Možda će vas zanimati.
Pisala sam o značenju boje i odjeće u liturgiji.
Liturgija je danas naziv za službu Božju u kršćanstvu.
Inače je grčkog porijekla. Sastavljena je od dva termina:
Lentus = narod
Ergos= djelo
Označavala je kod Grka aktivnost u korist naroda. Napr. Organizaciju predstava, obavljanju javnih službi. U izvornom značenju nije imala sakralni karakter. Tek kasnije će se primjenivati i na području rituala.
U početku je bila bijela boja. Bijela odjeća. Boja prirodnog lana. I sam je Isus hodao u bijeloj haljini.
Bijela boja je boja čistoće ( nije bezrazložno dugo vladala bolnicama ), ali i boja svijetla.
No vratimo se na trenutak samoj činjenici odijevanja.
Što ljudima znači odjeća? Ukras ili zaštita?
Muškarac i žena, čovjek i čovječica, u početku su živjeli u raju sve dok nisu , nagovoreni zmijom, prekršili zapovijed Božju nakon čega su zajedno sa zmijom istjerani iz raja.
Izvještaj o stvaranju kaže da su bili goli. Nakon što su pojeli voćku sa stabla odjednom su se zasramili svoje golotinje . Spleli su smokvino lišće i pokrili su se. Post 3,8 : Uto čuju korak Jahve, Boga, koji je šetao vrtom za dnevnog povjetarca. (Kod ove lirske slike Boga, njegove šetnje vrtom i dnevnog povjetarca dođe mi se zaustaviti pisati i pridružiti se Bogu u šetnji. )
I sakriju se – čovjek i njegova žena među stabla u vrtu. Preskočimo malo teksta i zaustavimo se na Božjem pitanju: Tko ti kaza da si go?
Što u ovom slučaju znači golotinja? Bog je stvorio gole ljude. Muškarca i ženu. Oni su se šetali po rajskom vrtu takovi kakvi su stvoreni. Što se dogodilo, radi čega su se zasramili?
I danas postoje ljudi koji žive goli( neka plemena) i nemaju nikakvog srama zbog toga.
Pisac ili pisci „Na vrelu liturgije“ pokušavaju sram prvog čovjeka i žene (iako mi prsti po tastaturi lete na redoslijed :ženu i čovjeka – žena na prvom mjestu ili bar jednakopravna, ali suzdržavam se pa stavljam čovjeka na prvo mjesto ) protumačiti unutarnjim stanjem golosti vlastite unutrašnjosti. Ta neće ih valjda Bog koji ih je stvorio gole suditi po tome što su goli!? Čak više nisu ni goli. Obukli su na sebe smokvin list, ali to im nije bilo dovoljno da iziđu pred lice Božje.
Ah, ta odjeća koja skriva pravo stanje stvari a Bog nas kuži. Jer što znači odjeća bez čovjeka? Samo smokvin list koji ima ulogu zastora. Odjeća kao pokrivalo koje skriva naše naravi ' jedaća voća' sa zabranjenog stabla, prosti mi Bože.
Kako god Bog ih je na kraju obukao u životinjsku kožu, što kod Židova ima duboku konotaciju . Značila je sramotu. Ropstvo. Čovjek obučen u kostrijet, životinjsku kožu, krzno bio je u stanju grijeha. Grješnom čovjeku ne priliči se ostati u raju. Više nije onaj kakvog ga je Bog stvorio. Izbačen je iz svijeta 'golosti', svijeta čiste unutrašnjosti u svijet u kojem će se predstavljati odjećom koju će nositi na sebi i na taj način skrivati ono što nosi u sebi.
Naravno unutrašnje i vanjsko bi se trebalo podudarati. Tome ljudi uglavnom teže. Ravnoteži. Na kraju to ih vanjsko predstavlja. Čovjek bira svoju odjeću. Želi se u njoj dobro osjećati. Bog ga je istina obukao u životinjsku kožu. To jest kazna, ali poslao ga je u svijet na neku vrst popravka. Nije ga uništio. Dao je čovjeku, čovječanstvu mogućnost da se svojim snagama vrati u rajski vrt. Dao mu je život, razum, slobodu da odlučuje, imaginaciju da stvara i još ga cijelim putom k tom cilju- povratku na izvor podučava i vodi.
Čovjek sad ima odjeću. Birat će odjeću koja će ga predstavljati. Njenu teksturu i boju. Ono što skriva u sebi pokušat će pokazati u boji i izgledu odjeće.
Prolaze stoljeća obučenog čovjeka koji se traži. Napreduje li?
Što govori njegovo drugo lice, njegova odjeća?
Čini li ga ona manje ili više čovjekom? Ili Bogu koji ga je stvorio na svoju sliku i priliku?
Bog šalje upozorenja. Šalje konačno i vlastitog sina. U sinovo vrijeme odjeća je uglavnom bila bijeli lan.
To je odjeća koju ljudi tog vremena nose na sebi. Isus čini nešto vrlo važno. Svojim životom i učenjem, a kasnije smrću i uskrsnućem oblači nas u sebe. Odijeva nam haljinu spasenja. Pokušava nas vratiti dostojanstvu prvog čovjeka i žene. Napravljene od oca koji je sve stvorio. U stanje dostojanstva prvih ljudi prije grijeha. Ljudi koji su bili 'goli' iznutra kao i izvana. Nisu imali što skrivati i nisu se imali čega sramiti.
Arom u S.Z. = gol ne znači isto što i mabuš, izraz koji govori o golosti u seksualnom, tjelesnom smislu. To je potrebno znati, jer se danas o golosti govori samo u seksualnom smislu, ane o duhovnoj komponenti neskrivanja unutrašnjeg – duhovnog.
U svakom slučaju u nakon S. Z. Sin u N. Z. dolazi kao Božja ruka spasa.
Isus Krist u Božji narod unosi nova pravila.
Sv Pavao Galačanima: „Svi koji smo u Krista kršteni, Kristom smo se zaodjenuli.“
Još smo u odjeći izvana, ali zaodjenuti smo Kristom iznutra. Poslije sina počinje dug hod 'odjeće' koja nas predstavlja u svijetu u kojem živimo.
Odijelo ne čini čovjeka, ali čovjek može odijelom slati poruke. Ono skriveno u sebi na neki način skriti, ali ujedno u potrebi komunikacije i otkriti.
U svjetovnom životu nekad, ali i danas za svaku prigodu se oblačila druga odjeća. Za nedjelju u crkvu, za kazalište ili u svečanim prilikama kod slavlja. Time se davala važnost i poštivanje slavljeniku ali i događaju.
Odjelom se dokazivao i dokazuje statusni simbol, ali i pripadnost. Mogućnosti odjeće su ogromne. Univerzalna jeans govori na mnogo načina. Govori o pripadnosti većini koja slobodnije misli i ne opterećuje se etiketama, ali jednako tako može voditi u bezličnost ili u neku vrst uniforme.
Vojska, bankovni činovnici/ce, burzovni službenici, kondukteri, mornari, liječnici/ce, bolničari/ke , svećenici, časne sestre ,pripadnici određenih poduzeća odjećom pokazuju pripadnost poslu kojeg obavljaju. Njihova odjeća ne govori ništa o onom što oni iznutra jesu, govori samo o poslu kojeg obavljaju, iako ljudi vrlo često i nisu ništa drugo van svojih zanimanja i odjela koje oblače.
Odjeća može imati funkciju zaštite (vatrogasci).
Misli se da je prva odjeća bila ukrasnog karaktera. Ogrlice, narukvice i slično.
Ono što nas zanima je odjeća u kršćanstvu.
Odjeća koja više nije svjetovna odjeća nego ulazi u prostor Svetog. Radi se o liturgijskoj odjeći kojom se prisjećamo i rekapituliramo naš odnos s Bogom.
Pomno je birana jer je trebala voditi o oblačenju u 'haljinu spasenja'(Izaija: Radošću silnom u Gospodinu se radujem jer me odjenu u haljinu spasenja). Trebalo je vremena da se osmisli. U početku su to bile bijele haljine.
Bijela haljina je bila odjeća građanskog sloja Rimljana.
Nekoliko se stoljeća svećenik koji je vodio liturgiju razlikovao od ostalih jedino po mjestu koje je za vrijeme liturgije zauzimao, a ne po odjeći. S vremenom će svećenici liturgijsko ruho odijevati preko svakodnevne haljine.
U srednjem vijeku počinje oblikovanje liturgijskog ruha. Odjeća liturgije ima metaforično značenje. To je odnos čovjeka i Boga u svim nijansama dostupnim čovjeku.
Tu svakako treba spomenuti i boje. Čovječanstvo živi u bojama. Boje liturgijske odjeće prate liturgijsku godinu. Oznake su naših percepcija boja u pojedinom vremenu Isusovog puta. Njegova rođenja i kraja do uskrsnuća.
„Liturgijske je boje zato moguće razumjeti samo u svjetlu vjere.“ ( Na vrelu liturgije)
Duga povijest kršćanstva uključivala je i lutanja i zastranjena na svaki način. U nauku, ali u odjeći .
Vremena su se mijenjala, kao i običaji. Ali na umu je uvijek trebalo imati ono bitno; slijediti osnovnu misao i pokušati se zaodjenuti se Kristom.
U Bibliji postoji raznolikost u nazivima boja. Uspoređuju se sa bojama koje se nalaze u prirodi. Ima više primjera kao što je riječ adom koja je boja krvi, ali isto tako boja grožđa ili izlazak sunca itd.
I mi kažemo za nekoga da je plav, a to su zapravo ljudi žute, svijetle boje kose.
Boja asocira na naša stanja kao i stanja u liturgiji. Osjetljivost oka i stanja duha traže vrhunsku estetiku. To bi trebalo uvijek imati na umu. Kroz estetiku ruha i boje jednako kao u riječi i pokretima trebalo bi svaki put iznova kroz liturgiju osjetiti ona stanja duha koje su osjećali Isusovi suvremenici. Vjeru u lik Božjeg sina, nadu u spasenje.
Spasenjsko ruho i spasenjske boje trebalo bi biti usklađene sa našom vizijom spasenja. Tkanina od pravih materijala i boja koja nas asocira na pojedini događaj. Nažalost to se danas često zaboravlja pa se u izboru ponovo kao i kod izbora svjetiljki podliježe praktičnom i vrlo često umjetnom materijalu. To se u liturgiji ne bi smjelo događati, jer se na taj način gubi smisao.
U Općoj uredba Rimskog misala 344 stoji: „ljepotu i otmjenost liturgijskog ruha ne valja tražiti u obilju ukrasa koji se dodaju, nego u materijalu koji se upotrebljava te u samom obliku ruha.“ (Na vrelu liturgije)
Liturgijske boje su: Bijela, zelena, crvena i ljubičasta.
Bijela boja prati kršćanstvo od samog početka. Ona asocira na svjetlo, čistoću, na samog Isusa i prve kršćane. Zelena boja je boja nade, crvena boja u liturgiji je boja slavlja, ljubičasta u pokorničkim danima.
Od Inocenta III do drugog vatikanskog koncila bilo je raznih pokušaja uvođenja ili dokidanja ( naročito mjesnih, pojedinačnih) običaja u crkvenom odabiru boja.
Vrlo često mi vjernici ne razmišljamo da boja ima svoje značenje u nama samima.
Probudimo se i kažemo: danas mi je sve ružičasto ili danas je sve crno.
Kakve je boje dan ili naši odnosi. Kakve su boje ljudi? Netko govori samo o bolesti i smrti, nekoga doživljavamo kao šarenu proljetnu livadu.
Kad dolazimo na sveta mjesta želimo u cijeloj atmosferi pronaći put koji će nas dovesti u stanja sreće, zaštićenosti, nade susreta s Bogom koji nas voli.
Osobno volim boje prazne crkve u kojima se čuje glazba. Zatvorim oči i dalje vidim istu crkvu, ali u svijetlim bojama, najčešće okupanu svjetlom. Netko, nadam se da ima veze s Bogom naslanja ruku na moje rame, uzima me u zagrljaj i ja sam dio tog svijetla i lakoće.
Ili :
U mašti, ali sad sve češće pišem o tome, odlazim na zelenu klupu uz more, na kojoj sam u međuvremenu, također u mašti, nacrtala bezbroj šarenog cvijeća i susrećem se s ljudima i Bogom.
Volim pitanja, odgovore, razgovore sa svima njima. Bog je u mojoj mašti ponekad mlad, ponekad star, ali i neodređene dobi što mi na kraju nije ni važno. Ima i psa koji trčkara okolo. Ponekad razmišljam da ga psić čini jednim od nas, i to me malko zbunjuje, ali i veseli. Obično dolazi do mene hodajući po moru, iako nisam posve sigurna u to. Nekad me umiri, ali obično daje dvosmislene odgovore koji me nasmiju ili mi daju misliti.
Ali, rado sam na klupi u iščekivanju Gospodina s psom ili bez njega. Uz mirise lažine, plavilo mora i zvuk morskog valjanja po žalu. Kad u jutarnjem buđenju dana s pomiješanim osjećajima nade i nevjerice ugledam Gospodinov lik tamo iz pravca Šolte kako lagano hoda preko mora- istina malo u izmaglici, moje žensko srce pomisli da nije tako nevažna i da u Gospodinovom okružju punom boja svijetlosti i razno raznih naravi i ljudi ima neko sićušno mjesto za nju, ali i za sve ljude na ovom svijetu kakvi god boja, naravi bili i kakvu god odjeću imali na sebi.
I molim ga da svi budemo spašeni.
Evo malo odjeće iz Izraela:
Oznake: boje, spasenje, liturgija
PISMENE IZJAVE OSIGURANIKA CROATIA OSIGURANJA
2) Nakon razvoda od moga supruga svako općenje preuzeo je moj odvjetnik.
3) Između ostalog, prije moje prve prometne nezgode i nakon moje zadnje prometne nezgode nisam imao nikakvih prometnih nezgoda.
4) Pješak je odjednom sišao sa nogostupa i bez riječi nestao ispod mog vozila...
5) Morala sam ispuniti toliko obrazaca da bi mi skoro bilo draže da moj dragi suprug uopće nije preminuo...
6) Na nekim mjestima je u međuvremenu pao snijeg. Cesta je stoga mjestimično bila stvarno klizava. Pokušao sam zakočiti. Borio sam se koliko god sam mogao ali nije pomoglo. Udario sam u ogradu i postao bez svjestan. Tu je bio kraj mojoj svijesti.
7) Pregazio sam čovjeka. On je priznao svoju krivicu pošto mu se to već jednom dogodilo...
8) Na kraju sam živaca i borim se sa teškim kastritisom.
9) Kada sam došao kući greškom sam skrenuo na pogrešni kolni prilaz i udario u drvo koje na tom mjestu kod mene ne stoji.
10) Ne znam tko mi je ukrao novčanik obzirom da nitko od moje rodbine nije bio u blizini.
11) Izašao sam na cestu, od jednom je i slijeva i zdesna naišlo puno vozila, nisam znao kuda bi i tada su me udarili sa svih strana.
12) Vaši argumenti su stvarno slabi. Za takve mučke izgovore morate tražiti veću budalu, a to teško da ćete naći.
13) Policijsko vozilo mi je dalo signal da se zaustavim. Ja sam našao stup i zaustavio se.
14) Pješak očito nije znao u kojem pravcu bi išao, pa sam ga pregazio.
15) Danas Vam pišem prvi i posljednji put i ako mi ne odgovorite opet ću Vam pisati.
16) Moj sin nije srušio tu ženu. On je samo pokraj nje prošao a ona je od propuha pala.
17) Prihoda od uzgoja stoke više nemamo. Sa smrću moga supruga sva stoka je otišla sa imanja.
18) Kada sam htio stati na kočnicu, iste više nije bilo.
19) Nije mi potrebno životno osiguranje. Želim da svi budu stvarno tužni kada umrem.
20) Moje vozilo je jednostavno samo išlo ravno, što u zavoju neminovno vodi do slijetanja s ceste.
21) Vozio sam unazad niz strmu cestu, probio sam ogradu i udario u kuću. Jednostavno se nisam mogao sjetiti gdje je kočnica.
22) Naša vozila su se sudarila točno u trenutku kada su se srela.
23) Sve račune koje dobijem ne platim odmah jer za to nemam novaca nego ih ubacim u veliki bubanj iz kojega početkom svakog mjeseca povezanih očiju izvučem tri koja tada platim. Molim Vas da se strpite dok Vas ne pogodi sreća.
24) Na žalost je moj otac podlegao svojoj strašću za lovom, zamijenili su ga sa divljom svinjom i upucali ga.
25) Odmah nakon smrti moga supruga postala sam udovica.
26) Udario sam sa svojim vozilom o cestovni odbojnik, okrenuo sam se na krov i tada sam izgubio kontrolu nad vozilom.
27) Na raskrižju sam imao nepredviđeni napad daltonizma.
28) Drugo vozilo je udarilo u moje bez da mi prethodno najavi svoju namjeru.
29) Velikom brzinom mi se približavao rasvjetni stup. Pokušao sam ga cik-cak vožnjom izbjeći ali me je svejedno pogodio u hladnjak.
30) I prije nego što sam ga udario bio sam uvjeren da taj starac nikada neće stići na drugu stranu ulice.
31) Nevidljivo vozilo je došlo niotkud, udarilo u mene i nestalo bez traga.
Oznake: smijeh
Oznake: putovanje
U Iran sam otišla donekle informirana. Ali, nekako, ne znam hoću li znati objasniti, sve je premašilo moja očekivanja. Arheološka nalazišta, kulture koje su gazile jedna drugu, a opet se miješale stvorile su sadašnje stanje. Jednu veliku zemlju po površini, ali i po broju stanovnika.
Evo malo o Iranu s internetskih stranica. Ima toga puno više, ali sumnjam da vam se sve to da čitati, pa sam pejstala tek toliko da imate nekog znanja. Ako vam je do više znanje naći ćete ga. Neka mi oproste oni koji uistinu znaju više.
-----------------
……Iranska povijest proteže se na više tisuća godina i jedna je od najstarijih na svijetu. Pokriva velik broj civilizacija koje su živjele na iranskoj visoravni, od Šahri Sohte (Spaljenog grada) u Sistanu iz brončanog doba te Džiroftske kulture i Elamitskog kraljevstva, preko Ahemenidskog, Partskog i Sasanidskog Carstva, sve do današnje Islamske Republike Irana.
Iran je od najranije povijesti multietnička država sastavljena golemom većinom od iranskih naroda među kojima već tisućljećima dominiraju Perzijanci koji danas čine oko 60 % današnjeg stanovništva Irana, a slijede ih Azeri (turkofoni), Kurdi, Beludži, itd. Službena religija je šijitski islam 12. imama dok u ostale priznate religije spadaju kršćanstvo, judaizam i zoroastrizam. Perzijski jezik je uz više regionalnih glavnim službenim jezikom u zemlji, odnosno jedan od najstarijih svjetskih službenih jezika u neprekidnoj upotrebi do današnjeg dana.
Sadašnji politički sustav islamske republike plod iranske revolucije iz 1979. godine. Prema ustavu iz 1979. godine, iranski politički sustav sastoji se od više isprepletenih upravnih tijela poput parlamenta, predsjednika, vijeća stručnjaka i vrhovnog vođe.
Iranska kultura je dugo vremena bila dominantna kultura na prostoru Bliskog istoka i središnje Azije, a perzijski je smatran jezikom intelektualaca. Gotovo svi filozofski, znanstveni i književni radovi u islamskim carstvima pisani su pahlavijem, te prevedena na arapski jezik.
Iransku kulturu karakterizira mnoštvo običaja i tradicija, islam u šijitskom obliku, jezik, bogata mitologija, veze sa zoroastrizmom, bogata umjetnost, te poezija i perzijska, kurdska, azerska i druge književnosti.
Vrlo važna karakteristika kulture je i perzijska uljudnost tarof (*9'1A) koja nalaže poštovanje prema starijima i prema ženama, upotrebu pristojnog jezika i široku gostoljubivost prema strancima……
------------------------------------
Zoroastrizam je prva monoteistička religija svijeta. Bog, vrhovnik se zove Ahura Mazda. Istina religija je malo opterećena zlom kao svojevrsnim drugim Bogom. O tome bi se dalo govoriti, ali ja ću preči na svoje dojmove. (očekujem mišljenje vajrapanija)
Perzijska uljudnost tarof (*9'1A) toliko je ogromno iznenađujuća da prekriva sve nedaće koji taj, uistinu lijepi, narod doživljava.
Lijepi narod. Žene i muškarci. Drugačiji su. Decentna ponašanja i izgleda. Dobre volje. Pokazuju svoju gostoljubivost. Smiješe se. Silno su se željeli slikati s nama. Kažu nam: Dobro došli u našu zemlju.
Ne prose. Nisu agresivni trgovci. Tu i tamo jedno i drugo, ali diskretno. Možda ih zakoni sprečavaju, ali rekla bih da nije tako. To je u njima.
Impresionira briga o vodi i vrtovima. Čuveni perzijski vrtovi sa razvedenim kanalima i navodnjavanjem.
Puno nalazišta. Isplatilo se pogledati ostatke starih civilizacija.
Nadam se da neće doći do rata. Dosta su ih imali. Bilo bi dosta s revolucijama. Trebalo bi zemlju prepustiti evoluciji. Stanovništvu i vremenu sazrijevanja.
Tamo se rađaju djeca koja će misliti svojim glavama.
Nažalost, za sada, tamo vladaju vjerski zakoni.
E sad, koje vjere. Je li to islam? Islam je svakako, ali koji islam. Ne znam, ne znam.
Više ne znam ni što je sa mojom vlastitom vjerom. Toliki prezir prema ženama. Mislim i kod nas.
Skreću mi misli, ali onog trena kad smo stupili na tlo (joj sintagme) Irana virilo nam je samo malko kosice ispod marame, a ja… ja sam odjednom ušla u neko strano tijelo i postala pomalo bijesna. Svakako nesretna. Kao konj sa onim štitnicima sa strane (još mi, imaginarno, stoje sa strane glave i ograničuju me).
Treći dan smo kupili neku vrstu ruže. Zakačili na glavu pa smo sve izgledale kao Nefertiti.
Nismo se toliko šminkali kao lijepe Iranke. Nešto moraju. Iako sve su smjelije. Dignut će se na noge i maknuti sva ta glupa ograničenja.
S hranom smo malo nezadovoljni. I s wceima također, ali hoteli su prvorazredni.
Kako god restorani su puni. Ljudi putuju. Običaj im je izletnički puniti parkove. Cijele obitelji. Tata, mama, bake (ili prve žene- teško je znati. Vodička nam kaže da su monogamni,ali na selu… itd.; pa onda postoji i brak koji može trajati od 15 minuta ili do kraja života – ostavljam mašti na volju što je to). Djeca. Čak spavaju kao u kampovima- po danu po noći.
Htjela sam samo lijepo. Mi smo turisti. Ima se što vidjeti, ali s druge strane netko je upitao što se događa kod preljuba pa je vodička objasnila:
U svakom slučaju treba ga dokazati. Ne rekla kazala nego tri svjedoka koja su to vidjela. Muškarci se nekako izvuku, ali za ženu slijedi kamenovanje. Iskopa se rupa i ženi viri samo glava. Gađaju je kamenčićima – nikako ne velikim kamenjem. Ako nakon dva dana (čini mi se da su spomenuta dva dana) preživi slobodna je. Može ići gdje hoće. Rijetke prežive.
Istina muž može reći da on to ne vjeruje i onda joj se neće dogoditi kamenovanje.
Mislim o mojoj prijateljici- finoj gospođi iz Beča. Ona neće nikad posjetiti Iran.
Ni ja više neću. Premalo je vremena za ponavljanje.
Ima još nešto. Kad god se vratim s istoka zaključim kako je Hrvatska čista, ali kad se vratim sa zapada vidim koliko smo prljavi.
O korupciji, mitu, nepotizmu, bogaćenju neću govoriti. To nam je i ovdje vrlo dobro poznato.
Ali, ako imate prigodu pođite u Iran. Isplati se.
Ovo smo mi
< | rujan, 2013 | > | ||||
P | U | S | Č | P | S | N |
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 |
Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv
Vratila sam se malo unatrag u svom slušanju određenih predmeta zbog psihologije religioznosti, iako se predmet službeno zove psihologija religije, ali pravi je naziv onaj prvi jer objašnjava zašto su ljudi (neki) religiozni.
Psihologija, kao i ostale naučne discipline vade se na statistike, ispitivanja , postotke, eksperimente. Razne teorije koje padaju u vodu kad se pojave nove, kao i cjelokupna nauka do sada. Po meni ništa manje maglovito nego i ostale discipline kao filozofija od koje je sve počelo.
Počelo je od riječi. Od logosa. Sve na logosu počiva. Da se čovjek smrzne. Ili bude sretan. Pitanje je opstanka. Velike obmane, iako kad se uštipnem znam da boli, ako i to nije varka.
Kako god mladi profesor mogao bi mi biti sin, a studenti moja unučad. A ja sam zadovoljna.
Pitanje je koje sebi postavljam: kuda nas Institucija vodi?
O tom malo kasnije.
Drago mi je kako profesor uvlačeći nas u temu, tumačeći neku od teorija, pušta, ali pri tom i kanalizira naše rasprave. Kažem naše jer i ja se na kraju uključim iako odlučim da neću.
Šaroliko je to društvo. Sastavljeno od onih koji će kasnije, ili su već, ostati u nekoj od zajednica, redovničkih ili više svjetovnih. Ima tu muškarca i žena, bolje rečeno dječaka i djevojčica, a muškarci su ovdje kod mene na prvom mjestu jer je odnos snaga takav i u Crkvi. Hoću reći u propovijedima i obraćanjima uvijek kažu. Braćo i sestre. ( Iako komunizam koji ih je u svemu imitirao nije govorio drugovi i drugarice, nego baš obrnuto.) Ima i onih koji će se razočarati. Već sam ih srela. Ima budućih vjeroučiteljica i vjeroučitelja, onih koji su izišli iz duboko religioznih sredina, ali i onih koji se prvi put susreću sa religioznošću. Neki će nastaviti nešto drugo. Jedan dječak je umro. Od tumora. Bili smo od početka zajedno. Drag i pametan dječak. Njegova me smrt jako pogodila.
No dakle ovaj put, u sklopu teme, o časnoj sestri iz Italije koja je pjevala na nekim od onih natjecanja u pjevačkim i inim natjecanjima. Je li njen nastup, način ponašanja, izabrana pjesma u skladu s njenim pozivom? Mislim da je to postavljeno kao pitanje?
Rasprava se razbuktala.
A joj!!!
Što je to 'poziv' htjela sam pitati. Posvećenost Bogu. O.k. To mi je jasno, ali kako bi ta posvećenost Bogu trebala izgledati. U današnje vrijeme kad je mali čovjek iskorišten do maksimuma, iznevjeren, gubi na svaki način tlo pod nogama i više ne zna kome bi trebao vjerovati. A još ga čeka smrt.
U moje doba (ha ha ha) Crkva je bila svijetla točka. Mnogima od nas. Nisam tih 45 godina nikad doživjela ništa ružno. Učila sam i govorili su mi ono što me je zanimalo. Nikad nisam osjetila da me vjeroučitelj gleda kao predmet ... što ja znam ... recimo seksualnih naznaka koje danas isplivavaju na površinu i u tim redovima. U školi jesam.
Iako i tamo i ovamo je ljudski, ne opravdano, ali ljudski - čovjek je i seksualno biće i nije lako s tim vladati (hercegovci imaju poslovicu: potisnuto jače sve to više skače- odnosi se na nešto drugo, ali može se i tu primijeniti), iako bi svećenici baš zato jer su odabrali služiti Bogu trebali više misliti na disciplinu tijela i duha. O disciplini tijela imam svoje mišljenje, ali o tome ako me tko upita u komentarima.
Kažem im: danas se na nas vjernike gleda kao na čudake. Ovdje na blogu svi će se s tim složiti. Znam da u društvu, vrlo često šarolikom , rijetko i s oprezom govorim o vjeri. Inače izgledam kao muslimanke koje po Europi šetaju onako kamuflirane ( ne zamjeram samo žalim žene. Strašno je to nepovjerenje i kazna za ne znam što. Muška moć) i unose nemir i ljutnju. Žene su u većini poznatog svijeta mukotrpno izborile pravo glasa, još ne možemo govoriti o ravnopravnosti, da bi mirno gledale vraćanje u daleku prošlost.
Znam, sve se više zapetljavam. Skačem sa teme na temu, ali ako pogledamo i taj početak pred 2000 godina Isus se nije zatvorio unutar debelih zidova svojih interesa i uživao u razmišljanju i samoći. Hodao je unaokolo i tumačio. Govorio je o vrijednostima koje bi trebali slijediti kako bi život i patnja, naročito patnja imali smisla. Nije to bilo jednostavno. Osuđivan i prozivan od pismoznanaca, onih koji su 'znali što treba a što ne treba raditi po zakonu' do tragične smrti na križu da nam pokaže da za ideale i idealno treba žrtvovati i život.
Pismoznanci, farizeji itd. govorili su iz Institucije židovske vjere. Dugo su se kroz povijest vukli uz jednog Boga. Opominjani na razne načine (događaji, proroci itd.) da ustraju na putu pravde. Stvarali zakone i zakonike, ponavljali ih dok Bog nije odlučio među svoj izabrani narod poslati i samog Sina. I što Sin radi?
Ne zatvara se u kule bjelokosne jer dolazi od Boga i sam Božji sin.
Donosi nadu i onima koji su od nade daleko.
Druži se s najgorima. Kaže: nisam došao spasiti pravednike, nego one koji to nisu.
Draža mu je bila nesretna žena koju su zbog preljuba kamenovali ( U Iranu to i danas rade), nego oni koji se IZVANA drže zakona. Izvana gladac unutra jadac ili obrnuto.
Nije meni laka. Koliko sam godina naslagala a još se pitam i mučim, ali se i radujem.
Razveselila me je ta mlada časna. Onako smišno skakući u svom odjelu redovnice. Lijepoga glasa i puna radosti.
I njene druge redovnice ozarene i sretne što ih tako divno predstavlja. Svega su se odrekle. Ukinimo im još to malo radosti. U kut i klečanje na soli.
A onaj istetovirani 'glazbenik' ...valjda. Pun sotonskih tetovaža! Pa što!?
Ovaj je svijet pun raznih vragova. Sve naše političke stranke vrve njima.
Sanaderi, Vidoševići i slični njima. Zagrebe li se po svim strankama svugdje ih ima.
Knezovi ovoga svijeta. Isus je poslao svoje učenike da evangeliziraju.
Može se to raditi i u zatvorenim redovničkim samostanima, ne kažem , ali mlada časna sestra napravila je puno svojim nastupom.
Pokazala je da su i redovnice ljudska bića i možda nekom dala priliku da razmisli o Bogu. Možda je i od nas otjerala kojeg vraga .
Želim joj najbolje u životu pa kuda god je on u budućnosti vodio.
skaska
Lion Queen
pametni zub
propheta nemo
Trill
ANCHI, i to je život
borgman
Zona Z.
wiseguy
feby
inspektor Clouseau
NEMANJA
DivanSkitnje
anasta
Pupa
greentea
bjeli vuk
sebi pripadam
delfina
onakojatrcisvukovima
Catma
Koraljka
promatram, razmišljam
Gandalf
Wall
Don Blog
Zvone Radikalni
Preko ruba znanosti
MODESTI BLEJZ
Cerovac komentira
Arhangel
Babl
Irida
tragicnamisao
Pero Panonski
NF
Sanja
Big Blue
Helada
saraja azra