Godine 1970. ni Amerika ni Engleska još nisu postale zemlja proleterska, a filmski hitovi te godine koji su došli iz tih zemalja bili su "M.A.S.H", "O jagodama i krvi", "Odiseja 2001", "Butch Cassidy and The Sundance Kid", "Easy Rider", "They Shoot Horses, Don't They?", "If…" i "Midnight Cowboy". Navedeni filmovi bili su toliko dobro prihvaćeni svuda u svijetu da se može reći da su obilježili filmsku sezonu. Imali su dvije zajedničke karakteristike: 1. kolektivni glavni junak, glavni junak je množina, nekoliko glavnih junaka su ravnopravni: usamljeni jahač, (svejedno da li kauboj ili vitez,) grubi i pronicljivi detektiv, romantični ljubavnik, komedijant, historijska ličnost, i slični, rascijepili su se na najmanje dvojicu, ako ne i cijelu grupu likova. Istina da je toga bilo i ranije, (na primjer braća Marx ili "Nevolje s Haryem",) no to je primano kao rijetki izuzetak, ili u slučaju "Najdužeg dana" kao dramaturška neizbježnost. (Čak i među četiri mušketira, D'Artagnian je bio glavni!) Novo razdvajanje glavnog junaka u više likova omogućilo je da oni iskazuju svoju subjektivnost i otvaraju intimu u međusobnim razgovorima i odnosima, te zamijene šutljive tipove poput Haphreya Bogarta koji su iskazivali svoju čvrstoću time što su prigušivali otkrivanje osjećaja. 2. neprijatelj glavnog junaka je jednako jak, jači ili neizbježan i nepobjediv. Ranije su negativci u svakom pogledu bili inferiorni, slabiji, ružniji, bedastiji, moralne nule. Početna premoć negativca bila je u službi poruke kako je gadan, no kasnije je problem junaka uglavnom kako da otkrije tko je negativac, pronađe gdje se sakrio, sustigne ga i pobijedi u izravnom odmjeravanju snaga. Negativac u filmovima sedamdesete postaje sistem, birokracija i rat ("They Shoot Horses, Don't They?", "If…", "O jagodama i krvi",) neljudska inteligencija ("2001") ili je naprosto premoćniji. Dapače, neprijatelj čak nije nužno negativac. Butch Cassidy i Sundance Kid su šarmantni razbojnici, a neumitni progonitelj je šerif na strani pravde. To pak otvara mogućnosti da završetak nije nužno heppyend, već upravo obrnuto kao u "The Strawberry Statement", "Butch Cassidy and The Sundance Kidu", "Easy Rideru" i ostalima, ili - u najboljem slučaju - neodređen kao u "Odiseji u svemiru". Te inovacije su od tada postale toliko svakodnevne da je danas teško zamisliti da nekoć tako nečega nije bilo. Malo vjerojatno da se desetak nezavisnih producenata tako nešto unaprijed dogovorilo. Prije će biti da su te dramaturške promjene posljedice promijenjenih sagledavanja stvarnosti i izmijenjenih stavova prema životu koje su svi dijelili. Oni su pak posljedica promjene duha vremena u burnim šezdesetima, koje su kulminirale šezdeset i osme. Duh vremena ogledao se ponajmanje u tada aktualnim sadržajima koje su filmovi prikazivali. Da su ih obrađivali na stari nečin, neke priče ne bi ni mogli ispričati. Upravo je struktura pričanja omogućila i da filmovi čija je radnja smještena u prošlost ili u daleku budućnost budu tada suvremeni, a danas za povijest filmografije nezaobilazni. |
Rujan 2021 (1)
Kolovoz 2021 (1)
Travanj 2021 (1)
Ožujak 2021 (1)
Veljača 2021 (1)
Siječanj 2021 (1)
Prosinac 2020 (1)
Studeni 2020 (1)
Listopad 2020 (5)
Rujan 2020 (6)
Kolovoz 2020 (9)
Srpanj 2020 (7)
Lipanj 2020 (4)
Svibanj 2020 (3)
Travanj 2020 (2)
Ožujak 2020 (2)
Siječanj 2020 (4)
Prosinac 2019 (3)
Studeni 2019 (7)
Listopad 2019 (4)
Rujan 2019 (6)
Kolovoz 2019 (7)
Srpanj 2019 (9)
Lipanj 2019 (5)
Svibanj 2019 (2)
Lipanj 2018 (2)
Svibanj 2018 (4)
Travanj 2018 (4)
Ožujak 2018 (5)
Veljača 2018 (3)
Siječanj 2018 (2)
Studeni 2017 (2)
Listopad 2017 (2)
Rujan 2017 (1)
Kolovoz 2017 (1)
Srpanj 2017 (1)
Svibanj 2017 (2)
Travanj 2017 (4)
Ožujak 2017 (1)
Veljača 2017 (1)
Siječanj 2017 (2)
Prosinac 2016 (3)
Studeni 2016 (3)
Listopad 2016 (1)
Rujan 2016 (2)
Kolovoz 2016 (8)
Srpanj 2016 (7)
Lipanj 2016 (8)