Proteklih par godina se često spominje buduća poslovna zona Nova sela koja bi trebala niknuti na području sela Nova Sela, a koja se planira praviti na tom mjestu zbog dobrog prometnog i geografskog položaja, odnosno jer se nalazi u neposrednoj blizini planiranog čvorišta autocesta koridora V C i koridora jadransko-jonske autoceste.
Ono što u javnosti nije poznato jest dokle je došao projekt Poslovne zone Nova Sela, koliko bi koštao i da li je uopće izvediv i potreban prije svih ovih prethodnih pitanja.
Dakle prije svega ćemo analizirat neke osnovne podatke o potencijalu područja na kojem se planira gradnja.
• Koridor V C je jedna od glavni žila kucavica za BiH, a dovršetkom autoceste od Ploča do Albanije za 10-ak godina, čvorište koridora V C i Jadransko – jonske autoceste će biti jedno od važnijih u ovom dijelu Evrope,
• Luka Ploče je u velikom investicijskom zamahu koji će znatno povećati kapacitet, a time i potreba za protočnosti, ali i skladištenjem i preradom roba za BiH.
• Općina Kula Norinska je općina od posebne državne skrbi pri čemu ima određene porezne beneficije, te bolju mogućnost pribavljanja financijskih sredstava iz centralne države,
• Dolina Neretve u Hrvatskoj te Vrgoračkog kraja u blizi planirane zone obuhvaća oko 50.000 stanovnika, dok gravitirajuće područje Neretve i okolice u Hercegovini obuhvaća oko 100.000 stanovnika,
• Gospodarska aktivnost na spomenutom području je ispod prosjeka u Republici Hrvatskoj, ali sa BiH strane iznad prosjeka u Bosni i Hercegovini,
• Nova Sela su geološki pogodno područje zbog vrste terena na području planirane zone (tvrdo i relativno ravno tlo, dobrih klimatskih karakteristika),
Područje na kojem će se smjestiti Poslovna zona Nova Sela
Preliminarni izračuni koji su izrađeni od strane naše Općine pokazali su da bi izgradnja infrastrukuture poslovne zone u prvoj fazi (površine nešto više od 72 hektara), bi stajala oko 52 milijuna kuna. Financiranje bi se vršilo putem državnog proračuna ili putem javno-privatnog partnerstva, ovisno o interesu ulagača.
Urbanistički plan uređenja Poslovne zone Nova Sela
No tijekom proteklih tjedana se pojavio jedan problem na kojeg nitko nije puno računao, a na njega ni reagirao. Naime bošnjački ministri u Federaciji BiH (FBiH) su uz protivljenje hrvatskih ministara donijeli odluku o izmještanju dijela trase koridora 5 C sa smjera Mostar-Počitelj-Bijača na novu trasu koja bi bila istočnije, a sve zbog navodne ugroze kulturnog nasljeđa u Počitelju čija bi vizura bila narušena. To je uzrokovalo i demonstrativnu obustavu rada hrvatskih ministara u FBiH, ali je taj problem slabo zamijećen u hrvatskim medijima.
Ova, za Neretvu važna promjena, nije naišla na adekvatnu reakciju prometnih stručnjaka, ali ni gospodarstvenika ni politologa iako je Ministar prostornog uređenja FBiH Salko Obhođaš podnio je ostavku na ovu funkciju uz najavu da se trasa ultimativno mora mijenjati i time najavio da je ovo vruć problem i sa bošnjačke strane.
Ministarstvo prometa i komunikacija BiH je glede odluke da se izmjesti dio trase izvijestilo da je Koridor Vc međunarodni pravac koji je potvrdila i Europska unija s jasno određenom trasom Budimpešta-Osijek-Sarajevo-Ploče, a Vijeće ministara i Parlament BiH su prihvaćanjem izvješća o realizaciji projekta prihvatili i trasu idejnog projekta na temelju studijske i projektne dokumentacije.
Dakle očito je nesuglasje na različitm razinama vlasti u BiH te različitim etničkim, ali i interesnim skupinama i BiH, što bi u konačnici moglo usporiti gradnju koridora V C, a time i realizaciju poslovne zone Nova Sela
Trasa koridora V C kroz BiH
|