|
srijeda, 29.02.2012.
Odgovor DZIVa na upit Porezne uprave 2005


HDS ZAMP posluje zakonito i nije tvrtci Emporion 2004. godine isplatio 33,6 milijuna kuna
Poslovanje HDS ZAMPa je sasvim uredno i zakonito, upravo to potvrđuju nadzori DZIVa
Državni zavod za intelektualno vlasništvo (DZIV) koji redovito vrši inspekcijski nadzor nad radom udruga za kolektivno ostvarivanje prava, potvrdio je da je poslovanje HDS ZAMPa sasvim uredno i zakonito i u dopisu kojim je odgovorio na upit Porezne uprave zaprimljen 2005. godine, a koji je jučer objavio portal Index.hr. Odgovor DZIVa na upit Porezne uprave dostavljamo u prilogu.
HDS ZAMP nije tvrtci Emporion 2004. godine isplatio 33,6 milijuna kuna
Suprotno tvrdnjama portala Index.hr, HDS ZAMP nije tvrtci Emporion uplatilo toliki iznos za ugovorene poslove u 2004. godini, niti je ikad za poslove odrađene u jednoj godini tvrtci Emporion platio toliki iznos, navodi se u demantiju.
Sustav kolektivnog ostvarivanja prava veliki je sustav koji u zemlji djeluje kroz više poslovnica, zadužuje i obrađuje više od 30 tisuća korisnika, te obrađuje veliku količinu podataka o milijunima djela i godišnje isplaćuje tantijeme za više od 80 tisuća autora i drugih nositelja prava iz zemlje i inozemstva. Troškovi ostvarivanja prava javno su svake godine objavljeni u našem godišnjem izvješću, a u 2004. godini od troškova zaštite tvrtci Emporion je pripalo 16,7 milijuna kuna.
Sukladno odredbama ugovora između HDSa i Emporiona, Porezna uprava u ranijem službenom nadzoru zaključila je da je tvrtka Emporion dužna fakturu koju godišnje ispostavlja vezati uz iznose koje HDS fakturira prema krajnjim korisnicima, bez obzira na to jesu li te fakture HDSa prema korisnicima uistinu plaćene ili ne. HDS međutim, po izdanoj fakturi plaća samo udio ovisan o ukupnoj naplati izdanih faktura. Tako je u 2004. godini s troška zaštite Emporionu pripalo 16.740.937,06 kn, a ne više od 33,6 milijuna kuna kako navodi Index.hr.
Predsjednik Josipović nije utemeljio HDS ZAMP
Suprotno tvrdnjama portala Indeks.hr, predsjednik Josipović nije utemeljio HDS ZAMP. Služba ZAMP posluje i djeluje u Hrvatskoj još od 1950. godine, ZAMP otada – prije nego li se predsjednik Josipović uopće rodio - radi isto što radi i danas, ostvaruje prava autora glazbenih djela, stoji u demantiju.
|
- 02:29 -
Komentari (16) -
Isprintaj -
#
Matija Babić, kao ustalom i velika većina hrvatskih građana, usuđuje se komentirati i donositi sudove o području o kome blage veze nema. Mislim pritom na "Zakon o autorskim i srodnim pravima". Svi se razumiju u to, i usuđuju se donositi zaključke što je pravo a što krivo, otprilike slično kao i kod nogometa. Svi sve znaju i svi su veći vjernici i od samog Benedikta s brojem 16 na dresu. Jedini problem kod ovog zakona je transparentno prijavljivanje korištenja nečijeg djela (prvenstveno pritom mislim na emitiranje glazbenih djela, jer mi je to struka). Naime, kaj je? Problem je poznat još iz 50-tih u Americi pod imenom Payola, kad zainteresirane skupine plaćaju radio stanicama da se vrte njihove pjesme, jer od vrćenja ubiru profit prema zakonu o autorskim pravima. Kod nas je još jednostavnije, mnogi autori, izvođači i ostali zainteresirani, zaposleni su na radio stanicama kao urednici, ili su čak i vlasnici radio stanica, pa im je u interesu da se vrte njihova djela, ili još lakše, ne moraju se čak ni emitirati nego se samo prijavi emitiranje (kod nas to još uvijek prijavljuju same radio stanice, mislim na mjesečnoj bazi, dakle , nema nikakve kontrole) Drugi problem je aljkavost radio stanica kod prijavljivanja emitiranih pjesama, po sistemu " ni iz žepa, ni vu žep", naime, pošto plaćaju paušale za javno izvođenje, sasvim im je svejedno što će prijaviti, pa onda izmišljaju te prijave naknadno ili u zadnji čas(takozvane plahtice). U uređenim zemljama postoje agencije za kontrolu emitiranja, koje to rade na tehnološki savršeni način, i ne može doći do zloporabe. KOd nas je "nekome" još uvijek u ineteresu da se to radi na ranije opisani način. Kad se prijave izvrše i lova sakupi, onda sve postaje transparentno, i pinka stiže na pravo mjesto; autorima, izvođačima i producentima. Aparat za sakupljanje love je ogroman, i otuda troškovi. Netko to mora servisirati. A Matija Babić, samodeklarirani borac protiv teorija zavjere, nasjeda naivno na iste. Žalosno je da će njegovim izjavama ovih dana mahati gomila neupućenih i zahtjevati glave. Ako ništa drugo, nije nam dosadno ... (DOBAR, LOŠ, ŠTRACA 29.02.2012. 16:50)
Dobar, loš, zao: ne stajem ovdje u obranu Matije Babića ni njegove (površne, traljave i zapravo beskorisne) argumentacije o slučaju, ali ovdje zbilja nije riječ o nikakvoj teoriji zavjere, niti se postavlja problem postojanja regulative autorskih prava; problem je negdje drugdje, i to ne u piratstvu (kojeg je uvijek bilo i uvijek će biti), nego u čistom, evidentnom, LEGALIZIRANOM hoštaplerluku gospode u visokim dvorcima. Lako je razlučiti. Evo linka i evo još jednoga, pa razlučimo zajedno. (Akuzmata 01.03.2012. 14:03)
Samo sam se htio osvrnuti na opasnosti huškanja bez podloge od strane INdexa, nije mi bila namjera abolirati gospodu u visokim dvorcima, kako ih nazivaš.
Do 2005., kada podijela novaca HDS-a, postaje potpuno transparentna, moguće je bila zloupotreba položaja, ali sve su to priče na razini čaršije, ništa nikad nije dokazano, pa se ne bih spuštao na razinu Indexa i optuživao bez pokrića.
Tekstovi koji si linkao također su paušalni i površni, i za jednog novinara ranga Ivančić je čudno da se upeca na takav umjetno proizvedeni i na daleko vidljivi lažni mamac.
Svijet je nepravedan, da, ali rješenje nekih problema svodi se na opredjeljenje za manje zlo, pa je tako i to paušalno plaćanje za autorska prava na prazne medije i javno izvođenje, jedino izvedivo rješenje i njegova provedba kopirana je iz legislative puno pravno uređenijih zemalja od RH.
«Zahvaljujući Zakonu o ZAMP-u, danas u Hrvatskoj uz svaku kavu popijenu u kvartovskom kafiću plaćamo i poseban dodatak za autore i izvođače glazbe koju niti želimo slušati niti možemo birati.» kaže Ivančić. Koja notorna glupost! Zar je Zakon o Zampu kriv za glazbeni neukus nacije!?!? Zatim se, ko svinja u poriluku, čudi pravnicima i advokatima koji u jednom trenutku zastupaju optužbu, a u drugom obranu!?!? Na koju se to krušku Ivančić penjao, pa sad glumi čovjeka koji je pao na zemlju, iz istoimenog filma!?!? Je li posrijedi jeftino huškanje ili jednostavna potreba za vječnim oponiranjem?
Da je ACTA loša i pravno neutemeljena kao i to da je neprovediva, isto tako ne bi trebalo biti dileme, ali da bi trebalo iznaći način da vuk bude sit a koza cijela (čitaj- da korisnici dođu do sadržaja uz razumnu naknadu, a autori da budu razumno nagrađeni za svoj rad) nadam se da isto tako stoji? Igranje sa statistikom i matematikom, te zloupotreba brojki nije mi pri srcu, pa onda isto ne razumijem sažaljenje nad jadnim autorima koji, eto, samo mogu sanjati i 17 milijona, a netko tamo ih strpa u đep za tako kratko vrijeme? To je čisto neznaje ili prešućivanje činjenica. Zamp za godinu dana skupi i do 100 milijona kuna, ali ne na način da iznajmi kamion i onda na jednom mjestu pokupi brdo love, već gomila inkasatora obilazi lokale i bakće se s vlasnicima koji to uglavnom ne žele plaćati. Naknade se kreću od 50 kn do nekoliko tisuća, ovisno o veličini, atraktivnosti, položaju lokala. Uglavnom 30 000 korisnika, 80 000 autora, obilazak terena, unos podataka od više milijuna izvedbi, sve su to prešućeni podatci, slučajno ili namjerno, od strane autora ovih tekstova. Ili jednostavno izvrtanje istine, kako god.
Eto, sad možemo zajedno razlučiti. (DOBAR, LOŠ, ŠTRACA 02.03.2012. 14:45)
Od svih rečenica Ivančićevog teksta, ti vadiš iz konteksta upravo onu najmanje bitnu za ovu raspravu, a uz to je i tumačiš na prilično čudan, rekao bih okrnjen način. Pristran si i, kao takav, neobjektivan, pa zajedno o ovome, čini se, razlučiti nećemo ama baš ništa. (Akuzmata 02.03.2012. 18:07)
pristran, kome ili čemu ? Josipoviću?
vladajućim strukturama ?
na kraj pameti mi nije ...
svi su mi odurni, ali pokušavam biti objektivan... (DOBAR, LOŠ, ŠTRACA 02.03.2012. 18:13)
Razumijem tvoje razmišljanje, ali s obzirom da je riječ o, kako si rekao, tvojoj struci, čini mi se da propuštaš uvidjeti da je problem upravo u tome: u "struci", odnosno u "strukama": naime, poznato je da zakoni koji uređuju "struke" često omogućuju "stručnjacima" legalnu pljačku pod prostačkom egidom krilatice "sve je po zakonu", pogotovo "stručnjacima" iz područjâ koja sam, prema Mandiarguesu, iz zafrkancije okrstio sintagmom "visoki dvorci". "Only an expert can deal with the problem", rekla bi Laurie Anderson. To je tako sa zakonom oduvijek. No, nipošto ne bih rekao da je Ivančić "pao s kruške": on jednostavno stalno iznova razbija lažnu, idealiziranu sliku tipova kakav je Josipović, tipova koji su utjelovljenje hohštaplerskih "zakona" koji upravo njima samima omogućuju puno, a svima drugima malo ili ništa ili PENDREK. Ivančić svoje čitatelje stalno iznova podsjeća na stanje stvari, što je itekako korisno, jer, kao što kaže Nemanja, pamćenje Hrvata u prosjeku traje cca 5 sekundi. I ne dozvolimo da nas zavara demantij DZIVa: Ivo Josipović možda nije "utemeljitelj", ali definitivno jest jedan od tvoraca recentnog zakona o ZAMP-u. Ne zaboravimo: taj je čovjek, između ostalog, u svojoj presjedničkoj kampanji primio prljav novac od Roberta Ježića. "Sva voda mora ne bi bila dovoljna da spere jednu mrlju intelektualne krvi", rekao je Lautréamont u svojim Poezijama... (Akuzmata 03.03.2012. 12:00)
Da, u pravu si, slažem se, ali kako onda urediti Zakon o autorskom i srodnim pravima? Kad pričam o struci, da bude jasnije, producent sam i diskograf, ali i autor (član HDS kao skladatelj i tekstopisac), i ne mislim da je sve idealno uređeno. Uvijek se netko obogati na račun nekoga, c'est la vie je život ...
Sve što si napisao u zadnjem komentaru o Josipoviću i sličnim tipovima stoji, ali to nije bila tema moga komentara. Hitio sam poentirati da je ovaj put Matija Babić, a kako mi se čini i Ivančić ponukan Babićevim djelovanjem, ili obratno što je vjerojatnije, pogodio, da prostiš, prstom u govno ....
Pitaj 80 000 autora jesu li zadovoljni zakonom? Mislim da velika većina jest, rekao sam prije da je jedina manjkavost zakona prijavljivanje korištenja autorskih djela od strane radio i TV stanica (one prijavljuju što žele i tu je najveća mogućnost zloporabe). Postoji upravni odbor HDS, kojeg bira članstvo, tako da se partner koji vrši uslugu evidentiranja vrćenja, sakupljanja i podijele love uvijek može promijeniti. Negdje oko 2000. to je i bila ideja diskografa, da osnuju vlastitu agenciju kojoj će povjeriti ono što sada radi Emporion za ZAmp, ali se ubrzo odustalo od toga, uvidjevši ogromne troškove i velike zapreke da se uigra jedna takva ekipa.
Dakle, ako se želi rušiti Josipovića, ZAMP sigurno nije pogodno sredstvo, treba kopati negdje drugdje. ALi jedno pitanje, misliš li da nizom Tuđman, Mesić, Josipović nije postignut evidentan napredak? (DOBAR, LOŠ, ŠTRACA 05.03.2012. 11:41)
Preskočit ću tvoje prvo pitanje; bavljenje zakonima ostavljam gospodi "stručnjacima" i onima kojima je samorazumljivo da se umjetničko i ino stvaranje tretira kao tržišna roba. Što se mene tiče, pisani i utjerivani zakon o autorskim i srodnim pravima ne bi trebao ni postojati: poštivanje nečijeg autorstva trebalo bi biti dio nepisanog kodeksa međuljudskog ophođenja. To je sve što ću reći o tome, prepuštajući poštovanim čitateljima na volju da me proglase idiotom, a moj komentar budalaštinom. Ako ipak nisu sigurni je li to budalaština, reći ću još i ovo da im olakšam: očekivanje neke materijalne dobiti od umjetničkog stvaranja istovjetno je prosjačenju. Ipak, da se razumijemo: prosjačenje nipošto ne smatram nečasnim ili lošim - sve dok ga se naziva pravim imenom. Nije mi simpatična rečenica "Uvijek se netko obogati na račun nekoga, c'est la vie": takav pravac razmišljanja odvodi u slijepu ulicu pokoravanja lošim društvenim praksama (s naglaskom na riječ "društvenim", jer su sve društvene prakse u osnovi loše; to ću pojasniti na kraju ovog teksta). Što se tiče tvoje poante da su Babić i Ivančić pogodili "prstom u govno": slažem se da je riječ o govnetu, ali ne govnetu u kakvome vrtu (gdje je u osnovi dobrodošlo, pod uvjetom da nije zaraženo), nego o govnetu na jastuku, a jastuk valja očistiti od govana, n'est pas? Neću i ne mogu pitati 80 000 autora jesu li zadovoljni zakonom - tu ti moram vjerovati (ili ne vjerovati) na riječ. Što se tiče manjkavosti zakona: držim da manjkavost nekog zakona ne treba dijagnosticirati prema teškoćama pri njegovom provođenju, nego valja odmjeriti jasnoću, čistoću, opravdanost i logičnost zakona na samom njegovom izvoru i nužno iz perspektive iz koje donošenje bilo kakvog zakona nije doli nužno zlo. Što se mene tiče, ne zanima me pokušava li tko srušiti Josipovića ili ne: zanima me samo da slika o gospodi iz visokih dvoraca koja nam se servira bude što vjernija. A niz Tuđman - Mesić - Josipović za mene ne predstavlja nikakav bitni napredak, jer se ništa bitno ne može ostvariti izmjenom figura na vlasti, niti taj niz može biti odraz ikakvog bitnog napretka, i to iz prostoga razloga što sam skandaloznog uvjerenja da čovjek u osnovi nije društveno biće. Eto ujedno i razloga zbog kojeg se sa mnom, zapravo, ne može ugodno razgovarati. (Akuzmata 06.03.2012. 15:41)
Volio bih da upreš prstom u jednog umjetnika, pod uslovom da se oboje složimo da on to jest, a da nije očekivao ili ne očekuje ikakvu materijalnu dobit.
Naime, kolko ja znam, kruh i salama, pa čak i voda, a i kakva krpa i japanke spadaju u materijalna dobra. Samo je pitanje apetita.
Sve društvene prakse u osnovi su loše jer se uglavnom svode na izbor manjeg zla. Uvijek neko najebe, a neko profitira. Pa tako ja i nisam tvrdio da je 80 000 autora zadovoljno Zakonom, ali većina jest. Oni koji nisu misle da ih je netko zajebo.
Svi zakoni su nužno zlo, možda s iznimkom 10 zapovijedi (a i ona o "ženi bližnjega svoga" je sranje, jer ju kreten najčešće nije zavrijedio). Slika o gospodi iz visokih dvoraca neće biti vjernija budu li se gospoda iz "agencija za zamagljivanje stvarnosti" koristila lošim kistom i ograničenim spektrom boja. I ja sam uvjerenja da čovjek nije društveno biće, ali sam eto podlegao niskim strastima, pa se pokušavam ponašati poput ostalih socijalno osviještenih životinja. Bilo mi je ugodno razgovarati s Vama (da konačno pređemo na Vi). Nadam se da je Vama bilo neugodno, što bi mi bio jedan od znakova da nisam uludo tratio moje bezvrijedne minute. (DOBAR, LOŠ, ŠTRACA 06.03.2012. 20:18)
U redu, možemo i na Vi, ako tako želite. No, moram Vam reći da mi je taj Vaš pomalo uvrijeđeni i pomalo natjecateljski ton pomalo smiješan, jer moje poluautomatsko, napola barokno, sneno i velikim dijelom redundantno pisamce nije doli pomalo rezignirani polupokušaj da samome sebi začinim dan. I nikako na Vaš račun, dragi gospodine - to nipošto. (Akuzmata 07.03.2012. 15:47)
A što se tiče umjetnika koji ne očekuju ili nisu očekivali nikakvu materijalnu dobit, ima ih koliko god hoćete, uvijek ih je bilo i uvijek će ih biti. Dozvolite mi da se uzdržim od razbacivanja imenima (odmah mi ih je palo na pamed barem osamsto pedeset, mogao bih ih navesti i do 80 000:), jer - i nemojte misliti da pri tome mislim na Vas - mnogi je onaj koji vjeruje da nema toga koji se ne bi prodao za pare, i taj mnogi često sve svodi na svoju mjeru, a ja ta časna imena ne želim izložiti takvom tretmanu. (Akuzmata 07.03.2012. 16:24)
Jedno je prodati se za pare, a nešto sasvim različito od toga očekivati doličnu nagradu za svoje djelo.
Nema ni traga uvrijeđenosti u mom tonu, a još manje natjecateljstva. Zadovoljstvo mi je raspravljati s Vama, i unatoč ponekad vidljivim i značajnim razmimoilaženjima, mišljenja sam da nam se svjetonazori poprilično poklapaju. Ne i razina znanja i obrazovanja, ja sam spram Vas običan drvosječa koji tek što je naučio pisati. Čitati znam već otprije. (DOBAR, LOŠ, ŠTRACA 08.03.2012. 13:11)
Smiješan je onaj koji očekuje "doličnu nagradu za svoje djelo". Jer, što to znači "očekivati doličnu nagradu za svoje djelo"? Mislite li da su taština i materijalni interes nužno sastavni dijelovi umjetničkog stvaranja? Što mislite, zašto je Radovan Ivšić odbio Goranov vijenac, ili zašto je Julien Gracq odbio Prix Goncourt, ili zašto Herberto Helder odbija nagrade i javne nastupe? Zašto Thomas Bernhard kaže da je, primivši nagradu, dozvolio da mu se "poseru po glavi"? Dakako da i tu ima taštine, taština je sveprisutna i neizbježna, ali nije i ne mora uvijek biti u prvom planu, odsudna, to jest može umjesto prema vani biti usmjerena prema unutra; u tom je slučaju riječ o sublimaciji taštine, a sublimacijom autor dostiže stvaralačku zrelost; stvaralačka zrelost stoga isključuje svaku pomisao o "doličnoj nagradi"; autori koji takvo što očekuju nezreli su stvaraoci. Ivšić, Gracq, Helder i drugi odbili su biti dio mašinerije nagrađivanja prije svega zato što su svi oni svjesni da sustavi nagrađivanja - ne samo postojeći, nego bilo koji zamislivi i nezamislivi sustavi nagrađivanja - u osnovi nisu drugo doli patronizirajuća neutralizacija autora, često čak i, usudio bih se dodati, represivna odgojna mjera. A Vaš me komentar o razinama obrazovanja uistinu ražalostio. (Akuzmata 12.03.2012. 15:38)
Kad sam rekao nagradu, nisam mislio na nagrade poput Nobela, Goncourta, Kiklopa i slično, mislio sam na plaću kao nagradu za obavljeni posao. Tko je objavljivao Bernhardova djela? Je li mu platio za to ili ih je Bernhard darovao? Ovo je banaliziranje, ali od zraka se ne živi.
Razina mog obrazovanja na nekim područjima uistinu je nedopustivo niska, ali, eto, sad pod stare dane radim na tome. Ipak je najvažnije od svega da se trudim misliti vlastitom glavom. (DOBAR, LOŠ, ŠTRACA 12.03.2012. 16:18)
Trebam pojasniti: ne žalosti mene tvoje ili čije god nisko ili visoko ili kakvo god obrazovanje, nego me žalosti ta tematika, jer mi se sam pojam obrazovanja zbilja već gadi. Nego, manimo se Bernharda i ostalih (znao sam da ne smijem spominjati imena!): ja govorim o prirodi stvaralačkih poriva i o tome da zrelo stvaralaštvo nastupa onda kada su porivi sublimirani. I nemoj se ljutiti, ali u razgovoru o umjetničkoj praksi kao djelatnosti od koje se živi uopće ne želim sudjelovati. (Akuzmata 12.03.2012. 18:25)
U redu, ionako se odužila ova prepiska. Zapravo bih trebao biti zadovoljan. Pri ocjenjivanju mog umjetničkog djelovanja pozvat ću se na Vas. Naime, ja ne očekujem nikakvu nagradu za svoje djelo, niti ću je dobiti. Mislim da sam osigurao svoje ionako minimalne životne prohtjeve i radim na tome da do kraja života mogu na miru stvarati, što god to bilo. Pozdrav do nekog slijedećeg ugodnog ćaskanja. (DOBAR, LOŠ, ŠTRACA 13.03.2012. 12:49)
utorak, 14.02.2012.
Romano Bolković


Osam je minuta po ponoći. 27. siječnja. Međunarodni je dan sjećanja na holokaust, proglašen Rezolucijom Opće skupštine Ujedinjenih naroda od 1. studenog 2005. godine. Nadnevak 27. siječnja uzet je u spomen na 27. siječnja 1945., kada su sovjetske postrojbe oslobodile najveći nacistički logor Auschwitz-Birkenau. U Zagrebu je prije dva dana otvorena Šoa Akademija. Ideja je projekta uključivanje židovske zajednice u edukaciju o holokaustu. Ništa prirodnije stoga no početi ovaj tekst o sjećanju na holokaust kratkom podukom: što je Šoa?
Citirat ću:
„Poslije 1945. godine židovski su jezikoslovci dugo u hebrejskom jeziku tražili riječ kojom bi nazvali užas što je zadesio židovski narod. U živom govornom jeziku Izraelaca takva riječ ne postoji. Nema je ni u brojnim biblijskim legendama ni u rječitim opisima stvarnih povijesnih događanja koje Biblija bilježi. Iako povijesni dijelovi Biblije obiluju ratnim strahotama, svakovrsnim nasiljem, ropskim patnjama i jezivim prizorima pustošenja, okrutnosti i strave, bibličari i hebraisti u tim opisima ipak nisu našli riječ adekvatnu onome što se Židovima u Evropi dešavalo od 1933. do 1945. godine. Našli su tu riječ tek u nekim apokaliptičkim vizijama starozavjetnih autora koji tom riječi – ŠOA – opisuju nešto neopisivo, stravični užas kakav se još nikad nije dogodio, ali prijeti da bi se jednom mogao dogoditi.
U sve 24 starozavjetne knjige, između gotovo milijun riječi, riječ ŠOA vjerojatno je najrjeđa i pojavljuje se svega pet puta: dva puta kod proroka Izaije (10,3 i 47,11), jednom u knjizi o Jobu (30,3), jednom u psalmima (Psalam 35,8) i jednom kod proroka Sefanije (1,15). Talmudisti i drugi židovski interpretatori Biblije u srednjem vijeku, u kojem su se židovskom narodu također događala neizreciva stradanja i patnje, držali su da riječ ŠOA zapravo i nije obična riječ kojoj se može naći adekvatna definicija, jer podrazumijeva užase još neviđene i neobjašnjive. I ono nekoliko starozavjetnih autora koji su tu riječ upotrijebili bili su svjesni njene neobjašnjivosti, pa su je redovito dopunjavali sinonimima: propast, pustoš, pustinja, opustošenje, uništenje, nesre¬ća, zlo, opustjela ruševina, muka i muk, strahota i strava, jeza i užas. Svaki od tih sinonima podrazumijeva se u riječi ŠOA, ali nijedan ne obuhvaća cjelinu toga pojma, neshvatljivog i neopisivog: "Zlo će te snaći, nećeš ga presresti, oborit će te nesreća, nećeš je odvratiti, doći će na te propast iznenada, nećeš je predvidjeti." (Izaija, 47,11)“ (iz knjige Holokaust u Zagrebu , Ivo Goldstein - Slavko Goldstein, u Zagrebu 2001, 3-23.)
Posljednje dvije godine proveo sam Im Zwischenland, na putu između Zagreba i Berlina. Berlin i Zagreb svojevrsni su dvojnici. Berlin je europski grad koji je pripustio Balkan, Zagreb je balkanska palanka koja nikako da uđe u Europu. Berlin je zagovornik vječnog bivanja, nastajanja, mijena, kao Heraklit; Zagreb je poput Parmenida, zaokružen u nepomućenosti svoje panonske statike. Berlinom odjekuje tehno, Zagrebom turbo. I Berlinčani i Zagrepčani prepotentni su, no prvi s razlogom: kao što je govorio kanonik Vramec, Purgeri, nemajuć puno, hvastaju se. Hildegard Knef pjeva o berlinskoj „njušci“, i upravo Schnauze karakterizira berlinski profil: bez dlake na jeziku, samosvjesan, izravan, duhovit, Berlinčanin je karakter. Na ulasku u Zagreb, nasuprot, trebalo bi pisati: Svi događaji i osobe u ovom su gradu izmišljeni, i svaka je sličnost sa stvarnim ljudima i zbivanjima sasvim slučajna. No Berlin i Zagreb imaju nesretnu poveznicu: to je Bildungsbürgertum. Ta riječ oznacava gubitak obrazovane srednje klase: u Zagrebu taj sloj unisti svaka nova revolucija, a u Berlinu je on devastiran deportacijom i holokaustom Zidova. U Berlinu se to ne samo priznaje, nego i vidi: Memorijalni centar holokausta izgleda kao metonimija Berlina: i sam je monument, poput Berlina, naglaseno horizontalan, sugerirajuci da je upravo ovdje ono sto Berlinu nedostaje.
Tu slicnost prestaje: Berlin je tog gubitka, za razliku od Zagreba, svjestan. Na tu ce vas cinjenicu upozoriti – naglasavajuci je kao svoj kulturni i drustveni nedostatak – cak i pri najpovrsnijem razgovoru o najprominentnijoj berlinskoj aktivnosti: Berlin je umjetnicki centar svijeta, no takvim ga ne cini zastrasujuca energija nepreglednih kulturnih praksi, nego upravo kriticka svijest o vlastitim manama.
Drugi narodi zive nevino, u sebi i za sebe, kao rude ili meteori. Njemacka je sveopce zrcalo koje sve upija, svijest svijeta (das Weltbewusstsein), kaze Borges u fus-noti price Deutches Requiem. Doista, Nijemci su na narocit nacin suoceni s vlastitom usudom: vise od ostalih nacija, Nijemci su tamnu stranu svoje povijesti izlozili svjetlu dana, a kako je Berlin i kao glavni i kao podjeljeni pa reunificirani grad sinegdoha Njemacke, za Berlincane bi mirne duse mogli kazati da su vise od ikoga suoceni s moralnim dilemama inherentnim nacionalnom identitetu. U tom smislu Berlin je uistinu svijest svijeta i zasluzuje nasu netrimicnu paznju.
Postoji stoljeće stara, složena, sveobuhvatna definicija Berlina lucidnog publicista Karl Scheffler u njegovom djelu 'Berlin – sudbina jednog grada': „Berlin, proklet uvijek ponovo postajati i nikada ne biti.“ Možda i nije presmijelo odatle zaključiti da u Berlinu ima nešto spasovno: Sv. Augustin zamišlja pakao kao vječno umiranje, stalno nestajanje između života i smrti; Scheffler, nasuprot, 1910. Berlin doživljava kao mjesto osuđeno na vječno nastajanje, čije je prokletstvo da nikada ne bude. To vjecno ponovno postajanje nije uvijek izraz volje tamosnjega zivlja: Berlin se i dandanas preporadja iz ruina povijesti koja drugdje kao da je odavno minula ili zamrla. U Berlinu proslost nije prosla: Berlin je kao nocno nebo, simultanost nebrojenih proslosti. Fosterova kupola Reichstaga ne dopusta nam zaboraviti nacizam; ostaci Zida, ili njegovo odsustvo, komunizam.
Ali gradovi nisu muzeji: gradove ne tvore zgrade, nego ih cine gradjani koji stalno iznova redefiniraju svoje mjesto na zemlji. U Berlinu gradjani na narocit nacin odlucuju o prostoru svoga zivota, jer Berlin je vise no gradjevinama i ulicama, urbanizmom i arhitekutrom, odredjen njihovom simbolikom i memorijom mjesta: u Berlinu zgrade nisu nekretnine, jer je Berlin povijesno minsko polje, i svako zadiranje u urbano tkivo grada izaziva bolnu kontroverzu.
Gradovi, ponavljam, nisu muzeji, i pitanje obnove ili rusenja, ocuvanja ili razvoja, u Berlinu je beziznimno ideoloski prijepor, politicko pitanje, in ultima linea: problematiziranje nacionalnog identiteta. Jer taj nesigurni identitet zapitan za monumente i ruine zapravo pita: Sto sacuvati? Odgovor na to pitanje, bez obzira bio on inspiriran nostalgijom, zeljom za prestizem ili pukim interesom kapitala, odrazava duboka uvjerenja o nacionalnom identitetu: za neke Berlin je povrh svega grad pruskog militarizma, reda i racionalnosti, za druge birokratski upravljanog genocida, za trece odvaznih eksperimenata u arhitekturi, grad intelektualne i artisticke boeme, politicke i seksualne otvorenosti... in summa, Berlin je zrcalo ne samo njemacke povijesti, nego ponajprije stalne refleksije o njoj. Berlin je mjesto suocenja Njemacke sa samom sobom, no buduci da podjela Berlina nije izrazavala samo podjelu Njemacke, nego i svijeta, Berlin je jedinstveno mjesto na svijetu, mjesto na kojemu i svijet dolazi do vlastite samosvijesti: Weltbewusstsein.
U svom prvom tekstu u „Objektivu“ napisao sam da poput ljudi, i države imaju svoju potisnutu tajnu: pitao sam se vrijedi li za nasu povijest da paralelne i iskljucive istine supostoje praveci se da jedna za drugu ne znaju, opomenuvši da bi ovu potisnutu tajnu povijest(i) valjalo sto prije rasvijetliti, jer ce suocenje s njom biti to bolnije sto je snaznije potiskujemo.
Mi se naime nikada nismo suocili s cinjenicom da smo u dva svjetska rata bili na krivoj strani; mi se nikada nismo suocili ni s cinjenicom da su oba totalitaristicka zla XX. stoljeca u nas imala autohtone inacice; mi se, da skratim, sasvim dosljedno izbjegavamo suociti i s istinama dogadjaja kojima smo i sami bili svjedoci, štoviše često i sudionici.
„Po našem dubokom uvjerenju mir i stabilnost na zapadnom Balkanu održat će se samo ako postoji zajednička europska perspektiva“, izjavila je Angela Merkel nakon susreta s predsjedikom Ivom Josipovicem. Govoreci o Balkanu, Merkel je zapravo progovorila o Njemackoj, varirajuci opsesivnu njemacku temu nepovratnog utapanja nacije-države u EU, ne bi li se izbjegao Vergangenheitsbelastung, fatalno breme proslosti.
O tom bremenu pisao je Dominic Boyer: „Tijekom srpnja 1997 imao sam priliku dva sata razgovarati s tadašnjim njemačkim kancelarom Helmutom Kohlom. Kohl, jedan od velikih graditelja duha europejstva... ukazao je na naglasak koji njegova administracija stavlja na Europsku uniju i procese europskih integracija kao "jedino moguće rješenje za njemačku povijest". Kohlova se poanta nalazi u tome da se pitanje o povratku njemačkom autoritarizmu može trajno riješiti jedino tako da se Njemačka utopi u Europi.“
Njemacka se ipak u bitnom razlikuje od Balkana: danasnji narastaj Nijemaca Vergangenheitsbelastung ne osjeća kao krivnju za počinjena zlodjela predaka, koliko kao strah da će se prošlost ponoviti u budućnosti; u nas, naprotiv, buducnost je vec prosla: povijest se, kao farsa, ponovila u ratu cija je jedinstvenost upravo u tome da se tragicnost njegovih zrtava nahodi u cinjenici da su zrtve farse. Je li onda uvjerenje Angele Merkel osnovano? I je li narativ u skladu s kojim se Hrvati nikada nisu suocili s nasljedjem ustastva i odgovornoscu za zlocine pocinjene u WWII samo reaktivna tvorba srbijanskog radikalnog nacionalizma?
Savjetnik predsjednika Josipovica, dr.Dejan Jovic, u svojoj studiji o Hrvatskoj u socijalistickoj Jugoslaviji kaze: „ Zbog tereta koji je novoj hrvatskoj republici u naslijeđe ostavila NDH i njen ustaški poredak, Hrvatska je bila u specifičnoj poziciji u odnosu na sve ostale republike... Jedino je u NDH, naime, uspostavljen sustav represije kojeg su organizirali i nadzirali (...) domaći fašisti.... U drugim okupiranim zemljama, represiju su provodili uglavnom okupatori, pa je s njihovim porazom (...) postalo moguće teret zločina počinjenih za vrijeme tog rata prebaciti na vanjske faktore. U Hrvatskoj su, međutim, koncentracijske logore (uključujući i najveći – Jasenovac) vodile domaće snage...“
Kako je onda Hrvatska nakon WWII izbjegla optuzbu za genocid, stovise sasvim beskonfliktno konstituiravsi svoj nacionalni identitet?
Govoreci o postnacionalnoj identifikaciji kao sredstvu rasterećenja bremena prošlosti, Borneman navodi da je DDR do identiteta došla kao dio internacionalne socijalističke konstelacije sa SSSR-om u središtu, naglašavajući pritom internacionalno bratstvo i jedinstvo. Jovic to tvrdi za Hrvatsku: socijalisticka se vlast zasnivala na politici bratstva i jedinstva, koja je podrazumijevala ravnopravnost svih naroda u tadašnjoj Jugoslaviji, koja se, naglasava Jovic, odnosila i na interpretaciju nedavne prošlosti: „Kolektivne zasluge su se priznavale i isticale, ali se kolektivna krivica odbacivala. Isticalo se da su svi jugoslavenski narodi, pa dakle i Hrvati i Srbi iz Hrvatske – dali golemi doprinos oslobođenju zemlje, te da niti jedan od njih nije podržavao fašizam.“
Perspektiva, tj. buducnost, ono je sto oslobadja od bremena proslosti, ali i jamci mir medju narodima Balkana, kaze Merkel. Zanimljivo, no to su mislili i Tito i Partija: budućnost - vizija socijalizma - povezuje jugoslavenske narode, a prošlost ih dijeli. Jucer socijalizam, danas kapitalizam, u srcu su politickog identiteta naroda koji bi, jucer u Jugoslaviji, sutra u EU, trebali zivjeti stabilno, u miru zapadnoga Balkana. Nesto mi govori da je to iluzija, stovise zabluda. Sto to? Vergangenshetisbelastung. Breme proslosti. Notorna cinjenica da se narodi i narodnosti ovoga podneblja nikada s tim teretom nisu suocili i tog se nasljedja oslobodili. Ili, kako tvrdi nagradjivani srpski pisac Matija Bećković: Ćeraćemo se još. Odvratna pomisao; bježim u sjećanja…
Sjećam se Prvog maja 2010.; prošetao sam negdje oko podneva središtem Zagreba: prazan grad. Vrativši se kući, na profil Facebooka stavio sam isječak iz filma „Kuhle Wampe“, snimljenog u Berlinu početkom tridesetih; za taj prvi proleterski film scenarij je napisao Bertol Brecht. Kuhle Wampe je bilo ime kampa za šatore na Müggelseeu, no naslov ujedno sugerira i prazan želudac, jer wampe na berlinskom dijalektu označava i želudac. Nekoliko dana prije, za Uskrs, doručkovali smo na jednom vrlo sličnom berlinskom jezeru, i svježina me je te reminiscencije potakla na naročitu šetnju Berlinom: počeo sam u mislima povezivati meni i intimno značajne berlinske toponime s njihovim nekadašnjim žiteljima. Ubrzo je grad - moj virtualni Berlin koji je u trenu postao stvarniji od stvarnoga Zagreba - vrvio zanimljivim likovima.
Moja berlinska adresa koječime odaje počast Immanuelu Kantu, pa je tako nedaleko stana ‚Kant Kino‘, mala kino-dvorana koja ni po čemu ne bi bila posebna, da nije njena vlasnika: kupio ju je Wim Wenders, ne bi li je spasio od propadanja; jednostavno, veliki je redatelj sentimentalan spram kina naših mladosti, relikta epohe koja je nestala u industriji multipleksa, i pokušao je Berlinu priskrbiti taj mali memento na romantične dane onoga što smo mi znali kao film. Krenem li na suprotnu stranu, u pet minuta stići ću do Savignyplatza: poznat vam je po arkadama u kojima je Bob Fosse snimao „Cabaret“. Tu, unutar arkada, nalazi se knjižara u kojoj sam prošloga tjedna kupio vrtoglavo djelo posvećeno Kubrickovom „Napoleonu“, najvećem nesnimljenom filmu. Na broju 5 živio je George Grosz; prisjećam se mnogih stvari ali pamtim jedan doživljaj: razgovor s maestrom Igorom CC Kelčecom o Neuen Sachlichkeit, neposredno nakon njegove njemačke faze – ne znam može li itko hodati Berlinom a da ne pomisli na Grosza ili Ruttmanna.
Na par koraka dalje od spomenute knjižare ulica je čudesno lijepog imena: Bliebtreustraße; Bleibtreue je imperativna forma i znači: Ostani vjeran! Tu, na broju 15, živjela je Tilla Durieux, zagrebačka sugrađanka: „članica Reinhardtova Deutsches Theater u Berlinu i jedna od najslavnijih njemačkih glumica s početka 20. stoljeća. Dolaskom Hitlera na vlast emigrirala je u Švicarsku, potom stigla u Opatiju, a od 1938. do 1955. živi i djeluje u Zagrebu“, kaže o njoj skromna enciklopedijska natuknica…
Tog prvog svibnja Ivan Pavle II proglašen je blaženim; tog prvog svibnja bio je i Jom Hašoa. Povezujući mjesta i osobe, sjetio sam se da sam u ‚Memorijalnom centru holokausta‘ nedavno presnimio izloženu fotografiju malog dječaka i njegovog medvjedića: dječak se zvao Adalbert Berkovics. Bio sam mrzovoljan toga dana; mrzovolja je bila porod posebne okolnosti: uz sam rub polja betonskih stela – 2711 blokova izrađenih od graffiti-proof cementa, što jamči tvrtka 'Degussa', suvlasnik kompanije koja je izrađivala famozni Ciklon B – proteže se niz Imbissa koji trže preskupe hamburgere, prejeftine suvenire i strašne uspomene: tih par lokala koji ni na Jadranu ne bi dobili uporabnu dozvolu - naprosto stoga jer nemaju sanitarije – iz nehata od memorije čine turizam, od žrtve – atrakciju. Spram Eisemanovog designa ionako imam ambivalentan stav – estetizacija zla, simbolička ispraznost… - no ovaj me je ugostiteljsko-turistički bonus dotukao: priznajem, ovo je mjesto na kojem me je Berlin prvi puta iznevjerio. Sišao sam u u tmine odaja Memorijalnog centra i ugledao nešto na što nisam bio spreman, na što se nikako ne možete pripremiti: ugledao sam sliku Adalberta Berkovicsa.
Adalbert Berkovics pogubljen je u plinskoj komori kad mu je bilo samo pet godina. Gledao sam u tu nevjerojatnu fotografiju očajnički pokušavajući nešto promijeniti: u večeri kad se svijet prisjeća na Šoa, ja sam pokušao oživjeti barem uspomenu na maloga Adalberta. Virtualni je svijet obimniji, potpuniji od svakodnevne realnosti – u času sam pronašao "Auschwitz Album" i biografiju osoba s fotografije na kojoj se pojavljuje i mali Adalbert: 27. svibnja 1944, Irina Berkovits, u dobi od 37, njezina kći Elly, 15 godina, i sin Adalbert, 5 godina, bili su deportirani iz Mađarske. Elly je odvojena od svoje obitelji tijekom procesa selekcije. Majka i brat poslani su u plinske komore; Elly je odabrana za prinudni rad. Nikada više nije vidjela majku i brata. Napisao sam o tome bilješku i stavio na Facebook.
Godinu i pol kasnije, skrolam niz Timeline, tražeći Adalbertovu fotografiju u albumu svoga života. Dolazim do slike: mali mornar i njegov plišani medo.
U Berlinu sam proveo neke od najsretnijih trenutaka svoga života. Susret s uspomenom na Adalberta Berkovicsa, jedan je od najtužnijih.
|
- 09:22 -
Komentari (8) -
Isprintaj -
#
Kao da sam ovo već negdje čitao... (babl 14.02.2012. 09:40)
U Objektivu. Savljam na blog tekstove koje sam objavljivao zadnjih godinu dana. (NEMANJA 14.02.2012. 09:42)
E.P. napiši komentar ponovo. Kao što vidiš, umetnuo sam između zadnje dva komentara fotku s checkpointa Charlie, pa sam morao pomicati gornji post. To stoga jer Facebook nikako nije podizao ovaj posto o Adalbertu, vjerojatno zbog nekog buga, sasvim nevažno. U svakom slučaju: razlozi su čisto tehničke naravi, i jasno da komentar možeš napisati ponovo. Sorry, kako bi se to ovih dana reklo. (NEMANJA 15.02.2012. 11:06)
Kukuriku koalicija uspjela je održati i neko predizborno obećanje. Omogućili su tako prosvjedovanje na Markovu trgu, ali samo za 250 ljudi. Prosvjedi moraju biti najavljeni 10 dana prije. Samo nije to problem, već ta sićušna brojka. Jest da Hrvati nisu neki prosvjedni narod, ali s obzirom da je svakim danom sve gore i gore, čini se da bi se mogli ozbiljno početi baviti rekreativnim urlikanjem parola. Samo kako do ulaznica, kako biti među tih 250 odabranih. Možda bi Vlada mogla na svojim web stranicama po uzoru na UEFA-u izvlačiti sretne dobitnike. Čak mislim da je to vrlo dobra ideja. Hrvati su uvijek voljeli igre na sreću, a sada ni za to nemaju para. Ovdje ako dobiju ipak se mogu zabaviti. Recimo, otići gore u srce hrvatske poezije (vidi Rošin i Bebić), pa priložiti kulturnoj ostavštini i svoj mali obol. Naprimjer: „Mirela Holy, Mirela Holy, zašto te pišulinac za narod boli, a priroda se voli“. Jeda će na to dobaciti dosjetku o nastupu darkerske ministrice u reklami za sok: „Tko voće voli, neka pije Đoli, kaže vam vaša ministrica Holy“. Ili recimo poljoprivredna poezija „Došao Tihomir Jakovina, glasno otišla gotovina!“ Ili recimo ljubomorna poezija „Samo štedi ministre Bauk, dabogda ti svaki dan auto dignuo pauk“. Ili recimo GUP poezija: „Zakon o legalizaciji nekretnina nabij si u pak, ministre Vrdoljak“. Ili recimo o prvom potpredsjedniku Vlade. Tu bi pomogao Štulić: „A šta da radim(ir) kada dobijem otkaz“! Milanoviću naravno: „Evo Zorana, evo dana, samo gdje je hrana!“ Malo igre riječi: „Komadina Zlatko, zašto nam komadaš obiteljsko zlato!“ Za Linića naravno: „Mirko pazi PDV! Hvala Slavko!“ Za Vesnu Pusić bi se iz zezancije mogao podignuti transparent EU Pussyć. Na kraju bi lijevo krilo Markova trga moglo skandirati Za Sabor, a onda mu desno krilo odgovarati Špremni, pa opet lijevo Boris, desno Špremni, lijevo Borimo se za mirovine, desno Špremni... (Marole 22.02.2012. 10:21)
http://www.vecernji.hr/vijesti/denis-kuljis-vodi-se-rat-leksikografski-zav od-clanak-413976
..e pa mashala doktore, jos smo zivi, svim revolverasima uprkos, pusekk ! (cveba 27.05.2012. 13:17)
ponedjeljak, 13.02.2012.
Izlaz iz situacije: Checkpoint Charlie

|
- 20:32 -
Komentari (0) -
Isprintaj -
#
ponedjeljak, 06.02.2012.
Romano Bolković


Koncem rujna 2009. godine, predsjednik SDP-a Zoran Milanović na sjednici se Glavnoga odbora spomenuo „novinara udbaša koji kreiraju naslove i objavljuju laži sa sjednica Predsjedništva SDP-a“.
„Protiv toga se ne možemo boriti konvencionalnim oružjem, a nuklearnog i biološkog nemamo.“, ilustrirao je opasku Milanović. Na reakciju nije trebalo dugo čekati: Imperija je uzvratila udarac perom klasika Miljenka Jergovića: „Zoran Milanović novinare je koji s manjkom simpatija pišu o njemu i njegovoj stranci nazvao udbašima. Potom je, razjašnjavajući stvari, kazao kako ne misli na novinare, nego 'na jednog urednika-udbaša koji će se sam prepoznati'“. Očito, ako je reagirao EPH, riječ je o nekome od njihovih, a tko bi bolje poznavao svoje od Denisa Kuljiša: „Kružila je šala da samo mama ne radi za Udbu nego za udbaše, jer im kuha i sprema“, veli o zagonetnom novinaru-udbašu Kuljiš, tvrdeći da su na Zrinjevcu 7 zaposlenje uz oca mu našli i brat, a kasnije i supruga, inače nastavnica ruskog. Za EPH incident završava gromoglasnim Jergovićevim epilogom: „No, da ne bi bilo nesporazuma: današnji SDP doista je čist od udbaša. Dva su razloga za to, jedan dobar, drugi loš, oba se tiču Ivice Račana. Prvi: on je, doista, reformirao stranku i iz nje potjerao sve što nije samo otišlo a što bi nalikovalo Udbi. Drugi: Račan je za nasljednika ostavio čovjeka koji jest dovoljno primitivan i neodgojen da bude dobar udbaš. Ali intelektualne sposobnosti su mu takve da ne bi prošao na prijemnom.“
Prosječan Hrvat pamti koliko i čovječja ribica, jedva pet sekundi: ona, kad se otisne od jednog ruba neke spiljske lokve dok dopliva do drugog, pomisli da je u nepreglednom oceanu, pa tako i on count himself a king of infinite space. Nije to slučajno, taj endemični hrvatski samozaborav; objasnimo ga kraćim ekskursom:
Plutarh je pisao usporedne životopise: izabrao je po jednog Grka i Rimljana, komparirajući karaktere. Hrvati bi, kako sam savjetovao prije par ljeta dobrom profesoru Ivi Bancu, pametno učinili kad bi napisali svoje Paralelne biografije, pri čemu potreba za komparacijom života dvojice velikana otpada: u hrvatskoj povjesnici, naime, svaki čestiti muž an sich inkarnira usporedne životopise. Jedan u nenarodnom režimu, drugi u obnovljenoj državi. Jedan komunistički, drugi nacionalistički. U onoj uvodnoj opasci o Michelangelovom životopisu koji apstrahira od spomena djela Michelagelovih, Borges kaže da je "stvarnost tako složena, povijest tako fragmentarna i pojednostavljena da bi jedan sveznali promatrač mogao napisati beskonačno, ili gotovo beskonačno, mnogo životopisa jednog čovjeka koji bi isticali nezavisne činjenice i kojih bismo morali pročitati mnogo prije negoli shvatimo da im je protagonist isti." U Hrvatskoj je to norma. Recimo, životopis osobe koja je 1967. digla glas u Saboru protiv potpisnika Deklaracije o jeziku; četrdesetak godina kasnije zatičemo je na Kubi, u posjeti Castru; cijelo to vrijeme, čovjek je antifašist. S druge strane, usporedo se odvija oprečan život: ta ista osoba par godina nakon 1967. skonča u zatvoru kao nacionalist; dvadeset godina kasnije, jedan je od predvodnika nacionalnog pokreta opasnih namjera; pjeva Juru i Bobana, iako bez sluha i volje… Dva naoko isključiva, kontradiktorna života, dvije usporedne biografije koje se - dopustimo si teorijsku slobodu - ipak u bespuću sijeku. Kao i ona prethodna, Oca domovine, nazvanog tako po Aralici, koji nije bio Katon, jer je to časno ime, ako je vjerovati Berkoviću, u nas pripalo Vladimiru Primorcu, dočim bi Ciceron bio Vlado Gotovac. Otac domovine ne samo da je školski primjer tih paralelnih životopisa ostvarenih u jednom životu, nego je ta dvostrukost života Franje Tuđmana uvjet mogućnosti njega kao Oca domovine – Boris Buden obrazlaže zašto:"Franjo Tuđman postao je idol Crkve (čitamo da mu koludrice još i danas pišu sentimentalne pjesme) ne usprkos tomu što je svojedobno bio komunistički general, dakle promicatelj ateizma, nego upravo zbog te činjenice. Zahvaljujući toj svojoj karakteristici, obratu iz progonitelja vjere u njena promicatelja mogao je sebe ponuditi masi kao univerzalni objekt identifikacije. Narod se masovno poistovjećivao s Tuđmanom konvertitom, ne s Tuđmanom junakom borbe za hrvatsku državu. Priča o narodu koji ni o čemu drugomu nije sanjao do li o svojoj samostalnoj državi naknadno je stvorena fikcija sa sasvim realnom ideološkom funkcijom.(…) Tajna svojedobnog uspjeha Franje Tuđmana nije bila dakle u njegovim superiornim intelektualnim i moralnim kvalitetama, a ni u nekakvom političkom programu koji je predstavljao. On je masama ponudio nešto daleko primamljivije - mogućnost da kratkim postupkom u potpunosti promijene svoj identitet, da preko noći postanu nešto apsolutno drugo od onoga što su bili jučer."
Odsustvo povijesnog pamćenja u nas je metodološka pretpostavka preživljavanja, kao i duševnoga mira: da bi čovjek, u podneblju u kojem se nitko nije rodio i umro u istoj državi, preživio u skladu sa sobom i s drugima, neophodno je da može sebe jučerašnjeg bez ikakvog nutarnjeg konflikta izmiriti sa sobom današnjim, bezbolno mijenjajući identitet. Tuđman, kao konvertit, bio je medij općedruštvene konverzije iz komunizma u nacionalizam; Mesić je iz nehata poslužio kao idealni objekt građanske identifikacije: od nacionalista obnoć su nastajali navodno anacionalni građani, kojima je netko nepismen krivo rastumačio da u nacionalnoj državi nema građanina. Kroz dobrog Ivu Josipovića, koji je još jedino preostalo jamstvo da u hrvatskoj politici postoji ultima ratio, hrvatski se građani – vidljiva je sinteza prethodnih avatara – pokušavaju izmiriti sa srpskima, u stvari mireći u sebi poželjni kozmopolitizam sutrašnjice s prezrenim patriotizmom jučerašnjice. Da zaključim: predsjednici su u Hrvata naročite figure, medij općedruštvene konverzije, anestetik nacionalne savjesti, okajanje osobnoga grizodušja. Predsjednici nam, ukratko, omogućuju miran san.
Budući da su i premijeri samo ljudi, zanima me stoga što će sutra, kad postane predsjednik Vlade RH, učiniti Zoran Milanović, ne s gospodarstvom, nego s politikom ove zemlje? Univerzalna liberalna država kojom ravnaju ekonomske zakonomjernosti koje čine politiku suvišnom tlapnja je Francisa Fukuyame, i građane je neophodno razuvjeriti da su svi politički problemi riješeni, te preostaju tek oni gospodarski, čije je rješavanje nabolje prepustiti meritokratski kompiliranom timu stručnjaka, nekakvoj tehnokratskoj vladi, na kojoj stalno iznova inzistira jedna te ista skupina hrvatskih političara: ako ne predlažu vladu nacionalnog jedinstva, onda se sjete velike koalicije. Stoga je pitanje hoće li se Zoran Milanović sutra sjetiti Zorana Milanovića iz jučerašnjeg opisa Miljenka Jergovića, presudno pitanje političke sudbine ove zemlje: pitanje što će Zoran Milanović učiniti s demontažom one političke kabale koja, derogirajući demokratske procese, a part od izabranih nomenklatura, vlada ovom zemljom od obnove njene državnosti do dana današnjeg? HDZ je locirao, identificirao i transferirao svoje, omogućivši u konačnici da Mladen Bajić zakuca na vrata stranke; hoće li se dan nakon izbora Zoran Milanović prisjetiti da su sve nevolje, zbog kojih je gotovo dvije godine javno govorio sotto voce, započele kad je u ljutnji opleo Pilaša, da bi mu na napad na EPH ničim izazvan odgovorio – Nacional!?
Tu dospijevamo u srž problema: naslovna stranica Nacionala br. 730, od 11. listopada 2009., oslikava Milanovića kao clowna; naslov je teksta redundantan: Od dečka koji obećava do političkog klauna. Zašto je odjednom Zoran Milanović - koji SDP vodi u najveću izbornu pobjedu u njegovoj povijesti - do jučer za zvučnik Mesićevog Pantovčaka bio clown, a za Pavićevog i Sanaderovog panegiričara primitivac koji uslijed nedotupavosti ne bi prošao prijemni Udbe?!
Vratimo se na početak teksta, jer prošlo je više od pet sekundi, pa podsjetimo: Milanović se dirnuo u Udbu. To je njegov crimen. U tekstu „Javna tajna“, koji je svodno rezimirao motive kojima se ovdje iz broja u broj bavimo, postavio sam pitanje: „Tko je ta politička kabala koja zapravo upravlja Hrvatskom? Recimo, kad pogledamo današnju antikorupcijsku borbu: tko je tu nastradao a tko je ostao nedirnut? Iako izgleda paradoksalno, no zapravo je intaktna ostala sama srž HDZ-a – njegov klijentelizam. Jer, ideološki amalgam nacionalnog pokreta izražen formulom: Starčevićevo državotvorstvo + Radićev republikanizam + Hebrangov antifašizam, odavno je u ropotarnici postkomunističkih ideologema; HDZ je klijentelistička interesna zajednica čiji članovi imaju samo jedan program: oni hoće vlast. No, tko je zapravo napravio taj raspored moći, u kojoj nije puno sudjelovao, ali ju je omogućio?“
Odgovor je vrlo jednostavan: to su oni koji su Hrvatsku shvatili kao Noinu arku preživljavanja neminovne tranzicije. Ili, drukčije kazano, zamislimo Science Fiction Republic of Yougoslavia; nema rata, sačuvana je konfederacija, vlada liberalna demokracija – moje je pitanje: Tko bi tu nastradao? Tko bi, kao protagonist zločina u Jugoslaviji počinjenih u ime diktature proletarijata bio lustriran u takvoj državi? I, dakle, kome je ponajprije odgovarao rat u Jugoslaviji? Je li možda famoznom potpisniku pisma za koje se tvrdi da je odaslano iz Budimpešte 28. lipnja 1992., i u kojem piše: „KOS i SDB morali su imati ovaj rat, u protivnom svi udbaši i kosovci bili bi poubijani, sad je trenutak da nacionalisti izginu.“ Bez obzira na ime potpisnika, famozna Udba koju Milanović spominje epitomizira onu interesnu strukturu proisteklu iz bivšeg režima, koja je Hrvatsku shvatila kao spomenutu Noinu arku tranzicije: kapital bivše države preuzeli su najpovjerljiviji ljudi bivšeg poretka - koji su već držali u svojim rukama novac, banke i vanjsku trgovinu, Genex, Inex ili Astru - izravno ili posredno oslonjeni na službu državne sigurnosti. Elita koja vlada Hrvatskom od obnove njene državnosti do danas odlučuje tko je in a tko out, tko mora a tko nikako ne smije socijalno avanzirati a part od posebnih znanja, sposobnosti ili talenta. Stoga u Hrvatskoj nije moguće govoriti čak ni o etatističkom kapitalizmu: ovdje je riječ o "kapitalizmu" posve posredovanom partikularnom političkom voljom oligarhije. Naravno, izravna je posljedica ove situacije nejednakost šansi građana Hrvatske, kao i notorna suspenzija demokracije. Žižek se pita: Što međutim ako su zagovornici postpolitike jednostavno u pravu? Što ako autentični politički angažman danas jednostavno više nije moguć? Jer, “naše "postideološko" doba iznevjeruje ovo opće mjesto: u njemu depolitizacija društvena života ide ruku pod ruku s nekom vrstom tihog ali tim moćnijeg Denkverbota, sa zabranom čak i zamišljanja neke moguće alternative predominantnom liberalno demokratskom globalnom kapitalističkom poretku. Svaki takav pokušaj smjesta se denuncira kao protototalitarni...” Profesor filozofije politike Zoran Kurelić, pametno i duhovito invertira ovu tezu: U Hrvatskoj je bio zamisliv rat, u Hrvatskoj je bila zamisliva privatizacijska pljačka nepojmljivih razmjera, u Hrvatskoj je bilo zamislivo i moguće sve, samo je jedno bilo nezamislivo: nemoguća je bilo kakva liberalna demokracija. Stoga ne čudi da imamo na djelu opetovano osujećenje autonimije demokratskih procesa: danas i predsjednik Republike, dr.Ivo Josipović, upozorava na potrebu nemiješanja policije i pravosuđa u izborni proces. No, tko za to haje? Očito je da neka suprastruktura brižno bdije nad timingom akcija USKOK-a i prigodnog uhićenja Josipa Boljkovca, jer iako na prvi pogled izgledale proturječnima – jedna kao da šteti HDZ-u, druga kao da mu koristi – i iako imaju stubokom različit karakter, obje su upućene na jedno: dizajniranje političkog prostora RH u skladu s poželjnim idealom bipolarnosti društva i bipartijnosti politike scene.
U ovom projektu društvenog dizajna suvremene Hrvatske, underground overlords oslanjaju se na nekakve mutne reminiscencije o ustaštvu i partizaniji, o nacizmu i boljševizmu, izvodeći poziciju HDZ-a i SDP-a iz ovdašnjih najdubljih povijesnih i psiholoških atavizama: kao da se članstvo tih čuvara nacionalnog i socijalnog identificira sa svojom skupinom subkulturno, iracionalno, pred- i ne-razumski, poput navijačkog plemena, a ne svjesnim posredovanjem svoga političkog interesa. Oslanjajući se na nejasne strasti koje prate raspravu o nacionalnoj povijesti, a ne na jasnu pojmovnu refleksiju o njoj, tako preparirani HDZ i SDP proizvode circulus vitiosus te povijesti: ovdje povijest nikako ne može učiniti iskorak iz prošlosti, iz separatnih jugoslavenskih obračuna WWII. Uz pomoć ovako glupe istine o nama samima, u Hrvatskoj je moguće ne samo lagati, nego i vladati ad infinitum, što uostalom i jest namjera jedne i druge zainteresirane stran(k)e; učinak je spomenuta potpuna suspenzija demokracije: Hrvatska je teatar sjena.
Isprva, s početka devedesetih, ta uzurpacija prostora autonomnih demokratskih procesa u tradicionalnim oblicima odvijanja građanske politike bila je posljedica ustaškoemigrantske i tuzemnoudbaške sprege. Zemljom su zavladali nacionalkomunisti. Otuda stalno iznova u Hrvatskoj velika pompa oko tzv. trećeg puta: jasno je da ljudi osjećaju da je sve zapravo premreženo jednom te istom mrežom utjecaja koja se rasprostrla na nevjerojatno naivan način: HDZ kao nacionalna stranka, SDP kao socijalna partija; prvi su crni, drugi crveni; prvi evociraju uspomene na Didu, drugi na Đidu… i, tu smo već tamo gdje Ideolozi i žele da budemo, u sferi mutnih i potmulih političkih fantazija, osjećaja, identifikacija. Pri čemu, kad dođu na vlast, i jedni i drugi slijede istu agendu, pa crni izručuju vlastite generale, a crveni ukidaju socijalne beneficije, ispostavljajući se u svojoj nevjerodostojnosti strankama lišenim bilo kakve političke supstance: bilo kakvog sadržaja=programa, i stranka i partija javljaju se u light-izdanju, desupstancijalizirane. Agenda im je ionako propisana: financijska i gospodarska aranžmanima s MMF-om; pravosudna Haagom; vanjskopolitička, diktatom EU... uglavnom, hrvatska je politika zadana, a Hrvatska je u tom smislu potpuno nesuverena zemlja čijim političarima preostaje dogovoriti se tko je sve na mitskom klagenfurtskom parkiralištu vidio da je Sanader jedini ratni profiter. Jasno, ovi manageri etatiziranog pa pokradenog kapitala ni u najgorim snovima ne kane revidirati privatizaciju ili sankcionirati kriminal u pretvorbi: ta, oni su kriminalci, i kako od njih očekivati da procesuiraju sami sebe? Zato se za elektorat priređuje igrokaz: stalno iznova, kao u Jugoslaviji vanjski neprijatelj socijalizma, tako ovdje prijete aveti: crna, ustaštva, i crvena, boljševizma. I zato je tu SDP da s koalicijom bude "sanitarnim kordonom" pred najezdom ustaša – vidi: nedavna upozorenja Stipe Mesića -, i HDZ, da se odupre pokušajima sabotiranja neoliberalnih procesa koji kao globalnokapitalistički usud nastupaju s neminovnošću prirodnih pojava: kao što pas laje a kiša pada, tako je neumitno da se uspostavi par kompanija/monopola, koje će kao EPH medije, u suradnji s političkom kabalom kontrolirati ostatak društvenih procesa. HDZ nas, kako kliče Jadranka Kosor, čuva od crvene Hrvatske i možebitnog socijalističkog revivala, a SDP od retuđmanizacije Hrvatske, od nacionalističkog ressentimenta. Tako ove dvije grupacije samoproizvode potrebu jedne za drugom, što ne čudi, jer sukob kojem je u stvari riječ, sukob je elita oko privilegija. Upravo zato što je razlika između SDP-a i HDZ-a minimalna, odnosno uvijek već determinirana pritiskom izvana, koji je glavni faktor politike u Hrvatskoj, projicira se antagonizam u prošlost, pa izgleda kao da se to odvija sukob između komunista i fašista iako znamo svi jako dobro da danas ni jedni ni drugi to više nisu. Partizani i ustaše su projekcija kojom se nadomješta nepostojanje stvarnog antagonizma. Riječ je o dvije garniture koje se bore za povlašteni položaj u društvu. Kako u tome nema nikakve principijelne razlike, ta se razlika artikulira kao ostatak starog antagonizma.
Medijski relej ideologije poretka koji se obnavlja u dinamici crvenocrnih odnosa u Hrvatskoj začudo nije bila katedrala duha, nego rodno mjesto optužbe na račun Milanovićeve neodgojenosti i maloumnosti – Europapress holding. Upravo je EPH svih ovih godina proizvodio privid toga konflikta u svim njegovim inačicama, proizvevši bipartijnost hrvatske politike i bipolarnost društva: „mi-oni u etničkom smislu, vlast-oporba, totalitaristi-demokrati, jugonostalgičari-nacionalisti, ljevičari-desničari, fini građani-Hercegovci, normalni-ludi, kulturni-primitivni, zapadnjaci-balkanci, politika-kultura, itd. Ove antagonizme, oko kojih se danas u Hrvatskoj tako naivno strukturira kvazi-politički diskurs, Barikade prokazuju u njihovoj konformističkoj funkciji, kao laž koju društvo proizvodi o samome sebi kako se ne bi moralo suočiti s vlastitom stvarnošću, s odgovornošću za tu stvarnost i nuždom korjenite promjene.“, kako piše Boris Buden, u uvodu svojih „Barikada“, domećući prije toga:“… mnoštvo društvenih antagonizama danas više nije moguće svesti na jednu privilegiranu točku loma. Ne postoji više jedno jedino fundamentalno proturječje koje u sebi sažimlje sve društvene suprotnosti. Kao što više ne postoji ni jedinstveni politički prostor unutar kojeg je moguće postići razrješenje tih suprotnosti. Više se ne može podignuti jedna jedina barikada koja bi društvo podijelila u dva međusobno jasno suprotstavljena tabora“.
Zato me, da zaključim, jer sad je stvarno prošlo više o pet puta po pet sekundi, živo zanima što će učiniti Zoran Milanović kad se sjeti udbaša protiv kojih „se ne možemo boriti konvencionalnim oružjem, a nuklearnog i biološkog nemamo“? Ili će ih i on morati potisnuti negdje u underground, misleći da je rješenje ako ne u biološkom oružju, a ono u biologiji i zenu: sjednimo na obalu rijeke i čekajmo da voda jednoga dana donese tijelo našega neprijatelja. Odmah ću Zoranu Milanoviću udijeliti besplatan savjet: zaludna mistrija, jer potisnuto će briznuti to intenzivnije, što je više energije utrošeno u potiskivanje neugodne svijesti o tome da su overlords odgojili next generation. Stoga već mogu anticipirati događaje koji će mi dati odgovor na pitanje 'Je li Zoran Milanović zlopamtilo'?
Ništa se neće dogoditi. Jer, ništa se ovdje ne može promijeniti. Takva je prvotna pogodba. Hrvatskom će, bez obzira na smijene crvenog i crnog, u kruženju fatalnog hrvatskog ruleta u kojemu kugla u konačnici svakome, prije no što padne na nulu, prođe kroz glavu, i dalje postojano vladati nacionalkomunisti. Ali, zaboga, Milanović to nije, povikat ćete! Ne, Milanović ne samo da to nije, nego bi se on s njima i obračunao. Samo, kako? Konvencionalnim oružjem ne možemo, a nuklearnog i biološkog nemamo. Kakva groteskna zemlja, sasvim paralizirana vladavinom onih koji je nikada nisu željeli. Zemlja na rubu i ne samo verbalnog građanskog rata, jer sada je već i slijepcima očito da su u njoj Milanovićevi protivnici s onu stranu dobra i zla: u ovoj zemlji onima koje je Milanović prije dvije godine nazvao udbašima dopušteno sve, a da im se ništa ne može dogoditi. Milanović jednostavno nije u prilici locirati, identificirati i transferirati, a kamoli omogućiti glavnom državnom odvjetniku da sutra zakuca i na ta vrata. Otvoriti ta vrata, znači u Hrvatskoj otvoriti vrata pakla. Ili, kako je netko rekao: Niste ni svjesni što ćete otvoriti.
Kako li će se osjećati Zoran Milanović, kad doskora pritisne kvaku vrata ureda predsjednika vlade?

|
- 02:00 -
Komentari (7) -
Isprintaj -
#
Vrhunska analiza. (odmak 06.02.2012. 12:21)
Vjerujem da će se on snaći koliko se to već može u postojećem stanju stvari. U par navrata slušajući ga, imam dojam, a i vjeru, da taj čovjek odskače od prosjeka i ima u glavi ,malo više. (deni kamino 06.02.2012. 13:01)
netko pametan je izjavio da su oni svi ista stranka, idolopoklonstvo status quoa. Samo dokle tako? Kad tada se privilegije neće moći više isplaćivati jer je društvo sve siromašnije. A to znači da će država pokazat sve više svoje ružno lice pred poreznim obveznicima. No ne možeš zaklat ovcu nakon što si ju zaklao, i što tad? (Neverin 06.02.2012. 18:25)
S obzirom na recentno premijerovo palamuđenje koje je Viktor Ivančić uredno proanalizirao u tekstu Društvo u oblacima, očito je da Milanović nema ni želju ni namjeru s bilo kime se uistinu "obračunavati". (Akuzmata 07.02.2012. 12:07)
da parafraziram onaj bolanov vic... "ide čovjek šumom i sretne jedno 4 milijuna hrvata koji idu u suzama. zbunjeno ih gleda i misli si što će u toj šumi toliki narod. upita ih zašto plaču. jedan hrvat zastane i reče: jer smo sami i izgubljeni...." (AKKOALLI 07.02.2012. 16:13)
Ako je vjerovati Rousseauu (a jest) kada veli da "Nikad nismo vidjeli da se već iskvaren narod vratio kreposti", onda valja zaključiti da živimo u nepovratno iskvarenom svijetu, pa je svaka vjera u društveno bolje sutra sasvim uzaludna. Tako, dakle, što se tiče društvenog života. Stoga nije naodmet ozbiljno uzeti u razmatranje ovu Sadeovu mudrost: "Sva se stvorenja rađaju u osami, bez ikakve potrebe za drugima: ostavite ljude u njihovom prirodnom stanju, ne pokušavajte ih civilizirati, i svatko će pronaći hranu, sredstva za preživljavanje, a da mu neće ustrebati pomoć bližnjega." (Juliette) Oba ova citata pronašao sam na istoj stranici (83., ako je kome do brojeva) brilijantne knjige "Iznenada gromada ponora, Sade" nenadmašne Annie Le Brun. Knjiga je to kojoj se već godinama stalno iznova vraćam. (Akuzmata 12.02.2012. 12:38)
The world is in chaos. The economic crisis continues as an oil crisis looms. War rages everywhere. It is a time of revolution, assassination and covert operations. It is year... of killer elite.
elita ubojica planira u sobičku za čistim stolom, po potrebi pripuštaju s lanca svoje pse u krvoločni lov na Zecove, na stranu hollywoodski hepi endovi u mraku kino dvorane pomislih, hrvatske đukele bez sustezanja eliminiraju djevojčice krupnih očiju, stolna elitna ekipica nikad nije bila izrazom lakonskija nego u noći izbornog trijumfa kad je mumificirani Broj 1 hrvatskih TNTovaca, metuzalemski Manolić, u gunguli SDPova stožera profrfljao Došao sam ćestitati, gdje ću biti nego ovdje, ja sam uvijek uz pobjednike. (MODESTI BLEJZ 15.02.2012. 09:29)
Poražavajuće je što ni ova gotovo jučerašnja konstatacija "Kroz dobrog Ivu Josipovića, koji je još jedino preostalo jamstvo da u hrvatskoj politici postoji ultima ratio", više apsolutno ne stoji. Gotovo da bih htio nevjerovati da je dr. Ivo stvarno skrojio kompletno ruho ZAMP-ovog parafiskalnog pogona koji se zatim pretače u ruke dobrog i iskrenog prijatelja našeg predsjednika. Mislim, možda to ne ruši pridjev "ultima ratio" ali ga definitino sada možemo promatrati u drugačijem kontekstu... (anarhija weekly 28.02.2012. 22:17)
srijeda, 01.02.2012.
Romano Bolković


Za vatrometa nitko ne gleda zvijezde. Suđenje Ivi Sanaderu za ratno profiterstvo svakako je senzacionalan pirotehnički spektakl: po prvi se puta sudi nekom hrvatskom premijeru, po prvi se puta sudi za ratno profiterstvo.
Da podsjetimo: Ivu Sanadera tereti se da je u vrijeme rata u Hrvatskoj u pregovorima s austrijskom Hypo bankom kao zamjenik ministra vanjskih poslova dogovorio proviziju od 3,6 milijuna kuna, koja mu je navodno u cijelosti isplaćena nakon što je između banke i Vlade RH zaključen ugovor o kreditu za kupnju i opremanje diplomatskih predstavništava.
I sad počinje courtroom drama: siže sasvim naliježe na senzibilitet auditorija prepariranog soap-operama: naraciju tjednima zaokuplja misterij sina nekog čuvenog domobranskog generala, slobodnog zidara Eugena Laxe, na čije je ime navodno isplaćena spomenuta provizija, no koji ima neugodnu manu: pokojni je i kao takav sasvim nepodesan za daljnji dramski optok. Stoga u radnju, ex machina, tj. sam se javivši, ulazi možebitni ključni svjedok, čovjek koji je na jednom parkiralištu vidio nekakvu primopredaju čiji su protagonisti bivši premijer Vlade RH i bivši predsjednik uprave Hypoa. Doduše, taj je čovjek i sam pod istragom zbog sumnje da je hrvatski Hypo Leasing oštetio za 18,5 milijuna kuna, ali hrvatski je tisak, iz sasvim nepoznatih razloga, profilaktički otklonio sumnju u njegovu dobrohotnost: profiliraju ga kao naivnog glazbenika koji gradi karijeru u Los Angelesu, gdje je i prije često boravio, jer „SAD mu je oduvijek bio zemlja snova“. In summa: ovdje imamo posla sa zapletom i likovima nedostojnim turske kupelji, nekmoli sapunice, da ne kažem države
.
No za vatrometa nitko ne gleda zvijezde: u srednjem vijeku sjecikese su najviše kesa odsijecale upravo za javnih egzekucija sjecikesa: svjetina bi s oduševljenjem pratila putanju krvnikove sjekire i netom otfikarene šake, dok bi poduzetne lopine histeričnu hipnotiziranu gomilu lišavale nepotrebnih škuda. Modus operandi ostao je nepromijenjen, samo ga danas nazivamo spin: da se ne bismo se zamarali majkom svih hrvatskih afera, aferom Hypo, pažnju nam zaokuplja 3,6 milijuna kuna Sanaderove provizije, kojoj su, naravno, posredovali masoni, a sve je to vidio čovjek koji je u lovi kao Baja Patak, samo ima tu sreću da je oduvijek sanjao američki san.
Kazano za publiku koja se veseli što i bogati plaču: tko to u Hrvatskoj zataškava aferu Hypo? Jer, u Hrvatskoj je afera Hypo svedena na aferu ratnoprofiterske Sanaderove provizije. Tko i u čiju korist? I, napokon, što je to tako ogromno u aferi Hypo, pa se cijela pravna država svela na jedan jedini zakon: onaj omerte?
Možda naš čitatelj - još uvijek nesvikao na hipertekst i ne s nepravom nepovjerljiv spram pročitanog na međumrežju, nemajući u hrvatskom tisku gdje pročitati o ovoj aferi - i ne zna o čemu je tu zapravo riječ, pa mu pokušajmo dati prvu informaciju ne o njenim razmjerima, pa ni o njenim akterima, nego najprije o količini truda da se i jedno i drugo zataška i tradicionalno prešuti. Ilustrirajmo sav apsurd tog pokušaja – da afera Hypo ostane izvan mainstream medija, naime, jer zapitajte se kad ste o ovome što slijedi išta čuli i vidjel na HTV-u ili čitali u izdanjima EPH – metonimijski: opisujući aferu pars pro toto njenim karakterističnim dijelom, za Hrvatsku toliko značajnom privatizacijom Hypo Consulantsa.
O ovome je riječ:
Hypo Alpe-Adria Bank International AG raspisao je 2007. međunarodni pozivni natječaj za prodaju nekih od kompanija pod nazivom Hypo Consultants. Prodaja tvrtke kćeri Hypo banke, u Hypo Grupi prozvali su kodnim imenom “operacija Cherry”. U natječaju su sudjelovale bogate europske obitelji, veliki svjetski investicijski fondovi i vodeći privatni investitori: 53 različita međunarodna subjekta zainteresirana za kupovinu tog portfelja. Od tih, osam ih je zainteresiranih ušlo u završni krug natjecanja za Hypo Alpe-Adria Consulants Croatia: za kupovinu HAAB konzultantskih firmi bio je primjerice zainteresiran Maurizio Zamparini, nekadašnji vlasnik lanca Mercatone-Emmezzetta, nekoliko investicijskih fondova iz SAD, Izraela, Rusije, kao i Pirelli Real Estate iz Milana… U takvoj jakoj konkurenciji, nakon 14 mjeseci takmičenja pobijedio je – domaći Auctor d.o.o.! Bravo za naše! Čestitamo! Samo, dovraga: tko je to i što je to Auctor d.o.o.? Po samorazumijevanju, to je status vodeće hrvatske brokerske kuće koja se bavi i investicijskim savjetovanjem. Personalno, Auctor d.o.o. u vrijeme „operacije Cherry“ činili su Marijan Palić, Nenad Pavletić i Michael Glazer. Budući da je to počesto misterij čak i za rijetke poznavatelje ove materije, posvetimo se na čas castingu: domaći dvojac iz Auctora u tu firmu dolazi iz Zagrebačke banke, s kojom sve vrijeme zadržava vrlo dobar odnos. Dotad, do 1996. radili su u Zabi na pretvorbama i privatizacijama. Zaba je napravila najviše pretvorbi u Hrvatskoj, jer je bila povezana s najviše hrvatskih firmi: njezine su pretvorbe primjerice i Dukat i Ledo, Jamnica, Konzum, turistički portfelj (btw, Luković je godinama bio predsjednik nadzornog odbora Lure, a kad je Rajić nije htio prodati Vlahoviću, Luković je izišao). Ergo, spomenut dvojac odlazi iz Zabe i osniva brokersku kuću. Da bude jasno, brokerska kuća ne može i ne smije kupovati portfelj te veličine za sebe, jer ona radi za klijente. U priopćenjima Auctora navodilo se da su devedeset posto njezinih klijenata institucionalni investitori. Brokerska kuća je preprodavač i ima ograničenja u stjecanju vlastite imovine; ona nije fond. No recimo i to, treći čovjek, Michael Glazer, žrtva je balkanskog pojednostavljivanja ili predrasuda: poput Dielachera ili Susmana, Glazer je naprosto jedan od stranaca koji su u Hrvatskoj odradili ogromne poslove.
Vratimo se bitnom: Auctor d.o.o. kupio je Hypo Alpe Adria Consultants Croatia. Točnije: od 115 projekata koji su činili portfelj holdinga imena Hypo Consultants, Auctor je kupio trećinu. Nije kupio Hypo Consultants Lichtestein i Austrija, čiji su projekti i poslovi bili vezani isključio uz tržište u Hrvatskoj i dijelom u Srbiji, i to valja zapamtiti. U Auctoru tvrde da je financiranje izvedeno u suradnji s konzorcijem banaka i da HAAB nije sudjelovala ni na koji način. Cijena portfelja za Auctor također je nesporna: iako je u javnosti dosegnula vrtoglavih 2 milijarde eura, splasnula je na 150 milijuna: bilo kako bilo, Auctor tvrdi da je kupoprodajna cijena u cjelini plaćena, da su ranije postojeći krediti u cijelosti preuzeti, portfelj restrukturiran, te unatoč recesiji smanjena je kreditna izloženost portfelja. Napokon, Auctor tvrdi da je akviziciju izveo samostalno i postao jedini vlasnik stečenih kompanija, no da je nakon toga dijelove portfelja prodao većem broju različitih vlasnika u većem broju različitih zemalja regije. „Među sadašnjim novim vlasnicima različitih dijelova portfelja koji smo kupili i prodali nalaze se i značajni poduzetnici izvan Hrvatske i financijske institucije uključujući i trenutno vodeću globalnu banku.“, tvrde u Auctoru.
Nažalost, iako zaista nema razloga vjerovati na riječ brokerskoj kući Auctor d.o.o., iz nekog neobičnog razloga, out of the blue, počele su kolati ovakve informacije: „Otkad je Bavarska izgubila milijarde eura, afera Hypo uvelike se vrti oko poslova hrvatske tvrtke kćeri Hypo Consultants koja je 2007. navodno prodana višestruko ispod cijene, a sada se pojavila sumnja da deseci milijuna eura ugovorenih pri prodaji nisu ni plaćeni. „Večernji list“ u posjedu je svjedočenja bivšeg predsjednika uprave Hypo Consultantsa Martina Watschingera pred kriminalističkim istražiteljima austrijskog ministarstva unutarnjih poslova od 2. i 18. veljače.“ Što se ovog Martina tiče, za njega vrijedi sve samo ne Martin u Zagreb, Martin iz Zagreba, jer, evo što sve Martin o Zagrebu tvrdi:
• Cijeli odjel Consultants prodan je investicijskoj skupini (Auctor) oko tadašnjeg predsjednika uprave Damira Farkaša. Smatram da je riječ o namještenom poslu jer su na natječaju sasvim zanemareni bolji ponuđači poput fondova iz inozemstva, npr. Jupitera iz Engleske.
• O dogovorenoj cijeni, za koju se u medijima godinama nagađa da je iznosila 55 milijuna eura, Watschinger je čuo da je bila riječ o 20 milijuna eura te je uvjeren da se za Hypo Consultants moglo dobiti nekoliko puta više.
• „Doznao sam i to da ugovorena cijena uopće nije plaćena.“, kaže Martin Watschinger.
Namješteni posao, dogovorena cijena, koja k tome nije plaćena!? U svakom slučaju u hrvatskoj javnosti do dana današnjega nije razjašnjeno tko je kupac Hypo Consultantsa, za koliko je kupljen, kako je nastao portfelj, koliko je stvarno vrijedan,… no što je gore nitko ne zna zašto se ništa od toga ne zna!? Moguće da je cijeli portfelj nastao i ideološki i operativno uz placet državne politike? Upućivalo bi na to i izdvajanje istarskih zemljišta netom prije transakcije. Politika je dakle – a to znači hrvatski državni vrh - odobrila ovu transakciju. Cijela je transakcija izvedena panično, nakon sječe glava u Hypou, i, preventivno, kao anticipando ondašnjih događaja oko Petrača i Zagorca: Beč istražuje Hypo, a Hypo se odjednom nakanio baviti core businessom, lišavajući se portfelja koji je u hrvatskom tisku procjenjivan na 1,5 milijardi eura! Ova transverzala od državnog preko obavještajnog vrha, involviranih istražnih organa, začudnih financijskih krugova, medijskih magnata, odvjetnika, poduzetnika nesumnjive prošlosti, stranih agentura, Crkve, etc., jamstvo je isplativosti cijelog poduhvata, ali i demonstracija njegova karaktera: portfelj nastajao pod paskom države, očito u namjeri da ta zemljišta dođu u posjed sasvim određenog kruga privatnih vlasnika, zorno demonstrira proces nastanka nove hrvatske oligarhije. Nitko tu izvana nije imao nikakve šanse, iako se nitko, kako opetuju u Auctoru, od konkurenata ni na što nije požalio: sve je to ipak naša stvar, cosa nostra, i sve je to moralo ostati domaćim dečkima. Jedino, tko su ti domaći, toliko različiti od onih Ivane Brlić Mažuranić? Tko je to zainteresiran za Hrvatsku jedino kao nekretninu?
„Auctor nas je kontaktirao u fazi pripreme svoje ponude da bi testirao našu eventualnu zainteresiranost za sudjelovanje u nekom od četrdesetak potencijalnih projekata. Čini mi se da u nekim od njih postoji odlična investicijska perspektiva, a da neki još nose teret neriješenih imovinsko-pravnih odnosa. Proučit ćemo sve mogućnosti i opcije i nadamo se da ćemo imati priliku sudjelovati s Auctorom i drugim investitorima u ovim investicijama,“ izjavio je za Poslovni dnevnik Ninoslav Pavić. Dakle, moguće da je jedan od vlasnika Pavić, mada će on kazati: „To je ludost!“. Ipak, za tu ludost Toni Nobilo tvrdi:“... zna se da je Nino Pavić zapravo vlasnik Hypo Consultantsa. Formalno je tvrtku kupio jedan fond pod nazivom Formula jedan, ali svi znaju da je to Pavićevo. Takva tvrtka je prevelik zalogaj za mene, makar bih je volio imati“ – izjavio je Nobilo. Ova enigma već neko vrijeme mori austrijske istražitelje: tko stoji iza kupca Hypo Consultants grupe, tvrtke Auctor iz Hrvatske, što Hypo grupa nikada nije javno obznanila? Spominjao se samo Damir Farkaš koji je vodio hrvatsku tvrtku u Hypo Consultants grupi, no “Der Standard” je došao i do podataka koji tvrde da su iza Farkaša u vrijeme kupoprodaje Consultants grupe, među ostalima, stajali Ninoslav Pavić i Stjepan Orešković. Jedan hrvatski list sasvim će defetistički zaključiti: “Otkrića iz istrage vjerojatno ćemo doznavati iz austrijskih medija, znamo li da je ekipa okupljena oko imovine Hypo consultantsa ujedno i jedini istinski medijski gospodar Hrvatske. Naravno, ne samo medijski gospodar.“
Možda u tome ipak ima istine, možda nikada ne ćemo saznati tko je kupio Hypo Consultants. Jer, onaj svjedok iz Klagenfurta davno je s parkirališta otišao izravno u svoj američki san, a domobranski sin i časni engleski slobodni zidar Eugen Laxa, ni uz najbolju volju o tome ništa ne može kazati. Možda bi mogao Ivo Sanader, za koga evo tvrde da se u Hrvatskoj nije mogla prodati ni šaka brokava a da on nije imao nešto od toga, pa bi shodno svojoj naravi zasigurno participirao u cijelom ovom businessu oko Hypo Consultantsa, ionako blagonaklon spram polovnih planova Ninoslava Pavića? Možda, no Sanader sad ima preča posla, mora se baviti susprezanjem te naravi i ne ispitivati suca Turudića, iako to njemu možda i nije sasvim shvatljivo, jer, govorio je pokojni Pukanić, još koliko jučer upravo bi Turudića Sanader znao pozvati na Markov trg, neočekivano, kad se ono sudilo Pavićevoj arcinemezi Petraču, što gospodin Turudić razumljivo osporava i niječe, no sve je to jedan koloplet budalaština, u kojem se odavno odustalo od istine, jer ona je u Hrvatskoj ionako kao i sve drugo dogovornog tipa, kako se nagodimo, ako se niotkuda odjednom ne pojavi kakav sanjar s parkirališta, ili glavom i bradom engleski mason domobranskog porijekla, pa nam objasne da su neke istine za nas neshvatljive, dok su druge neprihvatljive, jer kad bismo kojim slučajem istinu i doznali, ona je toliko u nas imbecilna, da u tako lažnu istinu nitko ne bi povjerovao.
Zato i dalje za vatrometa nitko ne gleda zvijezde: mada nema kruha, narod je dobio igre.
Još samo kad bi, kao ovdje ne tako davno, i egzekucije bile javne, o kako bi nam svima bilo dobro: i svjetini i sjecikesama!
|
- 01:43 -
Komentari (0) -
Isprintaj -
#
Za vatrometa nitko ne gleda zvijezde!
Ne slažem se. Zamislimo vatrometnu situaciju: ispaljivaju se granate u boji, a pred vama neki lik ima novi iPhone dvedesetosmicu. Boluje od epilepsije pa da ga ne uhvati napad od silne eksplozije boja, surfa po hrvatski portalima. Otvori Jutarnji.hr, a tamo je naravno breaking news pravo lice Kim Kardashian. I piše bombastičan naslov: Svi smo je vidjeli našminkanu, ali znate li kako izgleda bez šminke? Epileptičar spretnim touchscreen potezom prsta za pičku ulazi u samu bit, samo postojanje Kim Kardashianice - a tko je ona ustvari nego - prava, pravcata zvijezda. Ni vi ne možete odoljeti da vidite kako pobogu izgleda ta Kim bez šminke o kojoj ne znate apsolutno ništa ni s make upom, a pogotovo bez njega. Bez obzira što je trombunjer ispalio najbolju od svih dosadašnjih ispaljitaka - onu granatu što se svjetluca tiki-taka poput Barceloninih paseva i izgleda kao da pada po nama, vi (ili ja ako hoćete) skupa s epileptičnim, buljite u jedan par digitalnih sisa iako tik(i taka) do vas mnogo ljepša i mnogo jebizovnija skvo iPhoneom šezdesetdevetkom snima vatromet. Da nju gledamo to bi potvrdilo da za vatrometa nitko ne gleda zvijezde, ali mi gledamo Kim Kardashian - čuvenu samo po nečuvenju - što je samo po sebi dovoljno za definiciju zvijezde, što znači da za vatrometa ipak neki bleje u zvijezde. Ako naravno imaju prigodu, a svi znamo da digitalna prigoda čovjeka čini ovcom blejačem u zvijezde. (Marole 02.02.2012. 12:10)
|