< | kolovoz, 2009 | > | ||||
P | U | S | Č | P | S | N |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
31 |
Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv
Postoje vremena u kojima se povijest odvija na komprimiran način jer u kratke vremenske periode ponekad „sabije“ važne a ponekad i sudbonosne događaje – koji kasnije određuju cijelu epohu na nekim prostorima, To se desilo i u drugoj polovini prošlog stoljeća na ovim našim hrvatskim prostorima. Politički događaji koji su se tada odvijali kao i njihovo „razrješenje“ – odredili su sudbinu novije političke povijesti Hrvatske ali ne samo nje. To je vrijeme važnih događanja i previranja kako u hrvatskom društvu tako i u Savezu Komunista Hrvatske (SKH) u kojem napokon prevladava tzv. „reformistička struja“ koja će „otvoriti procese“ uvođenja pluralizma i demokratizacije Hrvatske. Danas. kada se piše o tim događajima – sve vrvi od novootkrivenih „reformatora“, „najzaslužnijih ljudi“ i „očeva tih procesa“ itd. s blagom ali prepoznatljivom tendencijom da se oni koji su zaista predvodili te procese „gurnu u stranu“. A dobro se sjećam tih dana čiji sam sudionik i sam bio kao jedan od najmlađih članova novoizabranog CK SKH koji je donio sudbonosnu odluku u uvođenju pluralizma i,,uvođenju višestranačja“ i održavanju višestranačkih izbora u Hrvatskoj. Ime Celestina Sardelića – „Cele“ (za prijatelje)...tu je nezaobilazno. Bio je prvi visoko pozicionirani ondašnji hrvatski političar koji je Miloševiću rekao „u facu“ što je trebao reči. On je zaista rekao „popu pop a bobu bob“ i time prekinuo famoznu „hrvatsku šutnju“ – kako se to tada nazivalo. Imao je političke hrabrosti i vizije da sagleda sve moguće konzekvence razorne i ratnohuškačke Miloševićeve politike (dobro detektirajući tadašnja društvena zbivanja) i jasno i javno je to rekao. Prije svih ! I po tome će ostati jedinstven. Taj Dalmatinac iz Blata na Korčuli bio je jedan od obrazovanijih ljudi „prve lige“ tadašnjeg vrha hrvatskog Saveza Komunista. Sociolog sa istančanim smislom za stvarnost. Teorijski dobro utemeljen u svojim razmišljanjima – čovjek „širokog zahvata“, erudita , praktičar i politički pragmatičar, odličan sugovornik i zanimljiv „pričać“...osvajao je svojom korpulentnom pojavom i „gađanjem u sridu“ u analizama postojećeg stanja. Znali smo se šalit na račun naše debljine i zezati se kako će to izgledat kada jednog dana, kada smršavimo i kada budemo mogli sami „vezat špigete“ na postolama ! S pobjedom Račana na prvim izborima s više kandidata (i njihovim javnim TV sučeljavanjem) za Predsjednika CK SKH – stvari su „se posložile“. Sve je bilo spremno da se zaista krene u nužan iskorak u političkom životu Hrvatske. Nakon poraza SKH (SKH-SDP) na prvim parlamentarnim izborima...prostorije SDP-a diljem Hrvatske itekako su se ispraznile. Koliko „junaka partijskog rada“ je zada podvilo rep i nestalo negdje, pitaj Boga di – netragom ? Nebrojeno ! Tek danas te samozvane „povijesne osobe“ izranjaju iz svojih sjenovitih skrovišta pokušavajući umanjiti Račanov značaj u reformatorskim zbivanjima s početka devedesetih godina...uzdižući svoje periferne uloge na pijedestal „glavnih aktera“ ondašnjih zbivanja. Mnoge od njih osobno poznajem i mnoge od njih nisam ni vidio ni čuo dvadesetak godina – da bih sad čitao njihove samohvaleće razgovore i analizetih nekadašnjih „trkača na kratke staze“ koje su na prvoj povijesnoj okuci „škivali“ – podvili rep i nestali u najbližem gustišu...dobro se maskirajući jedno dva desetljeća kako se nitko ne bi sjetio da su uopće ikada i postojali.. Danas „plaču“ kao su ih nezasluženo zaboravili – udarajući se u „junačka politička prsa“ ! A dok su se tada u SDP-u okupljali samo najodaniji i najspremniji na žrtvovanje svega da bi se očuvala „stvar ljevice“ ...neki od njih su hitno promijenili „stranačke dresove“ (naravno „privremeno“...to se sad vidi...Onako iz „taktičkih razloga“....da se „Turci ne dosjete!“), uhljebili se u „kao stručnjaci“ u novoosnovanim ili nedodirljivim firmama..ili su sjedili u Nadzornim Odborima nekih hrvatskih državnih poduzeća – plačajući to svojom šutnjom (na što su ionako bilo navikli) – a danas izlaze „na svjetlo dana“ nazivajući se „očevima demokracije“ i reformiranja ondašnjeg SKH – umanjujući značaj, ulogu i hrabrost osoba poput Račana i „njegovih ljudi“. I što je najgore – imaju hrabrosti uspoređivati se sa Celom. A Cele se nikada „nije makao“ sa puta na kojem je bio niti ga se Stranka odrekla pa ma šta oni danas govorili. A neki od njih danas kukaju kako su „ostali na ulici“, kako nitko nije „vodio računa o njima“ itd. Naravno, oni su bili navikli na tetošenje i privilegij ondašnjih „vođa“. Ali se „nisu denjali“ svratit u stranačke prostorije...recimo grada Splita...jer je to „bilo opasno“. Oni su još uvijek mislili kako su „ljudi posebnog kova“ o kojima bi drugi trebali voditi brigu – ne padajući im na pamet da bi oni trebali nešto dati, makar svoju lojalnost –Sstranci u kojoj su tako dugo bili nedodirljivi. Njima se nebo srušili na glavu...Oni su se u praskozorje izbornog poraza svađali „tko će što bit u Vladi“ ...ne videći što se zbiva u društvu. A kad vlast nije osvojena – nestali su...ko hičkokovi „junaci“ – da bi sada medijima gladnim senzacija bili „izvrsni sugovornici“, „analitičari“ i „tumači povijesnih zbivanja“. Cele je bio „druga priča“...jer je uvijek ostao „pravi čovik“. Zadnji naš razgovor bio je telefonski razgovor uz obećanje kako ćemo se nači na njegovom povratku iz Prižbe da malo proćakulamo. Te „ćakule“ uvijek su bili „pravi razgovori“ i gušt je bio slušat njegove analize i savjete – koji su bili utemeljeni na beskrajnom iskustvu i odanosti „istoj stvari“ za koju smo se uvijek zalagali. I što je najvažnije – Cele je uvijek bio dobronamjeran – a to u životu sve više cijenim što više ljudi u politici upoznajem. I kao hrvatski ambasador u Sloveniji govorio je jasnim pa ako je bilo potrebno i „nepolitičkim jezikom“. Neću nikada zaboraviti iznenađenje i fasciniranost nekih saborskih zastupnika HSP-a koki su ostali „incukani“ kada su čuli kako Cele odlučno i dplomatski istovremeno razgovara s ministrom vanjskih poslova Slovenije. Nikad se nismo našli na marendi koju smo jedno drugom obećali ovo lito u Splitu – jer Život je nepredvidljiv a Smrt uvijek nepravedna. Umra je u moru na svojoj Korčuli koju je toliko volio....Veliki zaljubljenik svega što valja u životu, uvjereni ljevičar, odan svojim idealima,. Hrabar i blag, odlučan i temeljit – dite vaterpola, južnih vitrova, loza, maslinovog ulja i bura sa svog škoja....Čovik kojeg je vridilo i znat i slušat ! Adio moj dragi kumpanjo ! Adio Cele ! |
Devetog i desetog kolovoza u Zagrebu su održana dva koncerta irske rock grupe U 2. Zeza se Štrba kako je to „dva u dva“ za razliku „dva u tri“. Radi se o igri riječi koja je razumljiva jedino u Splitu – jer jedino u Splitu možeš naručit piće koje se zove „dva u tri“. Kada to narućiš...dobiješ dva decilitra bijelog vina u čaši od tri decilitra u koju se još ulije jedan decilitar mineralne gazirane vode (nešto poput „velikog gemišta“). Koliko li smo samo kao studenti ispili tih „dva u tri“ u Gage „na gredi“ na vrh splitske Pjace na širini Iza Lože ? Bilo je to vrijeme kada smo se svi osječali pripadnici „rock-generacije“ u nekom posthipijevskom splitskom điru na okrajcima legendarnog „Crvenog Peristila“ i svega što je nosilo doba druge polovine šesdesetih i početka sedamdesetih godina prošlog stoljeća – kada smo bili gimnazijalci i postajali brucoši na najrazličitijim fakultetima i Sveučilištima. Zagrebački koncerti U2 vračaju film unazad ! Preko sto tisuća ljudi u Zagrebu u dva dana. Izvanredni koncerti i određeno ćuđenje kako je „sve prošlo mirno“....“bez iti jednog incidenta“ ! Ćudo ? Ma ke ! Normalna stvar...Jer filozofija rocka i subkulture čiji je on dio sasvim je drugačija od „navijačke“ subkulture...od „bedblubojsovskog“ ili „torcidaškog“ štimunga...a to su i ova dva spektakularna koncerta potvrdila. Jednostavno se radi o različitim „filozofijama života“. O „različitim filmovima“ ! Prije dva dana Zdravko se vratio sa „đite“. Bili su po srednjedalmatinskim otocima a najviše su se zadržali jedreći oko Visa. Builu su Emil, Maja, Donelli, on, Ida.....a Pino je, ka i obićno. osta na obećanjima ali mu se nije micalo iz Vele Luke. Upeka zvizdan pa mi je dosadila duga kosa i dobro mi je došlo da je Štrba u Splitu – jer on je neka vrsta „klapskog brijača“ i, tako se mogu pohvalit kako imam „osobnog stilistu“ ! Za krepat....Ali ovo je ipak izuzetna „brijačka radnja“ jer se u njoj jedu odlične marende i piju izvrsna vina. Koliko marenda naše mladosti smo skupa blagovali ? Pitaj Boga ? Zadnji put sam kod Štrbe bio i sa našim Gobbom...prije „nego je partija“...i slušali smo neke stare pjesme njegove kultne grupe „Otprilike ovako“. Do zadnje sekunde blues i rock tekao je njegovim žilama. A sada mi Zdrave priča, dok gledamo dvije Gobbove slike koje uokvirene vise u trpezariji – kako su ga u jednoj galeriji pitali „Tko je ovaj izvanredni umjetnik koji je ovo nacrta?“ Jer – bila je to nadarena, svestrana generacija. Kada su se pojavili The Chambers Brothersi i „Time Has Come Today“ Gobbo je nabavio njihovu „long plejku“ i slušali smo ih uz marendin na Poljudu u stanu Bože i Emice. I „Doorse“...i svašta drugo. Tada su ga zainteresirali „Fleetwood Mac“ i Peter Green. Ja sam ga zezao da se oni u stvari zovu „Fritule Mack“ a on mi se smija. Kasnije sam nosio kazetofon na svoj kajić koji se zva Junona i veslajući gušta slušajući Petera Greena i Albatros-a“. U to smo vrijeme završavali srednje škole...bli smo maturanti i điravali smo gradom beskonaćno raspravljajući o „velikim temama“ burne „šesdesetiosme“ koja nas je „uhvatila“ baš negdje u trećem – četvrtom razredu gimnazije. Bili smo zaluđeni sa Spencer Davis Group i Steveom Winwoodom...i znali smo se skupit u neki prazni stan nabijajući do krajnjih granica „na cili šuc“ gramofone – stalno vrteći „Keep On Running“, „Somebody Help Me“ i „Im a Man“....Sastajali smo se u podrumu u Radnićkom Šetalištu a na zidu je Kala nacrta kompletnu prvu stranicu LP-ija grupe King Crimson s onim razjapljenim ustima. U podrumima kod Kljake smo održavali „Kljakof festival“ na kojem su svirale grupe iz naše gimnazije. Štrba je svira violinu...a sam je izrađiva mandoline...Bio je tu još Marušić (najbolji crtać „loze Marušića“), Pino, Bajurin, Kasum,Grga, Frane, Emil, Buktenica, Perić....Sviralo se sve i svašta i to na „bocofonima“, gitarama, block.-flautama, violinama, harmonikama i gajbama. Ja sam u to vrijeme glumio nekog splitskog Iana Andersona na fruli a Grgas me nagovorio da upišem trubu kod prof. Edija Radosavljevića u Muzičkoj školi a on je upisa klarinet. Kad bi zajedno zasvirali u Poljudu...prestravljene kokoši nisu nosile jaja po par dana – a šjor Tonči, šta je piva u Teatar, veza bi mokri šudar „na četri gropa“ oko glave i molija moju mater: „Ajme meni šjora Marija..Očete li reć malemu Marinku da stane malo trumbetat – baranko po ure ? Svi ćemo išempjat o njega !“ Istovremeno su se u našim srednjoškolskim glavama vrtila imena Andreasa Baadera, Gudrun Ensslin i Urlike Meinkof koji su po Njemačkoj počeli izvodit diverzije, pribjegli jednoj vrsti urbanog terorizma „začinjenog“ ćudnom „marksističko-anarhističkom“ retorikom. Dio nas polako se „zarazio“ Bakunjinovim i Kropotkinovim anarhističkim idejama. Proudhon sa svojom tezom kako je svako vlasništvo „krađa“ – lako je sjedao u naše glave.....u malom Splitu koji je disao na okrajcima onoga što je nosio veliki bunt mladih 1968. godine. Teze o „svinjskoj državi“...bacanje zapaljivih bombi na robne kuće u Frankfurtu – bile su teme naših razgovora i polaganog ulaska u mračan svijet onoga „što je bilo iza svega“. Slušali smo Captaina Beefharta and His Magic Band. Neću nikad zaboravit kada sam uspio nabavit njihov prvi Lp „Safe As Milk“ koji me oborio s nogu.. A to je bila negdje 1967. godina. Frank Zappa već se udomaćio na našim okupljanjima i sve manje su nas zanimale grupe poput „Holliesa“ i „The Byrdsa“ iako su Bob Dylan i Joan Baez ..a donekle i Donovan bili oni koji su nam odškrinuli vrata jedne druge vrste „protestne dimenzije“ kulture mladih tog vremena. Možda je od svih njih na moju klapu najviše utjecao Barry Mc Guire sa njegovom pjesmom „Eve of Destruction“ – a posebno radi njegove sudbine koju su „kontrolori“ pop i rock industrije zapečatili nakon te pjesme. Naravno da su na nas utjecali pjesnici tog vremena...od predstavnika hippiesa do undergrounda, psihodelije pa do protestnih pjesnika. Film koji nas je dobro uzdrmao bio je „Jagode i krv“. Bila je to 1970. godina...kada smo već „pakovali kufere“ za odlazak na naše studije koji će okrenuti jednu novu stranicu u razumijevanju života i našem odrastanju i sazrijevanju. Uvijek smo...još od ranih šesdesetih – koketirali s bluseom pa i u njegovim rock varijantama. Stonesi i Beatlesi bila su „dva različita puta“ – ali niti jedan nas nije do kraja zaveo. Bliži smo bili „The Yardberdsima“, Jef Becku i Ericu Claptonu, bez obzira na sve njihove kasnije glazbene bifurkacije. Pjesma „For your love“..koja je Claptona navela da ih napusti – nikada nije napustila nas. U našim noćima sve je više bilo Muddy Watersa, Bo Diddleya, Sony Boy Wiliamsona i slićnih bluesmana. A vremena "Cream-ovaca" i "Led Zeppelina" tek su se navještavala. Pino je bio najodaniji slijedbenih „Animalsa“ ali John Mayall i njegovi Bluesbekerski bili su najjača „bijela podloga“ bluesa koji je preko Claptona i drugih prodirao u rock i u naše živote – koji nikada nisu prestali bit određeni tom glazbenom „pozadinom“ naših svjetonazora.. U to vrijeme „otkrivam“ „The Family“...Rogera Chapmana, Charlie Whitneya, Rob Towsenda, Rica Grecha i „kompaniju belu“.. Uspijevam iz Engleske nabavit njihov prvi LP „Music in a Dolls House“ pa „Family Entertainment“....i sve ono što su izdali. I sada valjda imam najkompletniju kolekciju svih njihovih izdanja u Hrvatskoj. Woodstoock (čija četrdeseta godišnjica održavanja se obilježava baš ove godine na Veliku Gospu 15. kolovoza) je odigrao svoje – i ima povijesni značaj...ali sada je tu bio „Isle of Wight Festival“ (1970.g.) koji na neki način do kraja izbacuje u glazbenu orbit grupu „The Family“. Ono što su krajem šesdesetih meni značili „Canned Heat“ i njihov nastup na Woodstocku (1969.g.)..kao i pjesma „On The Road Again“ – sada to za mene znače Family i „Drowned in Wine“ ili „Weavers Answer“ i „Second Generation Woman“. Rock kultura sudbonosno je utjecala na moju generaciju...na moju klapu i moje prijatelje iz vremena kraja šesdetetih i početka sedamdesetih godina. Do tada smo bili „odgajani“ na talijanskim kanconama...na San Remu i „celebrity-ma onoga vremena“. Kada se Luigi Tenco ubio u San Remu – to je za nas bio događaj. Uostalom buili smo osnovnoškolci koji smo slušali Ritu Pavone a do nas bi doprla samo pokoja ploča „Dave Clark Five-a“. Još ranije, u mom dragom Majdanu na izvoru rijeke Jadro, kao „dite“ slušao sam Connie Francis koje bi Bero ili Dinko „donili s navigavanja“. Puno kasnije shvatio sam da ni to nije bilo „bez veze“ – a vrlo brzo smo u talijanskim glazbenim vodama otkrili „genijalce“ poput Enza Janaccija ili nenadmašnog Gina Paolija. Kada sam u Splitu po prvi put imao priliku slušati „Shadows“ i Hanka Marvina bio sam „na sedmom nebu“. Čak su i Holliesi svratili u Split.Slušao sam „u živo“ (u mom Splitu !) Grahama Nasha. Zamislite...na „Splitskom festivalu“ na Prokurativama ! Za nas su to bili dogadjaji koji su nas drmali u samom temelju naših adoloscentnih sazrijevanja. A kada su se pojavili „Easybeats“ i otpjevali „Friday on my mind“...mislio sam kako sam napokon povezan „do kraja“ sa Svijetom koji mi se do tada smiješio jedino sa stranica njemačke revije „Bravo“ li NME kojeg smo naručivali u Englesku i koji je „bio zakon“ iznad kojeg nije postojao niti jedan "viši zakon". Tada kod nas izlaze „Džuboks“ (koji izdaje male plastične ploće u rasponu od Stonesa, Alan Price Seta pa do Shadowsa) i „Pop-expres“. A mi i sada...kad je kasna ura...nagovorimo Pina da zapiva „Teach Your Children“ od „Crosby, Stillsa, Nasha i Younga“ kao što je Goran nekad pjevao na svoj nezaboravan način „Im Easy“ Keitha Caradinea iz Altmanovog filma „Nashvile“. Kada je u „zeleni neboder“ u Jobovoj ulici Bačiću stigao LP „Blind Faitha“ dugo smo bili „zaraženi“ s njim - a ja sam se u to vrime teško odvajao od „Incredible String Banda“ i njihovog ko žubor planinske neotkrivene rijeke zanimljivog i najčudnovatijim zvukovima prepunog albuma. „The Hangmans Beautiful Daughter“.. Ali to se slušalo u tišini. A glazba koju smo prihvatili kao dio naših života uvijek je imala i „vanjsku poruku“ ...Bila je „ekstrovertna“ i angažirana. Znali smo svi zajedno kao u „Lovcu na jelene“ pjevat neke „svoje pjesme“...A jedna od tih himni bila je „My Generation“ grupe „The Who“.Takve su pjesme postale svojevrsni „članovi klape“ kojoj i sam pripadam. Bilo je to vrijeme kada sam vozio motor (Jawa 350 kubika) – provodio po dvadesetak dana u jedrilici negdje ploveći od Korčule do ne znam čega. Ćesto bez motora i vesala...Samo sa dva jidra i flokom i s puno prijateljstva i ljubavi kojima su te jedrilice bile prekrcane. To su bili brodi bez kabine. Sve naše bilo je u ruksaku i vreći za spavanje i u druženjima. Štrba je uvik sa sobom vuka i gitaru i violinu i mandolinu – a jedan put se našla i truba. I sve je to bilo prije nego šta smo ušli u „bračne vlakove“ i u one „mrakove“ koji se pojavljuju s odrastanjem kada djevojke i momci „postaju“ žene i muževi. Na sreću...klapa je sve nadživjela – kao oaza ljudskosti i prijatelčjstva. Još je uvik tu i još uvik odemo ponekad zajedno na neki koncert – i osjećamo se dijelom kulture koja ne zna za dobne granice i koja je pitoma i univerzalna. Zato ni na koncertima U2 nije bilo „navijanja“ nego „guštanja“ – i zato neki ne shvaćaju kako na takvim masovnim koncertima nema incidenata. Ako danas slušam Scota Walkera i njegove „The Walkers Brothers“ koji pjevaju „The Sun Aint Gonna Shine Any More“..onda znam da pripadam jednoj bezvremenoj sferi ma koliko je tu pjesmu donijelo „meko vrijeme“. Isto je i s Procol Harumima i „A Whiter Shade Of Pale“...s Kinksima i sa njihovom uvijek prisutnom „Sunny Afternoon“...Čak je isto i sa Troggsima i sa „Wild Thing“ ili sa „božanskim“ Jimi Hendrixom i „Hey Joe“....Naravno da će Jim Morisson ili Joni Mitchell biti uvijek naša „svjetla“ i onda kada se iscrpi zadnji grumen ugljena, zadnja kap vode i zadnji dašak vjetra i topline sunca. Jer mi smo dio njihova Svemira u kojem tražimo svoju „ataraksiju“, svoju „ravnotežu“...svoj mir i svoju poruku koja je univerzalna. Zaista smo u toj kulturi osjetili „kako smo jedan rod“ uz sva uvažavanja nacionalnih „bikijada“, „političkih roštiljada“, „vitezovanja“ i „harambašenja“ do „gena kamena“. Ima nešto što je univerzalnije od svega toga a što ne negira ništa autohtono. I to ljudi moraju shvatiti – kao što je „jasno kao dan“ da će „san“ uvijek „ostati san“. I Have A Dream ! Biti na putu tog Sna već je puno. Sna o pravdi, jednakosti, dostojanstvu i pravu na sreću za sve. A to je ono najprirodnije i najelementarnije. Sve drugo je podložno mjeni. Kada sam se tamo negdi 1979. godine našao u teškoj ljudskoj situaciji okružen hrpom nedoraslih i površnih ljudi – onda me „spasila“...meni se tada tako činilo „savršena glazba“ koja je odnekud doletjela do mene. Bio je to Mark Knopfler, „Dire Straists“ i pjesma „Sultans Of Swing“. Oni su bili moja tadašnja terapija kao što su još uvijek i danas za mene najblagotvorniji lijek ostali „Pink Floyd-i“. Zato mi je drago da se u Hrvatskoj..da se u Zagrebu „desio fenomen“ (pojava) „DVA U DVA“ („2 U 2“) jer su uspjeli pokazati, i glazbenici i publika, sve ono u što sam uvijek i u što ću uvijek vjerovati. Da ljudi postoje ! A „DVA U TRI“ možete doć popit u Split ! Uvik dobro dođe na ovu vrućinu ! |
Sada već "daleke" 1973. godine u Čileu je došlo do vojnog puča. Srušena je legalna vlast socijaliste Salvadora Allendea...Ubijen je, zajedno sa svojim sljedbenicima, u predsjedničkoj palači La Moneda odbivši da se preda pobunjenim vojnicima. Cijeli svijet obišle su posljednje slike predsjednika Allendea s šljemom na glavi i strojnicom u rukama. Na čelu pobunjenika bio je general Augusto Pinochet čiji će prijeteči lik s neizbježnim crnim naočalama, okružen pućistima, također obići svijet - i ubrzo postati "zaštitnim znakom" latinoameričkih diktatura. Vojna hunta suspendirala je sve slobode i počela teror nad pristalicama Allendea i svim svojim neistomišljenicima. Prije svega sudentima i intelektualcima. Užasne slike i TV snimke stizale su svakodnevno iz Čilea. Nacionalni stadion u Santiago de Chileu postao je personifikacija stratišta i terora koji se razlio cijelim Čileom. Čileanska vojska, koja je stotinu godina bila neutralna...na najbrutalniji način "uzela je stvar u svoje ruke". Desilo se to 11. rujna 1973. godine....dakle, istog datuma u mjesecu, samo mnogo godina ranije nego što je došlo do terorističkog napada na njujorške "Blizance" ! Radilo se od dvije vrste terorizma...a jedan i drugi bili su prijetmnja svjetskoj demokraciji. Te 1973. godine bio sam zagrebački student druge godine Fakulteta Političkih Znanosti. Dugo smo znali pričati o situaciji u Čileu, Latinskoj Americi...svemu. Gemišti su se se ispijali uz beskonačne diskusije o tim događajima. Slušali smo čileansku grupu "Inti Illimani" i njihovu pjesmu "El Pueblo Unido Jamas Sera Vencido". "Ujedinjeni narod nikada neće biti poražen"...ali iz Čilea su stizale drugačije vijesti. Svugdje u svijetu došlo je do prosvjeda i solidariziranja sa udarom "gorila" u Čileu. Ubrzo je svakome postalo jasno da iza svega stoje velike Multinacionalne, Transnacionalne kompanije i politika "Velike Batine" koja je dolazila sa Sjevera američkog kontinenta. Krupni kapital jednostavno nije htio dozvoliti nacionalizaciju čileanskih naconalnih dobara i gubljenje velikih profita koje je crpio iz Čilea.. Pinochet je bo samo "poluga" putem koje su "crveni" trebali biti"demontirani s vlasti". A izbori ? A volja naroda ? Ma koga se brigalo za to ! Carlos Puebla i Los Tradicionales snimaju LP s pjesmama o Allendeu, Čileu i državnom udaru. Sve vrije...A budućnost kao da najavljuje nova krvoproliča i oružane sukobe. Stže vijest o ubojstvu Victora Jarre, karizmatičkog pjevača i angažiranog borca za čileansku demokraciju. General Pinochet instalira poseban model koji u politici podrazumijeva vojnu diktaturu a u ekonomiji neobuzdani ekonomski liberalizam. Ponovo se otvaraju rasprave o Che Guevari, Camilu Torresu, urbanoj gerili...odnosu parlamentarizma, legalnih demokratskih metoda i institucija sustava i oružanih, nasilnih metoda u borbi za promjenu situacije u Ćileu. Predstavnici "teorije zavisnosti" ("teoria de dependencia") dobiaju sve više na značenju među intelektualcima i ljevičarskoj inteligenciji...a posebno u Meksiku gdje Pablo Gonzales Casanova piše seriju članaka i knjiga na tu temu. U Zagrebu se učlanjujem u "Klub latinoameričkog prijateljstva"...i povezujem se s ljudima koji se sve više zanimaju za Latinsku Ameriku. Tada sam prvi put čuo i za Allendeovu suprugu. Zvala se Hortensia Bussi Soto...ali je cijeli Čile znao po nadimku La Tencha. Allendea je upoznala 24. siječnja 1939. godine nakon što su se sasvim slučajno našli zajedno na projekciji jednog filma. Oboje su bili filmofili. Radilo se o dokumentarnom filmu o potresu u provinciji Nuble i u Concepcionu - u kojem je život izgubiklo 40 000 ljudi. Njihovo je poznanstvo, tako, počelo - vezano za jedan tragičan događaj a njihov zajednički život će također završiti u tragičnim i krvavim zbivanjima nakon vojnog puča u Čileu 1973. godine. La Trencha se rodila u Valparaisu 22. srpnja 1914. godine. Bila je profesorica povijesti i geografije. Radila je na Instituto Predagogico de la Universidad de Chile. Surađivala je s muzejom Prado u Madridu i Pikasovim muzejem u Barceloni. Za Salvadora Allendea udala se 1940. godine.Imali su tri kćeri: Carmen Paz, Beatriz (preminula) i Isabel, koja je danas zastupnica Socijalističke Partije u čileanskom parlamentu. Dobila je mnogobrojna međunarodna priznanja zbog svog angažmana i borbe za mir - a postala je i Poćasna doktorica Sveučilišta u Bruxellesu. Kada je vojska napala predsjedničku palaču La Moneda...koju je Allendeo odlučio braniti do smrti jer je bila simbol demokratski izabrane vlasti - nije znao što se zbiva sa njegovom suprugom i s njegovom djecom. Nisu se imali vremeni rastati. On je, za vrijeme opsade, ubijen a ona je uspjela emigrirati u Meksiko... i godinama je bila u egzilu. Sve do pada Pinochetove diktature i pobjede demokracije u Čileu. Umrla je u četvrtak, 18. lipnja 2009. godine u dubokoj starosti, u devedesetičetvrtoj godini života. Tako je "otišla" još jedna od osoba koja je svojom sudbinom svjedočila turbulantna latinoamerička i svjetska zbivanja u drugoj polovici prošlog stoljeća - koja će ostaviti ne samo duboki traga na našu sadašnjost, nego je u velikoj mjeri i odrediti. Otišao je i dio naše mladosti čija vječna tema je bila demokracija, promjena Svijeta, pravda i sloboda kao i pokušaj razumijevanja svega onoga što se zbivalo u sjenama dvadesetog stoljeća koje je odisalo orvelijanskom praksom i konceptom "Velikog Brata". Tko je tu ispao "naivac" a tko nije - još se ne zna ! Adios companera La Tencha ! |