Hrvatska Vlada je prije točno godinu dana objavila Plan građenja i održavanja javnih cesta za razdoblje do 2012. godine. Proučavajući taj dokument od nešto više od 50 stranica, posebno me interesiralo gdje je tu naša Neretva. Analizom izjava raznih ovlaštenih osoba iz Hrvatskih cesta (koje grade i održavaju državne ceste - magistrale) i Hrvatskih autocesta, te realizacije na terenu, mogu reći da se zasada te firme drže zadanih rokova i planova.
Ovdje možete vidjeti pregled prometnica na području Neretve ili onih koje su Neretvanima jako bitne za prometnu povezanost i planove za njihovu gradnju ili rekonstrukciju.
Ravča – Ploče
Dionica autoceste Ravča-Ploče, koja uključuje i 6,5 km brze ceste Ploče –CP Karamatići trebala bi do Ploča stići do kraja 2012 te je za nju planirano u 2011. 161 milijun kuna, a u 2012. nešto više od 83 milijuna kuna. U ovoj godini je utrošeno oko 253 milijuna kuna.
Radovi su usporeni tijekom zadnjih godinu-dvije dana. Prvotno je bilo planirano da se završe ove godine, ali sse trase mijenjale, pa je bilo potrebno izmjeniti prostorni plan Splitsko-dalmatinske i Dubrovačko-neretvanske županije, a onda i izmjenu projektne dokumentacije, nakon čega je uslijedila i recesija koja je srezala ulaganje u autocestu.
Dionica autoceste Ravča Vrgorac dužine 10 kilometara, a za koju je osiguran novac, tebala bi biti gotova u do srpnja 2011 i puštena u promet. Ulazak na autocestu bi se nalazio oko 1 km od Vrgorca (prema Pločama).
Rekonstrukcija magistralne ceste Metković- Opuzen - Ploče je u planu tek iza 2012. Ta magistrala je u relativno dobrom stanju pa na prvi pogled ne bi trebalo zabrinjavati odlaganje rekonstrukcije/popravka te ceste. No veliko povećanje cestovnog prometa na toj cesti koja je jedna od rekordera u Hrvatskoj po prometnost, a posebice prometnosti kamiona i cisterni (iz Luke Ploče) govori da se hitno treba riješiti prometni čep u Metkoviću tijekom ljeta (sada čak i dijelom cijele godine).
Projekt zaobilaznice Metkovića, za koju je bila već pripremljena dokumentacija, srušen je na državnoj razini i ne planira se brzo graditi. Trasa je bila planirana tako da skrene kod Villa Neretve, zaobiđe Kladu, te kroz brdo pređe u BiH i izađe na granični prelaz Doljani. projekt za koji je svojevremeno čak bio osiguran novac i za kojeg je prošla cijela studija utjecaja na okoliš, formalno je srušena uz obrazloženje da prolazi visokvrijednim poljoprivrednim područjem i zbog zaštite prirode (ugrožena staništa endemske vrste školjke), no vjerojatno je stvarni razlog bio sukob na relaciji Stipe Gabrić Jambo – HDZ. Ovo je jedna od rijetkih prometnica za koju je bio osiguran novac koji kasnije nije upotrijebljen.
Magistralna (državna) cesta Ploče - Živogošće će se do 2012 rekonstruirati u dužini od 28,8 kilometara. Ovaj dio ceste je poznat po velikom broju zavoja i izrazitoj grbavosti i lokalno stanovništvo koje ide za Split “starom” cestom – Jadranskom magistralom, i konačno će i taj dio ceste biti saniran.
Za most Kopno-Pelješac utrošeno je tijekom protekle 3 godine 636 milijuna kuna, a u 2011 i 2012 se planira 231 milijun kuna. Dakle preko pola milijarde kuna u protekle 3 godine se utrošilo, a da se praktički nije znalo kako će most izgledati.
Neretvanima će bit zanimljiva i izgradnja brze ceste Stobreč - Dugi rat – Omiš vrijednosti 400 milijuna kuna, od kojih je utrošeno već 171 milijun. Cesta do Omiša se planira završiti 2012 godine pa će oni koji odluče izbjegavati autocestu zbog cestarine i veće potrošnje goriva, ipak imati priliku brže stići do Splita.
Napominjem da ovdje nisu navedene županijske ceste i lokalne ceste (ceste manje važnosti i ulice) jer se radi o cestama za koje planove gradnje/rekonstrukcije su nadležne Županijska uprava za ceste Dubrovnik, odnosno općine i gradovi.
|