Dnevnik toka misli

ponedjeljak, 29.04.2019.

Maya Angelou

Zadnja knjiga koju je obradio moj književni klub, a na moj prijedlog, bila je : Mama, ja i mama - Maya Angelou.




Stil pisanja je krt, sažet, kao da je spisateljica ostavila samo esenciju onoga što je htjela reći, čistu bit bez dodataka i ukrašavanja i objašnjavanja. Kad sam iz njenih biografskih podatka saznala da ju je napisala 2013. godine u svojoj 85. godini života, postalo mi je jasno i zašto. Prema mojem dosadašnjem iskustvu sa starijim osobama, oni, kako u razgovoru, tako i u svakodnevnom funkcioniranju, eliminiraju sve nepotrebne riječi i pokrete. Možda, jer vrijeme istječe, možda, jer više nemaju energije za rasipanje.

Unatoč kosturolikoj građi knjige, ista vuče na čitanje, na okretanje iduće stranice, jer u pitanju je bogati život i bogato iskustvo jedne svjetske žene.

Maya Angeolu rođena je 04.04.1928.g., pod imenom Marguerite Annie Johnson, u St. Louis, Missouri, kao drugo dijete Vivian Baxter i Bailey Johson. Kad je njoj bilo tri godine, a bratu četiri, brak roditelja se raspao, a njih dvoje je poslano baki po ocu Annie Henderson u Arkansas. Kod bake su proveli idućih deset godina svojeg života, nakon čega ih, kad joj je bilo 14 godina, majka opet prima u svoj život.

Maya Angelou bila je silovana kad je imala osam godina, bila je nijema gotovo 5 godina nakon tog događaja, ostala je trudna nakon prvog dobrovoljnog seksualnog iskustva i rodila dijete sa 17 godina, bila samohrana majka od onda.

S obzirom na sve što joj se dogodilo u prva dva desetljeća života, bila je velika vjerojatnost da umre kao nepoznata, siromašna i razočarana žena. Međutim, ona je probila sve predrasude, sve okvire, vlastite i tuđe, prkoseći tragedijama koje su je uvijek iznova napadale.

Napisala je sedam autobiografija, od kojih je Mama, ja i mama, zadnja i, kao što i samo ime kaže, govori o njenom odnosu s majkom.

Ovu sam knjigu napisala kako bih istražila neke od načina na koje ljubav liječi i pomaže ljudima da dosegnu neslućene visine i uzdignu se iz neizmjernih dubina.


Kad se sa 16 godina htjela zaposliti, majka ju je podržala. Zaposlila se kao kondukterka u tramvaju u smjenama od 4 do 8 ujutro i od 1 do 5 popodne. Majka ju je svako jutro vozila na posao i do zore pratila tramvaj svojim automobilom, sa pištoljem na sjedalu pokraj sebe. Posao je napustila kad se trebalo vratiti u školu.


- ... Što si naučila iz ovog iskustva?
.... - Naučila sam da si ti vjerojatno najbolja zaštita koju ću ikada imati.
... - Što si naučila o sebi?
... - Naučila sam da se ne bojim raditi, i to je sve.
Ispravila me je : -Ne, naučila si da imaš moć - moć i odlučnost. Volim te i ponosim se tobom. S te dvije kvalitete možeš bilo kamo poći.


Imala je jednog sina, Guya, rodila ga je sa 17 godina.

Nisam planirala roditi dijete, i morati ću promijeniti planove za obrazovanje, ali za Vivian Baxter to je bio samo život kao takav. Odgajanje djeteta izvan braka nije bilo pogrešno. Bilo je samo pomalo nezgodno.


Kad je dijete imalo dva mjeseca, pronašla je posao i odselila od majke.

Onog dana kad smo se odselili, majka me oslobodila davši mi do znanja da je uz mene. Shvatila sam da sam se zbližila s njom i da me je oslobodila. Oslobodila me je društva koje želi da se osjećam kao zadnje smeće. Oslobodila me je životu.


Radila je dva posla kako bi prehranila sebe i dijete, nikada ne tražeći pomoć od majke. Dijete je razvilo alergije na mnoge vrste hrane. Odjednom se našla u situaciji da daje sve od sebe za to dijete, ali mu ne daje ono što mu je doista potrebno, a to je prisutna majka. Majka joj je rekla:


Znam da si previše ponosna da bi posudila novac i da nikada ne bi nikoga molila, ali ovo su činjenice: Imaš dijete koje ima zdravstvenih poteškoća i imaš majku koja te voli. Ne želim ti posuditi novac, ali želim uložiti tisuću dolara u tvoju budućnost.



Očekivala je da joj počne vraćati nakon tri mjeseca i tražila je kamatu od pet posto. Maya Angelou dala je otkaz na jednom poslu, a dobila ga na drugome, posvetila se djetetu i ubrzo pronašla bolje plaćeni posao, a dijete je prestalo biti alergično.


Majka je rekla da su joj prijatelji ispričali kako su me jednom vidjeli na ulici kako skačem sa sinom i igram se poput djeteta. Ona im je odgovorila: "Ne, ona se nije igrala. Ona je samo bila dobra majka.



Nakon razvoda od svojeg prvog muža, sin joj je plakao, jer je to ipak bio prvi muškarac kojeg je mogao zvati tata, stoga je razgovarala s majkom koja ju je utješila riječima:

...iako je bolno, zamisli kako bi bilo da si dopustila da ti Tosh oduzme osobnost. Guy bi onda izgubio osobu koja mu je najpotrebnija, svoju majku. Radi sebe same, moraš sačuvati svoju osobnost, a radi Guya moraš sačuvati njegovu majku.


Dok je radila u Švedskoj na snimanju svojeg filma, za koji je napisala scenarij, prema njoj su se odnosili ponižavajuće. Nazvala je majku i rekla joj da ju treba. Vivian Baxter sjela je na prvi idući let i došla k njoj.


Moja pametna, glamurozna, otmjena majka naslonila se na svojoj stolici. Kao i obično, sve je imala pod kontrolom. Nagnula se prema meni. "Nešto ću ti reći, dušo: Konju je rep potreban duže od jednog godišnjeg doba.
....
Dušo, oni se sad prema tebi ponašaju kao da si konjsko dupe. Slušaj što ću ti reći. Ti samo moraš obaviti svoj posao. Ako ti ljudi prežive, oni će se tebi vratiti. Možda su zaboravili kakvi su bili prema tebi, ili se možda budu pretvarali da su zaboravili. Ali pazi ovo : Oni će se tebi vratiti. Dotada je tvoja majka tu. Brinuti ću se za tebe i za svakoga za koga kažeš da se treba pobrinuti, kako god ti kažeš da treba. Tu sam. U potpunosti sam ti se posvetila. Ja sam tvoja majka.



Čisto zbog točnijeg razumijevanja, ovo "pobrinuti se" uključivalo je i mogućnost ubojstva osobe koju joj njena kćer označi.

Maya Angelou, umrla je 28. 05.2014.g., njen glas se i dalje čuje, jasan i hrabar. Bila je pjesnikinja, spisateljica, scenaristica, pjevačica, plesačica, glumica, radila je u fast food restoranima, kao i u bordelima, bila je aktivistica za građanska prava, surađivala sa Malcom X i Martin Luther Kingom, iako nikada nije završila fakultet, bila je počasni profesor na jednom američkom sveučilištu, proputovala svijet, bila je glas koji drugi nisu imali.

... znala sam da sam postala ovakvom ženom zbog bake koju sam voljela i majke koju sam na kraju obožavala.






29.04.2019. u 12:13 • 10 KomentaraPrint#

<< Arhiva >>



< travanj, 2019 >
P U S Č P S N
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30          

Ožujak 2020 (7)
Veljača 2020 (8)
Siječanj 2020 (6)
Prosinac 2019 (7)
Studeni 2019 (9)
Listopad 2019 (32)
Rujan 2019 (9)
Kolovoz 2019 (16)
Srpanj 2019 (16)
Lipanj 2019 (8)
Svibanj 2019 (12)
Travanj 2019 (9)
Ožujak 2019 (10)
Veljača 2019 (6)
Siječanj 2019 (11)
Prosinac 2018 (5)
Studeni 2018 (8)
Listopad 2018 (1)
Rujan 2018 (2)
Kolovoz 2018 (1)
Srpanj 2018 (2)
Lipanj 2018 (3)
Svibanj 2018 (7)
Travanj 2018 (11)
Ožujak 2018 (14)
Veljača 2018 (13)
Veljača 2015 (3)
Siječanj 2015 (3)
Kolovoz 2014 (2)
Srpanj 2014 (1)
Lipanj 2014 (1)
Svibanj 2014 (3)
Travanj 2014 (8)
Ožujak 2014 (8)
Siječanj 2014 (8)
Prosinac 2013 (4)
Studeni 2013 (10)
Listopad 2013 (9)
Rujan 2013 (6)
Kolovoz 2013 (5)
Srpanj 2013 (2)
Lipanj 2013 (5)
Svibanj 2013 (11)
Travanj 2013 (1)

Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv

Opis bloga

Pišem,
jer se ne želim izgubiti,
potonuti pod težinom misli,
zaboraviti.
Želim se prisjetiti,
ostaviti trag,
želim se izliječiti.

Pišem,
jer vjerujem u riječi,
u njihovu jetkost,
punoću,
nježnost,
britkost,
bogatstvo
i moć,

da pokreću,
gase,
tješe,
podižu,

mame osmjehe
i suze.

Pišem.
Postojim.





Ne hodaj iza mene, možda te neću voditi. Ne hodaj ispred mene, možda te neću slijediti. Jednostavno hodaj kraj mene i budi mi prijatelj.

Albert Camus

Ne boj se savršenosti - nikad je nećeš doseći.

Salvador Dali

Linkovi


dtokamisli@yahoo.com

Copyright ©
Sva prava pridržana.
Nije dozvoljeno korištenje materijala s bloga bez odobrenja autora