Jedinstveni Pavlov doprinos - 365. dan Pavlove godineZanimljivih podataka o bazilici sv. Pavla izvan zidina u Rimu ima na talijanskoj stranici Bazilika. Obavezno pogledajte! Prekrasne slike i glazba, naročito virtualna šetnja bazilikom. Tekst na svim velikim svjetskim jezicima. (nastavak prethodnog posta) Jedinstveni Pavlov doprinos Pavao je značajno pridonio kršćanskome pokretu navještajem vjere u Isusa kao uskrsnuloga Gospodina. Njegovo obraćenje dogodilo se usred njegove apostolske djelatnosti kao gorljiva farizeja, i njegovo se shvaćanje Krista promijenilo. To vjersko iskustvo utjecalo je na Pavlovo shvaćanje stvarnosti i kao posljedicu je imalo različite doprinose razvitku prve Crkve. Pavao je sebe i svoj poziv opisao koristeći se izrazima biblijskih proroka i dao proročki glas Crkvi koja je pokušala odrediti svoj odnos prema židovskim korijenima. On ne samo da je govorio Božju riječ utjehe i nade, već je poticao zajednice i vjerske vođe da svoje razmišljanje prošire s obzirom na pristupanje pogana zajednici vjere, dajući tako kršćanskom pokretu već na samome početku univerzalno značenje. Pavao se suprotstavljao utjecaju patrijarhalnoga društvenog uređenja djelujući sa ženama, poštujući ih kao vođe i nudeći alternative hijerarhijskom pristupu unutar obitelji vjere. Umjesto da potvrdi, afirmira zasade judaizma, on je poganima svoga vremena prenio evanđeosku poruku. Kao prorok govorio je ljudima na rubu društva, ženama, robovima i poganima, a nije se poistovjetio sa svećenicima, vjerskim i društvenim vođama. Pavao je evanđeosku poruku shvaćao kao poruku slobode i jednakosti u Kristu. Takva jednakost otvarala je nove mogućnosti zajednici vjernika kao kršćana potvrđenih darovima Duha, ne dopuštajući da spolne razlike utječu na izbor specifičnih uloga i odgovornosti u Crkvi. Pavao se ovim načelom jednakosti poslužio u svom izazovu Filemonu i pokazao, možda i nesvjesno, kako kršćani mogu promijeniti društvo stvarajući zajednice koje žive prema drukčijim vrijednostima. U suradnji s drugima, Pavao je djelovao sa ženama, hvalio njihovo služenje, priznavao njihov apostolat i poštivao ih kao vođe. Pavao se usredotočio na zajednicu uzajamne ljubavi i služenja i time progovorio o odnosu između Krista i kršćana, ističući trajnu prisutnost Duha. Bio je uvjeren da Evanđelje preobražava čitav život na praktičan i konkretan način. Mjesne zajednice, temeljne jedinice crkvenoga života, bile su dinamične i međusobno povezane. On nije nalazio sigurnost u zgradama i hijerarhijskim strukturama, već njegove poslanice svjedoče o preoblikovanju života Crkve uz pomoć duhovnih darova koji pripadaju svima. Unatoč tomu što Pavao ima dodire sa samim počecima kršćanskog pokreta, on nas podsjeća na činjenicu da vjerovati u Evanđelje znači osporavati patrijarhalne strukture i vrijednosti u društvu i religiji. Pavao je bio velik misionar i prvi teolog čiji su spisi ostali sačuvani do danas. Njegovo teološko razmišljanje bilo je posljedica njegovih apostolskih susreta i bilo je u dodiru s pitanjima i potrebama zajednica njegova vremena. U Pavlovoj teologiji nalazimo veoma malo apstrakcije. Umjesto toga, u njoj je uočljiv funkcionalni pristup koji ističe značenje za nas. Zahvaljujući toj sklonosti, Pavao je odgajao vjernike potičući ih na rast i promjenu. Kroz sve njegove poslanice proteže se teološki razvitak i one obiluju poticajima zasnovanim na kršćanskim načelima. Pavao je isticao da je dar vjere ponuđen svakome i da je zadaća vjernika prihvaćanje i poslušnost. Kršćanski život postaje radikalni odgovor na Božji dar koji nam je ponuđen u Kristu. Pavao je svojim jedinstvenim pristupom duhovnosti razvio razumijevanje načina na koji bi kršćani trebali živjeti svoj kršćanski život. On je, po svemu sudeći, zastupao apostolsku i crkvenu duhovnost, onu vrstu duhovnosti koja nam omogućuje približiti se drugima kao članovi zajednice vjere. Shvaćao je da je odgovor na potrebu unutar zajednice izraz autentične duhovnosti. Vjernici postaju znak Kristove ljubavi prema svijetu u kojemu žive. Uzajamna odgovornost i skrb postaju proživljena vjera. Tako shvaćena duhovnost bila je izazov svim vjernicima, a ne samo odabranim vjerskim vođama. Pavao je među prvima zagovarao upravo ovakav odgovor na izazov Evanđelja. Prema svemu što znamo o apostolu Pavlu, on je nedvojbeno bio vođa prve Crkve. Zahvaljujući njegovim poslanicama, danas možemo rekonstruirati njegove odnose s različitim Crkvama i pojedincima. Pavao nije uzmicao pred drugim vjerskim vođama i zajednicama, sukobljavao se s drugima i suprotstavljao se njihovim stavovima u važnim pitanjima. Imao je razumijevanja za osobit položaj u kojemu je živjela svaka pojedina zajednica i nastojao ih je voditi i uvjeriti pristupom koji je bio najprimjereniji postizanju željena rezultata. Kao vođa, katkada je bio previše osobno uključen u rezultate svoga služenja, kao u Korintu, otežavajući tako svoj položaj i djelovanje. Unatoč tomu, vidimo da u Filipima djeluje jedna pokretna sila koja ljudima pruža podršku i koja osvaja. Pavlov jedincati doprinos kao vođe očituje se u njegovoj sposobnosti poticati jedinstvo u raznolikosti poštujući pri tome pluralizam kao značajku zajednice u razdoblju tranzicije. Pristupajući različito svakoj novoj situaciji Pavao se pokazao djelotvornim u mnogim situacijama. Vjera ga je uvjerila da se Kristova snaga može očitovati u zemljanim posudama (2 Kor 4,7). Pavao je ponudio načela i smjernice koje su zajednice primijenile na svoju vlastitu situaciju, a budući da svi imaju udjela u Duhu Gospodnjem, poticao je zajednicu na rasuđivanje. Kršćanski vođa poznaje Evanđelje i reinterpretira njegovu temeljnu poruku za novo vrijeme i novi prostor, razumije tradiciju i posjeduje osjećaj za povijest, i ima takvu viziju Crkve koja poštuje doprinos svih. K tome, kršćanski vođa čita znakove vremena koji odražavaju najdublje potrebe čovječanstva, razumije potrebe ljudi i razvija duhovnost sposobnu za život koja obuhvaća sve dimenzije ljudskoga života. Vrsni vođe koriste se mnoštvom odgovora što ih daje vodstvo, izvanredno poznajući učinak što ga njihov izbor ima na sljedbenike. Pavao je bio upravo takav vođa u Crkvi koja je tražila svoj identitet u odnosu prema judaizmu. Pavlove poslanice predstavljaju prvi zapisani prikaz evanđeoske poruke protumačen za potrebe poganskih zajednica sredinom 1. st. Ovaj apostol iskrsava pred našim očima kao velik misionar i teolog čije je razumijevanje vjere imalo golem utjecaj na razvitak Crkve kroz mnoga stoljeća. Pavlova vizija, njegovo gledanje, njegova duhovnost i njegovo vodstvo može i nama i našim suvremenicima prosvijetliti um u nastojanjima da u svom životu proživimo odgovor na Isusovu poruku. |
Pavlove poslanice i njegov misionarski rad- 363. dan Pavlove godineFotorobot sv. Pavla Više o tome pročitajte ovdje (nastavak prethodnog posta) Pavlove poslanice i njegov misionarski rad U tom ranom razdoblju života Crkve misionari poput Pavla propovijedali su Radosnu vijest u sinagogama, na tržnicama i forumima, ili su jednostavno govorili pred okupljenim mnoštvom. Pavao se također služio svojim zanatom izrađivača šatora i sedlara kao još jednom prilikom i mogućnošću za propovijedanje Evanđelja. Neki su ga čak prozvali prigodnim misionarom, budući da je, putujući poradi Evanđelja, usput zarađivao za svakodnevni život. Kad je postalo vrlo teško posjećivati zajednice, Pavao je iskazao kreativnost pišući poslanice. Njegove poslanice napisane su po uzoru na tadašnji način dopisivanja. Prigodu za zahvaljivanje osobito u 1 Sol Pavao koristi kako bi utvrdio kršćane u vjeri. On u toj poslanici mnogo prostora posvećuje teološkom razumijevanju Krista i Evanđelja, a nakon toga slijede smjernice i poticaji na živu vjeru. Ti poticaji uvjetovani su kulturom tadašnjega vremena, jer govore o običajima koji su vladali u 1. st. Pavao je u svojim poslanicama slijedio stanovit uzorak, pa je razumljivo da su Galaćani uočili kako je u poslanici koju je njima uputio izostavio zahvaljivanje. Od svih poslanica koje se pripisuju Pavlu on je kao povijesna osoba nedvojbeno napisao samo sedam, i to Prvu Solunjanima, Galaćanima, Prvu i Drugu Korinćanima, Rimljanima, Filipljanima i Filemonu. Stručnjaci zbog stila, jezika i teološkoga pristupa osporavaju autentičnost i Pavlovo autorstvo Druge poslanice Solunjanima, Kološanima i Efežanima. Mnogi među njima zbog razvitka života u Crkvi o kojima govore Prva i Druga Timoteju i Titu smatraju da one pripadaju kasnijemu vremenu. Budući da je Pavao živio u kulturnim središtima kao što su Damask, Tarz i Antiohija, u njegovim poslanicama pronalazimo elemente karakteristične za taj svijet, kao što su pripreme za dolazak cara, koje Pavao koristi u svom opisu drugoga dolaska ili Paruzije (1 Sol 2,19), slike s olimpijskih igara koje služe kao analogija za ustrajavanje u kršćanskom životu (Fil 2,16; 3,14; 1 Kor 9,24-27), te razmišljanja o stoičkom idealu u našem pristupu patnji i nedaćama (Fil 4,12). Pavao se služi žučljivom kritikom i raspravom (Rim 2,1-29; 1 Kor 9), kao i izrazima iz političkoga, poslovnoga i pravnog života grčke kulture onoga vremena. Pavlove poslanice vrve od biblijskih slika i pojmova kao što su tijelo/grijeh, stari/novi Izrael, Tora i poslušnost. Prilagodio je i protumačio odlomke iz Pisma na način kako su to radili rabini njegova vremena (Pnz 25,4 u 1 Kor 9,9). Unatoč tomu što je, zahvaljujući svom židovskom podrijetlu, bio upoznat s apokaliptičkom mišlju, uskrsnućem i životom nakon smrti, Pavao je tu predaju protumačio u svjetlu Božjega djela u Kristu. Razdoblje tranzicije u kojemu se Pavao rodio u mnogo čemu je pripravilo put za prihvaćanje njegove poruke nade. Njegove poslanice vrlo često svjedoče o borbama njegova vremena i omogućuju nam uvid u žudnje i težnje čovječanstva sredinom 1. st. Čini se da je Pavlovo djelovanje unutar lokalnih zajednica slijedilo stanovit uzorak. On je predavao tradiciju, ali je istodobno poštivao i kulturno nasljeđe različitih skupina. Njegovo isticanje zajedništva vjere, zasnovano na uzajamnoj ljubavi, slobodi i jednakosti u Kristu, bilo je polazište Crkvama koje su stvarale alternativno okruženje u svijetu na kojega je utjecalo patrijarhalno društveno uređenje. Kako bi olakšao rast zajednice, Pavao je ulazio u dijalog s Crkvama i koristio se različitim oblicima sudjelovanja, tako da su i on i kršćani mogli raspoznati prikladan evanđeoski odgovor u novim i različitim situacijama. Te Crkve su bile istinske ljudske zajednice po tome što su u njima vrlo često izbijali sukobi, po tome što su različito tumačile poruku i što su dopuštale različite apostolske pristupe. Potencijalne prepreke, s kojima su se Pavao i drugovi susretali, pretvorile su se u priliku za izgrađivanje vjere u zajednici. Zajednička odgovornost, korištenje duhovnih darova, raspoznavanje pravca u kojemu bi trebalo razmišljati i duh zajedništva omogućavali su Crkvi u ovome prvom vremenu da se razvije i da se proširi. Premda je Pavao vrlo često u svojim nastupima bio energičan i pokazivao snažne liderske ambicije, ipak je, po svemu sudeći, poticao sudjelovanje u zajednici, što je omogućavalo da ona preuzme odgovornost za vlastiti razvitak. Pavao je u prvome razdoblju Crkve isticao važnost mjesnih Crkava, a iz tog sjemena rodila se i razvila sveopća Crkva. Iznenađuje to što Pavlova apostolska djelotvornost ima malo veze s vremenom proboravljenim u mjesnoj zajednici. Kratki boravak u Solunu urodio je vrlo dobrim rezultatima, dok su 18 mjeseci boravka u Korintu, kao i poslanice, upućene tomu gradu, veoma malo pridonijele utvrđivanju djelotvornih veza između misionara i mjesne Crkve. Ipak, Pavao je nastavio služiti Crkvama, neovisno o tome kako su one reagirale na njegove poruke. Njegovo djelo naišlo je na vrlo plodno tlo u Filipima, prvoj zajednici koju je on osnovao na europskome tlu, i Filipljani su ga pomagali kroz čitavo vrijeme njegova zatočeništva i patnje. Ključni čimbenik u razvitku prve Crkve bio je broj suradnika koji su se posvetili širenju Evanđelja. Budući da je kršćanstvo bilo misionarski pokret, mnogi pojedinci, osobito oni imućniji, putovali su iz mjesta u mjesto. Drugi su postali mjesni vođe koji su okupljali zajednicu na bogoštovlje. Mnoštvo imena koja se spominju u Djelima apostolskim i u Pavlovim poslanicama pripadaju laicima, bračnim drugovima, i tome slično. U njima se vrlo malo spominju vjerski vođe ili svećenici, skupine koje su u 1. st. po. Kr. bile poznatije po zlouporabama negoli po ispravnome životu. Apostol Pavao i ostali misionari nastojali su u svojim odnosima prema članovima zajednice živjeti načelo jednakosti (Gal 3,28). Kad se Pavao unutar tih poganskih Crkava pozabavio nekim pitanjem, davao je smjernice ili načela koja je zajednica mogla odmah primijeniti. U najvažnijem dijelu Prve poslanice Korinćanima Pavao se bavi problemom mesa žrtvovana idolima (1 Kor 8,8-9), Gospodnje Večere (1 Kor 11,17-34), ženidbe i djevičanstva (1 Kor 7) na način koji je zajednici omogućavao dati vlastiti odgovor na ta pitanja. Što se tiče djevičanstva, Pavao s uvjerenjem iznosi svoje vlastito mišljenje i on ga kao takvoga prenosi Crkvi (1 Kor 7,25). Pavlove poslanice svjedoče o njegovoj viziji zajednice i ističu potrebu ljubavi, kršćanske odgovornosti, etičkoga izbora i slobode u Kristu. Mnoštvo različitih pitanja koja u poslanicama izlaze na površinu postaje temelj Pavlova teološkog promišljanja i omogućuju nam uvid u Pavlov život i njegov svijet i u svijet prve Crkve. Kasniji pisci, koji su nastavili Pavlovu tradiciju, još više će razviti njegovo shvaćanje, odrediti nove pravce i na nov način protumačiti Pavlovu poruku i poslanje. |
Apostol pogana - 361. dan Pavlove godineGodina sv. Pavla približila se svom kraju, a s njom će završiti i moje čitanje i pisanje dnevnika čitanja o sv. Pavlu i njegovim poslanicama. Ova Godina bila mi je možda najuspješnija ili najkorisnija godina u životu. Vratila me je na izvore kršćanstva i upoznala sa životom prve kršćanske zajednice, kojemu, ruku na srce, naše današnje kršćanstvo ponekad baš i ne sliči previše. Čitanjem poslanica postepeno sam upoznavala veličanstveni lik osobe Isusa Krista. Sigurno nikada nitko, osim evanđelista, nije tako cjelovito prikazao Isusa, Boga i Čovjeka, u svoj njegovoj veličini i divoti kao što je to učinio sv. Pavao. Jedna sestra, kad je vidjela da cijelu godinu pišem samo o sv. Pavlu, rekla mi je: "Vi ste zaljubljeni u sv. Pavla!" Malo me je to iznenadilo. Kad bolje promislim, uopće nisam zaljubljena u sv. Pavla. Nisam ga gotovo ni poznavala, kao ni većina naših kršćana. Ali kroz sv. Pavla sam se zaljubila u Isusa Krista i molim Boga da mi pomogne, da ga ljubim ne samo kao Marija, nego i kao sv. Pavao. Naš poznati pisac i prevoditelj knjiga Phila Bosmansa, svećenik i župnik župe Uznesenja BDM u Brodskom Vinogorju vlč. Pavao Madžarević, priredio je jedan pregled života i djela sv. Pavla na župskim stranicama, koje ću u pet nastavaka prenijeti na ovaj blog i tako zaokružiti svoju Godinu sv. Pavla. Inače, pogledajte krasne župske stranice kao i stranice Saveza bez imena čiji je vlč. Pavao Madžarević duhovni pratitelj. SVETI PAVAO Prema Helen Doohan Priredio Pavao Madžarević Apostol pogana Apostol Pavao jedincat je lik iz 1. st. čiji život i iskustvo obuhvaća židovski, helenski i kršćanski svijet. Najstarije izvore za događaje Pavlova života nalazimo u njegovim poslanicama i u Lukinim Djelima apostolskim koji su najbolje svjedočanstvo zanimanja Crkve nekih dvadeset do trideset godina poslije Pavlove smrti. Iz njih izranja mnoštvo pojedinosti: Pavao je rođen u Tarzu u Ciliciji (Dj 9,11; 21,39; 22,3); bio je rimski građanin (Dj 16,37-38; 22,25-29; 23,27), Židov iz plemena Benjaminova (Rim. 11,1; Fil 3,5) i farizej, potpuno obrazovan u Zakonu (Fil 3,5-6; Gal 1,14; Dj 23,6; 26,5), pod Gamalielovim vodstvom u Jeruzalemu (Dj 22,3). Pavao je bio gorljiv farizej i progonitelj Crkve (1 Kor 15,9; Gal 1,13; Fil 3,6), no kasnije se, zahvaljujući istinskom doživljaju Gospodina, obratio (1 Kor 15,8-10; Gal 1,15-16). Četiri je puta odlazio na misijska putovanja koja Luka potanko opisuje: prvo misijsko putovanje opisano je u Dj 13,1-14,28, drugo u 15,30-18,22, treće u 18,23-21,17, dok je putovanje u Rim opisano u 27,1-28,16. Unatoč tomu što je nemoguće precizno utvrditi bilo kakvu kronologiju, jer biblijski spisi vrlo rijetko donose točne datume, Pavao je vjerojatno rođen prije desete godine po. Kr. i umro oko godine 64. Nekoliko povijesno dokumentiranih činjenica (Dj 18,12-17; 23,26; 24,27) omogućuje stručnjacima datiranje Pavlova obraćenja između godine 34. i 37., njegovih najvažnijih putovanja od 46. do 63. i pisanja poslanica između 50. i 60. Nakon što je i sam bio nazočan Stjepanovu kamenovanju (Dj 7,54-8,3), Pavao se zaputio u Damask i na putu u taj sirijski grad doživio duboko obraćenje. Među svim događajima iz njegova života iskustvo što ga je doživio na putu za Damask najvažnije je za razumijevanje Pavla i njegova poslanja. Uz njegovo vlastito upućivanje na svoje obraćenje (Gal 1,11-17; 1 Kor 9,1; 15,8-10; Fil 3,4-11; Rim 1,5; 2 Kor 4,1; 5,16), Luka nam donosi tri jasno određena izvješća zasnovana na jednoj te istoj predaji (Dj 9,1-19; 22,4-16; 26,-12-18). Ta izvješća ističu Pavlov doživljaj Krista kao uskrsnuloga Gospodina, njegov poziv Pavlu da bude apostol i njegovo poslanje poganima. Taj događaj bio je prijelomna točka u Pavlovu razumijevanju Krista i Kristova odnosa prema vjernicima, i predstavlja sjeme Pavlove teologije i ekleziologije. Iz ovih izvora na svjetlo dana izlazi Pavlova osoba, a njegove poslanice otkrivaju nam njegovu živahnu osobnost (Gal, 2 Kor, Fil) i pridonose našem razumijevanju razvitka prve Crkve. U poslanicama on na različite načine reagira na situacije i na stanje u zajednicama, ali uvijek sa žarom i skrbi, a sukobljavanja, borbe i razlike među njima smatra sredstvima za bolje razumijevanje kršćanskog odgovora. Korinćani priznaju da je nevješt govornik, ali vrlo plodan pisac (2 Kor 10,10), dok ga Luka u Djelima apostolskim oslikava kao izvanredna govornika uopće ne spominjući njegovo pisanje. Slika koju nam o ovom apostolu i prvoj Crkvi donosi Luka idealnija je od slike koju nam u svojim poslanicama daje povijesni Pavao. Pavlova i Lukina perspektiva ponekad se razlikuju, ali ovaj apostol uvijek iskrsava kao zauzet i neumoran misionar. Iz njegovih poslanica dobivamo sliku osobe Pavla koji je povremeno ispunjen tjeskobom i potišten, koji plače i podnosi bolove (2 Kor 1,4; 6,4-6), koji je izvan sebe (2 Kor 5,13), koji se bori sa sobom i s drugima (2 Kor 7,5), ali koji je također neustrašiv (2 Kor 1,12), skroman (2 Kor 10,1), hvalisav (2 Kor 11), i ispunjen osjećajem topline i nježnosti (Fil 1,7-8; 2,12; 4,1; 2 Kor 2,4). Njegove poslanice prožima radost i nada (Fil 1,4; 2 Kor 2,4; 4,16; 7,16). Da bismo razumjeli Pavlove poslanice, moramo prije toga shvatiti složenost njegove osobe, jer osoba i poruka idu ruku pod ruku. Pavao je, s obzirom na svoju tradiciju unutar judaizma, na svoj rast i razvoj u grčkom svijetu svoga vremena, na poznavanje hebrejskoga, aramejskoga i grčkog jezika, bio izvanredno pripremljen za svoje poslanje tumačenja evanđeoske poruke poganskim zajednicama. (Nastavak u slijedećem postu) |
Isus, naš Veliki svećenik - 348. dan Pavlove godine"Budući dakle da imamo uzvišena svećenika, Isusa, Sina Božjega, koji je prošao kroz nebesa, držimo se čvrsto vjere koju ispovijedamo! Nemamo, naime, nekoga velikog svećenika koji ne bi mogao suosjećati s našim slabostima, nego jednoga koji je iskusan u svemu (kao i mi), samo što nije sagriješio. Dakle: pristupimo k prijestolju milosti da primimo milosrđe i nađemo milost za pravodobnu pomoć!" (Heb 4, 14-16) U poslanici Hebrejima pisac je jako zaokupljen temom Isusovog velikosvećeništva. Dokazuje i uspoređuje sa starozavjetnim svećenicima, koliko je Isus uzvišeniji od svih dosadašnjih. Oni su bili samo slika, a on je ostvarenje. Veliki svećenik u židovskoj religiji bio je posrednik između Boga i grešnog naroda. Morao je biti izabran od Boga između ljudi, slagati se s ljudima po porijeklu i službi, služiti Bogu i prikazivati žrtve za grijehe naroda, ali i za svoje, i morao je biti blag prema ljudskim slabostima. Sva ta svojstva posjeduje i Isus Krist, s tim da je njegovo velikosvećeništvo još puno uzvišenije jer je on Sin Božji i jer je njegova žrtva trajna i neprolazna. Budući da je bio bez grijeha nije morao prinositi žrtve za sebe nego samo za narod. "Takvo je bilo poslanje Isusa kao Velikog svećenika Novoga Saveza, Posrednika između njegova Oca i grešnog čovječanstva: On je prvi otvorio pristup u Svetinju nad Svetinjama. On je prokrčio put i prvi njime prošao. Kao što je židovski veliki svećenik jednom na godinu ulazio iza zastora Svetinje nad Svetinjama, tako je i Isus jednom zauvijek ušao iza zastora novoga hrama u Svetinju nad Svetinjama. Taj je zastor bio njegovo vlastito tijelo, kako primjećuje pisac poslanice Hebrejima (10,20): On je prošao kroz taj zastor smrću i uskrsnućem. Njegovo tijelo uskrsnulo od mrtvih postalo je tako Put »nov i živ« po kojem od sada svatko nalazi pristup k svetištu. Tako su sada šator saveza i svetište različiti od njihova pralika u liturgiji Staroga Zavjeta. Oni su zaista "veći i savršeniji, nerukotvoreni" (Heb 9,11). Svetište je samo nebo i prijestolj Očev, sa čije desne sjede, da ondje bude naš Posrednik zauvijek (Heb 9,24). Žrtvu molitve - sacrificium laudis koju je započeo u poslušnosti i smrti, slavi On od sada zauvijek u nebu. "On je uvijek živ da se za nas zauzima" (Heb 7,25). Tamo Isus sada moli, u vječnom, bezgraničnom sada koje naše stvoreno vrijeme ne može ni odrediti ni dohvatiti, osim u molitvi. Isus je tako zauvijek postao čovjek molitve, naš Veliki svećenik koji nas zagovara. Tako On jest i ostaje "jučer i danas isti - i uvijek" (Heb 13,8). Tamo gore, u Isusu uskrsnulom nalazi se također vječni vrutak molitve nas pozemljara. Zahvaljujući molitvi, mi smo uza nj, lomeći i prelazeći granice vremena, udišemo vječnost boraveći pred licem Očevim, sjedinjeni s Isusom. " (pogledaj) Pristupimo k prijestolju milosti da primimo milosrđe i nađemo milost za pravodobnu pomoć!" |
< | lipanj, 2009 | > | ||||
P | U | S | Č | P | S | N |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |