Novi GSE turbo motori

petak , 11.05.2018.

Nova obitelj motora nazvana je GSE - skraćeno za Global Small Engine, nova mala obitelj motora na razini cijele FCA grupe. Nadimak: "Firefly". Od 2016. godine FCA proizvodi varijantu bez turba ("N3", "N4") za brazilsko tržište. Na Motor Symposium u Beču, grupa je prvi put pokazala turbo verziju: Motori T3 i T4 dolaze sa 120 KS i 190Nm (1,0 l obijma, tri cilindra) ili 180 KS i 270 Nm (1,33 l obujma, četiri cilindra).

Prilikom izrade novog motora, inženjeri su proučavali koliko mogu iskoristiti komponente postojećih FIRE motora. Prvi prototip je koristio radilicu starih motora. Kasnije su inženjeri testirali verzije sa starom glavom cilindra. Na kraju, preuzeli su samo dizajn sa dugim hodom.

Ovim dizajnom može se ostvariti kompaktna komora za sagorijevanje. FCA tvrdi da postiže dobre turbulencije. Obje inačice imaju izravno ubrizgavanje goriva s tlakom od 200 bara, četiri ventila po cilindru, MultiAir i ispušnu granu integriranu u glavu motora.

Na taj način, zagrijavanje motora se skraćuje. Jako mali ležajevi radilice smanjuju trenje. Oboje štede gorivo. Blok motora i glava cilindara izrađeni su od aluminija. Iz FCA tvrde da su napravili lakše motore od konkunrecije. Mada je 91 kg s tri cilindra i 110 kg s četiri cilindra.

Motori T3 i T4 će prvo biti ponuđeni s malim mono-scroll turbopunjačima. Oni omogućuju specifičnu snago od 90 do 100 kW po litri obujma, odnosno 190 do 200 Nm po litri. Dugoročno, planira se korištenje twin-scrol turbopunjača. Međutim, FCA još ne daje nikakve informacije o tim verzijama.

U preliminarnoj konfiguraciji motori zadovoljavaju nove standarde emisija prema WLTP ciklusu mjerenja. Međutim, realni ciklus RDE zahtjeva veći raspon rada što povećava emisije čestica - čest problem za motore s izravnim ubrizgavanjem. Stoga proizvođači ugrađuju filter za čestice benzina (GPF) izravno iza katalizatora.

Za varijantu sa 3 cilindra se odlučilo tokom samog razvoja. Inženjeri su primijetili termodinamičke prednosti nad četverocilindrašem s istim obujmom. Obje inačice su iste po provrtu i hodu (70 mm x 86.5 mm) i po kompresiji (10.5:1). Za razvod se koristi lanac. Trenutno FIRE motor ima remen.

Novi dizajn bit će znatno ekonomičniji od prethodnika. Dijagram iz pokazuje da se ubrizgava mnogo manje goriva, posebno pri velikim opterećenjima. Prethodnik se ovdje hladi s relativno velikim količinama goriva . Važan korak u razvoju, jer FCA ima velike planove: GSE motori trebaju biti u prodaji daleko nakon 2025. godine.

Oznake: fca, fiat, alfa, alfa romeo, jeep, gse, global small engije, gpf, euro 6

Fiat Argo: cilj prodaje 6000 komada mjesečno

utorak , 30.05.2017.


Fiat Chrysler Brazil će ovaj tjedan predstaviti novi model Argo. Na brazilskom tržištu on mijenja Punto ali i skuplje verzije Palia kao i Bravo. Službena klasifikacija ga svrstava u kompakte.

Tamo bi se prije svega trebao natjecati sa Chevrolet Onixom i Hyundaiem HB20, vodećim i prvim pratiocem na brazilskom tržištu.

FCA planira u prosjeku isporučivati barem 6000 Arga. To još ne bi bila razina ova dva konkurenta koji se prodaju prosječno u 13300 odnosno 8100 komada mjesečno.


Sada su na redu tehnikalije.

Fiat Argo je dug 4 metra, širok 1.75 metara, sa međuosovinskim razmakom od 2.52 metra, a prtljažnik je volumena 300 litara.

Za sada Brazilci govore kako je 20% platforme isto kao na posljednjoj generaciji Punta. Dosta je više čelika visoke čvrstoće. Sve je to rezultiralo da je 7.5% krući od Punta, 8% lakši uz Punta, a sve to uz 8% veći volumen interijera.


Sve je ovo daleko iznad direktne konkurencije u Brazilu.


Serijska oprema je dosta bogata za jedan brazilski model. Već u osnovnoj Drive opremi ima ručnu klimu, dva zračna jastuka, servo volan.


Osnovni motor je 1.0 sa 3 cilindra već poznat sa brazilskih modela Mobi i Uno. Na benzin razvija 72 KS pri 6000 o/min, odnosno 107 Nm pri 3250 o/min.

I što je bitno potrošnja je jako niska. U njih je ozbiljnije mjerenje potrošnje nego kod nas, jača ubrzanja, usponi kao i upaljena klima. Na benzin bi grad bio jedva preko 7 litara na 100 km.




Oznake: fca, fiat, argo, Punto, brazil

Buduće Euro norme i posljedice na FCA modele

petak , 05.05.2017.

Neke stvari sam previdio. Tiču se regulativa. Trenutno je na snazi još Euro 6b no dolaze Euro 6c i Euro 6d TEMP (valjda temporary tj. privremeni) i kasnije Euro 6d. Neki su se datumi promijenili.

Kao što znamo Euro 6c dolazi u 9/2017 za nove motore. Benzinci će morati imati manju razinu PM, a dolazi i nova WLTP (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedures) metoda umjesto NEDC. No dolazi već 9/2018 za sve automobile, ništa od originalno planiranog 9/2019. Ovo za neke benzince znači da će morati imati filter čestica. Uglavnom su to GDI benzinci no ni oni ne bi trebali biti baš svi zahvaćeni sa ovim. Mercedes i VW su već najavili korištenje filtera. Kod FCA je najugroženiji motor 1750 TBi. Tako da je 7/2018 vjerojatno zadnji mjesec proizvodnje Giuliette QV, sada poznate kao Giulietta Veloce.
Novom test metodom bi mogli biti ugroženi i 1.6 JTD i 2.0 JTD motori kod Giulietta. Možda će trebati SCR. Znači potpuni kraj proizvodnje za Giuliettu bi moga biti taj 7/2017. Znamo kako Talijani u 8. mjesec baš i ne rade. :D

No onda dolazi taj Euro 6d TEMP. On dolazi u 9/2018 za nove motore odnosno 9/2019 za nova vozila. Novost je RDE (Real Driving Emissions) test. Ne znam kako će se točno provoditi. Ideja je da se baš tokom testiranja na cesti zakači testna oprema na vozilo. Ta oprema može težiti i do pola tone ako sam dobro vidio.
I ako Euro 6c ne ubije Giuliettu onda će to 100% napraviti Euro 6 TEMP.

U međuvremenu će se podatci o potrošnji, znači CO2 brojke, umjesto po NEDC ciklusu iskazivati težim WLTP ciklusom. Naravno ne sumnjam da naše vlasti neće prilagoditi trošarine. Trebamo očekivati skuplje automobile u budućnosti.

Sve ovo pokazuje zašto su sada u Alfi vjerojatno požurili sa novim vozilima u C-segmentu jer u suprotnom bi imali preveliku rupu. Ne bi imali te modele u ponudi. Isto tako znamo da kompaktni crossover ima prednost nad kompaktnim hatchbackom.

Ovo će imati i reperkusije na neke druge modele FCA. Recimo Panda i 500 ostaju bez 1.3 JTD-a. I Sergio je najavio mild hybride za njih sa 48V sustavom. A i najavio je nove generacije oko 2019. za oba ta modela.

Oznake: fca, fiat, panda, 500, giulietta, alfa romeo, euro 6c, auro 6d temp, euro 6d

Poznata cijena osnovnog Fiat Arga

srijeda , 03.05.2017.


Ovih dana vidjeli smo službeni teaser novog Fiat Arga. Jako je sličan kao najava za Fiat Aegeu poznatiju kod nas kao Tipo. Ovo pobuđuje još više sumnji da će se ovaj model ako dođe do Europe zvati Uno.

Isto tako iz Fiata trube kako će ovaj model biti premium za svoje domicilno tržište Brazila. Iz teaser videa se vidi kako je automobil opremljen i head up displayom pa je to valjda i uistino tako.


Isto tako su u Brazilu ovih dana već počele prve vožnje za novinare iako je predstavljanje tek krajem mjeseca.


A poznata je i cijena. Ona za ulazni model sa 1.0 FireFlye motorom, koji razvija 72 KS na bezin odnosno 77 KS na etanol, točno 48 tisuća brazilskih reala.
Za usporedbu. Renault Sandero 1.0 sCe starta od 42400 reala, a Peugeot 208 1.2 Pure Tech od 52290 reala.

No možda bude sreće i za naša susjede u Srbiji i možda baš ovaj bude taj drugi model Fiata iz pogona u Kragujevcu.



Oznake: fca, fiat, argo, Uno, tipo, aegea, Kragujevac, fcas

X6H će se zvati Fiat Argo

petak , 21.04.2017.


Fiat Argo je službeno ime nadolazećeg modela koji će obogatiti ponudu ovog proizvođača u Južnoj Americi.

Kao što sam ranije pisao ovaj model mijenja više njih u brazilskoj ponudi. To su skuplje verzije Palia, cijela gama Punta, a čak dijelom i Brava.

Nije poznato hoće li ovaj model doći do Europe no ako dođe favorit za ime je Uno.

Motorizacija je već dobro poznata. Najmanji će biti 1.0 FireFly motor sa 72KS (77KS na etanol), 1.3 Firefly raspolaže sa 101KS (109KS na etanol), a 1.8 E.torQ EVO razvija 135KS (139KS na etanol).

Fiat dosta nade polaže u automatizirani mjenjač koji je dosta unaprijeđen i sada umjesto Dualogic nosi ime GSR-Comfort (Gear Smart Ride-Comfort).

U budućnosti je za očekivati 1.3 Turbo motor sa 160 KS, a možda i 1.0 turbo.




Oznake: fiat, X6H, Punto, Uno, firefly, Palio

Novi Jeep K8 na autosalonu u Šangaju

srijeda , 05.04.2017.


Na nadolazećem auto salonu u Šangaju koji započima 21. travnja Jeep će pokazati novi koncept. Riječ je o Jeepu kodne oznake K8.

Riječ je o modelu sa tri reda sjedala koji je baziran na Jeep Cherokeeu i/ili daleko više mjesta u drugom redu ako je riječ o verziji sa dva reda sjedala.


Kako je već ranije izvjestila SEMA (Specialty Equipment Market Association) ovaj model će biti isključivo za Kinu i prodaja kreće u 2018. Motorizacija je isključivo novi 2.0 turbo GME i to kao plug-in-hybrid (PHEV) ili samo uz motor sa unutrašnjim izgaranjem. Ići će isključivo uz ZF-ov automatik sa 9 stupnjeva.

No ono što je interesantno je da bi ovaj model trebao imati svoga blizanca u Sjevernoj Americi. Riječ je o Chrysler modelu koji bi u ponudi FCA zamijenio Dodge Journey koji je kod nas u Europi poznatiji kao Fiat Freemont.

Oznake: fca, jeep, chrysler, journey, cherokee, fiat, freemont

Kraj proizvodnje za Viaggio i Ottimo

ponedjeljak , 27.03.2017.


FCA je prestala sa proizvodnjom Fiatovih modela Viaggio i Ottimo u Kini. Prvi model je bio u potpunosti baziran na Dodge Dartu dok je drugi bio njegova hatchback izvedenica.

Nakon rekordne 2014. sa 70 tisuća prodanih jedinica to je sve palo na samo 13 tisuća u 2016. Tako da je ovo bilo neizbježno. Sve je ovo uslijed sve većeg interesa Kineza za SUV i MPV vozilima.


Pogoni se ujedno koriste za proizvodnju aktualnog Jeep Cherokeea (KL) tako da će dobiti vjerojatno dobiti dodatni kapacitet. Cherokee se lani u Kini prodao u preko 106 tisuća primjeraka dok je kapacitet tvornice oko 140 tisuća automobila. Ujedno tu je i nadolazeća verzija Cherokeea za Kinu sa 3 reda sjedala (K8).

Oznake: fca, fiat, ottimo, viaggio, jeep, cherokee

Fiat Tipo 5 vrata S-Design

srijeda , 01.03.2017.


Na Fiat štandu u Ženevi posjetioci će moći vidjeti Fiat Tipo 5 vrata S-design. Za ovu verziju dolazi ekskluzivna siva boja Metropolis (Grigio Metropoli).

Rešetka automobila je lako prepoznatljiva zahvaljujući Piano Black finišu iste, a dojam dodatno dižu za ovu verziju dostupna Bi-Xenon svjetla koja pružaju za 30% bolju vidljivost od standardnih. Bi-Xenon svjetla su ujedno novitet za Tipo.

Piano Black detalji se nastavljaju i na profilu gdje su korišteni kao ukras na okviru vrata kao i za boju vanjskih retrovizora. Novost su i 18" "dijamantne" aluminijske felge.


Interijer je temeljito obnovljen, kombinacija sjedala od kože i Airtexa i materijala koji evociraju posebnost i osobnost.



Ispod haube su motori 1.4 T-JET 120 KS i 1.6 Multijet sa također 120 KS. Benzinac može biti opremljen i sa LPG instalacijom, a dizel sa DCT mjenjačom.

Ostale dostupne boje za ovu verziju su Nero Cinema, Rosso Amore, Bianco Gelato i Grigio Colosseo. Za one koji ne znaju talijanski radi se o verzijama crne, crvene, bijele i srebrene boje.

Uskoro će S-Design paket opreme debitirati i na Tipu Station Wagon.


Oznake: fca, fiat, tipo, s-design

Fiat je registrirao patente za obitelj Tipo u Brazilu

srijeda , 30.11.2016.



Fiat je registrirao patente za obitelj Tipo u Brazilu. Publikacija INPI ima crteže prednjeg i stražnjeg kraja hatchbacka, te prednje kraja SW-a i sedana. Fiatovi projketi X6H i X6S bi tako trebali biti ništa drugo nego brazilske verzije europskog Fiat Tipa.



Ne bi trebalo biti velike promjena u dizajnu. Nešto sitno za haubu i svjetla. Određene promjene bi trebala biti i straga gdje će se tablica naći na stražnjem odbojniku.



Treba li bi biti tri paketa opreme. Attractive, Essence i Sporting sa tim da bi dva jača trebala ići samo sa najjačim motorom.



Ulazni motor je novi 1.0 6v Firefly. Isti razvija 72 KS i 104 Nm na benzin odnosno 77 KS i 109 Nm na etanol. On će se nuditi uz 5-stupanjski ručni mjenjač.

Srednji motor u ponudi je isto tako novi 1.3 8v Firefly. Razvija 101 KS i 137 Nm na benzin odnosno 109 KS i 142 Nm na etanol. Ići će uz 5-stupanjski ručni ili Dualogic robotizirani mjenjač. Ovaj motor je opremljen Start/Stop sustavom.

I za kraj tu je najjači motor 1.8 16v E.TorQ EVO. Ovaj motor je doživio nekoliko promjena za 2017. i stoga nosi dodatni sufiks EVO u nazivu. Na benzin bi trebao imati 135 KS pri 5750 o/min uz 188 Nm pri 3750 o/min. Sa etanolom vrijednosti rastu na 139 KS pri 5750 o/min uz 193 Nm pri 3750 o/min. Ovaj motor ima Start/Stop sustav. Dolazi sa 5-stupanjskim ručnim mjenjačom ili 6-stupanjskim HD automatikom.

U budućnosti možemo očekivati 1.0 i 1.3 turbo motore.

Proizvodnja će se odvijati u Pernambucu, u istim onim pogonima odakle izlazi Fiat Toro, te Jeepovi Renegade i Compass.

No moram za kraj napomenuti da su neke informacije iz Brazila oprečne. Govori se o zamjeni za Palia, a ovaj model bi bio prevelik za to. Postoje priče da će doći dva modela. Jedan veličine našeg Tipa i jako sličan njemu i drugi koji slijedi taj dizajnerski pravac ali je dug oko 4 metra, a sa stražnjim vertikalnim svjetlima.


Oznake: auto, automobili, fca, fiat, tipo, brazil

FCA ulaže u proizvodnju FireFly motora u Poljskoj

petak , 25.11.2016.

FCA je potpisala ugovor sa poljskom Vladom u kojem stoji da će se uložiti 350 milijuna eura za pokretanja proizvodnje novih GSE motora u Bielsko-Biali. Početna investicija bi trebala biti 250 milijuna eura dok bi se kasnije uložilo još 100 milijuna.

Trenutno se u Bielsko-Bialo proizvode TwinAir i 1.3 MultiJet motori. Kako se proizvodnja TwinAira bliži kraju nije čudno da ga mijenja GSE.

Ne zna se točan datum početka proizvodnje no većina poljskih medija izvještava da je to prije kraja 2017. godine.

Tržišno ime FireFly nije čudno kako se zna da mijenja prije svega na globalnom nivou FIRE motore i sa kojima dijeli 77 mm razmak između cilindara.



Oznake: fiat, fca, automobili, auto, fire, firefly

Kupnja novih Fiata od sada i preko Amazona

četvrtak , 24.11.2016.

FCA je otvorila trgovinu na Amazon Italy gdje je dostupan njihov brand Fiat.

Mogu se kupiti tri vozila i to Fiat 500, 500L i Panda. Nakon uplate 180 eura preko Amazona ostatak se može uplatiti kod najbližeg Fiat dilera.

Popust s obzirom na službene cijene je između 15% i 28%.

Rok isporuke je do dva tjedna od dana narudžbe.



Oznake: automobili, auto, fca, fiat, 500, 500c, 500l, panda

Kraj za TwinAir motor

utorak , 22.11.2016.

Kao što znamo FCA grupacija je službeno predstavila nove GSE motore i to one atmosferske sa 2 ventila po cilindru tržišnog imena FireFly. Ono što nismo znali je koliko bi brzo mogli doći u Europu.

Jedan od motora koje mijenjaju, i to bi ih čak trebali zamijeniti ovi atmosferski FireFly motori, su Fiatovi motori sa dva cilindra imena TwinAir. Oni se prestaju proizvoditi u travnju sljedeće godine što bi značilo da ćemo najvjerojatnije već prije kraja 2017. gledati FireFly motore u europskim automobilima.



Atmosferski 1.0 FireFly sa tri cilindra bi trebao biti dostojna zamjena za 1.0 atmosferski TwinAir dok će 1.3 atmosferski FireFly sa oko 100 KS zamijeniti 0.9 TwinAir sa 85 KS i 105 KS.

Oni koji se pribojavaju nedostatka okretnog momenta ne bi trebali biti zabrinuti pošto 1.3 FireFly razvija oko 135 Nm sa tim da je već na 1500 o/min raspoloživo 110 Nm što je impresivna brojka za jedan mali atmosferski benzinac.

Novi motori bi trebali donijeti manju papirnatu CO2 emisiju no što je još važnije dosta manju potrošnju u realnim uvjetima rada.







Oznake: automobili, fiat, fca, twinair, gse, firefly

Jad i bijeda AC-a

utorak , 30.08.2016.

Kao što mnogi od vas znaju već godinama, i onda kada je bilo ponude proizvoda, pa kada je nije bilo i sada kada je napokon opet ima, AC je najveći problem što se FCA vozila prodaju u jako malim količinama. Glavni krivac je za mnoge AC.

Pa hajmo malo prijeći na to kako izgleda iskustvo kupnje. Što sam ,što kada bih išao sa nekim, bi se osobno uvjerio u to.
Najčešće kada uđete u salon, a prodavač nezainteresirano sjedi. Gledate malo automobil, a onda ostanete u šoku jer izvješena cijena je veća nego u zapadnoj Europi. I onda ako ste dovoljni uporni netko dođe do vas. I krenu pregovori, i to kakvi. Shema je što pregovaranja nema, uzmi ili ostavi. U pravilu ako će te naručiti nešto stoji cijena kakva je u cjeniku, a ako ste dovoljno ludi pa uzmete nešto što je na stanju oni su uvjereni kako vam čine veliku uslugu sa do 1 000 eura popusta.

I onda se i dalje čudimo skupa sa njima kako im prodaje ne ide?

Naravno ima i ljepših iskustava no ako uključiti malo Google u priču naći ćete svu silu negativnih iskustava. Posebno zanimljiva su ona se servisom gdje ljudima znaju pokvariti isšravan automobil. I onda se ti lijepo nateži sa njima i objašnjavaj da su to oni napravili.

I sve je to velika šteta jer sada stiže Tipo hatch i karavan koji cilja na flotnu prodaju, zatim tu je Giulia. Od prije imamo jako atraktivne 500X, Renegade, a od skoro novi Jeep Compass.
No onda opet krećemo u priču. Čak da ono gore sve funkcionira opet se vraćamo na priču da za flotnu prodaju im nedostaje servisna mreža. Zatim im nedostaje i FCA Bank. Što mislite koliko se npr. Serija 3, A4 ili Passata uzme na operativni leasing? Pa rekao bih jako puno(na zapadu i velika većina), a Alfa tu barem kod nas jednostavno ne može konkurirati, i nije da je ne bi uzeli neki kao automobil od kompanije samo da im leasing kuća tu dopusti.

Za Alfu Giuliu su npr. trebali imati i odvojen prodajni salon od Fiata. Imaju li ga? Naravno da ne. A recimo da im je pola salona u Splitu zauzeo Nissan.

Ukratko. FCA je nikad nižim granama u Hrvatskoj no zahvaljujući zastupniku teško će i naprijed.

Oznake: automobili, fiat, alfa romeo, jeep, fca

Dobar posao u Turskoj

ponedjeljak , 29.08.2016.

U vrijeme kada se počelo pisati o novom Fiat Tipu, tj. o Fiat kompaktu iz Turske , krenula su svakakva neargumentirana naklapanja kako se tu radi samo o nasljedniku Linee, da to ne može zamijeniti Brava i slično. U vrijeme kada je predstavljen smo imali govora o tome kako će biti tržišno neuspješan.

Međutim, zbilja je kud i kamo drugačija. Tipo je nadmašio sva prodajna očekivanja i uz uhodovanja proizvodnje i uvođenje novih karoserijskih izvedbi. Sve skupa je dovelo do rada u tri smjene svih sedam dana u tjednu. Broj prodanih primjeraka u EU i Turskoj je kombinirano je za prvu polovicu godine premašio 40 tisuća primjeraka i sve to uz uglavnom limuzinsku izvedenicu. Van talijanskog tržišta je se u EU prodaja tek zagrijava pa tako imamo ~700 prodanih primjeraka za svaki od protekla dva mjeseca u Njemačkoj.

Sve skupa je dovelo da Tofaş ima najproduktivniji dan u povijesti sa 1488 proizvedenih automobila 28. srpnja čemu je dobrim dijelom kumovao Tipo.



Isto tako je prodaja jako dobro započela u Meksiku.

Sve je to dovelo do toga da se ozbiljno razmišlja o prodaji Tipa pod drugom značkom na drugom kontinentu ili možda korištenju ove baze za Lancia model.

Ono što se sa stopostotnom sigurnošću zna je mogućnost uvođenja Tipa pod Chrysler ili Dodge značkom na tržište SAD-a. Za to će ipak trebati luksuznija unutrašnjost, više opcija, a i jači motori. Kako su GSE, a i GME motori gotovi spremni, sa tim ne bi trebalo biti problema. Isto tako je Tipo već spreman za neovisni stražnji ovjes.

Oznake: automobili, fiat

<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Dijeli pod istim uvjetima.