Zivot u Zabolandu

14.12.2021., utorak

Sveto

Sat povijesti, koji će govoriti o Olimpijskim igrama u Staroj Grčkoj, počinjem pitanjem: „Što je u današnje vrijeme sveto u žabolandskom društvu?“ Učenici prvog razreda srednje (u HR šesti osnovne) daju zanimljive odgovore:

„Sloboda.“

„Zdravstvo.“

„Plin (iz Groningena, jer na njemu zarađuju bogatstvo).“ – po meni genijalan odgovor

„Kralj.“

A onda jedan upita: „Što znači sveto?“

Oznake: povijest, društvo, nastava


27.11.2020., petak

Povijest četvrtkom III dio

Došavši doma iz Zwollea, prvo sam pojeo, odmorio se, pa onda svjež krenuo na izvršavanje plana i pripremanja oglednog sata u detalje. (ogledni sat, tak se na HR zove probni sat, eh...). Prilično mi je dobro išlo i za manje od dva sata sam bio gotov. Ujutro u srijedu sam dovršio samo neke detalje, jedan poznanik mi je pregledao pravopis. Nakon svih ovih godina, još mi se uvijek znaju potkrasti neke greškice u pisanom obliku, te sam Rudiju poslao dokument s pitanjima za grupni rad s učenicima, koji mi je on trebao isprintati sutradan. I tako sam više od 24 sata prije oglednog sata, bio potpuno spreman.

Srećom cijelu srijedu popodne i navečer sam proveo na poslu u klubu, što je bilo dobro za odvlačenje pažnje. Zadnja noć je prošla puno mirnije nego prethodne noći. Vrlo dobro sam spavao i odmoran sam započeo novi dan. Iako je sat bio tek u 13.15, bio sam ipak prenervozan napraviti nešto više tog jutra, osim doručka i spremanja za Zwolle. Krenuo sam u 12.10 autom, obično mi treba pedesetak minuta do tamo (Arnhem-Zwolle70km), a usred dana nema gužvi. Možda malo na knap, ali sam si rekao da, ako zakasnim onda je tako moralo biti. Točno u 13.00h sam bio u ispred škole.

Uspravno i samouvjereno sam ušao u zgradu škole i došao u razred. Pripremio laptop i materijale. Učenici su zauzimali mjesta u klupama. Troje ih je pitalo mogu li na WC, pustio sam ih. (između satova nema malog odmora, nego učenici idu sa jednog sata na drugi). Sat je počeo.

Stajao sam ispred razreda 3VWO. Četrnaestogodišnjaci su me gledali znatiželjno. Krenuo sam s uvodom. Svi živci su popustili, napetost je nestala, znao sam što želim napraviti. Uspostavio sam kontakt s učenicima, sat je bio interaktivan, znao sam što želim reći, a što mogu propustiti, pozorno su slušali povijesne anegdote koje sam pripremio, neki su iznenađujuće znali odgovore na neka pitanja, neki nisu imali pojma, držao sam se zadanog vremena, tijekom sata mi se činilo kao da sam sve učenike bolje upoznao (govor tijela, pogled, ton glasa)... i uživao sam. Osjećao sam kao nastavnik povijesti. Kao da se vrijeme vratilo. Kao da sam upravo završio faks.

Sat je završio. Osjećao sam se ugodno, par učenika mi je u prolazu zahvalilo na satu. Poželio sam još takvih satova.

Rudi i ja smo sjeli da napravimo kratku evaluaciju. Pitao me što mislim kako je bilo, rekao sam mu da pogleda dva paragrafa iznad. On se složio dodavši: „Vidjelo se da si uživao. U početku si bio još malo oprezan, ali onda si se opustio.“ Evaluacije krakto trajala i Rudi je na kraju rekao da će povratnu informaciju proslijediti Reneu i Rubenu, on je morao na slijedeći sat.

Sav ozaren sjeo sam u auto i vratio se natrag u Arnhem. Moj dan više ništa nije moglo pokvariti.

Dva sata kasnije zove me Rene. On počinje nekako mucajući, a ja si mislim: „Pa zašto mucaš odjednom čovječe?“, dok nije promucao da ima lošu vijest za mene. „Nećemo te uzeti.“

Hladan tuš. Grom iz vedra neba. Gol u zadnjoj sekudni utakmici. Ne vjerujem. Počeo je nabrajati neke organizacijske razloge (satnica, preuzimanje razreda usred godine.....), dodavši da sigurno imam potencijala kao nastavnik, te mu je jako žao, jer su vidjeli moj entuzijazam i motivaciju, a onda je isplivao i pravi razlog: „Imamo još jednog kandidata, koji je prije radio kod nas, te je javio da je slobodan. To prošli tjedan nismo znali.“ Sad je i meni sve bilo jasno. Tja... Uljudno sam mu zahvalio na pozivu, Rene je još dodao kako mu je žao i da mi želi svako dobro.

Spustio sam slušalicu i zagledao se kroz prozor. Oko mene tišina. Prilika kako je došla, tako je i prošla. Dao sam sebe u to na najjače. Napravio sam sve baš kako sam htio. Ništa ne bih mjenjao. Stvarno sam uživao. Bilo je to u svakom slučaju sedam dana za pamćenje.

„Cijeli svijet je pozornica, a svi muškarci i žene samo su glumci.“ rekao je Shakespeare. Više sreće drugi put, u nekom drugom komadu.


Oznake: CSE, Zwolle, kolač, povijest, sat


24.11.2020., utorak

Povijest četvrtkom II dio

Rene je djelovao simpatično i imao je prijateljski izraz lica. No činilo mi se da ima prilično stresan posao.

Nisam ništa rekao, ali sam si puno toga mislio. Sve je išlo stvarno prebrzo i nije mi bilo točno jasno zašto. Znao sam da je ovo moja jedinstvena šansa, te da ako je želim iskoristiti moram igrati poker i držati se hladnokrvno. Oni znaju da još nikada nisam držao nastavu u Žabolandu, ali svejedno su toliko zainteresirani, baš za mene. Naravno postoji ta kombinacija, bivši sportaš, trener u školi i nastavnik u školi. Lijep primjer za učenike, baš ove škole. Malo su me prošli trnci kada sam čuo da ću morati odžati probno predavanje, jer to znači da ću biti ocijenjen na osnovu jednog sata, ali sam se brzo smirio i pomirio s time. Inače tipično moje iskustvo iz Žabolanda, možeš ti imati papire i diplome kakve hoćeš, nitko to ne gleda. Pokaži ti nama da znaš raditi posao, pa ćemo onda dalje. Nitko me niti u jedno trenutku nije pitao ništa o diplomi, studiju, pedagoškim predmetima, te vrijedi li to uopće u Žabolandu. Niti riječi.

Rudi, nastavnik povijesti mi je obećao poslati program za utorak i četvrtak, ono što moram predavati još istog dana. Gledam navečer mail – ništa. U petak provjeravam mail petnaest put na dan – ništa.

„Je li on dobro zapisao moju email adresu?“

„Što ako to dobijem tek u ponedjeljak? Pa neću sve stići pripremiti. Da zovem Renea?“ – po glavi su mi se rojile misli. Očito mi nije bilo svejedno.

U subotu kasno popodne konačno mail od Rudija. Tema: Ponovi gradivo iz poglavlja „Razdoblje perika i revolucija“ prije testa provjere znanja. Način rada je na tebi. Sretno!

Prevedeno misli se na europsku, svjetsku i žabolandsku povijest u 18. st. s naglaskom na Američku, Francusku i Batavsku revoluciju.

Mail je bio kao zeleno svjetlo i ja sam se bacio na materiju. Prosvjetiteljstvo, ideje Johna Locka, Jean-Jacquesa Rousseaua, Montesquieu i trodioba vlasti (genijalna ideja, rekao jedan moj žabolandski prijatelj, šteta kaj ne funkcionira), pa sve do Bostonske čajanke, Deklaracije nezavisnosti, Georga Washingtona, trgovine robovima, Luja XVI, giljotine, Marseljeze, Robesprierra, te perioda patriota u Žabolandu (ili kako se onda zvao Republika sedam ujedinjenih Nizozemskih) i na kraju stvaranja Batavske Republike pod Francuzima.

(ovo gore specijalno za moje bivše kolege)

Od Franka sam dobio knjigu o povijesti žabolanda, koja je bila daleko opsežnije nego gradivo, koje učenici moraju znati. Na internetu sam prevrtio filmiće, istražio gradivo na žabolandskom i hrvatskom, pronašao zgodne priče i anegdote, proučio pitanja, koja bi mogla doći na testovima, nazvao neke starije nastavnike, za par savjeta, napravio plan za interaktivni sat, vježbao izgovor svih imena i važnih izraza.... Toliko sam bio u tome da mi je od nedjelje do četvrtka svaki dan bio isplaniran na najjače. Nigdje nije bilo praznog hoda. Samo što nisam knjigu pod jastuk stavio. Ups.. oni nemaju knjigu. Svo gradivo je iz online sučelja, koje koriste i djeca i nastavnici. (Malo staromodno za moj ukus, još prije šest i više godina sam bio u školama, koje su s kompjutere prešle opet na knjige i bilježnice, jer su djeca tak i onak cijeli dan za kompjuterom ili telefonom, pa da barem u školi malo odmore oči.)

U utorak poslije hokeja sam došao pratiti dva sata, no od toga nisam imao puno koristi. Svega 15 minuta je Rudi držao lekciju, ostatak sata su učenici samostalno rješavali zadatke na računalu ili nisu, ali su barem trebali. Nakon ta dva sata sjeo sam kratko s Rudijem, postavio neka pitanja, predstavio mu svoj plan, on je rekao da dobro zvuči i da će me on ocijeniti u četvrtak.

Oznake: kolač, povijest, nastava, Zwolle


22.11.2020., nedjelja

Povijest četvrtkom I dio

Od ove sezone radim jedan dan u tjednu u gradu Zwolle. Utorkom ujutro radim tamo u jednoj školi, ali kao trener hokeja. Škola se zove Centre for Sport and Education (CSE) i isključivo je namjienjena srednjoškolskoj djeci, koja su izvrsna u nekom sportu. Ta škola ima omogućava prije nastave dodatan razvoj u sportu kojim se bave, bilo to plivanje, nogomet, hokej, atletika, odbojka ili kaj već.

Nekada neke se neke stvari razvijaju brzo, jako brzo.

U utorak prije dva tjedna me nazvao direktor škole (ili kako se ovoj školi zove vođa tima), da su čuli da sam je diplomirao povijest, te da bi bilo dobro da se upoznamo, jer će se kod njih možda pojaviti radno mjesto za nekoliko sati, ali to još nije sigurno. Istina, ja sam školi poslao mail u kojem nudim nudim svoju pomoć, ukoliko bi zbog corone učitelji povijesti, morali u izolaciju...itd. No to je bilo još prije mjesec dana, a da u međuvremenu nisam ništa čuo, a sada on spominje radno mjesto?!

Samo dva sata kasnije zove me opet Rene, da je sigurno da će se osloboditi ti sati (9), te bi li se mogli naći. Ne drugi tjedan, nego već ovaj tjedan. Ja sam zainteresiran provjeravam agendu i dogovor pada već za dva dana.

U četvrtak dolazim u školu. Na porti tražim Renea, svi su u obrazovanju na ti, nitko ga ne zove po tituli. Skroman ured, zapravo soba, sjedamo za zeleni stol, na kojem je nacrtano nogometno igralište, a na zidu umjetnička slikarija biciklista u pokretu. Sportski, nema šta. Na razgovoru je prisutan i Ruben, koordinator za više razrede. Nisam imao pojma da će još netko biti prisutan, no tako to ide u ovoj školi, brzo.

„Pa, reci nam nešto o sebi.“

Ja sam ukratko ispričao svoju žabolandsku povijest. Nakon toga oni su ubacili u višu brzinu, dogovarajući se u hodu, jer očito ovo nisu pripremili: „Koje dane si rekao da si slobodan? Uf, ovi sati su baš u srijedu i petak, ali Rubene to bi mogli zamijeniti, zar ne? Nudimo devet sati. Aha ti bi radije četiri. Mislim da bi probali napraviti šest od toga, a ostala tri bi mi već riješili. Oke, ja sam za brzu akciju. Probni sat mi se čini kao dobra ideja. Rubene, kada bi to mogli organizirati? Aha, ti bi ipak prvo par sati promatrao. Dobra ideja. Hajde da pozovemo učitelja.“

Ruben dovodi učitelja, kojeg je taj čas uhapsio na hodniku. Učitelj se zove Rudi, definitivno mlađi od mene, recimo u ranim tridestima.

Rafal se nastavio. „Ovo je Tomislav. Rudi je li te Ruben uveo u priču?“

Rudi odogovara iskreno: „Da, upravo.“

Začas je bilo dogovoreno da ću u utorak pratiti dva sata kod Rudija, a u četvrtak ću jednom njegovom razredu držati probni sat. Rene ili Ruben će doći promatrati. Rudi odlazi, ali će mi poslati još temu za taj probni sat.

„Imaš li još kakvih pitanja?“

Imao sam jedno. Pitao sam ih zašto učitelj odlazi s tih devet sati. Malo su se počeškali iza uha, ali su mi ispričali razlog. Nije bio dovoljno dobar.

„Znaš, kod nas se ovdje sve odvija jako brzo. Samo reci ako ti se čini prebrzo.“

Nisam ništa rekao.

Oznake: CSE, Zwolle, kolač, povijest, učitelj


<< Arhiva >>