Marin Jurjević o svemu

< rujan, 2007 >
P U S Č P S N
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30

Travanj 2024 (1)
Prosinac 2023 (1)
Studeni 2023 (3)
Svibanj 2023 (1)
Travanj 2023 (1)
Ožujak 2023 (1)
Lipanj 2022 (2)
Svibanj 2022 (2)
Lipanj 2021 (2)
Svibanj 2021 (1)
Travanj 2021 (2)
Studeni 2020 (1)
Rujan 2020 (1)
Lipanj 2020 (3)
Svibanj 2020 (2)
Ožujak 2020 (1)
Studeni 2019 (2)
Listopad 2019 (3)
Rujan 2019 (2)
Kolovoz 2019 (2)
Srpanj 2019 (2)
Lipanj 2019 (1)
Studeni 2018 (1)
Listopad 2018 (1)
Rujan 2018 (1)
Srpanj 2018 (2)
Svibanj 2018 (3)
Travanj 2018 (3)
Ožujak 2018 (1)
Veljača 2018 (2)
Siječanj 2018 (1)
Travanj 2017 (4)
Ožujak 2017 (1)
Prosinac 2016 (2)
Studeni 2016 (2)
Listopad 2016 (1)
Rujan 2016 (1)
Kolovoz 2016 (1)
Svibanj 2016 (1)
Travanj 2016 (4)
Ožujak 2016 (5)
Veljača 2016 (9)
Siječanj 2016 (1)
Prosinac 2015 (3)
Studeni 2015 (3)
Veljača 2015 (1)
Rujan 2014 (1)
Svibanj 2014 (1)

Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv

Opis bloga
Informacije građanima

Linkovi
Dišpet- Fanzin Foruma mladih SDP-a Split
SDP Split
Forum mladih SDP-a Split
Blog.hr
Marija Lugaric
Nenad Stazic
Davorko Vidovic
Zoran Milanović
SDP
Sabor RH

Counter
Get a Counter

04.09.2007., utorak

IDEOLOGIJSKO ZNAČENJE ROCK-KULTURE (IV)

Pojava „kontrakulture mladih“ direktno je vezana uz razvoj glazbenog svijeta koji je pospješio rastuću identifikaciju. Mladi početkom šezdesetih godina prihvaćaju svoj univerzalni način izražavanja , svoje „idole“, „način života“, odjeću, svoj jezik itd. Na određen način doživljavaju (nasuprot „službene uniformnosti“, na svoj nonkonformistički način )specifičnu „uniformnost“ kojoj je temelj u identifikaciji nasuprot važećih društvenih normi.
U pospješivanju povezivanja i identifikacije „Beatlesi“ su ostali najveći simbol tog procesa – bez obzira na pokušaj „pozadinskog manipuliranja“ njihovom „misijom“. Zanimljivo je da upravo „Beatlesi“ označavaju i prihvaćanje jednog novog ponašanja mladih, u smislu sljedbenika „njihovog kulta“. Oštrica „pobune mladih“ ipak se stalno otupljuje. Nuttal smatra da su „Beatlesi“: „bili i ostali najveći pojedinačni katalizatori cjelokupnog ubrzanog razvoja subkulture.“ Ali, što je veoma zanimljivo: „Svijet pop glazbe lišili su njegova nasilja, njegove neznalačke samosvijesti...“
Što postaje zadatak glazbe? Koje težnje vode „stvaratelja“ k finalnom proizvodu? Što je postao kriterij umjetnosti u rocku?
John Landau kaže: „Za mene je kriterij umjetničkog u rocku mogućnost glazbenika da kreira vlastiti, skoro privatan univerzum i da ga potpuno izrazi.“ „Privatna vizija svijeta“ tu se javlja kao temelj i bit izražavanja umjetničke kreativnosti – ali i kao jasan stav naspram društvenog angažmana pojedinca. S druge strane, Landau smatra kako glazbenici nisu novi proroci i da im zadatak nije „propovijed“ (bilo koje vrste). U tim stavovima odražava se odbacivanje ideologizacije rocka – ali, naravno, ideologizacija i nije svjestan nego (ukoliko do nje dođe) prije svega: podsvjestan proces. To znači da onaj koji je u funkciji ideologizacije ili indoktrinacije ne smije (i nije) svjestan svoje zbiljske uloge jer je (i sam) manipuliran.
Simon Frith zaključuje kako je rock „glazba za mlade“ – ali da ona u sebi ne nosi nikakvu „posebnu poruku“. Takav pogled zanemaruje činjenicu kako se i rock (kao glazbeni i umjetnički izričaj) zasniva na „poruci“ kao specifičnom obliku komunikacije između jednog čovjeka ili manje grupe ljudi i njihovih „sljedbenika“ – mase, koja je spremna da ih „sluša“ (idealno-tipski gledano to je klasičan model mogućeg manipulativnog odnosa). Upravo u rocku dolazi do izražaja taj veoma bitan (inače teško uspostavljiv) odnos povjerenja (između onog koji odašilje poruku i onih koji je konzumiraju unaprijed mu „vjerujući“ i prihvačajući njen sadržaj –pa ma kakav on bio). Tako se u ovoj vrsti glazbe uspostavlja idealan odnos izmedju Rock-zvijezde i Publike, Lidera i Mase, Vođe i Sljedbenika.
Čitav stil života mladih bazira se koliko na samostalnosti i samoniklosti (što je teško tvrditi u današnjoj potrošačkoj zajednici gdje moda obuhvaća, zbog velikih profita, sve – pretvarajući i neke „izvorne stvari“ u pomodnost) toliko i na nekim odrednicama koje ukazuju na direktno manipuliranje mnogo toga „izvana“ u sam „pokret“.
Nije li i „seksualna revolucija“ samo nadomjestak za „onu pravu“? Da li je veza rocka s „free sexom“ izmanipulirana?
Robert Christgau smatra da je upravo „seksualna energija“ kanalizirana zajedno s „energijom rocka“u jedan, u krajnjoj liniji, kontrolirani „life-style“ za kojeg je malo vjerojatno da če biti bilo kakva pretpostavka „revolucioniranja zbilje“ – već će prije apsorbirati, progutati na određen način, potencijalnu „revolucionarnu energiju“ mladih.
Kada se lipnja 1965. Godine u Londonu u dvorani Albert Halla održava prva manifestacija – happening u trajanju od četiri sata , nazvana Poetry Visitation Accidentaly Happening Curnally, možemo to smatrati pojavom nečeg što će odigrati značajnu ulogu u slijedećim godinama i biti poznato pod imenom u n d e r g r o u n d .
Na određen način, pojava undergrounda kao netradicionalnog umjetničkog izraza označit će i karakterizirati ono ono što će se tada nazvati „ a l t e r n a t i v n o m - k u l t u r o m “. U prvi plan, kao veza raznih faza „kontrakulture“ izbija ličnost Alena Ginzberga.
Naime, postojala je jedna nit koja je povezivala (kao logična veza) uski avangardni književni pokret beatnika s pojavom engleskog undergrounda sredinom šezdesetih godina, pa do masovnog pokreta hippiesa s obje strane Atlantika – do spajanja egzinstencijalne pobune u SAD i pojave nečeg što će imati duboko značenje u kasnim šezdesetim godinama – a to je POLITIČKI POKRET UOBLIČEN U AKCIJU.
Mladi koji su bili vezani uz underground nisu više isključivo mladi iz marginalnih područja (koji su u vidu „tedibojsa“, „modsa“ ili „rockera“ proizišli iz „pobune predgrađa“) već su to mladi koji dolaze kako iz redova radničke klase tako i srednjih slojeva u kojima dolazi do „pucanja“, razbijanja „idile obitelji“ – iz kojeg kruga dolaze mladi ogorčeni kretenizmom i zaglupljenošću malograđanske snobovske sredine iz koje su potekli. Oni stoje nasuprot šablonizirane matrice života u njoj – tražeči grozničavo kako mogućnost vlastitog izražavanja tako i mogućnost a k t i v n o g odnosa prema Svijetu.
Neke analize zato govore kako su „Beatlesi“ značajniji kao „katalizatori i popularizatori pop glazbe“ nego kao „stvaratelji te glazbe“ ( „La musique „pop“ contre toute institution“ – „Le Mond“ 25. 03. 1971.g.). S druge strane, nema nikakve sumnje kako su „Beatlesi“stvorili pretpostavke niza pojava u tom vremenu, pa tako i onoga što će se nazvati p s i h o d e l i k o m (prema grčkom: „duh koji se javlja“) i to stoga što su usavršili tehniku pop glazbe i iskoristili do krajnosti tehničke mogućnosti zvuka i elektronskih instrumenata tog vremena. Osim toga, uvode i neke druge važne elemente o kojima smo već govoril (a koje spominje i Massimo Teodori u svom „Historijatu novih ljevica u Evropi“) – a to je prije svih „Istok“, njegovi ritmovi, sitar, halucinogene droge itd.
Koja je moguća pozadina toga? Da li stoji teza Garry Alena da bi: „Bez pomoći medija establishmenta Beatlesi...i danas lupali po raštimanim gitarama u nekom podrumu Liverpoola...“ Da li stoji njegova teza da bi: „bez medija establishmenta , LSD...bila samo tri bezvezna slova abecede za većinu ljudi...“ da li se droga namjerno „ubacuje“ među mlade – i tko sve to kontrolira? Da li je G. Alen u pravu kada savjetuje: „Naši tinejdžeri bi dobro učinili da se upitaju: zašto establishment financira one koji tvrde da zahtjevaju promjenu sustava...?“




- 07:34 - Komentari (91) - Isprintaj - #

<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Dijeli pod istim uvjetima.