Draga S.
Od jučer razmišljam što i kako ti odgovoriti na tvoje pitanje o mojim dojmovima Izraela. Imaj na umu da sam pisac koji nema sustavnog akademskog znanja kako napisati naučno djelo pa će biti lutanja misli.
Možda da počnem sa samom zemljom. Zemlja Izrael. Erec Izrael.
Zemljopisno ima u sebi toliko kontrasta od pustinje, golih brda do rijeka, jezera i dolina i na kraju morske obale, a sve je to nekako po mjeri čovjeka kao što sve zemlje oko mediterana jesu.
Najtanja sam u opisima prirode pa ću je preskočiti, iako prostor, mjesto gdje se nalazi gdje se zemlja Izrael nalazi, okružena zemljama u kojima prevladava islam, sve to puno govori o narodu koji tamo sada živi. Kao što govori o previranjima, ratovima u dalekoj prošlosti, lutanjima Židova i potrebi za Domovinim iz koje su bili izgnani i odvedeni većim djelom u ropstvo.
Na fakultetu upravo radimo Stari Zavjet na nekoliko načina. Možda će ti biti zanimljivo koji su predmeti i o čemu tu govorimo.
Jedan od predmeta jest : " Uvod i egzegeze Starog Zavjeta"
Egzegeza: od grčke riječi egzegesthai- tumačiti, voditi, razlagati. Vrsta hermeneutike, a koristi se kao pojam osobito za tumačenje biblijskih tekstova.
Stari se Zavjet sastoji od pet knjiga, kažemo petoknjižje. Tora. To je vrhunsko djelo svjetske literature. Nadahnuće mnogim narodima, ali povjesničarima, pjesnicima, piscima, arheolozima, teolozima i još bezbrojnim drugim zanimanjima i ljudima.
Petoknjižje je na neki način za židove autoritet. Daje židovstvu pečat. Govori najprije o povijesti. O razasutim plemenima iz kojih je nastao narod.
Drugi predmet je i "Biblijska teologija"
Slušamo o središnjim temama Starog Zavjeta
Stari zavjet, Tora sadrži dio povijesti i dio Zakona koji je Židovima zakon još i danas. Izrael nije sekularna država. Njima je Tora, dakle biblijski zakon non plus ultra. To je važno znati. Židovi i Izraelu a i širom svijeta nisu svi teisti. Dapače ima ravnodušnih, a ima i ateista, manji je broj fundamentalista, onih strogih koje viđaš sa zulufima i tvrdim crnim šeširima. No bez obzira kojoj struji pripadali zemlja Izrael i običaji iz Biblijskih vremena, rekla bih, su zakon. Taj su zakon nosili u svojim srcima kroz sve vrijeme izgona iz Erec Izraela. Povratak u zemlju kojem su uvijek težili ( ne treba zaboraviti da za vrijeme Pashe citiraju i prisjećaju se povratak iz Egipta u kojem su dugo pokoreni živjeli i iz kojeg ih je Mojsije doveo u Izrael - tu je i onih 40 godina pustinje).
Hanah Arendt kaže da je Židovima strašnija asimilacija u druge narode nego holokaust.
Ateista, naročito židovskih filozofa ima i puno poslije holokausta jer im je bilo skoro nemoguće razumijete da Bog nije reagirao u to vrijeme. (Istina i meni je to posve nejasno, iako na nekom od predavanja sam čula da Bog koji nam je dao slobodu ne može znati kuda ćemo mi iz te slobode krenuti i da je ovozemaljska priča naše djelo)
Ne treba zaboraviti da baš Židovi dali itekakav pečat komunizmu i socijalizmu. Nije li Marxova rečenica:Religija je opijum za narod, a s druge strane bili su od Boga izabrani i to ih je, ta vjera u jednoga Boga pratila kroz cijelu povijest. Rekla bih i održala.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------U nekom trenutku, s odlukom da se vrate u Izrael, sazrela je i odluka da se stvori- izgradi novi Židov. Počelo je i prije drugog svjetskog rata. raj 19-etog stoljeća .Tokom 19. vijeka među evropskim Židovima dolazi do oživljavanja nacionalnog identiteta, želje za emancipacijom i povratkom u Izrael. Tako je stvoren pokret nazvan cionizam (njegovim formalnim osnivačem smatra se Theodore Herzl, 1897. godine). Pokret je nastao u Baselu u Švicarskoj, gdje je održan Prvi cionistički kongres na kojem je objavljen cilj - u Palestini stvoriti dom židovskom narodu, zajamčen javnim pravom. Utemeljena je Svjetska cionistička organizacija (WZO). Pokret je dobio ime po brdu na kojem se nalazio Jerusalemski hram (Zion), međutim, kasnije je taj naziv simbolizirao sam Jerusalem. Cilj ovog pokreta bilo je ujedinjenje Židova u dijaspori i njihov povratak u Palestinu. (Iako su se prvobitno dvoumili treba li domovina biti Argentina ili Palestina, 1906. na cionističkom kongresu odlučeno je da to ipak bude Palestina). Sherif Hussain, emir od Meke, koji se u to doba prozvao vođom palestinskih Arapa, vodio je tajne dogovore sa sir Henryem McMahonom, britanskim visokim predstavnikom u Egiptu. Zahtijevao je potpunu nezavisnost arapskih zemalja pod Osmanlijskom vladavinom, a McMahon mu je potvrdio da Velika Britanija podržava želju za nezavisnošću svih arapskih naroda pod vlašću Sherifa Hussaina. Prvi Aliyah (povratak Židova) desio se 1881. godine. Većina useljenika je podigla nova židovska naselja. Broj Židova postepeno je rastao kao rezultat daljnjih useljeničkih valova, posebno tokom Prvog svjetskog rata. 1914. u Palestini je živjelo 60.000 Židova (oko 9% ukupnog stanovništva).
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
U prvi tren su ih Palestinci primili skoro objeručke.
Da ne zaboravim spomenuti počeli su, uglavnom, su s kolhozima. Vrlo brzo i sa visokim školstvom. Ne treba zaboraviti da je progon kroz prošlost donio dobro u vrlo pozitivnoj selekciji pametnih i sposobnih.
Danas su samosvjesni, ponosni ljudi kojima osobno zavidim.
Evo još nečeg što bi te moglo zanimati:
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Izraelit, André Chouraqui, rođen u Alžiru (1917), pravnik sa Sorbone, hebraist, orijentalist,
ekumenist, beletrist, suosnivač »Abrahamovskoga bratstva«, prevođen na 20 europskih i 3
dalekoistočna jezika; za njegove prijevode kapitalnih sakralnih knjiga imenjak mu (André)
Malraux rekao da su »grandiozna avantura duha«… U svojoj respektivnoj knjizi Chouraqui
promatra jednu za drugom Deset zapovijedi u svima trima monoteističkim vjerama (judaizmu,
kršćanstvu ter islamu) sve do u naše dane. Iz poglavlja u poglavlje, vodeći računa
o evoluciji običaja, društva, znanosti i tehnike, autor nam nudi nov pogled na primjenu i
kršenje svake od Deset zapovijedi. Deset zapovijedi/besjeda bjehu i jesu prva prvcata, a i
jedina jedincata Deklaracija o dužnostima čovjeka. Autor zagovara uvjerenje da su velike
svjetske religije osnova za globalnu etiku, jedina podloga za uspostavu svijeta bez ratova,
svijeta miroljublja, snošljivosti i ravnoteže u majci prirodi sa svim njezinim živim i neživim
bićima. Chouraqui ne predlaže stapanje (sinkretizam) svjetskih religija, već zagovara ideal
da se na njihovoj zajedničkoj etici (imenovanoj u Deset zapovijedi) – sinergijom (ujedinjenim
duhovnim energijama) – zapodjene novo doba, jer da jedino tako čovječanstvo ima
šanse za opstanak. U povijesti čovječanstva A. Chouraqui jedan je jedincati prevoditelj
triju »Svetih knjiga« s njihovih izvornika: Staroga zavjeta s hebrejskoga, Novoga zavjeta s
grčkoga, Kur’ana s arapskoga. Njegova autorska knjiga Deset zapovijedi danas remek-djelo
je francuskoga kultivirana izraza, britke misaonosti i univerzalne aktualnosti; hrvatska
inačica nastojala je, punom pomnjom, prenijeti ta rijetka svojstva.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
E sad... politička situacija:
Uvjerena sam da je to kraj židovskog lutanja po svijetu bez prave domovine. Oni se od tamo više sigurno neće dati. Kako narod može živjeti bez domovine?. Ne mislim sad na blut und boden priču, mislim na institucije koje usto idu. U prvom redu na upravljanje narodom na način na koji narodu paše: običajima, jezikom. prošlošću, zajedničkom prošlosti id, itd.
Vojskom napr. Kako bi mogli braniti vlastiti identitet, vlastitu zemlju bez vojske.
Osim svega zemlja i prošlost govori im iz svakog kamenčića, svake riječi, rijeka, okružja, slova, broja. Tamo im je mjesto opstanka poslije 2000 godina lutanja i progonstava. I te kakvih progonstava.
Koliko se tu nepravdi radi u ime opstanka? Sigurno puno. Tako misle Židovi, ali tako misle i Palestinci.
Gdje je istina?
Ali, evo ti paralele i na našim prostorima. Svaki od naroda koji tu žive misli da je istina i pravda na njegovoj strani. Možda je svatko na svoj način u pravu. Istina na majčici zemlji bez sumnje ima više.
Ovaj zadnji uokvireni isječak (pokupila iz nekog časopisa, a prvi sa wikipedije) govori o težnjama i željama pisca, ali i nas ostalih koji bi htjeli mirno i tolerantno živjeti u različitosti. Je li to moguće i kad će biti moguće? Ne znam, ne znam.
Jedanput (ali možda i više puta) se već gradila kula babilonska, pa je razrušena.
p.s. onaj esej (moj) koji sam ti spominjala izišao je 2003 u časopisu za intelektualna i duhovna pitanja:"Nova prisutnost". Ako ga negdje pronađem u elektroničkom obliku poslat ću ti.
Vole te B. i T., ali i ostali.
< | studeni, 2012 | > | ||||
P | U | S | Č | P | S | N |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv
Vratila sam se malo unatrag u svom slušanju određenih predmeta zbog psihologije religioznosti, iako se predmet službeno zove psihologija religije, ali pravi je naziv onaj prvi jer objašnjava zašto su ljudi (neki) religiozni.
Psihologija, kao i ostale naučne discipline vade se na statistike, ispitivanja , postotke, eksperimente. Razne teorije koje padaju u vodu kad se pojave nove, kao i cjelokupna nauka do sada. Po meni ništa manje maglovito nego i ostale discipline kao filozofija od koje je sve počelo.
Počelo je od riječi. Od logosa. Sve na logosu počiva. Da se čovjek smrzne. Ili bude sretan. Pitanje je opstanka. Velike obmane, iako kad se uštipnem znam da boli, ako i to nije varka.
Kako god mladi profesor mogao bi mi biti sin, a studenti moja unučad. A ja sam zadovoljna.
Pitanje je koje sebi postavljam: kuda nas Institucija vodi?
O tom malo kasnije.
Drago mi je kako profesor uvlačeći nas u temu, tumačeći neku od teorija, pušta, ali pri tom i kanalizira naše rasprave. Kažem naše jer i ja se na kraju uključim iako odlučim da neću.
Šaroliko je to društvo. Sastavljeno od onih koji će kasnije, ili su već, ostati u nekoj od zajednica, redovničkih ili više svjetovnih. Ima tu muškarca i žena, bolje rečeno dječaka i djevojčica, a muškarci su ovdje kod mene na prvom mjestu jer je odnos snaga takav i u Crkvi. Hoću reći u propovijedima i obraćanjima uvijek kažu. Braćo i sestre. ( Iako komunizam koji ih je u svemu imitirao nije govorio drugovi i drugarice, nego baš obrnuto.) Ima i onih koji će se razočarati. Već sam ih srela. Ima budućih vjeroučiteljica i vjeroučitelja, onih koji su izišli iz duboko religioznih sredina, ali i onih koji se prvi put susreću sa religioznošću. Neki će nastaviti nešto drugo. Jedan dječak je umro. Od tumora. Bili smo od početka zajedno. Drag i pametan dječak. Njegova me smrt jako pogodila.
No dakle ovaj put, u sklopu teme, o časnoj sestri iz Italije koja je pjevala na nekim od onih natjecanja u pjevačkim i inim natjecanjima. Je li njen nastup, način ponašanja, izabrana pjesma u skladu s njenim pozivom? Mislim da je to postavljeno kao pitanje?
Rasprava se razbuktala.
A joj!!!
Što je to 'poziv' htjela sam pitati. Posvećenost Bogu. O.k. To mi je jasno, ali kako bi ta posvećenost Bogu trebala izgledati. U današnje vrijeme kad je mali čovjek iskorišten do maksimuma, iznevjeren, gubi na svaki način tlo pod nogama i više ne zna kome bi trebao vjerovati. A još ga čeka smrt.
U moje doba (ha ha ha) Crkva je bila svijetla točka. Mnogima od nas. Nisam tih 45 godina nikad doživjela ništa ružno. Učila sam i govorili su mi ono što me je zanimalo. Nikad nisam osjetila da me vjeroučitelj gleda kao predmet ... što ja znam ... recimo seksualnih naznaka koje danas isplivavaju na površinu i u tim redovima. U školi jesam.
Iako i tamo i ovamo je ljudski, ne opravdano, ali ljudski - čovjek je i seksualno biće i nije lako s tim vladati (hercegovci imaju poslovicu: potisnuto jače sve to više skače- odnosi se na nešto drugo, ali može se i tu primijeniti), iako bi svećenici baš zato jer su odabrali služiti Bogu trebali više misliti na disciplinu tijela i duha. O disciplini tijela imam svoje mišljenje, ali o tome ako me tko upita u komentarima.
Kažem im: danas se na nas vjernike gleda kao na čudake. Ovdje na blogu svi će se s tim složiti. Znam da u društvu, vrlo često šarolikom , rijetko i s oprezom govorim o vjeri. Inače izgledam kao muslimanke koje po Europi šetaju onako kamuflirane ( ne zamjeram samo žalim žene. Strašno je to nepovjerenje i kazna za ne znam što. Muška moć) i unose nemir i ljutnju. Žene su u većini poznatog svijeta mukotrpno izborile pravo glasa, još ne možemo govoriti o ravnopravnosti, da bi mirno gledale vraćanje u daleku prošlost.
Znam, sve se više zapetljavam. Skačem sa teme na temu, ali ako pogledamo i taj početak pred 2000 godina Isus se nije zatvorio unutar debelih zidova svojih interesa i uživao u razmišljanju i samoći. Hodao je unaokolo i tumačio. Govorio je o vrijednostima koje bi trebali slijediti kako bi život i patnja, naročito patnja imali smisla. Nije to bilo jednostavno. Osuđivan i prozivan od pismoznanaca, onih koji su 'znali što treba a što ne treba raditi po zakonu' do tragične smrti na križu da nam pokaže da za ideale i idealno treba žrtvovati i život.
Pismoznanci, farizeji itd. govorili su iz Institucije židovske vjere. Dugo su se kroz povijest vukli uz jednog Boga. Opominjani na razne načine (događaji, proroci itd.) da ustraju na putu pravde. Stvarali zakone i zakonike, ponavljali ih dok Bog nije odlučio među svoj izabrani narod poslati i samog Sina. I što Sin radi?
Ne zatvara se u kule bjelokosne jer dolazi od Boga i sam Božji sin.
Donosi nadu i onima koji su od nade daleko.
Druži se s najgorima. Kaže: nisam došao spasiti pravednike, nego one koji to nisu.
Draža mu je bila nesretna žena koju su zbog preljuba kamenovali ( U Iranu to i danas rade), nego oni koji se IZVANA drže zakona. Izvana gladac unutra jadac ili obrnuto.
Nije meni laka. Koliko sam godina naslagala a još se pitam i mučim, ali se i radujem.
Razveselila me je ta mlada časna. Onako smišno skakući u svom odjelu redovnice. Lijepoga glasa i puna radosti.
I njene druge redovnice ozarene i sretne što ih tako divno predstavlja. Svega su se odrekle. Ukinimo im još to malo radosti. U kut i klečanje na soli.
A onaj istetovirani 'glazbenik' ...valjda. Pun sotonskih tetovaža! Pa što!?
Ovaj je svijet pun raznih vragova. Sve naše političke stranke vrve njima.
Sanaderi, Vidoševići i slični njima. Zagrebe li se po svim strankama svugdje ih ima.
Knezovi ovoga svijeta. Isus je poslao svoje učenike da evangeliziraju.
Može se to raditi i u zatvorenim redovničkim samostanima, ne kažem , ali mlada časna sestra napravila je puno svojim nastupom.
Pokazala je da su i redovnice ljudska bića i možda nekom dala priliku da razmisli o Bogu. Možda je i od nas otjerala kojeg vraga .
Želim joj najbolje u životu pa kuda god je on u budućnosti vodio.
skaska
Lion Queen
pametni zub
propheta nemo
Trill
ANCHI, i to je život
borgman
Zona Z.
wiseguy
feby
inspektor Clouseau
NEMANJA
DivanSkitnje
anasta
Pupa
greentea
bjeli vuk
sebi pripadam
delfina
onakojatrcisvukovima
Catma
Koraljka
promatram, razmišljam
Gandalf
Wall
Don Blog
Zvone Radikalni
Preko ruba znanosti
MODESTI BLEJZ
Cerovac komentira
Arhangel
Babl
Irida
tragicnamisao
Pero Panonski
NF
Sanja
Big Blue
Helada
saraja azra