Vjesnikov neboder III. dio

14.04.2005.

Odlučila sam napraviti ovaj zapis na način da copy-pasteam raspravu (u komentarima) sa budućim arhitektom obmm-om. Želim to učiniti naprosto zato jer me natjerao sa smislenim kritikama, da napokon obrazložim u čemu vidim poantu cijele ove priče bez sentimenta i patetike.

obmm: "nakazna poput Ferimportovog čuda kod HNK" - moze li se ova izjava malo argumentirati?

a: naravno da mogu argumentirati. Vjesnikov neboder napravljen je ipak planski. Šezdesetih godina (1959. godine postavljen je za njega kamen temeljac) su odredili područje na kojem se smiju graditi neboderi, a da se ne naruši izgled stare gradske jezgre. Ferimportova zgrada napravljena je mimo bilo kakvih planova. Modernističko čudo puknuto je na stari secesijski trg, bez imalo svijesti o okolini. U najmanju ruku, bode u oči promatrati stare, secesijske zgrade, a onda među njima, ugledati Ferimport.

obmm: "Ferimportova zgrada napravljena je mimo bilo kakvih planova" - dakle to nije samo dezinformacija vec i notorna glupost. Bez obzira na nedostatak znanja i edukacije na podrucju arhitekture i ocuvanja povijesnih spomenika, sto Ferimportova zgrada uistinu jest ( i nista manje vrijedna od okolnih klasicistickih gradjevina), mogu tolerirati subjektivne utiske. Samo znanje ne toleriram, a jos manje ovakve ignorantne izjave. Dakle savjet; kad se o necemu apsolutno nista ne zna; molim ne mjesati se. Hvala. Adam aka obmm

a: nisam prava osoba za raspravu jer ovo što sam napisala i jest mišljenje arhitekta (točnije arhitekata u čijem društvu i boravim). Meni je osobno i subjektivno zgrada odvratna. Dakle savjet: provjeri svoje izvore informacija. PS. neovisno o tome što je zaštićena kao kulturno dobro itd. PPS. (ne znam kako se naime brišu i editiraju komentari) - riječ je o samom izgledu Ferimportove zgrade, oko koje se arhitekti nikada nisu usuglasili, a građani još manje. Jel sada jasnije ili trebam dodati još koji PPPS.?

obmm: Upravo sam to i mislio. Nisi prava osoba za raspravu jer o tome, iz prilozenog se vidi, nista ne znas. Iskreno se nadam da moj buduci kolega (u cijem si drustvu) nije izjavio takvu nebulozu i da e radi samo o neshvacenju. Kako bi ikada povijesni spomenik koji datira iz druge polovice 20. stoljeca, mogao biti neplanski sagradjen i prihvacen kao takav? Svoj izvor informacija ne moram provjeravati. Mogao bih te uputiti na proucavanje urbanistickog plana izgradnje koji je nastajao u to vrijeme, a i prije...koji itekako precizno odredjuje namjenu za to podrucje. Isto kao i danasnji GUP. Ali ima li uopce smisla s ovakvim tvojim stavom?Cinjenica da se tebi ne svidja moderna interpolacija u okruzenju klasicitikih zgrada, ne znaci da je ona manje vrijedna. Struka izuzetno postuje tu zgradu. Na kraju krajeva, razumije ju.

a: Osim tvog "budućeg" kolege sam i u društvu tvojih "sadašnjih" kolega... Svi priznaju vrijednost Ferimportove zgrade kao odraza vremena, dobila je i status kulturnog dobra i kao takvu je razumiju, ali da je svi baš tako cijene, to i nije istina. Kao laik, normalno je da se neću izražavati vokabularom vaše struke, ali nije baš da nisam imala u rukama i čitala vaše časopise koje su pisali (u krajnjoj liniji) vaši, a ne moji kolege. Također, nije mi ni na kraj pameti da se upuštam u debatu s arhitektom. Cijenjeni Ferimport se ionako uređuje, neovisno o tome koliko cijenili ili ne cijenili njegov stari izgled. Ali za Vjesnikov neboder vjerojatno nećemo dočekati da se uredi, već će ga srušiti jer se očito nalazi u zoni tzv. Zagreb city-a (pretpostavljam da urbanistički planovi to spominju), a prema mojim saznanjima (ispravi me ako griješim) nije zaštičen kao kulturno dobro. Uostalom, u svjetlu današnjih urbanista koji tako dobro rade svoj posao da će za jedan Hoto tower u posljednji trenutak "skinuti" 8 (ili 6?) katova (jer su se eto, tijekom izvedbe sjetili da ne može biti tako visok) niti ne očekujem drugačiji ishod. No, neovisno o protivljenju stručnjaka, zadržat ću svoje pravo da kažem svoje mišljenje i ne vidim zašto uopće na mene trošiš svoje vrijeme. Građevinski lobi (namjerno kažem građevinski, a ne arhitektonski) je u nas suviše jak da bih (osobito ja) bilo što mogla postići osim olakšati sebe, a nekima (poput tebe) ići na živce. Što o svemu tome kaže tvoj budući kolega to neću spominjati, naprosto iz razloga jer je njemu muka od toga u što sam se upustila i ne želi biti upleten.

obmm: "Uređivanje" Ferimporta je prica za sebe. Uistinu, ovo i nije neko mjesto za raspravu na tu temu i iz tog razloga postujem odluku buduceg kolege. Ipak, cinjenica je da je "Ferimport" oduvijek bio tocka spoticanja. Pravi su razlog bile uvijek politicke zakulisne igre, a glavni argument: "ferimport ne moze biti tamo gdje je,jer se ne uklapa u okolinu". Upravo je to nonsens. To se Fabrisovo remek-djelo nije shvatilo, ili jos preciznije nije htjelo shvatiti, a ipak si mnogi (ukljucujuci i dosta mojih kolega) uzimaju za pravo takvo neobrazlozeno kritiziranje. To je veliki problem. Iz njega proizlaze akcije kao npr.;unakazivanja "Ferimporta", gradnja Hoto tornja, rusenje "Vjesnika" (kojeg izuzetno cijenim kao arhitektonsko djelo i znacajku zagrebackog urbaniteta)...zato naprosto osjecam strukovnu i moralnu potrebu reagirati na netocne izjave slicne onima s kojom je pocela ova diskusija. Mi zivimo u kapitalistickom svijetu koji ni slucajno nije bajan, no ipak ga se gotovo nitko ne bi zelio odreci. Sad, mozemo ga pljuvati i ne raditi nista, ili izvuci maksimum iz situacije. Ma, neka se sruse i Vjesnik i Neboder i Ferimport po cijenu napredka,razvoja grada i dobrobiti gradjana, ali za tako nesto prije treba biti spreman. Koliko ce kvalitetna biti nova zgrada na tom mjestu ako se ne moze shvatiti znacajka i kvaliteta sadasnjih(vjesnika,ferimporta, nebodera)? I sto ce se desiti kad se sruse? Novi HOTO! eto...nadam se da je sad moja reakcija i ustrajnost u diskusiji jasnija. A komentar posta mozes izbrisati i ponovo napisati. (nadam se da nisi htjela brisati tudje komentare) :)

a: obmm - naravno da je jasna. Čini mi se samo da si planuo na isti način kao i ovaj moj kad sam mu rekla da mi se Cotina kuća u Vončininoj ne sviđa (btw. na kraju smo u mojoj kući među stvarima mog "prastrica" našli Cotinu vizitku)... :))) Nisam ipak bedasta - ne mogu suditi sa stručne strane o nečemu već sudim kao i svi ostali laici - po ukusu. No, zato ne kažem da se nešto treba srušiti, pa čak ni Ferimport. Još jedan primjer - živim u susjedstvu Instituta za istraživanje mozga na Šalati (sigurna sam da znaš o kojoj novotvorini govorim). I što da im radim? Jest da me zgrada čini histeričnom i da bih arhitekta poslala prvog na istraživanje mozga, ali isto tako znam da je čak i ona (nekome beskrajno ružan, a nekome zanimljiv i moderan) odraz ovog našeg vremena... :) Da se vratim na Vjesnikov neboder - upravo se za to i zalažem. Ne želim da se baš sve tek tako ruši, tražim barem objašnjenje. Znam da ne mogu urbanisti za sve pitati građane jer su ipak oni školovani da naprave najbolje što mogu. Ali odlučiti da se sruši Vijesnik, a bez da se ikoga barem obavijesti o tome, da se o tome raspravlja, da se odluka obrazloži (AKO je to istina, jer još nisam provijerila), to mi diže kosu na glavi i to želim zaustaviti... I žalosno je (ako je to, naglašavam, istina) da se ja poput sentimentalne budale u vezi toga derem ispadajući neozbiljna, a ne DAZ ili netko daleko stručniji tko npr. podržava tvoje mišljenje da bi za Vjesnik trebalo naći neko drugo rješenje (doduše, čak i u DAZ-u kolo vode građevinci...). Po pitanju komentara: htjela sam samo moje unormaliti, ipak sam za demokraciju. :)



<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Nekomercijalno-Bez prerada.