Prvu večer u Rimu večerale smo u restoranu Galleria Sciarra, u kojeg smo bile upućene od našeg mladog poznanika G-a., umjetnika, koji već nekoliko godina živi ili životari u Rimu pokušavajući dokazati da kvaliteta i posebnost može uspjeti i bez podrške. Uživale smo u jelu. Nismo previše razgovarale. Neki ljudi za stolom do nas napadno su nas promatrali. Čula sam upitni komentar: Sestre!? Ne lezbijke, rekao je netko od njih. Vidiš da su posve jednako obučene. Baš zato kažem sestre. Slične su. Ne lezbijke, drugi je bio uporan.
Zapamtila sam ih. Kasnije u gradu prošli su pokraj nas. Turisti kao i Indijanci iz knjiga Karla Maya kroče uvijek uhodanim stazama. U nekom vodiču pisac se dosjetio pa je nacrtao i stope. Prvi dan: stopica do stopice crkva sv. Petra, pa stopa do stope i vatikanski muzeji itd. Onda drugi dan stopa do stope: Koloseum pa …moram se zaustavit. No dakle jedna od žena među njima se okrenula za nama. Prepoznala nas je i upozorila ostale. Smijali su se podrugljivo. Sestre ili lezbijke? Mogla sam im reći ni jedno ni drugo. Nije mi bilo važno. U jednom trenu me zabavljalo.
Kasnije, ležala sam u krevetu pokušavajući zaspati. Okretala sam se, zatvarala oči, razmišljala o nečem posve neutralnom, ali nije išlo. Teško mi je padalo Katarinino stanje. Da joj ne smetam digla sam se i otišla u kupaonicu. Vrtjeli su mi se u glavi i komentari društva iz gostionice. Katarina ih je možda čula, a možda i nije. Nije me brinula konotacija njihove primjedbe. Ne u smislu onog kako su nas vidjeli. Nešto je u našem načinu ponašanja pokazivalo da smo previše orijentirane jedna na drugu. Neka bolesna navezanost? Kao da smo jedna jedina osoba. Prožimale smo jedna drugu. Znala sam taj osjećaj. Zbog te smo se prožetosti jedna drugom i svađale. Upravo kao stari bračni parovi. Zato sam i čula primjedbe.
Što uopće tražimo u Rimu, pitala sam se? Nismo li trebale prestati prekapati po prošlosti? Razglabati da je bilo što nije bilo i te gluposti. Zar konačno nije bilo dosta?
Postale smo dosadne jedna drugoj a i svima ostalima. Prošlost kao da je potpuno zavladala našim životima. Ja sam se nekako još i borila protiv toga, ali Katarina joj se prepustila. Još prije nego je umro dundo Maro, uporno je i dalje htjela putovati na mjesta gdje su njeni stari boravili i studirali. Jest prestala je o njima pisati, ali kao da su se njihovi duhovi preseljavali u njeno bolesno tijelo. Vladali njome.
Kako bilo taj smo put lutale Rimom. Tu večer je mirno, bar mislim, spavala dok sam se ja da joj ne smetam, sjedeći na školjki zatvorenog wc-a kao na najudobnijem mjestu na svijetu, pokušavala vratiti u okvire humora. I taj prostor mojih bjegova traži mali osvrt. Pogledajmo samo filmove u kojima se ogleda naša mašta i stvarnost. Što se sve u pred prostorima vidi. Ženskice koje popravljaju šminku jer se svijet vrti oko punih crvenih, vedrih obećavajućih usana - muškarac je taj dan ispunio kvotu zarađivanja – vođa čopora osvaja nove terene - produžuju mladost još je moćan. Potentan! Vidjeti se tu mogu sukobi suparnica ili kratki prekid stanja u glavnoj prostoriji u kojoj su se našli muž, ljubavnik, njegova žena i muževa ljubavnica. Razne druge nezgodne situacije. Ili kratki pogled u ogledalo, gađenje nad samim sobom, ali gotovo je. Prekasno. Stvari su već krenule svojim tijekom i sutra nema novog dana. Ili ipak postoji nada. A tek u muškim wc-ima. Mudri razgovori, prijetnje dok mokraća otječe u onim školjkama smiješnog izgleda, ali obuzdajmo maštu. Stvar je vraćena natrag. Povlače se smičci hlača i obično se ovlaš peru ruke, ali zato sve češće vrlo pažljivo zubi, ali sad uistinu dosta, priča je vrlo ozbiljna i tiče se prvog pitanja: Zašto, zašto smo tu i zašto nam se sve to događa?
Što smo uopće nas dvije tražile putujući po bijelom svijetu? Osmisliti svaki trenutak? Imati zadatak koji će nas prikovati za vrijeme osjećaje, kožu, prisutnost? Jesu li nam životni sokovi nestajali iz žila pa smo pokušavale zadržati prisutnost ovog tijela koje propada i imaginarnog duha u kojeg sam se trudila vjerovati. Ona istražujući, ja, prateći je. Promatrajući i vrebajući njene interese dokazujući sama sebi da ih i ja još imam. Zato su me pogodili komentari sestre ili lezbijke. Na nama se vidi interes, rekla bih, bizarni interes za prah i pepeo jer nas život, pulsiranja strasti, žeđ za životom više ne drži. I naši su pokreti samo imitacija pokreta mladosti. Umjetno izgrađeni. Odglumljeni, ne prirodni. Neprirodni i nakaradni. Koketni odmak glavom. Ubrzani, žustri hod. Odglumljena nezainteresiranost za promatrače. Ponašanje curica, no u našem slučaju promatrača više nema. Spada li u to nemarno, na rubu ekstravagancije odijevanje? Nosimo iste boje. Safari boje. Ovog ljeta moderne. Slojevita nemarna odjeća lepršala je oko našeg umjetnog brzog hoda i naših usredotočenosti koje su mogle izgledati umjetno, pa ipak to nisu bile. Još je u meni ali i Katarini bilo potrebe za nečim, pa makar se radilo samo o papirnatom istraživanju. Fra Luka je neko vrijeme boravio u Rimu. Činjenica je da smo se dugo bavile fra Lukom.
................
Tada, te rimske noći sjedeći u kupatilu, priznajem, pomalo uznemirena, dok je Katarina spavala, nisam znala hoću li plakati ili se smijati. Što ja tu radim, pitala sam se. Umjesto da živim do pretposljednjeg daha, pratim jednu zanesenu luđakinju u njenim maštarijama kroz pola svijeta i to je, između ostalog, vrlo skupo, a onda sve to, još, u najboljoj namjeri šaljem drugoj luđakinji Vjeri na obradu.. Jeftinije bi nas sve tri došao psihijatar.
Dan prije mi je Katarina, zaronjena u arhiv, pokušala govoriti o fra Lukinim dvojbama i sukobima unutar crkve.
Fra Luka je bio anacionalan, rekla je.
Po prirodi stvari, rekla sam, slažem se s tobom. Kršćanstvo bi trebalo biti nada za svakog; crne i bijele, žute, narančaste i modre i još tko zna koga. Nikakve diskriminacije. Svatko može biti kršćanin. Isus je rekao svojim apostolima: Idite i propovijedajte. Ali pogleć kako se to završilo. Nasljednici su uglavnom hodali okolo naoružani do zuba i ubijali. Koliki mrtvih u ime vjere.
Ali fra Luka je bio, pokušala je nešto reći … Bila je u jadnom stanju. Govorila je tiho. Skoro šaptala. Pokazivala je sve manje interesa pa bih je slušala, ali taj put, taj put u Rimu bila sam nestrpljiva. I njeno me stanje činilo ljutitom i agresivnom. Ponekad se s njenom bolešću nisam znala nositi. Činilo mi se, ako joj na neki način prodrmam preostale zdrave stanice njenog organizma preuzet će situaciju i sve će ponovo biti kao prije.
Daj Katarina, rekla sam, ne možeš na taj način govoriti o čovjeku, dapače svećeniku, s početka devetnaestog stoljeća u zemlji kao što je tada bila naša, podijeljena na bezbroj pokrajina u raznim tuđinskim šapama. Čak nismo govorili istim jezicima. Još su se po polutajnim i tajnim sastancima pitali: Što kažu u Beču? Vijesti su stizale nakon mjesec dana brzog jahanja. Vijest je tad već zastarjela kao što vidimo sjaj neke svemirske zvijezde koja u tom trenu više možda i ne postoji jer je eksplodira ili implodirala u super novu ili neku crnu rupu ili već tako nešto. Zvijezda iluzija kao i život koje mi živimo.
Tako sam govorila uvijek pomalo u strahu ili kako se kaže sa zadnjom mišlju u malom mozgu da ćemo ipak u jednom trenutku popadati sa majčice zemlje koja se nedovoljno brzo okreće oko svoje osi.
Pretjeruješ, rekla je tiho, sivo-žuta umiruća Katarina.
Još i danas u dobi televizije, telefona, računala i čega sve ne u našoj provinciji, pitaju: Što kažu u metropoli? Govorila sam uporno, skoro vičući. Njena me bolest uništavala. Je li slutila da je kraj?
Magdalena, zavapila je, pokušavajući me prekinuti!?
U Metropoli sa velikim M, bila sam uporna, čak više nema ni prisluškivanja ni kazne, ali šapat od uha do uha je najsigurniji. Čuveni hrvatski šapat ili uobičajena šutnja.
Jesmo li se obje tim putovanjem po rimskim crkvama opraštale jedna od druge, a ona i od živućeg svijeta? Je li zato istraživala fra Luku, najmiliji lik njenog života i romana?
Trebala sam je zagrliti i plakati zajedno s njom, a ne vikati joj te glupe rečenice u lice. Morala sam joj na drugačiji način pokazati koliko mi je teško i koliko je volim.
| < | ožujak, 2008 | > | ||||
| P | U | S | Č | P | S | N |
| 1 | 2 | |||||
| 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
| 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
| 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
| 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
| 31 | ||||||
Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv
Vratila sam se malo unatrag u svom slušanju određenih predmeta zbog psihologije religioznosti, iako se predmet službeno zove psihologija religije, ali pravi je naziv onaj prvi jer objašnjava zašto su ljudi (neki) religiozni.
Psihologija, kao i ostale naučne discipline vade se na statistike, ispitivanja , postotke, eksperimente. Razne teorije koje padaju u vodu kad se pojave nove, kao i cjelokupna nauka do sada. Po meni ništa manje maglovito nego i ostale discipline kao filozofija od koje je sve počelo.
Počelo je od riječi. Od logosa. Sve na logosu počiva. Da se čovjek smrzne. Ili bude sretan. Pitanje je opstanka. Velike obmane, iako kad se uštipnem znam da boli, ako i to nije varka.
Kako god mladi profesor mogao bi mi biti sin, a studenti moja unučad. A ja sam zadovoljna.
Pitanje je koje sebi postavljam: kuda nas Institucija vodi?
O tom malo kasnije.
Drago mi je kako profesor uvlačeći nas u temu, tumačeći neku od teorija, pušta, ali pri tom i kanalizira naše rasprave. Kažem naše jer i ja se na kraju uključim iako odlučim da neću.
Šaroliko je to društvo. Sastavljeno od onih koji će kasnije, ili su već, ostati u nekoj od zajednica, redovničkih ili više svjetovnih. Ima tu muškarca i žena, bolje rečeno dječaka i djevojčica, a muškarci su ovdje kod mene na prvom mjestu jer je odnos snaga takav i u Crkvi. Hoću reći u propovijedima i obraćanjima uvijek kažu. Braćo i sestre. ( Iako komunizam koji ih je u svemu imitirao nije govorio drugovi i drugarice, nego baš obrnuto.) Ima i onih koji će se razočarati. Već sam ih srela. Ima budućih vjeroučiteljica i vjeroučitelja, onih koji su izišli iz duboko religioznih sredina, ali i onih koji se prvi put susreću sa religioznošću. Neki će nastaviti nešto drugo. Jedan dječak je umro. Od tumora. Bili smo od početka zajedno. Drag i pametan dječak. Njegova me smrt jako pogodila.
No dakle ovaj put, u sklopu teme, o časnoj sestri iz Italije koja je pjevala na nekim od onih natjecanja u pjevačkim i inim natjecanjima. Je li njen nastup, način ponašanja, izabrana pjesma u skladu s njenim pozivom? Mislim da je to postavljeno kao pitanje?
Rasprava se razbuktala.
A joj!!!
Što je to 'poziv' htjela sam pitati. Posvećenost Bogu. O.k. To mi je jasno, ali kako bi ta posvećenost Bogu trebala izgledati. U današnje vrijeme kad je mali čovjek iskorišten do maksimuma, iznevjeren, gubi na svaki način tlo pod nogama i više ne zna kome bi trebao vjerovati. A još ga čeka smrt.
U moje doba (ha ha ha) Crkva je bila svijetla točka. Mnogima od nas. Nisam tih 45 godina nikad doživjela ništa ružno. Učila sam i govorili su mi ono što me je zanimalo. Nikad nisam osjetila da me vjeroučitelj gleda kao predmet ... što ja znam ... recimo seksualnih naznaka koje danas isplivavaju na površinu i u tim redovima. U školi jesam.
Iako i tamo i ovamo je ljudski, ne opravdano, ali ljudski - čovjek je i seksualno biće i nije lako s tim vladati (hercegovci imaju poslovicu: potisnuto jače sve to više skače- odnosi se na nešto drugo, ali može se i tu primijeniti), iako bi svećenici baš zato jer su odabrali služiti Bogu trebali više misliti na disciplinu tijela i duha. O disciplini tijela imam svoje mišljenje, ali o tome ako me tko upita u komentarima.
Kažem im: danas se na nas vjernike gleda kao na čudake. Ovdje na blogu svi će se s tim složiti. Znam da u društvu, vrlo često šarolikom , rijetko i s oprezom govorim o vjeri. Inače izgledam kao muslimanke koje po Europi šetaju onako kamuflirane ( ne zamjeram samo žalim žene. Strašno je to nepovjerenje i kazna za ne znam što. Muška moć) i unose nemir i ljutnju. Žene su u većini poznatog svijeta mukotrpno izborile pravo glasa, još ne možemo govoriti o ravnopravnosti, da bi mirno gledale vraćanje u daleku prošlost.
Znam, sve se više zapetljavam. Skačem sa teme na temu, ali ako pogledamo i taj početak pred 2000 godina Isus se nije zatvorio unutar debelih zidova svojih interesa i uživao u razmišljanju i samoći. Hodao je unaokolo i tumačio. Govorio je o vrijednostima koje bi trebali slijediti kako bi život i patnja, naročito patnja imali smisla. Nije to bilo jednostavno. Osuđivan i prozivan od pismoznanaca, onih koji su 'znali što treba a što ne treba raditi po zakonu' do tragične smrti na križu da nam pokaže da za ideale i idealno treba žrtvovati i život.
Pismoznanci, farizeji itd. govorili su iz Institucije židovske vjere. Dugo su se kroz povijest vukli uz jednog Boga. Opominjani na razne načine (događaji, proroci itd.) da ustraju na putu pravde. Stvarali zakone i zakonike, ponavljali ih dok Bog nije odlučio među svoj izabrani narod poslati i samog Sina. I što Sin radi?
Ne zatvara se u kule bjelokosne jer dolazi od Boga i sam Božji sin.
Donosi nadu i onima koji su od nade daleko.
Druži se s najgorima. Kaže: nisam došao spasiti pravednike, nego one koji to nisu.
Draža mu je bila nesretna žena koju su zbog preljuba kamenovali ( U Iranu to i danas rade), nego oni koji se IZVANA drže zakona. Izvana gladac unutra jadac ili obrnuto.
Nije meni laka. Koliko sam godina naslagala a još se pitam i mučim, ali se i radujem.
Razveselila me je ta mlada časna. Onako smišno skakući u svom odjelu redovnice. Lijepoga glasa i puna radosti.
I njene druge redovnice ozarene i sretne što ih tako divno predstavlja. Svega su se odrekle. Ukinimo im još to malo radosti. U kut i klečanje na soli.
A onaj istetovirani 'glazbenik' ...valjda. Pun sotonskih tetovaža! Pa što!?
Ovaj je svijet pun raznih vragova. Sve naše političke stranke vrve njima.
Sanaderi, Vidoševići i slični njima. Zagrebe li se po svim strankama svugdje ih ima.
Knezovi ovoga svijeta. Isus je poslao svoje učenike da evangeliziraju.
Može se to raditi i u zatvorenim redovničkim samostanima, ne kažem , ali mlada časna sestra napravila je puno svojim nastupom.
Pokazala je da su i redovnice ljudska bića i možda nekom dala priliku da razmisli o Bogu. Možda je i od nas otjerala kojeg vraga .
Želim joj najbolje u životu pa kuda god je on u budućnosti vodio.

skaska
Lion Queen
pametni zub
propheta nemo
Trill
ANCHI, i to je život
borgman
Zona Z.
wiseguy
feby
inspektor Clouseau
NEMANJA
DivanSkitnje
anasta
Pupa
greentea
bjeli vuk
sebi pripadam
delfina
onakojatrcisvukovima
Catma
Koraljka
promatram, razmišljam
Gandalf
Wall
Don Blog
Zvone Radikalni
Preko ruba znanosti
MODESTI BLEJZ
Cerovac komentira
Arhangel
Babl
Irida
tragicnamisao
Pero Panonski
NF
Sanja
Big Blue
Helada
saraja azra