Vrline - ljudske krjeposti
(za one koji žele napredovati u vjeri)
Vrline su naši čvrsti stavovi, ili naša stalna
raspoloženja, trajne savršenosti razuma i
volje koje ravnaju svim našim činima,
zapovijedaju našim strastima i upravljaju
našim vladanjem po razumu i vjeri.
Vrline daju lakoću vladanja nad sobom
i radost za moralno ustrajno dobar život
Ove krjeposti stječu se ljudskim nastojanjem.
One su plodovi i klice moralno dobrih čina.
Među ljudskim vrlinama ili krjepostima možemo
Izdvojiti četiri koje se nazivaju stožernim
jer se sve ostale svrstavaju oko njih, to su:
razboritost, pravednost, jakost i umjerenost.
Razboritost je krjepost koja upućuje
praktični razum da u svim prilikama
razlikuje naše istinsko dobro i da izabere
prikladna sredstva da ga uspješno izvrši.
Razboritost je ujedno „ispravna norma
djelovanja“ piše sv. Toma Akvinski.
Pravednost je moralna krjepost koja
se sastoji u postojanoj i čvrstoj volji
kada odlučujemo i od sebe dajemo
Bogu i bližnjemu ono što im pripada!
Jakost je moralna krjepost koja
u poteškoćama osigurava čvrstoću
i postojanost u traganju za dobrom.
Ona jača odluku da se opremo napastima
i lakše svladamo zapreke u moralnom životu.
Krjepost jakosti osposobljava da pobijedimo
strah, čak i smrt, i da se odvažno suočimo s
iskušenjima i progonstvima. Ona daje hrabrost
da se čovjek odrekne i ako je potrebno da
i sebe žrtvuje da bi obranio pravednu stvar.
Umjerenost je moralna krjepost koja
obuzdava privlačnost naslada i osposobljuje
za ravnotežu u upotrebi stvorenih stvari.
Umjerenost osigurava vladavinu volje nad
nagonima tako da uravnotežena osoba usmjerava
svoje osjetilne težnje prema objektivnom dobru
i ne dopušta biti upravljana prema svojim
strastima. Ova krijepost u Novom Zavjetu
nazvana je „uzdržljivost“ ili „trijeznost“.
Izreka in medio virtus, „krjepost se nalazi u
sredini“, u vidu moralnog zakona znači da se
krjepost nalazi u sredini između nedostatka i
obilja. Ipak, in medio virtus nije poziv na
osrednjost. Krjepost nije sredina između dva
ili više poroka već ispravnost volje – vrhunac
volje – koji je suprostavljen ponorima poroka.
(Post je usklađen prema teološkoj literaturi)
komentiraj (13) * ispiši * #