< | svibanj, 2011 | > | ||||
P | U | S | Č | P | S | N |
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 |
Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv
Od 22.11.2007. (13:21)
Dominus Vobiscum
Ako koji kritičar,koji ovo pročita,umisli da ja ovdje od pretjerane pobožnosti pregonim,on me - jao - nerazumije,ili jer je tjelesan čovjek pa mu ne prijaju duhovne stvari,ili jer je čovjek svjetovan pa nemože primiti Duha Svetoga,ili jer je ohol prosuđivač koji osuđuje ili prezire sve što ne razumije. Ali mene razumiju duše koje se nisu rodile ni od krvi,ni od volje tjelesne,ni od volje muževlje ,nego od Boga (usp.Iv 1,13) i Marije,i ovo im se sviđa;a za njih i pišem sve ovo.... (sv. Ljudevit Marija Grignion Montfortski - Rasprava o pravoj pobožnosti prema Presvetoj Djevici Mariji, br.180)
--------------
1 Kor 1,27 Nego lude svijeta izabra Bog da posrami mudre, i slabe svijeta izabra Bog da posrami jake
Za sve ostalo možete me kontaktirati na:
defton85@gmail.com
-----------------------------------------------------
Zaštitnici bloga:
Sancte Michael Archangele,
defende nos in proelio;
contra nequitiam et insidias diaboli esto praesidium.
Imperet illi Deus, supplices deprecamur:
tuque, Princeps militiae Caelestis,
Satanam aliosque spiritus malignos,
qui ad perditionem animarum pervagantur in mundo,
divina virtute, in infernum detrude.
Amen.
Sveti Josipe, tebi je bilo dano da budeš otac Sinu Božjemu, moli za nas u našim obiteljskim brigama, za naše zdravlje i za naš posao sve do naših posljednjih dana i udostoj se prići nam u pomoć u času smrti naše! Amen!
Mladić koji je zaljubljen u slobodu življenja, zaljubljen u život i Onoga koji mu ga podario.
Normalno je plesti kosu od nervoze, ne bi li se u hrabrost rascesljala. (evezmajevska)
Apstrakcija filmskog izraza kao jezika specifikuma, i apstrakcija umjetnickog akta uopste, de jue, predstavlja jednu vrstu sakralne ratifikacije, vlastite inferiornosti i vlastitog infalcizma. Bez obzira o kojoj se vrsti supremacije, na tom istom jeziku kao specifikumu radi i bez obzira na kojem nivou aspiracija mi o njemu govorili. No to svakako nije tema ove nase emisije. (TLN)
2014:
Prosipanje riječi
Odmakni se
Bacih vrijeme
Rijetko čitam poeziju
2013:
Nepostojeće poljane
Propušteno suosjećanje
Smrt i smrad
Bezbroj razloga
Napisat ću pjesmu
2012:
Radim do kasno u noć
Ekshumacija
Petak
Nove borbe
Što vidiš kad slušaš
Sve je bijelo, bijelo
2011:
Mt 16,13-20
Onoj koja je čista
Nestalno srce
Oprezan
Svirači apokalipse
Kršćanski moj živote
Običnost tehnološkog čovjeka
2010:
Smrt na dopustu
Balončić od sapuna u svemiru
U ovo doba godine
Operi me
O glavi
Grijeh iz prošlosti
Utisnuta u pore moga postojanja
Pucketanje prstiju
Djevojka u džepu
Sva naša sloboda
U plavetnoj noći
III. pjesma za Wilmu Ch. - Sjećanje na nju
Dan za danom
Nevina krađa
Duša u žici
Alo, probudi se
Prostr pred Gospodinom
Utvrde oko srca
Hostiji
Ljepota i smisao ili ljepota smisla
Urbani intelekt
Skriveni svijet
Pjesma pjesniku
U tišini Hrama
Nošen u naručju
Postupci
Pogled u dušu
Primavera
Svetom Josipu Zaštitniku Hrvata
Dječji koraci
Plač ratnika
Nanovo
Vertikalni vrtuljak
Identitet
Biser
Crtice iz Beskrajnosti
Ponekad poželim umrijeti
Sivilo
Prvi dan godine nove
2009:
Smisao
Traganje
Samoća
Miris jeseni
Utjeha poniženja
Treća Osoba
Vječna Hvala
Blagoslov
O djelima
Velikoj Gospi
Prijeći prag nade
Za nju
Ime
Žena i pas
Psalam
Duhovni labirint
Tamna noć
Recesija
Križ
Sjedinjenje
Tišina
Bez Boga bez Gospodara
Dijete Gnjeva
Sloboda
Istina
Šum Velikih Voda
Život
2008:
Kriza
Lice u Oblacima
Koliko te volim
Tele i Vizija
Ptica Lutalica
Stare stvari - II. Pjesma za Wilmu Ch.
Tomislavgrad
Srce u lancima
Kap u moru
Opomena
Čežnja
Ovaj svijet
Daleko od svijeta u zagrljaju jedne djevojke
Jutro
Riječ - pjesma za Mirjanu Markovic
Ruke prijatelja
Bijeg u San
Daleko od svijeta u zagrljaju jedne djevojke
Ovaj Svijet
Večernja razmišljanja
Moji stihovi
Snovi
Miss you
Spoznaja
Bol
Hram
Pod crvenim mjesecom
U svom imaginarnom svijetu
Dan Bolesnika
Svrha
Gospodar Lutaka
Bogatstvo
Majka
Ravnodušnost
Demoni pate je ne znaju voljeti
Dok smrt ne rastavi
More i planine
Zašto tražiš utjehu u pjesmama mojim - Pjesma za Wilmu Ch.
Zašto plačeš?
Papir
Crna Harpija
Dok spavam
2007:
Novogodišnja
Krik
Poklon
Oda gluposti
Ona koja
Reci mi
Forgive me Father
Nitko
Krv
Nada
Ove noći
Čekanje
Daleko od tijela
Prava Ljubav
------------------------------
Pjesmu nad pjesmama možete čitati na posebnom blogu
pjesmanadpjesmama.blog.hr
"'Isus je svojim učenicima prao noge, a ne mozak." (fra Miroslav Bustruc)
,,Gdje je Petar, tamo je Crkva; i gdje je Crkva, tu ne vlada smrt, nego vječni život.’’ (sv. Ambrozije)
,,Ne može imati Boga za Oca tko nema Crkvu za majku.’’
,,Tko skuplja negdje drugdje, izvan Crkve, taj rasipa Crkvu Kristovu.’’ (sv. Ciprijan)
,,Kršćanstvo je nadljudski paradoks pomoću kojeg dvije suprotne strasti mogu plamtjeti jedna uz drugu.’’
,,Devet od deset tzv. novih ideja jesu zapravo stare pogreške. Katolička crkva kao jednu od svojih glavnih zadaća ima sprečavati ljude od upadanja u takve pogreške... Ona dogmatski brani čovječanstvo od njegovih najgorih neprijatelja, tih sijedih, užasnih i proždirućih čudovišta starih pogrešaka.’’ (G. K. Chesterton)
,,Sa uistinu žalosnim posljedicama, naše doba, zapostavljajući svaki obzir u potrazi za konačnim uzrokom svega, nameće novotarije tako surovo da odbacuje nasljeđe ljudskog roda.’’ (Pio X.)
,,Snagom svoje službe da utvrđujem braću, izjavljujem da ni na koji način Crkva nema vlast podjeljivati ženama svećeničko ređenje i da ovu odluku svi vjernici Crkve moraju držati konačnom.’’ (Ivan Pavao II.)
Gospodin mi je svjetlost i spasenje, koga da se bojim?
Ps 26,1
Ljubi Boga i čini što hoćeš!
Sv. Augustin
Hodaj, nebo strpljive voli
Hodaj, možda se sve u dobro pretvori
Gibonni
Words can't say what love can do...
Bon Jovi
Ljubav nije grijeh, grijeh nije Ljubav
Načela treba čuvati za ono malo časova u životu kad načela trebaju, za sve ostale dosta je malo milosrđa.
Albert Camus
Ora et labora! Moli i radi!
Sveti Benedikt
Ono što je nastalo djelovanjem onog što se naziva mojim ja…
...osjećam da dolazi od strane nečega većeg od tog ja u
meni…
James Clerk Maxwell
Ništa neka te ne straši,
ništa ne uznemiruje.
Sve prolazi.
Samo Bog ostaje isti.
Tko je strpljiv sve postiže.
Tko ima Boga ima sve.
Jedino Bog dostaje."
Sv.Terezija Avilska
Odbijajući postojanje više autoriteta, ateizam danas oslobađa
ljude od odgovornosti koja bi ih mogla
spriječiti da jedni drugim ne nanose zlo.
Francis S. Collins, Božji jezik
Nađeni Bog - Antun Branko Šimić
Ne traži Boga mišlju; u praznini
u kojoj se misao, tamna sjenka, gubi
Uza te Bog je, uvijek u blizini,
U stvarima oko tebe, u zvuku i muku.
Bog ti je uvijek najbliži od svega
Diraš ga rukom, gledaš ga u boji neba
Bog ti se smiješi iz jednog dragog lica
i plaši te iz svake stvari: nema tajne
Ne pružaj miso u praznu daljinu
Uza te Bog je. Otvori sva čula:
na tebe svjetlost s ljetnog neba pljušti
Bog oko tebe sja treperi, miriše i šušti
Molitva na putu - Antun Branko Šimić
Bože
koji si me do ovog časa doveo nevidljiv
vodi me i dalje koncu mojih želja
Ne ostavi me
umorna i sama nasred puta
Obrazi su moji blijedi
i moje misli nemočno k'o moje ruke vise
Bože
daj da novo plavo jutro
iz umora digne moje misli
da kroz blijede ruke prođe mlaz crvene sviježe krvi
Budi
nad mojom glavom moja pratilica zvijezda
PJESMA STVOROVA
sv. Franjo Asiški
Svevišnji, svemožni, Gospodine dobri,
tvoja je hvala i slava i čast
i blagoslov svaki.
Tebi to jedinom pripada,
dok čovjek nijedan dostojan nije
ni da ti sveto spominje ime.
Hvaljen budi, Gospodine moj,
sa svim stvorenjima svojim,
napose s bratom, gospodinom Suncem:
od njega nam dolazi dan
i svojim nas zrakama grije.
Ono je lijepo i sjajne je svjetlosti puno,
slika je, Svevišnji, tvoga božanskoga sjaja.
Hvalite i blagoslivljajte
Gospodina moga,
zahvaljujte njemu, služite njemu svi
u poniznosti velikoj.
Hvaljen budi, Gospodine moj,
po bratu našem Mjesecu i sestrama Zvijezdama.
Njih si sjajne i drage i lijepe
po nebu prosuo svojem.
Hvaljen budi, Gospodine moj,
po bratu našem Vjetru,
po Zraku, Oblaku, po jasnoj Vedrini,
i po svakom vremenu tvojem,
kojim uzdržavaš stvorove svoje.
Hvaljen budi, Gospodine moj,
po sestrici Vodi,
ona je korisna, ponizna, draga i čista.
Hvaljen budi, Gospodine moj,
po bratu našem Ognju, koji nam tamnu rasvjetljuje noć.
On je lijep i ugodan, silan i jak.
Hvaljen budi, Gospodine moj,
po sestri i majci nam Zemlji.
Ona nas hrani i nosi, slatk enam plodove,
cvijeće šareno i bilje donosi.
Hvaljen budi, Gospodine moj,
po onima koji opraštaju iz ljubavi tvoje
i podnose rado bijede života;
blaženi koji sve podnose s mirom,
jer ćeš ih vječnom okruniti krunom.
Hvaljen budi, Gospodine moj,
po sestri nam tjelesnoj smrti,
kojoj nijedan smrtnik umaći neće.
Jao onima koji u smrtnom umiru grijehu;
a blaženi koje ti nađeš po volji presvetoj svojoj,
jer druga im smrt nauditi neće.
Hvalospjev ljubavi - Sv. Pavao
Kad bih sve jezike ljudske govorio,
i anđeoske,
a ljubavi ne bih imao,
bio bih mjed što ječi
ili cimbal što zveči.
Kad bih imao dar prorokovanja
i znao sva otajstva
i sve spoznaje,
i kad bih imao svu vjeru
da bih i gore premještao,
a ljubavi ne bih imao - ništa sam!
I kad bih razdao sav svoj imetak
i kada bih predao tijelo svoje da se sažeže,
a ljubavi ne bih imao
- ništa mi ne bi koristilo.
Ljubav je velikodušna,
dobrostiva je ljubav,
ne zavidi,
ljubav se ne hvasta,
ne nadima se;
nije nepristojna,
ne traži svoje,
nije razdražljiva,
ne pamti zlo;
ne raduje se nepravdi,
a raduje se istini;
sve pokriva, sve vjeruje,
svemu se nada, sve podnosi,
ljubav nikad ne prestaje.
Sada spoznajem djelomično,
a sada ću spoznati savršeno,
kao što sam i spoznat!
A sada ostaju vjera, nada i ljubav
- to troje -
ali najveća je među njima ljubav.
Poznati o Bogu - "Predajem svoju dušu u ruke Boga, moga Stvoritelja, potpuno vjerujući u Isusa Krista, svog Spasitelja." (Shakespeare)
"Biblija je knjiga takvog sadržaja, da je to najbolji dokaz njezina božanskog podrijetla. U njoj se nalazi povijest svijeta, povijest Božje providnosti od početka svijeta pa do konačnog uništenja svega stvorenoga."
(I. Kant, 1724 - 1804, filozof)
Riječi prije smrti: "Predajem svoju dušu u ruke Boga, moga Stvoritelja, potpuno vjerujući u Isusa Krista, svog Spasitelja."
(W. Shakespeare 1564 - 1616)
"Objava Božja, za kojom čeznemo, nije nigdje na svijetu tako lijepa kao u Novom zavjetu."
(Goethe, 1749 - 1832, pisac, biolog, teorijski fizičar)
"Kada Krist ne bi bio Bog, bio bi Bog tko je Evanđelje izmislio."
(Goethe, 1749 - 1832, pisac, biolog, teorijski fizičar)
"Sve je Život, Život unutar Života, manje unutar većeg, a sve unutar Božanskog Duha."
(E.A. Poe, pjesnik, pisac, otac detektivskog romana, esejist, novelist, književni kritik)
"Postoje samo tri bića vrijedna poštovanja: svećenik, vojnik, pjesnik. Koji zna, koji ubija, koji stvara."
(C. Baudelaire, 1821 - 1867, pjesnik, esejist)
''Ako je ikada čovjek bio Bog ili Bog čovjek, Isus je bio oboje.''
(Lord Byron, 1788 - 1824, pjesnik)
"Samo je jedan kralj, a to je Isus Krist."
(Elvis Presley, 1935 - 1977 glazbenik)
''U Bibliji nema ničega što bi znanstveniku prouzrokovalo probleme sa Isusom Kristom.''
(Sir Ambrose Fleming, 1849 - 1945 znanstvenik, fizičar)
"Bog misli u genijima, sniva u pjesnicima i spava u ostalim ljudima."
(Peter Altenberg, 1859 - 1919, pisac, pjesnik)
''Koja god iznenađenja budućnost može donjeti, jedno je sigurno: Isus nikada neće biti nadmašen.''
(Ernest Renan, 1823 - 1892, filozof, pisac)
"Kroz kakvo ako ne slomljeno srce je mogao moj gospodin Isus Krist ući u moj život."
(Oscar Wilde, 1854 - 1900)
"Nitko se ne protivi nauku Evanđelja, a da ne pada u bezumlje."
(Voltaire, 1694 - 1778, pisac, povjesničar, filozof)
"Kristov je nauk da u čovjeku ima nešto što nas uzdiže iznad ove trke, strahovanja i uživanja. Tko Krista pravo shvati, osjeća se kao ptica koja prvi put sazna da ima krila i da može letjeti. Taj osjećaj daje slobodu, a oduzima strah."
(Lav Tolstoj, 1828 - 1910, pisac)
"Ako netko želi biti ateist, mora razloge za to tražiti izvan znanosti."
(Christian de Duve, 1917 - , znanstvenik, dobitnik Nobelove nagrade)
"Po svom nauku Krist je najveći čovjek, najveći genij što ga ljudska povijest pamti, on je najveći muž svih vremena, koga nije moguće natkriliti."
(Schäfer, racionalist)
"Krist živi u Crkvi na dva načina: u svetoj hostiji pod prilikama kruha, a u Sv. pismu pod koprenom ljudske riječi".
(Johannes Kepler, 1571 - 1630, matematičar, astronom, astrolog)
"Svim ljudima vjera u Boga usadena je u srce. Lažu oni koji kažu da ne vjeruju u Božje postojanje; jer noću i u samoći sumnjaju."
(Lucije Enej Seneka mlađi, 4. pr. Kr. - 65 po.Kr., rimski pjesnik, filozof, političar)
''Nije nikakva slučajnost sto su upravo najveći umovi svih vremena ujedno bili i duboko religiozni.''
(Max Planck, 1858 - 1947, otac moderne fizike, začetnik kvante teorije, dobitnik Nobelove nagrade)
"Malo filozofije vodi nas u ateizam, ali duboka filozofija dovodi čovjeka ponovno do religije."
(F. Bacon, utemeljitelj metodologije znanosti, filozof, esejist, državnik)
"Evenđelje je tako lijepo, da bi onaj tko ga je izmislio, kad bi bilo izmišljeno, bio vredniji divljenja nego sami opisani heroj."
(Rousseau, 1712 - 1778, filozof, pisac, skladatelj)
"Nevjera i praznovjerje, oboje su strah od vjere."
(Soren Kierkegaard, 1813-1855, danski filozof, teolog i književnik)
"Potpuni ateist stoji na predzadnjoj stepenici do najpotpunije vjere."
"Savjest bez Boga je nešto grozno. Može zabludjeti u najgori razvrat."
''Zapad misli mudro voditi svijet, ali ukoliko odbacuju Isusa natopiti će ga krvlju.''
"Još nisam sreo neznabošca. Susretao sam samo nespokojne."
''Bog je stvorio svijet na najbolji mogući način.''
(Fjodor Mihajlović Dostojevski, 1821-1881, pisac)
"Tko poriče Boga, sličan je onomu koji poriče sunce; nema smisla, ono i dalje sja."
(Julius Langbehn, 1851-1907, njemački pisac, kritičar kulture)
"Evanđelje čini ljude najboljim građanima zemaljske domovine jer ih uči kako će postati nebeski građani."
(Bossuet, 1627 - 1704, biskup, teolog, govornik)
"Evanđelje je najljepši dar koji je Bog poklonio svijetu."
(Montesquieu, 1689 - 1755, socijalni kritičar, politički mislilac)
"Strašno je to s njime. On hoće sasvim nevino dokazati Bogu najgrublje kiksove iz astronomije! Kako, Bog nije dovoljno pomno studirao astronomiju prije nego što je sastavio Sveto pismo? Dragi prijatelju!"
(Bertolt Brecht, 1898 - 1956, pjesnik, kazališni direktor)
"Želiš li znati kako treba urediti svoj život? Pročitaj Govor na gori. U njemu je sadržano sve."
(Truman, 1884 - 1972, predsjednik Sjedinjenih američkih država)
"Riječ je Božja kruh koji hranu našu dušu."
(Sertillanges, 1863, 1948, filozof i duhovni pisac)
"Jedini razlog zašto mnogi misle da je teško spoznati Božje postojanje i bit duše je to što svoj duh nikada ne odvajaju od osjetila i ne izdižu ga iznad tjelesnoga svijeta."
(René Descartes, 1596-1650, francuski filozof, matematičar i prirodoslovac)
"Gdje prestaje strah Božji, započinje oslobađanje strasti i vladavina mentaliteta koji će svijet potopiti u krvi."
(Gottfried Wilhelm Freiherr von Leibniz, 1646 - 1716, njemački filozof, matematičar, politički pisac, znanstvenik)
"Zamislivo mi je da čovjek, gledajući na zemlju, tvrdi kako nema Boga, ali ne razumijem kako bi mogao gledati u nebo i poricati Boga."
(Abraham Lincoln, 1809-1865, američki političar, predsjednik Sjedinjenih američkih država)
"Nikada više nećeš moliti, nikada se više odmoriti u beskrajnom povjerenju. Uskraćuješ si pravo da staneš pred krajnju mudrost, dobrotu, najvišu silu. Nemaš stalnoga čuvara i prijatelja za tvojih sedam samotnosti. Čovječe odricanja, želiš li se odreći svega toga? Tko će ti dati snage za to? Nitko još za to nije imao snage."
(Friedrich Nietzsche, 1844-1900, njemački filozof i klasični filolog)
"Moderna fizika neminovno nas vodi k Bogu, a ne od njega. Nijedan utemeljitelj ateizma nije bio prirodoznanstvenik. Svi su oni bili osrednji filozofi."
(Arthur Stanley Eddington, 1882-1946, engleski astronom)
"Nema Boga, sve je jači glas masa. Time, međutim, i čovjek postaje bezvrijedan, ubijan u proizvoljnom broju, jer je ništa."
(Karl Jaspers, 1883-1969, njemački filozof egzistencijalizma, pisac)
"Ateizam je okrutan i mučan pothvat. Vjerujem da sam ga izveo do kraja."
(Jean-Paul Sartre, 1905-1980, francuski književnik i filozof)
"Čovjek bez religije je poput putnika bez cilja, ispitivača bez odgovora, borca bez pobjede i umirućega bez novoga života."
(Dom Helder Pessôa Câmara, 1909 - , brazilski katolički teolog, nadbiskup, borac za socijalnu pravdu)
"Od pamtivjeka bič božji baca na koljena ohole i silne. Razmišljajte o tome i padnite na koljena."
(Albert Camus 1913 - 1960, pisac, novinar, filozof)
''Vjerujem u Boga, i nastojim genetikom čitati i razumijeti njegov jezik.''
(Francis S. Collins, 1950 - , fizičar, genetičar)
"Što se tiče Božanskog Tvorca prirode, moja ga teorija izvanredno osvjetljuje i iz nje proizlazi nužnost da ga priznamo i njegova najveća i beskrajna moć, mudrost, providnost, što sve u nama izaziva duboko poštovanje, a u isto vrijeme zahvalnost i ljubav, pa stoga posve otpadaju ništavne sanjarije onih koji smatraju da je svijet slučajno nastao ili da je mogao biti sazdan nekom fatalnom nužnošću, ili da odvijeka postoji sam po sebi upravljajući se po nekim svojim nužnim zakonima."
(Ruđer Bošković, 1711 - 1787, fizičar, astronom, filozof, teolog, diplomat)
Znanstveni materijalizam obvezuje i samog Stvoritelja; on Boga stavlja u lance, kao što je u Apokalipsi okovan sotona. On u svemiru ne ostavlja ništa slobodno.
Gilbert K. Chesterton
Sloboda je prikriveno ime za ljubav.
André Frossard
Deterministi su nas došli porobiti, a ne osloboditi. Oni bi zaista svoje načelo mogli nazvati ''lanac'' kauzalnosti. To je najgori lanac koji je ikada sputavao ljudsko biće.
Gilbert K. Chesteron
Ništa nije tako slično ljubavi kao požuda, ali ništa joj nije tako oprečno.
Blaise Pascal
Birati se može samo između Boga i idolopoklonstva. Druge mogućnosti nema. Jer sposobnost obožavanja leži u nama i upravljena je nekamo ili na ovom svijetu ili na drugom.
Simone Weil
Treba znati i to da Bogu moramo na tri načina iskazivati čast. Prvo, kao Ocu koji nas je oblikovao, obnovio, odgojio. Drugo, kao Gospodinu koji nas je istrgnuo iz neprijateljevih ralja, čuvao nas od paklene tamnice i napokon nas doveo u svoj vinograd. Treće, kao Sucu pred kojim smo optuženi, pred kojim nam je dokazana krivnja i pred kojim smo to priznali. Optužuje nas glas naše savjesti, dokazuje nam krivnju naš vlastiti život, a sve to potvrđuje pogled božanske mudrosti.
Sv. Bonaventura
Svijet je prepun dobrih izreka; samo propuštamo da ih primijenimo.
Blaise Pascal
Živo biće postaje roba na ''tržištu ideja''. Princip vrednovanja je isti na tržištu ljudi kao i na tržištu roba: na prvom mjestu se prodaju ljudi, na drugome roba.
Erich Fromm
Vjera je čin razuma koji na zapovijed volje koju pokreće Bog milošću daje pristanak božanskoj istini.
Sv. Toma Akvinski
Prestajemo biti gospodari tehnike i umjesto gospodara postajemo njeni robovi, a tehnika – nekada vitalni element stvaranja – pokazuje svoje naličje kao boginja destrukcije (kao indijska božica Kali), kojoj su ljudi voljni žrtvovati sebe i svoju djecu. Dok se još uvijek – svjesno – nadamo boljoj budućnosti, kibernetski ljudi potiskuju činjenicu da su postali obožavatelji božice destrukcije.
Erich Fromm
Svaki od nas nosi u sebi temelje jedne druge katedrale koju treba graditi: to je hram Duha Svetoga u našim dušama. Mi moramo najprije u nama izgraditi tu katedralu, a onda pomoći graditi katedrale u dušama naših bližnjih.
Bl. Ivan Merz
Moramo postaviti naš život na koncept stvarnosti, ne na koncept pravednosti.
Valerio Albisetti
Tko je ljubomoran, nesiguran je u sebe, u vlastitu sposobnost da ljubi, da živi neovisno, samostalno.
Valerio Albisetti
Temelj duhovnog života leži u neprestanom naprezanju naše volje. Spasitelj je to izrekao riječima: ''Neka svatko uzme svoj križ svoj svaki dan i slijedi me'' (Lk 9,23).
Bl. Ivan Merz
Kad neki čovjek želi samo primiti, ne daje ljubav, nego daje nesigurnost.
Valerio Albisetti
Euharistija, najjače sredstvo, za nas je na ovoj zemlji ona vatra koja u nama pali hrđe grijeha i daje života našoj duši, tako d ai ona usplamti novim žarom. Tada mi sami na sebi iskusimo riječi sv. Pavla koji veli: ''Živim ja, ali ne ja nego u meni živi Krist.'' (Gal,2,20). To je plod presvete Euharistije.
Bl. Ivan Merz
Griješiti je ljudski, životno, za žive; ustrajati je đavolsko, smrtno.
Valerio Albisetti
Svi gosti koji nam dolaze neka budu primljeni kao Krist, jer će on reći: ''Gost bijah i ne primiste me''.
Sv. Benedikt iz Nursije
Struktura Kristolike ljubavi je četverostruka: ljubiti drugoga kao samog sebe; voljeti svakog; biti onaj koji će prvi voljeti, opraštati i moliti; i, na kraju, biti onaj drugi stavljajući se na mjesto drugoga.
William Stainsby
Kapitalizam, i idealni ljudski sistem (neostvariv) nazvan Socijalizam – oboje izviru iz jedne vrsti uma i oboje su primjenljivi za jednu vrstu bolesnog društva.
Hilaire Belloc
Ono što nazivamo ''kapitalizmom'' izranja izravno u svim svojim granama iz izolacije duše. Ova izolacija dozvoljava neobuzdano natjecanje. Ono daje superiornoj lukavosti, i jednako superiornom talentu, jednu bezgraničnu karijeru. Daje svaku licenciju proždrljivosti i s druge strane lomi tjelesne kosti s kojima se ljudi održavaju u ekonomskoj stabilnosti.
Hilaire Belloc
Tko umire, prolazi iskustvo krajnje posljedice grijeha. Podlaže se punoj odgovornosti čovjekovih čina i preuzima na se istinu i sud, ali ne u pukome zdvajanju, već zahvaćen otkupljenjem koje izvodi Božja ljubav. Tako smrt više nije samo mračan užas kao krajnja posljedica grijeha; daleko više, smrt čovjeku omogućava sudioništvo u preobrazbi kojom Božja velikodušnost svršetak čini novim početkom, te smrt postaje prelaskom u novi život.
Romano Guardini
Duša i tijelo nisu jasno razgraničene cjeline. Duhovna duša neprestance izgrađuje tijelo. Ono što nazivamo ''tijelom'', u svakoj točki svoga postojanja i u svakome činu tvori jedinstvo s dušom. Kad bi se duša mogla potpuno odstraniti, ne bi više bilo niti tijela, nego bi preostala tek nekakva biološka tvorevina, ili bolje rečeno, mnoštvo kemijskih spojeva koji se međusobno razgrađuju.
Romano Guardini
U svim čovjekovim činima i doživljajima uvijek se nanovo ostvaruje umiranje staroga i uskrsnuće novoga čovjeka.
Romano Guardini
Mi gorimo od želje da pronađemo čvrsto ležište i krajnju čvrstu osnovu da na njemu sagradimo toranj što bi se dizao u beskraj, ali svaki se naš temelj drma, a zemlja se otvara u bezdane.
Blaise Pascal
Sila koja sudi svijet nije jednostavno ''istina'' ili ''ćudoredno dobro'', nego svetost.
Romano Guardini
Tko se nije odlijepio od materijalnih privezanosti, ne može istinski ljubiti ni Boga niti bližnjega.
Sv. Maksim Ispovjedalac
Ali ako smo neozbiljni, bezbožni i lijeni, te podlažemo razum tjelesnim nasladama, nećemo se boriti protiv demona, nego protiv sebe i svoje braće; i više nego braću, ljubit ćemo demone, za njih se boreći po ljudima.
Sv. Maksim Ispovjedalac
Jer tko god mrzi svoga brata, ubojica je (1 Iv 3,15). Zbog toga, svaka askeza bez ljubavi nema veze s Bogom. Zato, osuđujući naše licemjerje, reče: Ovaj me narod ustima hvali, ali njegovo je srce daleko od mene, i uzalud me časte (Mt 15,8; Iz 29,13).
Sv. Maksim Ispovjedalac
Onaj kime vladaju strasti, stvara svijet na svoju vlastitu sliku.
Anselm Grün
Samo kad je srce čisto od svih destruktivnih strasti, čovjek će i prema vani zračiti pozitivno.
Anselm Grün
Presveto Srce Isusovo je najjači faktor za rekristijanizaciju društva. Sav svjetovni poredak na zemlji bi trebao služiti da ljudi pripojeni Kristu, uskrsnu na vječnost. ''Idejno je katolicizam univerzalan, pojam koji označuje da je on intenzivan i ekstenzivan, tj. da on obuhvaća cijelog čovjeka (njegovu dušu i tijelo) i drugo, da je on univerzalan nosilac istine, morala i milosti.''
''Liturgija je centralna umjetnost, jer umjetnički prikazuje život Kristov, koji je centar povijesti.''Cijeli život od svoje duše treba stvarati remek-djelo tražeći Istinu-Svrhu.
Bl. Ivan Merz
Činjenica je da je Bog Otac i da želi sreću svoje djece. Zbog toga On na sebe uzima sve njihove terete. Osim toga Bog je ljubav, pa želi da i njegova djeca budu ljubav, dakle slobodni i od zabrinutosti koje su ''smetnja ljubavi''
Chiara Lubich
Ondje gdje se dvoje ljudi daju jedno drugome i zajednički daruju život djeci, dodiruje se svetost, misterij čovjekove biti, ono što nadilazi naše pravo na raspolaganje nama samima.
Joseph Ratzinger
Čovjekov život nije pokus. To nije ugovor o najmu, nego darivanje svojega ja tebi. A to darivanje čovjeka čovjeku može biti primjereno čovjekovoj biti samo u obliku potpune i bezuvjetne ljubavi.
Joseph Ratzinger
Spolnost čovjeka vodi u Stvoriteljevu blizinu, dovodi ga do najviše odgovornosti. On time sam odgovorno sudjeluje u izvorima života. Svaki je pojedinac Božje stvorenje – a istodobno je i dijete svojih roditelja. Stoga postoji određeno podudaranje Božjega stvaralaštva i čovjekove spolnosti. Spolnost je nešto snažno jer je u igri odgovornost za novoga čovjeka koji nam pripada, a ipak nam ne pripada, koji dolazi od nas, a ipak ne dolazi od nas. Iz toga, mislim, proizlazi da je sveta stvar dati život drugome i prihvatiti odgovornost za njegovo biološko podrijetlo.
Joseph Ratzinger
Svetost je pustolovina, jedina što postoji.
Georges Bernanos
Svakoj je osobi potrebno integralno i integrirajuće obrazovanje – kulturno, profesionalno, znanstveno, duhovno i apostolsko – koje bi joj omogućilo da živi skladan unutarnji život i koje bi joj dopustilo da prenese nadu onome tko je traži.
Kršćanski identitet sve više postavlja stalan zahtjev za obrazovanjem, budući da je neznanje najopasniji neprijatelj naše vjere. Tko može reći da uistinu ljubi Krista, ako se ne trudi da ga bolje upozna?
papa Ivan Pavao II.
Lišen ljubavi, čovjek je žrtvom podmukle zamke koja sve više sužava vidokruge bratstva te istovremeno pojedinca tjera na to da sebe samog, vlastito ja i vlastita zadovoljstva pretvara u jedinu mjeru prosudbe. Sebično gledanje, uzrok osiromašenja istinske ljubavi vodi do najgorih zamki kakve su danas prisutne u svijetu mladih.
papa Ivan Pavao II.
On je taj koji vas poziva da mladost doživljavate kao radosno proljeće, kao ovo današnje sicilijansko proljeće, da ovo proljeće doživite u ugodnome iskustvu predaje: to je njegov dar, dar Kristov, dar ponuđen svakome od nas, kao i dar nas samih Njemu, dar nas samih drugima, po drugima, opet Njemu. Tu je perspektiva izgradnje druge kulture, jedne nove kulture, kulture ljubavi. Ovdje smo da stvaramo realnost, početnu ali objektivnu, taj veliki projekt kulture ljubavi.
papa Ivan Pavao II.
Koliko li patnji, koliko li tjeskoba i bijede uzrokuje nezaposlenost! Stoga prva i osnovna briga svih i svakog pojedinca, ljudi iz vlasti, političara, sindikalnih vođa i poslodavaca, mora biti ova: dati posla svima.
papa Ivan Pavao II.
Temeljno jedinstvo ljudskog roda, čije podrijetlo seže od Boga koji je Stvoritelj svega, zahtijeva da se nijedna skupina ne smatra nadređena drugoj. Jednako tako zahtijeva da se integracija gradi na stvarnoj solidarnosti i na slobodi razlikovanja. Stoga država ima dužnost poštivati i štititi razlike koje postoje među njezinim građanima te dopustiti da njihova raznolikost služi općem dobru.
papa Ivan Pavao II.
Ideološka neutralnost, dostojanstvo ljudske osobe, izvor svih prava, prvenstvo osobe pred društvom, poštivanje demokratski donesenih pravnih normi, pluralizam društvenih organizacija, nezamjenjive su vrijednosti bez kojih nije moguće trajno graditi zajednički dom na istoku i zapadu, svima dostupan i svijetu otvoren. Ne može postojati društvo dostojno čovjeka, a koje ne poštuje uzvišene i trajne vrijednosti. Kad čovjek sebe učini isključivim mjerilom svega, ne pozivajući se na Onoga od koga sve dolazi i kome se ovaj svijet vraća, onda on počinje robovati svojoj konačnosti.
papa Ivan Pavao II.
Sve su stvari nastale iz ništavila i teže k beskraju.
Blaise Pascal
Nema mira ako se ne poštuju prava svih naroda, a posebno onih najranjivijih.
papa Ivan Pavao II.
Bog čisti žešće i brže one koji su spremniji i jači za trpljenje, a mlitavije, naprotiv vodi veoma polagano i uza slabe napasti pružajući im češće odmor za osjete, da se ne bi vratili natrag; tako da ovi kasno dolaze do čiste savršenosti u ovom životu, a neki nikada.
Onima koji još imaju takozvanu hebetudo mentis ili prirodnu grubost, što je svaki čovjek stječe grijehom, i rastresenost duha na vanjske stvari, treba da se ta grubost rasvijetli, razbistri i sabere pomoću muka i tjeskoba duhovne noći.
Sv. Ivan od Križa
Ako smo svi prisiljeni na relativizam, to onda postaje novim totalitarizmom.
Joseph Ratzinger
U početku duhovnog čišćenja božanska vatra upravlja sve svoje djelovanje više na to da pripravi dušu negoli da je ugrije; ali tokom vremena, kad ju je već dosta ugrijala duša vrlo često osjeća ljubavni žar. S druge strane razum se pomoću tame sve više čisti i tada se često dogodi da teologija mistike i ljubavi dok užiže volju ranjava također i razum rasvjetljujući ga kojom tako ugodnom i slasnom božanskom spoznajom i svjetlošću, da se volja pomoću nje veoma zapali.
Sv. Ivan od Križa
Put trpljenja je sigurniji i korisniji negoli put uživanja i djelovanja: prvo, jer u trpljenju duša prima od Boga nove snage, dok u djelovanju i uživanju izlaže svoje slaboće i nesavršenosti; drugo, jer se u trpljenju vježbaju i stječu kreposti, a duša se čisti i postaje mudrija i razboritija.
Sv. Ivan od Križa
A središte duše jest Bog. Kad on stigne do njega svom sposobnošću svoga bića i svom snagom svoga djelovanja i svoje težnje, stigla je u svoje zadnje i najdublje središte u Bogu
Sv. Ivan od Križa
Bog ne daje odgovora na naše očajno pitanje: On daje sama sebe.
François Mauriac
Da vas Bog nije trebao tamo gdje jeste, ne bi vas bio tamo stavio.
Paul Claudel
Svaka je ljubav stvaralačka.
André Ferriére
Ponizni su, naprotiv, daleko od toga da bi htjeli biti učitelji bilo komu, uvijek su pripravni uputiti se i proslijediti putem koji je različit od onoga kojim idu, kad im se to zapovijeda, jer se ne uzdaju u se.
Sv. Ivan od Križa
Obitelj je škola žrtve. Tu se čovjek uči odricanju, gospodarenju sobom, posvećivanju i življenju za druge.
Antonio Federico Ozanam
Moramo uvijek ići protiv duha vremena.
Ana Marija Taigi
Budi noćni cvrčak. Kvasi svaku noć odar svoj, suzama svojim natapaj svoju postelju. Bdij i budi kao vrabac osamljen. Pjevaj duhom, pjevaj i razumom: ''Blagosivaj dušo moja Gospodina, i ne zaboravljaj ni jednoga dobročinstva njegova: jer on prašta sve opačine tvoje, i ozdravlja te od svih bolesti tvojih, i izbavlja od pokvarenosti život tvoj''.
Sv. Jeronim
Medicinski dokazi
Je li Isusova smrt obična predstava, a njegovo uskrsnuće prijevara? Mnogo puta tijekom povijesti Kristovo uskrsnuće pokušalo se osporiti. Jedni tvrde da je pobjegao u Indiju, drugi tvrde da je pobjegao u Egipat. Treći da se samo onesvijestio od iscrpljenosti na križu ili da je dobio sredstvo od kojeg je samo izgledao kao da je umro pa je kasnije oživio od svježeg i vlažnog zraka u grobu. Navode se različite “urote”. Ili da je Poncije Pilat primio mito kako bi omogućio da Isusa skinu s križa prije nego je izdahnuo… Teorija o nesvjestici i dalje cvate u obliku urbanog mita. Pojavljuje se kad god o uskrsnuću razgovaram s onima koji su u potrazi za duhovnim.
Što nam doista govore dokazi? Što se doista dogodilo kod raspeća? Što je kod Isusa bio uzrok smrti? Postoji li uopće mogućnost da je preživio sve te muke? Nadao sam se da će medicinski dokazi pomoći upravo pri rješavanju takvih pitanja. Pokucao sam na vrata istaknutog liječnika koji je opširno i intenzivno proučavao povijesne, arheološke i medicinske podatke povezane sa smrću Isusa Nazarećanina – iako se čini da, s obzirom na činjenicu da je tijelo zagonetno nestalo, nije provedena obdukcija.
Metherella sam potražio jer sam čuo da raspolaže medicinskim i znanstvenim znanjem te iskustvom potrebnim da objasni raspeće. - o toj temi može razgovarati precizno i objektivno, bez emocija. Dr. Alexander Metherell - diplomirao je medicinu (na sveučilištu Miami, na Floridi) - doktorirao strojarstvo (na engleskom sveučilištu Bristol), - govori znanstveničkom preciznošću. - dijagnostičar, član Američkog odbora za radiologiju, djeluje i kao savjetnik Nacionalnog instituta za srce, pluća i krv pri Nacionalnom institutu za zdravlje u Bethesdi, u saveznoj državi Maryland.
Kao nekadašnji znanstvenik koji je predavao na sveučilištu California, uredio je pet znanstvenih naslova, pisao priloge za publikacije u rasponu od časopisa Aerospace Medicine do Scientific Americana. Njegova genijalna analiza stezanja mišića objavljena je u The Physiologistu i u Biophysics Journalu.
Medicinski dokazi - uvod Dok je izlagao, Metherell je nastupao znanstvenički rezervirano, govoreći polagano i metodično, ne dajući uopće znakove unutarnje uznemirenosti i smireno opisujući užasne pojedinosti Isusove smrti.
Medicinski dokazi - uvod Što god da se događalo pod površinom, koliko god ga kao kršćanina uznemirivalo što govori o okrutnoj sudbini koja je zadesila Isusa, sve je to uspijevao prikriti profesionalnošću stvorenom zahvaljujući desetljećima laboratorijskih istraživanja. Davao mi je samo činjenice, zbog kojih sam, uostalom i proputovao pola zemlje.
Mučenje pod križem
Strobel: "Možete li mi opisati što se točno dogodilo Isusu?" upitao sam. Metherell. "Sve je počelo nakon posljednje večere", "Isus je s učenicima otišao na Maslinsku goru - točnije u Getsemanski vrt. Ondje je, sjetit ćete se, cijelu noć molio. Pritom je predviđao događaje dana koji je bio pred njima. Kako je znao kolika je pred njim patnja, posve je prirodno očekivao i veliki psihološki stres."
Strobel: "Samo trenutak ... upravo se tu skeptici slavodobitno smiješe", "U evanđeljima stoji da je u toj fazi iz njegove kože umjesto znoja počela izbijati krv. Nije li to ipak plod malko prebujne mašte? Ne dovodi li to u pitanje vjerodostojnost autora evanđelja?" Metherell : "Nipošto". "Riječ je o stanju koje medicina poznaje pod nazivom hematidroza. Nije osobito često, ali se povezuje s visokim stupnjem psihološkog stresa.
"Pritom težak oblik tjeskobe uzrokuje oslobađanje kemijskih tvari od kojih pucaju kapilare u znojnim žlijezdama. Zbog toga u žlijezde ulazi malena količina krvi pa znoj na površinu tako izlazi pomiješan s krvlju. Nije riječ o nekoj većoj količini krvi, nego o vrlo, vrlo malenoj količini."
Strobel: "Je li to još nekako utjecalo na njegovo tijelo?" Metherell : "Zbog toga mu je koža postala užasno osjetljiva, tako da je morala biti vrlo, vrlo bolna kad ju je sutradan bičevao rimski vojnik."
Strobel: "Recite mi, kakvo je bilo to bičevanje?" Metherell: "Poznato je da su rimska bičevanja bila užasno okrutna. Obično je bila riječ o trideset devet udaraca bičem, no često ih je bilo i više, ovisno o raspoloženju vojnika s bičem. Rimski liktor – izvršitelj kazne
Vojnik bi se služio bičem od ispletenih kožnih remena u koje su bile upletene metalne kuglice. Kad bi bič udario kožu, kuglice bi izazivale modrice, nagnječenja ili kontuzije, koje bi se otvorile nakon daljnjih udaraca. Bič je imao i komadiće oštrih kostiju, koje bi duboko rezale kožu.
Leđa bi nakon toga bila toliko razrezana i izranjavana da su se u dubokim porezotinama katkad nazirali i dijelovi kralježnice. Bič bi sustavno zahvaćao sve od ramena do križa, stražnjice i stražnjeg dijela bedara. Užas." Metherell je načas zašutio. "Nastavite", rekao sam.
"Jedan liječnik koji je proučavao rimska premlaćivanja rekao je: 'S nastavkom bičevanja, porezotine bi prodirale i u donje mišiće kostura i tako biste dobivali uzdrhtale pruge raskrvarenog mesa.' Povjesničar iz 3. stoljeća po imenu Euzebije ovako je opisao bičevanje: 'Ogoljele su se kažnjenikove vene, i sami mišići, tetive, a i utroba žrtve došla je na vidjelo.'
Znamo da bi mnogi umrli od takvog premlaćivanja i prije razapinjanja na križ. U najmanju ruku, žrtva bi proživljavala stravičnu bol i utonula u hipovolemički šok." Metherell je upotrijebio meni nepoznat medicinski izraz. "Što znači hipovolemički šok?" upitao sam.
"Hypo znači 'ispod, nedovoljno', dok se vol odnosi na količinu, volumen, dok se emic na engleskome odnosi na 'krv', pa je tako hipovolemički šok stanje u kojem osoba pati od posljedica gubitka velike količine krvi", objasnio mi je liječnik. "A to ima četiri posljedice.
Kao prvo, srce ubrzava rad jer pokušava tjerati krv koje nema. Kao drugo, pada krvni tlak, zbog čega dolazi do nesvjestice i kolabiranja. Kao treće, bubrezi ne stvaraju urin, kako bi održali postojeći volumen. I kao četvrto, čovjek postaje užasno žedan jer tijelo žudi za tekućinom koja bi nadoknadila izgubljenu količinu krvi."
"Vidite li u evanđeljima dokaze za takvo stanje?" "Da, izvan svake sumnje", odgovorio je. "Isus je bio u hipovolemičkom šoku dok je teturao cestom prema Kalvariji i pritom nosio vodoravnu gredu križa. Na kraju je kolabirao, a rimski je vojnik Šimunu naredio da ponese križ umjesto njega.
Kasnije čitamo da je Isus rekao 'Žeđam' i tada su mu dali gutljaj octa. Zbog strašnih posljedica tog premlaćivanja, uopće nema sumnje da je Isus već bio u teškom do kritičnome stanju, čak i prije no što su mu u dlanove i stopala zarili čavle."
Agonija na Križu
Koliko god opis bičevanja bio stravičan, znao sam da slijedi još odbojniji dio. Razlog je činjenica da povjesničari jednoglasno tvrde da je Isus tog dana preživio bičevanje i da su ga potom stavili na križ - i upravo tu dolazimo do pravih pitanja.
Kad danas osuđene zločince vežu za ležaj i ubrizgavaju im otrov, ili za drvenu stolicu i podvrgavaju ih strujnom udaru, sve se odvija u vrlo kontroliranim okolnostima. Do smrti dolazi brzo i posve predvidivo. Mrtvozornik pomno određuje trenutak u kojem je nastupila smrt. Iz velike blizine svjedoci prate sve, od početka do završetka.
No koliko je smrt bila sigurna i pouzdana kad je riječ o tom surovom, polaganom i poprilično nepreciznom načinu smaknuća koji nazivamo raspećem? Štoviše, većina ljudi točno ne zna kako križ usmrćuje žrtve. A bez stručnog mrtvozornika koji bi službeno potvrdio Isusovu smrt, je li moguće da je smrt izbjegao izmučen i raskrvaren, ali ipak živ?
Sada sam se posvetio upravo tim temama. "Što se dogodilo kad je došao na mjesto raspeća?" upitao sam. "Ondje su ga vjerojatno položili, raširili mu ruke i čavlima ih učvrstili za vodoravnu gredu. Ta poprečna greda nazivala se patibulum, i u to je vrijeme bila odvojena od okomite grede, trajno postavljene u zemlju."
To mi je bilo teško zamisliti. Trebao sam još pojedinosti. "Kako su ih učvrstili i gdje?" "Rimljani su se služili klinovima dugačkima petnaestak centimetara. Njima su probijali ručne zglobove", rekao je Metherell i prstom pokazao mjesto na dva-tri centimetra ispod lijevog dlana. "Samo trenutak", prekinuo sam ga. "Mislio sam da su mu čavlima probili dlanove. Tako je na svim slikama. Štoviše, riječ je o uobičajenu simbolu koji prikazuje raspeće."
"Klinovi ili šiljci išli su kroz zapešće", ponovio je Metherell. "Bio je to čvrst položaj zahvaljujući kojem dlan ostaje nepomičan. Da su probijali dlanove, zbog težine tijela koža bi pucala i tijelo bi palo s križa. Stoga su šiljke zabijali u zapešće, iako se ono u tadašnjem jeziku smatralo dijelom šake.
Važno je shvatiti i da je takav klin najčešće prolazio mjestom kojim prolazi središnji živac. Riječ je o najvećem živcu koji vodi do šake, a takav čavao nedvojbeno bi ga prekinuo." Budući da poznajem tek osnove anatomije, nije mi bilo posve jasno što to znači. "O kakvoj je boli riječ?" upitao sam.
"Recimo to ovako", odgovorio je. "Znate kakvu bol osjetite kad se negdje slučajno udarite u lakatnu kost? Tu je zapravo riječ o jednom drugom živcu. Takav je slučajan udarac vrlo bolan.
Sad zamislite da kliještima stišćete i izokrećete taj živac", rekao je, pritom naglašavajući riječ stišćete i okrećući zamišljena kliješta. "Iskusili biste bol sličnu onome što je osjećao Isus." Lecnuo sam se i stao se meškoljiti od nelagode.
"Bol je bila krajnje nepodnošljiva", nastavio je. "Štoviše, doslovce neopisiva riječima. Za nju su morali izmisliti novu riječ: excruciare. U doslovnome smislu korijen tog izraza znači 's križa'. Promislite malo: morali su stvoriti novu riječ jer u jeziku nije bilo izraza kojim bi se opisala intenzivna patnja i bol koju čovjek osjeća kad je razapet na križu.
Gredu su potom postavili na okomiti držač i tako podignuli Isusa na križ te mu šiljcima probili stopala i tako ga učvrstili za okomiti dio. Pri tom su mu, dakako, stradali živci u stopalima, tako da je bol i u tom slučaju bila sličnog intenziteta."
Zgnječeni i prekinuti živci već su sami po sebi užasna stvar, no mene je zanimalo kako je na Isusa djelovalo to što je visio s križa. "Kako je to opterećivalo njegovo tijelo?"
Metherell je odgovorio ovako: "Kao prvo, ruke su mu se odmah razvukle, vjerojatno za petnaestak centimetara u duljinu, a oba se ramena iščašila - to je moguće odrediti jednostavnim matematičkim jednadžbama.
Tako je ispunjeno starozavjetno proročanstvo iz 22. psalma, u kojem se raspeće predviđa stotinama godina prije samog događaja i gdje stoji: 'Sve mi se kosti rasuše.'" Kao voda razlih se, sve mi se kosti rasuše; srce mi posta poput voska, topi se u grudima mojim. Grlo je moje kao crijep suho, i moj se jezik uz nepce slijepi: u prah smrtni bacio si mene. Opkolio me čopor pasa, rulje me zločinačke okružile. Probodoše mi ruke i noge, sve kosti svoje prebrojiti mogu, a oni me gledaju i zure na me. Haljine moje dijele među sobom i kocku bacaju za odjeću moju. Ps 22,15/19
Uzrok smrti
Metherell je vrlo zorno dočarao bol na početku raspeća. No mene je zanimalo što u završnici prekida život žrtve raspeća jer je riječ o pitanju presudnom za odgovor na pitanje je li smrt moguće odglumiti ili izbjeći. Stoga sam se izravno raspitao o uzroku smrti.
"Kad čovjek visi tako, u okomitu položaju," odgovorio je Metherell, "raspeće je u biti užasno bolno, usporeno umiranje od gušenja.
Razlog leži u tome što pritisak na mišiće i dijafragmu prsa dovodi u položaj udaha. U biti, da bi ispustio zrak, čovjek se mora pridignuti nogama, kako bi na trenutak smanjio napetost mišića. Pritom čavao prolazi kroz stopalo i na kraju se zaustavlja uz tarzalne kosti.
Nakon što je ispustio zrak, čovjek bi se morao malo opustititi i ponovno udahnuti. Za izdah bi se ponovno morao pridignuti, krvavim leđima derući po grubom drvu križa. To bi tako trajalo sve dok ga ne bi obuzela potpuna iscrpljenost pa se više ne bi mogao pridizati i disati.
Kad uspori disanje, čovjek upada u takozvanu respiratornu acidozu - ugljični dioksid u krvi razlaže se kao ugljikova kiselina, zbog čega se povećava kiselost krvi. To u završnici dovodi do poremećaja ritma srca. Zapravo, uz toliko nepravilan rad srca, Isus bi znao da je došao trenutak smrti te u tom trenutku izgovoriti: "Oče, u ruke tvoje predajem duh svoj", nakon čega je umro od srčanog aresta."
Nikada ranije nisam čuo toliko jasno objašnjenje smrti na križu. Međutim, Metherell još nije završio. Još i prije nego što je umro - a to je također važno - zbog hipovolemičkog šoka srce mu je neprestano ubrzano radilo, što je također dalo prilog zatajenju srca, rezultirajući skupljanjem tekućine u membrani oko srca, što se naziva perikardijalnom efuzijom, kao i oko pluća, a to je takozvana pleuralna efuzija."
"Zašto je to važno?" "Zbog toga što se dogodilo kad je do njega došao rimski vojnik koji mu je, poprilično uvjeren da je Isus mrtav, u područje slabina, s desne strane, zario koplje. Vjerojatno je riječ o desnoj strani. To ne znamo pouzdano, ali po opisu se čini da je po svoj prilici riječ o desnoj strani, između rebara.
Izgleda da je koplje prošlo kroz desno plućno krilo i zarilo se u srce pa je, kad je vojnik izvukao koplje, iz tijela izišlo i nešto tekućine - perikardijalne i pleuralne efuzije. Ta je tekućina prozirna, poput vode, a za njom je istekla velika količina krvi, što u svom evanđelju navodi svjedok Ivan."
Ivan vjerojatno nije imao pojma zašto vidi i krv i prozirnu tekućinu - laik poput njega to nikako ne bi očekivao. Ipak, Ivanov je opis dosljedan s očekivanjima suvremene medicine. U prvi mah čini se da to pridaje vjerodostojnost Ivanu kao svjedoku. Međutim, činilo se da u svemu postoji i velik nedostatak.
Izvadio sam Bibliju i potražio Evanđelje po Ivanu, 19,34. "Samo trenutak, doktore", pobunio sam se. "Kad pomno pročitate Ivanove riječi, uvidjet ćete da je vidio da iz tijela izlaze 'krv i voda'. Riječi je hotimice naveo tim redom. No, prema vašem prikazu, prva bi iz tijela izišla bistra voda. Riječ je o važnom razmimoilaženju."
Metherell se blago nasmiješio. "Nisam stručnjak za grčki," rekao je, "no prema onima koji dobro poznaju taj jezik, redoslijed riječi u starom grčkome jeziku nije se nužno određivao prema slijedu, već prema važnosti. Kako je krvi bilo daleko više nego vode, znači da bi bilo logično da Ivan prvo spominje krv."
Priznao sam da je to moguće, ali sam to ipak zapamtio kao nešto što još moram kasnije potvrditi. "U kakvom je u toj fazi stanju bio Isus?" upitao sam. Metherell me pogledao izravno u oči. Odgovorio je krajnje odlučno i uvjereno. "Nema ni najmanje sumnje da je Isus bio mrtav."
Odgovor skepticima
Činilo se da dokazi u cijelosti potkrjepljuju tvrdnje dr. Metherella. No bilo je još pojedinosti kojima sam se htio pozabaviti - preostala je i još jedna osjetljiva točka u njegovu prikazu koja bi vrlo lako potkopala vjerodostojnost biblijskoga prikaza.
"U evanđeljima stoji da su vojnici slomili noge dvojici koju su razapeli s Isusom", rekao sam. "Zašto?" "Ako su željeli ubrzati smrt - a s obzirom na blizinu šabata i Pashe, židovski vođe to su svakako htjeli riješiti prije zalaska Sunca - Rimljani su se vjerojatno poslužili željeznom šipkom ili kratkim rimskim kopljem i tako žrtvi slomili potkoljenice. Čovjek se tako ne bi mogao pridizati da diše, a do smrti zbog gušenja došlo bi za samo nekoliko minuta.
Dakako, u Novom zavjetu piše da Isusu nisu prebili noge jer su vojnici već zaključili da je mrtav pa su to samo potvrdili kopljem. Riječ je o još jednom ispunjenju starozavjetnog proročanstva o Mesiji: «Nijedna mu se kost neće slomiti."
Ponovno sam ga prekinuo. "Neki su pokušali baciti sumnju na prikaze u evanđeljima, napadaj ući priču o raspeću", rekao sam. "Primjerice, u jednom davnom članku u Harvard Theological Reviewu zaključuje se kako postoji 'nevjerojatno malo dokaza da su čavlima probijali stopala osobe na križu.' Umjesto toga, stoji u članku, žrtvi su ruke i noge za križ vezivali konopcima Ne mislite li da to dovodi u pitanje vjerodostojnost novozavjetnih prikaza?"
Dr. Metherell pomaknuo se tako da je sad sjedio na rubu naslonjača. "Ne," odgovorio je, "jer je arheologija utvrdila da je korištenje čavala, ili šiljaka, povijesna činjenica - iako nedvojbeno priznajem da su se ponekad koristili i konopci." "Koji su dokazi za to?"
"Godine 1968. arheolozi su u Jeruzalemu pronašli ostatke približno trideset petero Židova koji su umrli tijekom ustanka protiv rimske vlasti, negdje oko 70. g. Jedna žrtva, po svemu sudeći, čovjek se zvao Yohanan, bila je razapeta. U njegovu stopalu pronašli su sedamnaest centimetara dugačak čavao, uz komadiće maslinova drva s križa. Riječ je o izvrsnoj arheološkoj potvrdi ključne pojedinosti u opisu raspeća."
Svaka čast, pomislio sam. "No još jedna prijeporna pojedinost odnosi se na stručnost Rimljana u utvrđivanju Isusove smrti", istaknuo sam. "Ti su ljudi bili vrlo primitivni kad je riječ o shvaćanju medicine, anatomije i tako dalje - kako znamo da nisu jednostavno pogriješili kad su ustvrdili da Isus više nije živ?"
"Priznajem da ti vojnici nisu studirali medicinu. No sjetite se da su bili stručnjaci za ubijanje - to im je bio posao i odrađivali su ga vrlo dobro. Bez imalo sumnje znali su kad je netko mrtav, a to zapravo doista nije tako strašno teško utvrditi.
Osim toga, kad bi zatočenik nekim slučajem pobjegao, smaknuli bi za to odgovorne vojnike, tako da su i te kako imali motiva biti posve sigurni da su sve žrtve pri skidanju s križa doista mrtve."
Završni argument
Pozivajući se na povijest, medicinu, arheologiju, čak i rimska vojna pravila, Metherell je pokrio sve eventualne rupe: Isus nikako nije mogao s križa sići živ. Ipak, još sam ga malko pritisnuo. "Postoji li ikakva mogućnost - bilo kakvi izgledi - da je Isus sve to nekako preživio?"
Metherell je odmahnuo glavom i uzdignuo prst, naglašavajući riječi. "Aposlutno ne", rekao je. "Sjetite se da je još prije početka razapinjanja bio u hipervolemičkom šoku od silnog gubitka krvi. Nikako nije mogao odglumiti smrt jer čovjek ne može dugo glumiti da ne može disati. Osim toga,
koplje koje su mu zarili u srce u svakom bi slučaju definitivno riješilo stvar. A Rimljani se nisu htjeli izložiti opasnosti od toga da i sami poginu zbog previda, u slučaju da se on izvuče živ." "Dakle," rekao sam, "kad vam neki kažu da se Isus možda samo onesvijestio na križu ... " "Kažem im da je to nemoguće. Riječ je o maštovitoj teoriji bez uporišta u činjenicama.
I unatoč tome, još nisam bio posve spreman odustati od iste teme. lako sam znao da ću time možda naljutiti i uzrujati sugovornika, rekao sam: "Pretpostavimo da se nekako dogodilo nemoguće i da je Isus na neki način preživio raspeće.
Recimo da je uspio pobjeći iz platnenog ovoja, ukloniti divovski kamen s ulaza u grob te proći pokraj rimskih vojnika koji su ondje stražarili. U kojem bi stanju, s medicinskog stajališta, bio u trenutku kad je pronašao učenike?"
Metherell nije bio odviše voljan priključiti se toj igri. "Ponavljam," naglasio je, sad već nešto energičnije, "nema teorije da je preživio križ.
Ali da se to nekako i dogodilo, kako bi hodao ako su mu stopala bili probijena čavlima? Kako bi se ubrzo zatim pojavio na putu za Emaus, hodao kilometrima i kilometrima? Kako bi se služio rukama, onako istegnutima i iščašenima? Nemojte smetnuti s uma i da je na leđima imao velike rane te ranu od koplja u prsnom košu."
U tom je trenutku načas zašutio. Nešto mu je kliknulo u glavi i sad je već bio pripravan iznijeti završni argument koji će definitivno, jednom za svagda, probosti srce teorije o nesvjestici. Riječ je o argumentu koji nitko nije uspio pobiti još otkako ga je 1835. iznio njemački teolog David Strauss.
"Čujte," rekao je Metherell, "čovjek u takvu stanju nikako ne bi mogao nadahnuti učenike da šire glas o tome kako je Gospodar života koji je nadvladao smrt.
Shvaćate što želim reći? Nakon tako užasnih muka i zlostavljanja, uz katastrofalan gubitak krvi i traumu, izgledao bi toliko jadno da ga učenici ni slučajno ne bi slavili kao nekoga tko je čudesno pobijedio smrt. Žalili bi ga i pokušavali izliječiti.
Stoga je upravo apsurdno misliti da su sljedbenici, ako im se ukazao u tako užasnu stanju, osjetili potrebu da utemelje i šire pokret na temelju nade da će i oni jednom uskrsnuti u takvom obliku. Jednostavno nema teorije ... "
Pitanje za srce
Uvjerljivo i majstorski, Metherell je svoju argumentaciju iznio tako da nije ostavio mjesta ni tračku sumnje. Pritom se usredotočio isključivo na pitanje "kako"; kako su Isusa smaknuli tako da je smrt bila apsolutno sigurna?
No dok smo dovršavali razgovor, učinilo mi se da nešto ipak nedostaje. Upoznao sam se s njegovim znanjem, no nisam došao do njegova srca. I tako sam, kad smo već stajali i rukovali se na rastanku, osjetio potrebu da postavim i pitanje "zašto".
"Prije nego što pođem, dopustite da vas upitam još nešto. Zanima me vaše mišljenje ... ne stručno, medicinsko, ne znanstvena procjena, već nešto iz srca." Osjetio sam kako njegovi obrambeni mehanizmi pomalo popuštaju. "Da", rekao je, "recite, a ja ću pokušati odgovoriti."
"Isus se hotimice izložio čovjeku koji ga je izdao, nije se opirao privođenju, nije se branio na suđenju - bilo je očito da se svojevoljno podvrgava onome što ste nazvali ponižavajućim mučenjem uz neviđenu bol. Zanima me zašto. Što jednog čovjeka uopće može nagnati da pristane na takvu kaznu?"
Alexander Metherell - ovaj put čovjek, a ne liječnik - očito je tražio odgovarajuće riječi. "Iskreno govoreći, mislim da običan čovjek to ne bi bio u stanju učiniti i podnijeti", odgovorio je na kraju. "No Isus je znao što se sprema i bio je voljan to izdržati jer nas je jedino tako mogao otkupiti ¬ služeći kao naša zamjena i plaćajući smrtnom kaznom koju smo mi zaslužili pobunom protiv Boga. To je bio smisao njegove misije dolaska na Zemlju."
I nakon tih riječi slutio sam da Metherellov nesmiljeno racionalan, logičan i organiziran um nastoji svesti moje pitanje na najtemeljniji odgovor koji dalje nije moguće reducirati.
"Stoga, kad pitate koji su mu bili motivi," zaključio je, "eto ... čini mi se da se odgovor može sažeti u jednu riječ - ljubav."
Dok sam se automobilom udaljavao od njegove kuće, upravo mi je taj odgovor neprestano odzvanjao mislima.
(STROBEL, Lee, Slučaj Isus, Barka, Zagreb, 2006. str. 212-224).