Još jedna školska godina je za nama. Dok učenici već uživaju blagodati praznika, u školama su još u prvoj polovini srpnja prosvjetni djelatnici analizirali postignut uspjeh. Vjerojatno su uspjehom bili zadovoljni, prosjek je ipak bio solidan. Iako se u takvim prilikama analizira uglavnom rad učenika, ja bih se više posvetio njihovim predavačima koji su svojim zalaganjem stajali iza mnogih postignutih uspjeha. Iako su s učenicima postigli zavidne rezultate, ipak su u velikoj mjeri oni prešućivani. Njihov ugled daleko je od zasluženog, danas niži nego nekada.
No, sada su došli praznici, mnoge brige iz prethodne nastavne godine bit će zaboravljene jer su praznici priprema za novu školsku godinu. I tako se iz godine u godinu, kroz cijelu ljudsku povijest školstva, gomilaju nove školske godine, od sumerskih i egipatskih preko grčkih i rimskih - sve do današnjih dana. U njima su uvijek učitelji bili cijenjeni, čak i onda kada su bili i robovi. A danas?
Kroz tu višetisućljetnu prošlost školstva uvijek je cilj odgojiteljima bio kako na učenike prenijeti znanje svoga vremena i kako te mlade naraštaje pripremiti za životna zvanja i zatim ih uključili u život. Usporedno s obrazovnim, učenici su usvajali i odgojne sadržaje. Iako se čini da je obrazovanje jednostavan posao, ipak do danas nije pronađen model kako to što bolje i jednostavnije postići. Problem je u tome da nije dostatno da učitelji prenose na učenike određene spoznaje, nego da ga oni i usvoje. Za mnoge spoznaje važna je volja (motivacija) i određeni napor od strane učenika, odnosno kako potaknuti učenike na rad koji nije urođena čovjekova osobina. O motiviranju za rad i stvaranju učeničkih radnih navika, njihovi pedagozi su se dovijali kroz cijelu ljudsku prošlost pa su se pojavile razne metoda kako se to postizalo. Stoga nije čudo da se u starim školama često koristila i šiba i razne druge metode prinude i kazne kako bi se ostvario željeni cilj. U zadnjih dvadesetak godina sa zapada je k nama pristigla jedna posve nova prosvjetna filozofija koja zagovara da se do znanja može doći i kroz igru i raznim radionicama, a sredstva prinude trebalo je zamijeniti lijepim riječima. Mnogo toga je prihvaćeno pa se kod nas održala samo kazna ukora, koja nema većih posljedica jer se ne upisuje u svjedodžbe.
Zanimljivo je da su stare i moderne pedagogije uvijek isticale da škole pripremaju učenike za život. To je vjerojatno točno, ali se postavlja pitanje kako se to ostvaruje. Uz nastavne planove i programe jedno od mjerila je uspjeh učenika. Na osnovu arhivskih izvora mogao sam napraviti zoran prikaz kako je to izgledalo u zadnjih 80 godina, što za povijest i nije mnogo, nešto produžen ljudski vijek. Prema brojčanim pokazateljima najslabiji uspjesi u nastavi bili su prije osamdeset godina, nešto bolji prije pedeset godina, a osjetno bolji u zadnjih deset godina. Iz toga proizlazi da se poboljšanje u izvođenju nastave zadnjih godina odrazilo i na znanje današnjih generacija učenika. Matematički je to točno, ali se ne bi trebalo zaboraviti i pitanje kriterija ocjenjivanja. Trebalo bi u našem školstvu obaviti dublje analize i vidjeti kada i zašto su u jednom razdoblju počele poplave petica, iza kojih često nije bilo odgovarajuće znanje. Prema osobnom iskustvu takva je poplava petica počela koncem 70-tih godina prošlog stoljeća kada su bile ukinute gimnazije i zaživjele srednje škole sa dva pripremna razreda, popularno nazvane po njihovom idejnom tvorcu „šuvarice“. Iako je takav tip škola kasnije ukinut, gimnazije vraćene, ipak su one tijekom svog postojanja toliko zarazile školstvo problemom čije se posljedice osjećaju do današnjih dana. Pokazalo se da je to bio promašen eksperiment koji je obavljan nad učenicima u fazi njihovog najintenzivnijeg fizičkog i intelektualnog razvoja pa su i oni navike stečene u ovakvoj školi ponijeli u život koji je ipak bio drugačiji, nego što su učili u školama.
U svim razdobljima duge povijesti školstva često se govorilo o povezanosti obrazovnih sadržaja sa praktičnim radom, kasnije se više rabio naziv o „povezivanju teorije i prakse“. Ukoliko se vratimo u razdoblje prije 80 godina, kada su u osnovnom školstvu postojale samo četverogodišnje niže pučke škole i zatim još jedan ili dva razreda opetovnice, u takvim školama se, uz obrazovne sadržaje, na satovima ručnog rada davala poduka o kućnim svakodnevnim poslovima. Djevojčice su radile najviše na tekstilu, dok su dječaci uglavnom iz drveta izrađivali manje kućanske predmete i alatke. Najbolji takvi radovi izlagali su se na kraju školske godine na školskim izložbama gdje su prezentirani i radovi iz obrazovnih i odgojnih predmeta. U seoskim sredinama su se uz mnoge škole osnivali i rasadnici u kojima se djeca poučaval0 o voćarstvu, učili su okulirati i kalemiti, razlikovati dobre od loših sorti voćaka i tako su se postupno pripremali za život u seoskim sredinama. Povezanost između rada i obrazovanja bila je posebno vidljiva u srednjim stručnim školama gdje su učenici veći dio vremena proveli kod svog majstora, a manji u školama. Ovdje su učili u smanjenoj satnici samo neke općeobrazovne predmete, dok su ostali bili posvećeni struci. Stoga nije čudo da je Daruvar prije Drugog svjetskog rata bio prepun dobrih i vrsnih majstora koji su bili okosnica daruvarskog gospodarstva toga vremena.
Nakon Drugog svjetskog rata osnovne škole su najprije bile proširene na sedmogodišnje, a nešto kasnije na osmogodišnje škole. Iako se ušlo u socijalistički sustav, jedno vrijeme se nije diralo u nastavne planove, promijenjeni su samo neki sadržaji u nekim nastavnim predmetima. Osobno sam u nižim razredima, uz ostalo, naučio prišivati dugmad, što mi je dobro došlo u kasnijim godinama. Kroz osnovno školstvo, na satovima ručnog rada, kroz praktičan rad zaista se moglo ovladati mnogim jednostavnim poslovima potrebnim u svakom domaćinstvu.
Ni u srednje škole se duže vremena nije diralo. U stručnim školama su naučnici veći dio vremena provodili kod svojih majstora, a znatno manji dio u školama u teoretskoj nastavi. Kasnije se odustalo od takve prakse, vjerojatno zato što se zbog tadašnje politike broj privatnih obrtnika počeo smanjivati pa se takva praksa tada prenijele u veće industrijske pogone koji su ipak bili slabi nadomjestak za usavršavanje njihovog obrtničkog zvanja. Neki vid prakse imali su i polaznici gimnazije, iako je ona bila općeobrazovna ustanova koja u svom nastavnom planu nije imala nastavni predmet koji bi sadržavao praktičan rad. Ipak, da ne bi zaboravili što je proizvodni rad, morali su tijekom školske godine nekoliko tjedana provesti u nekom većem proizvodnom pogonu kako bi se „uživo“ upoznali s proizvodnjom. Na toj su praksi pojedini učenici ponekad obavljali neki lakši posao jer za složenije nisu bilo osposobljeni pa su mnogi tijekom tog vremena, slikovito rečeno, „prodavali zjake“. Konačni obračun s gimnazijalcima, posljednjim „bastionom građanskog društva“, dogodio se koncem 70-tih godina prošlog stoljeća kada su ovu školu završile posljednje gimnazijske generacije. Vjerojatno je tada, jedan od tvoraca takvog školstva Stipe Šuvar, mogao odahnuti jer su svi uzrasti prvih dvaju razreda srednje škole imali jedan dan u tjednu PTO (politehničko obrazovanje). Svi su učenici u radnoj odjeći toga dana krenuli u radnu nastavu učeći brisanje, „šmirglanje“, turpijanje i rezanje starog željeza i tako se pripremati za proizvodnju u 21. stoljeću. Tko zna, možda će se to moći primijeniti jednog dana ukoliko naše gospodarstvo nastavi ovim smjerom.
< | srpanj, 2014 | > | ||||
P | U | S | Č | P | S | N |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 31 |