Racionalizacija je vrlo čest obrambeni mehanizam. Njome ljudi svoje vlastite frustracije i probleme, a za koje su u većini slučajeva sami krivi, pokušavaju umanjiti na način da traže "razloge" kojima krivicu svaljuju na druge ljude, stvari i/ili pojave. Fotografi su tu vrlo često na tapeti kao dežurni krivci, prvenstveno zbog toga što ih je mnogo.
Evo nekoliko primjera kako ljudi svoje muke, frustracije i probleme raznim racionalizacijama prebacuju na fotografe.
** Kompleksi vlastitog izgleda
Koliko god to možda nekome šovinistički zvučalo, po pitanju kompleksa u vezi vlastitog izgleda uglavnom prednjače žene. Pogotovo kad su u pitanju fotografije; ako npr. ispadnu "debelo" na slici, to racionaliziraju time da je za to "kriv" fotograf, a ne one same što se ne zanju kontrolirati i smanjiti obroke, ili pak prihvatiti činjenicu da su takve kakve jesu. Ili pak ako na slici budu uhvaćene u nekoj grimasi ili glupoj pozi u koju su se same dovele, opet racionalizacijama pokušavaju sve uvjeriti da je za to "kriv" fotograf, a ne one same koje su zapravo same svijesno radile grimase ili se glupirale. Tu je naravno klasična retorika kako se njih ne smije slikat jer "nisu fotogenične", a koja je često posljedica upravo dotičnih situacija. No to se, naravno, odnosi gotovo isključivo na druge fotografe i tuđe aparate (pogotovo ako je u pitanju SLR) no nipošto ne vrijedi (dapače upravo je suprotno) ako je u pitanju njihov vlastiti mobitel s kamerom - tu uvijek ispadaju "savršeno" pogotovo ako je u pitanju self-shot u zrcalu nekog javnog WC-a.
** Napadaji veličine
Samozvani redari umišljaju kako su toliko važni da imaju pravo kontrolirati sve u svojoj okolini, da su mjerodavni određivati tko što (ne) smije raditi, kako imaju telepatske sposobnosti da "znaju" tko je fotograf i zašto snima, što namjerava, te da su fotografi "niža vrsta"... Iako vrlo glasni i agresivni, skloni vrijeđanju i omalovažavanju, verbalnim ili čak i fizičkim nasrtajima, smatraju za sebe da su "najkulturniji, najpametniji, najpravedniji i najskromniji" ljudi na svijetu. No, zapravo su oni najobičniji psihijatrijski slučajevi opasni za okolinu. Uobičajene racionalizacije kojima pokušavaju opravdati svoje tlačenje fotografa su najčešće bazirane na nekom uobičajenom anti-fotografskom stereotipu, ili nekom konkretnom razlogu (da se kamera uglavnom najviše plaše kriminalci - oni sami, op.a.), a nekad čak tvrde "da ih je fotograf provocirao/ugrožavao fotografiranjem".
Inače, iza svake prepotencije stoji neka impotencija.
** Kompenzacije vlastite nesposobnosti
Nesreće se događaju svakodnevno. No, u situacijama kada se dogodi neka nesreća i netko strada, ima onih koji osjećaju potrebu nešto učiniti, ali ne mogu ili ne žele učiniti ništa konkretno (pomoći žrtvama ili spriječiti još veću nesreću). No kako bi ipak "učinili nešto", obruše se na fotografa koji snimi rezultate nesreće racionalizacijama da je za nesreću zapravo on "kriv" ili ju je svojim fotografijama učinio još većom (proglašavjući ga "lešinarom", "profiterom na tuđoj nesreći" i sličnim pogrdnim etiketama), da bi sami sebe i okolinu pokušali uvjeriti kako time "rade nešto korisno". Najčešće uz retoriku da "tko normalan snima takve stvari" i/ili "što slika, zašto ne pomogne"?
** Potreba za komocijom
Komocija koju ljudima pruža nedostatak povratne informacije u obliku fotografija, nekada je sasvim dovoljan razlog za nekritičko glasno zagovaranje i propagiranje nečega. Ima onih koji su tako u stanju fanatično zagovarati nešto, uklučujući i prilično gnjusne stvari, ali samo uz uvijet da im se slike toga što zagovaraju ne stavljaju pred oči. No ako se to dogodi, odjednom nije problem u njima i njihovom aktivizmu, već u fotografima i fotografijama, jer su upravo fotografi oni koji bilježe "uznemirujuće" fotografije realnosti koje bi im mogle narušiti tu komociju - bilo da se npr. radi o slikama žrtava rata kod onih koji propagiraju rat "u ime pravde", bilo da se radi o fotografijama rezultata abortusa onima koji propagiraju abortus kao "opravdano sredstvo kontracepcije", ili fotografija raznih vrsta sakaćenja onima koji zagovaraju metode srednjovjekovne inkvizicije "za kažnjavanje određenih vrsta kriminalaca" itd.
** Na krivom mjestu u krivo vrijeme
Kada je netko svijesno na krivom mjestu u krivo vrijeme, često sam sebe uvjerava da da ga nitko drugi ne može vidjeti. Da je nevidljiv. Osim ako ne postoji fotografija ili video snimka koja pokazuje da je na krivom mjestu u krivo vrijeme. Naravno, opet slijedi racionalizacija da nije problem u njima, već u fotografu koji ih negdje uhvati u kadar. Pogotovo ako nastupi za njih neka nepoželjna posljedica...
Inače, nikome na čelu ne piše tko je, što je, i gdje bi morao biti u nekom trenutku.
** Lažna sigurnost
Paranoici vjeruju kako će se neka katastrofa sigurno dogoditi. Kako bi sami sebi (ali i okolini) dali lažan dojam sigurnosti, svu krivicu za nepoželjne događaje svaljuju na fotografe izmišljajući maštovite i logički izvitoperene scenarije u kojima tvrde kako je fotografiranje uvijek prvi i najvažniji (condito sine qua non) korak prema katastrofi..No kada se katastrofa dogodi, iako su oni uporno tlačili svakog fotografa koji je naišao, nije im jasno "kako se to svejedno moglo dogoditi?"
< | studeni, 2013 | > | ||||
P | U | S | Č | P | S | N |
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
Fotoaparat nije oružje, a fotografiranje nije zločin. Međutim, nakon terorističkih napada u New Yorku (2001.) i Londonu (2005.), i pojave zloupotrebe interneta i fotografije, demagogijom i djelovanjem raznih "velikih moralista", dušebrižnika, birokrata i drugih lažnih autoriteta, fotografi i videografi su od hobista, umjetnika, turista i profesionalaca, u očima javnosti pretvoreni u "teroriste", "voajere", "pedofile" i "dežurne krivce za sva zla koja se događaju u svijetu".
Mole se svi koji imaju potrebu komentirati da se drže teme posta i bontona! Svi nesuvisli i nebulozni komentari, te komentari koji budu sadržavali uvrede, omalovažavanja, provokacije, trolanje, spam i slično će biti obrisani bez pardona, a komentatori blokirani.
(Napomena: Moguće je da u starijim postovima nedostaju slike i videi, i da linkovi na slike, videe ili druge web stranice ne rade, zbog toga što su u međuvremenu te stranice, slike, ili videosnimke uklonjene, preimenovane, ili je onemogućeno njihovo linkanje)
Važniji članci na blogu
Hrvatski zakoni
131. vs 144.
Vrste nasilja nad fotografima
Birokratsko nasilje
Kome i zašto smetaju kamere
Razlikovanje pojmova za idiote #1
Razlikovanje pojmova za idiote #2
Za domaće pilote dronova
Zašto je dobro imati auto-kameru
Murphijevi zakoni fotografije
Murphijevi zakoni fotografije 2
Zašto takav naziv bloga?
Fotografski blogovi
Bablfotograf rip
Bergaz naopačke rip
Delicatus
Fotografske priče
Geomir
hawkeye_1306
Klik-Po Europama rip
Kojekakve rip
Let lastavica
Nachtfresser
Nepoznati Zagreb
Splitkarenje u po bota rip
VladKrvoglad
Ostali blogovi
Alexxl
Čarapa Floyd
Euro smijeh
Plastično je fantastično
Saddako's apprentice
Semper contra rip
U zvijezdama piše
Ostali linkovi
Blog.hr
Google
Kontakt
toco1980blog(at)net.hr
Copyright © Toco1980
Sva prava pridržana.
Nije dozvoljeno korištenje materijala s bloga bez odobrenja autora, osim onih dijelova koji su zasebno označeni kao (cc) creative commons ili public domain.
Listopad 2024 (1)
Kolovoz 2024 (2)
Srpanj 2024 (2)
Lipanj 2024 (2)
Svibanj 2024 (5)
Travanj 2024 (2)
Ožujak 2024 (2)
Siječanj 2024 (3)
Prosinac 2023 (6)
Studeni 2023 (1)
Listopad 2023 (1)
Rujan 2023 (3)
Kolovoz 2023 (5)
Srpanj 2023 (4)
Lipanj 2023 (9)
Ožujak 2023 (1)
Veljača 2023 (4)
Siječanj 2023 (13)
Prosinac 2022 (10)
Studeni 2022 (12)
Listopad 2022 (3)
Kolovoz 2022 (1)
Srpanj 2022 (6)
Lipanj 2022 (8)
Svibanj 2022 (5)
Travanj 2022 (7)
Ožujak 2022 (10)
Veljača 2022 (10)
Siječanj 2022 (13)
Prosinac 2021 (8)
Studeni 2021 (10)
Listopad 2021 (15)
Rujan 2021 (5)
Kolovoz 2021 (7)
Srpanj 2021 (9)
Lipanj 2021 (4)
Svibanj 2021 (5)
Travanj 2021 (10)
Ožujak 2021 (15)
Veljača 2021 (8)
Siječanj 2021 (14)
Prosinac 2020 (12)
Studeni 2020 (4)
Listopad 2020 (9)
Rujan 2020 (6)
Kolovoz 2020 (10)
Srpanj 2020 (17)
Lipanj 2020 (4)
Početak