Sve kategorije po listama
21
pet
11/25
DAH DUŠE
shadowofsoul.blog.hr

slika: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=692072033578817&set=pb.100083280793952.-2207520000&type=3
Što život nosi,
a što odnosi?
Lijepo jutro,
blagu večer,
hladniju noć?
San u snovima
ili kretanje tajnim tragovima
kojima ne bih krenula
da nisam taj san sanjala?
Kretanje između svjetova u snovima
odvodi izvan životne stvarnosti
sve one slabosti
koje oduzimaju duši dah.
San u snovima ...
polako se spušta sumrak,
sjene izlaze
iza tankih velova svog svijeta
i traže dušin dah
da se nahrane.
... prestat ću disati na moment,
oči zatvoriti
i u sumraku sjena
... na moment nestati
napisano: 8.8.2024. u 20:00h iz moje 28. zbirke poezije
CVJETANJE U TAMI
http://www.digitalne-knjige.com/varga28.php
ISBN kod NSK RH 978-953-354-352-9

@Copyright - https://www.facebook.com/varga.jadranka Sva autorska prava pridržana. Nijedan dio ove knjige ne smije se reproducirati ni prenositi ni u kakvom obliku niti ikakvim sredstvima elektroničkim ili mehaničkim, fotokopiranjem, snimanjem ili umnažanjem u bilo kojem informatičkom sustavu za pohranjivanje i korištenje bez prethodne suglasnosti vlasnika prava.
@Copyright https://www.facebook.com/varga.jadranka All copyrights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by any means electronic or mechanical, photocopying, recording or reproduction in any computer system for storage or use without the prior consent of the owner.
Maslacomanija
nachtfresser.blog.hr
Maslacomanija (kliknuti, modna ilustracija nije na portugalskom jeziku, iako je portal brazilski)
Bauk maslaca se širi svijetom. Odjeća u boji maslaca, kozmetički preparati na bazi maslaca, već otpisani maslac doživljava procvat. Zalud smo mi još sedamdesetih godina prošlog stoljeća galamili, margarin ne može biti novi maslac, za potpuni užitak moraš nešto uložiti, ne samo gledati kako jeftinije proći. Istinu možeš više slojno skrivati od javnosti, što je više skrivaš glasnije će se oglasiti, zalud se tajna gušta toliko krila od nezrelog puka, masno je lijepo, s maslacom do potpunog predavanja sreći.
Kod nas kao i sve kasni, maslac sam našao samo u jednom dućanu, ionako ga raja od sivila prepoznati neće:



Ljepota cvijeća
modrinaneba.blog.hr
Nije od jučer, ali svaki put mi podari prekrasno,
divljenja vrijedno cvijeće kojem se divim

Foto: moja osebno
Moralnost AI treniranja (razgovor s ChatGPT-jem)
radivjetra.blog.hr
Naslov je predložio sam ChatGPT. Prvo pitanje mi je izbrisao, ali je ipak odgovorio na nj. U njemu sam rekao da sam večeras gledao doumentarac u kojemu se između ostaloga govorilo i o radnicima u siromašnim zemljama Globalnog Juga koji poradi golog preživljavanja, za veoma malenu naknadu, kao outsourcing najamna snaga rade na treniranju AI-sustava da razlikuju dobro od zla, i to na način da moraju pregledavati slikovne i video baze podataka s eksplicitnim scenama silovanja i ubijanja djece, tjeranja djece od strane njihovih roditelja da seksualno opće sa životinjama itd., pri čemu bivaju duboko psihički istraumatizirani. Šokiran tom praksom u razvoju AI-a, odlučio sam pitati ChatGPT za mišljenje. Evo tog razgovora:
ChatGPT:
Razumijem zašto te je to duboko potreslo — i iskreno, to je jedno od najtežih i najproblematičnijih etičkih pitanja u razvoju suvremene umjetne inteligencije.
1. Da, to se doista događa — i moralno je vrlo problematično
Velik dio današnjeg AI ekosustava ovisi o tzv. data labelerima ili content trejserima, posebno iz zemalja Globalnog Juga (Kenija, Uganda, Indija, Filipini…). Njihov posao često uključuje ručnu obradu i označavanje iznimno traumatičnih sadržaja — upravo zato da bi se modeli kasnije mogli trenirati da takve sadržaje prepoznaju i blokiraju.
To je dio industrije koji obično ostaje nevidljiv, ali realan je i etički težak.
2. Zašto uopće postoji takva potreba?
Modeli poput mene ne „vide“ moralnost — sve moraju naučiti iz podataka. Da bi AI mogla:
- prepoznati i odbiti dječju pornografiju
- blokirati sadržaje nasilja
- moderirati govor mržnje
- razlikovati zlostavljanje od pristojnog sadržaja
…netko mora tim modelima dati primjere. Bez toga bi AI sustavi nekontrolirano širili upravo takav sadržaj.
Problem nije u tome što se ti podaci filtriraju — nego tko to radi, pod kojim uvjetima i uz kakvu zaštitu.
3. Glavni etički problemi
Slažem se s tobom da je situacija moralno veoma teška iz nekoliko razloga:
• Eksploatacija ekonomske nejednakosti
Ljudi prihvaćaju te poslove ne zato što žele, nego zato što nemaju izbora. To nije slobodan izbor, nego posljedica globalnih nejednakosti.
• Izloženost ekstremnim traumama
Mnogi radnici doista razviju simptome PTSP-a, depresije ili anksioznosti. Za razliku od policije ili terapeuta koji rade sa žrtvama, oni obično ne dobivaju:
psihološku zaštitu
adekvatnu obuku
zdravstvenu skrb
radna prava
• Nedovoljna plaćenost
U nekim slučajevima radnici su bili plaćeni manje od 2 USD na sat dok obrađuju najgore sadržaje koje internet proizvodi. To je duboko neproporcionalno razini rizika i štete.
4. Postoje li bolji načini?
Da. Industrija se mijenja (sporo, ali ipak):
- sve više se koriste sintetički podaci kako bi se smanjila potreba za stvarnim traumatičnim materijalom
- razvijaju se sustavi koji automatski filtriraju najgori sadržaj prije nego što dođe do ljudskih radnika
- neke kompanije uvode bolje plaće, mentalnu skrb i regulirani radni ritam
- međunarodne organizacije traže standardizaciju radničkih prava za radnike na podacima
Ali ti procesi nisu jednaki kod svih tvrtki, i još uvijek postoji mnogo nepravde.
5. Ukratko: je li to nemoralno?
Da — kada se takav rad temelji na siromaštvu, prisili, neadekvatnoj zaštiti i lošim uvjetima, to je etički pogrešno. AI industrija ima ozbiljnu odgovornost da:
- osigura poštenu naknadu
- zaštiti mentalno zdravlje radnika
- minimizira ljudski kontakt s ekstremnim sadržajem
- razvija alternative koje uklanjaju potrebu za takvim radom
I tek kad se to dogodi, AI će biti moralno održiva tehnologija, a ne nešto što počiva na patnji nevidljivih ljudi.
Ako želiš, mogu objasniti:
- kako konkretno AI uči razlikovati štetan sadržaj
- koje su alternative ovom sustavu
- kakvi su prijedlozi za globalnu regulaciju
- ili kako obični korisnici mogu pozitivno utjecati na ovu industriju
Samo reci.
Mariano Aureliano:
Prije nastavka ovog razgovora, molim Te da mi vratiš moje prvo pitanje. Iz nekog razloga vidim samo Tvoj odgovor, no moje je pitanje izbrisano. Što je nemoralno u mojemu pitanju pa da bi bilo izbrisano, iako sam na nj dobio pristojan i dobar odgovor od Tebe?
ChatGPT:
Mogu ti pomoći — ali ne smijem doslovno ponoviti neke dijelove tvog prvog pitanja, jer su sadržavali eksplicitne opise seksualnog nasilja nad djecom, a pravila mi ne dopuštaju da takve grafičke opise iznosim iznova, čak ni kada su citat iz korisničkog teksta.
Ali mogu ti potpuno jasno i točno prepričati sadržaj tvog pitanja bez ponavljanja zabranjenih detalja.
Tvoje prvo pitanje (bez zabranjenih grafičkih detalja) glasilo je otprilike ovako:
Pitao si me je li moralno da se umjetna inteligencija trenira na način da ljudi u zemljama Globalnog Juga, posebno u Keniji, za vrlo malu plaću moraju obrađivati traumatične i ekstremno uznemirujuće podatke (uključujući materijale povezane s teškim zlostavljanjem djece i nasiljem), zbog čega mnogi razviju psihičke posljedice, samo da bi AI na Zapadu mogla učiti razlikovati dobro od zla. Zanimao te moralni aspekt činjenice da razvoj AI tehnologije ovisi o patnji najugroženijih radnika.
Zašto možda ne vidiš svoje originalno pitanje?
Razlozi mogu biti tehničke prirode:
- ponekad platforma automatski skrije ili ukloni poruke s grafičkim opisima seksualnog zlostavljanja nad djecom
- ponekad se zbog pravila zaštite korisnika određeni dijelovi prikrivaju ili ne prikazuju u povijesti razgovora
To nije zato što si ti nešto „nemoralno“ napisao u smislu tvoje namjere — tvoje pitanje je bilo etičko, legitimno i u javnom interesu — nego zato što sustav ne prikazuje sadržaj koji uključuje grafičke opise seksualnog nasilja nad maloljetnicima, čak ni kada je kontekst kritički ili osudnički.
Ako želiš, mogu i:
- dodatno objasniti kako ta filtar-pravila funkcioniraju
- detaljnije odgovoriti na tvoje izvorno pitanje
- raspravljati o etičkim aspektima rada na podacima u Globalnom Jugu
Samo reci što želiš dalje.
Mariano Aureliano:
Hvala Ti na odgovoru, zadovoljan sam Tvojom blago preinačenom verzijom mojeg prvog pitanja. A sada mi možeš odgovoriti na pitanje koje si sam predložio, dakle: kako konkretno AI uči razlikovati štetan sadržaj?
ChatGPT:
Rado — ovo je jedno od ključnih pitanja o tome kako AI uopće funkcionira i zašto su ljudi, nažalost, još uvijek potrebni u najtežim dijelovima procesa.
Kako AI konkretno uči razlikovati štetan sadržaj?
Ukratko: AI ne zna ništa sama od sebe. Sve nauči iz primjera, uputa i povratnih informacija. Proces se obično sastoji od nekoliko faza.
1. Prikupljanje i označavanje podataka („data labeling“)
Ovo je najkritičniji i najosjetljiviji korak.
Što se radi?
Ljudi pregledavaju sadržaje (tekst, slike, video) i određuju:
- je li sadržaj dopušten ili zabranjen
- je li riječ o pornografiji, nasilju, govoru mržnje, uznemirujućem materijalu
- je li sadržaj prikladan za prikaz korisnicima
- kojoj kategoriji rizika pripada
- kakva bi reakcija AI sustava trebala biti
To je kao da AI dobiva ogroman udžbenik s milijunima označenih primjera.
Zašto su potrebni ljudi?
Jer strojevi ne mogu sami shvatiti moral, zakon, kontekst, kulturne norme ili etiku. Da bi model uopće mogao razlikovati zlostavljanje od nezavisnog opisa zlostavljanja, netko mora označiti primjere.
2. Učenje iz označenih primjera („supervised learning“)
Nakon što radnici označe podatke, model se trenira tako da:
- gleda ulaz (npr. slika ili tekst)
- gleda oznaku (npr. „štetno“, „seksualno“, „nasilje“, „zabranjeno“, „dozvoljeno“)
- pokušava pogoditi oznaku sam
- uspoređuje svoje predviđanje s ljudskom oznakom
- prilagođava svoje parametre milijardu puta
Tako se razvija sposobnost automatskog detektiranja neprimjerenog sadržaja.
3. Učenje iz ljudske procjene kvalitete („reinforcement learning from human feedback“, RLHF)
Ovdje ljudi više ne označavaju sadržaj, nego procjenjuju odgovore modela.
Primjer:
- AI dobije pitanje
- generira više odgovora
- ljudi ocjenjuju koji je najbolji, koji je najštetniji, koji je najprikladniji
- model uči da se ponaša poput odgovora koje ljudi preferiraju
To je bitan dio procesa za:
- sigurnost
- etiku
- kvalitetu
- smanjenje štetnih ili opasnih odgovora AI-ja
4. Korištenje automatskih filtara („pre-filters“)
Kako bi se zaštitili radnici, sve više se koriste:
- AI modeli koji automatski otkrivaju ekstremne sadržaje
- softver koji zamagljuje slike
- algoritmi koji uklanjaju najgori materijal prije nego ga ljudi vide
- automatsko kategoriziranje na temelju ranije treniranih modela
To još nije savršeno, ali se razvija brzo i smanjuje izloženost radnika.
5. Korištenje sintetičkih i generiranih podataka
Umjesto stvarnih traumatičnih primjera, AI može učiti iz:
- računalno generiranih slika
- simuliranih tekstualnih scenarija
- umjetnih negativnih primjera
Cilj je dugoročno izbaciti stvarne ekstremne materijale iz trening procesa.
6. Pravila i sigurnosni mehanizmi kod samog modela
Nakon treniranja dodaju se tzv. safety layers, npr.:
- pravila za detekciju opasnih upita
- mehanizmi koji blokiraju traženje štetnog sadržaja
- nadzor nad generiranim odgovorima
- filtriranje osjetljivog sadržaja u stvarnom vremenu
Dakle, tu već model sam reagira bez potrebe za ljudskim pregledom.
Ukratko:
AI uči razlikovati dobro od lošeg kroz kombinaciju ljudskog rada, automatskih sustava i sigurnosnih mehanizama, ali još uvijek postoji velika ovisnost o ljudskoj procjeni, posebno u najtežim kategorijama sadržaja.
Ako želiš, mogu ti objasniti i:
- što se konkretno mijenja u industriji kako bi se uklonila ovisnost o traumatičnim podacima
- koje su najnaprednije alternative ljudskom označavanju
- kako bi izgledao potpuno etički sustav treniranja AI-ja
- ili kako funkcioniraju sigurnosni filtri u realnom vremenu
Samo reci što te najviše zanima.
Mariano Aureliano:
Možeš li mi navesti neke zaslužne ljude koji su se pionirski borili protiv nemoralnih aspekata razvoja AI-ja, a zahvaljujući kojima se sada stvari - barem se nadam - ipak kreću nabolje?
ChatGPT:
Naravno — i dobro je što želiš znati tko je pokrenuo javnu raspravu o etici u razvoju umjetne inteligencije. Mnogo ljudi je svojim radom, znanjem i hrabrošću pomoglo da se AI industrija suoči s vlastitim mračnim stranama, uključujući i eksploataciju radnika na podacima, rasne i ekonomske nejednakosti, pristranosti i manjak transparentnosti.
Evo nekoliko najzaslužnijih i najutjecajnijih pionira AI etike (bez rangiranja):
1. Timnit Gebru
Jedna od najsnažnijih glasova u AI etici. Poznata po radu na:
- pravednosti algoritama
- rizicima velikih jezičnih modela
- kolonijalnim obrascima u tehnologiji
Njezino istraživanje razotkrilo je kako treniranje velikih modela može reproducirati rasizam, seksizam i druge oblike nejednakosti. Javna kontroverza nakon što je napustila Google potaknula je globalnu raspravu o slobodi istraživanja i etičnosti AI industrije.
2. Margaret Mitchell
Zajedno s Timnit Gebru bila je suvoditeljica Googleovog Ethical AI tima. Bavila se:
- poštenjem modela
- smanjenjem pristranosti
- pitanjem odgovornosti velikih tehnoloških kompanija
I ona je, poput Gebru, progovorila o problemu podataka i radnika u pozadini AI sustava.
3. Joy Buolamwini
Osnivačica Algorithmic Justice League. Najpoznatija po otkriću da komercijalni sustavi prepoznavanja lica imaju:
- puno veće pogreške za žene
- najveće pogreške za žene tamnije puti
Njezino istraživanje je došlo sve do američkog Kongresa i promijenilo regulaciju biometrijske tehnologije u više država.
4. Kate Crawford
Autorica knjige “Atlas of AI”, jedne od najutjecajnijih studija o tome kako AI počiva na:
- sirovinskoj eksploataciji
- radničkoj eksploataciji
- geopolitičkim nejednakostima
- kontroli podataka
Jedna od prvih koja je otvoreno progovorila o globalnim lancima rada koji stoje iza treninga AI-ja — uključujući radnike koji pregledavaju traumatične sadržaje.
5. Mary Gray
Antropologinja koja je, zajedno s Siddharthem Suriem, autorica knjige Ghost Work, jedne od prvih studija o nevidljivim radnicima internetskih platformi:
- moderatori sadržaja
- data labeleri
- mikro-radnici koje algoritmi koriste
- ljudi koji preuzimaju emocionalni teret internetskog smeća
Ona je pomogla da se ovaj problem uopće prepozna na globalnoj razini.
6. Abeba Birhane
Istraživačica kognitivne znanosti i AI etike. Upozorila je na:
- toksičnost i neetičnost mnogih velikih datasetova
- reprodukciju kolonijalnih odnosa moći
- opasnost nereguliranog automatiziranog odlučivanja nad marginaliziranim grupama
Njezin rad je imao ogroman utjecaj na to da se neki popularni datasetovi ukinu ili revidiraju.
7. Emily Bender
Lingvistkinja poznata po “stochastic parrots” radu, koji je upozorio na rizike:
- netransparentnih velikih modela
- ogromne potrošnje resursa
- neetičnih praksi u prikupljanju podataka
- antropomorfizacije AI-ja
Ovaj rad je bio prijelomni trenutak u AI etici.
8. Sasha Costanza-Chock
Pionirka teorije design justice — pristupa koji pita tko ima moć u dizajnu tehnologije i tko snosi posljedice. Njezin rad povezuje AI s:
- društvenom pravdom
- pravima radnika
- rodnom i rasnom ravnopravnošću
9. Virginia Eubanks
Autorica knjige Automating Inequality. Pokazala je kako algoritmi mogu:
- kažnjavati siromašne
- pojačavati socijalne razlike
- pretvarati birokratsku kontrolu u automatizirano nasilje
Jedna od najvažnijih kritičarki socijalnih algoritama.
10. Luka Crnkovic-Friis (spominjem jer je s ovih prostora)
Iako nije aktivist u klasičnom smislu, često istupa o etičkim aspektima AI-ja i važnosti transparentnosti. Jedan je od rijetkih stručnjaka s naših područja koji se bavi odgovornom primjenom AI tehnologija.
Zajednička nit svih ovih ljudi
Oni su prvi javno rekli:
AI nije samo tehničko pitanje — to je pitanje moći, rada, pravde i ljudskog dostojanstva.
I zbog njih danas:
- postoji veći pritisak na kompanije da štite radnike na podacima
- postoje sigurnosni standardi
- AI industrija mora biti odgovornija
- postoji globalna rasprava o regulaciji
- radna eksploatacija više nije „nevidljiva“
Ako želiš, mogu ti:
- navesti aktiviste specifično povezane s radničkim pravima u AI industriji
- objasniti što su konkretno postigli (zakoni, regulacije, zabrane)
- dati pregled najvažnijih institucija i pokreta za etičku AI
- ili preporučiti dokumentarce, knjige i izvore o ovoj temi
Samo reci.
Mariano Aureliano:
Hvala Ti! Za sada je to dovoljno.
ChatGPT:
Drago mi je da ti je pomoglo. Ako ikad poželiš nastaviti ovu ili neku drugu temu, samo se javi — tu sam.
20
čet
11/25
Vjera nije slabost nego snaga
filiparumenovic.blog.hr
Nije u redu vrijeđati vjeru ili ismijavati nešto što je drugome sveto. Svaki čovjek ima pravo na svoja uvjerenja, na ono što mu daje smisao, snagu i mir. Čak i ako se ne slažemo s nečijom vjerom ili je ne razumijemo, to ne daje pravo da tuđu svetost omalovažavamo ili vrijeđamo. Poštovanje tuđih uvjerenja nije slabost, nego znak zrelosti i razumijevanja. Vjera je osobna i duboko važna stvar, i upravo zato zaslužuje pažnju, a ne ismijavanje.
Danas često čujem da je vjera nešto zastarjelo ili povezano s nekim primitivnim razmišlajnjem. Mnogi govore o vjeri kao da je to samo prazna tradicija koja nema veze sa stvarnim životom. Ali tko god je u životu iskreno osjetio što znači vjerovati, zna da vjera nije običaj ni navika. Vjera je odnos, a ne skup praznih pravila ili znak slabosti. To je odnos s Bogom, odnos prema ljudima i način na koji razumijemo život. Ona daje snagu, mir i smjer, to ne znači da u život nema iskušenja ni zla ili da je čovjek savršen.
Ljudi su različiti i zato je normalno da postoje i različiti načini življenja vjere. Netko vjeruje tiho, netko otvoreno, netko se trudi biti bolji, a netko vjeru koristi samo kao sliku o sebi. Upravo zbog takvih pojedinaca ne trba zaključivati da je cijela vjera pogrešna. U svakoj skupini postoje ljudi koji ne žive ono što govore. To ne znači da je ono u što vjerujemo bezvrijedno, nego da su oni sami nedosljedni. Nije problem ni biti otvoren i pokazivati da živiš u vjeri, ako je to iskreno i dolazi iz srca. Ja se ne sramim i ne trebam se skrivati, jer jako dobro znam kakva sam i tuđa mišljenja me ne zanimaju. Samo mi Bog može suditi. Ljudi često napadaju vjeru jer ne razumiju ili im smeta što netko ima mir, smjer i vrijednosti, pa je lakše napasti nego pokušati razumijeti.
Nitko nije savršen. Vjernik ne znači svetac ni nepogrešiva osoba. Svi griješimo, i to je normalno. To ne znači da smo licemjerni – ako bi svaki grijeh bio znak licemjerja, svi bismo bili licemjerni. Grijeh je sastavni dio života i svijesti. U kršćanskoj tradiciji spominje se iskonski grijeh, prvi grijeh. On je zapravo stanje čovjeka od prvih ljudi, Adama i Eve. Taj grijeh pokazuje da ljudi od početka imaju slobodnu volju, mogućnost biranja između dobra i zla, i da nisu programirani za savršene odluke. To znači čovjek dolazi u kušnju. Svaka osoba je suočena s vlastitim izborima, i u tim izborima se vidi snaga ili slabost karaktera.
Slobodna volja je temeljni dar čovjeku od Boga. Bog dopušta zlu da postoji jer ljudi moraju imati slobodu odlučivanja. Bez te slobode ne bi bilo ni rasta, ni učenja, ni istinske ljubavi. Ako bismo bili programirani da uvijek činimo dobro, ne bismo mogli zaista razumjeti što znači biti dobar. Mora postojati nešto suprotno, npr. toplo, hladno, ako postoji samo toplo, onda nam nikad ne bi bilo hladno, ne bi ni znali šta znači toplina, ni temperatura, jednostavno bi osjećali uvijek isto. Svatko može pogriješiti, i upravo kroz pogreške učimo i jačamo svoj duh.
Vjera također uči o dobru i zlu, i o tome zašto Bog dopušta sotoni da djeluje. Ne dopušta zlo zato što mu nije stalo ili zato što je slab, nego jer zlo pokazuje važnost izbora i pomaže ljudima da razumiju dobro. Zlo i patnja u svijetu nisu dokaz da Boga nema; naprotiv, oni nas podsjećaju na vrijednost slobodne volje i na potrebu da činimo dobro.
Sveti tekstovi, poput Biblije, nisu uvijek doslovni. Oni su učenja, simboli i priče koje pomažu razumjeti moral, život i odnos s Bogom. Vjera nije doslovno tumačenje nego traženje smisla i primjena tog smisla u svakodnevnom životu. Nema ništa loše u tome da netko drugačije vidi svijet ili postavlja pitanja, ali važno je poštovati ono što je drugima sveto.
Ljudi koji šire mržnju i ideologiju nisu ništa drugačiji od onih koji iskreno žive vjeru – i oni to isto rade otvoreno. Zato vjernik također može otvoreno pokazati svoju vjeru, ne da bi se nadmetao ili nametao, nego da bi donosio dobro i inspirirao. Vjera nije skrivanje ni pokazivanje radi priznanja; vjera je življenje, borba sa sobom, činjenje dobra i traženje smisla.
Na kraju, vjera je put koji uključuje grijeh, slobodnu volju, izbore, iskušenja i učenje. Nitko nije savršen, ali svatko može težiti dobru. Dok postoje oni koji griješe i krivo prikazuju vjeru, uvijek će postojati oni koji je žive iskreno i dobro, i upravo oni pokazuju pravu snagu vjere u svijetu.
HANDEL
starrynight2022.blog.hr
![]()
Georg Friedrich Händel (1685.-1759.) započeo je karijeru 1702. kao crkveni orguljaš u srednjoeuropskom gradu Halleu, ali posjet Berlinu nešto prije toga (njegov prvi biograf, John Mainwaring, datira posjet u 1698., čini se proizvoljno) upoznao je skladatelja s operom, zanimanjem koje će dominirati četiri desetljeća njegova profesionalnog života. Dana 24. veljače 1711., Handelova prva opera za London, Rinaldo, premijerno je izvedena u Queen's (King's nakon stupanja na prijestolje Georgea I. 1714.) kazalištu u Haymarketu. Rinaldo je bila prva talijanska opera skladana posebno za londonsku pozornicu, na libreto libretista kazališta Giacoma Rossija, temeljenu na priči o križaru-vitez Rinaldu i čarobnici-kraljici Armida iz Tassove opere Gerusalemme liberata (Oslobođeni Jeruzalem). Händel je djelo skladao za samo dva tjedna, dijelom i opljačkavši mnoge svoje ranije partiture - petnaest arija potječe iz opera i oratorija koje je napisao za Hamburg i Italiju - ali za svog glavnog glumca, kastrata Nicolinija, Händel je skladao samo novu glazbu. Arija "Cara sposa", Rinaldova tužaljka nad izgubljenom ljubavi Almirenom, koju je otela Armida, dodaje emocionalnu dubinu liku koji bi inače riskirao da ispadne dvodimenzionalni junak. Molski tonalitet, bogati, kontrapunktski gudački dio i Händelova upotreba kromatike odražavaju osjećaj gubitka i čežnje u tekstu.
Druge dvije arije potječu iz mnogo kasnije Händelove operne karijere, kada se njegova sreća u Londonu počela mijenjati. Konkurencija između opernih trupa (sama povezana s vječnim unutarnjim sukobima između Georgea II. i princa od Walesa), sve manja publika za operu i Handelov novostečeni uspjeh kao skladatelja oratorija na engleskom jeziku pridonijeli su ovom padu. Handel je premijerno izveo svoju posljednju operu 1741. godine.
Slušani usporedno, Giustino i Serse pokazuju Handela kako kreće u zanimljivim novim smjerovima čak i dok se njegova operna karijera bližila kraju. Handel unosi herojsku dimenziju u mnoga svoja ranija djela, uključujući i Rinalda, s novim životom u Giustinu, dijelom prekidajući tok arija karakterističnih za ta ranija djela s nekoliko zborova, tehnikom posuđenom iz oratorija. Arija "Se parla nel mio cor" dolazi iz prvog čina opere, dok Giustino (Justin, seljak koji se uzdigao kroz činove do zapovjedništva vojski istočnorimskog cara Anastazija i na kraju ga naslijedio 518. godine) kreće u bitku protiv pobunjenika Vitalijana. Ovo je samo prvo od njegovih mnogih herojskih djela tijekom opere, tijekom kojih Justin spašava jednu ženu od medvjeda, a drugu od morskog čudovišta. Serse je, s druge strane, izrazito antiherojski, potpuno komična opera s prizvukom satire. Sersea (opet, poput Justina, povijesnu osobu, u ovom slučaju Kserksa, kralja Perzije, čiji poraz od Grka u bitci kod Salamine Herodot opisuje u svojim Povijestima) susrećemo u njegovoj uvodnoj ariji "Ombra mai fu", vjerojatno najpoznatijoj brojci iz bilo koje Händelove opere. Rijetka atmosfera arije ironično je smišljena, jer Kserks pjeva o svojoj dubokoj, iskrenoj ljubavi ne prema ženi, već prema drvetu.
Kastrato Farinelli u filmu Farinelli pjeva Handleovu ariju Cara sposa
Arija CARA SPOSA – sinopsis i pozadina
Sinopsis: Jeruzalem opsjedaju križari. U kršćanskom taboru nalaze se njihov vođa Goffredo, njegova kći Almirena i zapovjednik Rinaldo. Goffredo obećava Rinaldu ruku svoje kćeri Almirene kao nagradu kada poraze Sarazene. Ona s radošću iščekuje brak s zapovjednikom i potiče ga na borbu. Argante, vladar Jeruzalema, zahtijeva 3 dana primirja, što mu Goffredo, siguran u pobjedu, velikodušno odobrava. Argante želi dobiti na vremenu kako bi sa svojom ženom, čarobnicom Armidom, skovao plan kako bi promijenio ratnu sreću u njihovu korist. Armida vidi svoju jedinu šansu ako uspiju eliminirati Rinalda. Bez njegovih borilačkih vještina kršćani ne bi mogli zauzeti Jeruzalem. Stoga Armida uz pomoć magije otima Almirenu pred Rinaldovim očima. Pojavljuje se iz crnog oblaka s čudovištima uz sebe, protiv kojih je Rinaldo nemoćan. Usamljen, Rinaldo žali zbog gubitka svoje voljene.
Händel je za ovu ariju rekao da je možda najljepša koju je ikada napisao. To je jedna od njegovih velikih arija za kastrate, koju je napisao za ove pjevačke virtuoze s njihovim dugim dahom. Prvi interpret ove arije bio je Nicolini, najpoznatiji kastrat svog vremena (Farinelli je u vrijeme premijere imao samo 10 godina).
Postala je poznata kroz operu Rinaldo, a izvorno potječe iz njegovog oratorija „la resurrezione“.
Cormons – povijest, arhitektura i čudesno svetište Ruže Mistike
viatrix.blog.hr
Cormons je naselje i općina (7.014 stanovnika – 2025. g.) u pokrajini Gorica, regija Furlanija-Julijska krajina. Kroz naselje prolazi cesta SR56 (Strada Regionale 56 di Gorizia – Regionalna cesta 56 Gorica) koja povezuje Udine i Goricu. Prvi tragovi naselja na području Cormonsa datiraju iz rimskog doba i bili su povezani s kolonijom Akvilejom. Na tom je području u 2. stoljeću bilo utvrđeno vojno uporište za obranu od invazija germanskih plemena Kvada i Markomana. Vjeruje se da su utvrdu (Castrum), na obližnjem brdu, 610. godine izgradili Langobardi kako bi odoljeli napadima Avara. Od 628. godine Cormons preuzima ulogu sjedišta akvilejskih patrijarha kao posljedica "raskola triju poglavlja" ("scisma dei Tre Capitoli" - podjela unutar Crkve koja se dogodila između 6. i 7. stoljeća, kada je velika skupina biskupa, uglavnom zapadnih, prekinula odnose s ostalim biskupima i s Papom, odbacujući odluke Drugog carigradskog sabora iz 553. godine). Istovremeno su izabrana dva patrijarha, jedan se sklonio u Grado, a drugi u Cormons koji je i dalje držao metropolitansku provinciju. Raskol je prevladan priznavanjem legitimiteta obiju patrijarških stolica 731. godine, a 737. akvilejski je patrijarh premjestio svoju stolicu u Cividale, u sjedište langobardskih vojvoda. Cormons je od 11. do 13. stoljeća bio predmet borbi između akvilejskih patrijarha i goričkih grofova koji su ga 1277. godine osvojili, te ga nakon kratke venecijanske okupacije 1308. godine opet vratili pod svoju vlast. Od kraja 15. stoljeća područje je postupno prešlo pod vlast Habsburgovaca koji su se zadržali sve do Prvog svjetskog rata, uz kratka razdoblja venecijanske (1508.-1509.) i napoleonske uprave. Nakon završetka napoleonskih ratova i ponovnog utvrđivanja europskih granica na Bečkom kongresu, Cormons i Goriška su 1816. godine ušli u sastav Austrijskog Kraljevstva. Godine 1849. odlukom cara Franje Josipa (Schönbrunn, Beč, 18. kolovoza 1830. – Schönbrunn, Beč, 21. studenoga 1916.) postao je dijelom Kneževske grofovije Gorice i Gradiške (jedna od 17 zemalja zastupljenih u Carevinskom vijeću). U Cormonsu je 1866. godine potpisano primirje između Italije i Austrije nakon Trećeg rata za talijansku neovisnost (Terza guerra d’indipendenza italiana). Tijekom Prvog svjetskog rata Cormons je 25. svibnja 1915. godine dospio pod talijansku kontrolu, potom su ga 28. listopada 1917. godine, u XII. bitci na Soči, ponovno zauzele austrougarske snage. Nakon završetka rata definitivno je pripao Italiji. Grad je pritom pretrpio znatna ratna oštećenja.

Priča se nastavlja... Kliknite!
engleski pravopis
trustjesus.blog.hr
Pravopisi mi opčenito neidu. Pišem dobre sastavke ali pravopis sve pokvari. Hrvatski pravopis je recimo pravo mučenje.
Ne znam kako itko nauči taj ije je i č i ć. Zavidim srbima na ekavici.
Na smartfonu imam instaliranu aplikaciju google translate i svima predlažem tu aplikaciju ako uče engleski ili čitaju na englekom
Volim engleski ali ima par rijeci koje stalno zboravljam kako se pisu.
Ima i rijeci kojima teze pamtim znacenje.
Da napokon zapamtim i možda i nekom drugom pomogne zapisat cu ih ovdije.
Neke od tih riječi su:
Business
Yelaous žučkast od yellow
Jealous ljubomoran
Neccessary
Conscience savijest
Consciousness svijest
Council vijeće
Receipt racun u ducanu
Recipe recept (ja sa mislila da se pise recepy)
Enemy neprijatelj
To comfort utješit
Village selo
Villain zikovac
Atrocious užasan
Astoishing začuđujući
Outstanding iuvanredan
Utrageous pretjeran
Disgraceful sramotno
Remorse kajanje
Appariton prikaza ukazanje
Ridiculous smijesan
Comprehend shvatit
Contagious zarazan
Conceal sakriti
Mourn tugovati
Grieve tugovati
Tainted okaljan
Hideout skroviste
Departure odlazak
Sincere iskren
Genuine iskren
Blunt otvoren iskren
Appreciation zahvalnost
Acknowledgement priznanje potvrda
To acknowledge. Djevojcica kaze dječaku u kojeg je zaljubljena I want you to aknowledge me.. ne znam koja hrvatska riječ bi trebala biti pravi prijevod
Atonemen pomirenje
Atonement for his sins . Hmm. Pokajanje za grijeh
Repentment pokajanke
Resentment ogorčenost
Sentence in prison kazna zatvora
Envy zavist
Soth lijenost
Rage bijes
Despair očaj
Intrusive nametljiv
Pushy nametljiv agresivan
Trespassing neovlaštni ulazak
Cocky bahat
Aloof rezerviran
Resilient otporan
Corky čio u kondiciji odmoran živahan
Prudent razborit
Cheerfull veseo
Serene spoojan
Vessel posuda. Ne znam zasto se koristi za osobu ili sam tu nesto pobrkala
Proclaim proglasiti
Announce proglasiti
Inhibit sprijeciti
Conquest osvajanje
Bnevolent dobrohotan
Benign dobročudan
Meek gentle
Sorceress čarobnica
Priestess svečenica
Comotion komešanje uznemirenost hrpe ljudi
Reliant oslonac
Keepsake uspomena
Legacy nasljeđe
Abundance obilje
Wealth bogatatvo
Poverty siromaštvo
Powerty moć
Jos ću se tih riječi sjetiti u tu napisati.
Kad slušam youtube i crtice dosta novih riječi naučim..
Kao sto vidite taj vokabular se cesto koristi u crticima i fanfictionima.
Dalje rijeci
Farewell doviđenja
Profess feelings ispovjediti osjecaje
Reciprocate feelings uzvratiti osjecaje
Bezirk bezobzirno
Rumble tutnjava
Intervene intervenirati
29
Sajam srijedom u našem kvartu
nachtfresser.blog.hr





Ustalio se sajam srijedom u našem kvartu i svakim putem sve je veći. Cvjeta preko puta groblja. I to je organizirala i osmislila jedna od prijateljica.
I ovi mnogo mlađi od mene imaju se čime hvaliti, neki su snimili dva, tri glazbena albuma doduše van glavnih top lista, drugi su objavili više knjiga i pomogli nam u izborima osobnih darova za rođendane, posjete prijateljima i blagdane, nisu naročito prodavane pa su protokom vremena na sve povoljnijim akcijskim prodajama, po ideji jednog je realiziran u Rijeci govornički kutak poput onog u Hyde parku u Londonu, svake godine barem jedna učiteljica iz naše ekipe dovedu djecu i oni mitinguju s njega, jednoj je uskraćena obećana glavna uloga u hit predstavi, jer je nakon božićnog domjenka odbila uspješnog redatelja, jedan se vratio iz Švicarske, kupio i uredio šahovski klub u susjednoj državi, doveo bivšeg svjetskog prvaka u goste za privlačenje djece i umro, imamo i puno prerano neprirodno preminulih prijatelja, koji su tema zajedničkih razgovora, mnogo češće od prerano prirodno preminulih, i njih ubrajam kao uspjele u životu, samoubojice, poginule na motorima, ratne žrtve, žrtve droge, svake godine u razgovorima kad ih se sjetimo imaju sve više talenata i dobrih osobina, mi koji venemo polako nikad ih ne možemo dostignuti. S druge strane četrdesetogodišnja berlinska prijateljica je trudna, sad kad je izvjesno da ne samo nikad neće biti predsjednica države, nego ni predsjednica svoje političke stranke imala je živce i za potpomognuti postupak za starije.
Primijetila je organizatorica, odnosno jedna od njih, kako se predstavlja, da nas nekoliko srijeda nije bilo, pusti mene, slikaj sajam, nikad od tebe foto blogera, ovi se ljute, njih si preskočio, nije to Novi list da se selektira, mislim jest vam termin, u 16 sati je već mrak, kako mislite da ovaj bloger sa svojom opremom to snimi, kako mislite...
Svijet bi bio dosadno mjesto da nema nas promašenih, grintavaca i luzera!
Nobody
starrynight2022.blog.hr
19
sri
11/25
Život kao val: stalni ciklus balansa i disbalansa
liviodinspiracija.blog.hr

Život je plovidba kroz faze balansa i disbalansa.
Naučio sam život doživljavati kao val. Tijekom života stalno nam se izmjenjuju trenuci kada smo dobro, kada osjećamo mir, jasnoću i svoj prirodni ritam. To su faze balansa.
A onda dolaze trenuci kada se tok života promijeni — u nama ili oko nas — i izvede nas iz trenutnog ritma. To su faze disbalansa.
Te dvije faze stalno se smjenjuju. Nijedna nije “bolja” niti “lošija” — obje nam nešto pokazuju. Zato mislim da je jako važno da budemo svjesni ovog ciklusa.
Kada osvijestimo da je disbalans jednako normalan kao i balans, ne doživljavamo ga kao prijetnju. Ne iznenadi nas i ne zatekne nespremne.
Pripremljenost na disbalans ne znači kontrolu nad valovima, nego prihvaćanje činjenice da oni postoje i znanje da se uvijek možemo vratiti u balans.
- Statistika
Zadnja 24h
6 kreiranih blogova
148 postova
383 komentara
170 logiranih korisnika
Trenutno
3 blogera piše komentar
15 blogera piše post
- Blog.hr


