|
Ponavljam sekvencu iz Bartovih pitanja. Isus je uputio svoje sljedbenike da se drže Zakona i žive za druge kako bi bili u skladu s Bogom. Kako se to može usporediti s Pavlovim gledištem da držanje Zakona ne može donijeti spasenje? Pavlovo inzistiranje da se osoba može spasiti bez držanja zakona, znači li da je on zagovarao "bezakonito" ponašanje? Na temelju čega je mogao inzistirati na etičkom ponašanju? Za Pavla, brine li Bog drži li se netko Zakona? Evo skraćeno nekoliko rečenica gdje je Isus spomenuo Zakon, iza toga ću navesti (ne sve) Pavlove misli o Zakonu, pa ću komparirati i vidjet ćemo ima li tu ikakve razlike u stavovima Isusa i Pavla. Isusove rečenice: Mt 5,17-19 »Ne mislite da sam došao ukinuti Zakon ili Proroke. Nisam došao ukinuti, nego ispuniti. Zaista, kažem vam, dok ne prođe nebo i zemlja, ne, ni jedno slovce, ni jedan potezić iz Zakona neće proći, dok se sve ne zbude. Tko dakle ukine jednu od tih, pa i najmanjih zapovijedi i tako nauči ljude, najmanji će biti u kraljevstvu nebeskom. A tko ih bude vršio i druge učio, taj će biti velik u kraljevstvu nebeskom.« Mt 22,34-40. A kad su farizeji čuli kako ušutka saduceje, okupiše se, a jedan od njih, zakonoznanac, da ga iskuša, upita: »Učitelju, koja ja zapovijed najveća u Zakonu?« A on mu reče: »Ljubi Gospodina Boga svojega svim srcem svojim, i svom dušom svojom, i svim umom svojim. To je najveća i prva zapovijed. Druga, ovoj slična: Ljubi svoga bližnjega kao sebe samoga. O tim dvjema zapovijedima visi sav Zakon i Proroci.« Lk 16,16-17 »Zakon i Proroci do Ivana su, a otada se navješćuje kraljevstvo Božje i svatko se u nj silom probija. Lakše će nebo i zemlja proći negoli propasti i jedan potezić Zakona.« Pavao je odnos Zakona i Milosti morao predstaviti kao da Zakon mora uminuti, da tako kažem postati nevidljiv, radi Židova koji su Zakon smatrali isključivim izvorom spasenja. A sad navodim Pavlove misli koje označuju Zakon kojeg treba zamijeniti Milošću, ali kojeg se ne može dokinuti. Zakon ima sljedeće uloge, odnosno karakteristike: - Točnu spoznaju grijeha (usp. Rim 3,20 i Rim 7,18-21), ali nema snagu zaustaviti poriv na činjenje grijeha. - Zakon se vjerom ne ukida, nego se utvrđuje (usp. Rim 3,31). - Zakon rađa gnjevom, ukoliko nije podržan milošću vjere (usp. Rim 4,15). - Zakon uvećava grijeh sve do smrti da bi milost zavladala pravednošću za vječni život po Isusu Kristu (usp. Rim 5,20). - Zakon 'stvara' grijeh, jer bez Zakona nema ni grijeha. Ima ga ali nije djelatan (usp. Rim 7,7-8). - Zakon nije ništa priveo savršenstvu (usp. Heb 7,19). - Zakon je prolazan (usp. 2 Kor 3,11). - Zakon osuđuje (usp. 2 Kor 3,9) . - 2 Kor 3,11 «Jer,ako se prolazno (služba Zakona) pojavilo sa sjajem, onda će trajno (služba Duha) biti mnogo sjajnije.» Dakle, Pavao je u umanjivanju Zakona (a Zakon u bibliji simbolizira Ivan Krstitelj) došao do uvećavanja Milosti koja je došla po Kristu. A sam Ivan za sebe kaže da se treba umanjivati da bi Krist postao većim u očima naroda. Tako je i Pavao umanjio Zakon sve do mjere da ga je sveo na jednu zapovijed u poslanici Galaćanima. Gal 5,14: Ljubi bližnjega svoga kao sebe sama. Jer, ako živiš ljubav koja ima izvor u Milosti, ne treba ti Zakon. Ali, iako ti ne treba, on je sastavni dio Milosti, on visi o Najvećoj zapovjedi, zapovjedi Ljubavi. Ovaj opisani aspekt odnosa Zakona i Milosti radi obraćenja Židova bio je važan (uvijek je važan) u Pavlovo vrijeme i u još nekim vremenima povijesti Crkve, gdje se, nažalost, težište s Boga (Milosti) premjestilo na Zakon i moral, pa su kršćani umišljali kao da bi Bog trebao nešto biti dužan nama jer opslužujemo Zakon. Izvršavanje dužnosti po Zakonu treba proizlaziti iz zahvalnosti Bogu. A toga ima ako je Milost već primljena. Danas je važno istaknuti sljedeći odnos Zakona i Milosti. 1-Bez Zakona nema točne spoznaje grijeha (Rim 3,20). 2-Ako se ne suočimo sa Zakonom ne možemo zadobiti Milost koja jedina opravdava (oprašta grijehe) po Žrtvi i Krvi našeg Gospodina. U praksi katoličke crkve do Milosti se dolazi preko suočavanja sa Zakonom u sakramentu ispovijedi. U ispovjedaonici se suočiš sa Zakonom (koji visi o Milosti) a u Euharistiji dobivaš Milosti. KOMPARACIJA ISUSOVIH I PAVLOVIH MISLI O ODNOSU ZAKONA I MILOSTI Isus je Bog, ali je i savršen čovjek i on je jedini mogao ispuniti Zakon, zato kaže da nije došao ukinuti Zakon, nego ga ispuniti. Ni Pavao ni mi svi ostali ne možemo ispuniti Zakon radi naše pale ljudske naravi, zato se ne možemo spasiti po Zakonu. Ono što zbunjuje teologe je Pavlova rečenica da Zakon mora uminuti, kako i Bart napominje da Pavao misli da se po Zakonu čovjek ne može spasiti. Važno je znati da se teoretski može spasiti, ali samo ako čovjek ispunjava Zakon, nije dovoljno poznavati Zakon. Pavao zna da je Zakon dobar po sebi, ali da ga ljudi nisu u stanju ispuniti radi toga što u njihovim udovima stanuju grješne sklonosti. Dokaz da Pavao, poput Isusa, Zakon ne ukida (odnosno brani ga, kako Isus veli, da se ne smije dokinuti ni jedan potezić iz Zakona), je njegova rečenica iz 2Kor 3,11 «Jer,ako se prolazno (služba Zakona) pojavilo sa sjajem, onda će trajno (služba Duha) biti mnogo sjajnije.» Dakle može se zaključiti da Isus poštuje Zakon, ali da ga stavlja iza Kraljevstva Božjeg. Kraljevstvo Božje je Isus najavio svojim čudima. Nakon Uskrsnuća Kraljevstvo je ispunilo srca ljudi koji su prihvatili Isusa kao Mesiju i spasitelja. Pavao također poštuje Zakon, ali on Zakon u svojim razmatranjima stavlja u odnos s grijehom i tu se javlja narativ koji naizgled ruši ugled Zakona. Naravno da je Pavlu prioritet reći da se vjerom Zakon utvrđuje (Rim 3,31) kao i da služba Zakona u sebi ima sjaj Kristov, ali da veći sjaj ima služba Duha 2Kor 3,11. Dakle, Pavao razmatra Zakon u odnosu na grijeh tj. na nemogućnost ispunjavanja Zakona radi pale ljudske naravi. I sam Isus to na desetke mjesta spočitava farizejima. Dakle i tu se Isus slaže s Pavlom, ali je to na neki način izrečeno tako što Isus primjerima iz života tumači, kako opisuju evanđelisti, dok Pavao to nastoji filozofsko teološkim rječnikom objasniti. Ne znam zašto to Bart ne vidi, ali bome ne vide ni mnogi katolički doktori teologije. Ne bi Bart deevangelizirao Ameriku da su katolički teolozi ova pitanja postavili na vrijeme i riješili ih. Ljudevit Rupčić kaže da Zakon ne može dati nadnaravni život, ali to ne znači da su njegove zapovijedi zle, nego samo pokazuje jednu nemoć za koju Zakon nije kriv. Sva se njegova 'krivnja' sastoji u tom što jasno ističe Božju volju, a čovjeka ostavlja nemoćna u njegovoj odgovornosti. Međutim to nije njegova prava krivnja, nego cijelog čovječanstva koje je svojevoljno odbacilo Boga i tako se onesposobilo da vrši njegovu volju. Svjetlo nije krivo što je blato crno. Još ću samo navesti nešto što pokazuje koliko je Pavao štovao neke odredbe Zakona kojima se nisu pripisivali učinci spasenja. Pročitajte Dj 21,23. Pavao se sedam dana podvrgao obredu očišćenja. On to ne bi uradio da nije poštovao Zakon i tradiciju. Još ću za kraj ponoviti kako nezgodno zvuči kad Pavao kaže da Zakon treba uminuti (i točka). Tu bi trebalo u komentarima ispod teksta navesti da to Pavao kaže da Zakon treba uminuti kao sredstvo spasenja. Ali to se treba podrazumijevati kad se komparira sa svime što su Pavao i Isus rekli o Zakonu. Zato Bart ne razumije Pavlove tekstove o Zakonu i Milosti. Nažalost ne mogu ne zaključiti kako je neučinkovito kad jedan agnostik tumači tekstove biblije. Dokaz toga je nemogućnost zaključka na što Pavao misli kad kaže da Zakon mora uminuti. Mora uminuti kao jedino sredstvo spasenja, a nikad neće uminuti kad ga se gleda u sklopu Milosti. Zakon visi o Milosti. Zakon je bez sumnje Božja ustanova i kao takav svet (usp.Rim7,12). PS Hanka Paldum u Beogradu otpjevala pjesmu o Djevi bajnoj. Dočuo za to Vučić pa je ponovio pjesmu u srpskoj varijanti o Devi bajnoj. A onda su iz Saudijske Arabije poslali diplomatsku notu Vučiću u kojoj je pisalo- Ne dirajte nam naše deve-. |
|
Sad donosim tekst koji mi je, po @geu, poslao Bart. Korak po korak ću komentirati tekst, a na kraju ću se osvrnuti na pojam naraštaja kako ga je problematizirao Bart D.Ehrman. Dr. Bart Ehrman OVAJ POSEBNI POGLED PRUŽA VAM PRISTUP PRVOJ LEKCIJI "PAVAO I ISUS". Pozdrav i dobrodošli u "Pavao i Isus: Velika podjela". Dvije najvažnije osobe u cjelokupnoj povijesti kršćanstva bili su sam Isus i njegov kasniji sljedbenik, apostol Pavao. Ali koliko su oni blisko povezani? Jesu li propovijedali istu poruku? Jesu li uopće imali istu vjeru? Gotovo svi se slažu da Isusov život i učenje stoje u temeljima kršćanske vjere. Nema Isusa, nema kršćanstva. Pavao je, za Isusova života proganjao njegove sljedbenike i tek se poslije Isusove smrti preobratio i počeo „igrati za Isusov tim“. Ali pri tom Pavao gotovo da i ne spominje Isusove riječi i djela! Za njega je cijeli smisao Isusova života bila njegova smrt, nakon koje je uslijedilo uskrsnuće. Samo je to, a ne ono što je Isus naučavao ili radio tijekom svoje javne službe, važni za spasenje. Treba li onda Pavla smatrati sljedbenikom Isusovih učenja? I, obrnuto, treba li Isusa smatrati kršćaninom? Je li Pavao preobrazio Isusovu religiju u religiju o Isusu? Ili je kompliciranije od toga? U ovom tečaju bavit ćemo se nizom pitanja koja se odnose na ova pitanja: Kako znanstvenici mogu znati što je Isus stvarno rekao i učinio ako su sve što imamo kasniji izvještaji o njemu napisani desetljećima nakon njegova života, i poslije Pavlove smrti ( 62 – 65 a.d.), od strane ljudi koji ga nisu poznavali i koji su opisivali njegove riječi i djela u svjetlu vlastitih uvjerenja? Što je Pavao, pišući prije Evanđelja, (Markovo evanđelje datirano oko 70 a. d.) zapravo znao o tome što je Isus govorio i činio tijekom svog života? Zašto je tako malo rekao o tome? Je li pretpostavio da njegovi čitatelji već znaju sve o Isusovom životu i učenju? Je li mislio da život i učenje Isusovo nisu važni za spasenje? Je li mislio da su irelevantni za probleme kojima se bavio u svojim pismima? Je li Pavlov pogled na Krista, kao prethodno postojeće božansko biće, bio isti kao Isusov pogled na sebe i svoju misiju? Je li Isus sebe nazivao Bogom? Isus je propovijedao apokaliptičnu poruku da će Bog uskoro uništiti sve koji su mu se protivili i donijeti novo, blagoslovljeno kraljevstvo na zemlju. (Otkrivenje) Ljudi su se trebali pokajati i vratiti Bogu, čineći ono što im je zapovjedio kako bi bili spašeni. Je li to isto što i Pavlovo evanđelje o Isusovoj smrti i uskrsnuću kao jedinom putu do spasenja? Isus je uputio svoje sljedbenike da se drže Zakona i žive za druge kako bi bili u skladu s Bogom. Kako se to može usporediti s Pavlovim gledištem da držanje Zakona ne može donijeti spasenje? Ako je Isus bio u pravu, da je osoba mogla ući u kraljevstvo ponašajući se onako kako je Bog zahtijevao, zašto bi tada ta osoba morala umrijeti? Ako je Pavao bio u pravu, da jedino vjerovanje u Isusovu smrt i uskrsnuće može donijeti spasenje, zašto to nije bio fokus Isusovih vlastitih učenja? Pavlovo inzistiranje da se osoba može spasiti bez držanja zakona, znači li da je on zagovarao "bezakonito" ponašanje? Na temelju čega je mogao inzistirati na etičkom ponašanju? Za Pavla, brine li Bog drži li se netko Zakona? Ukratko: jesu li Isus i Pavao na istoj strani kada se radi o tako važnim pitanjima kao što je: Tko je sam Isus bio, kako se osoba može spasiti i kako treba živjeti? Ako je tako, zašto imaju toliko razlika? Ako nisu, jesu li imali fundamentalno različite religije? Prije nego što uronite u sadržaj, možda ćete htjeti posjetiti odjeljak "Dodatni resursi" gdje možete preuzeti bilješke za tečaj za ispis. Također, imajte na umu da svaka lekcija sadrži poveznice za audio preuzimanja ispod lekcije ako biste radije slušali "u pokretu" i imajte na umu da svaka lekcija ima tekstualni pregled ispod video predavanja. Nadamo se da ćete uživati u ovom tečaju "Pavao i Isus: Veliki razdor." Dakle, ako ste spremni, kliknite za nastavak i bacimo se na prvo predavanje! Sve najbolje, Bart D. Ehrman Sad ću ja ukratko komentirati ove neobične Bartove zaključke. Nema nikakvih većih razlika između Isusa i Pavla. Isus je poslan na prvom mjestu propovjedati Židovima, a Pavao poganima. Razlika između Isusa i Pavla koju nameće Bart D Ehrman je prividna. Pavao je imao Isusovog Duha kad je propovijedao poganima. Ako se u ovo ne vjeruje onda se može izvesti kriva pretpostavka da su Isus i Pavao bili toliko različiti da se može postaviti i pitanje o njihovim fundamentalno različitim religijama. Kad Bart kaže religijama, a ne vjerama, onda postavljam legitimno pitanje za čiji račun i u čije ime piše knjige o hermeneutici. Ovo su racionalna 'umovanja' Barta koji nema vjere pa se dodvorava nevjerničkom naraštaju čovječanstva koji se toliko iskvario da se može reći da je iskvareniji od pretpotopnih ljudi. Umjesto da ga poznavanje Svetog Pisma uvodi u spoznaju o tome da su ovo vremena Noina i Lotova i da je cijelo čovječanstvo, simbolički i stvarno, grad Niniva koji se treba obratiti i obući u kostrijet, postiti i moliti, Bart predvodi one koji Sveto pismo ne vide kao Noinu Arku nego kao spise koji nemaju vjerodostojnost radi iskrivljavanja kod prevođenja svetih tekstova. Bart kaže:..Ali pri tom Pavao gotovo da i ne spominje Isusove riječi i djela! Za njega je cijeli smisao Isusova života bila njegova smrt, nakon koje je uslijedilo uskrsnuće. Samo je to, a ne ono što je Isus naučavao ili radio tijekom svoje javne službe, važni za spasenje. Pa zašto bi Pavao spominjao Isusove riječi i djela, ako to nije bila volja Božja. To je umjesto Pavla uradio Luka. Marku je govorio ili diktirao Petar, a Luka je bio pratitelj Pavla. I Pavao i Luka vrhunski intelektualci onoga doba. Pavao je propovijedao evanđelje i krštavao u ondašnjim gradovima i područjima Male Azije, i dijelovima današnje Europe, a Luka je bio (kako piše Ljudevit Rupčić) tražitelj vjerodostojnih svjedoka koji su očevici događaja. Zato se za Luku kaže da je bio povjesničar, a ne samo liječnik. Bio je i književnik koji je svojim rječnikom, odmjerenim rečenicama i skladnim sastavom nadišao sve ostale evanđeliste. Kao povjesničar Luka je čovjek tradicije. Luka ne samo da navodi događaje nego ih i tumači. Zbog toga je evanđelist i teolog povijesti. Opsežan povijesni materijal pružio mu je mogućnost da se upozna s kršćanskom stvarnošću. Luka je upoznao tajne Kristova srca. Vidi se da je Isus sav okrenut prema Jeruzalemu, smrti i uskrsnuću. Uskrsnuće osvjetljuje sve događaje, prijašnje i kasnije. U tom svjetlu Luka vidi i nadnaravnu silu, Duha Svetoga, koji ih pokreće. (usp. 1,15-80; 1,41-67; 2,25-27; 1,35; 4,1; 4,14; 5,12; 11,20) Cijelo evanđelje odjekuje hvalom, veseljem i molitvom. Izbor događaja i riječi te njihov način prikazivanja pokazuju da je Isus spasitelj svih ljudi (2,14), a ne samo Židova. Prednost imaju grješnici i siromasi, jer su oni najpotrebniji. Isus kida sve lance, pa i društvene. Prvi put žene dolaze do jednakosti s muškarcima. Velike ideje i veliki talent stvorili su od ovog Evanđelja jedinstveno djelo. U mnogim stvarima ono je nenadmašivo. Pisano je neposredno pred razorenje Jeruzalema negdje u Grčkoj ili u Antiohiji, a namijenjeno je pokrštenim poganima. Dakle, Lukin životopis i djelo demantira osnovnu tezu Barta da Isus i Pavao nemaju istu vjeru i nisu propovijedali istu poruku. Pavao je znao sve o Isusovu životu i smrti, Luka, povjesničar i evanđelist ga je informirao. U Lukinom Evanđelju se vidi utjecaj svih velikih Pavlovih ideja o spasenju, o smrti i uskrsnuću. Tu je Luka potpuno uskladio Isusovu i Pavlovu spasenjsku poruku. O ovoj tematici se mnogo toga još može reći, ali mislim da je ovo dovoljno da se pokaže da su Bartove pretpostavke i polazišta jako pogrešni. Sljedeći post će biti o Isusovom pogledu na Zakon i o Pavlovom pogledu, a za koje Bart tvrdi da su različiti. PS. Uđe Amerikanac u dućan tehničke robe u Zagrebu da kupi televizor i pita trgovca: "Imate li televizor u boji." "Imamo, kak da ne", kaže trgovac, a Amerikanac će: " Dajte mi žuti." |
|
Moj dragi prijatelj @geo me već duže vrijeme maltretira s tumačenjem nekih dijelova Novog zavjeta, a što je pročitao kod Barta D. Ehrmana koji je napisao knjigu -ISUS TO NIJE REKAO- Bart uporno podcjenjuje bibliju. Evo primjera kako Bart tumači Mt 16,24-28 Idemo po redu dok ne dođemo do pojma naraštaja, zapravo bit će za jedan post dovoljno da analiziram Mt 16,24-28: Tada Isus reče svojim učenicima: »Hoće li tko za mnom, neka se odrekne samoga sebe, neka uzme svoj križ i neka ide za mnom. 25 Tko hoće život svoj spasiti, izgubit će ga, a tko izgubi život svoj poradi mene, naći će ga. 26 Ta što će koristiti čovjeku ako sav svijet stekne, a životu svojemu naudi? Ili što će čovjek dati u zamjenu za život svoj? 27 Doći će, doista, Sin Čovječji u slavi Oca svoga s anđelima svojim i tada će naplatiti svakomu po djelima njegovim.« 28 »Zaista, kažem vam, neki od ovdje nazočnih neće okusiti smrti dok ne vide Sina Čovječjega gdje dolazi sa svojim kraljevstvom.« Evo šta je agnostik Bart, moj imenjak, koji zna hebrejski i koji proučava Pisma pokušavajući dokazati da je čestim prevođenjem kroz povijest potpuno promjenjena Riječ Božja i da zato Riječ ne može biti autentična, zaključio na osnovu zadnje rečenice u retku 28. On zaključuje da je Isus rekao da će njegov Drugi dolazak biti u vrlo kratkom vremenu. Na osnovu čega je Bart mogao ovakav zaključak donijeti? Bart tvrdi i piše o tome da je prevođenjem došlo do greške. Dakle, nisu apostoli pogriješili nego je Bart u svojem neznanju, koje je rezultat nevjere, previdio šta to znači kad piše da Isus dolazi sa svojom kraljevskom vlašću (kako prevodi Rupčić). Imati kraljevsku vlast znači biti kralj događaja koji je sam Isus navijestio i koji je dopustio da se provede. Bilo je živih svjedoka da je Isus rekao da ni kamen na kamenu neće ostati u Jeruzalemu Mt 24,2. Bart ne vidi da sami početak 24 poglavlja govori o razorenju Hrama u Jeruzalemu i to ne povezuje s 28 retkom u 16 poglavlju. Dakle redak 16,28 odnosi se na događaj razorenja Jeruzalemskog hrama. Isus je vodio povijesne događaje tj. imao je kraljevsku vlast da dopusti Rimljanima da sruše hram. A apostolima i farizejima je rekao da će srušiti hram i sagraditi ga za 3 dana. Pa u čemu je problem to shvatiti. Dopustio je da ga ubiju, tj sruše Hram Duha koji je njegovo tijelo i za tri dana je uskrsnuo, što znači da je sagradio hram za 3 dana. A ovaj židovski Hram od kamena i drveta, svojom kraljevskom vlašću je dopustio Rimljanima da ga sruše sedamdesete godine (Isus je čekao 37 godina da Židovi povjeruju da je on Mesija). I rekao je da će biti nazočnih koji neće (redak 28) okusiti smrti dok ne vide Sina Čovječjega gdje dolazi sa svojom kraljevskvom vlašću. Bart koji je agnostik zamišlja da je ovdje Isus mislio na svoje Kraljevstvo koje će doći nakon kraja svijeta. Taman kao da Isus nije sada kralj i kao da nema i danas kraljevsku vlast nad svim povijesnim događajima. Bart jednostavno opisuje nekakvog neživog Isusa, danas nenazočnog u našim životima i povijesti. Ima nekih njegovih kolega u Americi koji čak negiraju i povijesnog Isusa i upinju se dokazati da je Isus izmišljen lik. Bart je nasreću ipak iznad njih, ali još nedovoljno iznad da napusti svoj agnostički pristup tumačenju Biblije. Redak 27 se odnosi na kraj ove ere, kad će Isus, nakon Velike nevolje i nakon tri dana potpune tame prouzročene otvaranjem svih vulkana, poslati svoje anđele da obnove zemlju. E sad, zašto je došlo do ovako koncipiranog teksta 16 poglavlja i da li je došlo do grešaka u prevođenju ja to ne znam. Bart postavlja legitimno pitanje, nitko mu od teologa ne zna odgovoriti i zaključuje da evanđelje nije legitimno jer sadrži laž. I onda napiše knjigu koja u New Yorku postaje bestseler. Širi laži o Svetom pismu. Meni se čini da je ovdje od Mateja postavljena zamka za racionaliste. Ili je stvarno netko od prevoditelja namjerno 'zaboravio' odvojiti 27 i 28 redak nekim naslovom, i to je moguće. A moguće je i da Isus hoće reći: "Ja sam kralj, možeš umrijet svakog časa i budan budi, vrši volju Božju pa ćeš biti spašen." Sad mi pade napamet da je stvarni razlog taj što su apostoli i njihovi nasljednici biskupi i kardinali odgovorni za budućnost i to (27) daleku budućnost u kojoj će nestat vjere pa će biti propast prirode i dobrog dijela čovječanstva (dakle, ne i kraj svijeta), a neobraćenje farizeja je izazvalo propast Jeruzalema (28). Isus u izričaju daje prednost dalekoj budućnosti (redak 27), a iza toga spominje bližu budućnost (28), na kraju ću reći zašto. U svojoj hermeneutici Bart, dakle, piše izvan konteksta poznavanja Živog Isusa koji je rekao apostolima i svima nama vjernicima da će biti s nama do svršetka svijeta. Rekao je da će nam poslati Duha koji će nas uvoditi u svu istinu. To da će biti s nama to znači da će nekad biti naš otkupitelj, nekad spasitelj, nekad potpora u nošenju naših križeva, ali nekad i kralj sa svojom kraljevskom vlašću, što će uskoro i pokazati jer će dopustiti da većina čovječanstva strada jer je zaboravila na Njegov križ. Zaboravila je Europa da je Isus visio na križu i da je Europa njegovom milošću postala u povijesti najnapredniji kontinent. Moram to reći jer je Bart D. Ehrman svojim načinom tumačenja Riječi zaveo milijune ljudi i zato će otići u pakao ako se ne pokaje, a ne gine mu dugotrajno čistilište ako se i pokaje. Čistilište je po definiciji pakao s vremenskim ograničenjem. Ovo mu je bratska opomena da dođe k sebi. Nek pusti nama katolicima da tumačimo bibliju. Ako ne znamo odmah nešto protumačiti to ne znači da nam sutra Duh neće to protumačiti. Ta ne može se biblija tumačiti bez nadahnuća od Duha. Rupčić je jedan dan postio prije nego bi se upustio u prevođenje tekstova Svetog pisma. Ministrirao sam mu u Mostaru. Nastavljam s tumačenjem ostalih tekstova naznačenih u uvodu iako mislim da je ovo dovoljno da se 'uhvati' bit tumačenja. Priznajem da je i meni trebalo vremena i molitve da uvidim da redak 27 vremenski opisuje nešto što će se dogoditi u dalekoj budućnosti (koja je stigla), a redak 28 opisuje blizak događaj, 70tu godinu kad Rimljani ruše židovski Hram. Vremenska inverzija u opisu događaja. To je izazvalo naizgled nerješive kontroverze. Nema inverzije u odnosima Starog i Novog zavjeta. Novi zavjet (27) je ispred Starog zavjeta (28), kako Isus reče, Zakon visi o Milosti Zaključak: Iako sam malo lutao (što sam ostavio u tekstu), na kraju mi je Milost dala spoznaju da je ovaj tekst dobro prevođen kroz cijelu povijest. PS. Jedan je Bosanac davno rekao: "Da sam normalan tačno bih poludio." |
|
Ivan 2,13-25 (čitano na 3. korizmenu nedjelju) 13 Čišćenje Hrama (Mt 21, 12–13; Mk 11, 15–17; Lk 19, 45–46) Blizu bijaše židovska Pasha. Stoga Isus uziđe u Jeruzalem. 14 U Hramu nađe prodavače volova, ovaca i golubova i mjenjače gdje sjede. 15 I načini bič od užetâ te ih sve istjera iz Hrama zajedno s ovcama i volovima. Mjenjačima rasu novac i stolove isprevrta, 16 a prodavačima golubova reče: »Nosite to odavde i ne činite od kuće Oca mojega kuću trgovačku.« 17 Prisjetiše se njegovi učenici da je pisano: Izjeda me revnost za Dom tvoj. 18 Nato se umiješaju Židovi i upitaju ga: »Koje nam znamenje možeš pokazati da to smiješ činiti?« 19 Odgovori im Isus: »Razvalite ovaj hram i ja ću ga u tri dana podići.« 20 Rekoše mu nato Židovi: »Četrdeset i šest godina gradio se ovaj Hram, a ti da ćeš ga u tri dana podići?« 21 No on je govorio o hramu svoga tijela. 22 Pošto uskrsnu od mrtvih, prisjetiše se njegovi učenici da je to htio reći te povjerovaše Pismu i besjedi koju Isus reče. 23 Dok je boravio u Jeruzalemu o blagdanu Pashe, mnogi povjerovaše u njegovo ime promatrajući znamenja koja je činio. 24 No sâm se Isus njima nije povjeravao jer ih je sve dobro poznavao 25 i nije trebalo da mu tko daje svjedočanstvo o čovjeku: ta sam je dobro znao što je u čovjeku. Ovaj 23 redak čini se kao da je pisan izvan konteksta. Nije naravno. Narod koji je vjerovao u Isusova čudesa bio je na prvom stupnju spoznaje Isusa kao Sina Božjega. Oni su vjerovali samo u Njegovo ime, a ime mu je Spasitelj. Apostoli, odnosno najbliži učenici Isusovi ipak su odmakli (pogotovu Petar) u spoznavanju Isusa kao onoga koji je navješten u Pismima, jer u retku 17 učenici se prisjećaju da je pisano- Izjeda me revnost za Dom tvoj. Redak 22 je najvažniji jer evanđelista daje prednost Pismu u odnosu na spoznaju da je Isusovo tijelo hram Božji, iako je ta spoznaja dio Pisma Ovako ću to reći: Spoznaja o Isusovu tijelu kao hramu je temelj po vjeri, a ta se vjera 'protegnula' na cijelo Pismo, kako je Gospodin i namjeravao postići kod apostola. Vraćam se na redak 23. Isus se ne povjerava ljudima koji su povjerovali u njegovo ime na osnovi čudesa. On traži poznavanje Pisma kao nadogradnju na vjeru da je njegovo tijelo uskrsnulo od mrtvih nakon 3 dana ležanja u grobu. Isus kaže neizravno (u 23 retku) da će i on dopustiti da ljudi njega upoznaju preko Pisma, (uključivo redak 21). Kako preko Pisma? Pa tako što će kroz meditaciju svetopisamskih tekstova i kroz kontemplaciju polako uvoditi čovjeka u neistraživo bogatstvo Njegove osobe. To znanje koje daje ne podliježe jeftinim filozofskim sokratovskim izričajima- sad znam da ništa ne znam-, nego to znanje ostaje znanje. Sam se Gospodin brine da onima koji ga kroz Pismo upoznaju dadne neki križ da ih sačuva od oholosti koje znanje može izroditi. Kod Pavla je to bilo ostanak jednog zlog duha u tijelu iz vremena kad je griješio progoneći kršćane, kod nekih drugih svetaca to je neki drugi križ, dovoljno težak, da čovjeku ne pada napamet uzoholiti se. Ali naravno događa se, ali nije pravilo kao što to doktori sci, teolozi, rado izvlače iz 'tobolca' kad ne mogu podnijeti da neki 'ribar' više zna od njih. PS. Nakon izdavanja papine pobudnice Fiducia suplicans sanjam ja jedan čudan san. Ugledam u daljini papu Franju u ratničkoj obleki ko da je Rambo. Šljem na glavi, obojen ratničkim bojama, redenici na ramenima, u desnoj ruci kalašnjikov, u lijevoj Pačamama i vikne prema meni "Stani." Ja bježim što me noge nose, a on opet vikne: "Stani:" Ja bježim glavom bez obzira, a on viknu: "Stani, stani, da te zagrlim.". Onda se probudim, unezvjeren, sav u goloj vodi. |
|
Evo konačno na you tubeu videa koji eksplicitno govori o detaljima budućih događaja. Drago mi je da se slaže sa svim mojim analizama biblijskih proročanskih tekstova, ali mi nije drago što je sve postalo tako blizu. Pozivam sve da se obuku u kostrijet (mogu i traperice s nekom lanenom košuljom, a za kaput neka ofucana životinjska koža), da se umrtvljuju, poste i mole (može i na koljenima). Što manje televizije, što manje druženja s poganima na poslu (možemovci i slična bratija i sestretine) , samo neophodno itd. https://youtu.be/Kjr9Rm8z8bk?si=MpAHEnF9nMpxzdMb 0:05 Živi plamen (Poljska) Poruka broj 1314. 26. listopada 2023. 0:11 Poruka Boga Oca. 0:17 Ja Sam Koji Jesam, Bog Otac, Prva Osoba Presvetog Trojstva. Draga, ljubljena stvorenja, ugodna Mom Svetom, Očinskom Srcu. Volim te jako, jako i želim da neprestano slijediš Glas Božji, naučiš ga prepoznavati i ne daš se zavesti iluzijama zlog duha. 0:37 Drago dijete, dopusti mi da danas prenesem Riječi Božje volje. Toliko želim i želim tvoju čistu, svetu vjeru, ljubav, tako veliku, bez zadrške. Što više toga imate za Mene, to jače i intenzivnije možete primiti Moju Svetu Zaštitu i Zaštitu. 0:56 Ne boj se, drago dijete, jer ja sam još uvijek s tobom da ti pomognem, da preko tebe prenesem Riječi Božje Volje, ono što želim. Ja sam dobar Otac, onaj koji voli bezuvjetno i koji želi da budeš voljen od tebe. 1:10 Ponudio sam vam potpunu slobodu tako da možete napraviti svoj vlastiti, neograničeni izbor. Nažalost, tu je i Sotona, zli duh, koji vas pokušava namamiti u zamke koje vam je vješto postavio. On vam ne želi dobro, on je duh pun otrova i ljubomore, ljutnje i mržnje. 1:30 U ovom vremenu Božja Pravda pojačava svoje djelovanje preko Anđela, izvršitelja Božjeg Pravednog gnjeva. Nestalo je Božje zaštite i blagoslova koji su prije bili davani cijelim narodima. 1:42 Ja sam krajnje pravedan Bog, zato sam ostavio samo pojedinačni Blagoslov, kojim svatko svaki dan zadobiva Nebo. 1:50 Prije nego dođe dan, trenutak kada Duh Sveti obasja cijelo čovječanstvo svojim svjetlom, prvo ću dopustiti Sotoni da provede neke od svojih planova i namjera. 2:00 Ovdje su Lucifer i njegovi pali anđeli iz viših anđeoskih zborova zavladali srcima i savjestima mnogih svećenika, biskupa i kardinala, kao i ovoga koji danas služi kao papa. Krenuo je relativno dobro, s relativnim Božjim Blagoslovom, iako to nije bio izbor uz pristanak Duha Svetoga. 2:19 Srce Jorgea Bergoglia već je dugo zaraženo demonom. U početku je napravio nekoliko odstupanja, malo izdaja. Sada je masonerija sretna što konačno ima pravog čovjeka na najvišem položaju u Svetoj Crkvi. 2:34 To ne bi bilo moguće bez uvođenja Luciferovih ljudi, masonerije i iluminata na funkcije biskupa i kardinala. Oni već desetljećima kontroliraju cjelokupno upravljanje svetom Crkvom. 2:46 Jorge B. napravio je mnoge potrebne promjene u položajima u Svetoj Crkvi, prema slobodnom zidarstvu, i sukcesivno provodi odluke koje uništavaju Svetu Crkvu. Od 138 biskupa i kardinala u Poljskoj, njih čak 80 pripada ovom taboru, ostali su djelomično simpatizirani s odlukama koje prihvaćaju. 3:07 Savršeno dobro znam što se događa u srcu svake osobe, također iu srcu svakog svećenika, biskupa i kardinala, i u srcu onoga tko danas ima ulogu pape. Malo je svećenika, biskupa i kardinala koji su Mi vjerni, njihova srca su opsjednuli Luciferovi kušači. 3:24 Većina njih brižno slijedi volju Luciferovu, bori se istinskom pobožnošću, dobrim, istinitim i Bogu ugodnim praksama zdrave i dobre pobožnosti. Oni liberaliziraju Božji Zakon i dopuštaju mnoge demonske promjene. 3:39 Sin propasti, Antikrist, već je u svijetu i djeluje, skriva se, daje prve naredbe. Svoje aktivnosti podupire trikovima mnogih zlih duhova koji, na njegov mig i poziv, čine "čuda" snagom Sotone. 3:53 Moji svećenici, biskupi i kardinali sve manje mole, ne ispunjavaju ni osnovne molitvene obveze, a svete mise slave u stanju teškog grijeha, nedostojno. Oni uvode promjene koje su prihvatili i nadahnuli Lucifer i njegovi anđeli. 4:10 Danas se malo ljudi bori s demonima, a oni koji danas služe kao egzorcisti su jako zaposleni, ima ih jako malo u odnosu na potrebe. 4:19 Moja Crkva umire na svom križu, u trenu, i dobri svećenici i biskupi i kardinali će biti prisiljeni otići u skrivanje, u katakombe, i ovo će biti simboličan silazak u grob Moje Svete Crkve. Protiv sotone se više gotovo nitko ne bori, pa on postaje sve odvažniji. 4:38 Oni svećenici, biskupi i kardinali i Jorge B. koji su se predali zlim duhovima, ako se ne obrate, ako za njih nema dovoljno molitve, posta i mrtvljenja, neće biti moguće spasiti njihovo spasenje, a Sv. Pravda Božja bit će prisiljena osuditi ih na vječnu pokoru, na boravak u jezeru ognjenom i sumpornom, u paklu. 4:59 Uskoro će Sveta Crkva kao institucija koju poznajete umrijeti, bit će pokopana rukama biskupa i kardinala, i tko god danas služi kao papa. Ti će otpadnici uvesti mnoge promjene koje je Sveta Crkva davno osudila. 5:14 Uvest će mogućnost ukidanja celibata, mogućnost braka za svećenike, čak i istospolne parove, uvest će žene kao svećenike i biskupe, htjet će poništiti Sveto pismo i reformirati Dekalog. U Crkvu će unijeti elemente iz drugih religija. 5:31 Gotovo sve vlade svijeta su pod palcem i direktivom svjetske masonerije i Iluminata. Većina njih želi izbijanje još jednog svjetskog rata. Oni žele eliminirati mnoge milijarde ljudi. 5:46 Jedan od elemenata plana ovih ljudi je izazvati ekonomski krah, odsjeći ljude od zdrave, dobre vode i hrane, žele da umru od gladi, budu beskućnici, jedu kontaminiranu i genetski modificiranu hranu i piju kontaminiranu, pokvarenu vodu . 6:04 Uskoro ću zamoliti Duha Svetoga da čovječanstvu podari najveću moguću Milost, priliku za cijelo čovječanstvo, Osvjetljenje savjesti Svjetlom svete Božje pravde. 6:15 Neće biti čovjeka koji ne bi doživio ovu Milost, čak ni sin propasti, Antikrist, jer on je samo čovjek, ali pod punom vlašću pola pakla. Tijekom prosvjetljenja savjesti i kratko vrijeme nakon toga, sve aktivnosti pakla će prestati. 6:31 Dat ću priliku za obraćenje cijelom čovječanstvu, mnogi će iskoristiti ovu priliku, obratit će se, doći će k sebi, uključujući i mnoge svećenike, biskupe i kardinale. 6:41 Nakon nekog vremena, ali uskoro, demoni će se vratiti, Mojom Svetom Voljom neće doći do ljudi s kojima su bili, među kojima su djelovali, doći će do novih ljudi, morat će ih ponovno učiti. 6:52 Tijekom tog vremena, Apokalipsa svetog Ivana Apostola bit će potpuno ostvarena. Svaka Riječ, svaka najava će se ostvariti. 7:01 Krv onih koji su ostali vjerni posvuda će se proliti, ne bojte se umrijeti za vjeru, za Isusa i Mariju, za Boga. S druge strane, dočekat ću te raširenih ruku. Presveto Trojstvo i Marija vas već dugi niz godina pripremaju za ono što dolazi u ovo vrijeme. 7:19 Kuće molitve koje ste utemeljili po Mojoj zapovijedi bit će vaša utočišta. Događaji koji će se nizati jedan za drugim odnijet će mnoge živote. 7:30 Umrijet će mnogi oholi i oholi ljudi, svijetom će proći Anđeo svete Božanske Pravde, Anđeo smrti, uništavajući sve one koji nisu označeni samo njima vidljivim znakom Križa na čelu. Oni će ući u svaku kuću koja nije osigurana sakramentalima i ondje će činiti ono što sam im naredio. 7:49 Mnogi će se ljudi vratiti demonu, bit će uklonjeni iz zemlje živih, osim ako se ne obrate prije smrti, otići će na mjesto vječne pokore, u jezero vatre i sumpora, u pakao. Vrijeme djelovanja sina propasti, Antikrista, bit će okončano Mojom izričitom zapovijedi Svetog Mihaela Arkanđela. On će ga ubiti i odvesti na dno dubina pakla. 8:10 Za to vrijeme ću narediti Mojim odabranima da se sklone u skrovište, da čvrsto zatvore prozore i zatvore ulazna vrata. Nakon što svi uđu unutra, zatvorite vrata i nikome ne otvarajte, jer će vas demoni prevariti, prevariti, oponašati glasove vaših rođaka i prijatelja, a tko ne posluša, umrijet će od ruke demona. 8:31 Nebo će biti prekriveno dimom po cijeloj zemlji koji dolazi iz svih vulkana na svijetu, bit će potpuni mrak na obje Zemljine polutke tri dana. 8:40 Padat će crna i crvena kiša, uništit će sve, demoni će uništiti sve što je ostalo vani. Mora i oceani, kao i kopno, bit će uništeni. Sva flora i fauna će nestati, demon neće ostaviti ništa u postojanju. 8:56 Tijekom tog vremena, Mary će voditi sve anđeoske korpuse u bitku kao njihova kraljica za posljednju borbu. Svi oni koji nisu poslušali i ostali vani završit će svoje živote. 9:07 Preživjet će samo oni koji se sklone na mjesta spasa, preživjet će zahvaljujući intenzivnoj njezi i zaštiti anđela na moju izričitu zapovijed. Ništa što je nastalo zahvaljujući ponosu i bahatosti ljudi neće preživjeti, dopustit ću da samo neke od najvažnijih svetinja ostanu netaknute. 9:24 Na kraju tri dana tame preobrazit ću cijelu zemlju, upotrijebit ću svoje anđele da to učinim. Bit će to velika pobjeda za Mariju i anđele koji će pod njezinim vodstvom svezati sve demone i baciti ih u dubine pakla na tisuću godina. 9:37 Dopustit ću da ostanu samo manji napasnici, kako bi ljudi imali zasluge da se bore protiv iskušenja. Po Mojoj izričitoj zapovijedi, svi skriveni će izaći iz svojih mjesta utočišta i skrovišta, i tada ću vam narediti da ponovno organizirate svoj život i aktivnosti. 9:52 Tebi, Živi Plame, želim iznova povjeriti organizaciju Moje Svete Crkve, a sam Isus Krist će ti pokazati što činiti, kako živjeti, kako djelovati. 10:01 On će vas voditi, on će vam pokazati što treba poduzeti, on će osobno imenovati zadnjeg papu, kao što je imenovao i prvog, bit će to Poljak, jer ja tako želim. 10:12 Nemojte misliti tko će to biti, to je stvar Presvetog Trojstva. Tek tada ćeš, Živi Plame, primiti odgovarajuće upute namijenjene čovječanstvu koje je u to vrijeme ostalo na životu. 10:23 Živi plamenu, promijenit ću tvoje tijelo, poboljšat ću ga, modificirati, gotovo svi nedostaci će nestati. Upravo sada, želim da svatko tko je sposoban i sposoban živjeti pod Mojim diktatom, provede sve što je Božja Volja za sebe. 10:38 Ništa se ne brini, jer će se za sve pobrinuti Presveto Trojstvo, zato se ništa ne boj, ne napreži se, ne griješi, nemoj pasti, a ako ti se što dogodi, nemoj Nemojte se ničim uništavati, nego se čistite u sakramentu pokore dok ne budete mogli, a gdje je to nemoguće, pobudite savršenu žalost za svoje grijehe, primite Duhovnu pričest, to je dovoljno. 11:01 Moji dobri, vjerni svećenici i biskupi, sada neka ispunjavaju samo dobre naloge, dobre naloge Vatikana, ignoriraju one koji su protivni nauku svete Crkve. 11:11 Božji blagoslov dat narodima je definitivno prestao, ostaje samo blagoslov dat pojedinačno. 11:18 Neka se sada svaki svećenik dobre volje pripremi, neka počne djelovati u tajnosti, u tajnosti od onih koji su postali Jude. Ako vjeruješ u Mene, vodit ću te stazama i stazama, budi hrabar, jer Ja sam s tobom. 11:33 Draga, slatka djeco svjetla, draga Mome Presvetom Srcu, izuzetno vas volim i želim od vas vašu potpunu, ali čistu, svetu ljubav, strpljivost, a iznad svega vaše razumijevanje i predanost. 11:47 Na tebi je, čovječe, i na odlukama koje donosiš, da odlučiš kakva će biti tvoja buduća sudbina.Postajući svojevoljan, bez discipline u bilo čemu, upadaš u Sotoninu zamku. Vara te, laže, samo te želi odvući na autocestu koja vodi u ponor, u paklenu rupu. 12:06 Želim da se vaša srca obrate, da se odvratite od zla svojih djela, da se probudite iz demonskog sna koji vas je tako zamračio. Čovjek nije uvijek svjestan što radi, ponekad se ponaša kao ošamućen, a što je pogriješio postaje mu jasno tek nakon nekog vremena. 12:23 Demonov hipnotički trans sada će obuzeti svakoga tko se ne moli, ili se moli premalo, i one koji se ne umrtvljuju, ili se umrtvljuju prerijetko. 12:34 Upravo sada se želite smiriti, osloboditi se svake loše, nepotrebne misli, naučiti postiti šutnju, utišati svoja usta, utišati svoje misli. Neće vam biti lako, pogotovo razbacanim, poremećenim ljudima, pričljivim ljudima, onima čije misli neprestano jure, a usta gotovo neprestano govore. 12:53 Želim od vas vaše brojne molitve, postove, žrtve i sve to stavite na raspolaganje Presvetom Trojstvu po Bezgrešnoj. Trebat će vam puno truda i truda da istrgnete srca svećenika na svim razinama iz kandži demona. 13:09 Nije to laka borba, ali nužna. Sudbina Poljske i Poljaka već visi o koncu, ali vi ste ti koji morate samostalno odlučiti. Veselim se tebi i odluci koju si donio, pa što ćeš donijeti? Čekam te i nedostaješ mi. 13:28 Neizmjerno vas ljubim, djeco Moja, i s Ljubavlju vas grlim u nutrinu Srca Moga Svetoga Oca, ranjenog ljudskim grijesima. Blagoslivljam sve koji čitaju i slušaju, u ime Oca † i Sina † i Duha Svetoga. † Amen. 13:44 Volim te neizmjerno, zato se toliko trudim za tebe, za tvoje spasenje, želim da Mi vjeruješ do kraja i dopustiš Mi da radim u tebi i kroz tebe, hoćeš li to ikada cijeniti? Potpuno Mi vjeruj, ne dopusti demonu da te laže. 14:00 Ne dopustite da vas zarobe zli duhovi, ne dajte se obeshrabriti nikakvim poteškoćama. Unatoč svemu, usprkos vašoj tvrdoglavosti, ja vas sve jako volim, zar ne osjećate??? Hoćeš li to cijeniti? Kada??? Bog otac. |
|
U vezi pitanja Pashe našao sam odgovor u Glasu koncila. Na kraju ću poboldano dodatno pojasniti ukoliko netko ne shvati ovaj 'koncilski' poučak koji je moram priznati pomalo smotan. Mislio sam studioznije obraditi temu, ali vidim da nikog ozbiljno ne zanima, pa ću i ja samo skraćeno. Tko shvati neka shvati. Našao sam u Bibliji kontradiktornu izjavu, tj. priču koju dva autora opisuju na sasvim drugačije načine, spominjući sasvim drugačije detalje. Marko piše da je Isus bio razapet dan nakon što je završio posljednju Pashu (Marko 14, 12), a Ivan piše da je Isus umro prije posljednje Pashe (Ivan 19, 14). Kako to? Čitatelj iz Zagorja Da budemo potpuno točni – i da naši čitatelji vide točne biblijske novozavjetne navode – ističemo da evanđelist Marko u 12. retku 14. poglavlja koje nosi naslov »Pashalna večera«, koji navodite piše ovako: »Prvoga dana Beskvasnih kruhova, kad se žrtvovala pasha, upitaju učenici Isusa: ‘Gdje hoćeš blagovati pashu, da odemo i pripravimo?’« Evanđelist Ivan – čiji citat isto spominjete – u 19. poglavlju, koje je naslovljeno »Isusa osuđuju na smrt«, u 13. i 14. retku (ovaj potonji i Vi navodite) piše: »Čuvši te riječi, Pilat izvede Isusa i posadi na sudačku stolicu na mjestu koje se zove Litostrotos – Pločnik, hebrejski Gabata – a bijaše upravo priprava za Pashu, oko šeste ure – i kaže Židovima: ‘Evo kralja vašega!’« Već iz ta dva retka mogli bismo reći da je riječ o »dvije pashe«: onoj Isusovoj i onoj židovskoj, na što upućuju i citati koje smo naveli. Dvije pashalne teologije Zato vjerujemo da će Vaše zanimanje zadovoljiti odgovor koji donose »Rječnik biblijske teologije« i »Enciklopedijski teološki rječnik« koji ponajprije objašnjava što znači riječ »pasha« ili »Vazam, Uskrs« – koji dolazi od hebrejskoga »pesah«, aramejski »pasha« – znači »prijelaz«, »prolazak«, a označuje »godišnje ponavljanje prve pashe Izraela koja se sastojala od spasenjskoga prolaska Jahvina u noći u kojoj je židovski narod izišao iz Egipta. Osim te prve pashe svete povijesti, Pismo navodi još tri pashe: onu židovsku, koja se sastoji u prisjećanju i godišnjem oživljavanju Jahvina prolaska, obogaćenom sjećanjem na brojne druge spasenjske zahvate koje je Bog poduzeo za izabrani narod; Kristovu pashu, koja se sastoji u njegovoj žrtvi, tj. u njegovu prijelazu ‘s ovoga svijeta k Ocu’ (Iv 13,1) putem muke i uskrsnuća. Najzad, Pismo navodi pashu Crkve koja godišnje, pa i tjedno i svakodnevno obnavlja Kristovu pashu ‘dok on ne dođe’ (1 Kor 11,26).« Zato se u kršćanskoj antici mogu razlikovati i dvije pashalne teologije: prva, koja se potvrdila u Maloj Aziji, slavila je otajstvo izlaska, to jest prijelaz izabranoga kršćanskoga naroda iz egipatskoga ropstva, to jest iz grijeha; a druga – prisutna u egipatskoj Aleksandriji – slavila je otajstvo Kristove muke i njegova uskrsnuća. Jednako je tako korisno navesti ono što u »Enciklopedijskom teološkom rječniku« piše profesor povijesti duhovnosti na Papinskom sveučilištu Antonianum u Rimu Optatus van Asseldonk koji ističe: »Sažetak dviju pashalnih predaja ponudio nam je Augustin koji je umio povezati pashu-muku s pashom-uskrsnućem, i pashu Boga s pashom čovjeka. ‘Muka i uskrsnuće Gospodinovo: evo prave pashe’ (De cahechizandis rudibus, 36). Tako će se izraziti Augustin dovršujući proces kristijanizacije Pashe, već prisutan na stranicama Novoga zavjeta.« Nebeska gozba prema kojoj koračamo A kada objašnjava Pashu, »Rječnik biblijske teologije« ponajprije tumači izraelsku pashu, te pri tome tumači da je ona bila »proljetni, selilački i kućni blagdan«, potom tumači odnos »Pashe i izlaska« i oslobođenja od egipatskoga jarma, a onda i odnos Pashe i Blagdana beskvasnih hljebova ističući: »S vremenom će se s Pashom čvrsto povezati još jedan blagdan, prvotno različit od nje, ali blizak zbog svoga proljetnog datuma: to je Blagdan beskvasnih hljebova (Izl 12,15-20). Pasha se svetkuje 14. u mjesecu, a Blagdan beskvasnih hljebova ustaljuje se najzad u vremenu od 15. do 21.« Kao što smo rekli, taj blagdan spominje i evanđelist Ivan, a on se prema izraelskoj predaji povezuje s izlaskom iz Egipta. U njoj se kasnije spominju i drugi izlasci: oslobođenje od asirskoga i babilonskoga jarma, kao i vrijeme velikih Božjih pothvata i mesijansko doba. Ono što želimo dodati kao odgovor na Vaše pitanje odnosi se na tumačenje Isusove pashe o kojoj piše: »Mesija doista i dolazi; da bi počeo, Isus sudjeluje u židovskoj Pashi; htio bi da ona bude bolja, ali najzad će je ukinuti pošto je ispuni. U vrijeme Pashe Isus objavljuje riječi i obavlja čine koji malo-pomalo preinačuju njezin smisao, a ‘evanđelisti su dobro shvatili Isusove nakane i oni ih, uz različite preljeve, osvjetljuju. Sinoptici opisuju posljednju Isusovu gozbu (mada je ona blagovana uoči Pashe) kao pashalnu gozbu: Večera je blagovana unutar jeruzalemskih zidina; uokvirena je bogoslužjem koje, među ostalim, sadrži recitiranje Halela (Mk 14,26 i sljedeći). Ali to je gozba nove Pashe: ‘u obredne blagoslove namijenjene kruhu i vinu Isus ugrađuje ustanovu euharistije; dajući da jedu njegovo tijelo i piju njegovu prolivenu krv, on opisuje svoju smrt kao žrtvu Pashe kojoj je on novo Janje (Mk, 14,22-24 i sljedeći). Ivan radije naglašava tu činjenicu time što u svoje Evanđelje unosi više aluzija na Isusa-Janje (Iv 1,29.36) i time što čini da popodne 14. nisana u isti čas pada žrtvovanje janjeta (18, 28; 19,14.31.42) i smrt na križu istinske vazmene žrtve (19,36).« Rječnik biblijske teologije potom pojašnjava i kršćansku pashu, ističući nedjeljnu Pashu, svakogodišnju Pashu i na kraju eshatološku Pashu, jer ta riječ ne označuje »samo misterij smrti i uskrsnuća Kristova, ni samo tjedni ili godišnji euharistijski obred: ona označuje i nebesku gozbu prema kojoj svi mi koračamo«. Ja ću radi jasnoće reći da u Mojsijevoj knjizi Izlaska piše kako treba blagovati JAHVINU Pashu. 14 dan mjeseca Nisana je spomen dan kad izraelci slave Izlazak iz egipatskog ropstva. a kod katolika i pravoslavnih se slavi KRISTOVA Pasha, koja se slavi u pravilu svake nedjelje, a zapravo se slavi svaki dan, jer je prorok Danijel već 536 prije Krista tu Pashu nazvao -Svagdanja žrtva- koja će biti ukinuta pod vladavinom Antikrista Dn (11,31), ali je to ukinuće već započeto u protestantizmu. Zato je Bog pomutio razum protestantima pa upće ne razumiju i nemaju sposobnosti tumačiti Pisma. I u evanđeljima i u poslanicama Pavla jasno se kaže da je Krist naša pasha 1 Kor 5,7 itd. Jahvina Pasha označava prijelaz iz egipatskog ropstva u slobodu izraelskog naroda, a Kristova Pasha označava prijelaz iz ropstva grijeha u slobodu djece Božje. Dakle, može se i reći da je u Kristu ispunjenje Jahvine Pashe. To je Pavao objasnio u Hebrejima. Šta još treba reći pa da se shvati da nema nikakvog proturječja u izvještajima četvorice evanđelista. Sinoptici su se koncentrirali na prvi dan beskvasnih kruhova (u Kristovoj Pashi) Time je Duh Božji htio naglasiti da euharistija treba biti rađena od beskvasnog kruha. Za ovo sam se pomolio da mi Duh razjasni zašto se toliko naglasilo kod prve dvojice evanđelista - prvi dan beskvasnih kruhova- i dobio sam spoznaju da je to želja Boga da sveta pričest bude od beskvasnog kruha. Nadam se da će neki pravoslavci ovo pročitati, jer oni koriste ukvasani kruh. Zaključak. Izraelci su slavili Pashu na večer, na prvi dan beskvasnih hljebova. Zalaskom sunca u Izraelu je započinjao novi dan. Zato Matej i Marko kažu- Na prvi dan beskvasnih kruhova, ali beskvasnih katoličkih kruhova, tako treba shvatiti jer postoji razlog koji sam naveo, zašto je tako Duh inspirirao sinoptike. Ivan ima pogled na uskrsnuće čime je Pasha potpuno ispunjena. Pobijeđena je smrt, posljednji neprijatelj čovjeka. Ivan naglašava da je Židovska pasha žrtvovana istovremeno kad je i Isus žrtvovan kao zaklano janje. Židovi su pripremali i klali janje iza podneva (za dana), da bi mogli blagovati Pashu navečer 15 nisana, prvoga dana beskvasnih kruhova. Dakle Isus je u cijelom Novom zavjetu, osobito u Otkrivenju predstavljen kao Zaklano Janje kojega su Židovi (tj svi mi svojim teškim grijesima) zaklali iza podneva u petak 14 nisana. Zato Ivan kaže- Bijaše dan priprave za Pashu (Iv 19,14). Ovdje Ivan misli na jahvinu Pashu, dok su sinoptici već naglašavali da postoji Kristova Pasha. Ovo je, dakle već Augustin sve objasnio, ali eto protestanti ovo niti znaju niti mogu shvatiti, niti će shvatiti kad ovo pročitaju, a prosto ko pasulj. |
|
Evo videa gdje se može čuti da su oba razbojnika u početku psovali Boga. https://www.youtube.com/watch?v=430KzgjLHT8 |
|
U tri nastavka pokušat ću poštovanom @geu odgovoriti na njegova, u osnovi, tri prigovora koje je dao u komentarima na blogu @tignarius 07.04.2023., pod naslovom VELIKI PETAK Prvo o različitim izvještajima o Isusovim riječima na križu, drugo, posebno o dva razbojnika koji su bili s njegove desne i lijeve strane i treće o naizgled zbunjujućem i različitom izvještaju sinoptika i Ivana o vremenu Isusove muke a vezano za pojam Pashe. 1-Da bi se pravilno shvaćalo evanđelje treba usvojiti jednostavnu misao da je čitav Novi zavjet jedno evanđelje. Četiri evanđelista su napisala jedno evanđelje. Zato je već u Predaji bilo poznato 7 Isusovih riječi na Križu koje ću dolje navesti zajedno s razmatranjima. Dokaz ovoj mojoj tezi o Novom zavjetu kao jednom evanđelju (jednoj radosnoj vijesti) je Pavlov tekst u 1 Kor 15,1-4. 1 Dozivljem vam, braćo, u pamet evanđelje koje vam navijestih, koje primiste, u kome stojite, po kojem se spašavate, ako držite što sam vam navijestio; osim ako uzalud povjerovaste. Doista, predadoh vam ponajprije što i primih: Krist umrije za grijehe naše po Pismima; bî pokopan i uskrišen treći dan po Pismima Nadam se da će @geo iz faze suhoparnog panteizma (kojeg je od Giordana Bruna, koji ga je prvi doktrinarno posvema razradio i kojeg su preuzeli veliki znanstveni umovi poput Einteina, Tesle, Junga, @gea itd.) čitanjem biblijskih tekstova preći u drugu fazu, fazu suhoparnog teizma i da će zatim u nekom sretnom trenutku shvatiti da je JEDNO evanđelje kristocentrična karaktera. Uglavnom zahvalan sam @geu na trudu i na ukazivanju grješaka u prijevodu. Evo jedne: (Lk. 23. 44) "Bijaše već oko šeste ure kad nasta tama po svoj zemlji - sve do ure devete, jer sunce pomrča, a hramska se zavjesa razdrije po sredini." (Lk. 23. 46) I tek onda "Luka" kaže: "I povika Isus iza glasa: "Oče, u ruke tvoje predajem duh svoj!" To rekavši, izdahnu." Rupčić prevodi “Tad Isus viknu glasno: Oče, u ruke tvoje povjeravam duh svoj“. To reče i izdahnu. Bravo @geo, uočio si bitnu stvar, jer Dudin veznik -i- znači da je Isusova rečenica iza događaja u kojem se hramska zavjesa razdrijela po sredini, a Ručićev- tad- podrazumjeva istovremenost. To što Luka ne navodi da se zavjesa razdrijela odozgor nadolje kao što navode ostala dvojica sinoptika to je vjerojatno da je Luka uvjeren da je, osim Oca i Duha, Isus kao Bog također sudjelovao u paranju zavjese, o toj simbolici ću nešto reći u trećem nastavku kad budem objasnio pojam Pashe. Razmatranje sedam Isusovih riječi na križu 1. »OČE, OPROSTI IM, JER NE ZNAJU ŠTO ČINE!« »O kad biste vi, djeco, znali kako vas ja, usprkos vaših mnogih grijeha, ljubim, ne biste mogli sagriješiti; i zato, jer biste i vi mene tako ljubili, morao sam ovako reći: Oni ne znaju što čine. Prinesite mnoge žrtve iz ljubavi prema meni; tako ćete se naučiti da me uvijek sve više i više ljubite.« 2. »JOŠ DANAS ĆEŠ BITI SA MNOM U RAJU.« »Tko mnogo ljubi, mnogo će mu biti i oprošteno, zato: kad grešnik uvidi kako je sagriješio i kad se za grijehe duboko pokaje, kao što je to razbojnik na križu uvidio i pokajao se, poradi svoje ljubavi ja ne mogu tada ništa drugo, nego kazati: Još danas ćeš biti sa mnom u raju. Ako se vi iz prave ljubavi prema meni pokajete za svoje grijehe, bit će vam sve oprošteno.« Gospodine, daj nam uvijek pravu ljubav i duboko pokajanje za naše grijehe, da nikada više ne sagriješimo! 3. »ŽENO, EVO TI SINA!« »Jer ja svoju Majku nadasve ljubim, zato bih želio da i vi Nju isto tako ljubite. Zato sam vam je dao za majku, jer je ona najbolja Majka i ljubi vas poradi mene, kao što jedna majka ljubiti može.« Poradi ljubavi svoje, daj također i nama duboku ljubav prema Njoj! 4. »BOŽE MOJ, BOŽE MOJ, ZAŠTO SI ME OSTAVIO?« »Kad vam je teško da ne možete niti moliti, ili ste rastreseni, tada se ja povučem, da vas iskušam da li i tada mislite na me, i usprkos toga što vam je teško, vi se molite i hvatate se za me, to je dragocjenije i to mi se više sviđa, a vi tako vidite da bez mene ne možete ništa učiniti.« Spasitelju, udijeli nam ustrajnost u molitvi! 5. »ŽEĐAM.« »Zato jer sam na križu za vas tako mnogo trpio i stoga bio tako žedan, ali žedan ljubavi i duša, koje toliko ljubim, ali koje neće ništa o meni da znaju, zato ljubite me barem vi i žrtvujte se iz ljubavi prema meni da mi poklonite duše koje me ljube i koje mogu spasiti!« 6. »ZAVRŠENO JE!« »Kad sam osjećao da sam na kraju svojih sila i kad sam potpuno za vas žrtvovao i predao svoj život za vas onako kako je to Otac želio, tada sam mogao radosna srca uzviknuti: Završeno je! Nastoj da i ti na koncu svoga života uzmogneš reći radosna i sigurna srca: Završeno je! Ja sam upotrijebio svoje milosti i ispunio svoju životnu zadaću.« 7. »OČE, U TVOJE RUKE PREDAJEM DUH SVOJ!« »Jer je moj život završio, mogao sam predati natrag u ruke Očeve svoju dušu, koju mi je Otac dao. Molite tako i vi svake večeri prije nego što zaspite: Oče, u Tvoje ruke predajem dušu svoju! A ujutro kad se probudite: Oče, daj mi Duha svojega, da uzmognem cijeli dan ispuniti u Tvojoj volji!« Naredna dva posta, osobito treći bit će jako zanimljivi. Što se tiče različitog izvještaja o dvojici razbojnika Mateja i Marka od Luke, to mi je odmah bilo jasno iz samog naslova- Obraćeni razbojnik. On se u početku rugao kao i razbojnik s lijeve strane, ali se nakon Isusove riječi: „Oprosti im Oče, jer ne znaju što čine“ obratio. Pokušat ću ipak ovo naći u djelima Marije Valtorte pa ću ovih dana objaviti. Za treći prigovor o Pashi, to sam morao moliti da mi Gosodin rasvijetli. I rasvijetlio mi je, ali bit će tu dosta posla jer je tema i povijesno zahtjevna, pa će mi možda trebati i 7 dana. |
|
Unatoč optužnici za trgovinu djece u kojoj piše između ostalog i da su djeca 'oteta' s namjerom eksploatacije, onaj čudak Goran Grlić Radman i šef sve korupcije u HR plenković angažirali našu diplomaciju da se zauzmu za Noaha Kraljevića transrodnog lika koji je znao da krši zakone tri države. Ne čudim se za Radmana niti se čudim izdajniku Plenkoviću koji računa na Možemo, ali mi je neobično da nitko ne postavlja pitanje dobrobiti djece. Mediji pišu da ima oko 190 djece iz Konga koja su usvojena u HR. Politika je dužna odmah provjeriti ima li pedofilije u ponekom od tih slučajeva. Ali ništa od toga. Sva vladajuća bezdušna klika je usmjerena samo na to kako što više opljačkati HR. Brutalni i bezdušni Plenković je postavio Bačića za ministra obnove. Prijašnje nesposobne ministre je očito takve i postavio da se pričeka predizborna godina pa da onda navale graditi. Neobično je da to nitko od oporbe ne kuži. Morat ću pod starost osnivat stranku. Užas s kakvim likovima živimo a predstavljaju se kao vjernici. Srećom pa nam Ivan Apostol u Apokalipsi tumači da će takve mlake vjernike Bog izbaciti iz svojih usta. PS. Dr Sladoljev tvrdi u Hrvatskom tjedniku da se ne slaže s nekim kolegama da će svi cijepljeni umrijeti u sljedeće dvije godine. |
|
Evo što će se uskoro dogoditi na globalnom planu. Dogodit će se Veliko upozorenje kojeg navješćuju kroz povijest nekolicina katoličkih vidjelaca, među njima i jedan papa, a također i rijetki pravoslavci. Radi se o apokaliptičnom događaju kojeg je, po meni, najbolje dosad opisala Vassula Ryden, grčka pravoslavka. Ovo je iz njene 4. knjige, str. 119-123. Vjerujem da će ovo rijetki razumjeti, pa bi bilo dobro da, osim citiranih dijelova Apokalipse, imate na umu i 24 poglavle Mateja. Naravno da su to opisali i starozavjetni proroci, ali neću ići u širinu, i ovo će biti za mnoge teško kao kvantna fizika. Čišćenje 15. rujna 1991. godine: O Jeruzaleme! okreni oči svoje na istok i na zapad; okreni oči prema sjeveru i jugu, i Ja sam tamo! Zaista vam kažem da će se Moj Duh još jednom izliti na vas i Moja Slika će se proširiti po licu svijeta; dogodit će se ono što sam planirao i ispunit će se ono što sam vam rekao; približi Mi se i pažljivo slušaj: danas dolazim sve do tvog praga držeći zastavu mira; Dolazim da te spasim Jeruzaleme, na njemu je napisano: Vjeran i Istiniti , Kralj nad kraljevima i Gospodar nad gospodarima ; hoću li čuti od tebe Jeruzaleme: “Kralju moj, tebi se moram klanjati”, ili ćeš još uvijek biti nesvjestan Onoga koji ti nudi svoj mir... sada? hoćete li u ovim posljednjim danima prije Dana odmazde prepoznati Moga Svetoga Duha koji je sišao odozgo u svoj Svojoj Slavi da napravi kuću s vama? tijekom cijelog svog života, generacijo, prezirali ste Moj Zakon i okrenuli se, pobunivši se; hoćeš li ikada biti spreman susresti se sa mnom, svojim Bogom? Uskoro ću proći kroz tvoj Grad! i to će biti prije nego što mislite! ovo će biti Moja posljednja upozorenja; Svečano ti kažem: probudi se iz dubokog sna! ideš u svoju propast, otresi prašinu koja te pokriva i uskrsni iz mrtvih, Kraj vremena je bliže nego što misliš; – Uskoro, vrlo brzo, Ja ću iznenada otvoriti Svoje Svetište na Nebu i tamo, otvorenih očiju, opazit ćeš, poput tajne objave: bezbroj anđela, prijestolja, dominacija, suvereniteta, moći, sve prostrtih okolo, Kovčeg saveza; tada će Dah kliziti po tvom licu, i Nebeske moći će se zatresti, bljeskovi munja će biti praćeni udarima groma; "Odjednom će doći vrijeme velike nevolje, bez premca otkako su nacije prvi put postojale." jer ću dopustiti tvojoj duši da opazi sve događaje tvoga života; Rasklopit ću ih jednu za drugom; na veliko užasavanje vaše duše, shvatit ćete koliko su nevine krvi prolili vaši grijesi, od duša žrtava; Tada ću vašu dušu osvijestiti da vidi kako nikada niste slijedili Moj Zakon; poput razmotanog svitka, otvorit ću Kovčeg saveza i osvijestiti vas svoje bezakonje; – ako budeš još bio živ i stajao na nogama, oči tvoje duše vidjet će blistavu Svjetlost, poput sjaja mnogog dragog kamenja; poput iskri kristalno čistih dijamanata, Svjetlosti tako čiste i tako sjajne da, iako bi mirijade anđela stajalo u blizini, u Tišini, nećete ih potpuno vidjeti, jer će ih ovo Svjetlo prekriti poput srebrnaste zlatne prašine; vaša će duša vidjeti samo njihov oblik, a ne njihovo lice; tada će, usred ove blistave Svjetlosti, vaša duša vidjeti ono što je jednom vidjela u tom djeliću sekunde, upravo u tom trenutku vašeg stvaranja... vidjet će: Onoga koji te prvi držao u svojim rukama; Oči koje su te prve ugledale; vidjet će: Ruke Onoga koji te je oblikovao i blagoslovio…. oni će vidjeti: Najnježnijeg Oca, vašeg Stvoritelja, zaodjevenog u pogibeljni sjaj, Prvog i Posljednjeg, Onoga koji jest, koji je bio i koji će doći, Svemogućeg, Alfu i Omegu: Vladara ; Došavši k svijesti bit ćeš smućen, tvoje će oči biti ukočene od straha videći Moje oči koje će biti poput dva ognjena plamena ; tvoje će se srce tada osvrnuti na svoje grijehe i obuzet će ga kajanje; vi ćete, u velikoj nevolji i agoniji, trpjeti svoje bezakonje, shvaćajući kako ste neprestano skrnavili Moje Sveto Ime i kako ste odbacili Mene, svog Oca…. zahvaćen panikom, drhtat ćeš i zgražati se, kada budeš vidio sama sebe kao lešinu u raspadanju, što ga žderu crvi i orlušine. – i ako budeš još živ i ako te tvoje noge još budu držale, pokazat ću ti što je njegovala tvoja duša, Moj Hram i Moj Stan svih godina tvoga života; umjesto Moje Vječne Žrtve vidjet ćeš, na svoju užasnutost, da si zibao otrovnicu i da si podigao ovu grdobu opustošenja o kojoj je govorio prorok Daniel (kao i Mt 24,15), u najdubljem području svoje duše; Bogohuljenje; Bogohuljenje, koje je prekinulo sve vaše nebeske veze koje vas povezuju sa Mnom i koje stvaraju jaz između vas i Mene, vašeg Boga; – kada dođe ovaj Dan, ljuske s vaših očiju će pasti, da vidite kako ste goli i kako ste u sebi zemlja suše… nesretno stvorenje, tvoja pobuna i tvoje poricanje Presvetog Trojstva pretvorilo te u otpadnika i progonitelja Moje Riječi; – vaše jadikovke i vaše naricanje tada ćete čuti samo vi; Kažem vam: tugovat ćete i plakati, ali vaše će jadikovke čuti samo vaše uši; Ja mogu suditi samo onako kako mi je rečeno da sudim i Moje će suđenje biti pravedno; kao što je bilo u Noino vrijeme, tako će biti i kada ću otvoriti nebesa i pokazati vam Kovčeg saveza; “jer u one dane prije Potopa ljudi su jeli, pili, uzimali žene, uzimali muževe, sve do dana kada je Noa ušao u arku, i nisu ništa sumnjali dok nije došao potop i sve odnio”; tako će biti i ovoga Dana; i kažem vam, da to vrijeme nije bilo skraćeno zagovorom vaše Svete Majke, svetaca mučenika i lokve krvi prolivene na zemlji, od Abela Svetoga do krvi svih Mojih proroka, nitko od vas ne bi preživio ! Ja, vaš Bog, šaljem anđela za anđelom da obznane da je Moje vrijeme milosrđa kratko i da je vrijeme Moje vladavine na zemlji blizu; Šaljem svoje anđele da svjedoče Moju Ljubav “svima koji žive na zemlji, svakom narodu, rasi, jeziku i plemenu”; Šaljem ih kao apostole posljednjih dana da navijeste da će: “Kraljevstvo svijeta postati kao Moje Kraljevstvo gore i da će Moj Duh kraljevati u vijeke vjekova” u vašoj sredini; Šaljem vam svoje sluge proroke da vape u ovoj pustinji i da viču: “Bojte se Boga i dajte mu slavu, jer je došao čas suda njegova!” (Otk 14,7) Moje Kraljevstvo će doći iznenada na vas, zato morate imati postojanost i vjeru do kraja; – Dijete moje, moli za grešnika koji nije svjestan svog propadanja; molite i molite Oca da oprosti zločine koje svijet neprestano čini; molite za obraćenje duša, molite za Mir. PS. Ja sam još davne 1975 god. čitao o UPOZORENJU, evo izgleda da je na vratima. Naravno da će ovim duhovno psihičkim događajem biti pridružena i velika pobuna prirode koja više ne može podnijeti teret i silu bezbrojnih ljudskih grijeha i napuštanje 10 Božjih zapovijedi, osobito 3 prve, zatim 6. i 9. zapovijed. |