Općinski sud u Metkoviću donio je danas privremenu mjeru zabrane raspolaganja (dakle i prodaje) poljoprivrednim zemljištem na dijelu zemalja oko kojih se spore Grad Ploče i Grad Opuzen, a za koje je Grad Opuzen raspisao natječaj za prodaju.
Naime radi se o 35 čestica u k.o. Komin koje su ukupne površine 368.209 m2, i prodajne vrijednosti 1.137.080,94 kn (navedena u natječaju iako je stvarna vrijednost višestruko veća).
Prema navodima Grada Opuzena te čestice nisu unutar administrativnog područja Grada Ploča, već na području Grada Opuzena. No Grad Ploče ne prihvaća takvu argumentaciju navodeći da su granice Opuzena i Ploča u sporu pa da treba pričekati rješenje od Vladinog povjerenstva za utvrđivanje granica jedinica lokalne samouprave.
Stvarno stanje je uistinu takvo da granice katastarskih općina i administrativne granice općina diljem Neretve nisu podudarne (niti moraju biti podudarne), ali je i stanje takvo da se Grad Ploče i Općina Kula Norinska bune na granice s Gradom Opuzenom, (posebno na predio “Luke” između Komina i Krvavca,a Grad Ploče i na predio Jasenska i rubna područja tzv. “imanja PIK-a” gdje dva grada graniče) pa je čak pokrenut postupak za rješavanje tog spora koji godinama stoji u ladicama Vladinog povjerenstva.
Ovom odlukom je zadan težak udarac Gradu Opuzenu i njegovom programu rapolaganja proljoprivrednom zemljištu, odnosno prodaji zemljišta.
Obzirom da je u tijeku osnivanje, odnosno obnove zemljišne knjige za k.o. Opuzen i k.o. Opuzen II, a koje obuhvaća najveći dio poljoprivrednog zemljišta koje se misli prodati u ovoj prodaji, struka je bila podijeljena oko toga da li je potrebno pričekati završetak osnivanja zemljišnih knjiga jer se ne zna tko je stvarni vlasnik praktički do kraja osnivanja zemljišne knjige.
Uz to, ugovori o zakupu državnog poljoprivrednog zemljišta koji su sklapani s Gradom Opuzenom vrijede do 2016. godine jer su sklapani 2006. godine na vrijeme od 10 godina.
Malo tko se zapitao što će se dogoditi ako se neka parcela proda jednoj osobi, a druga osoba ima pravo zakupa na istoj do 2016. godine. Praktički u toj situaciji kupac bi imao nominalno pravo pravnim putem istjerati zakupca, ali bi zakupcu Grad Opuzen, odnosno Republika Hrvatska odgovarali za propuštenu dobit koju ne može ostvariti zbog toga. Grad Opuzen je očekivao da će svi zakupci zapravo otkupiti svoje zemljište, no pitanje je da li za takvo što imaju baš oni uvjete i pravo prvenstva (uvjete možete pročitati na službenoj stranici Grada Opuzena)
Problemi se javljaju i za zahtjevima za povrat nezakonitno oduzetog privatnog poljoprivrednog zemljišta od strane nekadašnje Jugoslavenske vlasti, a koji još nisu u cijelosti riješeni u Uredu državne uprave u Metkoviću pa postoji određena pravna nesigurnost oko toga što je čije vlasništvo na mnogim česticama koje se vode kao vlasništvo Republike Hrvatske.
Borba za zemlju koja je proteklih desetljeća, čak odmah nakon završetka drugog svjetskog rata, uzrokovala velike podjele među stanovništvom, nastavlja se i danas, a trajat će sigurno još neko vrijeme dok se stanje u pravnom smislu ne sredi. Iako je Vlada RH donijela još 2000. godine Odluku o mjerama za sređivanje imovinskopravnog, geodetskokatastarskog i gospodarskog stanja u dolini Neretve (NN 126/00). koja je sadržavala rokove (31.prosinca 2004. godine), prema procjenam stručnjaka ovim tempom se sređivanje stanja po toj Odluci može očekivati u najboljem slučaju 15, a realnije tek za nevjerojatnih 30 godina! o čemu je pisano na Matijevići i Neretva blogu
|