< | travanj, 2011 | > | ||||
P | U | S | Č | P | S | N |
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv
Od 22.11.2007. (13:21)
Dominus Vobiscum
Ako koji kritičar,koji ovo pročita,umisli da ja ovdje od pretjerane pobožnosti pregonim,on me - jao - nerazumije,ili jer je tjelesan čovjek pa mu ne prijaju duhovne stvari,ili jer je čovjek svjetovan pa nemože primiti Duha Svetoga,ili jer je ohol prosuđivač koji osuđuje ili prezire sve što ne razumije. Ali mene razumiju duše koje se nisu rodile ni od krvi,ni od volje tjelesne,ni od volje muževlje ,nego od Boga (usp.Iv 1,13) i Marije,i ovo im se sviđa;a za njih i pišem sve ovo.... (sv. Ljudevit Marija Grignion Montfortski - Rasprava o pravoj pobožnosti prema Presvetoj Djevici Mariji, br.180)
--------------
1 Kor 1,27 Nego lude svijeta izabra Bog da posrami mudre, i slabe svijeta izabra Bog da posrami jake
Za sve ostalo možete me kontaktirati na:
defton85@gmail.com
-----------------------------------------------------
Zaštitnici bloga:
Sancte Michael Archangele,
defende nos in proelio;
contra nequitiam et insidias diaboli esto praesidium.
Imperet illi Deus, supplices deprecamur:
tuque, Princeps militiae Caelestis,
Satanam aliosque spiritus malignos,
qui ad perditionem animarum pervagantur in mundo,
divina virtute, in infernum detrude.
Amen.
Sveti Josipe, tebi je bilo dano da budeš otac Sinu Božjemu, moli za nas u našim obiteljskim brigama, za naše zdravlje i za naš posao sve do naših posljednjih dana i udostoj se prići nam u pomoć u času smrti naše! Amen!
Mladić koji je zaljubljen u slobodu življenja, zaljubljen u život i Onoga koji mu ga podario.
Normalno je plesti kosu od nervoze, ne bi li se u hrabrost rascesljala. (evezmajevska)
Apstrakcija filmskog izraza kao jezika specifikuma, i apstrakcija umjetnickog akta uopste, de jue, predstavlja jednu vrstu sakralne ratifikacije, vlastite inferiornosti i vlastitog infalcizma. Bez obzira o kojoj se vrsti supremacije, na tom istom jeziku kao specifikumu radi i bez obzira na kojem nivou aspiracija mi o njemu govorili. No to svakako nije tema ove nase emisije. (TLN)
2014:
Prosipanje riječi
Odmakni se
Bacih vrijeme
Rijetko čitam poeziju
2013:
Nepostojeće poljane
Propušteno suosjećanje
Smrt i smrad
Bezbroj razloga
Napisat ću pjesmu
2012:
Radim do kasno u noć
Ekshumacija
Petak
Nove borbe
Što vidiš kad slušaš
Sve je bijelo, bijelo
2011:
Mt 16,13-20
Onoj koja je čista
Nestalno srce
Oprezan
Svirači apokalipse
Kršćanski moj živote
Običnost tehnološkog čovjeka
2010:
Smrt na dopustu
Balončić od sapuna u svemiru
U ovo doba godine
Operi me
O glavi
Grijeh iz prošlosti
Utisnuta u pore moga postojanja
Pucketanje prstiju
Djevojka u džepu
Sva naša sloboda
U plavetnoj noći
III. pjesma za Wilmu Ch. - Sjećanje na nju
Dan za danom
Nevina krađa
Duša u žici
Alo, probudi se
Prostr pred Gospodinom
Utvrde oko srca
Hostiji
Ljepota i smisao ili ljepota smisla
Urbani intelekt
Skriveni svijet
Pjesma pjesniku
U tišini Hrama
Nošen u naručju
Postupci
Pogled u dušu
Primavera
Svetom Josipu Zaštitniku Hrvata
Dječji koraci
Plač ratnika
Nanovo
Vertikalni vrtuljak
Identitet
Biser
Crtice iz Beskrajnosti
Ponekad poželim umrijeti
Sivilo
Prvi dan godine nove
2009:
Smisao
Traganje
Samoća
Miris jeseni
Utjeha poniženja
Treća Osoba
Vječna Hvala
Blagoslov
O djelima
Velikoj Gospi
Prijeći prag nade
Za nju
Ime
Žena i pas
Psalam
Duhovni labirint
Tamna noć
Recesija
Križ
Sjedinjenje
Tišina
Bez Boga bez Gospodara
Dijete Gnjeva
Sloboda
Istina
Šum Velikih Voda
Život
2008:
Kriza
Lice u Oblacima
Koliko te volim
Tele i Vizija
Ptica Lutalica
Stare stvari - II. Pjesma za Wilmu Ch.
Tomislavgrad
Srce u lancima
Kap u moru
Opomena
Čežnja
Ovaj svijet
Daleko od svijeta u zagrljaju jedne djevojke
Jutro
Riječ - pjesma za Mirjanu Markovic
Ruke prijatelja
Bijeg u San
Daleko od svijeta u zagrljaju jedne djevojke
Ovaj Svijet
Večernja razmišljanja
Moji stihovi
Snovi
Miss you
Spoznaja
Bol
Hram
Pod crvenim mjesecom
U svom imaginarnom svijetu
Dan Bolesnika
Svrha
Gospodar Lutaka
Bogatstvo
Majka
Ravnodušnost
Demoni pate je ne znaju voljeti
Dok smrt ne rastavi
More i planine
Zašto tražiš utjehu u pjesmama mojim - Pjesma za Wilmu Ch.
Zašto plačeš?
Papir
Crna Harpija
Dok spavam
2007:
Novogodišnja
Krik
Poklon
Oda gluposti
Ona koja
Reci mi
Forgive me Father
Nitko
Krv
Nada
Ove noći
Čekanje
Daleko od tijela
Prava Ljubav
------------------------------
Pjesmu nad pjesmama možete čitati na posebnom blogu
pjesmanadpjesmama.blog.hr
"'Isus je svojim učenicima prao noge, a ne mozak." (fra Miroslav Bustruc)
,,Gdje je Petar, tamo je Crkva; i gdje je Crkva, tu ne vlada smrt, nego vječni život.’’ (sv. Ambrozije)
,,Ne može imati Boga za Oca tko nema Crkvu za majku.’’
,,Tko skuplja negdje drugdje, izvan Crkve, taj rasipa Crkvu Kristovu.’’ (sv. Ciprijan)
,,Kršćanstvo je nadljudski paradoks pomoću kojeg dvije suprotne strasti mogu plamtjeti jedna uz drugu.’’
,,Devet od deset tzv. novih ideja jesu zapravo stare pogreške. Katolička crkva kao jednu od svojih glavnih zadaća ima sprečavati ljude od upadanja u takve pogreške... Ona dogmatski brani čovječanstvo od njegovih najgorih neprijatelja, tih sijedih, užasnih i proždirućih čudovišta starih pogrešaka.’’ (G. K. Chesterton)
,,Sa uistinu žalosnim posljedicama, naše doba, zapostavljajući svaki obzir u potrazi za konačnim uzrokom svega, nameće novotarije tako surovo da odbacuje nasljeđe ljudskog roda.’’ (Pio X.)
,,Snagom svoje službe da utvrđujem braću, izjavljujem da ni na koji način Crkva nema vlast podjeljivati ženama svećeničko ređenje i da ovu odluku svi vjernici Crkve moraju držati konačnom.’’ (Ivan Pavao II.)
Gospodin mi je svjetlost i spasenje, koga da se bojim?
Ps 26,1
Ljubi Boga i čini što hoćeš!
Sv. Augustin
Hodaj, nebo strpljive voli
Hodaj, možda se sve u dobro pretvori
Gibonni
Words can't say what love can do...
Bon Jovi
Ljubav nije grijeh, grijeh nije Ljubav
Načela treba čuvati za ono malo časova u životu kad načela trebaju, za sve ostale dosta je malo milosrđa.
Albert Camus
Ora et labora! Moli i radi!
Sveti Benedikt
Ono što je nastalo djelovanjem onog što se naziva mojim ja…
...osjećam da dolazi od strane nečega većeg od tog ja u
meni…
James Clerk Maxwell
Ništa neka te ne straši,
ništa ne uznemiruje.
Sve prolazi.
Samo Bog ostaje isti.
Tko je strpljiv sve postiže.
Tko ima Boga ima sve.
Jedino Bog dostaje."
Sv.Terezija Avilska
Odbijajući postojanje više autoriteta, ateizam danas oslobađa
ljude od odgovornosti koja bi ih mogla
spriječiti da jedni drugim ne nanose zlo.
Francis S. Collins, Božji jezik
Nađeni Bog - Antun Branko Šimić
Ne traži Boga mišlju; u praznini
u kojoj se misao, tamna sjenka, gubi
Uza te Bog je, uvijek u blizini,
U stvarima oko tebe, u zvuku i muku.
Bog ti je uvijek najbliži od svega
Diraš ga rukom, gledaš ga u boji neba
Bog ti se smiješi iz jednog dragog lica
i plaši te iz svake stvari: nema tajne
Ne pružaj miso u praznu daljinu
Uza te Bog je. Otvori sva čula:
na tebe svjetlost s ljetnog neba pljušti
Bog oko tebe sja treperi, miriše i šušti
Molitva na putu - Antun Branko Šimić
Bože
koji si me do ovog časa doveo nevidljiv
vodi me i dalje koncu mojih želja
Ne ostavi me
umorna i sama nasred puta
Obrazi su moji blijedi
i moje misli nemočno k'o moje ruke vise
Bože
daj da novo plavo jutro
iz umora digne moje misli
da kroz blijede ruke prođe mlaz crvene sviježe krvi
Budi
nad mojom glavom moja pratilica zvijezda
PJESMA STVOROVA
sv. Franjo Asiški
Svevišnji, svemožni, Gospodine dobri,
tvoja je hvala i slava i čast
i blagoslov svaki.
Tebi to jedinom pripada,
dok čovjek nijedan dostojan nije
ni da ti sveto spominje ime.
Hvaljen budi, Gospodine moj,
sa svim stvorenjima svojim,
napose s bratom, gospodinom Suncem:
od njega nam dolazi dan
i svojim nas zrakama grije.
Ono je lijepo i sjajne je svjetlosti puno,
slika je, Svevišnji, tvoga božanskoga sjaja.
Hvalite i blagoslivljajte
Gospodina moga,
zahvaljujte njemu, služite njemu svi
u poniznosti velikoj.
Hvaljen budi, Gospodine moj,
po bratu našem Mjesecu i sestrama Zvijezdama.
Njih si sjajne i drage i lijepe
po nebu prosuo svojem.
Hvaljen budi, Gospodine moj,
po bratu našem Vjetru,
po Zraku, Oblaku, po jasnoj Vedrini,
i po svakom vremenu tvojem,
kojim uzdržavaš stvorove svoje.
Hvaljen budi, Gospodine moj,
po sestrici Vodi,
ona je korisna, ponizna, draga i čista.
Hvaljen budi, Gospodine moj,
po bratu našem Ognju, koji nam tamnu rasvjetljuje noć.
On je lijep i ugodan, silan i jak.
Hvaljen budi, Gospodine moj,
po sestri i majci nam Zemlji.
Ona nas hrani i nosi, slatk enam plodove,
cvijeće šareno i bilje donosi.
Hvaljen budi, Gospodine moj,
po onima koji opraštaju iz ljubavi tvoje
i podnose rado bijede života;
blaženi koji sve podnose s mirom,
jer ćeš ih vječnom okruniti krunom.
Hvaljen budi, Gospodine moj,
po sestri nam tjelesnoj smrti,
kojoj nijedan smrtnik umaći neće.
Jao onima koji u smrtnom umiru grijehu;
a blaženi koje ti nađeš po volji presvetoj svojoj,
jer druga im smrt nauditi neće.
Hvalospjev ljubavi - Sv. Pavao
Kad bih sve jezike ljudske govorio,
i anđeoske,
a ljubavi ne bih imao,
bio bih mjed što ječi
ili cimbal što zveči.
Kad bih imao dar prorokovanja
i znao sva otajstva
i sve spoznaje,
i kad bih imao svu vjeru
da bih i gore premještao,
a ljubavi ne bih imao - ništa sam!
I kad bih razdao sav svoj imetak
i kada bih predao tijelo svoje da se sažeže,
a ljubavi ne bih imao
- ništa mi ne bi koristilo.
Ljubav je velikodušna,
dobrostiva je ljubav,
ne zavidi,
ljubav se ne hvasta,
ne nadima se;
nije nepristojna,
ne traži svoje,
nije razdražljiva,
ne pamti zlo;
ne raduje se nepravdi,
a raduje se istini;
sve pokriva, sve vjeruje,
svemu se nada, sve podnosi,
ljubav nikad ne prestaje.
Sada spoznajem djelomično,
a sada ću spoznati savršeno,
kao što sam i spoznat!
A sada ostaju vjera, nada i ljubav
- to troje -
ali najveća je među njima ljubav.
Poznati o Bogu - "Predajem svoju dušu u ruke Boga, moga Stvoritelja, potpuno vjerujući u Isusa Krista, svog Spasitelja." (Shakespeare)
"Biblija je knjiga takvog sadržaja, da je to najbolji dokaz njezina božanskog podrijetla. U njoj se nalazi povijest svijeta, povijest Božje providnosti od početka svijeta pa do konačnog uništenja svega stvorenoga."
(I. Kant, 1724 - 1804, filozof)
Riječi prije smrti: "Predajem svoju dušu u ruke Boga, moga Stvoritelja, potpuno vjerujući u Isusa Krista, svog Spasitelja."
(W. Shakespeare 1564 - 1616)
"Objava Božja, za kojom čeznemo, nije nigdje na svijetu tako lijepa kao u Novom zavjetu."
(Goethe, 1749 - 1832, pisac, biolog, teorijski fizičar)
"Kada Krist ne bi bio Bog, bio bi Bog tko je Evanđelje izmislio."
(Goethe, 1749 - 1832, pisac, biolog, teorijski fizičar)
"Sve je Život, Život unutar Života, manje unutar većeg, a sve unutar Božanskog Duha."
(E.A. Poe, pjesnik, pisac, otac detektivskog romana, esejist, novelist, književni kritik)
"Postoje samo tri bića vrijedna poštovanja: svećenik, vojnik, pjesnik. Koji zna, koji ubija, koji stvara."
(C. Baudelaire, 1821 - 1867, pjesnik, esejist)
''Ako je ikada čovjek bio Bog ili Bog čovjek, Isus je bio oboje.''
(Lord Byron, 1788 - 1824, pjesnik)
"Samo je jedan kralj, a to je Isus Krist."
(Elvis Presley, 1935 - 1977 glazbenik)
''U Bibliji nema ničega što bi znanstveniku prouzrokovalo probleme sa Isusom Kristom.''
(Sir Ambrose Fleming, 1849 - 1945 znanstvenik, fizičar)
"Bog misli u genijima, sniva u pjesnicima i spava u ostalim ljudima."
(Peter Altenberg, 1859 - 1919, pisac, pjesnik)
''Koja god iznenađenja budućnost može donjeti, jedno je sigurno: Isus nikada neće biti nadmašen.''
(Ernest Renan, 1823 - 1892, filozof, pisac)
"Kroz kakvo ako ne slomljeno srce je mogao moj gospodin Isus Krist ući u moj život."
(Oscar Wilde, 1854 - 1900)
"Nitko se ne protivi nauku Evanđelja, a da ne pada u bezumlje."
(Voltaire, 1694 - 1778, pisac, povjesničar, filozof)
"Kristov je nauk da u čovjeku ima nešto što nas uzdiže iznad ove trke, strahovanja i uživanja. Tko Krista pravo shvati, osjeća se kao ptica koja prvi put sazna da ima krila i da može letjeti. Taj osjećaj daje slobodu, a oduzima strah."
(Lav Tolstoj, 1828 - 1910, pisac)
"Ako netko želi biti ateist, mora razloge za to tražiti izvan znanosti."
(Christian de Duve, 1917 - , znanstvenik, dobitnik Nobelove nagrade)
"Po svom nauku Krist je najveći čovjek, najveći genij što ga ljudska povijest pamti, on je najveći muž svih vremena, koga nije moguće natkriliti."
(Schäfer, racionalist)
"Krist živi u Crkvi na dva načina: u svetoj hostiji pod prilikama kruha, a u Sv. pismu pod koprenom ljudske riječi".
(Johannes Kepler, 1571 - 1630, matematičar, astronom, astrolog)
"Svim ljudima vjera u Boga usadena je u srce. Lažu oni koji kažu da ne vjeruju u Božje postojanje; jer noću i u samoći sumnjaju."
(Lucije Enej Seneka mlađi, 4. pr. Kr. - 65 po.Kr., rimski pjesnik, filozof, političar)
''Nije nikakva slučajnost sto su upravo najveći umovi svih vremena ujedno bili i duboko religiozni.''
(Max Planck, 1858 - 1947, otac moderne fizike, začetnik kvante teorije, dobitnik Nobelove nagrade)
"Malo filozofije vodi nas u ateizam, ali duboka filozofija dovodi čovjeka ponovno do religije."
(F. Bacon, utemeljitelj metodologije znanosti, filozof, esejist, državnik)
"Evenđelje je tako lijepo, da bi onaj tko ga je izmislio, kad bi bilo izmišljeno, bio vredniji divljenja nego sami opisani heroj."
(Rousseau, 1712 - 1778, filozof, pisac, skladatelj)
"Nevjera i praznovjerje, oboje su strah od vjere."
(Soren Kierkegaard, 1813-1855, danski filozof, teolog i književnik)
"Potpuni ateist stoji na predzadnjoj stepenici do najpotpunije vjere."
"Savjest bez Boga je nešto grozno. Može zabludjeti u najgori razvrat."
''Zapad misli mudro voditi svijet, ali ukoliko odbacuju Isusa natopiti će ga krvlju.''
"Još nisam sreo neznabošca. Susretao sam samo nespokojne."
''Bog je stvorio svijet na najbolji mogući način.''
(Fjodor Mihajlović Dostojevski, 1821-1881, pisac)
"Tko poriče Boga, sličan je onomu koji poriče sunce; nema smisla, ono i dalje sja."
(Julius Langbehn, 1851-1907, njemački pisac, kritičar kulture)
"Evanđelje čini ljude najboljim građanima zemaljske domovine jer ih uči kako će postati nebeski građani."
(Bossuet, 1627 - 1704, biskup, teolog, govornik)
"Evanđelje je najljepši dar koji je Bog poklonio svijetu."
(Montesquieu, 1689 - 1755, socijalni kritičar, politički mislilac)
"Strašno je to s njime. On hoće sasvim nevino dokazati Bogu najgrublje kiksove iz astronomije! Kako, Bog nije dovoljno pomno studirao astronomiju prije nego što je sastavio Sveto pismo? Dragi prijatelju!"
(Bertolt Brecht, 1898 - 1956, pjesnik, kazališni direktor)
"Želiš li znati kako treba urediti svoj život? Pročitaj Govor na gori. U njemu je sadržano sve."
(Truman, 1884 - 1972, predsjednik Sjedinjenih američkih država)
"Riječ je Božja kruh koji hranu našu dušu."
(Sertillanges, 1863, 1948, filozof i duhovni pisac)
"Jedini razlog zašto mnogi misle da je teško spoznati Božje postojanje i bit duše je to što svoj duh nikada ne odvajaju od osjetila i ne izdižu ga iznad tjelesnoga svijeta."
(René Descartes, 1596-1650, francuski filozof, matematičar i prirodoslovac)
"Gdje prestaje strah Božji, započinje oslobađanje strasti i vladavina mentaliteta koji će svijet potopiti u krvi."
(Gottfried Wilhelm Freiherr von Leibniz, 1646 - 1716, njemački filozof, matematičar, politički pisac, znanstvenik)
"Zamislivo mi je da čovjek, gledajući na zemlju, tvrdi kako nema Boga, ali ne razumijem kako bi mogao gledati u nebo i poricati Boga."
(Abraham Lincoln, 1809-1865, američki političar, predsjednik Sjedinjenih američkih država)
"Nikada više nećeš moliti, nikada se više odmoriti u beskrajnom povjerenju. Uskraćuješ si pravo da staneš pred krajnju mudrost, dobrotu, najvišu silu. Nemaš stalnoga čuvara i prijatelja za tvojih sedam samotnosti. Čovječe odricanja, želiš li se odreći svega toga? Tko će ti dati snage za to? Nitko još za to nije imao snage."
(Friedrich Nietzsche, 1844-1900, njemački filozof i klasični filolog)
"Moderna fizika neminovno nas vodi k Bogu, a ne od njega. Nijedan utemeljitelj ateizma nije bio prirodoznanstvenik. Svi su oni bili osrednji filozofi."
(Arthur Stanley Eddington, 1882-1946, engleski astronom)
"Nema Boga, sve je jači glas masa. Time, međutim, i čovjek postaje bezvrijedan, ubijan u proizvoljnom broju, jer je ništa."
(Karl Jaspers, 1883-1969, njemački filozof egzistencijalizma, pisac)
"Ateizam je okrutan i mučan pothvat. Vjerujem da sam ga izveo do kraja."
(Jean-Paul Sartre, 1905-1980, francuski književnik i filozof)
"Čovjek bez religije je poput putnika bez cilja, ispitivača bez odgovora, borca bez pobjede i umirućega bez novoga života."
(Dom Helder Pessôa Câmara, 1909 - , brazilski katolički teolog, nadbiskup, borac za socijalnu pravdu)
"Od pamtivjeka bič božji baca na koljena ohole i silne. Razmišljajte o tome i padnite na koljena."
(Albert Camus 1913 - 1960, pisac, novinar, filozof)
''Vjerujem u Boga, i nastojim genetikom čitati i razumijeti njegov jezik.''
(Francis S. Collins, 1950 - , fizičar, genetičar)
"Što se tiče Božanskog Tvorca prirode, moja ga teorija izvanredno osvjetljuje i iz nje proizlazi nužnost da ga priznamo i njegova najveća i beskrajna moć, mudrost, providnost, što sve u nama izaziva duboko poštovanje, a u isto vrijeme zahvalnost i ljubav, pa stoga posve otpadaju ništavne sanjarije onih koji smatraju da je svijet slučajno nastao ili da je mogao biti sazdan nekom fatalnom nužnošću, ili da odvijeka postoji sam po sebi upravljajući se po nekim svojim nužnim zakonima."
(Ruđer Bošković, 1711 - 1787, fizičar, astronom, filozof, teolog, diplomat)
Znanstveni materijalizam obvezuje i samog Stvoritelja; on Boga stavlja u lance, kao što je u Apokalipsi okovan sotona. On u svemiru ne ostavlja ništa slobodno.
Gilbert K. Chesterton
Sloboda je prikriveno ime za ljubav.
André Frossard
Deterministi su nas došli porobiti, a ne osloboditi. Oni bi zaista svoje načelo mogli nazvati ''lanac'' kauzalnosti. To je najgori lanac koji je ikada sputavao ljudsko biće.
Gilbert K. Chesteron
Ništa nije tako slično ljubavi kao požuda, ali ništa joj nije tako oprečno.
Blaise Pascal
Birati se može samo između Boga i idolopoklonstva. Druge mogućnosti nema. Jer sposobnost obožavanja leži u nama i upravljena je nekamo ili na ovom svijetu ili na drugom.
Simone Weil
Treba znati i to da Bogu moramo na tri načina iskazivati čast. Prvo, kao Ocu koji nas je oblikovao, obnovio, odgojio. Drugo, kao Gospodinu koji nas je istrgnuo iz neprijateljevih ralja, čuvao nas od paklene tamnice i napokon nas doveo u svoj vinograd. Treće, kao Sucu pred kojim smo optuženi, pred kojim nam je dokazana krivnja i pred kojim smo to priznali. Optužuje nas glas naše savjesti, dokazuje nam krivnju naš vlastiti život, a sve to potvrđuje pogled božanske mudrosti.
Sv. Bonaventura
Svijet je prepun dobrih izreka; samo propuštamo da ih primijenimo.
Blaise Pascal
Živo biće postaje roba na ''tržištu ideja''. Princip vrednovanja je isti na tržištu ljudi kao i na tržištu roba: na prvom mjestu se prodaju ljudi, na drugome roba.
Erich Fromm
Vjera je čin razuma koji na zapovijed volje koju pokreće Bog milošću daje pristanak božanskoj istini.
Sv. Toma Akvinski
Prestajemo biti gospodari tehnike i umjesto gospodara postajemo njeni robovi, a tehnika – nekada vitalni element stvaranja – pokazuje svoje naličje kao boginja destrukcije (kao indijska božica Kali), kojoj su ljudi voljni žrtvovati sebe i svoju djecu. Dok se još uvijek – svjesno – nadamo boljoj budućnosti, kibernetski ljudi potiskuju činjenicu da su postali obožavatelji božice destrukcije.
Erich Fromm
Svaki od nas nosi u sebi temelje jedne druge katedrale koju treba graditi: to je hram Duha Svetoga u našim dušama. Mi moramo najprije u nama izgraditi tu katedralu, a onda pomoći graditi katedrale u dušama naših bližnjih.
Bl. Ivan Merz
Moramo postaviti naš život na koncept stvarnosti, ne na koncept pravednosti.
Valerio Albisetti
Tko je ljubomoran, nesiguran je u sebe, u vlastitu sposobnost da ljubi, da živi neovisno, samostalno.
Valerio Albisetti
Temelj duhovnog života leži u neprestanom naprezanju naše volje. Spasitelj je to izrekao riječima: ''Neka svatko uzme svoj križ svoj svaki dan i slijedi me'' (Lk 9,23).
Bl. Ivan Merz
Kad neki čovjek želi samo primiti, ne daje ljubav, nego daje nesigurnost.
Valerio Albisetti
Euharistija, najjače sredstvo, za nas je na ovoj zemlji ona vatra koja u nama pali hrđe grijeha i daje života našoj duši, tako d ai ona usplamti novim žarom. Tada mi sami na sebi iskusimo riječi sv. Pavla koji veli: ''Živim ja, ali ne ja nego u meni živi Krist.'' (Gal,2,20). To je plod presvete Euharistije.
Bl. Ivan Merz
Griješiti je ljudski, životno, za žive; ustrajati je đavolsko, smrtno.
Valerio Albisetti
Svi gosti koji nam dolaze neka budu primljeni kao Krist, jer će on reći: ''Gost bijah i ne primiste me''.
Sv. Benedikt iz Nursije
Struktura Kristolike ljubavi je četverostruka: ljubiti drugoga kao samog sebe; voljeti svakog; biti onaj koji će prvi voljeti, opraštati i moliti; i, na kraju, biti onaj drugi stavljajući se na mjesto drugoga.
William Stainsby
Kapitalizam, i idealni ljudski sistem (neostvariv) nazvan Socijalizam – oboje izviru iz jedne vrsti uma i oboje su primjenljivi za jednu vrstu bolesnog društva.
Hilaire Belloc
Ono što nazivamo ''kapitalizmom'' izranja izravno u svim svojim granama iz izolacije duše. Ova izolacija dozvoljava neobuzdano natjecanje. Ono daje superiornoj lukavosti, i jednako superiornom talentu, jednu bezgraničnu karijeru. Daje svaku licenciju proždrljivosti i s druge strane lomi tjelesne kosti s kojima se ljudi održavaju u ekonomskoj stabilnosti.
Hilaire Belloc
Tko umire, prolazi iskustvo krajnje posljedice grijeha. Podlaže se punoj odgovornosti čovjekovih čina i preuzima na se istinu i sud, ali ne u pukome zdvajanju, već zahvaćen otkupljenjem koje izvodi Božja ljubav. Tako smrt više nije samo mračan užas kao krajnja posljedica grijeha; daleko više, smrt čovjeku omogućava sudioništvo u preobrazbi kojom Božja velikodušnost svršetak čini novim početkom, te smrt postaje prelaskom u novi život.
Romano Guardini
Duša i tijelo nisu jasno razgraničene cjeline. Duhovna duša neprestance izgrađuje tijelo. Ono što nazivamo ''tijelom'', u svakoj točki svoga postojanja i u svakome činu tvori jedinstvo s dušom. Kad bi se duša mogla potpuno odstraniti, ne bi više bilo niti tijela, nego bi preostala tek nekakva biološka tvorevina, ili bolje rečeno, mnoštvo kemijskih spojeva koji se međusobno razgrađuju.
Romano Guardini
U svim čovjekovim činima i doživljajima uvijek se nanovo ostvaruje umiranje staroga i uskrsnuće novoga čovjeka.
Romano Guardini
Mi gorimo od želje da pronađemo čvrsto ležište i krajnju čvrstu osnovu da na njemu sagradimo toranj što bi se dizao u beskraj, ali svaki se naš temelj drma, a zemlja se otvara u bezdane.
Blaise Pascal
Sila koja sudi svijet nije jednostavno ''istina'' ili ''ćudoredno dobro'', nego svetost.
Romano Guardini
Tko se nije odlijepio od materijalnih privezanosti, ne može istinski ljubiti ni Boga niti bližnjega.
Sv. Maksim Ispovjedalac
Ali ako smo neozbiljni, bezbožni i lijeni, te podlažemo razum tjelesnim nasladama, nećemo se boriti protiv demona, nego protiv sebe i svoje braće; i više nego braću, ljubit ćemo demone, za njih se boreći po ljudima.
Sv. Maksim Ispovjedalac
Jer tko god mrzi svoga brata, ubojica je (1 Iv 3,15). Zbog toga, svaka askeza bez ljubavi nema veze s Bogom. Zato, osuđujući naše licemjerje, reče: Ovaj me narod ustima hvali, ali njegovo je srce daleko od mene, i uzalud me časte (Mt 15,8; Iz 29,13).
Sv. Maksim Ispovjedalac
Onaj kime vladaju strasti, stvara svijet na svoju vlastitu sliku.
Anselm Grün
Samo kad je srce čisto od svih destruktivnih strasti, čovjek će i prema vani zračiti pozitivno.
Anselm Grün
Presveto Srce Isusovo je najjači faktor za rekristijanizaciju društva. Sav svjetovni poredak na zemlji bi trebao služiti da ljudi pripojeni Kristu, uskrsnu na vječnost. ''Idejno je katolicizam univerzalan, pojam koji označuje da je on intenzivan i ekstenzivan, tj. da on obuhvaća cijelog čovjeka (njegovu dušu i tijelo) i drugo, da je on univerzalan nosilac istine, morala i milosti.''
''Liturgija je centralna umjetnost, jer umjetnički prikazuje život Kristov, koji je centar povijesti.''Cijeli život od svoje duše treba stvarati remek-djelo tražeći Istinu-Svrhu.
Bl. Ivan Merz
Činjenica je da je Bog Otac i da želi sreću svoje djece. Zbog toga On na sebe uzima sve njihove terete. Osim toga Bog je ljubav, pa želi da i njegova djeca budu ljubav, dakle slobodni i od zabrinutosti koje su ''smetnja ljubavi''
Chiara Lubich
Ondje gdje se dvoje ljudi daju jedno drugome i zajednički daruju život djeci, dodiruje se svetost, misterij čovjekove biti, ono što nadilazi naše pravo na raspolaganje nama samima.
Joseph Ratzinger
Čovjekov život nije pokus. To nije ugovor o najmu, nego darivanje svojega ja tebi. A to darivanje čovjeka čovjeku može biti primjereno čovjekovoj biti samo u obliku potpune i bezuvjetne ljubavi.
Joseph Ratzinger
Spolnost čovjeka vodi u Stvoriteljevu blizinu, dovodi ga do najviše odgovornosti. On time sam odgovorno sudjeluje u izvorima života. Svaki je pojedinac Božje stvorenje – a istodobno je i dijete svojih roditelja. Stoga postoji određeno podudaranje Božjega stvaralaštva i čovjekove spolnosti. Spolnost je nešto snažno jer je u igri odgovornost za novoga čovjeka koji nam pripada, a ipak nam ne pripada, koji dolazi od nas, a ipak ne dolazi od nas. Iz toga, mislim, proizlazi da je sveta stvar dati život drugome i prihvatiti odgovornost za njegovo biološko podrijetlo.
Joseph Ratzinger
Svetost je pustolovina, jedina što postoji.
Georges Bernanos
Svakoj je osobi potrebno integralno i integrirajuće obrazovanje – kulturno, profesionalno, znanstveno, duhovno i apostolsko – koje bi joj omogućilo da živi skladan unutarnji život i koje bi joj dopustilo da prenese nadu onome tko je traži.
Kršćanski identitet sve više postavlja stalan zahtjev za obrazovanjem, budući da je neznanje najopasniji neprijatelj naše vjere. Tko može reći da uistinu ljubi Krista, ako se ne trudi da ga bolje upozna?
papa Ivan Pavao II.
Lišen ljubavi, čovjek je žrtvom podmukle zamke koja sve više sužava vidokruge bratstva te istovremeno pojedinca tjera na to da sebe samog, vlastito ja i vlastita zadovoljstva pretvara u jedinu mjeru prosudbe. Sebično gledanje, uzrok osiromašenja istinske ljubavi vodi do najgorih zamki kakve su danas prisutne u svijetu mladih.
papa Ivan Pavao II.
On je taj koji vas poziva da mladost doživljavate kao radosno proljeće, kao ovo današnje sicilijansko proljeće, da ovo proljeće doživite u ugodnome iskustvu predaje: to je njegov dar, dar Kristov, dar ponuđen svakome od nas, kao i dar nas samih Njemu, dar nas samih drugima, po drugima, opet Njemu. Tu je perspektiva izgradnje druge kulture, jedne nove kulture, kulture ljubavi. Ovdje smo da stvaramo realnost, početnu ali objektivnu, taj veliki projekt kulture ljubavi.
papa Ivan Pavao II.
Koliko li patnji, koliko li tjeskoba i bijede uzrokuje nezaposlenost! Stoga prva i osnovna briga svih i svakog pojedinca, ljudi iz vlasti, političara, sindikalnih vođa i poslodavaca, mora biti ova: dati posla svima.
papa Ivan Pavao II.
Temeljno jedinstvo ljudskog roda, čije podrijetlo seže od Boga koji je Stvoritelj svega, zahtijeva da se nijedna skupina ne smatra nadređena drugoj. Jednako tako zahtijeva da se integracija gradi na stvarnoj solidarnosti i na slobodi razlikovanja. Stoga država ima dužnost poštivati i štititi razlike koje postoje među njezinim građanima te dopustiti da njihova raznolikost služi općem dobru.
papa Ivan Pavao II.
Ideološka neutralnost, dostojanstvo ljudske osobe, izvor svih prava, prvenstvo osobe pred društvom, poštivanje demokratski donesenih pravnih normi, pluralizam društvenih organizacija, nezamjenjive su vrijednosti bez kojih nije moguće trajno graditi zajednički dom na istoku i zapadu, svima dostupan i svijetu otvoren. Ne može postojati društvo dostojno čovjeka, a koje ne poštuje uzvišene i trajne vrijednosti. Kad čovjek sebe učini isključivim mjerilom svega, ne pozivajući se na Onoga od koga sve dolazi i kome se ovaj svijet vraća, onda on počinje robovati svojoj konačnosti.
papa Ivan Pavao II.
Sve su stvari nastale iz ništavila i teže k beskraju.
Blaise Pascal
Nema mira ako se ne poštuju prava svih naroda, a posebno onih najranjivijih.
papa Ivan Pavao II.
Bog čisti žešće i brže one koji su spremniji i jači za trpljenje, a mlitavije, naprotiv vodi veoma polagano i uza slabe napasti pružajući im češće odmor za osjete, da se ne bi vratili natrag; tako da ovi kasno dolaze do čiste savršenosti u ovom životu, a neki nikada.
Onima koji još imaju takozvanu hebetudo mentis ili prirodnu grubost, što je svaki čovjek stječe grijehom, i rastresenost duha na vanjske stvari, treba da se ta grubost rasvijetli, razbistri i sabere pomoću muka i tjeskoba duhovne noći.
Sv. Ivan od Križa
Ako smo svi prisiljeni na relativizam, to onda postaje novim totalitarizmom.
Joseph Ratzinger
U početku duhovnog čišćenja božanska vatra upravlja sve svoje djelovanje više na to da pripravi dušu negoli da je ugrije; ali tokom vremena, kad ju je već dosta ugrijala duša vrlo često osjeća ljubavni žar. S druge strane razum se pomoću tame sve više čisti i tada se često dogodi da teologija mistike i ljubavi dok užiže volju ranjava također i razum rasvjetljujući ga kojom tako ugodnom i slasnom božanskom spoznajom i svjetlošću, da se volja pomoću nje veoma zapali.
Sv. Ivan od Križa
Put trpljenja je sigurniji i korisniji negoli put uživanja i djelovanja: prvo, jer u trpljenju duša prima od Boga nove snage, dok u djelovanju i uživanju izlaže svoje slaboće i nesavršenosti; drugo, jer se u trpljenju vježbaju i stječu kreposti, a duša se čisti i postaje mudrija i razboritija.
Sv. Ivan od Križa
A središte duše jest Bog. Kad on stigne do njega svom sposobnošću svoga bića i svom snagom svoga djelovanja i svoje težnje, stigla je u svoje zadnje i najdublje središte u Bogu
Sv. Ivan od Križa
Bog ne daje odgovora na naše očajno pitanje: On daje sama sebe.
François Mauriac
Da vas Bog nije trebao tamo gdje jeste, ne bi vas bio tamo stavio.
Paul Claudel
Svaka je ljubav stvaralačka.
André Ferriére
Ponizni su, naprotiv, daleko od toga da bi htjeli biti učitelji bilo komu, uvijek su pripravni uputiti se i proslijediti putem koji je različit od onoga kojim idu, kad im se to zapovijeda, jer se ne uzdaju u se.
Sv. Ivan od Križa
Obitelj je škola žrtve. Tu se čovjek uči odricanju, gospodarenju sobom, posvećivanju i življenju za druge.
Antonio Federico Ozanam
Moramo uvijek ići protiv duha vremena.
Ana Marija Taigi
Budi noćni cvrčak. Kvasi svaku noć odar svoj, suzama svojim natapaj svoju postelju. Bdij i budi kao vrabac osamljen. Pjevaj duhom, pjevaj i razumom: ''Blagosivaj dušo moja Gospodina, i ne zaboravljaj ni jednoga dobročinstva njegova: jer on prašta sve opačine tvoje, i ozdravlja te od svih bolesti tvojih, i izbavlja od pokvarenosti život tvoj''.
Sv. Jeronim
Sažetak
Autor polazi od poteškoće govora i vjerovanja u Isusovo uskrsnuće, pokazuje u povijesno-apologetskom razmišljanju postanak uskrsne vjere utemeljene na ukazanjima, potvrđene praznim grobom, osvjetljuje narav uskrsnuća i u dogmatskom dijelu ukazuje na njegovo značenje za Boga, za Isusa, za čovjeka i njegov svijet.
Uvod
"Zašto nevjerojatnim smatrate da Bog mrtve uskrisuje?" (Dj 26,8)
Hrvatski kardinal Dr. Franjo Kuharić u propovijedi na Uskrs 7. travnja 1996. pripovijeda o svećeniku radniku u Francuskoj koji je ušao u radnički svijet i stekao brojne prijatelje među samim komunistima. Jednome od njih umrla majka. Došao je izraziti sućut i taj svećenik. Sjeo je među ožalošćene i šutio. Prijatelj komunist udari šakom po stolu i reče svećeniku: "Govori!" "O čemu?", upita svećenik. "O uskrsnuću! Ti jedini imaš riječ pred smrću!"
Govoriti o Isusovu uskrsnuću nije lako. To nam potvrđuju i novozavjetni spisi. U Markovu evanđelju imamo o tome samo 8 redaka. Ni ostala evanđelja nisu puno rječitija. Isusovo uskrsnuće je eshatološko-transcedentni događaj, ne spada u naš kategorijalni svijet, nadilazi naše iskustvo, izmiče našoj spoznaji i našem izričaju.
Ne samo da je teško govoriti o Isusovu uskrsnuću nego još više teško je vjerovati u tu temeljnu istinu kršćanstva po kojoj se ono razlikuje od svih drugih religija i ideologija. Već je Pavao u svom propovijedanju naišao na sumnju i otpor. Kad je prema Djelima apostolskim u Ateni na Areopagu, u kolijevci grčke mudrosti, pred epikurejsko-stoičkim mudracima poč eo govoriti o uskrsnuću mrtvih, jedni mu se stadoše rugati, a drugi mu rekoše: "O tom ćemo te slušati drugi put" (Dj 17, 32). Kad je u povodu svoje obrane pred kraljem Agripom spomenuo da je Isus umro i uskrsnuo, rimski upravitelj Porcije Fest reče mu: "Mahnitaš, Pavle! Veliko ti znanje mozgom zavrnulo" (Dj 26,24).
Unatoč tome kršćanin mora govoriti o Isusovu uskrsnuću. Novozavjetni nam spisi ne dopuštaju da šutimo o Isusovu uskrsnuću jer ono je izvorište i trajni temelj kršćanske vjere, s njim kršćanstvo stoji i pada. Kršćanska vjera koja nije uskrsna, nije kršćanska. Iz njega se rodila novozavjetna kerigma i Crkva. Ono prožima sve novozavjetne spise i nema u Novom zavjetu nijednog članka vjere koji se ne bi apriori temeljio na Isusovu uskrsnuću. Ono po čemu se Isus kvalitativno razlikuje od svih drugih vjerskih utemeljitelja i velikana povijesti jest upravo njegovo uskrsnuće [1]. Pavao je toga svjestan i svojim Korinćanima koji sumnjaju u to piše: "Ako pak Krist nije uskrsnuo, uzalud je doista propovijedanje naše, uzalud i vjera vaša. Zatekli bismo se i kao lažni svjedoci Božji što posvjedočismo protiv Boga: da je uskrisio Krista kojega nije uskrisio... A ako Krist nije uskrsnuo,... još ste u grijesima. Onda i oni koji usnuše u Kristu, propadoše. Ako se samo u ovom životu u Krista ufamo, najbjedniji smo od svih ljudi. Ali sada: Krist uskrsnu od mrtvih, prvina usnulih!" (1Kor 15,14-20).
Pokušat ćemo u ovom izlaganju govorit o Isusovu uskrsnuću pod tri vidika: u prvom dijelu pod povijesno-apologetskim vidikom, u drugom dijelu o događaju uskrsnuć a i njegovim znakovima, u trećem o značenju Isusova uskrsnuća za Boga, za njega samoga, za čovjeka i njegov svijet.
I. POVIJESNO-APOLOGETSKO RAZMIŠLJANJE O ISUSOVU USKRSNUĆU
Zašto se stari Grci i Rimljani sablažnjavaju, odbijaju, ne prihvaćaju i ne žele prihvatiti Pavlovu poruku o Kristovu uskrsnuću? Jednostavno zato jer se ne uklapa u njihove kategorije, u njihovo dualističko poimanje čovjeka i njegove sudbine. Veliki grčki mislioci, poput Platona, vjerovali su u besmrtnost duše, ali pomisao na uskrsnuće tijela bila im je potpuno strana, nepoželjna i neprihvatljiva. Što čovjeka čini čovjekom, to je duša koja se nalazi u tijelu kao u zatvoru i čezne za slobodom i blaženstvom koje se postizava u carstvu ideja smrću tijela. Smrt je za velikana stare Grčke, Sokrata, sveč ani čas, dan oslobođenja kojem ide u susret blagdanskim raspoloženjem. Vijest o uskrsnuć u tijela znači povratak duše u stare okove materije, što grčki genij ne želi. Imajući to na umu možemo zaključiti da uskrsna vjera nije nikako mogla poniknuti na helenističkom tlu.
I modernom čovjeku teško je povjerovati u činjenicu da je raspeti Isus iz Nazareta uskrsnuo. To se tobože protivi znanosti i poznatim prirodnim zakonima. Goethe piše 9. prosinca 1782. svom prijatelju Lavateru: "Držiš evanđelje kakvo jest božanskom istinom.. Što više mislim da je to hula protiv velikoga Boga i njegove objave u prirodi". [2]
Goethe je progovorio gotovo u ime svog stoljeća, koje neki nazivaju njegovim vremenom "Goethezeit". Upravo 18. vjek, vijek prosvjetiteljstva, otvorio je u biti svu modernu problematiku oko Isusova uskrsnuća. Nizale su se teorije jedna za drugom da protumače činjenicu prazna groba i naglu promjenu u Isusovih učenika. Neki su izmislili teoriju krađe: Isusovi učenici su noću ukrali i sakrili Isusovo tijelo i pedeset dana nakon toga, kad stvar nitko više nije mogao provjeriti, počeli propovijedati da je uskrsnuo [3]. Nakon što se hipoteza krađe i prevare nije uspjela održati, racionalisti su pokušali na druge načine tumač iti uskrsnu vjeru prve Crkve primjerice hipotezom prividne smrti- Isus je samo prividno umro; hipotezom zamjene - Šimun Cirenac je umro namjesto Isusa, hipotezom evolucije iz židovsko-helenističkih religioznih ideja. Svi ti pokušaji tumačenja Isusova uskrsnuć a nisu ništa drugo nego oživljavanje židovske polemike iz evanđelja (Mt 27,64; 28,12ss) koje je u svoje vrijeme čak i David Friedrich Strauss proglasio čudnima, a u naše vrijeme ateist Milan Mahovec apsurdnima [4]. Danas je još uvijek utjecajna psihološko- evolucionistička hipoteza, kojoj je u biti začetnik njemački protestantski teolog i egzeget D.F. Strauss (1808-1874) i koja se u raznim varijacijama javlja u svih tzv. redukcionista koji uskrsnu vjeru ne tuma če pomoću ukazanja raspetog i uskrsnulog Isusa nego pomoću religijskih ideja i očekivanja ondašnjeg vremena, refleksije učenika i naknadnog Isusovog utjecaja na njihovu refleksiju. Već je Goethe ustvrdio u svom Faustu, a poslije njega mnogi drugi sve do naših dana, da se na uskrsno jutro ništa nije dogodilo na Isusu, nego samo na njegovim učenicima: "Oni slave uskrsnuće Gospodinovo jer su sami uskrsnuli." [5] Tragični događaji Velikog petka nisu mogli izbrisati sve one dojmove koje je Isus ostavio na svoje učenike. "On je bio odveć velik da bi mogao umrijeti" (Paul de Lagarde). Nakon tragične smrti na križu, nakon preživljenog šoka, učenici su počeli u miru u Galileji sve više razmišljati o njemu i njegovu djelu. Uslijed te refleksije i utjecaja koji je Isus na njih ostavio, budi se u njima postepeno prvotno oduševljenje i vjera iz koje su proizišle vizije subjektivne naravi bez objektivne stvarnosti. Iz tih vizija rodila se i svijest odgovornosti za Isusovu stvar da ne pane u zaborav. Tako se kod Isusa kao kod nikoga drugoga, primjećuje Ernst Bloch, poraz pretvorio u pobjedu, tragedija u trijumf, svršetak u početak, smrt u novi vječni život.
Ima li to psihološko-evolucionističko tumačenje uskrsne vjere prve Crkve kakvu podlogu u uskrsnim izvještajima ili je ona psihološka kombinacija onih koji ju zastupaju? "Morali bismo, veli Günther Bornkamm, izvrnuti sve uskrsne izvještaje kad bismo ih htjeli izreći Faustovim riječima: 'Oni slave uskrsnuće Gospodinovo jer su sami uskrsnuli'. Ne, oni nisu sami uskrsnuli. Što proživljavaju u strahu i tjeskobi i što tek polako u njima budi radost i zanos jest upravo ovo: Oni, učenici, obilježeni su na uskrsni dan smrću, a Raspeti i pokopani živi. Koji su ga nadživjeli, mrtvi su, a umrli je živ" [6].
Učenici nisu tvorci uskrsne vjere
Objektivni i subjektivni razlozi govore da Isusovi učenici nakon njegove tragične smrti na križu nisu bili nikako disponirani za vjeru u njegovo uskrsnuće. Apostoli su bili Židovi i kao takvi, ukoliko su uopće vjerovali u uskrsnuće, - jer u Isusovo vrijeme liberalno-konzervativna stranka saduceja ruga se takvoj vjeri (Mk 12,18-27) - onda samo u sveopće i na svršetku povijesti, a nikako u pojedinačno i prije sudnjeg dana (Dan 12,1-2; 2Mak 7,9.11.14.22-23.29). Osim toga Isus je završio sramotno na križu, a Zakon kaže: "Proklet je tko god visi na drvetu" (Gal 3,13). Da bi Bog uskrisio prokletog čovjeka i to prije svršetka svijeta protivi se svim religioznim osjeć ajima Židova ondašnjeg vremena. Kalvarija je, veli G. O'Collins, "bila povodom duboke teološke krize u Isusovih učenika i uzdrmala njihovu vjeru u Isusa, pa čak i u Boga u čije ime je On govorio i radio" [7]. Za učenike sramotna Isusova smrt nije bila nikakav dokaz za istinitost njegova poslanja i njegove životne prakse, nego naprotiv protudokaz, opovrgnuće njegovih pretenzija i uništenje njihovih nadanja i iščekivanja. I stoga se prema Moltmannu [8] i O'Collinsu [9] ne može govoriti o kontinuitetu vjere učenika prije i poslije uskrsnuća kako to čini U. Wilckensa [10], a nakon njega R.Pesch[11], E. Schillebeeckx [12] i na svoj način Milan Machovec13.
Isusovom smrću sve se je srušilo u njegovim učenicima. Njihovo unutarnje raspoloženje opisuje sv. Luka u zgodi dvojice učenika na putu u Emaus (Lk 24,13-35). Karl Rahner vidi u njima "dvojicu modernih egzistencijalista" [14] kojih je životno načelo egzistencijalistička deviza, "trijezno misliti i ničemu se više nadati" (Camusu) [15]. Učenici iz Emausa ne prave, prema H. Zahrntu, nikakvu „uskrsnu šetnju“, nego se udaljuju od Jeruzalema. Križaju posljednje godine svoga života. Ne mogu se doduše još pomiriti s onim što se je dogodilo, razračunavaju se s tim, ali su žalosni, razočarani i bez nade. Stvar s Isusom iz Nazareta pokazala se zabludom: „A mi smo se nadali da je on onaj koji će osloboditi Izraela'"(Lk 24,21) [16].
Ne samo ta dvojica, nego i svi učenici pokopali su sve svoje nade sa svojim učiteljem. Nijednom od njih ne pada na pamet da bi Isus mogao uskrsnuti. Što više smatraju da je sve propalo, ne snalaze se, puni su straha i beznađa. To je unutarnje raspoloženje Isusovih učenika nakon njegove smrti koje nepristrani povjesničar na temelju uskrsnih izvještaja može ustanoviti. To raspoloženje govori da učenici nisu mogli biti tvorci uskrsne vjere.
Kratko nakon toga raspoloženje je kod njih sasvim drukčije što opet svaki nepristrani povjesničar može ustanoviti. Isti učenici koji su se razočarani počeli razilaziti, ili su se uplašeni povukli iza zatvorenih vrata, skupljaju se u mjestu Isusova smaknuća, istupaju javno i neustrašivo svjedoče pred onima koji su ga ubili: "Začetnika života ubiste. Ali Bog ga uskrisi od mrtvih, čemu smo mi svjedoci" (Dj 3,15). Kako protumačiti tu naglu promjenu? Što se je dogodilo između ta dva oprečna iskustva? "Mora, - veli Martin Dibelius - da je nešto nastupilo što je u kratkom roku ne samo izazvalo potpuni preokret njihova raspoloženja, nego ih i osposobilo za novu aktivnost i osnivanje zajednice. To 'Nešto' je povijesna jezgra uskrsne vjere" [17].
II. DOGAĐAJ USKRSNUĆA I NJEGOVI ZNAKOVI
To nešto sami učenici nazivaju Isusovim uskrsnućem. Kako se je zbilo i što se je na samom Isusu između ta dva oprečna iskustva njegovih učenika dogodilo, ostaje ovijeno velom neprobojne tajne. Uskrsna liturgija veliča noć "koja je jedina zavrijedila znati vrijeme i čas kad je Krist od mrtvih ustao." Katekizam Katoličke crkve ističe: "Zaista, nitko nije bio svjedok očevidac samog događaja uskrsnuća, i nijedan ga evanđelist ne opisuje. Nitko nije mogao reći kako se ono fizički zbilo. Njegova najunutarnjija bit, prijelaz u drugi život još je manje zamjetljiva ćutilima" (KKC 647). Znači li to da Isusovo uskrsnuće nije povijesni događaj? Ako se pod povijesnim događajem shvaća ono što se može povijesno-znanstvenom metodom dokazati, s drugim događajima usporediti, u povijesni kontekst staviti, pojmovno izraziti i provjeriti, onda Isusovo uskrsnuće nije povijesni događaj.
Isusovo uskrsnuće, iako se dogodilo na razini nedostupnoj našoj spoznaji, ipak time nije rečeno da u cijelosti svoje zbilje, u značenju i djelovanju, stoji izvan naše povijesti. Ono se dogodilo u povijesnom prostoru, na povijesnoj osobi Isusa iz Nazareta i tiče se naše povijesti kao nijedna druga stvarnost, jer je utemeljuje, osmišljava, preobražava i jamči joj sretan ishod [18].
Sve što jedan nepristrani povjesničar može svojom povijesno-znanstvenom metodom ustanoviti jest Isusova smrt, zatim svjedočanstvo učenika da je uskrsnuo, da im se ukazao i napokon prazan grob. Uskrsna svjedočanstva učenika izražena su na dva načina: u obliku navještaja (uskrsne kerigme) i uskrsnih izvještaja.
Uskrsni navještaji
Uskrsni navještaji su stariji; provlače se kroz sve novozavjetne spise, napose kroz Pavlove poslanice i govore u Djelima apostolskim i to u obliku jednočlanih, dvočlanih i višečlanih vjeroispovijesti, ovisno o tome da li se odnose samo na uskrsnuće ili uključuju u sebi Isusovu smrt i svjedočanstvo učenika. Jednočlane vjeroispovijesti bilo da su u obliku iskaza "Bog ga je uskrisio od mrtvih" (Rim 10,9), “Ta koji je Gospodina uskrisio i nas će uskrisiti snagom njegovom” (1Kor 6,14) bilo u obliku participa "Onaj koji uskrisi Isusa od mrtvih" (Rim 4,24) “Ako li Duh onoga koji uskrisi Isusa od mrtvih prebiva u vama, Onaj koji uskrisi Krista od mrtvih, oživit će i smrtna tijela vaša po Duhu svome koji prebiva u vama” (Rim 8,11a.b; usp. 2Kor 4,14; Gal 1,1; Kol 2,12) potječu iz prvih godina nakon Isusove smrti i izriču vjeru u Isusovo uskrsnuće kao Božje djelo.
Dvočlane i višečlane vjeroispovijesti povezuju Isusovo uskrsnuće s njegovom smrću: “Doista, ako vjerujemo da je Isus umro i uskrsnuo, onda će Bog i one koji usnuše u Isusu, privesti zajedno s njime” (1Sol 4,14; usp. 1Kor 15,3s; 2Kor 5,15), s predanjem za naše grijehe: “Koji je predan za opačine naše i uskrišen radi našeg opravdanja” (Rim 4,25), s njegovom slavom kod Boga: „kad ga uskrisi od mrtvih i posjede sebi zdesna na nebesima iznad svakog Vrhovništva i Vlasti i Moći i Gospodstva i svakog imena imenovana ne samo na ovom svijetu nego i u budućemu. (Ef 1,20; 1Petr 1,21), s našim krštenjem i životom u Kristu: „Ili zar ne znate: koji smo god kršteni u Krista Isusa, u smrt smo njegovu kršteni. Krštenjem smo dakle zajedno s njime ukopani u smrt da kao što Krist slavom Očevom bî uskrišen od mrtvih, i mi tako hodimo u novosti života. Ako smo doista s njime srasli po sličnosti smrti njegovoj, očito ćemo srasti i po sličnosti njegovu uskrsnuću”. (Rim 6,3.8-11) [19].
Uskrsni izvještaji
Uskrsni izvještaji došli su do nas u dvostrukom obliku: 1. izvještaji o ukazanjima i 2. izvještaji o praznom grobu.
1. Isusova ukazanja
O Isusovim ukazanjima postoje brojna svjedočanstva iz predpavlovske i pavlovske predaje u obliku vjeroispovijesti: “Doista, predadoh vam ponajprije što i primih: Krist umrije za grijehe naše po Pismima; bi pokopan i uskrišen treći dan po Pismima; ukaza se Kefi, zatim dvanaestorici...” (1Kor 15,3 -5. 6-8), iz svih evanđelja pak u obliku izvještaja. Svi oni svjedoče da se raspeti Isus živ u Božjoj slavi ukazao nekim pojedincima i skupinama, ponajprije Šimunu (Lk 24,34) odnosno Kefi (1Kor 15,5) zatim dvanaestorici, mnoštvu braće, Jakovu, ženama, dvojici na putu u Emaus i na kraju Pavlu samome. Iz tih ukazanja nikla je njihova uskrsna vjera ne na temelju nekog njihovog unutarnjeg rvanja i oduljeg procesa dozrijevanja, kako su nakon Straussa uvijek iznova tvrdili brojni subjektivist. Uskrsna ukazanja nisu nikakve subjektivne vizije, mistična ushićenja ni neka posebna unutarnja rasvjetljenja Isusovih učenika, nego stvarni, iznenadni susreti s raspetim Kristom u kvalitativno novom načinu bivovanja. Sva aktivnost je u Kristu koji se ukazuje, odnosno u Bogu koji daje da se ukaže. Učenici kojima se ukazuje pasivni su; njima je dano da ga vide; oni su iznenađeni, reagiraju ispočetka sa strahom, neshvaćanjem, sumnjom i nevjerom tako da ih Uskrsnuli mora gotovo nadvladati da bi povjerovali. [20]
Učenici nisu vidjeli bilo što ili bilo kakvo nebesko biće, nego raspetog Isusa u Božjoj slavi. Iz analize uskrsnih ukazanja vidi se da ona u sebi sadrže dva vidika: odraz Božje slave na Isusovu liku i prepoznavanje Isusa po znakovima raspeća u toj slavi. Poistovjećivanje uskrsnulog Krista s raspetim Isusom nije se moglo dogoditi pomoć u samih ukazanja, nego tek pomoću njihove interpretacije. A ta interpretacija nije došla od učenika, nego od uskrsnulog Krista. On se sam morao njima u viđenjima iskazati bilo riječima bilo nekim gestama iz preduskrsnog života kao uskrsnuli raspeti Isus. Bez popratnih "audicija" i bez prepoznavajućih znakova iz prijašnjeg Isuova života uč enici ne bi mogli ustanoviti da se u ukazanjima radi o njihovu učitelju Isusu iz Nazareta. U nekim ukazanjima uz motiv prepoznavanja izražen je i motiv poslanja učenika u sav svijet da propovijedaju evanđelje svemu stvorenju ((Mt 28,16-20; Lk 24,36-49; Iv 20,14-16; Mk16,9-20). Biti Isusov učenik znači biti "svjedok njegova uskrsnuća" (Dj 1,22). Isusovo uskrsnuće nije nikakvo ponovno oživljavanje mrtvog Isusa i nikakav povratak u ovaj prostorno-vremenski život koji je podređen smrti, nego je to konačni proboj granice o koju su se razbijale sve ljudske nade, uništenje posljednjeg neprijatelja, smrti. Za Sokrata se veli da je nadvladao umiranje, a Isus je nadvladao smrt (Dietrich Bonhoeffer). "Znamo doista: Krist, uskrišen od mrtvih, više ne umire, smrt njime više ne gospoduje" (Rim 6,9) [21].
Isusovo uskrsnuće potvrđeno je otkrićem praznog groba.
2. Prazan grob i njegovo značenje
Svi evanđeoski izvještaji donose svjedočanstva o praznome grobu. Prazan grob sam po sebi nije još nikakav dokaz za Isusovo uskrsnuće, jer odsutnost Isusova tijela može se protumačiti na razne načine: krađom ili premještajem na neko drugo mjesto, kako se je i tumačilo, o čemu imamo tragova u evanđeoskim izvještajima (Mt 28,11-15; Iv 20,2,13,15). Većina teologa slaže se "da je izvještaj o praznom grobu i njegovom jutarnjem otkriću utemeljen. Mnogo
toga govori za njega a ništa odlučujućeg i određenog protiv njega" [22]. Zagovornici povijesnosti praznog groba donose slijedeće razloge:
1. Mjesto Isusova groba bilo je poznato i pohod žena na grob odgovara običaju ondašnjeg vremena u židovstvu.
2. Da su novozavjetni pisci imali pred sobom neke dogmatsko-apologetske ciljeve poslužili bi se svjedočanstvom muškaraca, a ne žena, jer one po zakonu nisu mogle nikada posvjedočiti istinu. "Stvaraoci legendi obično ne izmišljaju materijal koji izrijekom odmaže" [23]...
3. Propovijedanje uskrsnuća u Jeruzalemu bilo bi nemoguće da grob uistinu nije bio prazan.
4. Nigdje nema nikakvih tragova da bi bilo tko od Židova poricao činjenicu praznog groba, nego samo njegovo tumačenje u svezi s Isusovim uskrsnućem. Srž rasprave o kojoj svjedoči evanđelje nije bilo pitanje je li grob prazan, nego zašto je prazan (Mt 28,11-15).
5. Marija Magdalena, o kojoj svi evanđeoski izvještaji svjedoče da je prva otkrila prazan grob, bila je u Pracrkvi dobro poznata, i njezino svjedočanstvo moglo se je provjeriti, prema tome zaslužuje povjerenje. I stoga Jakob Kremer zaključuje da povjesničar ne može ozbiljnim razlozima osporavati činjenicu da je Marija Magdalena s još nekim drugim ženama išla nakon prve subote na Isusov grob i da nije našla njegovo tijelo. [24]
Prazan grob dobiva svoj smisao samo u svezi s Isusovim uskrsnućem na što ukazuje Kurt Schubert kad veli: "Ako Isusovo uskrsnuće u smislu novozavjetne poruke znači napuštanje prostorno-vremenske dimenzije ovostranosti i ulazak cjelovitog čovjeka u oblik bivovanja koje se može samo kao totaliter aliter označiti. Prazni grob može se - ako hoćemo – shvatiti kao trag u ovostranosti za događaj uskrsnuća" [25]. U praznom grobu J Kremer vidi "znak istovjetnosti Raspetoga i Uskrsnuloga, dodirnu točku između vjere i povijesti, znak uspostave
posljednjih vremena" [26], a Franz Mussner jednu vrst mosta iznad otvora koji postoji između Velikog petka i Uskrsa, tjelesnu istovjetnost između Raspetoga i Uskrsnuloga [27]. Pitanje tjelesnosti uskrsnuća je među teolozima veoma zamršeno. Ako ne želimo upasti u neku vrst kristološkog doketizma onda moramo, veli W. Kasper, priznati i tjelesnost Isusova uskrsnunća. Da to shvatimo potrebno je imati na umu što biblijski čovjek misli o tijelu. Tijelo nije grob duše kako su smatrali stari Grci (soma-sema), a niti je počelo zla kako su naučavali gnostici, nego cjelovit čovjek u svom odnosu prema Bogu i svijetu. Tijelo je u isto vrijeme dvozna čna stvarnost kojom se čovjek dijeli, bilo da se dariva ili odjeljuje. Uskrsnućem nestaje na tijelu onoga što nas odjeljuje i ostaje samo ono što nas povezuje. Uskrsnuti prema Ratzingeru znači biti komunikabilan", sama komunikabilnost. [28] Tjelesnost Isusova uskrsnuća ne želi ništa drugo reći nego da je Isus cijelom svojom osobom ušao u Božju slavu i u isto vrijeme na nov način kao "communio" ostao s nama do svršetka svijeta. Tjelesnim Isusovim uskrsnućem došao je konačno, veli W. Kasper, jedan dio našeg svijeta k Bogu koji je Bog konačno prihvatio [29].
III. ZNAČENJE ISUSOVA USKRSNUĆA
1.Teološka dimenzija Isusova uskrsnuća
Novozavjetni spisi govore o Isusovu uskrsnuću, kako smo vidjeli, kao o eshatološkom Božjem djelu, "djelu sile i snage njegove" u kojem se Bog objavio kao Gospodar života i smrti (Ef 1,19s; usp Kol 2,12; Rim 6,4; 8,11; 1Pt 3,18). Ako se događaj Isusova uskrsnuća može usporediti s bilo kojim drugim događajem u povijesti spasenja, onda samo sa stvaranjem ili s Eksodusom. Isusovo uskrsnuće je shvaćeno kao novo stvaranje i novi izlazak s tom razlikom što se ovdje ne radi o oslobođenju čovjeka od povijesnog tiranina, od Faraona, nego o oslobođenju od tiranina povijesti, tj. od grijeha, od smrti i od oca laži, kako Sv. pismo naziva sotonu. Uskrsnuće spada u novozavjetnu definiciju Boga. Pavao ga gotovo u svim svojim poslanicama definira kao onoga “koji oživljuje mrtve” (Rim 4,17), “koji od mrtvih uskrisi Isusa” (Rim 4, 24). „Ako li Duh Onoga koji uskrisi Isusa od mrtvih prebiva u vama, Onaj koji uskrisi Krista od mrtvih, oživit će i smrtna tijela vaša po Duhu svome koji prebiva u vama” (Rim 8,11). “Jer ako ustima ispovijedaš da je Isus Gospodin, i srcem vjeruješ da ga je Bog uskrisio od mrtvih, bit ćeš spašen” (Rim 10,9; vidi: 2Kor 4,14;Gal 1,1; Ef 1,20; Kol 2,12; 1Sol 1,10).To je odsad novo Božje ime koje nadilazi svako drugo u povijesti spasenja.
2. Kristološka dimenzija Isusova uskrsnuća
U Isusovu uskrsnuću Bog je djelovao kao pravedni Sudac. O tome govori sv. Petar u prvoj svojoj poslanici: “On (Isus) koji grijeha ne učini nit mu usta prijevaru izustiše; on koji na uvredu nije uvredom uzvraćao i mučen nije prijetio, prepuštajući to Sucu pravednom” (1Petr 2,22-23). Onoga koga su ljudi odbacili i na sramotnu smrt križa osudili Bog je uskrsnućem proglasio nevinim i pravednim (Dj 3,14s), uzvisio ga i darovao mu ime iznad svakog imena (Fil 2,9), postavio ga svojim Sinom (Rim 1,3s). Uskrsnuće je izvorište svih kristoloških naslova kasnije kristologije [30].
3. Soteriološko-eshatološka dimenzija Isusova uskrsnuća
Isusovo uskrsnuće nije samo Božja presuda u korist njegova Sina, nego u isto vrijeme i presuda u korist njegovih protivnika za koje je Sin išao u smrt. Tu misao R. Schwager osvjetljuje prispodobom o zlim vinogradarima (Mk12,1-12) u kojoj je Gospodar vinograda prikazan najprije beskrajno dobar šaljući nakon ubojstva slugu, svog vlastitog sina. Kad su vinogradari ubili i njegova ljubljenog Sina, dobrota se pretvorila u osvetu. Za razliku od gospodara u prispodobi Bog u uskrsnoj presudi djeluje drukčije. Čak ni ubojstvo njegova Sina nije ga izazvalo na osvetu, nego uskrisivši ga šalje ga učenicima koji su se u kritičnom trenutku svrstali u tabor protivnika Božjeg kraljevstva s porukom: "Mir vama" (Lk 24,36; Iv 20,19.26) Uskrsna presuda nije samo naknadna potvrda Isusove poruke nego u sebi sadrži sasvim novi element, ponovno oproštenje onima koji su odbili oproštenje i Sina ubili [31]. Tako se u Isusovu uskrsnuću objavila nova Božja pravednost koja se pokazala kao bezuvjetna milost koja opravdava i kao stvaralačka ljubav prema nepravednima i bezbožnima. O toj novoj Božjoj pravednosti J. Moltmann zanosno piše: "Poruka nove pravednosti, koju eshatološka vjera donosi u svijet, kazuje da krvnik u stvari neće konačno triumfirati nad svojom žrtvom, a i da žrtva neće na kraju slaviti slavlje nad svojim krvnikom. Triumfirat će Onaj koji je umro najprije za žrtvu, a onda i za krvnika i time objavio novu pravednost koja probija pakleni krug mržnje i osvete i stvara od izgubljenih žrtava i krvnika novo čovječanstvo s novom ljudskošću. Tek gdje pravednost postaje stvaralačka i stvara pravo obespravljenima i nepravednima, tek gdje stvaralačka ljubav mijenja mrsko i mržnje vrijedno, tek gdje se rađa novi čovjek koji nije ni potlačen niti tlači, može se govoriti o pravoj revoluciji pravednosti i o Božjoj pravednosti" [32].
Isusovo uskrsnuće ima univerzalno značenje. To nije, kako Moltmann reče, privatni Uskrs za njegov privatni Veliki petak, nego početak i izvor dokidanja univerzalnog Velikog petka, nada koja svijetli prema naprijed u Božju budućnost i baca svjetlo unatrag na polja mrtvih. Nada koja nas ne oslobađa od tog posljednjeg neprijatelja ne zaslužuje da se zove nada. Kršćanstvo pozna individualnu i kolektivnu nadu. Prema Pavlu čovjek i njegov svijet stoje u zajedničkom spletu sudbine i nema otkupljenja čovjeka bez otkupljenja svega stvorenoga. Individualna se nada odnosi na uskrsnuće tijela svakog pojedinog čovjeka, a kolektivna se nada nada oslobođenju svega stvorenja od ništetnih sila, smjera "na život i životne odnose za koje će Bog, a onda i ljudi, moći reći: 'Gle, sve je veoma dobro: jer sve je postalo novo.' Smrti više nema. Grijeh je oprošten, zlo nadvladano. Patnja se preobrazila u sreću a suze u klicanje" [33].
-----------------------------------------------------------
[1] Vidi M. MATIĆ, Isusovo usrkrsnuće - zdravi Božji svijet, OŽ 49 (1994) 2, str.131-150, ovdje133.; MARIJAN VUGDELIJA, Uskrs kod Marka i ostalih sinoptika, Služba Božja 32 (1992) 1, str. 3-28, ovdje 4. H. KESSLER, Sucht den Lebenden nicht bei den Toten. Die Auferstehung Jesu Christi, Düsseldorf 21987,19ss.
[2] Goethes Briefe, Bd. I, Hamburg 1962,403.
[3] Vidi HANS GRASS, Ostergeschehen und Osterberichte, Göttingen 41970, 13s.
[4] H. GRASS, nav. dj. 14, bilj.2; M.MACHOVEC, Jesus für Atheisten,Stuttgart 1972,212 sl.
[5] Cit. prema G.BORNKAMM, Jesus von Nazaret, Stuttgart 1971,169. Takvoj interpretaciji naginju medju ostalima: M. BUBER , Zwei Glaubenswisen, u: WW Bd. 1., München 1962,724-726; H.R.SCHLETTE, Epiphanie als Geschichte, München 1966,67-75; H.EBERT, Die Krise des Osterglaubens. Zur Diskussion über die Auferstehung Jesu, u: Hochland 60 (1967/68) 3o5-331. Razračunavanje s njima vidi u : F. MUSSNER, Die Auferstehung Jesu, München 1969,22-29; R.PESCH, Zur Entstehung des Glaubens an die Auferstehung Jesu. Ein Vorschlag zur Diskussion, u: ThQ 153(1973) 221-228
[6] G.BORNKAMM, nav.dj.169
[7] GERALD O’COLLINS, Uskrsnuće Isusa Krista: neka suvremena pitanja, Obnovljeni Život XLIX (1994),115-130, ovdje 120.
[8] J. MOLTMANN, Der Gekreuzigte Gott, München 1972,126.
[9] GERALD O’COLLINS, nav. dj.121.
[10] U. WILCKENS, Auferstehung, Stuttgart 1970,148.
[11] R. PESCH, nav. dj.,220.
[12] E. SCHILLEBEECKX, Jesus. Die Geschichte von einem Lebenden, Freiburg 31975,338.346.348.
[13] M. MACHOVEC, nav.dj.,209 sl.
[14] K.RAHNER, Begegnung mit dem Auferstandenen, u:SchTh VII,166-173.
[15] J. MOLTMANN, Theologie der Hoffnung. Untersuchungen zur Begründung und zu den Konsequenzen einer christlichen Eschatologie (= ThdH), München 61966, 19.
[16] H.ZAHRNT,Es begann mit Jesus von Nazaret,Stuttgart 1968,113 sl.; Jesus aus Nazareth. Ein Leben,, München/Zürich 1987,299ss.
[17] M. DIBELIUS, Jesus, Berlin 1966, 118
[18] Vidi o tome J. MOLTMANN, ThdH, 163 sl, usp. 30,78,147 sl; ISTI, Perspektiven der Theologie. Gesammelte Aufsätze, München 1968, 282; K.LEHMANN, Zur Frage hermeneutisch-theologischen Struktur der Osterererzählungen, u: E. DHANIS (Ed.), Resurrexit. Actes du Symposium international sur la r ésurrection de J ésus, Rome 1970, 297-315, ovdje 301 sl.; R.BRAJIČIĆ, Kristovo uskrsnuće - motiv i sadržaj vjere, OŽ XXXI (1976) 2,str. 150-164, ovdje 154.
[19] Vidi o tome opširnije G.THEISSEN/ANNETE MERZ, Der historische Jesus, Göttingen 1997,422; H. KESSLER, nav. dj. 110ss.
[20] W.KASPER, Isus Krist,.CUS, Split 1995,169.
[21] Vidi o tome W. THÜSING, Die neutestamentlichen Theologirn und Jesus Christus. Grundlegung einer Theologie des Neuen Testaments 1, Münster, 1996, 121, bilj. 16.
[22] H.VON CAMPENHAUSEN, Ablaufen der Osterereignisse, str. 42, cit. u: W. KASPER, Isus Krist,.153;.
[23] G. O’COLLINS, nav.dj.124; vidi M.VUGDELIJA, nav. dj.9; J. KREMER, Zur Diskussion über "das leere Grab", u Resurexit 137-168, ovdje 157.
[24] J. KREMER, nav. dj. 157.
[25] KURT SCHUBERT; 'Auferstehung Jesu' im Lichte der Religionsgeschichte des Judentums, u Resurexit, 207229, ovdje 217ss
[26] J. KREMER, nav. dj. 161.
[27] F.MUSSNER, Die Auferstehung Jesu München 1969,134.Vidi M. VUGDELIJA, nav. dj. 12, bilj.36. 28 J.KARDINAL RATZINGER, Eucharistie - Mitte der Kirche, München 1978,55.
[29] W.KASPER, nav. dj. 183.
[30] Vidi M. STUBHANN, Der Christus Jesus. Salzburg, 1981, 434.
[31] RAYMUND SCHWAGER, Jesus im Heilsdrama. Entwurf einer biblischen Erlösungslehre, Innsbruck 1990,174.
[32] J.MOLTMANN, Der gekreuzigte Gott. Das Kreuz Christi als Grund und Kritik christlicher Theologie, München 1972 165; ISTI, Das Experiment Hoffnung. Einführungen , München 1974, 79.
[33] J. MOLTMANN, Umkehr zur Zukunft , München 1970, 74; usp. 91.sl,104,124,127 sl; ThdH 178; PdTh 89,246; ISTI, Sprache der Befreiung. Predigten und Besinnungen (=SdB), München 1972; ovdje 137 sl.; ISTI, Die Zukunft Christi. Kommt Jesus wieder; (=KJw) Radius 1/3(11966) 6-13, ovdje 9.
Autor teksta: Marko Matić SJ.
Sretan i blagoslovljen Uskrs!
Defton!