A na drugoj strani... (Land Art Staza Stražica-Sapaćica, Učka-Ćićarija)

28.05.2019.

Za početak jedan zaoblakzak (novokovanica - zalazak sunca, ali ne za horizont nego za oblak) večer prije.

S jutrom krećemo pravac Učke koja se planinarima zajedno s Ćićarijom već prekrasno pokazuje nakon Pazina i ometa im koncentraciju prilikom vožnje. Prošle godine kada smo prvi puta osvajali Vojak, prerano smo se odvojili s ceste koja vodi do tunela Učka. No, danas znamo put (skretanje udesno tik pred tunelom) pa se do samog planinarskog doma Poklon vozimo bez velikih poteškoća i lutanja. Kod Poklona već počinje biti veselo te saznajemo, još uvijek nesvjesni koji je danas dan i što to točno neki slave, da trupa slijepih planinara ide prema našem zacrtanom odredištu – Veliki Planik na Ćićariji. Predviđeno trajanje tog izleta u jednom smjeru je dva i pol sata.

No, kako to obično u životu biva, planovi su se naglo promijenili kada smo naišli na tablu Land art staze Stražica – Sapaćica. Naravno, moglo bi se reći da sam krivac za to sve opet ja jer sam mislio da se tim putem kreće od Poklona prema Velikom Planiku. Kako točno čovjek s kartom čitave Učke i planinarskim domom ispred nosa može zalutati? Nisam do kraja siguran, ali izgleda da može. U svakom slučaju, Maja je čula lijepe stvari o toj Land art stazi pa smo je odlučili proći.

Land art staza kružna je staza dužine 6.5 km koja spaja prirodne ljepote Ćićarije i umjetničke intervencije koje je zamislio i ostvario Boris Pecigoš. Cijeli projekt želi ukazati na povezanost čovjeka s prirodom i njegovu neodvojivost od nje unatoč današnjem ishitrenom načinu života. No, zato planinari i ostali ljubitelji prirode imaju vikende, zar ne? Staza je lagana te je mogu proći izletnici svih uzrasta i fizičke spremnosti.
Šumski masturbator

Bili smo ovdje

Prvi dio staze vodi nas kroz šumoviti predio u kojem prevladava debeli i prirodni 'lad. S puta vas odvajaju jedino same instalacije pa ćete se često morati vraćati po istom putu natrag. Sama staza dobro je označena različitim bojama (zelena, crvena, ljubičasta, narančasta) koje predstavljaju svojevrsne etape samoga puta. Vjerojatno će većina izletnika biti najviše fascinirana crvenim dijelom staze jer se na njemu nalaze tri vidikovca koji daju stvarno dobre poglede prema unutrašnjosti Istre, ali i na sam Vojak. Tu se negdje počinju pojavljivati i labirinti (makar oni pravi labirinti imaju jedan ulaz i izlaz, a sve ostalo su zagubilišta – u engleskom postoji razlika između riječi 'labyrinth' i 'maze'), a preporučamo Vam i povećani oprez zbog krpelja kojih ima!
Kamena koza na brežuljcima

Crveno drvo na pašnjacima Sapaćice

Pogled na Vojak s jednog od vidikovaca

Postrojeni oblaci nad Istrom

U jednom trenutku ste pozvani napraviti svoj vlastiti Land art mini kameni toranj

Zabavljamo se i ostavljamo svoj trag

Zadnji dio staze nas opet vodi s livada, pašnjaka i litica u šumu gdje nailazimo na svakakve kamene prirodno-umjetničke formacije, a ima i ogromnih crnih puževa golača. Zmije, srećom, nismo sreli na našim lutanjima po užarenom kamenjaru.
Planinka (u strahu od zmija)

Gotovo savršena kamuflaža

Malo smo zalutali pred sam kraj gdje smo nastavili po ravnom dijelu umjesto da se popnemo na vidikovac. Tu već nismo daleko od planinarskog doma Poklon odnosno naše startne točke u njegovoj okolici.
Nebo se oblači, puše vjetar, a kiša već „pere“ po središnjem dijelu Istre

A kod planinarskog doma Poklon već se opako fešta te nam uskoro po riječima pjesme: „A na drugoj strani...“, *cap cap cap* po basu i harmonici, „...jure Partizani!“ postaje jasnije što se točno ovdje događa. Dakako, danas je Dan Mladosti! Puno staro-mladih planinara/pionira našlo se na veselici kod Poklona.
Pregledavamo planinarsku kartu, pijemo pivo i jedemo sendviče

Ipak, odmah iza klupica i stola za kojim sjedimo stoji natpis za Crveni vrh i uskoro postaje i mojoj suputnici i meni jasno da moramo obići i taj lokalitet. Planinarska karta kaže da je blizu i odlučeno je. Treba napomenuti kako su mi svi ti crveni vragovi, Partizani i veseljaci udarili u glavu te sam na drvu pročitao Crveni vrh dok na njemu zapravo piše Crkveni vrh i on je, sada to znamo, KT 10 na Opatijskoj planinarskoj obilaznici (OPO) čiji smo dnevnik pri povratku kupili od gospodina Igora Eterovića koji nam je usput dao i korisne savjete kako se najefikasnije može proći cijela obilaznica. Ima „ćaknutih“ koji to prelaze u jednom danu, ali najugodnije je podijeliti prolazak na dvije etape i prenoćiti u pl. domu Poklon te drugi dan nastaviti i natrag se vratiti u Opatiju koja je početna i završna točka puta.
Rasprava o nastavku puta na Cr(k)venom vrhu gdje postaje jasno da nam je ovaj izlet bio premalo zahtjevan. Moram sa zadovoljstvom priznati da se bude u meni neki (pozitivno) čudni osjećaji kada mi moja suputnica kaže da moramo proći cijelu Ćićariju, sve te Orlove stijene, sve Planike, OPO obilaznice, jednostavno sve... U tom trenutku znam da sam u pravom društvu i na pravom mjestu.

Udaram žig u Zelenu planinarsku bilježnicu/dnevnik

Približava se 16:00, a i nebo sve više daje znakove nadolazeće oluje te se odlučujemo vratiti do Poklona i do automobila. Približavajući se domu opet čujemo harmonike i ljudske glasove – naši Partizani su zaista mladi.
Ne znamo koliko su još tamo ostali, ali nisu se dali kući...

I za kraj ovog lijepog i laganog izleta po sjevernom dijelu Učke i južnoj Ćićariji, nad nama se u jednoj zalogajnici u Baderni nadvio još jednom duh čovjeka kojega neki štuju, a neki pljuju.
Kako ide ona pjesma: „Druže Tito, ljubičice bijela, tebe voli omladina cijela. Tebe voli i staro i mlado, druže Tito, ti narodno blago.“

A mi? Planinarima je u biti svejedno, samo nam dajte nove planine za uživati.

Vidimo se na planinama!

Oznake: južna Ćićarija, Land Art Staza, Crkveni vrh, OPO, Pl. dom Poklon

Kalnički vilenjaci

02.05.2019.

Apsolutno nijednom planinaru ne bih savjetovao da na praznik rada ode malo do Kalnika vidjeti kak' je tamo. Ipak, učinio sam to već dvije godine zaredom i ove, 2019., godine malo manje požalio nego prošle. Prošlogodišnji zapis u Zelenoj planinarskoj knjizi sjećanja koju vucaram uvijek sa sobom nosi naslov "Kalnička noćna mora". Prošle godine smo obišli Mali Kalnik (Pustu Barbaru) pa kroz livadu punu klopaca do pl. doma i Velikog Kalnika, a ove godine je ekspedicija krenula iz sela Škarnik koje se nalazi nedaleko Varaždinskih Toplica. Fotografskih zapisa ima na bacanje pa bolje da s njima počnem čim prije.

Sva ekipa na okupu u selu Škarnik

Po putu prirode

Ovogodišnji prvomajski pohod organizirala je udruga Put Prirode kojoj je ovo treća planinarsko - edukativna šetnica, ovaj put pod budnim vodstvom Vedrana Bujanca, aktivnog člana udruge i velikog zaljubljenika u sve prirodno. Put nas je prvo vodio pokraj Vidobrnjaka i ostalih "vinogradskih" okolnih brda, a onda smo ušli duboko u šumu gdje je zamirisao i medvjeđi luk. Zelenilo nas je uskoro okružilo i hipnotiziralo.
Uglavnom slijedimo planinarske puteve, ali tu i tamo koristimo neoznačene prečace

Uskoro nailazimo na ovo malo krdo koje čuva lokalni gospodin te njegova četiri psa (koji se jako vole maziti)

Bubač pokušava kupiti "meso" od ovog modernog pastira koji čuvajući živalj usput na tabletu čita knjige

Negdje po putu

Na opisu događaja (Facebook) pisalo je kako će se hodati sedam do osam sati po prilaznim i kalničkim šumama, ali mi smo se za otprilike dva sata i nešto počeli približavati poznatom kalničkom teritoriju. U jednom trenutku nam se planinarska skupina razdvojila te su tako nastali "Vilenjaci" (koji nose naziv po lijepim, kovrčavim kosama Kreča i Lore) koje sam odveo do vrha Peca gdje se pruža lijep vidik na okolna brda, a u daljini se također vidi Ivanščica.
Medokoz i vilenjaci na Peci

Jedva je dočekao ovaj trenutak

Preko kamenoloma do Ivanščice - vidik s Pece

Spuštamo se brzo s Pece te se opet nalazimo sa ostatkom ekipe - Kreč, Lora i vođa puta Bubač

Put kojim smo išli generalno nije zahtjevan, ali danak na kraju uzme njegova dugotrajnost. Gledajući kasnije GPS trag našeg puta ispalo je da smo napravili tzv. kalničku vertikalu te smo iz škarničanske nizine probili na drugi kraj Kalnika koji gleda prema Križevcima i dalje na jug. Ekipa nam je bila šarolika, ali činilo se da su svi prilično fizički spremni jer, uz mala kolebanja duha na kraju, svi su izgledali sretno i zadovoljno. Misli na hranu i piće kod planinarskog doma ionako uvijek imaju taj efekt. Pred sam planinarski dom opet se odvajamo te jedni idu direktno do doma, a Vilenjaci nastavljaju po sjevernoj strani do Vranilca.
Teren na sjevernom prilazu izgleda otprilike ovako

Lica na ovoj fotografiji govore mnogo

Želim iskoristiti ovu priliku pa reći kako i nije baš najpametnije voditi malu djecu po ovom sjevernom prilazu jer je na dijelovima prilično strmo te treba paziti kud se staje po već ionako uskom planinarskom putu. Jučer se tako skoro dogodila tragedija kad su dvije majke s troje male djece išle po tom strmom, sjevernom putu. Djevojčica se držala za mamu i par puta je skoro srušila jer ni majka nije bila najsigurnija i najstabilnija. Dvoje dječaka je lutalo amo-tamo te je u jednom trenu jedan od njih počeo kliziti prema provaliji, ali se uspio zadržati rukom za drvo te ga je majka povukla natrag gore. Ja sam bio prvi od vilenjaka pa sam u jednom trenutku priskočio upomoć, ali pomalo prestravljena majka je uspjela zadržati svog sinčića. Nemojte to raditi, stvarno! Povedite djecu u prirodu, ali nemojte se igrati s opasnim stazama. Sve to nama iskusnima možda zvuči kao igrarija, ali nije i lako se može dogoditi ono najgore.
Na Vranilcu se odmaramo te svojim suputnicima opet pokazujem u smjeru Ivanščice, na jugu se prostire nizina

Malo smo se zadržali na vrhu - popili jedno pivo, malo prigriznuli, ali uskoro krećemo dolje prema domu gdje ostatak ekipe na čelu s velikim vođom Bubačem već lijepo jede i pije. Moji vilenjaci iz sigurne daljine razgledavaju strme zube, a ja nekako duboko u sebi znam da ćemo danas završiti tu gore.
Spuštanje s Vranilca - nema više one dvije stepenice koje su se prije ovdje nalazile

Čini mi se da su sretniji dok se spuštaju

Stari prijatelji, stare priče, a bilo je i štošta za vidjeti kod planinarskog doma Kalnik

Kako sam i spomenuo na početku, ove godine bilo je mnogo manje ljudi - planinara, trkača, ali činilo se i običnih prolaznika koji su ovdje došli automobilima. Sreli smo Marija koji je trčao iz Križevaca do pl. doma Kalnik, a onda ga je natrag do Križevaca odvezao bus. Generalno sam protiv bilo kakvih autobusa na planini, ali Mariju ćemo oprostiti - reći ćemo da nije mogao natrag pretrčati jer sam mu kod planinarskog doma, naravno, tutnuo jedno 0.5 pivo u ruke. Jadni čovjek nikad ne može pobjeći od piva, ali tko mu je kriv kad se druži s takvim ljudima velikog apetita u svakom pogledu?
Ovo nije fotografija od jučer, ali slično je bio obučen pa je reprezentativna - zainteresirane djevojke mogu u komentar sekciji zatražiti broj mobitela ovog momka, a ukoliko preferirate prvo uživo, vidimo se na PoniQ trailu 25.5.2019. na južnim obroncima Medvednice

Spize ipak nije bilo dovoljno kod planinarskog doma pa je dio ekipe s Bubačem otišao pod jedan od zuba, a Vilenjake sam opet ja odveo na utvrdu Stari Kalnik da vide pogled po zubima do Vranilca. Na samoj utvrdi također nije bilo toliko gužve, a učinilo mi se da je i penjača bilo nešto manje...
Prema Velikom Kalniku

Malobrojni penjači

Nismo se dugo zadržali, a mislim da smo na vrhu sreli i Mateja Perkova čija sam dva predavanja nedavno slušao - prvo u Varaždinu (Mont Blanc), a onda u Novom Marofu (Iran i Damavand). Međutim, nitko od mojih suplaninara nije znao o kome pričam pa smo se tako brzo spustili natrag i potražili ekipu pod zubom koja stavlja nešto pod zub.
Je to rakija???

Pod zubom je zabavno, a neki čekaju da piće padne s neba

No, ovdje priča ne završava. Nakon nekog vremena zadržavanja pod zubom, većina je odlučila otići do doma i oko 15:00 smo namjeravali krenuti natrag prema Škarniku. Nisam siguran što se u tom trenutku u vilenjačkim glavama dogodilo, ali odlučili smo malo iz blizine vidjeti te famozne kalničke zube. Na kraju se ispostavilo da ćemo ih proći sve - uz postupno odustajanje članova grupe vilenjaka. Prvo je odustala Marija, ali razumljivo mi je to jer je na jednom od zuba gledala kako jedna dugonoga djevojka drhti i teško savladava prepreku. Kreč se popeo, a Lora hrabro za njim.
Romantika snimljena na Zubima

Spust koji se mngoima čini strašan, ali iza tog spusta tek slijedi onaj "najteži" zub na kojem obično ljudi odustanu

Dolazimo do tog vražjeg zuba koji nudi uski manevarski prostor i traži mnogo provlačenja. Lora i Kreč ipak se vraćaju do planinarskog doma, a ostajemo Grozdek i ja te odlučujemo da sad idemo do samog kraja, a onda dolje po onoj "vertikalnoj ferati". Ostatak neke druge ekipe (oni koji također nisu odustali) nas jedno vrijeme prate, ali ih prestižemo kod predzadnjeg zuba. Ne sjećam se kad sam zadnji put bio toliko brz na kalničkim zubima. Na kraju nas dočekuje ekipa iz planinarske/penjačke škole (malo su imali previše opreme da bi bili iskusni penjači pa pretpostavljam da je to bila škola) koja nam čak na trenutak blokira put i usporava nas. Odlučujem ići prvi i spuštam se dolje. Tada ide dio one ekipe koju smo ostavili iza nas, a Grozdek silazi zadnji.
Grozdek čeka svoj red da siđe

Jureći za ostalima, trčimo do planinarskog doma gdje nas čekaju Lora i Kreč. Tada krećemo po istom putu po kojem smo došli te u jednom trenutku dostižemo ostatak ekipe. Sveukupno smo hodali preko šest sati i prešli otprilike dvadeset i tri kilometra. Od organizatora i vođe čujemo kako je ovo najteža planinarsko - edukativna šetnica koju Put prirode namjerava održati. U svakom slučaju, lijepo smo se proveli. No, noge nemaju mnogo vremena za odmor jer se već danas trči novo kolo dravske cross lige...

Vidimo se i uživajte u prirodi!