Danas je bio sunčan dan, dug, žut i nakošen predveče
a ja ga
nimalo promatrah iz polutmine, smradne i tijesne.
Radim glup i slabo plaćen zadatak,
koji tumorno napinje i žeže mozak sve jače što se vrijeme lijepi.
Od toga, oči se nakon desetak radnospojenih dana prevuku
nekom bjeličastomaglenom mrenom, pa trepćem i ne vidim i mrštim se.
Danas sam ih svojski isprao, lijući vodu po tepihu od trske i
crvenoj krevetnoj prostirci, od pola pet do pet popodne,
ležeći.
Danas intenzivno proživljavam jedno proljetno popodne u rani listopad,
kad sam se sunčao uz vodu Rio Plate.
I pocrnjeno proljetno popodne nakon toga, u ružama i uz jezera s čamcima,
i noći, lijepe, tužne i užličene u uskom krevetu i na podu.
Danas me boli želudac od rada i sve sjevernije od njega od mišljenja.
Sad sam ovo ispisao,
ni sam ne znam zašto,
i vraćam se glupome zadatku.
***
Prije toga - dva slobodna terceta o
kraljevskom krvniku lirske duše:
Jednom davno,
omamljen Huysmansom i
zgađen modernom paradigmom,
svim srcem prigrlih sljedeću zamisao:
U mladosti ću sustavno, svjesno i po volji uništavati duh i tijelo.
Kad okrenem u starost, zaustavit ću se, i početi sanirati štetu.
***
U prvoj polovici nauma sam - evo - savršeno uspio.
U nekome momentu i zaboravih, pa čak i odbacih tu zamisao,
no
zamah i uljavost inercije odradiše svoje i
kliznulo je sve u slasnomučan pad i dublje,
dublje,
-------
Silina duhovnog i tjelesnog kvarenja kao jedan od mogućih puteva ka spoznaji eksperimentalno je potvrdila projekciju:
neizmjernu duhovnu i tjelesnu neugodu i
malo bogatstvo spoznaja o granicama i onkraju.
Jednom,
prije pet-osam godina,
u razdoblju u kojem se najintenzivnije zabavljah literarnim persiflažama,
ispisao sam početak jedne,
ovako:
Prisustvovao sam koncertu svog
novog najdražeg malog benda.
Zovu se
Jack-O & The Tennessee Tearjerkers,
i nastupali su u KSET-u.
***
Žalim, doduše, pomalo što propustih predgrupu: osobu imena
Harlan T. Bobo.
Na početku,
u stanju čistom, najnevinijem,
kraj ne postoji.
Ideja kraja ne postoji.
Tek - priče, metafore, eshatološke bajke,...
***
Kasnije,
u stanju mladom i entuzijastičnom, drsko lijepom
kraj je predmet šale, izrugivanja,
usiljenih stihova,
distanciranog teoretiziranja...
S njime se poigrava.
I povlači na vrijeme.
Kraj je nešto metafizičko nepoznato, strano,
što se događa drugome.
Ne nama.
Mi smo vječni.
***
Kasnije, u stanju načetom
misli kraja pristupa se
oprezno
zabrinuto
Raste svijest, Krivi korak dovest će brže do njega
***
Kasnije, u jednom stanju gorčine
dolaze natruhe očaja
javljaju se krize
javljaju se ružna trzanja
Možda se trudi povratiti snaga i samouvjerenost,
ljepota početka
ali nevješto, nesigurno ili neusredotočeno, sumnjičavo, grčevito
Ili se rezignirano pušta,
ili se lažnodrsko priziva...
Ili se klizi u zablude i fantazme
I lažne nade
Klizi se u nadrealnost i mučninu
***
Dolazi zatim trenutak izvjesnosti.
Jasna svijest da je blizu.
Rade se potezi potpuno suprotni, čisti i usredotočeni
završno se, snagom volje, pokušava izvrnuti izvjesnost,..
Um postaje čišći, energičniji, realniji
svodi račune
trudi se
Pokušava,
Ovaj put istinski.
***
***
***
Kako dočekuju kraj,
razlikuju se tri vrste duša
--------
Jedna - ona koja se u početku napila s izvora eshatoloških bajki
o novome što slijedi,
smirena je, sretno ili tužno, ili puna mrava iščekivanja,
ali vjeruje.
Vjeruje da je to prijelaz.
--------
Druga -
druga se slama.
Ovo ne može biti kraj
Ne želim
Ovo ne može biti kraj...
Druga ne vjeruje.
Nikad ne povjeruje.
-------
-------
Treća zna da je ono što je bilo -
bilo jedinstveno.
Ništa više ne zna,
I ne želi znati,
Zatvara um.
Možda gleda u nebo,
ili nešto drugo veće od sebe
i zatvara oči.
Kao dječak,
u neka tiha doba oko ponoći,
ustajao sam iz kreveta i
hodao stanom djeda i bake kod kojih bih vikendima željno noćio.
Bos,
u starmaloj pidžami na kopčanje,
stajao sam u polumraku dnevne sobe,
prošaranom žutim svjetlima odozdo, s ulice,
pamučnom, drhturavom, misterioznom,
dozlaboga senzualnom polumraku gradske ponoći,
prislanjao nos na hladno prozorsko staklo i gledao tramvaje kako cvile u križanje,
i rijetke aute i prolaznike,
i osjećao strasno bockanje u kičmi i trbuhu.
Bio je to jedan od tri razloga zašto sam vikendima i praznicima volio noćiti ondje.
U zagušljivom, natrpanom roditeljskom stanu na razvlačenje,
na periferiji, nešto dalje od križanja i tramvaja-cvilidreta,
nikad nije bilo te prokleto privlačne slobode
bivanja u noći.
U tim mračnim lelujanjima apsolutno je sve bilo izluđujuće dobro.
To da sam potpuni gospodar prostora, jedina budna duša u okolici, jedino ubrzano bilo u radijusu...
To da sam potpuno zaštićen tamom, da nitko ne vidi gdje sam, da sam - mekano klizeći iz jedne u drugu sjenu - malne neuhvatljiv.
...a u dnevnoj sobi umjetnika A. Zemaljskog, smještene su četiri njegove najpoznatije skulpture.
Svaka u svome kutu, na sve četiri sporedne strane svijeta, reprezentiraju one intimno umjetniku
četiri faze njegove probave.
Na sjeverozapadu, spominjući ga na "jedenje" i sreću koju pritom osjeća - kip Fortune S Ćupom Obilja:
u ćupu izmijesio je umjetnik svoja najmilija jela: čorbast grah, krvavice, paprike i knedle sa šljivama.
Hefest S Maljem, Nakovnjem I Mrvicama, u alkovenu na sjeveroistoku, simbolizira intimnoteološki žar; usijanje probave koja mu pali i hrani tijelo.
Kip na jugoistoku - Mars S Kopljem I Položenim Štitom Kako Čuči Uz Grm.
Govori umjetnik, "Jer, defeciranje je katkad borben posao, u kojem se ne zna tko je pobjednik a tko pobijeđeni."
Naposlijetku, na jugozapadu - tik uz noćnu sobu -
stoji Orfej Kojeg Nosi Vjetar Dok Svira.
"Pored noćne sobe, jer - na tugu svoje supruge - sviram noću ispod popluna", priznaje umjetnik.
"Moja probava, moja je unutarnja umjetnost."
Umjetnik A. Zemaljski
***
Blago Zemaljskom!
Sjeo sam u sumrak na bicikl
i otišao da ne mislim ništa.
Vozio sam uz malo bijelo svjetlo i dobasao do jednog igrališta gdje su neki likovi pod rasvjetom bacali lopte.
Prišao sam bliže i vidio da su to djevojke usred
uvježbavanja bejzbola.
Nema otužnijeg prizora od debelih stražnjica mladih hrvatskih "biznismena" u pretijesnim hlačama odijela koje se aritmično pupče na plesnom podiju hrvatske svadbe.
Od svih mladih ljudi, mladi "poslovni ljudi" najprije izgube oblik i
premetnu se dvije-tri godine po zapošljavanju u
nabubrene guzice napeto utegnute u fina sukna omirisana dizajnerskim parfemima.
Kada mladi hrvatski menadžer za ples skine sako i zavrne rukave, tad pogled pukne i na gnjecavu menadžersku mješinu ponad kožnog pojasa.
Lica im se gube zadnja - pokoja oštra vilica, šiljat nos, klempave uši - neproporcionalno uska glava na
razgnjecavljenom tijelu - otkrivaju nešto o žilavijim, nezaposlenijim danima.
Oni imaju novaca i nabijene radne rasporede.
Gdjekad, oni već imaju i dvogodišnje Franove ili Dore.
Supruge, za razliku od njih, često su vitke od žudnje za životom i tjelesnošću,
istesane pseudoistočnjačkom tjelovježbom trenutka.
Željnije strasti, one na svadbenom plesnom podiju odgovaraju na njihovu
oteščalu, znojnu aritmiju svojim
bijesnim ubadanjem štikle pred štiklu i senzualnim zabacivanjima regenerirane kose.
Oni - jer ne znaju plesati jer plesati nije muški - često izvode "šaljive" pokrete i plitko ironiziraju, zabavljajući pajdaše; znoje se, grle u, regbi, sportskom veselju.
One nikad ne plešu šaljivo.
One plesu pristupaju ozbiljno, s nježnom senzibilnošću ili energičnom, malo usiljenom strašću.
< | rujan, 2007 | > | ||||
P | U | S | Č | P | S | N |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
Pijesni bijesa Žavijera Osloboditelja Masa Predak Žavijera Osoboditelja, Hugo, odlazi u mirovnu misiju - linorez nepoznatog umjetnika, XIV.st.
* * *
Las Canciones Desaparecidas de Xavier Libertador
* * *
Unfathomable Hymns Of The Unforfeitable Xavier the Liberator
Popis dodatne literature:
Svijet u boci
Rutvica
Dmj
Žiola
Rahatli
Petar Pan Glazbeni Čovjek
Čovjek Vadičep
Blini
Zrinsko pismo
Prevoditelj Želibiti
Ribafiš
Sisa
Hibrid
Pusta zemlja
Kao Dylan
Hiperborealni vjetrovi
Nemetz
Marisi
Parlament
Atenski zrak
Vjetrasta
There'sAFunnyStory
Apartčik
Dida
EduardP.
Sobre todo, sean siempre capaces de sentir en lo mas hondo cualquier injusticia cometida contra cualquiera en cualquier parte del mundo.
Es la cualidad mas linda de un revolucionario.
Zapah Minulosti
1926
Life is not a succession of urgent 'nows'.
It's a listless trickle of 'why should I's'.
***
There is no pleasure in having nothing to do;
the fun is having lots to do and not doing it.
***
zavijer@gmail.com
***
online
Online Casino
- Ako si bogat, daj siromašnome. Ako si siromašan, daj bogatome.
- Ako imaš, daj. Ako primaš, uzmi.
- Tko dvogrbu devu imade, neka je zamijeni za devu jednogrbu jer deva dvogrba neće proći kroza igle ušicu.
- Tko dvogrbu devu imade i zamijeni je za devu jednogrbu, neka je zamijeni za grbu
- Tko želi, neka zaželi. Tko zaželi, neka duhne u svijeću. Tko duhne u svijeću, neka baci srebrenjak u bunar. Tko baci srebrenjak u bunar, neka zaželi.
- Tko hrani slona, neka prvo nahrani djecu svoju. Tko prvo djecu svoju nahrani, neka nahrani i slona.
- Tko nema, neka kaže. Tko ima, neka šuti. Tko nema, neka ima. Tko govori, neka šuti. Tko šuti, neka sluša. Tko sluša, neka šuša.
- Tko nikada dobro ne učini, neka ponekad učini dobro. Tko ponekad dobro učini, neka svaki dan učini dobro. Tko svaki dan učini dobro, neka svaki dan učini dobro.