srpanj, 2004 >
P U S Č P S N
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  


Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv

Opis bloga
Učenje pravila igre GO post by post. Pored pravila tu će biti i razne tehnike i druga znanja potrebna za što kvalitetnije igranje ove drevne, ali sve popularnije misaone igre.

Printajte postove ovoga bloga i imati ćete priručnik za igranje goa.
Postove u redu od prvoga na dalje u pdf-u možete preuzeti na ovom linku. Prenio u pdf Martin Dude.

Linkovi
Blog.hr
Forum.hr
Monitor.hr



Možete mi pisati e-mail mladen.smud@gmail.com

Broj pristupa ovom blogu od početka - 15.07.2004.
Free Web Counter

hit Counter

Preporučam linkove u svezi igre GO
Go- misaona igra

Hrvatska igo udruga HIGOU

Go-klub Velika Gorica


Popis naslova (postova) ovoga bloga - iz dubine prema gore:

1. O školi goa u ovom blogu - uvod
2. Sredstva za igru i o stavljanju kamenčića na ploču
3. Slobode kamenčića ili grupa
4. Smanjivanje i povečavanje broja sloboda
5. Zarobljavanje kamenova
6. Spašavanje kamenova i grupa kamenova
7. Zarobljavanje grupa
8. Hvatanje kamena na drugom redu
9. Natkriljena dvojka na drugom redu
10. Zarobljavanje obostranim gubitkom sloboda
11. Višestruko uzastopno međusobno zarobljavanje
12. Ponavljanje pozicije nije dozvoljeno – KO
13. Atari-go
14. Analiza partije atari-goa
15. Odustajanje od poteza
16. Dvostruki napad - istovremeno
17. Stepenice
18. Kamen na putu stepenica
19. Povratni udarac
20. Trojka u bunaru
21. Postoje li neuništive grupe kamenova?
22. Sprečavanje pravljenja 'dva oka'
23. Lažne oči
24. Granica potrebe igranja
25. Život na drugom redu
26. Životna točka
27. Seki
28. Slobode u seki-obliku
29. Seki razdvajanjem
30. Sigurnost skupine kamenova - nadzor prostora
31. Kamenčići i prostor na ploči
32. Značaj prostora u atari-gou
33. Kod nas uobičajena igra – japanska pravila
34. Sučeljavanje kutija i ploče kamenovima – kineska pravila
35. Redoslijed gradnje prostora na ploči
36. Od mogućnosti do ostvarenja
37. Konture prostora - u početku samo naznačujemo interese
38. Napad i obrana prostora
39. Partija počinje širokim naznakama interesa
40. Problem velikih prostora
41. Sigurnost zidova prostora
42. Pokušaj prodora i poeni uz rub
43. Zaustavljanje prodora po prvom redu
44. Neutralizacija po prvom redu dvostranom vezom
45. Oprez! Dvojka u zidu blizu ruba ima slabosti
46. Poeni i inicijativa kao važne vrijednosti igre
47. Majmunski skok u niski prostor protivnika
48. Majmunski skok u visoki i široki prostor protivnika
49. Obrana prostora na drugom redu
50. Vrijednosti igre kroz 'sente', 'gote' i 'tenuki'
51. Uobičajeni prvi potezi u kutu
52. O ploči i početne postave
53. Otvaranje kutova – san-san (prvi dio)
54. Otvaranje kutova – san-san (drugi dio)
55. Ne mora to biti baš tako
56. Hoshi (joseki) život u kutu pod zvijezdom
57. Hoshi (joseki) - upad u kut – prekid razvoja po stranici
58. Hoshi (joseki) život u kutu pod zvijezdom – čvrst kut - tjeranje na udaljeniji kamen
59. Hoshi (joseki) život u kutu pod zvijezdom – čvrst kut – tjeranje na bliži kamen
60. Hoshi (joseki) - prilazi 'zvijezdi' – 'konjičev skok' - uvod
61. Hoshi (joseki) – 'tsuke-nobi' (1)
62. Hoshi (joseki) – 'tsuke-nobi' (2) – upad u kut
63. Hoshi (joseki) – 'tsuke-nobi' (3) – dvostrani prilaz
64. Hoshi (joseki) – 'tsuke-nobi' (4) – čuvanje kuta
65. Hoshi (joseki) – 'tsuke-nobi' (5) – dvostano uklještenje
66. Hoshi (joseki) – prilaz kutu po drugom redu
67. Hoshi (joseki) – tsuke pod hoshi
68. Hoshi (joseki) – dvomjesno uklještenje

Skola GO-a
30.07.2004., petak
Seki razdvajanjem (29.)

I ovo je seki Pogledajte seki u prikazu 1. naše slike. Na prvi pogled dvojka na H1 i H2 je u trećem oku crnih kamenova. Ustvari baš i nije tako.
Može li crni zarobiti dva bijela kamena? Reklo bi se 'Frišku figu' ili 'Little tomorrow'. Bijela dvojka ima dvije slobode i to G1 i J1. Oduzme li crni jednu od njih, npr. G1, sam će i sebe dovesti na zadnju slobodu i bijeli bi ga zarobio slijedećim potezom na E2. Pala bi lijeva skupina crnih. Odigra li na drugu slobodu J1, bijeli mu zarobljava desnu skupinu igrom na L1. Crni bijelom ne može ništa, a što može bijeli? Isto ništa, jer igrom na jednu od spomenutih sloboda, dovodi sebe na zadnju slobodu. Čisti seki!!!
Pravilo sekija kaže da u sekiju nema poena. To znači da ona dva crna oka nisu dva oka, a niti poeni.
Spustimo se malo niže na prikaz 2. Tu je opet nešto razdvojeno i liči na ono u gornjem prikazu, ali ima bitna razlika. Oko desne crne grupe je nešto veće. Ima dvije slobode. Bijelom je tu frka, jer crni sada može odigrati na J1, zbog jedne slobode više u oku. Sada bi bijela dvojka pala i ode seki.
Ako je bijeli na potezu, može li spasiti seki? Da se stvar spasi, treba smanjiti oko desne crne skupine. Kako? Odigrati će kamen na 'a' ili 'b'. Nakon toga crni bi pao, ako igra na J1, jer mu ostaje samo jedna sloboda u oku. Tako je to opet seki. Nakon odigranoga bijeloga kamena u oko, pozicija ostaje do kraja partije. Kod popunjavanja neutralaca, dok još igra traje, crni treba zarobiti, igrom, bijeli kamen, stavljanjem na preostalu slobodu oka. Tako će ostati samo oko s jednom slobodom, ali crni ima jednog zarobljenika, što je poen više za njega.
Slobode u oku, grupa koje su u sekiju, osim jedne (ta ostaje poslijednja za seki), računaju se kao vanjske toj grupi.

Zasada će biti dovoljno o sekiju.

Ako ne prije, evo me opet na blogu s novim postovima 'škole goa', u ponedjeljak.

Do bloganja bloger Mladen

- 13:53 - Komentari (0) - Isprintaj - #
Slobode u seki-obliku (28.)

Odnos vanjskih i zajedničkih sloboda u seki-ju U prošlom postu smo vidjeli seki oblike u kojima je predstavljen minimalan broj sloboda i to samo međusobne. Na taj način nam je oblik najlakše razumjeti. U praksi su tu i razne druge dodatne slobode. O njima ćemo u ovom postu.
Pogledajte sliku. Međusobne zajedničke slobode su prikazane velikim slovima od 'A' do 'E'. Ukupno ih je pet. Bijeli osim tih zajedničkih sloboda ima i samo svoje, koje nazivamo vanjskima. One su u slici prikazane malim slovima od 'a' do 'd' i ima ih četiri. Vanjskih bijelih je jedna manje od zajedničkih. U praksi bi i crni mogao imati vanjske slobode, ali zbog jednostavnijeg razumjevanja djelovanja vanjskih sloboda, nismo ih stavili u naš primjer.
Promatrati ćemo slučaj da je na potezu crni, a potom i bijeli.
Stavite se u položaj crnoga. Što treba raditi? Ako igra na međusobne slobode oduzimati će ih protivniku, ali i sebi. Igrajući na vanjske slobode bijeloga oduzimati će slobode samo protivniku. Pa što je onda crnome bolje? Naravno oduzimati će ih samo protivniku. Što da gubi i svoje! Treba li crni oduzimati vanjske slobode bijelome? Krenite redom crni 'a', bijeli 'A', crni 'b', bijeli 'B'..... Kada dođemo do crni 'd', treba stati. Slijed ne mora biti baš abecedom. Bijeli nesmije ni na 'D', a ni na 'E', jer bi tada i sebe doveo na posljednju slobodu i crni bi ga zarobio. Znači da nakon crnoga 'a' nastaje vidljivi seki i tu se više ne igra. Da bi nam bila jasnija nužnost odigravanja navedenoga slijeda, pogledajte što bi se desilo da bijeli krene prvi u slici posta.
Šta će raditi bijeli, ako je prvi na potezu? Svoje vanjske sigurno neće popunjavati, jer bi tada igral nepotrebno. Jedino može igrati na zajedničke. Krenimo: prvo bijeli na 'A', pa crni na 'a', bijeli na 'B'........ Nakon crnoga na 'c', dolazi na red bijeli 'D'. Ostala je po jedna vanjska i zajednička sloboda. Crni je na poslijednjoj slobodi, a bijeli ima još i jednu vanjsku. To znači da ako bijeli igra prvi, u slici posta, crni pada, a ako igra crni prvi, to je seki. Treba samo pravilno popunjavati slobode. Prvo protivničke vanjske, ako ih ima.
Ako je, dakle, crni na potezu treba odigrati na jednu od vanjskih sloboda bijeloga i to je tada seki. Bijeli ne mora nastaviti, jer slijed se tada završava sekijem. Isplati mu se to ostaviti, a prikazani ravoj oduzimanja zajedničkih sloboda može mu služiti za moguće ko-prijetnje. Ako, bijeli oduzme koju zajedničku, crni treba odgovoriti oduzimanjem bijele vanjske.
Za slučaj prvoga igranja bijeloga na zajedničku slobodu, crni pada. Crnome se ne isplati igrati, jer vrijedi igranje na vanjske slobode bijeloga ostaviti za moguće ko-prijetnje. Bijeli će do kraja partije morati odigrati na sve zajedničke slobode, da pokupi crne kamenove, ali to ne treba raditi tijekom partije, osim ako mu crni oduzme koju vanjsku slobodu.
Bitno je da razlika vanjskih i zajedničkih sloboda ne padne ispod dvije u korist zajedničkih. Kada se to naruši, pada grupa koja ima manje vanjskih sloboda.
Što mislite kako bi se postupalo da obje grupe u sekiju imaju vanjske slobode. Idemo logički slijedom. Prvo se igra na vanjske slobode protivnika. To matematički znači, oduzimati međusobno vanjske slobode. Oduzimanje se vrši, praktički, igranjem na vanjske slobode. Kada se popune sve vanjske jednom od igrača, imamo slučaj poput ovoga, koji gledamo u ovom postu, gdje samo jedan ima vanjske slobode. Tada odbijete od zajedničkih vanjske i uzmete u obzir tko je na potezu. Sve to možete staviti u jednu zajedničku formulu i to je to. Igrači s razvijenim aktivnom slikovnom memorijom mogu sve to simulirati u mislima i vidjeti rezultat. Njima formula nije potrebna.
Zanimljivo, zar ne!?

Još ćemo malo o situacijama u sekiju,a onda odosmo i na igru na prostor, a i ovaj puta Vas lijepo pozdravlja bloger Mladen

- 11:09 - Komentari (0) - Isprintaj - #
Seki (27.)

'Ne diraj me' - oblik A sada mala digresija. Pišem o životu grupa i cijelo vrijeme se spominju oči kao uvjet za život, jer tada protivnik ne može zarobiti grupu zbog prethodnog samozarobljavanja.
Znači došli smo do oblika gdje protivnik nešto ne može.
Sada ćemo vidjeti slučaj gdje može, ali neće. A zašto?
Pogledajte sliku. Lijevo imate bijelu grupu od četiri kamena na poslijednjoj desnoj T-vertikali. Ona se nalazi u okruženju crne grupa od sedam kamenova. Međusobno imau dvije zajedničke slobode na S1 i S2. Ta crna grupa je natkriljena još jednom bijelom, koja je s njom u tijesnom dodiru, tj. nemaju zajedničkih sloboda. Kakav je status okruženih, a suprostavljenih skupina?
Pokuša li jedan od protivnika popuniti jednu od dvije međusobne slobode, sam će i sebe svesti na posljednu, a na potezu će mu biti protivnik. Tada ga on može zarobiti stavljanjem na tu poslijednju slobodu. Znači, tko tu igra gubi grupu. Tako obojica gledaju i miruju. Igra se negdje drugdje, a ovaj međusobni oblik dočeka kraj partije i tu nitko nema niti jedan poen za obračun. Ovaj oblik zove se seki. Ovdje će, možda, igrati onaj igrač, koji treba ko-prijetnju za dobivanje koa vrijednijeg od grupe koja se na taj način ovdje gubi.
Ajmo sada malo desno na istoj slici. U dodiru su dvije protivničke grupe, od kojih svaka ima po jedno oko. To je isto seki, ali za razliku od primjera lijevo, a zbog slobode u oku, seki može opstati i uz zamo jednu dodirnu slobodu. Ja ovo pišem, ali vi to i sami možete lako vidjeti.
Još ćemo se malo zadržati na seki-oblicima da vidimo što je tu još značajno, a za ovaj post toliko, već

blogerski pozdrav bloger Mladen

- 07:31 - Komentari (0) - Isprintaj - #
29.07.2004., četvrtak
Životna točka (26.)

x - je životna točka Vidjeli smo razna zarobljavanja i obrane grupa kamenova. Naučili smo što je život grupe tj. njena neuništivost. Vidjeli smo da negdje treba igrati, a negdje ne u smislu rušenja ili branjenja grupa kamenova.
Sada ćemo naglasak staviti na potrebu igranja i njen značaj.
Pogledajte sliku uz post. Ova je nešto bogata linijama i možda pomalo i zbunjuje, ali zato idemo korak po korak.
U prikazu 1. dolje lijevo imamo slučaj, s kojim smo se već sreli, a predstavlja oblik na drugom redu, koji ima tri unutarnje slobode. Tko god je na potezu treba igrati, ako je namjera zarobiti ili sačuvati crne kamenove. Potrebno je podjeliti prostor na dva dijela i tako uraditi 'dva oka'. To će crni uraditi igrom na 'x'. Ako je na potezu bijeli igrati će na isto mjesto i spriječiti pravljenje očiju. Tada je takova grupa neopstojna. To mjesto na koje se igra zove se 'životna točka'. Nakon odigravanja jednoga od igrača na to mjesto, dalje se ne treba igrati, jer to je definirano. Bijeli čak nigdje u ovom primjeru niti ne može igrati, jer bi to bila samozarobljavanja.
Evo nas na malo složenijem primjeru, jer prostor nije u jednoj liniji. Prikazom 2., gore lijevo, vidimo jedan slučaj u gornjem desnom kutu ploče. Životna točka je na S18 i označena je također s 'x'. Crni igrom na nju pravi oči, a bijeli bi oborio sve crne kamenove u tom prikazu tim potezom.
Prikaz 3., desno u slici, predstvalja moguću situaciju negdje u sredini ploče. Cijela bijela postava je ugrožena. Točka H10 je životna. Odigra li crni na to mjesto, oči se više ne mogu praviti. Imamo dovoljno znanja da sve to i sami proradimo. U ovom primjeru moguća su nekoliko puta ponavljana uzimanja kamenova u istom prostoru, ali oči se ne mogu napraviti. Odigra li bijeli na to mjesto živ je.
Do sada iznijetim znanjem već bi mogli početi igrati i go, ali vam nedostaje još samo malo u njenom razumjevanju. Što je to igra na prostor?
Zablogirati ćemo i o tome, ali prije toga da uzmemo malo zraka. Još koji post u slijedu životnih oblika i potrebe igranja, kao i nepotrebe i evo nas na vratima razumjevanja igre na prostor. Tako ćemo moći raditi na nivou većega znanja o toj igri. Neće to biti više priča kako se radi koji korak, već ćemo ih samo spomenuti, jer ih poznajemo. Ako ne, uvijek se može otići koji post niže i vidjeti o ćemu se radi.

Haj škvadro do bloganja bloger Mladen

- 12:47 - Komentari (0) - Isprintaj - #
Život na drugom redu (25.)

6, 7 i 8 na 2. redu Zna se dogoditi u nekim razvojima, da jedan od igrača, pod pritiskom protivnika, naniže kamenove na drugom redu. Za takav slučaj dobro je znati, koliko kamenova je potrebno i uz čiji potez na redu, da bi ta skupina bila opstojna (živa).
Već smo gledali događanja s nekoliko kamenčića na tom redu, a sada ćemo se zabaviti s gornjom granicom, tj. koliko je minimalno potrebno da bi se živjelo.
Pogledajte prikaz 1. u slici posta. Crni ima šest kamenčića na drugom redu. Slučaj koji se promatra su kamenčići čiji je razvoj po stranici zapriječen kamenovima protivnika, a to su u ovom prikazu F2 i N2. Na potezu neka bude crni i on kreće s jedne od strana pokušati uraditi dva oka., recimo 1. M1. Bijeli na to s 2. G1 skraćuje prostor na stranici, a crni pokušava sačuvati prostor za oči igrom 3. H1. Pogledajte prostor koji se nudi za pravljenje očiju. To su tri slobode na prvom redu (J1, K1 i L1). Je li to dovoljno, ako je bijeli na potezu? Ne, jer sada bijeli igra na 4. K1 i: 'Čao oči.'. Na lijevo nema bježanja, jer eventualno uzimanje na 'A' (F1) ništa ne znači. Bijeli može nastaviti s E2 i nema izlaza. Na desno, ako crni pokuša izaći igrom na 'C', bijeli će spriječiti igrom na 'D' (P2). Sa šest kamenova na drugom redu, bez mogućnosti daljnjeg širenja, se ne živi, ma tko god da je na potezu. Zbog toga tu se ne nastavlja s igrom, ali crni ima nekoliko ko-prijetnji. Znači da se ne igra niti prvi potez iz prikaza, jer tako ostaje više ko-prijetnji.
U prikazu 2. su sedam kamenova bez mogućnosti širenja na drugom redu. Opet ćemo gledati razvoj uz crnoga na potezu. Crni opet kreće s pokušajem stvaranja prostora za život s 1. N1. Bijeli opet treba pokušati smanjiti prostor za pravljenje očiju i igra 2. G1, na što se crni brani s 3. H1. Za razliku prema prvom slučaju sada imamo jedno sjecište više, a na potezu je bijeli. Odigra li na 'A' bijeli, crni pravi dva oka igrom na 'B', a vrijedi i obrnuto. Sa sedam omeđenih kamenova na drugom redu se živi, ako je ugroženi igrač na potezu. Prvi potez crnoga se treba odigrati, jer inače bijeli ruši grupu, a daljnji razvoj neće igrati bijeli, jer tako čuva ko-prijetnje.
Na kraju pogledajte prikaz 3. u kojem je osam crnih ograđenih kamenova na drugom redu. Sada ćemo vidjeti razvoj za slučaj da je napadač (bijeli) na potezu. Bijeli kreće smanjenjem prostora za oči igrom 1. G1, a crni ga zaustavlja s 2. H1. Sada bijeli ide isto i sa druge strane s 3. O1, a crni ito zaustavlja s 4. N1. Ostaje prostor od četiri slobode u redu, što je dovoljno za dva oka bez obzira tko je na potezu i tu se dalje ne igra. Sve je na nivou znanja, a nama je jasno da se ništa niti ne igra već i u početnoj postavi ovog prikaza. Bijeli će prijetnje uništenja crne grupe koristiti kao ko-prijetnje. Sa osam kamenova na drugom redu se živi i bez potrebe igranja.
Za planiranje života na drugom redu treba znati brojati do osam. Prednost imaju oni koji su već razvili aktivnu slikovnu memoriju. Oni ne trebaju brojati, jer jednostavno vide ishode. Igrajući go, razvijati će se to i u onih drugih.
Post po post, blogiramo dalje. Doblogiravamo na pučinu goa. Na morskoj pučini oko vas su valovi, a ovdje su to kamenčići crni i bijeli, koji se u živom mozaiku poigravaju oko vas. I kao da se lagano briše granica između misli i stvarnosti. Stvaramo spone između njih, te misao postaje stvarnost kao njena preteća. Taj dar koristimo za promjenu sebe u stvaranju slijedova razumjevanjem prirodne ravnoteže odnosa suprotnosti.
Haj škvadro na blogovima bloger Mladen

- 08:20 - Komentari (0) - Isprintaj - #
28.07.2004., srijeda
Granica potrebe igranja (24.)

Ne igraj, ako nije potrebno. U poslijednja dva posta promatramo opstojnost grupa. Vidjeli smo, da je za život grupe potrebno dva oka, kao i to da nisu oči sve što na njih liči. Postoje i lažne, kod kojih igrač okružene grupe dolazi u jednom momentu mogućeg razvoja, na zadnju slobodu jednog dijela svojih kamenova. U takovom slučaju je upravo lažno oko ta poslijednja sloboda.
Pogledajte u slici posta prikaz 1. (doljnji). Okružena grupa crnih kamenova ovaj puta je nešto veća. Natkriljuje četiri slobode na prvome redu. Kamenovi su u čvrstoj vezi, pa nisu moguća lažna oka. Sjecišta na kojima je moguće djeliti prostor od četiri sjecišta na stranici su označena s ‘A’ i ‘B’. To znači da postoje dva mjesta za pravljenje dva oka. U takovom slučaju ih nije potrebno praviti, jer ih protivnik ne može spriječiti. Ako bijeli odigra na ‘A’, crni će na ‘B’ i dva oka su opet tu. Odluči li se bijeli igrati prvo na ‘B’, crni će na ‘A’ i opet isto.
Dva oka u ovakovom slučaju nisu jednaka, ali su oči. Jedno ima samo jedno sjecište, a drugo dva, pa čak u onom večem čući jedan protivnički kamen. Taj je kamen potpuno impotentan, ali vrijedi jedan poen.
Vjerojatno ste već uočili, da bijeli ipak ima neku moguću korist u ovoj postavi. To je ko-prijetnja za slučaj ugrožavanja očiju. Izmjena poteza, o kojoj smo govorili gore, je taj slučaj. Crni tako radi dva oka, čime pokriva jedno sjecište prostora i gubi prostorni poen, ali u zarobljeništvu ostaje onaj impotetni kamen, koji vrijedi jedan poen kao zarobljenik. Tako je svaki od igrača izgubio po jedan poen i razlika u poenaima u partiji se time ne mijenja i pored izvedene ko-prijetnje.
Kakova je situacija u prikazu 2? Crna okružena grupa je još više rastegnuta i natkriljuje čak pet sjecišta i čvrsto je vezanih kamena. Čak tri su mjesta na koja se može podjeliti prostor na dva oka. Sigurnost je 100%. Oči tu također ne treba raditi, a bijeli nema čak niti mogućnost ko-prijetnje.
A sada nešto kao pravilo. Ako ti protivnik ne može igrom spriječiti pravljenje očiju, nemoj ih niti raditi, jer tako gubiš poene prostora, a što je još i vrijednije i potez. Umjesto toga može se igrati negdje drugdje uz osvajanje većeg broja poena.
Zablogali smo već dosta daleko u materiju goa. Velike su mogućnosti bloganja na ovu temu i dalje.
Blogerski pozdrav bloger Mladen

- 13:18 - Komentari (0) - Isprintaj - #
Lažne oči (23.)

Čuvajte se lažnih očiju Znamo kako se osiguravaju grupe kamenova. Za život su potrebna 'dva oka'. Međutim, oprez! Postoje oblici koji liče na oči, a to nisu. Njih nazivamo lažne oči.
Pogledajte dva primjera na slici uz post.
Sjecište 'B' je oko, ali 'A' na F1 nije. Kada se popune vanjske slobode na lijevoj strani, dvojka na D1 i E1 biti će napadnuta, jer joj je ostala još samo sloboda na F1. Ta dva kamena nisu vezana na ostatak crnih kamenova. Stoga 'A', u ovom prikazu nije oko. Kada bi popunili tu slobodu, da spasimo, prividno, napadnute kamenove lijevo, ostaje samo jedno oko i to je ujedno i zadnja sloboda cijele crne skupine, na H1. Tu bi na kraju igrao bijeli i uklonio sve crne kamenove ovoga prikaza, ali to nije potrebno izigravati.
Crna grupa na prikazu 1. nije živa i ovdje se više ne igra, a crni kamenovi se na kraju partije pokupe i stave među zarobljenike bijelome.
Na prikazu 2. crna grupa pada. 'A' je lažno oko. Nakon popunjavanja vanjskih sloboda bi crna trojka bila na zadnjoj slobodi na O6. Ovo je završni oblik i tu se, u smislu zarobljavanja, više ništa ne igra, a crni se na kraju partije uklone s ploče i stave među zarobljenike bijeloga.
Oblika je nebrojeno, ali važno je razumjeti što je lažno oko.
Blogamo dalje Mladen

Jedno veliko HVALA selektorima za uvrštenje među 'almost cool blogovi'.

- 09:04 - Komentari (0) - Isprintaj - #
Sprečavanje pravljenja 'dva oka' (22.)

Ne dati pravljenje 'dva oka' U prošlom smo postu vidjeli dva jednostavna oblika opstojnih grupa kamenova. Za to je bilo potrebno uraditi dvije odvojene skupine malog prostora, koje smo nazvali 'dva oka'.
Sada ćemo pogledati kako se to sprečava. Ako je situacija, kao u prikazu 1. slike ovoga posta, uz tri slobode na prvom redu, crni će igrati na G1. Na taj način sada bijeli ne može razdjeliti unutarnji prostor na dva dijela, pa se ne mogu više uraditi 'dva oka'. Bijeli se ovdje smatra neživim i to se tako ostavlja do kraja partije. Na kraju se pokupe svi ovi bijeli kamenovi i stave se među zarobljenike crnome.
Ako se bijeli pobuni i kaže: 'Pa ne možeš me pokupiti bez oduzimanja sloboda.', može se izvesti slijedeći dokaz. Prvo se postavi pitanje njemu: 'Možeš li ti što tu igrati?'. Odgovoriti će da ne može, jer ako stavi na 'A', crni će ga zarobiti igrom na 'B' i obrnuto. Za dokaz će crni krenuti prvi i odigrati kao u prikazu 2., na jednu od preostalih sloboda. Sada je prijetnja igrati i na drugu slobodu i zarobiti bijele kamenove, pa bijeli igra na tu preostalu slobodu i zarobljava dva crna kamena. Daljnji razvoj je na prikazu 3. Sada crni igra ponovo na jednu od preostale dvije slobode, a bijeli mora i taj kamen zarobiti, jer bi njega inače crni zarobio. Ostala je sada samo jedna sloboda. Na nju igra crni i zarobljava sve bijele kamenove i situacija je kao u prikazu 4.
Zamislite da pri završetku partije protivnik uskoći u Vaš veliki prostor. Takav kamen ništa ne predstavlja, do zalutaloga u protivničkom prostoru. Na kraju se takav kamen vadi i stavlja u zarobljenike igrača, čiji je taj prostor. Bilo bi besmisleno zarobljavati ga okruživanjem, jer bi za svaki takav umetnuti kamen, u tuđi prostor, trebalo odigrati četiri kamena branitelja prostora. Na taj bi način branitelj morao pokriti četiri sjecišta prostora. No to je jasnije u kineskom pristupu, jer se broje i odigrani kamenovi. Oba bi igrača tada morali negdje stavljati kamenove. Kako u takovoj fazi igre više nema poena za osvajati, morali bi igrati u svoj ili tuđi prostor. Na taj način bi izgubili više kamenova zarobljavanjem ili si pokriti svoj prostor, ali uz jednak broj poena. Rezultat bi konačno bio kao da i nisu igrali, već samo povadili nežive kamenove. Na taj način je opravdano prekinuti obranu grupe, čim ona ostane bez očiju. Ako ovo nije baš jasno, a nastavite s igrom, sjesti će vremenom. Prihvatite to kao gotovu stvar. Grupe bez uvjeta za život se više ne zarobljavaju tijekom igre već se na kraju vade s ploče i stavljaju u zarobljenike igraču protivničke boje.
U situaciji kada postoji mogućnost pravljenja očiju treba igrati. Treba ili raditi oči ili spiječiti mogućnost da se rade. To je ovisno o tome, tko je na potezu.
Ovo je zanimljivo područje i time se bavi go-problematika. U blogu 'Go – misaona igra' svaki petak postavlja se po jedan go-problem.
Nadam se da Vam je ovo zanimljivo. Naravno, potreban je i trud za savladavanje ove materije, ali ono najosnovnije je dato na početku. Igrati se može i samo s tim najosnovnijim, ali ako želite igrati bolje, treba vježbe. Ovo sve je za vježbu, a materijal je probran tako, da se može usvajati važne karakteristične kombinacije, koje su potrebne za kvalitenije igranje goa.
Blogamo li blogamo i to goom. Pozdrav škvadro ma koliko god Vas ima bloger Mladen.

- 07:32 - Komentari (0) - Isprintaj - #
27.07.2004., utorak
Postoje li neuništive grupe kamenova? (21.)

Neuništive grupe kamenova Vjerojatno se, nekima od Vas, vidjevši kako se u gou grupe zarobljavaju, javilo pitanje: ‘A, gdje je kraj zarobljavanju?’. Ovo je jedno od osnovnih pitanja na kojem se zasniva smisao ove igre.
Kada se grupa zarobi i njeni kamenčići uklone s ploče, ostaju prazna sjecišta, na kojima su prije toga bili zarobljeni kamenčići. Sada se može ponovo igrati na ta sjecišta, ukoliko se ne vrši samozarobljavanje. Tada su moguća ponovna zarobljavanja i takovih kamenčića, a to bi bilo ponovno zarobljavanje na istim sjecištima. Pa, gdje je tome kraj?
U gou postoji dinamika, ali i određenost vrijednosti prema suprostavljenim stranama u raspodjeli ploče.
Dinamično je ono područje ploče, gdje se igrom traži put definiranju vrijednosti prema protivnicima, tj. vrijednosti su promjenjive.
Određeno je ono, što ima sigurnost i ne može se samo voljom protivnika, promjeniti na štetu igrača koji to posjeduje. Za naše slučajeve, na nivou sigurnosti grupa, promatrati ćemo, za sada, njihovu neuništivost u nekim oblicima.
Pogledajte dva primjera u slici posta. U lijevoj je bijeli igrao potez označen s ‘1’ na G1. Tim potezom je razdjelio površinu koju okružuje na dva dijela. Može li mu sada protivnik zarobiti grupu? Znamo da je za zarobljavanje grupe potrebno oduzeti joj sve slobode. Koliko sloboda ovdje ima bijeli? Dvije i to F1 i H1. Crni ih nemože popuniti, jer već prvi potez pokušaja crnoga bio bi samozarobljavanje. Crni bi imao kamen bez sloboda, a bijeli još jednu slobodu. Znamo i to da samozarobljavanje nije dozvoljeno, a i da je, nebi bilo od njega nikakove koristi za crnoga, već samo gubitak poena i poteza. To znači da je ova bijela grupa neuništiva, a igrači goa je nazivaju ‘živom grupom’. No, crni je u nekim slučajevima ipak može zarobiti, ali za to je potrebno neznanje igrača, koji igra ovdje s bijelim kamenovima, pa sam sebi popuni jednu od dvije slobode.
U desnom primjeru crni igra na H12 i prostor koji kontrolira dijeli također na dva dijela, G12 i H13. Ovdje se radi o dvije grupe koje čine cjelinu. One zajednički stoje u ‘živom obliku’. Stavi li bijeli na G12 bilo bi to samozarobljavanje, jer crne grupe imaju još jednu zajedničku slobodu na H13. Ista priča je ako bijeli prvo pokuša staviti na H13, zajednička sloboda je na G12.
Slikovito pravilo života grupa u gou glasi: ‘Za život su potrebna dva oka.’ U igri postoje oblici u kojima se treba praviti oči, pa oblici u kojima ih se spriječva, pa i oblici u kojima ih ne treba raditi, a to znači niti pokušavati uništavati, a i oblici u kojima postoje ko-prijetnje prijetnjama rušenja grupa. Ostaviti ćemo to za slijedeći post.
Već smo poprilično odblogirali s pravilima igre goa, a i opisom karakterističnih oblika i taktika. No, to je još početak. Još smo na vrijednostima, koje nam trebaju tek u atari-gou, ali se primjenjuju i u gou. Go međutim ima veću širinu i igra se stalnim nadzorom cijele ploče i to one 19x19 crta. Blogajmo dalje i gledajte prema naprijed.
Neznam koliko Vas trenutno bloga na ovom blogu, ali znam da se može krenuti i kasnije, startom iz daljine, koja će uskoro biti u dostupnoj arhivi.
Ne brinite jer pod nadzorom ste iskusnog voditelja do ljepota ove igre, ali ipak je najvažnija Vaša volja. Ja Vam mogu svjedočiti ljepotu ove igre.
Do bloganja na slijedećem postu bloger Mladen

- 13:54 - Komentari (0) - Isprintaj - #
Trojka u bunaru (20.)

Trojka iz bunara se ne može spasiti, ali se može ostvariti posredan dobitak O hvatanju kamenova već smo ponešto naučili. Evo, sada 'trojke u bunaru'. Pogledajmo sliku uz post. Lijevo je početni oblik, u kojem se crna trojka nalazi unutar otvorenog, ali sa strana ograđenog, bijelog interesa (prostora). Ima li šanse za preživljavanje ove trojke? Ako je bijeli na potezu sve je jasno, nema. Što je ako crni igra?
Ako crni odigra na 'B' (J14), bijeli ga stavi u 'neobrano grožđe' igrom na 'E' (J15).
Odigra li crni na 'A' (H14), situacija je malo složenija, ali rješiva u korist bijeloga. Treba imati malo prethodnoga znanja, a mi to imamo. Dakle išlo bi: crni 1. H14, pa bijeli obavezno zatvarati na 2. H15. Sada se crni izvija i pravi propust na 'B' kao vezu, igrom 3. J15. Ta veza je međutim krhka, jer smo u prošlom postu naučili povratni udarac, pa kao bijeli igramo 4. K15. Sada je prijetnja povratni udarac na J14. Ako to crni brani s 5. J14, slijedi zatvaranje bijelim potezom 6. J16. Dakle na ovaj način spasa nema.
Za pokušaj crnog izlaza prvim potezom na 'C' (K14), razvoj bi bio simetričan onom kao kada pokušava s H14.
Pokušaj bijega na 'D' nema šanse, jer bijeli odreže s H14, a na 'F' sa K14.
Ostaje još najzanimljiviji pokušaj s 'E' (J15), koji je prikazan slijedom na prikazu 2. u slici posta. Išlo bi: 1. J15 hvatanjem manevarskog prostora crnom. Bijeli mora iči u kombinaciju, kojom kreše slobode crnome, a to je 2. J14. Crnom ostaje pokušaj bježanja na 'A' ili 'C', a mi ćemo pogledati razvoj igrom na 3. K14. Slijed nakon 3. H14 bio bi isti, ali simetričan prikazanom. Sada bijeli guši crnu grupu i njen razvoj i igra na 4. K15. Crni s 5. H14 zarobljava jedan bijeli kamen, ali s 6. H15 dolazi pred pad grupe. Poslijednja sloboda je na J14, ali i ako na tom mjestu spoji pada još veća grupa igrom na 8. J16.
Vidjeli smo da uz dobru igu bijeloga crni nema šanse.
Što u takovim situacijama valja igrati? To dosta ovisi o postavi kamenova u okruženju. Gledajući samo ovu sekvecu, može se igrati 1. J15, pa bijeli odgovori 2. J14. Sada ne krenuti na izvlačenje, jer se to ne može, kao što smo vidjeli, već nastaviti samo pokušati spojiti igrom na 3. H15. Bijeli i to onemogući igrom na 4. H14. Sada treba samo pokušati povezati i na drugoj strani igrom na 5. K15, pa kada bijeli i to osujeti s 6. K14, možemo konstatirati, da je crni izgubio samo tri kamena uz minimalni gubitak poena prostora, na kojem su bili ti kamenovi. To je ukupno 6 poena. Crni je ostvario lijep zid na 15-om redu, što može biti dobra mogućnost osvajanja prostora na gornjoj stranici.

Blogamo, blogamo i sve smo jači u ovoj igri. Tko bloga dobloga. Pa, eto, blogajući se može u nas postati i go-igrač. Step by step, post by post to be go-player. Yes, this is posible.

Mladen the bloger

- 10:15 - Komentari (0) - Isprintaj - #
Povratni udarac (19.)

Povratni udarac Nastavljamo s raznim zahvatima i kombinacijama, koje mogu onima, koji ih neznaju, nanijeti gubitke.
Pogledajte na slici posta lijevu postavu kamenova. Crni ima, izgleda siguran, spoj na mjestu označenom sa 'x'. To je tako samo ako gledate po sistemu 'kamen do kamena'. Pokušajte se usuditi nešto žrtvovati. U našem slučaju to čak i nije žrtva, već čisti dobitak.
Obratite pozornost na desnu postavu na našoj slici, s razvojem, koji je prikazan brojevima u kamenovima. Bijeli igra na mjesto 'x' iz lijevog prikaza i tjera crnoga, da mu zarobi kamen, jer ako to ne uradi, bijeli ga može zarobiti igrom na H14. To tako izgleda na prvi pogled, ali tu se ustvari ništa više ne treba igrati. Odigra li crni na '2' (G14), obojica su bez sloboda, ali zarobljavanje izvodi onaj čiji je potez, a to je crni. Uklanja se jedan bijeli kamen, i to upravo onaj, kojega je bijeli malo prije odigrao. Pogledajte sada nastali crni oblik. Koliko je tu sloboda? Crna grupa od pet kamenova ima samo jednu slobodu, a na potezu je bijeli. No, što će onda bijeli? Ponovo na isto mjesto uzvratiti zarobljavanjem, opet H14 i izvaditi pet crnih kamenova. Ni jednog trenutka pozicija se nije ponovila.
Ostavimo li poziciju nakon prvoga igranja na H14 do kraja partije, crni se smatraju neživima i pokupe se s ploče bez ikakovog daljnjeg igranja. Tako je to 4 zarobljena crna i 5 sjecišta prostora. To je 9 poena za bijeloga. Izvršenjem povratnoga udarca, svaki je od igrača dobio po jednog zarobljenog kamenčića više, a prostor ostaje isti. Razlika je opet 9 poena za bijeloga. Poeneske razlike nema. To znači da se ne isplati igrati nakon 1. H14. Točno, pa čak šta više može biti štetno. Sjetite se pravila 'koa'. Crni može za slučaj koa, kao 'ko-prijetnju' odigrati G14 sa zarobljavanjem bijelog kamena. Ako sada bijeli ne izvrši povratni udarac igrom na H14, crni se može tu spojiti. Izvršenjem povratnoga udarca, bijelim odgovorom, crni stiče pravo uzimanja koa na nekom drugom dijelu ploče u slučaju 'ko-borbe'. Dakle, gubitnoj strani u povratnom udarcu, se ne isplati krenuti u razvoj povratnog udarca, jer gubi moguću ko-prijetnju.
Ako dobitna strana završi prekidom mogućnosti izvođenja povratnog udarca bijelim potezom na G14, izgubiti će jedan poen na prostoru. Jedino što bi na taj način za uzvrat bijeli dobio, je poništenje jedne 'ko-prijetnje'. To se ne isplati, jer se tako izgubi i jedan potez.

Idemo dalje i uz pozdrav Mladen zblogani

- 07:27 - Komentari (0) - Isprintaj - #
26.07.2004., ponedjeljak
Kamen na putu stepenica (18.)

Kamenovi na putu stepenica - put je označen strelicama Vidjeli ste kako nastaju stepenice i da ih nije dobro pokretati ugroženoj strani, ako je put slobodan do ruba ploče u pravcu njenog kretanja. Igrajuči, progonjeni igrač, bi samo povečavao svoj gubitak, jer uz ispravnu igru, on se ne može spasiti.
Što je za slučaj, da se na tom putu nalaze neki već odigrani kamenovi?
Pogledajte sliku u ovom postu. Na prikazu 1. je na putu crni, a u prikazu 2. bijeli kamen. Možete i sami pokušati razvijati stepenice i vidjeti što će se desiti. Na slici su kosim strelicama označeni dijagonalni razvoji crnih i bijelih kamenova.
Ako je na putu kamen gonjenoga, onda nije moguće uhvatiti kamenove u stepenicama. Nastavi li gonitelj hvatanje, on će doživjeti gubitke. Za duži put do spasiteljskog kamena, gubici će biti za gonitelja veći. Zašto je to tako? Dijagonalno se razvija i rubna dijagonala, na koju se ne igraju kamenovi stepenica, ali koja je značajna za moguće posljedice. Tu dijagonalu čine sjecišta, koja su lijevo označena s ‘x’. Ako je braniteljev kamen na putu, gonjena grupa se spasi. Tada su ta sjecišta mjesta mogućih odigravanja dvostrukih napada, koje kao kontraudar izvodi do tada gonjeni igrač. Što je put ganjanja duži, to je više mogućih dvostrukih napada.
Stepenice ne idu, tj. gonjena grupa se spašava, ako se kamen progonjenoga nalazi na šest dijagonala i to od lijevih ‘x’ do desnih ‘x’. Ako se nalazi na tim rubnim dijagonalama, bio bi to unaprijed namješten dvostruki napad. Iznimka može biti samo u slučaju kamena na gornjoj dijagonali na dva zadnja reda i doljnjoj samo na posljednjem redu.
Ako je na putu stepenica gonjenikov kamen, stepenice završavaju kada stigne razvoj do njega. To znači da su takove stepenice kraće. Na taj način je ujedno i manji prostor za odigravanje, gonjenom, kamenova kojima bi pokušavao spasiti stepenice i na taj način ostvarivati posredno druge probitke. Prvo nije dobro gonitelju, ali drugo je.
Što je za slučajeve, kada se na putu nalaze kamenovi obje boje? Tada se dobro razmisli tj. izčita pozicija. Znate o ćemu se radi, a proračun i odluku donosite sami.
A sada pravilo. Stepenice se ne odigravaju, jer u njima uvijek netko gubi, a od razvoja odustaje onaj koji gubi. Ako stepenice krenu, netko je sigurno pogriješio.
To su pravila, ali na Vama je da sami procjenjujete i igrate po svom. Dobro je znati, ali najviše se nauči kada se suočite s problemom. No, nemojte igrati, ako znate da to nije dobro.
Bloganje će se nastaviti a pozdravlja Vas bloger Mladen

- 14:05 - Komentari (0) - Isprintaj - #
Stepenice (17.)

Stepenice - početak i kraj Pogledajte sliku. Ovo je zanimljiv oblik, u kojem se osnovni element zahvata ponavlja sve do kraja ploče, ako je put razvoja kombinacije slobodan. Osnova je držanje hvatanoga na poslijednjoj slobodi. U prikazu lijevo (1.) bijeli je odigrao kamen, označen trokutom, i time crnu dvojku stavio na posljednju slobodu, tj. u prijetnju zarobljavanja.
Što je sada raditi crnome? Na prvi pogled je to spašavanje ugrožene dvojke povečanjem broja sloboda. To se može jedino igrom na ‘A’, ali pogledajte sada prikaz 2., desno.
Crni je igrom ‘1’ povečao slobode na dvije, ali sada bijeli igra na ‘2’ i crni je opet na posljednjoj slobodi. Ponavlja se pitanje: ‘Što je sada raditi crnome?’. I opet se javlja potreba spašavanja povećanjem broja sloboda, ali sada već trojki. Pomalo je nešto već sumnjivo. No, dobro crni odigra na ‘3’, opet ima dvije slobode. To je više od jedne, ali nije više od situacije nakon poteza ‘1’. OK, bijeli igra sada na ‘4’ i opet crni ima samo jednu slobodu, a ako odigra na ‘5’, bijeli će ga igrom na ‘6’ opet staviti na jednu slobodu. Kuda sada sve to vodi?
Prikaz 2. nam pokazuje kombinaciju do kraja. Prebrojite kamenčiće koji su zarobljeni u završnoj slici. Devet ih je, a u početku su bila samo dva. Da se crni nije pokušavao izvući, izgubio bi ih sedam manje. Ne igrajte stepenice, ako se u njima gubi, jer time povečavate gubitak. Pogledajte cijelu kombinaciju.
Početnici kao gonitelji u stepenicama, često pogrešno igraju, pa im progonjeni uhvati odjednom tri slobode. Važno je hvatanoga uvijek svoditi na zadnju slobodu!!! Naučili smo što je dvostruki napad. Pogledajte koliko ih ovdje ima, ako hvatanje ne uspije. Gonitelj tada trpi gubitke.
A sada da ponovo odgovorimo na ono prvo pitanje nakon odigranog bijeloga u prikazu 1. Sada već znamo što je to. To su stepenice i nećemo upasti u klopku. Sjetimo se basne u kojoj je lisica ušla u spremište hrane kroz prozorčić i kada se najela, pa punog trbuha nije mogla kroz uzan prozorčić izaći. Treba pogledati unaprijed i tek kada vidite sebe u dobroj poziciji na kraju gledanja, to vrijedi prihvatiti kao rješenje. No i tu ima zamki. Sve ovisi o tome koliko daleko gledate, jer neki razvoji nisu završeni kada to Vi želite. Drugo pitanje u odluci je i to: ‘Što je za Vas dobro?’. Razmišljati na način da to protivnik ne vidi nije OK, jer tada možete izgubiti još više, ako on zna ispravno rješenje. Osim toga za dobra igrača nije nikakovo zadovoljstvo igrati na nivou puno nižem od njegovih sposobnosti. Na neki način je za žaliti, kada Vam protivnik igra slabo. Pobjedu imate, ali igra, hm?
Ima toga još u svezi stepenica, ali to ćemo nastaviti u slijedećm postu.
Do bloganja bloger Mladen

- 09:47 - Komentari (0) - Isprintaj - #
Dvostruki napad - istovremeno (16.)

Na H5 je igran dvostruki napad Došli smo do znanja s kojim možemo igrati atari-go, ali o nekoj kvaliteti, osnovom do sada iznijetoga, nebi se moglo govoriti. Puno toga Vam može pridonijeti osobna snalažljivost, mogućnost sagledavanja kombinacija, sistematiziranje u pristupu igri itd. Ovdje ću govoriti o karakterističnim udarima, koje možete upotrebljavati u igri kao poznate dijelove. To je kao kada naučite držati olovku i povlačiti crtu, a tada učite kako uraditi kružnicu, pa trokut, pa kvadrat …… Kasnije nećete o složenim likovnim zahvatima pričati kako ste povlačili olovku i gdje ste zakrivili crtu, već o poznatim oblicima kružnici, trokutu, kvadratu. Pa i razmišljanje Vam se na taj način pojednostavljuje, a i pritup memoriji, jer konačno tako funkcionirate.
Neke oblike smo već spomenuli u ranijim postovima ovoga bloga. To su: hvatanje kamena na 2. redu, hvatanja dva kamena na 2. redu, višestruko zarobljavanje uzastopno, zarobljavanje kod obostranog gubitka sloboda, pa i ko. Spomenuti oblici nisu dati baš točno određenom postavom kamenova, već po njihovom značenju i po mogućnostima. Pa krenimo.
U ovom postu ćemo o dvostrukom napadu. Pogledajte sliku uz post. U prikazu 1. je prikazana pozicija u kojoj je izvršen dvostruki napad. Crni je upravo odigrao dvostruki napad na H5. Istovremeno je napao dvojku na F5 i G5, kao i jedan kamen na H6. Bijelom će nešto od toga sigurno pasti, jer može odigrati samo jedan potez. U atari-gou to je najčešće kraj partije, ako se igra do prvoga zarobljavanja. Igra li se do više zarobljenih ili ako se pozicija pojavi u gou, tu postoji zanimljiv nastavak.
Bijeli će vjerojatno braniti veći dio (dvojku) i igrati na ‘1’ u prikazu 1. Crni će nakon toga smazati onog jednog jadnika na H6, koji mu je ostao, igrom na ‘x’ u istom prikazu. Jeste li primjetili da je igrom na ‘1’ nešto slično pripremio i bijeli?. Da Vam bude slika jasnija, pogledajte prikaz 2., desno.
Koliko sloboda imaju kamenčići na E5 i F4? Po jednu i pred padom su. Dakle, kamen na E4, u drugom prikazu, je dvostruki napad, također. Crni će slijedećim potezom odlučiti, kojega će ostaviti. Nije nemoguće i da ništa ne odluči, već da igra negdje drugdje, pa kada bijeli uzme jednoga brani ili ne brani drugoga.
Vidjeli smo što je dvostruki udar i kako se izvodi. A, kako se brani? Igom na mjesto gdje ga protivnik zadaje ili povečanjem broja sloboda jednom od dva ugrožena kamena, prije igre dvostrukog napada. Oblika je nebrojeno, ali bit je u tome da se istovremeno napadne dvije odvojene grupe kamenova ili po jedan kamen.
Blogiramo i dalje i do bloganja bloger Mladen

- 07:06 - Komentari (0) - Isprintaj - #
23.07.2004., petak
Odustajanje od poteza - Pass (15.)

Odustajanje od poteza na kraju partije U GOU

U gou je dozvoljeno odustajanje od igranja poteza. To je, međutim, opravdano, tek na kraju partije.
U početku partije potezi imaju veliku vrijednost, jer označuju važna mjesta za daljnji razvoj partije. Oni su temelji partije. U toj fazi nije opravdano odustajenje od poteza i takav slučaj bi se mogao protumačiti jedino kao nepristojnost i to se ne čini. Ne postoji zabrana, ali se to ne čini.
U središnjem dijelu je ista priča i važan je svaki potez. Ukoliko je velika prednost na strani jednoga od igrača uobičajena je predaja partije od strane slabijega. Želi li slabiji ipak točno vidjeti razliku i boriti se da razlika bude što manja, partija se nastavlja i nije pristojno nakon uvjerljivog poraza predati partiju pred samim prebrojavanjem. To je omalovažavanje protivnikovog truda i vremena tim više što je protivnik jači, jer partiju dobiva.
Partja počinje potezima velike vrijednosti, pa se njihova vrijednost mijenja u odnosu na poziciju, ali se u pravilu, prema kraju partije, smanjuje. Tu se prvenstveno misli na one potez,e kojima se kreira postava. U samoj završnici se njihova vrijednost smanjuje na sitne poene i na kraju više nema mogućih povećanja broja poene. To je vrijeme popunjavanja neutralnih sjecišta. To su slobodna sjecišta u susjedstvu protivničkih ograda, kao ničiji prostor između dviju granica.
Kada više nema mogućnosti stvaranja novih poena partija je završena i igrači odustajanjem od poteza izjavljuju da više ne vide nove poene, te ne igraju svoj slijedeći potez. To se vrši izrijekom: 'Pass'. Kada to potvrdi i protivnik, partija je završena. Tada se pristupa prebrojavanju poena. U gou se odustaje od poteza, kada više nema poena na ploči ili u slučaju koa, kada više nema ko-prijetnji.

U ATARI-GOU

U igri atari-goa ne postoji odustajanje od poteza. Igra se sve do ostvarenja zadatka, tj. zarobljavanja zadanog broja kamenova. Pogreškom u igri, doduše, moguća je i pat pozicija.

Mladen

- 15:05 - Komentari (0) - Isprintaj - #
Analiza partije atari-goa (14.)

Slijed poteza analizirane partije ovoga posta Na slici uz post imamo partiju atari-goa u kojoj se igralo do prvoga zarobljenog kamena. Kamenovi su označeni brojevima poteza u redoslijedu stavljanja na ploču. Ploča je također s označenim linijama, što će se koristiti kod analiziranja. Ako nemate garnituru, crtajte i čitajte analizu.
U početku je ploča prazna i prvi igra crni. Svoj kamen je stavio u sredinu ploče na E5. Na taj se način nekako osjeća najsigurnijim, jer se može najbolje razvijati na sve strane.
2. F5 - Bijeli odmah oduzima jednu slobodu crnom kamenu. Možda nije baš svijestan, da je oduzeo i sebi jednu.
3. F6 - Crni je oduzeo bjelom kamenu još jednu slobodu i sada bijeli ima samo dvije, a oba crna svaki po tri. Igra se agresivno.
4. F4 - Bijeli stvara grupu od dva kamena i time povećava broj sloboda. Sada ova dvojka ima četiri slobode.
5. E4 - Crni nastoji smanjiti razvojni prostor bijelome, smanjujući mu ujedno broj sloboda. Bijelom ostaje za razvoj manji dio ploče prema desnom rubu. Mudra odluka crnoga.
6. G6 - Bijeli ‘traži zraka’ tj. razvojnog prostora, a ujedno smanjuje broj sloboda bijelom kamenu F6.
7. F3 - Crna preša radi. Treba dobro računati da se ne uleti u neku kombinaciju u kojoj se gubi kamen ili grupa.
8. G3 - Bijeli smanjuje broj sloboda kamenu na F3, kao i nešto ranije kamenu na F6. Ujedno je pripremljena zamka crnome za slučaj napada na G4 ili G5. Da sada crni odigra jedan od ta dva poteza, nebi mogao braniti gubitak partije. Pogledajte razvoj: 9. G5, 10. G4, 11. H5, 12. H6, 13. H4, 14. H3 i crnoj trojki nebi bilo spasa. Slično bi bilo i sa prvim crnim na G4.
9. F7 - Crni osigurava i jača kamen F6.
10. E3 - Napad na kamen F3.
11. F2 - Stvara dvojku s tri slobode i spašava kamen na F3.
12. E2 - I dalje ugrožava razvoj crnih kamenčića F3 i F2.
13. G2 - Da ne odigra ovdje, to bi slijedećim potezom uradio bijeli i crnoj dvojki nebi bilo spasa.
14. G4 - Prijetio je istovremeni napad, igrom crnoga na to mjesto, na dvojku i jedan kamen bijeloga. Tada nebi bilo spasa za bijeloga, jer bi jedno od toga sigurno bilo zarobljeno.
15. H2 - Crni ide prema kutu i stvara oblik, koji se više ne može zarobiti u igri do prvoga zarobljavanja. Treba samo pravilno igrati, kada mu bijeli počne ugrožavati ovu grupu.
16. G7 - Bijeli je ovdje nekako stisnut, pa sada hvata zrak.
17. H3 - Crni prijeti nastaviti s H4 i ugroziti četiri bijela, daljnjim zarobljavanjem igrom na G5.
18. H4 - Bijeli se brani zaustavljanjem crnoga.
19. D3 - Ugrožavanje dvojke E3 i E2.
20. D2, 21. C3, 22. C2 - Bijeli nastoji po drugom redu stvoriti sigurniji oblik, a crni ga ‘hrvačkim zahvatom’ drži uz rub. Ovo bijelom nije ugodan razvoj.
23. B2 - Bijeli je fiksiran uz rub s tri kamena na drugom redu. Ovo je bezizlazno za bijeloga, ali on još pokušava nešto zamutiti.
24. E6 - Prijeti nastavkom na E7 ili D5 uz nezaustavljive kombinacije hvatanja bar jednog crnoga kamena.
25. E7 - Sada crni prvi napada i to upravo odigrani kamen na E6 i bijeli ga mora spašavati.
26. D6 - Spašava se i sada prijeti igrati na D4 i staviti dvojku E4 i E5 pred pad.
27. C5 - Pogrešno, jer sada se ne može zaustaviti kombinacija koja je odigrana slijedom u partiji 28. D5, 29. D4, 30. B3, 31. C4, 32. B1, 33. A2, 34. A3 i ovdje se već lijepo vidi da crnoj dvojki nema spasa, ali on još pokušava ugroziti bijelu trojku gore.
35. C6 - Napada bijelu trojku, ali je bijeli brži i zarobljava dva u lijevom doljnjem kutu.
36. A1(2) - Zarobljava dvojku na A2 i B2 i partija je gotova. Pobjedio je bijeli.

Malo smo analizirali, a sada ćemo se opet posvetiti novim tipičnim manevrima post po post. Uz pozdrav bloger Mladen, koji je sve ovo zrihtal.

- 10:18 - Komentari (0) - Isprintaj - #
Atari-go (13.)

Jedna od postava na 9x9 u atari-gou Do sada smo naučili dovoljno da bi mogli igrati. To je igra pod nazivom atari-go, oblik koji se prakticira kod početnika. Cilj je zarobljavanje određenog broja kamenova. Igra se po pravilima zarobljavanja uz iznimku kod pravila goa. Ako se pojavi oblik koa, u atari-gou se pozicija može ponavljati, jer ko se tu ne može igrati beskonačno dugo. Jedan od igrača će tako brzo ispuniti uvjet za pobjedu. Tada odustaje od uzimanja onaj, kojemu taj razvoj ne odgovara. Sve se svodi na zarobljavanje potrebnoga broja kamenova. Zašto govorim o broju zarobljenih kamenova?
U početku je potrebno za pobjedu zarobiti bilo što, a partija se završava kod prvoga zarobljavanja, pa makar i samo jednoga kamena. Igrajući, igrač napreduje u vještini, pa mu ovakav zadatak, od jednog zarobljenoga, prestaje biti interesantan. Voditelj aktivnosti, a uobičajeno je to jači igrač ili učitelj goa, povečava mu kategoriju i ujedno s time i zadatak za pobjedu. Sada takav igrač ima teži zadatak, ali njegovo znanje napreduje i on uočava, da je potrebno usavršavati svoju kvalitetu. Znači slijedi 2. kategorija i minimum dva zarobljena kamena za pobjedu.
Kako igrač postaje sve jači raste mu i kategorija na 3., 4….., a i zadatak za pobjedu na 3 zarobljena, 4 zarobljena….. Uobičajeno se ide do 6. kategorije. Tada je igrač goa spreman za prelaz na igranje goa. No o razlici atari-go i goa ćemo govoriti kada dođe vrijeme za to. Zasada još nismo spremni za igranje goa.
U atari-gou, prema tome, su moguće partije u kojima igrači imaju različiti zadatak za pobjedu. Npr. ako igra igrač s 3. kategorijom protiv igrača s 5., onda prvi treba za pobjedu zarobiti 3 kamena, a drugi 5. Oba igrača su motivirani za kvalitetnu igru na svome nivou znanja i vještine.
Atari-go se igra na ploči 9x9. Na manjoj ploči brzo dolazi do sučeljavanja i borbe. Na velikoj bi slabiji, izbjegavajući borbu, šireći se po ploči, razvlačili po broju poteza i u duljini trajanja partije, što nije svrha igre.
Dakle, možete i sami početi. Ako nemate protivnika naučite prijatelja ovome što sada i vi znate i krenite. Treba vam garnitura 9x9. Ploču nacrtajte, a umjesto kamenova može se igrati kuruzom protiv recimo gumba ili kamenčića (šodra). Možete i crtati na papiru od matematičke teke.
Da ponovimo kratko. Micanja kamenova nakon stavljanja nema. Kamenovi i grupe bez sloboda se moraju odmah ukloniti s ploče. Igra se na broj zarobljenih kamenčića, što odgovara kategoriji ili dogovoru protivnika. Možete igrati i tako da onaj, koji tri puta za redom pobjedi, mora zarobiti jedan kamenčić više i dogovorno (interno) zaračunajte mu kategoriju više. Bitno je da se igra i stiče vještina igranja.
Konačno dođite, ako ste u Zagrebu, srijedom u Belot-klub ‘Velebit’, i oprobajte se s jačima.
U slijedećem postu prikazati ću jednu partiju atari-goa s komentarom igre, a sada Vas lijepo pozdravljam bloger Mladen

- 07:14 - Komentari (0) - Isprintaj - #
22.07.2004., četvrtak
Ponavljanje pozicije nije dozvoljeno – KO (12.)

Ko U prošlom postu smo imali zanimljiv slučaj naizmjeničnog zarobljavanja kamenova, ali se situacija stabiliziala nakon tri uzastopna zarobljavanja. U primjeru na slici ovoga posta imamo početnu situaciju na prikazu 1., gdje bijeli kamen ima jednu slobodu označenu sa 'A'. Ako je crni na redu, može odigrati na to mjesto i tada niti crni na G6, a niti bijeli na G7 nemaju slobode. I opet je tu pitanje: 'Koji kamen treba ukloniti s ploče?', a i odgovor pitanjem: 'Pa čiji je to potez? Pustite čovjeka da završi svoj potez.' Tako će crni nakon stavljanja svoga kamena na G6, ukloniti bijeloga s G7 i staviti ga među svoje zarobljenike. Nastaje situacija koja je prikazana na prikazu 2.
Sada smo kao na početku, ali je situacija izmjenjena. Sada crni kamen ima samo jednu slobodu, a na potezu je bijeli. On bi vjerojatno najradije igrao na 'B' u prikazu 2. Ali, ne. To se ne smije. Nije dozvoljeno ponoviti situaciju na ploči s istim igračem na potezu. I tako bijeli nesmije na 'B', već negdje drugdje. Želio bi zarobiti taj kamen, a nesmije sada. Kako sačuvati ovaj oblik, a da se stekne pravo uzimanja? Može se i to. Što uraditi? Dobro, igrati se mora negdje drugdje, ali bitno je da nakon toga crni ne popuni na 'B' i obrani se od uzimanja. Prisiliti ćemo ga, da igra također negdje drugdje. A, kako? Napadnimo ga tamo negdje, pa ako spoji na 'B' nešto ćemo mu drugdje zarobiti, možda i vrijednije od ovoga kamena. Tako će se crni tamo drugdje braniti, ali je time izmjenjena situacija na ploči i sada se može ponovo igrati na 'B' uzimanjem crnoga kamena. U ovome slijedu to više nije potez 2. već 4., jer su 2. i 3. odigrani na drugom dijelu ploče.
Stigli smo sada do pozicije u prikazu 3., koja je ista kao ona na prikazu 1. Sve se ponavlja. U jednom trenutku može doći do situacije, kada se jedan od igrača odluči ne odgovoriti na prijetnju na drugom dijelu ploče i spoji kao np. bijeli u prikazu 4. To je tada kraj ovom naizmjeničnom zarobljavanju kamena.
Takovo naizmjenično zarobljavanje po jednoga kamena zove se 'KO', a prijetnje s kojima se odlaže spajanje i prekid uzimanja 'Ko-prijetnje'.
Ovdje je ulog samo jedan kamen, ali ovaj oblik može predstavljati spoj večih grupa kamenova, pa je tada vrijednost osvajanja koa veća.

Još ćemo se neko vrijeme zabavljati zarobljavanjima i sve će nam jasnija biti ova igra. Ovo su tehnike zarobljavanja i čuvanja kamenova. Kamenovi su nam potrebni za osvajanje većeg broja poena, ili ovladavanjem većeg dijela ploče. Zasada to samo najvljujem, tek da vidimo da je ovo kao abeceda, a romane ćemo pisati kasnije.

Postoji oblik igre, koja se često prakticira kod početnika, a zove se atari-go, gdje cilj za pobjedu zarobljavanje određenog broja kamenova.

Odblogao i doblogao do ovdje i spreman za daljnje bloganje do većih cjelina kojima ćemo naučiti igrati go i uz pozdrav bloger goger Mladen

- 15:09 - Komentari (0) - Isprintaj - #
Višestruko uzastopno međusobno zarobljavanje (11.)

Udarac za udarcem..... Vidjesmo već više načina zarobljavanja. Naučili smo što je to potez. Prošli puta smo vidjeli, da se može zarobljavati i igranjem kamenova u poziciju, gdje niti odigrani kamen nema sloboda. Ovaj puta vidjeti ćete zanimljiv, pa čak i na neki način lijep, događaj uzastopnog međusobnog zarobljavanja. Kada jedan igrač zarobi kamenčiće, često dođe neko opuštanje uz konstataciju: ' E, tako, sada sam to zarobio.', ali evo već slijedi kontraudar, pa još jednom.....
Go je igra u kojoj treba razvoje događaja sagledavati što više unaprijed. To zahtjeva neku vrstu slikovne memorije i to ne samo kao slike, već i njihovu dinamiku. Pitali su tako nedavno jednog od vrhunskih svjetskih profesionalnih igrača goa: 'Što je po vašem mišljenju najvažnije za dobro igranje goa?'. On odgovori: 'Izčitavanje pozicije.'. To znači gledanje razvoja igre unaprijed i to ne samo jedan mogući niz, već većinu dobrih razvoja. Naravno, to uključuje i selekciju dobrih od loših. 'A, koliko vi poteza izčitavate unaprijed?', glasilo je slijedeće pitanje, a odgovor: 'Oko stotinu poteza'. A sada škvadro, ajmo svi zajedno ono: 'Vauuuuu...!!'. Dakle, koja je to analiza, a posebno koja sinteza!
Naša slika uz post, u početnom prikazu 1., predstavlja, na prvi pogled, jedan bijeli kamenčić na H5 s jednom slobodom u okruženju protivničkih. To je samo vizuelan utisak, jer i jedan crni ima samo jednu slobodu. Ta im je sloboda zajednička i označena je s 'A' u prikazu 1. Pa, krenimo.
U prikazu 2. bijeli kreće na tu slobodu i sada niti jedan nema slobode, ali je potez bijeloga i on vadi crni kamenčić. Sada je nastala bijela dvojka, koja ima samo jednu slobodu, koja je označena sa 'B'. Slijedi igra crnoga na nju i zarobljavanje te dvojke. To možemo vidjeti u prikazu 3. Ali sada taj, upravo odigani, crni ima samo jednu slobodu, koja je označena sa 'C'. Bijeli igrom na nju zarobljava taj jedan crni. Nastaje postava po prikazu 4. U toj 'vatrometki' svaki od igrača dobio je po dva zarobljenika, a to je ukupan obračun razvoja, jer prostora ovdje nema niti jedan od igrača. Znači jedanki su.
Što bi bilo s razvojem da je crni bio prvi na potezu? Odigrao bi on na 'A' u prikazu 1. i fajrund. Crni bi zarobio jedan bijeli kamen i imao jedan poen prostora na sjecištu H5, a to je 2 poena za crnoga. To znači da je vrijednost kombinacije 2 poena. Nešto sam počeo o poenima, ali to tek da vidite da su tu takove stvari važne, ali neka vas to ne buni, jer ćemo o poenima u jednom od kasnijih postova, kada dođe vrijeme. E, tu je još važno, tko će po završetku kombinacije biti na potezu. Definira li jedan ili drugi ovaj razvoj u svoju korist, protivnik će biti na potezu na nekom drugom dijelu ploče, a to je vrlo značajno za daljnji tijek partije. Zbog toga se često dešava da niti jedan od igrača to dugo ne odigrava, pa tako stoji do blizu kraja partije, kada dođe vrijeme na gubitak inicijative za 2 poena. Tada više na ploči neće biti većih mogućnosti i partija će biti već uveliko definirana.
Sve više ulazimo u razna taktiziranja i upoznajemo nove karakteristike i vrijednosti igre. Možda vam ponešto i nije jasno. Za to vam je na usluzi bloger goger Mladen pod komentarom.
Pozdrav svima ma koliko vas bilo bloger goger Mladen

- 09:39 - Komentari (0) - Isprintaj - #
21.07.2004., srijeda
Zarobljavanje obostranim gubitkom sloboda (10.)

Zarobljava protivničke kamenove onaj koji je igrao potez Ovdje imamo poseban slučaj, u kojem ostaju bez sloboda grupe oba igrača. Pogledajte prikaz 1. naše slike. Bijeli je igrao na F9, što je bila posljednja sloboda crne grupe, od osam kamenova. Sve bi to, po našem dosadašnjem znanju, bilo OK, da ujedno i odigrani bijeli kamen nema niti jednu slobodu. Pa, što sada treba ukloniti s ploče i staviti među zarobljenike?
Tu se treba sjetiti onoga što je rečeno kada smo govorili o zarobljavanju. Rečeno je, da potez nije gotov, dok se ne izvade kamenovi koji su zarobljeni, a to su oni koji su upravo ostali bez sloboda. Pa, dobro, ali su ovdje ostali bez sloboda i osam crnih i jedan bijeli kamen. Točno, ali čiji potez to nije završen, ako još ima kamenova bez sloboda. Igrao je bijeli i to je njegov potez. OK, pa pustimo čovjeka da završi svoj potez. Ajde bijeli, ali znaš pravilo: ‘Nesmije ostati kamenova bez sloboda’. Što mislite što će bijeli uraditi?
I tako osam crnih kamenčića napuštaju ploču i idu među zarobljenike bijeloga i nastaje pozicija u prikazu 2. To je osam poena u zarobljenicima i još osam u ograđenom praznom teritoriju, gdje stajahu crni kamenčići. Ukupno je to 16 poena. Malo vježbamo brojanje, onako usput. Trebati će nam kada dođemo do teritorija.
A sada još jedno bitno pravilo. Zamislite da je crni imao još jednu slobodu. Pretpostavimo da nije bilo bijeloga kamena na F7. Crni bi opet bio pred padom, ma što igrao, jer ako odigra na F7, bijeli odgovori sa F6 i nastaje pozicija istih karakteristika kao početna u prikazu 1, ali uz još jedan crni kamenčić više u grupi. No, nije sada to tema, već igra na F9. Smije li bijeli igrati na F9, ako crnome ostaje još jedna sloboda, kao ova pretpostavljena na F7. Pogledajmo što bi se sada desilo. Bijeli stavi na F9 i taj upravo odigrani kamen nema niti jednu slobodu. Crni međutim ima onu prepostavljenu na F7. Znači, treba izvaditi kamen s F9 i staviti ga među zarobljenike crnome.
Ajmo sada to pojednostaviti. Krajnji rezultat takove igre je ista postava kamenova na ploči uz drugog igrača na potezu. Igrač koji nije igrao potez, dobio je jedan poen u zarobljenim kamenovima. Još jednostavnije, kao da igrač, koji je bio na potezu, ništa ne igra, ali protivniku da jednog zarobljenika. E, to nije smisao ove igre i može se predstaviti kao omalovažavanje protivnika. To nije dozvoljeno u gou, jer bi se moglo govoriti o odstupanju od etike ove igre i prema tome nije moralno. Samouništenje u gou nije dozvoljeno. To se odnosi na igranje, kada bi igrač trebao vaditi s ploče svoje kamenove.
Evo nas do granice filozofije, ali treba nam još znanja da se ozbiljnije prihvatimo takova posla u gou, a ima i toga.
Blogirajući tako sve više ulazimo u poznavanje jedne drevne igre, koja je dugo bila namjenjena ljudima na carskim dvorovima, pa čuvana i njegovana u krugovima budističkih svečenika. Danas je diljem svijeta igraju intelektualci, a znano je da je velik broj igrača goa među stručnjacima computerašima.

Do ovdje doblogirao bloger Mladen

- 10:53 - Komentari (0) - Isprintaj - #
Natkriljena dvojka na drugom redu (9.)

Dvojki na drugom redu nema spasa Prošli puta smo promatrali kamen na drugom redu, a sada ćemo se pozabaviti sa dva povezana kamena na istom redu. Takav slučaj je predstavljen na našoj slici u četiri dijela.
Prikaz 1. je početni položaj. Dvojka ima dvije slobode na prvom redu na D1 i E1. Može li se crnim potezom taj broj povečati? Ne može. To znači da crna dvojka nema šanse za preživljavanje, jer kamenovi koji je okružuju imaju više sloboda. Postoji li neki štos? Ne, niti to.
Pokuša li crni pobjeći kao u prikazu 2., bijeli ga zaustavi jednostavno sa potezom 2. Na taj način u zarobljeništvo ulazi i netom odigrani crni kamen. Isto je ako to pokuša uraditi na lijevu stranu.
Pokuša li crni razdvojiti bijele, koji ga okružuju kao u prikazu 3., bijeli igra potez 2. u istom prikazu. Na taj način osigurava postavu, a crna dvojka ostaje još dublje u zarobljeništvu. Tako i crni potez u tom prikazu ostaje usamljen i slab.
Pogledajte sada razvoj u prikazu 4. Bijeli ovdje nudi crnome prividnu šansu za bjeg, ali istovremeno stvara zid prema sredini ploče, koji lako postane doljnja ograda budućeg prostora prema sredini. A što je s crnima ispod njih? Ne piše im se dobro. Vidite li vi kako pobjeći iz bijeloga okruženja ( s obzirom da je tu rub ploče možemo govoriti o natkriljenju)? Kada bi, tamo negdje dalje na desno, bilo crnih kamenova, možda bi se nešto i moglo spasiti, ali početnu dvojku lako se stavi pred pad igrom bijeloga na ‘A’, pa ako crni spoji na ‘B’, padne čak četvorka igrom na ‘C’.
Ustvari u ovoj postavi se crnome ne isplati igrati, jer ravoji koji nastaju njemu ne odgovaraju. Kada bi bilo kamenova u bližem okruženju, valjalo bi razmisliti. Razlike u postavi tih kamenova nose drugačije mogućnosti, ali dvojki nema spasa, osim ako je bijeli ne pusti. To se može desiti, ako na ploči ima nešto važnije, ali tada se to važnije ne isplati pustiti niti crnome, pa nije smisleno niti razmišljati o pokušaju spašavanja nečega što se ne može spasiti. Postoji mogućnost igre u ovoj situaciji samo kao ‘ko-prijetnja’, ali o kou ćemo pričati u jednom od narednih postova.
Ovaj puta sam se malo raspisao, ali skoro uvijek ima toga neograničeno puno. Da bude osnovno razumljivije, treba to svoditi na jednostavan prikaz važnih stvari, a kada se to savlada, moći ćemo se malo i nadigravati u razmišljanjima.
Mi pomalo savladavamo osnovne tehnike i pomalo stvaramo način gledanja i razmišljanja u i o ovoj igri.

Haj škvadro, ma koliko god Vas je, Mladen
Ak nekaj nije jasno ili vas nekaj interesira, imate komentar……

- 07:26 - Komentari (0) - Isprintaj - #
20.07.2004., utorak
Hvatanje kamena na drugom redu (8.)

Treba li igrati ovdje? Vidjeli smo što znači poslijednja sloboda kamena ili grupe kamenova. Vidjeli smo kako se zarobljava i spašava. Vidjeli smo kada je nešto i bez igre uhvaćeno.
Pogledajmo sada situaciju zarobljavanja uz rub ploče; točnije na drugom redu.
U slici ovoga posta prvo ćemo pozornost usmjeriti na prikaz pod brojem 1. Bijeli kamenčić ima samo jednu slobodu i to na prvoj crti ploče (rub). Stavi li bijeli na F1, povečava broj sloboda na dvije s prethodne samo jedne. Da je slika obrnuta i da je ta sloboda okrenuta prema sredini ploče, spašavanjem bi bijeli povečao broj sloboda na tri. Vidimo da rub nešto reducira, jer ne postoje slobode prema van od ploče.
Da li je bijeli igrom prema slici 2. što izmjenio u smislu spašavanja kamena? Nije! Stvorio je grupu od dva sa dvije slobode, ali još uvijek ne može spriječiti crnoga da ih zarobi.
Da bi to bilo jasnije pogledajte sliku pod broj 3. Crni nije odigrao svoj potez pod brojem 2, već je to iskoristio za igru na nekom drugom dijelu ploče, uz ostvarenje dobitka tamo. Slijed poteza u toj slici pokazuje da bijelome nema spasa. Možete zamjeniti potez broj 3 sa brojem 5, ali tada mijenjajte i 4 sa 6.
To znači da je situacija u prikazu 1. već definirana. Bijelom kamenu nema spasa, pa makar i još jednom igrao, kao u prikazu 2. Odigra li crni zarobljavanjem na F1, odmah, izgubio je potez, a ujedno si je pokrio i potencijalni poen prostora na tome mjestu.
Pomalo se već može uočiti, da postoje mjesta u poziciji na koja se igra i mjesta gdje se ne igra, jer se tako gube poeni, a i potezi. Početnici reagiraju nekako refleksno. Osjećaju da im prijeti zarobljavanje kamena ili grupe i automatski povećavaju broj sloboda. Često i to povečanje ne znači spas, a tada je sav taj trud uzalud, pa čak i donosi veću štetu. Treba malo promisliti i vidjeti kuda sve to vodi i odlučiti o ispravnom nastavku. Kamen na F2 u našem slučaju je već izgubljen i ćemu dodavati još protivniku i veći broj poena.
Odigra li bijeli, kao u prikazu 2., crni može zadovoljno igrati negdje drugdje, jer poklonjen mu je još jedan potez i jedan zarobljenik. Ipak pravoga zadovoljstva u takovoj igri ipak nema. Kada vam protivnik nema dovoljno znanja za nadmetanje na nivou vašega znanja, tada vam nije potrebno dodatno promišljanje, a bez toga to i nije pravo igranje goa, već nešto kao slaganje cjepanica, koje dolaze sa pile. Go je komunikacija na nivou znanja. Ne mora se naučiti oblike, ali upotrijebiti svoj um to je bogatstvo ili put do njega. Ne gledajte to kao na podcjenjivanje, jer to i nije tako. Možda je bolji izraz procjenjivanje. No, svatko ima mogućnosti koristiti svoj um u večoj mjeri, pogotovo oni koji to baš i ne rade, barem ne svijesno. Ako mislite da to nije za vas, pokušajte. Možda se ugodno iznenadite. Znam takove primjere.
Ipak, ovo je samo jedna od igara i ne znati je ne znači da ste nešto manje vrijedni. Ni govora, ali ovo je još jedna mogućnost u kojoj upotrebljavamo um. Upotrebom ga pomalo i mijenjamo.

Blogao bloger Mladen i bok škvadro

- 11:24 - Komentari (0) - Isprintaj - #
Zarobljavanje grupa (7.)

Crne grupe u okruženju Do sada je upotrebljavan što jednostavniji oblik, da se nebi njegovom složenošću otežalo razumjevanje pravila. Radilo se uglavnom o jednom kamenu, ali i rijeđe dva ili tri u grupi.
Oblici, tijekom partije, mogu nastati razni, pa čak i vrlo veliki, u kojem su istobojni kamenovi međusobno u dodiru. Uočavanje cjeline više nebi smijelo biti problem.
U slici uz ovaj post su dvije postave (dvije podslike). Lijevo i desno su crne grupe u okruženju bijelih.
Pozabaviti ćemo se lijevim oblikom. Crna grupa ima samo jednu slobodu, koja je označena s ‘A’. Igra li bijeli, stavljanjem na slobodu ‘A’, zarobljava 6 crnih kamenova. Igra li crni na to mjesto, ako je na potezu, stvara grupu od 7 kamenova, koja sada ima 3 slobode. Crni bi se tako spasio. To znači da je u ovoj postavi potrebno igrati, ma tko bio na potezu. Naravno, uvjet je da na nekom drugom dijelu ploče ne postoji veća vrijednost od ove.
Pogledajmo sada desni dio slike. Sedam crnih kamenova je u okruženju protivnika. Kao i lijevi oblik i ovaj ima samo jednu slobodu, ali razlika je bitna. Odigra li crni na ‘B’, što je njegova zadnja sloboda, ne povečava broj sloboda. Ako je tome tako treba li bijeli, kada je na potezu zarobiti crne kamenove u početnoj postavi? Naravno da ne, jer mu oni ne mogu pobjeći. To ujedno znači, da niti crni tu ne treba igrati, pa je to čak i pogreška. Netko bi rekao: ‘Pokušao je.’. Da, ali je ostvario dodatne gubitke stvorivši grupu od 8 kamenova koja pada. Darovao je na taj način protivniku još jedan kamen u zarobljeništvo.
Ima tu još nešto. Odigra li crni pogrešno na ‘B’, bijeli i dalje ne treba igrati, jer crni ni tim oblikom još nije stvorio uvjete za bijeg. To bi značilo da bi igrom na ‘B’ crni izgubio više kamenova, a i potez. Bolje bi mu bilo da ništa nije igrao. Tek kada nakon eventualno odigranog ‘B’, odigra i ‘C’, bijeli će ga zarobiti igrom na ‘D’, ali to su dva kamena više od početne postave.
Dakle za razliku od lijeve postave, u desnoj se ne igra. Situacija je definirana padom crne grupe, ali se ona još ne uklanja s ploče, jer ima još jednu slobodu.
Nisu ovo neki karakteristični oblici, već neki od nebrojeno. Važno je uočiti način razmišljanja, jer u igri će nastajati oblici, koje možda ranije niste vidjeli, ali ćete razumjeti njihove vrijednosti i mogućnosti daljnjih razvoja koje oni nose.
Polako uranjamo u sve složenije i zanimljivije situacije. Sve ovo su još osnove, koje će nam kasnije poslužiti za valjanu gradnju teritorija u nastojanju da to ćinimo vještije od protivnika. Grupe će tada biti sastavni dio ograda. Da bi to bile, nesmiju doći u zarobljeništvo protivnika.
Uskoro idemo u slijedeći korak. Pozdrav Mladen u blogu !

- 07:33 - Komentari (0) - Isprintaj - #
19.07.2004., ponedjeljak
Spašavanje kamenova i grupa kamenova (6.)

Dodaavanjem kamenova grupa povečava broj sloboda Pozicije kamenova, na lijevoj strani slike posta, su identične onima u prošlom postu, samo što su radi balansa slike malo pomaknute u desno.
Crni kamenčić gore i bijeli dolje imaju po jednu slobodu, koje su u slici označene sa 'A', odnosno 'B'. Da igra protivnik, on bi ih mogao zarobiti igrom na označena mjesta. Što će činiti igrač ugrožene boje u ovom prikazu, ako je on na potezu? Može li se spasiti ugroženi kamenčić? Rješenje je na istoj slici malo desno.
Već smo naučili da se dodavanjem istobojnih kamenčića grupa povećava i da svi kamenovi u grupi djele sudbinu, pa su im i slobode zajedničke. Crni gore i bijeli dolje sada imaju veći broj sloboda i to po tri slobode. Toliko kamenova protivnik sada treba utrošiti, a to znači i toliko poteza odigrati, želi li zarobiti novonastali oblik. Uvjet je tu i to, da pri tom, u tome dijelu, branitelj ništa ne odigra. (little tomorrow).
Pitam se jeli to teško? Vrapcima sigurno, i to ne zato što je to teško, već što neznaju čitati, a možda…… To o čitanju zaključio sam po tome, što nisam vidio da idu u školu.
Ipak ja ću sve više komplicirati, a vi me slijedite. Ako ste me izgubili, tu vam je komentar, pa se nađemo dodatnim objašnjenjem.

Bloger Mladen vas pozdravlja

- 14:23 - Komentari (0) - Isprintaj - #
Zarobljavanje kamenova (5.)

Zarobljavanje jednoga kamena Vidjeli smo što su to slobode i grupe kamenova, te kako im se povečava i smanjuje broj sloboda.
Što znače te slobode?
Kao prvo, tu je mogućnost daljnjeg razvijanja, pa veći nadzor ostatka ploče u slučaju velikog broja sloboda, a u slučaju manjega igrač često ima problema s takovom grupom. Danas ćemo vidjeti što znači potpuni gubitak sloboda.
Pogledajte sliku uz ovaj post. Da bi je bolje razumjeli potrebno je kazati da su tu, na lijevoj strani, uz lijevi rub, početne postave jednoga crnoga kamena na B5 i jednoga bijeloga na B1. Oba ta kamena imaju po jednu slobodu koje su označene sa ‘A’, odnosno ‘B’. Ostala susjedna sjecišta mu je zauzeo protivnik svojim kamenovima. Stavi li protivnik i na to mjesto, nastati će situacija koja je u ovoj slici prikazana malo desno, tj. u sredini. Na slobodu ‘A’ stavljen je bijeli kamen, koji je ovdje označen trokutom, a na slobodu ‘B’ crni koji je također označen trokutom. Crni kamen gore i bijeli dolje sada više nemaju sloboda. Potezi nakon kojih ima grupa ili kamenova bez sloboda nisu završeni, dok se takovi kamenovi ne uklone s ploče. Oni postaju zarobljenici (poeni) igrača koji ih je zarobio. Dakle potez sa trokutom je završen, tek kada nastane situacija prikazana desno. Kamenovi bez sloboda su uklonjeni s ploče.
Malom animacijom smo pokazali u jednoj slici odigravanje poteza kojim se zarobljava po jedan kamen. Lijevo je mogućnost, u sredini izvršenje, a desno posljedica. Sve je to jedan potez. Naravno gornja i doljnja sekvencija su dva slučaja, ali su ovdje prikazani u jednoj slici.
A sada malo razmislite, jer u slijedećem postu će biti govora o tome što može igrati igrač,koji je ovdje izgubio kamen, kada bi on bio na potezu? Naravno, odmah ste vidjeli što, jer to nije teško. Micanja nema,već dodajte po jedan spasonosni kamen.

Do slijedećeg posta bloger Mladen

- 07:33 - Komentari (2) - Isprintaj - #
16.07.2004., petak
Mijenjanje broja sloboda (4.)

Mijenjanje broja sloboda Pogledajte sada novu sliku, koja je uz ovaj post. Usporedite je s onom u prošlom postu.
U novoj slici su neki novi kamenčići, koji su označeni trokutićem u sredini. Tu su četiri crna i isto toliko bijelih kamenova.
Što se promjenilo?
Od jednog kamenčića na C4 stvorena je dvojka na C4 i C5. Od bijeloga na D1 sada imamo dvojku na D1 i D2. Dakle, promjenjeni su oblici. Za spomenute oblike izmjenjen je tako i odnos prema okolini tj. rubovima ploče i drugim odigranim kamenovima. Promjenom ovih oblika nastali su oblici s većim brojem sloboda. U oba primjera dobivene su po tri nove slobode, koje su označene istim, ali malim slovom. Usput je jedna nestala i to ona na koju je stavljen novi kamen. Tako se ukupan broj sloboda povećao za dva. Dodavanjem istobojnih kamenova grupi povećava se grupa i njen broj sloboda. Postoje i neke iznimke, ali one nisu pravilo i o njima ćemo kada za to dođe vrijeme.
Pogledajte sada kamen u kutu na A1. On je imao 2 slobode, a sada je na jednu od njih došao protivnički kamen i sada te slobode više nema. Ostala je samo jedna i to ona na B1.
Crnoj dvojki na F3 i F4 pristupila su dva protivnička bijela kamena na F5 i G4 i tako zauzela dvije slobode toj grupi. One više ne postoje i ta crna dvojka ima umjesto prijašnjih 6 sada 4 slobode.
Što se desilo bijeloj trojki, dolje uz rub ploče? Izgubila je 3 slobode, jer je protivnik stavio 3 kamena na njih. Umjesto prijašnjih 5 sada ima 2 slobode.
Stavljanjem protivničkih kamenova na njene slobode grupa te slobode gubi.
Dakle dodavanjem istobojnih kamenova grupi povečava joj se broj sloboda, a protivnički ih smanjuju.

Sada pomalo ulazimo u dinamiku. Vidimo da postoje velike mogućnosti promjena i bez premještanja kamenova. Kada bi micali kamenove, nastalo bi opće naganjanje i kod manjeg broja kamenova i to bi čak smanjilo zanimljivost. Ovako je veća odgovornost za stavljene kamenčiće na ploču, a time i ozbiljnost u igri. Dinamika se postiže dodavanjem novih kamenčića, a to je ustvari graditeljstvo.

Lijep pozdrav bloger Mladen i nastaviti će se

- 14:41 - Komentari (0) - Isprintaj - #
Slobode kamenčića ili grupa (3.)

Slobode kamenova i grupa Pogledajmo postavu kamenčića u slici. Naučili smo, da je grupa neposredno povezanih istobojnih kamenčića cjelina. Imamo crnu dvojku na F3 i F4 i bijelu trojku na G1, H1 i H2.
Pogledajmo sada što ih karakterizira.
Prvo je oblik. Za individulace oblik je uvijek isti, jer je to samo jedan kamenčić. Kod više povezanih kamenčića oblik je značajan. On sudjeluje u daljnjoj mogućnosti razvoja. U našem slučaju imamo bijelu trojku poput bumeranga i crnu uspravnu dvojku. Ostalo su individualci.
Drugo je odnos prema rubovima ploče. U našem je slučaju sve to u blizini kuta. Blizina ruba ploče smanjuje broj mogućnosti, jer se van ploče ne može razvijati. No i bez obzira na to, za ljudski um to nije lako domišljato, jer mogućnosti u gou nadilaze uobičajene mogućnosti sigurnog vladanja njima. Kako ih je, ipak, uz rub manje, to je područje veće sigurnosti. Kut pogotovo.
Treće je odnos prema drugim odigranim kamenčićima na ploči. Ovo već predstavlja područje sučeljavanja. O tome će se u ovom blogu još puno divaniti.
Četvrto je broj sloboda grupe. Ovo ćemo apsolvirati u ovom postu, a trebati će nam za zarobljavanje kamenčića i grupa, o čemu ćemo puno govoriti u narednim postovima. Pogledajte kamenčiće na ploči. Oni su stavljeni na sjecište od kojega idu neke crte, koje u svojoj cjelosti predstavljaju linije ploče.
Kamenčić u kutu ima crtu prema gore i na desno. Susjedna sjecišta su slobodna, pa taj kamenčić ima 2 slobode. One su u slici označene sa 'C'.
Bijeli kamenčić na doljnjem rubu, na D1, ima 3 slobode koje su označene s 'B'.
Crni kamenčić na C4 ima 4 slobode označene s 'A'. To je za individualne kamenčiće. Već ovdje je vidljivo, da je broj sloboda manji na rubu ploče, a još manji u kutu. Za sigurnost grupe, manji broj sloboda može biti problem.
Pogledajmo sada grupe kamenčića u našoj slici. Crna dvojka je cjelina i kamenčići u njoj dijele sudbinu. To znači da su im i slobode zajedničke. U našem slučaju crna dvojka ima šest sloboda označenih sa 'D'. Bijela trojka uz rub ploče gubi slobode zbog ruba, pa ih ima 5, umjesto 7, kada bi bila više prema sredini. Njene slobode su označene sa 'E'.
Iz prikazanog vidljivo je da na rub ploče nije uputno igrati, i tamo se igra u nuždi. Vidjeti ćemo u daljnjem slijedu Go škole takove slučajeve.
Pazite dijagonale nisu slobode, jer tuda ne ide linija. Slobode se računaju samo po crtama. Pogledajte G2 sjecište. To je sloboda kamena na G1 i H2, ali je ipak samo jedna sloboda, jer sloboda je sjecište. Ona predstavlja samo jednu mogućnost stavljanja i po tome se i zove sloboda, a pripada istoj grupi, bijeloj trojki.
Ima tu još mogućih pitanja, ali ostavimo to situaciji do koje ćemo doći slijedom.
Zasada je to dosta za ovaj post. Nadam se, da je do sada sve jasno. Ima li pitanja; prosim u komentaru. Sa zadovoljstvom ću objasniti, a možda mi to bude poticaj za kasnija jasnija objašnjenja.
Sprema se već i za dalje, ali polako, neka prvo ovo sjedne onima koji ovo prate, a i meni treba vremena za pripremu. Nije to neki gotov materijal, već ga stvaram u hodu.

Lijep pozdrav bloger Mladen

- 12:36 - Komentari (0) - Isprintaj - #
Sredstva za igru i o stavljanju kamenčića na ploču (2.)

Kamenčiće stavljamo na sjecišta linija Krenimo postepeno upoznavati igru go. Prvo da vidimo što nam je potrebno.
Osim dva igrača, voljna igre, trebaju nam ploča i kamenčići.
Ploča goa predstavljena je međusobno okomitim linijama. Standardno je to 19 x 19 linija. One se međusobno sijeku u 361 sjecištu. Crte se ne iscrtavaju preko poslijednjih rubnih, ali se računaju i i rubna sjecišta do kojih linija samo dolazi, ali je i ne prelazi. Sjecište je tako i ona u kutu ploče.
Osim ploča 19x19 linija u upotrebi su i manje 13x13 i 9x9. Ove manje se koriste uglavnom za učenje vještina igre, a to je kod početnika, kao i za kraće partije u nedostatku vremena za igru.
Linije imaju svoje nazive i tako vodoravne označavamo brojevima od 1 do 19, koji se pišu sa lijeve ili desne strane ploče. Vertikalne su označene slovima A B C D E F G H J K L M N O P Q R S T i vodoravno ispred igrača.
Nama su značajna sjecišta linija i ona su označena nazivom linija koje se tu sjeku. To je koordinatni sustav. Tako recimo N12 znači sjecište vertikale N i horizontale 12, a to je malo desno-gore od sredine ploče.
Umjesto ploče može se koristiti i papir sa kvadratičima, ali to je za jednokratnu upotrebu i nije praktično u partijama gdje se puno zarobljava, jer se tada treba brisati ranije ucrtane kamenčiće.
Igra se stavljanjem kamenčića na ploču. Jedan igrač stavlja crne, a drugi bijele i to naizmejnično. Prvi igra crni. Nije dozvoljeno stavljanje dva puta za redom istome igraču, osim pri kraju partije, kada jedan od dvojice odustaje od poteza.
Igra počinje praznom pločom.
Kamenčići stavljeni na ploču više se po njoj ne pomiču
. Promjene pozicije rade se stavljanjem novih kamenčića na ploču. Pogledajte sliku uz post. Prikazan je samo lijevi-doljnji kut ploče u kojem je do sada stavljeno po pet crnih i isto toliko bijelih kamenova. Vidimo da se kamenovi mogu stavljati i na graničnu crtu i kut ploče. Dozvoljeno je i stavljanje kamenova u neposrednu blizinu već odigranih kamenova.
Kamenovi iste boje koji se nalaze u neposrednom dodiru po crti tvore cjelinu. Tako dva crna na F3 i G3 čine neku položenu dvojku, a bijeli C4, C3, D3 i D2 oblik koji liči na četvrticu. Ostali kamenovi su individualci. Međusobno spojeni istobojni kamenovi predstavljaju oblike koji zajednički nastupaju i dijele sudbinu u partiji. Tijekom partije stvaramo razne oblike koji mijenjaju značaj pozicije. Postepeno se dodavanjem novih kamenova vode velike bitke i skupom bitaka čitavi ratovi, gledamo li to ratnički. Na drugi način gledanja vodi se razvoj težnjom održanja balansa kroz odnos suprotnosti. Naravno popusti li protivnik vi ćete balans promjeniti u korist boje koju vodite.

Ako ovo nastavite pratiti, vidjeti ćete da to i nije tako težak materijal. Čak što više, moguća su velika zadovoljstva, a pomalo ćete upotrebljavati sebe na jedan drugačiji način, pa ćete se često suočavati s načinom svoga razmišljanja. Da li dobro mislite, nećete moći vidjeti, ako se razmišljanjem ne suočite sa sobom. I jednom kada shvatite da većinu stvari neznate, imate otvoren put novim spoznajama.

Nastavak slijedi. Sakupljanjem postova ovoga bloga imati ćete nešto kao knjigu koja vas uči igrati go.

Uz želje da uživate u novim spoznajama, pa ne mora to baš niti biti kroz go, ali ako može, super, jer ćemo se možda onda družiti bloger Mladen

- 08:41 - Komentari (0) - Isprintaj - #
15.07.2004., četvrtak
O školi goa u ovom blogu - uvod (1.)

međunarodno,    korejski,  kineski,  japanski Odlučio sam se za ovaj blog iz potrebe da odvojim materijal za učenje igranja goa od ostalih izvješća, komentara, razmatranja i sl. u svezi ove igre.
U blogu 'Go – misaona igra' provlačili su se materijali učenja igre između raznih postova i tako ostali pomalo izgubljeni u velikom razbacanom materijalu. U ovom blogu to će biti kao cjelina post po post iznošeno i tako lakše upotrebljivo.
Za početak da spomenem ono najosnovnije. Go je igra koja se danas igra u cjelome svijetu, a najviše na dalekom istoku i to u Japanu, Kini i Koreji. U Japanu je poznat pod imenom igo, u Kini wei-chi, a u Koreji baduk, a ostatak svijeta upotrebljava naziv go. U Americi nastoje neki staviti u upotrebu i naziv goe, kako bi se razlikovalo od vrlo česte engleske riječi go.
Vrlo je ozbiljan pristup ovoj igri u svijetu. U Japanu već dugo postoji jaka profesionalna organizacija igrača igoa, a najjači profesionalci igoa imaju primanja poput najjačih svjetskih tenisača.
Kod nas se igra od 60-ih gona 20. stoljeća, ali nije se uspjelo razviti jače i mnogoljudnije igranje. U najnovije vrijeme nekolicina entuzijasta ove igre volonterski rade s malima po školama i knjižnicama. Djeca pokazuju vidan interes za ovu igru.
Starost igre se procjenjuje na više od 4.000 godina, a pronađena je u iskopinama i go-garnitura u Kini, kojoj je starost izmjerena na oko 4.000 godina. To znači da se tada igralo.
Zanimljivosti, obavjesti, izvješća s natjecanja, teoretiziranja i filozofiranja, putopise i ino u svezi goa nalazi se pod linkom Go – misaona igra.
Ako želite nabaviti go-garnituru ili poneku literaturu o gou javite se na adresu zvonko.bednjanec@european-go.org ili mladen.smud@gzaop.hr , pa ćemo vidjeti što se tu može. Za sada toga kod nas nema u širokoj prodaji. Ako bude većeg interesa možda se potaknu i te mogućnosti. Već postoje ljudi koji su o tome nešto pričali, ali nekako nisu dovoljno jake volje i vjere.
A sada polako slijede postovi u kojima ćete malo po malo saznavati osnove igre, pa potom i neke od vještina sve do složenijih stvari u ovoj igri.
Za one kojima ovo izgleda teško: 'Pardonček kaj ste se popiknuli na ovaj blog'. No, možda će se javiti poticaj, koji će ih usmjeriti u jednom za njih neočekivanom pravcu.

Svima lijep pozdrav bloger Mladen

- 12:59 - Komentari (0) - Isprintaj - #

Sljedeći mjesec >>