Ljudi su oduvijek radije vjerovali u ugodnu obmanu (tj. laž) nego bili spremni prihvatiti neugodnu istinu. Oni koji su se u startu spremni suočavati sa istinom su rijetki i uglavnom iznimke koje potvrđuju pravilo, a u većini ljudi koji vjeruju u obmane su često takvi velika smetnja (otprilike na način da "ludim smatraju onoga čija se ludost ne poklapa sa ludošću većine" op.a.)
Jedna od metoda stvaranja "ugodnih obmana", između ostaloga je i samoobmana - uvjeravanje sammih sebe da stvarnost nije onakva kakva doista jest, već da je onakva kakva želimo da bude. To naravno rezultira vrlo iskrivljenom precepcijm stvarnosti i problemima u komunikaciji s okolinom.
Štoviše, mnoge samoobmane nisu rezultat nekog trenutka, već ih ljudi nose u sebi čak još od ranog djetinjstva, dovoljno dugo da im se čine istinitima, iako je riječ o lažima.
PERSONALIZACIJA
Personalizacija je doživljavanje svega na osobnoj razini. Osoba sklona personalizaciji, vjeruje da sve što se događa, događa se baš samo njoj ili zbog nje, odnosno što ljudi oko nje rade, da rade njoj osobno. Uglavnom, što su ljudi veći egoisti, tim više se događa ova pojava, odnosno skloni su više stvari doživljavati osobno.
Naravno, to sve ne znači da bi trebalo baš sasvim nehajno reagirati na sve ono što se događa u okolini, no pretjerana sklonost personalizaciji nečijih postupaka samo navodi na pretjeranu reakciju, a osim što otežava rješavanje problema, može u krajnjem slučaju inače sasvim nevažnu i potpuno bezazlenu situaciju (na koju zapravo ne treba previše obraćati pažnju), pretvoriti u (verbalni ili čak fizički) obračun.
Da se navede primjer iz fotografskog svijeta, to je onaj famozni primjer kad se netko obruši na fotografa koji snima, sa primjedbom da što on ima "baš njega snimati" (ili snimati uopće) samo zato jer mu se zatekao u kadru, iako je ovaj snimio i još 50 drugih ljudi, od kojih nitko nije imao ni najmanju primjedbu.
EMOCIONALNO REZONIRANJE
Emocionalno rezoniranje je iskrivljavanje stvarnosti po principu "Zato što ja osjećam da je nešto istina, to mora biti istina". Odnosno, u ovom slučaju, osoba smatra da su osjećaji jednako važni kao činjenice, ako ne čak i važniji od pravih činjenica.
Međutim, glavni problem sa osjećajima je taj što se osjećaji mogu poprilično mijenjati i često su teško predvidljivi, a najčešće proizlaze iz iracionalnih, impulzivnih i nerealnih načina razmišljanja i osobnih svjetonazora (predrasuda, stereotipa, iskustava i trauma...). Čak štoviše, često mogu biti direktna suprotnost činjenicama. Dodatni problem je i taj što se u knjigama koje se bave modernom popularnom psihologijom, a koje pojedini uzimaju zdravo za gotovo, ljudima uporno pokušava nametnuti besmislica kako "moramo bezuvijetno vjerovati svojim osjećajima" jer su "osjećaji najbolji vodič (za donošenje odluka)". Ovo je zapravo najbolji put prema emocionalnoj nestabilnosti i potpunom kaosu u interakciji sa okolinom (takve pojave bi se mogle čak nazvati "emocionalnim fah-idiotizmom", op.a.)
Tako npr. osjećaji straha, često vezani uz paranoju, znaju se javljati kod pojedinaca kada je u pitanju fotografiranje, pogotovo ako su ti pojedinci odrastali u sredinama gdje su fotografi bili glavni objekt nekog oblika demoniziranja, pa se netko iz takvog nekog razloga upravo zbog straha "ne voli slikat". Naravno, suprotan ishod uzrokuje frustracije, a što onda uzrokuje i aktiviranje obrambenih mehanizama, od racionalizacija i projekcija, pa do agresije.
PREUVELIČAVANJE
Preuveličavanje je jedan je od češćih načina na koji ljudi iskrivljuju stvarnost. Često sitne i nevažne događaje, raznim logičkim i iracionalnim iskrivljavanjem, pretvaraju u "goleme" i "važne" događaje. Ili kako bi se reklo, "od buhe se radi slona".
Općenito, svaki čovjek tjekom života neizbježno doživi stvari koje uzrokuju frustracije: na tisuće sitnih neugodnih i razdražujućih stvari (banalan primjer npr. kad čovjek s punom košaricom čeka u redu za na brzoj blagajni), stotine većih događaja (primjerice, gubitak posla), i nekoliko životnih tragedija (npr. smrt člana obitelji ili voljene osobe). Kada bi se sve to zbrojilo, život ispada vrlo težak i problematičan. No osoba koja svakom od tih događaja, a pogotovo onim sitnim, mentalno pridaje još veće značenje, čini život još nepodnošljivijim, kako sebi tako i svojoj okolini. Za zdrave i normalne odnose s drugima, treba buhe vidjeti kao buhe, a slonove kao slonove.
Jedna od sitnica koja mnogima smeta je kada se slučajno nađu u kadru (i na slici) nekog fotografa, pa zbog svoje bujne mašte iza toga već u startu (a priori) automatski vide "jako velike (i opasne) stvari", katastrofične ishode i slično...
CRNO-BIJELA POLARIZACIJA
Osoba sklona polarizaciji stvarnost pretvara u crno-bijele ekstreme. To uglavnom funkcionira po principu "sve ili ništa", "sjajno ili grozno", "nikad ili uvijek", bez ikakve mogućnosti gradacije između ta dva ekstrema. Jedan od najgorih, ali nažalost i najčešćih načina polarzacije, je dijeljenje ljudi na "gadove" i "svece".
No problem je u tome što nitko nije niti potpuni gad niti potpuni svetac, tj. nitko nije onoliko loš koliko bi mogao biti, niti onoliko dobar koliko bi mogao biti. Etiketirati nekoga jednim ili drugim ekstremom samo znači ne sagledati cijelu osobu. Štoviše, tu su najgori oni slučajevi kada pojedinci već na temelju jedne jedine nečije osobine, trpaju ljude u jednu ili drugu kategoriju.
Čisto primjera radi, često se događa da ako čovjek ima aparat i iz hobija se bavi fotografijom, kod ljudi sklonih takvoj polarizaciji koji ne vole fotografe, takav je "voajer", "dosadnjaković", provokator", "kriminalac" (iako se se možda radi o sasvim normalnoj, kulturnoj i pristojnoj osobi), ili je pak drugi ekstrem, kod onih koj vole fotografe, da je takav "najbolji fotograf svijeta i okolice" (iako je ostatak osobe možda i više nego substandardan po pitanju kulture ni ophođenja.)
SELEKTIVNE APSTRAKCIJE
Selektivna apstrakcija je način iskrivljavanja stvarnosti koji dovodi do toga da čovjek toliko usmjerava svoju pažnju na jedan mali dio nečega, da više ne vidi cjelinu. Odnosno, "zbog stabla ne vidi šumu". (Ovo je suprotno od onoga kada se "od šume ne vidi stablo" - kad se ljudi bave gomiletinom trivijalnih stvari zbog kojih im promaknu one važne; ovdje se bave jednom nevažnom stvari koja im toliko zaokupi pažnju da ne vide veću, puno važniju stvar.)
Primjeri iz svakodnevnice kojima se može ilustrirati ovaj princip su mnogobrojni, kao npr. kada šef uopće ne obraća pažnju na svoje radnike većinu vremena kada dobro rade, ali ih "drži pod povećalom" čim naprave i najmanju grešku. Ili kada čovjek čitav dan čisti kuću i napravi 99% posla, ali si razbija glavu samo sa onih 1% koji je preostao.
Na potpuno istom principu se bazira pojava kada ljudi (uključujući i organe reda) negdje u javnosti, na nekom događaju, ili negdje drugdje, uvijek svoju pažnju u potpunosti usredotoče na jednog čovjeka sa SLR-aparatom, no nitko od njih ni najmanje ne obraća pažnju na čitavu gomilu ostalih ljudi koji snimaju sa foto-mobitelima i kompaktnim fotoaparatima.
----------------------
(uz dozvolu autora, sastavljeno na temelju feljtona o samoobmanama Nebojše Buđanovca, baziranog na knjizi Chrisa Thurmana).
< | prosinac, 2013 | > | ||||
P | U | S | Č | P | S | N |
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 |
Fotoaparat nije oružje, a fotografiranje nije zločin. Međutim, nakon terorističkih napada u New Yorku (2001.) i Londonu (2005.), i pojave zloupotrebe interneta i fotografije, demagogijom i djelovanjem raznih "velikih moralista", dušebrižnika, birokrata i drugih lažnih autoriteta, fotografi i videografi su od hobista, umjetnika, turista i profesionalaca, u očima javnosti pretvoreni u "teroriste", "voajere", "pedofile" i "dežurne krivce za sva zla koja se događaju u svijetu".
Mole se svi koji imaju potrebu komentirati da se drže teme posta i bontona! Svi nesuvisli i nebulozni komentari, te komentari koji budu sadržavali uvrede, omalovažavanja, provokacije, trolanje, spam i slično će biti obrisani bez pardona, a komentatori blokirani.
(Napomena: Moguće je da u starijim postovima nedostaju slike i videi, i da linkovi na slike, videe ili druge web stranice ne rade, zbog toga što su u međuvremenu te stranice, slike, ili videosnimke uklonjene, preimenovane, ili je onemogućeno njihovo linkanje)
Važniji članci na blogu
Hrvatski zakoni
131. vs 144.
Vrste nasilja nad fotografima
Birokratsko nasilje
Kome i zašto smetaju kamere
Razlikovanje pojmova za idiote #1
Razlikovanje pojmova za idiote #2
Za domaće pilote dronova
Zašto je dobro imati auto-kameru
Murphijevi zakoni fotografije
Murphijevi zakoni fotografije 2
Zašto takav naziv bloga?
Fotografski blogovi
Bablfotograf rip
Bergaz naopačke rip
Delicatus
Fotografske priče
Geomir
hawkeye_1306
Klik-Po Europama rip
Kojekakve rip
Let lastavica
Nachtfresser
Nepoznati Zagreb
Splitkarenje u po bota rip
VladKrvoglad
Ostali blogovi
Alexxl
Čarapa Floyd
Euro smijeh
Plastično je fantastično
Saddako's apprentice
Semper contra rip
U zvijezdama piše
Ostali linkovi
Blog.hr
Google
Kontakt
toco1980blog(at)net.hr
Copyright © Toco1980
Sva prava pridržana.
Nije dozvoljeno korištenje materijala s bloga bez odobrenja autora, osim onih dijelova koji su zasebno označeni kao (cc) creative commons ili public domain.
Listopad 2024 (1)
Kolovoz 2024 (2)
Srpanj 2024 (2)
Lipanj 2024 (2)
Svibanj 2024 (5)
Travanj 2024 (2)
Ožujak 2024 (2)
Siječanj 2024 (3)
Prosinac 2023 (6)
Studeni 2023 (1)
Listopad 2023 (1)
Rujan 2023 (3)
Kolovoz 2023 (5)
Srpanj 2023 (4)
Lipanj 2023 (9)
Ožujak 2023 (1)
Veljača 2023 (4)
Siječanj 2023 (13)
Prosinac 2022 (10)
Studeni 2022 (12)
Listopad 2022 (3)
Kolovoz 2022 (1)
Srpanj 2022 (6)
Lipanj 2022 (8)
Svibanj 2022 (5)
Travanj 2022 (7)
Ožujak 2022 (10)
Veljača 2022 (10)
Siječanj 2022 (13)
Prosinac 2021 (8)
Studeni 2021 (10)
Listopad 2021 (15)
Rujan 2021 (5)
Kolovoz 2021 (7)
Srpanj 2021 (9)
Lipanj 2021 (4)
Svibanj 2021 (5)
Travanj 2021 (10)
Ožujak 2021 (15)
Veljača 2021 (8)
Siječanj 2021 (14)
Prosinac 2020 (12)
Studeni 2020 (4)
Listopad 2020 (9)
Rujan 2020 (6)
Kolovoz 2020 (10)
Srpanj 2020 (17)
Lipanj 2020 (4)
Početak