Fotografsku sliku prvenstveno definira njen sadržaj. Ono što se nalazi na slici, odnosno u njenom kadru. To ovisi isključivo o tome što je u kadar zahvatio snimatelj prilikom snimanja, a prikazuje ono što se pred kamerom odvijalo u trenutku pritiska na okidač.
Kontekst je okruženje u kojem se ta slika negdje nalazi. Na internetu, društvenim mrežama, u medijima...
Taj kontekst u vidu drugih slika ili teksta može biti ili dopuna slici, ili obratno, slika može poslužiti kao ilustracija, odnosno dopuna tekstu.
Međutim problem je u tome što kontekst u kojem se neka slika nalazi uopće ne mora biti istinit. On može biti lažan ili izmišljen. Stavljanje odgovarajućih slika u neki kontekst je glavno sredstvo svake propagande.
Još je veći problem u tome što kontekst može toliko utjecati na doživljaj slike od strane (u današnje vrijeme izuzetno površnih, naivnih i intelektualno prikraćenih) promatrača do mjere da se sadržaj slike u potpunosti ignorira, odnosno da se kontekst uzima zdravo za gotovo. Čak i kada slika po sadržaju ili okolnostima nastanka uopće ne odgovara kontekstu, odnosno ono o čemu se radi u kontekstu uopće se ne može iščitati iz same slike.
Primjeri:
** Ako se radi o slici neke osobe, a iz koje se ne može iščitati apsolutno ništa o toj osobi, i ako ispod slike stoji napis da je osoba fakultetski obrazovana, inteligentna, bogata i slično, promatrač će (ako mu je osoba nepoznata) na osnovi konteksta zaključiti da je doista tako. I suprotno, ako ispod slike piše da je osoba propalitet, masovni ubojica ili nešto treće, opet, promatraći će samo na temelju konteksta izvesti zaključak da je ta osoba na slici dosta takva.
** Ako se slika neke oskudno odjevene djevojke nađe na nekakvoj porno stranici, promatrači će samo ne temelju toga u kojem se kontekstu nalazi zaključiti da se doista radi o pornografiji, iako sadržajno ona uopće nije pornografska (ne pokazuje nikakvo spolno općenje, ni spolne organe). Da se ista slika nađe na nekoj umjetničkoj stranici, ili stranici s modnom fotografijom, promatrač će opet, samo ne temelju konteksta zaključiti da se radi o modnoj ili umjetničkoj fotografiji.
(Koliki utjecaj ima kontekst na doživljaj fotografija dovoljno govori nedavni primjer kada su slike djevojaka sa Facebooka stavljane u grupu naslovljnu "Kurve", uz omalovažavajuće komentare, pa se digla velika prašina oko toga, pa se grupu nazivalo "pedofilskom" i "pornografskom" iako na slikama nije bilo nikakve eksplicitne pronografije, u najgorem slučaju djevojke u provokativnim pozama; da su se kojim slučajem te iste slike našle u grupi nazvanoj "Ljepotice", uz pohvalne komentare, vjerojatno nitko ne bi imao ništa protiv. op.a.)
** Ako slika prikazuje radnika kako radi, bez ikakvog konteksta promatrač će zaključiti da radnik doista radi. No ako netko ispod slike napiše "da je radnik samo pozirao za snimanje", promatrač će zaključiti da je radnik doista samo pozirao. S druge strane, ako slika prikazuje radnika kako sjedi i pije pivo u kontekstu "radnik u trenutku odmora nakon napornog rada", promatrači će izvući zaključak da je tako. No ako ispod slike netko napiše da nije ništa radio čitav dan, opet tome odgovarajući zaključak... itd. Ignorirajući to da kontekst (opaska uz sliku) može biti lažan, odnosno izmišljen.
(Jedne godine, po zimi, netko je iz automobila pored neke pečenjare snimio nekoliko parkiranih ralica, te napisao kako "nitko ništa ne radi", na temelju vlastitog proizvoljnog zaključka izvučenog iz kratkotrajnog promatranja u kojem je i nastala fotografija, te je takav lažni kontekst servirao publici, nakon čega su svi, uzevši tu lažnu informaciju zdravo za gotovo, sasuli drvlje i kamenje po dotičnima. Nikome nije palo na pamet da su vozači zapravo bili na pauzi za gablec i WC, na što, kao i svi drugi radnici, imaju pravo. op.a.)
** Nedavno se na Facebooku širila priča o "gadno opečenom psu koji je spaiso svoju obitelj" gdje se tražilo da se slika dijeli i "lajka". Ljudi su toliko gledali samo kontekst, odnsono samo naslov i tekst (te dijelili i lajkali sliku) da se nitko nije potrudio malo bolje zagledati u sadržaj same slike. Radilo se o potpuno zdravom psu - sa komadom šunke na glavi.
< | siječanj, 2016 | > | ||||
P | U | S | Č | P | S | N |
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
Fotoaparat nije oružje, a fotografiranje nije zločin. Međutim, nakon terorističkih napada u New Yorku (2001.) i Londonu (2005.), i pojave zloupotrebe interneta i fotografije, demagogijom i djelovanjem raznih "velikih moralista", dušebrižnika, birokrata i drugih lažnih autoriteta, fotografi i videografi su od hobista, umjetnika, turista i profesionalaca, u očima javnosti pretvoreni u "teroriste", "voajere", "pedofile" i "dežurne krivce za sva zla koja se događaju u svijetu".
Mole se svi koji imaju potrebu komentirati da se drže teme posta i bontona! Svi nesuvisli i nebulozni komentari, te komentari koji budu sadržavali uvrede, omalovažavanja, provokacije, trolanje, spam i slično će biti obrisani bez pardona, a komentatori blokirani.
(Napomena: Moguće je da u starijim postovima nedostaju slike i videi, i da linkovi na slike, videe ili druge web stranice ne rade, zbog toga što su u međuvremenu te stranice, slike, ili videosnimke uklonjene, preimenovane, ili je onemogućeno njihovo linkanje)
Važniji članci na blogu
Hrvatski zakoni
131. vs 144.
Vrste nasilja nad fotografima
Birokratsko nasilje
Kome i zašto smetaju kamere
Razlikovanje pojmova za idiote #1
Razlikovanje pojmova za idiote #2
Za domaće pilote dronova
Zašto je dobro imati auto-kameru
Murphijevi zakoni fotografije
Murphijevi zakoni fotografije 2
Zašto takav naziv bloga?
Fotografski blogovi
Bablfotograf rip
Bergaz naopačke rip
Delicatus
Fotografske priče
Geomir
hawkeye_1306
Klik-Po Europama rip
Kojekakve rip
Let lastavica
Nachtfresser
Nepoznati Zagreb
Splitkarenje u po bota rip
VladKrvoglad
Ostali blogovi
Alexxl
Čarapa Floyd
Euro smijeh
Plastično je fantastično
Saddako's apprentice
Semper contra rip
U zvijezdama piše
Ostali linkovi
Blog.hr
Google
Kontakt
toco1980blog(at)net.hr
Copyright © Toco1980
Sva prava pridržana.
Nije dozvoljeno korištenje materijala s bloga bez odobrenja autora, osim onih dijelova koji su zasebno označeni kao (cc) creative commons ili public domain.
Listopad 2024 (1)
Kolovoz 2024 (2)
Srpanj 2024 (2)
Lipanj 2024 (2)
Svibanj 2024 (5)
Travanj 2024 (2)
Ožujak 2024 (2)
Siječanj 2024 (3)
Prosinac 2023 (6)
Studeni 2023 (1)
Listopad 2023 (1)
Rujan 2023 (3)
Kolovoz 2023 (5)
Srpanj 2023 (4)
Lipanj 2023 (9)
Ožujak 2023 (1)
Veljača 2023 (4)
Siječanj 2023 (13)
Prosinac 2022 (10)
Studeni 2022 (12)
Listopad 2022 (3)
Kolovoz 2022 (1)
Srpanj 2022 (6)
Lipanj 2022 (8)
Svibanj 2022 (5)
Travanj 2022 (7)
Ožujak 2022 (10)
Veljača 2022 (10)
Siječanj 2022 (13)
Prosinac 2021 (8)
Studeni 2021 (10)
Listopad 2021 (15)
Rujan 2021 (5)
Kolovoz 2021 (7)
Srpanj 2021 (9)
Lipanj 2021 (4)
Svibanj 2021 (5)
Travanj 2021 (10)
Ožujak 2021 (15)
Veljača 2021 (8)
Siječanj 2021 (14)
Prosinac 2020 (12)
Studeni 2020 (4)
Listopad 2020 (9)
Rujan 2020 (6)
Kolovoz 2020 (10)
Srpanj 2020 (17)
Lipanj 2020 (4)
Početak