Ide mi na živce "Zagreparking", ali ne samo "Zagrebparking" nego i gradska uprava koja ga je postavila i podržava ga, stranačke vrhuške koje su iskombinirale ovu gradsku upravu, ovu vladu koja je nad svima njima i ovaj Sabor kojega se sve to ništa ne tiče, idu mi na živce da je to strašno! Nevolem! Umjesto šireg obrazloženja navest ću dva primjera.
Tri-četiri puta sedmično moram poslom u centru grada ostati tri do pet sati. Parkiranje na otvorenim prostorima je svugdje (ako ga se nađe) ograničeno na jedan ili dva sata. Postoji i mogućnost cjelodnevne karte, ali to me ne zanima jer nikada ne kanim ostati cijeli dan. Dakle, moram u garažu.
Četiri sata parkiranja u garaži koštaju 28 kuna. Pedeset sedmica godišnje u tri do četiri navrata puta 28 kuna (50 X 3,5 X 28) je 4.900 kuna. To je minimum koji mi ta garaža godišnje naplati.
Išao sam pitati koliko bi me koštala godišnja parkirna karta. Jedanaest tisuća kuna! (11.000!) Imaju li neku drugu vrstu godišnje karte koja bi mi više odgovarala? Nemaju. Unaprijed mogu kupiti samo osam sati parkiranja svakodnevno ili ništa, a ako budem toliko blesav da to platim, mogu ostati i više. Kakva je to pretplata po kojoj sat parkiranja košta više nego da se zbroje svi sati stvarnog parkiranja po punoj cijeni?!
Pristalica sam velikih javnih garaža u gradu, podržavam da su promet i parkiranje sređeni, jasno je da to treba i naplatiti, ali tri stvari nikako ne mogu prihvatiti i silno me živciraju. Prvo, regulacija nekih segmenata gradskog saobraćaja koja podrazumijeva postoji zadovoljavajući javni prijevoz, dovoljno mjesta za parkiranje i da je sve ostalo ne mož' bolje - čega nema. Drugo, cijena naplate koja je prihvatljiva za najbogatijih 5% stanovništva. Treće, sistem je uglavljen tako da je svaki građanin koji slijedi sve propise nužno natjeran da svako malo postane prekršitelj i to mu se papreno naplati (o čemu sam pisao u nekoliko ranijih navrata).
Drugi primjer - svojevremena kritika da "Zagrebparking" naplaćuje neustavne kazne urodila je time da su uveli tzv. "dnevno parkiranje". Ne ulazeći u to koliko je i to zakonito, u prvi mah inovacija djeluje kao poboljšanje. Recimo, umjesto 400 kuna harača sada treba platiti svega 100. Koliko i kakvo je to poboljšanje vidi se tek kad se prisjetimo da postoje dvije grupe građana: oni kojima je i 100 kuna mnogo i oni koji bahato ostavljaju aute bilo gdje ne osvrćući se na to koliko košta. Zanemarujući sve matematike i statistike i oslanjajući se na golo iskustvo vidim samo jedan učinak te inovacije: kome je 400 kuna mnogo - mnogo je i 100, a kome je 400 kuna ništa, 100 kuna je manje od ništa. Sirotinju se i dalje guli, a bogatune se gladi peruškama.
Francuska revolucija nije počela time da je narod krenuo na kralja, nego na Bastillu. Ako jednog dana Zagrepčani krenu na "Zagrebparking", biti ću u prvim redovima.
|