Nauk o opravdanju - 91. dan Pavlove godineIsus - naš Otkupitelj Jedna o bitnih Pavlovih teza, za koju se borio cijelog života, bila je da se čovjek ne može spasiti i opravdati vršenjem Zakona nego samo vjerom u Isusa Krista. To je Pavlov nauk o opravdanju čovjeka po vjeri u Isusa Krista. O tome Pavao piše u Poslanici Rimljanima u 3. poglavlju. Svi smo u vlasti grijeha, i Židovi i pogani, ali nitko se neće opravdati pred Njim vršenjem Zakona, jer Zakon samo služi spoznanju grijeha. Put k opravdanju je vjera u Isusa Krista. On se svojom smrti na križu predao kao otkupnina za sve čovječanstvo i tako potpuno zadovoljio božanskoj pravdi i sve izbavio od grijeha i vječne propasti. Otkupljenje je dar milosti Božje. Zato Pavao veli: "Svi su sagriješili i lišeni Božje slave; i svi su badava opravdani njegovom milosti, zahvaljujući otkupljenju u Kristu Isusu. Njega je Bog predodredio da svojom krvi bude pomirbena žrtva po vjeri, i tako pokaže da je bio pravedan, kada je u svojoj božanskoj strpljivosti opraštao grijehe u prošlosti, da i u sadašnje vrijeme radi po pravdi: pravedno opravdavajući onoga koji vjeruje u Isusa......Po kom zakonu? Po zakonu djela? Ne, već po zakonu vjere, jer tvrdimo, da se čovjek opravdava vjerom bez djela Zakona" (Rim 3, 23-28). - Bez vršenja djela Zakona - znači da se čovjek ne spasava po obdržavanjau Zakona (Pavao misli na Mojsijev Zakon), nego po vjeri u Isusa Krista. O tome, kakva je ta vjera koja opravdava, Pavao govori na drugom mjestu u poslanici Galaćanima: "Jer mi pod vodstvom Duha na osnovi vjere očekujemo nadu opravdanja. Uistinu, u Kristu Isusu nema vrijednosti ni obrezanje ni neobrezanje, nego vjera koja očituje svoju snagu ljubavlju "(Gal 5,5-6), dakle ipak se tu radi o djelotvornoj vjeri, što je u skladu i s tvrdnjom iz Jakovljeve poslanice, da je vjera bez djela mrtva (Jak 2,26). Različito tumačenje tog Pavlovog nauka o opravdanju bilo je stoljećima predmet sporenja između Katoličke Crkve i protestantskih crkvi. Protestanti su tumačili: samo vjera, a katolici: vjera i djela.To protestantsko žestoko protivljenje djelima proizašlo je vjerojatno iz protivljenja trgovini djelima tj. uvjerenju da se spasenje može kupiti, kao npr. - prodat ću imanje i dati Crkvi veliki novac i tako ću doći u raj, bez obzira što živim kao nevjernik i bludnik. Bilo je to vrijeme, kad su se oprosti grijeha mogli kupovati od crkvenih ljudi: ti meni oprost, ja tebi novac. Crkva je to ubrzo ukinula ali spor sa protestantima je trajao sve do 31.listopada 1999. godine, kad je u Augsburgu, nakon teške i duge teološke rasprave, potpisana Zajednička izjava između Katoličke Crkve i Svjetskog Luteratskog Saveza da između te dvije Crkve nema razlike u nauku o opravdanju. Izjavu su kasnije potpisali metodisti i drugi protestanti. To je bio sigurno najznačajniji doprinos ekumenizmu. A što je kardinal Kasper, pročelnik Papinskog vijeća za promicanje jedinstva kršćana, rekao o sv. Pavlu i o ekumenizmu pročitajte u ovom postu. |
"...od jutra do večeri..." - 77. dan Pavlove godine"On im je izlagao i svjedočio za Kraljevstvo Božje i nastojao ih - i to od jutra do večeri - uvjeriti u Isusa..." (Dj 28, 23). Zaista je nevjerojatan taj Pavao! Bio je omanje tjelesne građe, malen, samo ime mu znači "malen", a toliku je energiju posjedovao! Tim više što on nije samo navješćivao i poučavao, nego je kao šatorar radio i zarađivao novac za pokrivanje svojih životnih troškova, jer kao što sam više puta spominje, nikome nije htio biti na teret. ( Kako je mogao izgledati sv. Pavao pogledajte u postu o fotorobotu sv. Pavla, kojeg je izradila njemačka kriminalistička policija.) Sv. Pavao nije imao fiksno radno vrijeme, nego je radio prema potrebama od jutra do večeri ili od večeri do jutra ( zgoda sa usnulim mladićem Eutihom Dj 20, 7 -12) i do kraja svojih snaga. I tu mi sada opet misli idu u neke današnje prilike i neprilike s kojima se ne mogu pomiriti. Jedna takva pojava je i sveučestalija praksa "slobodnog ponedjeljka", kad župljani ostaju bez mise jer župnik ima slobodan dan, a zamjene nema. Ipak čini mi se da se to događa samo u prigradskim i seoskim sredinama i to samo u nekim. Ovisi o župniku. Ne želim i neću nikoga osuđivati, hvala Bogu da ne moram biti sudac, ali se pitam, zar bi ta misa od pola sata narušila župnikov odmor? Puno bih još tu mogla nabrojati žalopojki o zaključanim crkvama, o radu župnog ureda, o odnosu prema vjeroučiteljima i laicima koji bi u Crkvi htjeli nešto raditi, a ne da im se, ali već mi je i ovo puno, jer kao što sam negdje pročitala, koliko vremena potrošiš na kritizitranje, bar toliko moraš i moliti za istu stvar. Znam da ima i drugačijih divnih primjera, i sama sam ih doživjela, ali s malo truda i ovo bi se moglo poboljšati. U čemu je tajna Pavlovog života i djelovanja? Kako je on to sve mogao? To ću vjerojatno bolje shvatiti nakon što još 288 dana provedem u društvu sa sv. Pavlom i njegovim poslanicama. Ali i sada mi je već jasno ono osnovno: On je stavio Isusa Krista u središte svog života! Sve ostalo smatrao je nevažnim, čak i gubitkom. I što je besplatno dobio, besplatno je dijelio. To je bio program njegovog života nakon obraćenja pred Damaskom: "Ne živim više ja, nego Krist živi u meni!" (Gal 2, 19-20). Možemo li i mi to postići? |
< | rujan, 2008 | > | ||||
P | U | S | Č | P | S | N |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |