, jer je baš to njihovo mjesto. Čak ako nema nikakvog privezanog broda, ali ga možda sutra ili prekosutra očekuju.
No poslije kratkog ribarskog prigovaranja vratimo se ribanju. Školjke, pedoče, kojih ima po lukama, ali te ne bismo jeli, našli smo i na Jabuci. Što se našeg iskustva tiče to je sve.
Panule na koji neki uhvate čuda kod nas opet ne funkcionira. Neki tvrde da imamo krivu vrstu panule ili da naša Josefina K., koja je spora da sporija ne može biti ide prebrzo. Morali bi, po njima imati pomoćni brod s kojim bi brzinom od dvije milje kružili oko otoka bogatog ribom. Pomoćni čamac obično nije s nama, jer mi se oboje volimo ‘pustiti od kraja’ i za vrijeme putovanja nikad ili rijetko kad odlazimo na kopno.
Jedanput smo bacili samolovku s komadom slanine na velikoj udici. Dubina je 18 metara. Ujutro smo je pokušali dići, ali nije se dala.
“Dići ću sidro, pa će se možda otpustiti”, kaže Čičituk.
Dižemo sidro. Dižemo i glavno jedro, ali brod stoji kao ukopan. Istina puše nekakav lokalni lagani vjetar s kopna, ali ipak...
Odlučujemo se konačno žrtvovati udicu potežemo zajedno i hop otpušta se. Povlačimo na palubu. Na udici je ipak nešto. Gledamo. Neobičan komad tkiva za kojeg konstatiramo da bi se moglo raditi o komadu nekih velikih usta.
“Nekakva gubičetina”, rekla sam i taj izraz kasnije često ponavljala dok me Čičituk mrko promatrao. Ja inače naginjem izrazima koji su lagano na granici pristojnosti, pa ga ljutim.
Sudeći po tom dijelu organizma ribetina je morala biti poveća.
“Pobjegla je u svoju špilju i napuhala se”, kažem ja, zamišljajući je kako se sad kesi, još ovako bez pola usta, što nam je pobjegla. Ali nisam tako krvoločna kako se po ovim opisima čini. Ponekad me uhvati nelagoda kad pomislim da su to ipak živa bića kojima da bi ih pojeli moramo ugasiti život. To me muči ono malo znanja koje imam iz istočnjačkih religija koje govore o reinkarnaciji, a s kojima se na neki način slažem.
Da bi umirila savjest sjetim se jedne ili više rečenica iz Biblije koje, da ne bih morala trčati po Bibliju neću citirati, nego ih prepričavam, a glase nekako ovako; Sve što na ovom svijetu jest Bog je stvorio da služi čovjeku.
Tako podijeljena između dvije religije uvijek sam lagano nezadovoljna, a Čičituk bi dodao da ja svoje nezadovoljstvo svim i svačim ili ni s čim isijavam od najranijeg jutra do najkasnije večeri, što opet nema veze ili ipak ima i s ribom koju ne znamo loviti.
S tim u vezi treba spomenuti i vršu, za koji su nam rekli da je idealan pribor. Bacali smo vršu u svaku uvalu u koju smo sidrili, ali ništa. Onda su nam rekli da bi u nju morali i nešto staviti da privučemo ribu, ali ni ‘meka’ nije dala nikakve rezultate. Onda su iz našeg pričanja zaključili da nikad nisam dva dana u istoj uvali.
“To je to”, rekli su poznavaoci. “Vrša mora biti bar dva dana i noći u moru da poprimi ono nešto lokalnog mirisa i da se riba na nju privikne, jer ju izbjegava.”
Odbacili smo i vršu, ali ja se bojim da se vrst riba s kojem se mi neprekidno susrećemo zove: ‘Kako izbjeći Josefinu K. i njene ribolovce’.
Rekli su da je Palgruža Eldorado za ribe. Riba na tone. S čim? Pa puškom! Iščekujući gledam Čičituka. Već se vidim u odjelu. za podvodni ribolov primjereno naoružana.
“Ne dolazi u obzir!” kaže . On uvijek kvari igru.
No tu je mreža. Gdje god da se sidrimo možemo baciti i mrežu. To još nismo iskušali. Vidjet ćemo. Toliko smo na moru da je šteta da ne jedemo ribu punu fosfora od kojeg se postaje pametniji, za što smo dokaz mi Dalmatinci, da ne govorim dalje o Mediteranu koji je kolijevka čovječanstva ili već nešto tako.
Jedanput smo brali lupare ili priljepke, kad su nam se iza leđa prišuljali policajci i pitali što lovimo, jer su bili uvjereni da se radi o prstacima. Čak su nam zavirili i u teću ne vjerujući nam.
To smo mi. Sumnjivi ribama i policiji, a kakve smo sreće, i kako se zakoni na moru i oko mora svako malo mijenjaju, još bismo bili u krivolovu.
| < | svibanj, 2008 | > | ||||
| P | U | S | Č | P | S | N |
| 1 | 2 | 3 | 4 | |||
| 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
| 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
| 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
| 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | |
Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv
Vratila sam se malo unatrag u svom slušanju određenih predmeta zbog psihologije religioznosti, iako se predmet službeno zove psihologija religije, ali pravi je naziv onaj prvi jer objašnjava zašto su ljudi (neki) religiozni.
Psihologija, kao i ostale naučne discipline vade se na statistike, ispitivanja , postotke, eksperimente. Razne teorije koje padaju u vodu kad se pojave nove, kao i cjelokupna nauka do sada. Po meni ništa manje maglovito nego i ostale discipline kao filozofija od koje je sve počelo.
Počelo je od riječi. Od logosa. Sve na logosu počiva. Da se čovjek smrzne. Ili bude sretan. Pitanje je opstanka. Velike obmane, iako kad se uštipnem znam da boli, ako i to nije varka.
Kako god mladi profesor mogao bi mi biti sin, a studenti moja unučad. A ja sam zadovoljna.
Pitanje je koje sebi postavljam: kuda nas Institucija vodi?
O tom malo kasnije.
Drago mi je kako profesor uvlačeći nas u temu, tumačeći neku od teorija, pušta, ali pri tom i kanalizira naše rasprave. Kažem naše jer i ja se na kraju uključim iako odlučim da neću.
Šaroliko je to društvo. Sastavljeno od onih koji će kasnije, ili su već, ostati u nekoj od zajednica, redovničkih ili više svjetovnih. Ima tu muškarca i žena, bolje rečeno dječaka i djevojčica, a muškarci su ovdje kod mene na prvom mjestu jer je odnos snaga takav i u Crkvi. Hoću reći u propovijedima i obraćanjima uvijek kažu. Braćo i sestre. ( Iako komunizam koji ih je u svemu imitirao nije govorio drugovi i drugarice, nego baš obrnuto.) Ima i onih koji će se razočarati. Već sam ih srela. Ima budućih vjeroučiteljica i vjeroučitelja, onih koji su izišli iz duboko religioznih sredina, ali i onih koji se prvi put susreću sa religioznošću. Neki će nastaviti nešto drugo. Jedan dječak je umro. Od tumora. Bili smo od početka zajedno. Drag i pametan dječak. Njegova me smrt jako pogodila.
No dakle ovaj put, u sklopu teme, o časnoj sestri iz Italije koja je pjevala na nekim od onih natjecanja u pjevačkim i inim natjecanjima. Je li njen nastup, način ponašanja, izabrana pjesma u skladu s njenim pozivom? Mislim da je to postavljeno kao pitanje?
Rasprava se razbuktala.
A joj!!!
Što je to 'poziv' htjela sam pitati. Posvećenost Bogu. O.k. To mi je jasno, ali kako bi ta posvećenost Bogu trebala izgledati. U današnje vrijeme kad je mali čovjek iskorišten do maksimuma, iznevjeren, gubi na svaki način tlo pod nogama i više ne zna kome bi trebao vjerovati. A još ga čeka smrt.
U moje doba (ha ha ha) Crkva je bila svijetla točka. Mnogima od nas. Nisam tih 45 godina nikad doživjela ništa ružno. Učila sam i govorili su mi ono što me je zanimalo. Nikad nisam osjetila da me vjeroučitelj gleda kao predmet ... što ja znam ... recimo seksualnih naznaka koje danas isplivavaju na površinu i u tim redovima. U školi jesam.
Iako i tamo i ovamo je ljudski, ne opravdano, ali ljudski - čovjek je i seksualno biće i nije lako s tim vladati (hercegovci imaju poslovicu: potisnuto jače sve to više skače- odnosi se na nešto drugo, ali može se i tu primijeniti), iako bi svećenici baš zato jer su odabrali služiti Bogu trebali više misliti na disciplinu tijela i duha. O disciplini tijela imam svoje mišljenje, ali o tome ako me tko upita u komentarima.
Kažem im: danas se na nas vjernike gleda kao na čudake. Ovdje na blogu svi će se s tim složiti. Znam da u društvu, vrlo često šarolikom , rijetko i s oprezom govorim o vjeri. Inače izgledam kao muslimanke koje po Europi šetaju onako kamuflirane ( ne zamjeram samo žalim žene. Strašno je to nepovjerenje i kazna za ne znam što. Muška moć) i unose nemir i ljutnju. Žene su u većini poznatog svijeta mukotrpno izborile pravo glasa, još ne možemo govoriti o ravnopravnosti, da bi mirno gledale vraćanje u daleku prošlost.
Znam, sve se više zapetljavam. Skačem sa teme na temu, ali ako pogledamo i taj početak pred 2000 godina Isus se nije zatvorio unutar debelih zidova svojih interesa i uživao u razmišljanju i samoći. Hodao je unaokolo i tumačio. Govorio je o vrijednostima koje bi trebali slijediti kako bi život i patnja, naročito patnja imali smisla. Nije to bilo jednostavno. Osuđivan i prozivan od pismoznanaca, onih koji su 'znali što treba a što ne treba raditi po zakonu' do tragične smrti na križu da nam pokaže da za ideale i idealno treba žrtvovati i život.
Pismoznanci, farizeji itd. govorili su iz Institucije židovske vjere. Dugo su se kroz povijest vukli uz jednog Boga. Opominjani na razne načine (događaji, proroci itd.) da ustraju na putu pravde. Stvarali zakone i zakonike, ponavljali ih dok Bog nije odlučio među svoj izabrani narod poslati i samog Sina. I što Sin radi?
Ne zatvara se u kule bjelokosne jer dolazi od Boga i sam Božji sin.
Donosi nadu i onima koji su od nade daleko.
Druži se s najgorima. Kaže: nisam došao spasiti pravednike, nego one koji to nisu.
Draža mu je bila nesretna žena koju su zbog preljuba kamenovali ( U Iranu to i danas rade), nego oni koji se IZVANA drže zakona. Izvana gladac unutra jadac ili obrnuto.
Nije meni laka. Koliko sam godina naslagala a još se pitam i mučim, ali se i radujem.
Razveselila me je ta mlada časna. Onako smišno skakući u svom odjelu redovnice. Lijepoga glasa i puna radosti.
I njene druge redovnice ozarene i sretne što ih tako divno predstavlja. Svega su se odrekle. Ukinimo im još to malo radosti. U kut i klečanje na soli.
A onaj istetovirani 'glazbenik' ...valjda. Pun sotonskih tetovaža! Pa što!?
Ovaj je svijet pun raznih vragova. Sve naše političke stranke vrve njima.
Sanaderi, Vidoševići i slični njima. Zagrebe li se po svim strankama svugdje ih ima.
Knezovi ovoga svijeta. Isus je poslao svoje učenike da evangeliziraju.
Može se to raditi i u zatvorenim redovničkim samostanima, ne kažem , ali mlada časna sestra napravila je puno svojim nastupom.
Pokazala je da su i redovnice ljudska bića i možda nekom dala priliku da razmisli o Bogu. Možda je i od nas otjerala kojeg vraga .
Želim joj najbolje u životu pa kuda god je on u budućnosti vodio.

skaska
Lion Queen
pametni zub
propheta nemo
Trill
ANCHI, i to je život
borgman
Zona Z.
wiseguy
feby
inspektor Clouseau
NEMANJA
DivanSkitnje
anasta
Pupa
greentea
bjeli vuk
sebi pripadam
delfina
onakojatrcisvukovima
Catma
Koraljka
promatram, razmišljam
Gandalf
Wall
Don Blog
Zvone Radikalni
Preko ruba znanosti
MODESTI BLEJZ
Cerovac komentira
Arhangel
Babl
Irida
tragicnamisao
Pero Panonski
NF
Sanja
Big Blue
Helada
saraja azra