odmak

ponedjeljak, 23.09.2013.

Boje i odjeća

Možda će vas zanimati.
Pisala sam o značenju boje i odjeće u liturgiji.
Liturgija je danas naziv za službu Božju u kršćanstvu.
Inače je grčkog porijekla. Sastavljena je od dva termina:
Lentus = narod
Ergos= djelo
Označavala je kod Grka aktivnost u korist naroda. Napr. Organizaciju predstava, obavljanju javnih službi. U izvornom značenju nije imala sakralni karakter. Tek kasnije će se primjenivati i na području rituala.

U početku je bila bijela boja. Bijela odjeća. Boja prirodnog lana. I sam je Isus hodao u bijeloj haljini.
Bijela boja je boja čistoće ( nije bezrazložno dugo vladala bolnicama ), ali i boja svijetla.

No vratimo se na trenutak samoj činjenici odijevanja.

Što ljudima znači odjeća? Ukras ili zaštita?

Muškarac i žena, čovjek i čovječica, u početku su živjeli u raju sve dok nisu , nagovoreni zmijom, prekršili zapovijed Božju nakon čega su zajedno sa zmijom istjerani iz raja.

Izvještaj o stvaranju kaže da su bili goli. Nakon što su pojeli voćku sa stabla odjednom su se zasramili svoje golotinje . Spleli su smokvino lišće i pokrili su se. Post 3,8 : Uto čuju korak Jahve, Boga, koji je šetao vrtom za dnevnog povjetarca. (Kod ove lirske slike Boga, njegove šetnje vrtom i dnevnog povjetarca dođe mi se zaustaviti pisati i pridružiti se Bogu u šetnji. )
I sakriju se – čovjek i njegova žena među stabla u vrtu. Preskočimo malo teksta i zaustavimo se na Božjem pitanju: Tko ti kaza da si go?
Što u ovom slučaju znači golotinja? Bog je stvorio gole ljude. Muškarca i ženu. Oni su se šetali po rajskom vrtu takovi kakvi su stvoreni. Što se dogodilo, radi čega su se zasramili?

I danas postoje ljudi koji žive goli( neka plemena) i nemaju nikakvog srama zbog toga.

Pisac ili pisci „Na vrelu liturgije“ pokušavaju sram prvog čovjeka i žene (iako mi prsti po tastaturi lete na redoslijed :ženu i čovjeka – žena na prvom mjestu ili bar jednakopravna, ali suzdržavam se pa stavljam čovjeka na prvo mjesto ) protumačiti unutarnjim stanjem golosti vlastite unutrašnjosti. Ta neće ih valjda Bog koji ih je stvorio gole suditi po tome što su goli!? Čak više nisu ni goli. Obukli su na sebe smokvin list, ali to im nije bilo dovoljno da iziđu pred lice Božje.
Ah, ta odjeća koja skriva pravo stanje stvari a Bog nas kuži. Jer što znači odjeća bez čovjeka? Samo smokvin list koji ima ulogu zastora. Odjeća kao pokrivalo koje skriva naše naravi ' jedaća voća' sa zabranjenog stabla, prosti mi Bože.
Kako god Bog ih je na kraju obukao u životinjsku kožu, što kod Židova ima duboku konotaciju . Značila je sramotu. Ropstvo. Čovjek obučen u kostrijet, životinjsku kožu, krzno bio je u stanju grijeha. Grješnom čovjeku ne priliči se ostati u raju. Više nije onaj kakvog ga je Bog stvorio. Izbačen je iz svijeta 'golosti', svijeta čiste unutrašnjosti u svijet u kojem će se predstavljati odjećom koju će nositi na sebi i na taj način skrivati ono što nosi u sebi.

Naravno unutrašnje i vanjsko bi se trebalo podudarati. Tome ljudi uglavnom teže. Ravnoteži. Na kraju to ih vanjsko predstavlja. Čovjek bira svoju odjeću. Želi se u njoj dobro osjećati. Bog ga je istina obukao u životinjsku kožu. To jest kazna, ali poslao ga je u svijet na neku vrst popravka. Nije ga uništio. Dao je čovjeku, čovječanstvu mogućnost da se svojim snagama vrati u rajski vrt. Dao mu je život, razum, slobodu da odlučuje, imaginaciju da stvara i još ga cijelim putom k tom cilju- povratku na izvor podučava i vodi.

Čovjek sad ima odjeću. Birat će odjeću koja će ga predstavljati. Njenu teksturu i boju. Ono što skriva u sebi pokušat će pokazati u boji i izgledu odjeće.
Prolaze stoljeća obučenog čovjeka koji se traži. Napreduje li?
Što govori njegovo drugo lice, njegova odjeća?
Čini li ga ona manje ili više čovjekom? Ili Bogu koji ga je stvorio na svoju sliku i priliku?

Bog šalje upozorenja. Šalje konačno i vlastitog sina. U sinovo vrijeme odjeća je uglavnom bila bijeli lan.
To je odjeća koju ljudi tog vremena nose na sebi. Isus čini nešto vrlo važno. Svojim životom i učenjem, a kasnije smrću i uskrsnućem oblači nas u sebe. Odijeva nam haljinu spasenja. Pokušava nas vratiti dostojanstvu prvog čovjeka i žene. Napravljene od oca koji je sve stvorio. U stanje dostojanstva prvih ljudi prije grijeha. Ljudi koji su bili 'goli' iznutra kao i izvana. Nisu imali što skrivati i nisu se imali čega sramiti.

Arom u S.Z. = gol ne znači isto što i mabuš, izraz koji govori o golosti u seksualnom, tjelesnom smislu. To je potrebno znati, jer se danas o golosti govori samo u seksualnom smislu, ane o duhovnoj komponenti neskrivanja unutrašnjeg – duhovnog.
U svakom slučaju u nakon S. Z. Sin u N. Z. dolazi kao Božja ruka spasa.
Isus Krist u Božji narod unosi nova pravila.
Sv Pavao Galačanima: „Svi koji smo u Krista kršteni, Kristom smo se zaodjenuli.“

Još smo u odjeći izvana, ali zaodjenuti smo Kristom iznutra. Poslije sina počinje dug hod 'odjeće' koja nas predstavlja u svijetu u kojem živimo.
Odijelo ne čini čovjeka, ali čovjek može odijelom slati poruke. Ono skriveno u sebi na neki način skriti, ali ujedno u potrebi komunikacije i otkriti.

U svjetovnom životu nekad, ali i danas za svaku prigodu se oblačila druga odjeća. Za nedjelju u crkvu, za kazalište ili u svečanim prilikama kod slavlja. Time se davala važnost i poštivanje slavljeniku ali i događaju.
Odjelom se dokazivao i dokazuje statusni simbol, ali i pripadnost. Mogućnosti odjeće su ogromne. Univerzalna jeans govori na mnogo načina. Govori o pripadnosti većini koja slobodnije misli i ne opterećuje se etiketama, ali jednako tako može voditi u bezličnost ili u neku vrst uniforme.
Vojska, bankovni činovnici/ce, burzovni službenici, kondukteri, mornari, liječnici/ce, bolničari/ke , svećenici, časne sestre ,pripadnici određenih poduzeća odjećom pokazuju pripadnost poslu kojeg obavljaju. Njihova odjeća ne govori ništa o onom što oni iznutra jesu, govori samo o poslu kojeg obavljaju, iako ljudi vrlo često i nisu ništa drugo van svojih zanimanja i odjela koje oblače.
Odjeća može imati funkciju zaštite (vatrogasci).
Misli se da je prva odjeća bila ukrasnog karaktera. Ogrlice, narukvice i slično.

Ono što nas zanima je odjeća u kršćanstvu.
Odjeća koja više nije svjetovna odjeća nego ulazi u prostor Svetog. Radi se o liturgijskoj odjeći kojom se prisjećamo i rekapituliramo naš odnos s Bogom.
Pomno je birana jer je trebala voditi o oblačenju u 'haljinu spasenja'(Izaija: Radošću silnom u Gospodinu se radujem jer me odjenu u haljinu spasenja). Trebalo je vremena da se osmisli. U početku su to bile bijele haljine.
Bijela haljina je bila odjeća građanskog sloja Rimljana.
Nekoliko se stoljeća svećenik koji je vodio liturgiju razlikovao od ostalih jedino po mjestu koje je za vrijeme liturgije zauzimao, a ne po odjeći. S vremenom će svećenici liturgijsko ruho odijevati preko svakodnevne haljine.
U srednjem vijeku počinje oblikovanje liturgijskog ruha. Odjeća liturgije ima metaforično značenje. To je odnos čovjeka i Boga u svim nijansama dostupnim čovjeku.

Tu svakako treba spomenuti i boje. Čovječanstvo živi u bojama. Boje liturgijske odjeće prate liturgijsku godinu. Oznake su naših percepcija boja u pojedinom vremenu Isusovog puta. Njegova rođenja i kraja do uskrsnuća.
„Liturgijske je boje zato moguće razumjeti samo u svjetlu vjere.“ ( Na vrelu liturgije)
Duga povijest kršćanstva uključivala je i lutanja i zastranjena na svaki način. U nauku, ali u odjeći .

Vremena su se mijenjala, kao i običaji. Ali na umu je uvijek trebalo imati ono bitno; slijediti osnovnu misao i pokušati se zaodjenuti se Kristom.
U Bibliji postoji raznolikost u nazivima boja. Uspoređuju se sa bojama koje se nalaze u prirodi. Ima više primjera kao što je riječ adom koja je boja krvi, ali isto tako boja grožđa ili izlazak sunca itd.

I mi kažemo za nekoga da je plav, a to su zapravo ljudi žute, svijetle boje kose.
Boja asocira na naša stanja kao i stanja u liturgiji. Osjetljivost oka i stanja duha traže vrhunsku estetiku. To bi trebalo uvijek imati na umu. Kroz estetiku ruha i boje jednako kao u riječi i pokretima trebalo bi svaki put iznova kroz liturgiju osjetiti ona stanja duha koje su osjećali Isusovi suvremenici. Vjeru u lik Božjeg sina, nadu u spasenje.

Spasenjsko ruho i spasenjske boje trebalo bi biti usklađene sa našom vizijom spasenja. Tkanina od pravih materijala i boja koja nas asocira na pojedini događaj. Nažalost to se danas često zaboravlja pa se u izboru ponovo kao i kod izbora svjetiljki podliježe praktičnom i vrlo često umjetnom materijalu. To se u liturgiji ne bi smjelo događati, jer se na taj način gubi smisao.
U Općoj uredba Rimskog misala 344 stoji: „ljepotu i otmjenost liturgijskog ruha ne valja tražiti u obilju ukrasa koji se dodaju, nego u materijalu koji se upotrebljava te u samom obliku ruha.“ (Na vrelu liturgije)

Liturgijske boje su: Bijela, zelena, crvena i ljubičasta.

Bijela boja prati kršćanstvo od samog početka. Ona asocira na svjetlo, čistoću, na samog Isusa i prve kršćane. Zelena boja je boja nade, crvena boja u liturgiji je boja slavlja, ljubičasta u pokorničkim danima.
Od Inocenta III do drugog vatikanskog koncila bilo je raznih pokušaja uvođenja ili dokidanja ( naročito mjesnih, pojedinačnih) običaja u crkvenom odabiru boja.
Vrlo često mi vjernici ne razmišljamo da boja ima svoje značenje u nama samima.
Probudimo se i kažemo: danas mi je sve ružičasto ili danas je sve crno.
Kakve je boje dan ili naši odnosi. Kakve su boje ljudi? Netko govori samo o bolesti i smrti, nekoga doživljavamo kao šarenu proljetnu livadu.
Kad dolazimo na sveta mjesta želimo u cijeloj atmosferi pronaći put koji će nas dovesti u stanja sreće, zaštićenosti, nade susreta s Bogom koji nas voli.
Osobno volim boje prazne crkve u kojima se čuje glazba. Zatvorim oči i dalje vidim istu crkvu, ali u svijetlim bojama, najčešće okupanu svjetlom. Netko, nadam se da ima veze s Bogom naslanja ruku na moje rame, uzima me u zagrljaj i ja sam dio tog svijetla i lakoće.

Ili :
U mašti, ali sad sve češće pišem o tome, odlazim na zelenu klupu uz more, na kojoj sam u međuvremenu, također u mašti, nacrtala bezbroj šarenog cvijeća i susrećem se s ljudima i Bogom.
Volim pitanja, odgovore, razgovore sa svima njima. Bog je u mojoj mašti ponekad mlad, ponekad star, ali i neodređene dobi što mi na kraju nije ni važno. Ima i psa koji trčkara okolo. Ponekad razmišljam da ga psić čini jednim od nas, i to me malko zbunjuje, ali i veseli. Obično dolazi do mene hodajući po moru, iako nisam posve sigurna u to. Nekad me umiri, ali obično daje dvosmislene odgovore koji me nasmiju ili mi daju misliti.
Ali, rado sam na klupi u iščekivanju Gospodina s psom ili bez njega. Uz mirise lažine, plavilo mora i zvuk morskog valjanja po žalu. Kad u jutarnjem buđenju dana s pomiješanim osjećajima nade i nevjerice ugledam Gospodinov lik tamo iz pravca Šolte kako lagano hoda preko mora- istina malo u izmaglici, moje žensko srce pomisli da nije tako nevažna i da u Gospodinovom okružju punom boja svijetlosti i razno raznih naravi i ljudi ima neko sićušno mjesto za nju, ali i za sve ljude na ovom svijetu kakvi god boja, naravi bili i kakvu god odjeću imali na sebi.
I molim ga da svi budemo spašeni.

Evo malo odjeće iz Izraela:
















Oznake: boje, spasenje, liturgija

23.09.2013. u 09:20 • 14 KomentaraPrint#

<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Dijeli pod istim uvjetima.

< veljača, 2017  
P U S Č P S N
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28          

Veljača 2017 (2)
Siječanj 2017 (3)
Prosinac 2016 (3)
Listopad 2016 (1)
Rujan 2016 (2)
Kolovoz 2016 (3)
Srpanj 2016 (4)
Lipanj 2016 (6)
Svibanj 2016 (6)
Travanj 2016 (6)
Ožujak 2016 (4)
Veljača 2016 (3)
Siječanj 2016 (4)
Prosinac 2015 (6)
Studeni 2015 (5)
Listopad 2015 (5)
Rujan 2015 (2)
Kolovoz 2015 (2)
Svibanj 2015 (3)
Travanj 2015 (1)
Veljača 2015 (3)
Siječanj 2015 (3)
Prosinac 2014 (2)
Studeni 2014 (5)
Listopad 2014 (3)
Rujan 2014 (2)
Kolovoz 2014 (2)
Srpanj 2014 (3)
Lipanj 2014 (3)
Svibanj 2014 (3)
Travanj 2014 (1)
Ožujak 2014 (2)
Veljača 2014 (3)
Siječanj 2014 (1)
Studeni 2013 (1)
Listopad 2013 (2)
Rujan 2013 (4)
Kolovoz 2013 (6)
Srpanj 2013 (4)
Lipanj 2013 (4)
Svibanj 2013 (4)
Travanj 2013 (2)
Ožujak 2013 (3)
Veljača 2013 (1)
Siječanj 2013 (5)
Prosinac 2012 (4)
Studeni 2012 (6)
Listopad 2012 (3)

Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv

VEDRINA

Vratila sam se malo unatrag u svom slušanju određenih predmeta zbog psihologije religioznosti, iako se predmet službeno zove psihologija religije, ali pravi je naziv onaj prvi jer objašnjava zašto su ljudi (neki) religiozni.

Psihologija, kao i ostale naučne discipline vade se na statistike, ispitivanja , postotke, eksperimente. Razne teorije koje padaju u vodu kad se pojave nove, kao i cjelokupna nauka do sada. Po meni ništa manje maglovito nego i ostale discipline kao filozofija od koje je sve počelo.
Počelo je od riječi. Od logosa. Sve na logosu počiva. Da se čovjek smrzne. Ili bude sretan. Pitanje je opstanka. Velike obmane, iako kad se uštipnem znam da boli, ako i to nije varka.

Kako god mladi profesor mogao bi mi biti sin, a studenti moja unučad. A ja sam zadovoljna.
Pitanje je koje sebi postavljam: kuda nas Institucija vodi?

O tom malo kasnije.

Drago mi je kako profesor uvlačeći nas u temu, tumačeći neku od teorija, pušta, ali pri tom i kanalizira naše rasprave. Kažem naše jer i ja se na kraju uključim iako odlučim da neću.

Šaroliko je to društvo. Sastavljeno od onih koji će kasnije, ili su već, ostati u nekoj od zajednica, redovničkih ili više svjetovnih. Ima tu muškarca i žena, bolje rečeno dječaka i djevojčica, a muškarci su ovdje kod mene na prvom mjestu jer je odnos snaga takav i u Crkvi. Hoću reći u propovijedima i obraćanjima uvijek kažu. Braćo i sestre. ( Iako komunizam koji ih je u svemu imitirao nije govorio drugovi i drugarice, nego baš obrnuto.) Ima i onih koji će se razočarati. Već sam ih srela. Ima budućih vjeroučiteljica i vjeroučitelja, onih koji su izišli iz duboko religioznih sredina, ali i onih koji se prvi put susreću sa religioznošću. Neki će nastaviti nešto drugo. Jedan dječak je umro. Od tumora. Bili smo od početka zajedno. Drag i pametan dječak. Njegova me smrt jako pogodila.

No dakle ovaj put, u sklopu teme, o časnoj sestri iz Italije koja je pjevala na nekim od onih natjecanja u pjevačkim i inim natjecanjima. Je li njen nastup, način ponašanja, izabrana pjesma u skladu s njenim pozivom? Mislim da je to postavljeno kao pitanje?

Rasprava se razbuktala.

A joj!!!

Što je to 'poziv' htjela sam pitati. Posvećenost Bogu. O.k. To mi je jasno, ali kako bi ta posvećenost Bogu trebala izgledati. U današnje vrijeme kad je mali čovjek iskorišten do maksimuma, iznevjeren, gubi na svaki način tlo pod nogama i više ne zna kome bi trebao vjerovati. A još ga čeka smrt.

U moje doba (ha ha ha) Crkva je bila svijetla točka. Mnogima od nas. Nisam tih 45 godina nikad doživjela ništa ružno. Učila sam i govorili su mi ono što me je zanimalo. Nikad nisam osjetila da me vjeroučitelj gleda kao predmet ... što ja znam ... recimo seksualnih naznaka koje danas isplivavaju na površinu i u tim redovima. U školi jesam.

Iako i tamo i ovamo je ljudski, ne opravdano, ali ljudski - čovjek je i seksualno biće i nije lako s tim vladati (hercegovci imaju poslovicu: potisnuto jače sve to više skače- odnosi se na nešto drugo, ali može se i tu primijeniti), iako bi svećenici baš zato jer su odabrali služiti Bogu trebali više misliti na disciplinu tijela i duha. O disciplini tijela imam svoje mišljenje, ali o tome ako me tko upita u komentarima.

Kažem im: danas se na nas vjernike gleda kao na čudake. Ovdje na blogu svi će se s tim složiti. Znam da u društvu, vrlo često šarolikom , rijetko i s oprezom govorim o vjeri. Inače izgledam kao muslimanke koje po Europi šetaju onako kamuflirane ( ne zamjeram samo žalim žene. Strašno je to nepovjerenje i kazna za ne znam što. Muška moć) i unose nemir i ljutnju. Žene su u većini poznatog svijeta mukotrpno izborile pravo glasa, još ne možemo govoriti o ravnopravnosti, da bi mirno gledale vraćanje u daleku prošlost.

Znam, sve se više zapetljavam. Skačem sa teme na temu, ali ako pogledamo i taj početak pred 2000 godina Isus se nije zatvorio unutar debelih zidova svojih interesa i uživao u razmišljanju i samoći. Hodao je unaokolo i tumačio. Govorio je o vrijednostima koje bi trebali slijediti kako bi život i patnja, naročito patnja imali smisla. Nije to bilo jednostavno. Osuđivan i prozivan od pismoznanaca, onih koji su 'znali što treba a što ne treba raditi po zakonu' do tragične smrti na križu da nam pokaže da za ideale i idealno treba žrtvovati i život.

Pismoznanci, farizeji itd. govorili su iz Institucije židovske vjere. Dugo su se kroz povijest vukli uz jednog Boga. Opominjani na razne načine (događaji, proroci itd.) da ustraju na putu pravde. Stvarali zakone i zakonike, ponavljali ih dok Bog nije odlučio među svoj izabrani narod poslati i samog Sina. I što Sin radi?

Ne zatvara se u kule bjelokosne jer dolazi od Boga i sam Božji sin.
Donosi nadu i onima koji su od nade daleko.
Druži se s najgorima. Kaže: nisam došao spasiti pravednike, nego one koji to nisu.
Draža mu je bila nesretna žena koju su zbog preljuba kamenovali ( U Iranu to i danas rade), nego oni koji se IZVANA drže zakona. Izvana gladac unutra jadac ili obrnuto.

Nije meni laka. Koliko sam godina naslagala a još se pitam i mučim, ali se i radujem.

Razveselila me je ta mlada časna. Onako smišno skakući u svom odjelu redovnice. Lijepoga glasa i puna radosti.
I njene druge redovnice ozarene i sretne što ih tako divno predstavlja. Svega su se odrekle. Ukinimo im još to malo radosti. U kut i klečanje na soli.

A onaj istetovirani 'glazbenik' ...valjda. Pun sotonskih tetovaža! Pa što!?
Ovaj je svijet pun raznih vragova. Sve naše političke stranke vrve njima.
Sanaderi, Vidoševići i slični njima. Zagrebe li se po svim strankama svugdje ih ima.

Knezovi ovoga svijeta. Isus je poslao svoje učenike da evangeliziraju.
Može se to raditi i u zatvorenim redovničkim samostanima, ne kažem , ali mlada časna sestra napravila je puno svojim nastupom.
Pokazala je da su i redovnice ljudska bića i možda nekom dala priliku da razmisli o Bogu. Možda je i od nas otjerala kojeg vraga .

Želim joj najbolje u životu pa kuda god je on u budućnosti vodio.

Linkovi

Blog.hr
Forum.hr
Monitor.hr
T-Com.hr

razgovaram, čitam i svađam se, ali to mi ne ide baš od ruke.

skaska
Lion Queen
pametni zub
propheta nemo
Trill
ANCHI, i to je život
borgman
Zona Z.
wiseguy
feby
inspektor Clouseau
NEMANJA
DivanSkitnje
anasta
Pupa
greentea
bjeli vuk
sebi pripadam
delfina
onakojatrcisvukovima
Catma
Koraljka
promatram, razmišljam
Gandalf
Wall
Don Blog
Zvone Radikalni
Preko ruba znanosti
MODESTI BLEJZ
Cerovac komentira
Arhangel
Babl
Irida
tragicnamisao
Pero Panonski
NF
Sanja
Big Blue
Helada
saraja azra