marchelina
31.01.2010., nedjelja
ils boivent a la sante des putains d'Amsterdam
sjever Francuske čudno je magličast i ravan. Moj prvi Pariz bio je sivog neba. Kao i Split, svoju pravu, ludu dušu otkrije tek kada nije zaslijepljen suncem. Sunce je ionako tu samo zbog turista. Za putnike pak otkrije sivu haljinu čežnje. Čežnje koja uzbuđuje svaku pravu lutalicu. U Pariz moraš biti zaljubljen još prije nego što ga vidiš. Moraš doći i čekati grad da ti se prostre. Moraš doći uvjeren da je to ona strast kojoj te nedefinirana čežnja vodila. Biti tamo i biti potpuno i planski izgubljen... Biti izgubljen...luksuz koji si priuštiš možda jednom, dvaput u životu...ekskluziva neodgovornih bića kojima zavidimo... Moji džepovi su uvijek bili puni zgužvanih papirića sa adresama na koje sam se mogla slobodno javiti "ako ikada svratim..." Nisam se javljala...stizala sam na perone na kojima me nitko nije čekao...koji je to samo užitak bio. Kao što me nitko u gomili nije poznavao, tako nisam poznavala ni sama sebe..tek sam trebala otkriti tko sam kada nisam tamo gdje inače jesam..Tada sam naučila da najintezivnije postojiš kada te službeno nema. Čim sam napravila prvi korak po pariškom asfaltu, shvatila sam da je nešto krivo. Moje cipele. Putne, udobne. Ušla sam u prvi dućan i kupila štikle. Ne možeš pobogu hodati najzavodljivijim gradom svijeta u patikama. tiktak tiktak tik tik tik zatiktarala sam potom nehajno Štikle su mi se savršeno uklopile u nered kose zamršene putovanjem...sjela sam u jedan od onih caffe barova sa kockastim stolnjacima, naručila kavu i croissane, sa konobarom razmijenila par uljudnih, prepustila se Parizu kao da sam tu oduvijek... Ja sam u Splitu bila ostavila jednog morskog čovjeka... Sasvim suprotno tradiciji, umjesto da ja njega neprestano čekam da se vrati sa putovanja, sa brodovanja, najčešće je on čekao mene. Odmah sam znala da to neće dobro završiti. Ipak, dogodilo se još nešto gore od lošeg završetka, naime, nije nikad ni završilo....Kad se dvoje lutajućih sretnu, nema tu mirne luke. Kao dva odvezana broda plutali smo svatko na svojoj putanji, u svojoj vlastitoj čergi... Kao kradljivci konja, pojavljivali smo se u Splitu povremeno, noću, dolazili utažiti glad za svojim gradom, za onim najljepšim na svijetu, a potom odlazili još gladniji daljina...U Split smo se vraćali valjda samo zato da bi, po ko zna koji put, u nevjerici ustvrdili da je naše mjesto tu, da Split razumije, da će nas čekati, sa obećanjem da neće ostariti u dugom čekanju, da će, kada se jednom smirimo i vratimo, biti tu za nas jednako lijep i veličanstven.... Split je kao neka prokleta ljubav, boli, ne pušta, ali takve su oduvijek bile najslađe... |
29.01.2010., petak
Oda cvrčku
Da me odvedu negdje gdje ljeti nema cvrčaka, ja ne bih ni znala da je ljeto. Vjerojatno bi se, u tom izostanku njihovog zvuka, osjećala kao čovjek koji naglo ostane bez jednog osjetila. Najvažnije osjetilo za ljeto je, zbog cvrčaka, sluh. Sluhom osjećam vrućinu, sluhom se znojim, sluhom tražim hladovinu. More također dolazi mome tijelu kroz uši...sve što ljeto jest, sve ono predivno , lagano, bezbrižno u ljetu, sve to ne bi postojalo da ne postoji ta mala životinjica. Cvrčak. Koliko nespretnih suglasnika, a toliko omamljujućih simfonija. Cvrčku dragi. Tvoje umirujuće cvrčkoljenje sa tako savršeno slaže sa zvukom krčkanja "šalše od pomidora" u kužini. Omekšani omarom, smoreni i od vrućine mamurni, postojimo tri mjeseca u hladu, neprestano negdje u uglu kamenih dvorova praćeni cvrčkovim upornim ponavljanjem svojih zvrljanja. Cvrčkoljeći u popodnevima kada se odmaramo i prevrćemo po postelji u stanju dvoumljenja između očaja i ushita, prepuštajući se žezi kao prestrastvenom ljubavniku ili ljubavnici, uspavljujemo se, čak i u poznim godinama, pomišlju kako sa svijetom mora da je još uvijek sve više-manje u redu, dočim cvrčak još pjeva o iskonu tako potpuno neuznemireno, tako potpuno plavo i azurno i slano.... Cvrčak. Nikada ga ne vidiš, a znaš da je tu negdje, iza stabla limuna, iza šipka ili smokve. Pomisliš kako bi bilo zanimljivo ustati iz hlada i pogledati ga, ali znaš dobro, a zna i cvrčak, da to nećeš napraviti. Naime, za kretanje je prevruće. Da je zima, bilo bi lakše tražiti cvrčke po dvorištu. Ali, zimi ih nema. Čak ni iza limuna, šipka ili smokve. Cvrčku, a da jednom napraviš presedan? Hajde, dođi mi. Razveseli mi uho. Daj da te slušam i , tonući u lijeni, ljepljivi ljetni san usred zime, zaključim kako je sa ovim svijetom, još uvijek, sve više-manje u redu... |
23.01.2010., subota
Nema više judi ka šta si bija ti, dida
Uvik si bija mršav. Nasuprot babe koja je bila rumena i pupasta čak i za vrimena najveće gladi u Šibeniku. Bili ste lipi par, ti, nako visok i mršav, a ona kraj tebe ka okruglica, ka polpeta nasmijana. Vidin te i danas, kako hodaš po kući i oko kuće, ruku uvik prikriženih na leđima, i mozgaš i mozgaš. Bija si priko svake mire liberalan za ona vrimena, a bogme, kad vidin neke jude, i za današnja vrimena. Svašta se moglo tebi reć. Moglo se zafrkavat na tvoj račun. Ti si prihvaća, i još bi nadogradija priču. Ali isprid tebe niko nije smija o drugim judima reć grubu rič. Tako je bilo zabranjeno govorit kontra mladih cura iz grada. Zna si reć, ne daj ti bože da zbog tvoje grube riči nekome oko zasuzi. Bog bi ti možda i oprostija, ali ti samome sebi ne bi nikad. Kad su ono šezdesetih bile počele malo kraće haljinice šetat po gradu, pa stare babe znale po kantunima mrmljat ispod glasa kako su kurbetine ove današnje cure, ti si odvraća: „Odnija vas đava, sve ste svetice u veštama do poda, a svaka od vas je svekrvi u kuću došla sa drobom do brade!“ A kad je ono došla moda pa mladi momci počeli nosit naušnicu u uvu, pa in se stariji čudili i govorili da su redikuli, odgovara si:“ Ma nu? Ovi danas su redikuli, a još je moj pradida Janko nosija ovoooliku naušnicu u uvu, i niko mu se nije ruga, nego je još bija i gospodin! Ma vidi ti šta smo svi fini došli gospe ti!“ Ničemu se ti nisi čudija, dida moj dobri. I nikome se nisi nikad naruga. Svako je na tvoja vrata moga doć. Nikome ih nisi zatvorija. Uvik nasmijan, uvik dobrodušan. I vridan, rinta si od jutra do mraka da bi prihranija ono sedmero dice. Dobar dici, dobar svojoj ženi, dobar judima poznatima i nepoznatima. Šta ću ti reć dida. Fala ti šta si postoja. Fališ mi. Puno. |
21.01.2010., četvrtak
Tko je kurva?
Kao da mi netko opali šamarčinu. Tako se osjećam svaki put kad iz usta jedne žene čujem izjavu "Ona je kurva" za bilo koju drugu ženu. Takvu kvalifikaciju je dobila i glavna junakinja moje nedavno objavljene priče na ovom blogu.("Čuja sam svašta o tebi") Kurva. Kaže neka žena. Tako ju je procijenila, na temelju onoga što je saznala o, njoj , sasvim nepoznatoj osobi. Kurva. Koliko moralne strasti procijeđeno kroz čistunski stisnuta usta. Zanimljivo, kada muškarac tako okvalificira neku ženu, u njegovom tonu kao da i nema toliko žuči. Može biti onog nekog bijesa prevarenog ili ostavljenog mužjaka, sa primjesom skrivene želje da si tu "kurvu" i priušti. Međutim, kada žena izgovori tu riječ, čovjek se osjeti zatečeno kao pred prizorom hladnog, promišljenog ubojstva. Ubojstvo ženskosti, nježnosti, perverzno skrnavljenje mekoće Evinih kćeri. Brutalno zabijanje moralnog kolca u suštinu rodne solidarnosti. Kurva. Kao što se izgovara prezrivo Peder. Pijanac. Narkoman. Jadnik. Propalica. Uličar. Cigan. Srbin. Hrvat. Bosanac. Crnčuga. Izgovara se ustima punim bahatosti onoga tko si je izgradio svoju malu, slatku životnu sigurnost, uvjeren da je miljenik bogova. Izgovara to ljudsko biće uvjereno u svoju moralnu, duhovnu, genetsku ili bogtepitajkakvu već čistoću. Jer ljude, naravno, tituliramo. Ne zanimaju nas njihovi životi niti njihovi razlozi. Njihove pijane oči za nas nemaju u sebi ništa. Njihove duše, makar bile u svojoj suštini dobre kao dobar kruh, za nas nisu duše. Nemaju ti ljudi ništa što nas zanima, ili dira. Zato što su drugačiji. Zato što ne nalikuju na nas. Ti ljudi imaju svoja suzama probuđena jutra, svoje bolom uspavane noći. Ali mi ta jutra i te noći ne vidimo. Jer imamo svoje male građanske obrediće kojima se svaki dan ponovno uvjeravamo kako smo ispravni. Kako nam je doobro. Imamo svoje stranke, svoje prijatelje istomišljenike, svoje nedjeljne mise, svoje ručkove, oprano suđe, uredno posloženo rublje u ormaru. Imamo brižljivo odabrane ladice za plaćene i neplaćene račune, svoje Božiće i slične obiteljske svetkovine, a ponekad imamo i svog prosjaka na uglu kojem u prolazu dobacimo pet kuna. Ti neki drugi ljudi, koji nisu imali svetkovine, ni Božiće, ni tople stanove, ni ono malo obične ljudske sreće da ne budu prokleti od prvog udisaja, ljudi bačeni na koljena još i prije svoga rođenja, oni su...oni su kurve. Kurva. Kako zahvalna riječ. Ona liječi naše vlastite propuštene svjetlosne trenutke. Umiruje našu vlastitu očajničku, vrišteću, ali brižljivo sakrivenu, nepomirenost sa titulom koju smo si sami nakačili. Onom, koja se sviđa svijetu. Onom:"Ja sam poštena žena, majka, radnica, svetica". Za razliku od te kurve. Koju mrzim jer znam, negdje u sebi znam, o da, da su sve laži te kurve ništa u odnosu prema laži mog vlastitog smjernog postojanja. Mrzim je, jer bih najradije , evo sad odmah, poslala kvragu sve što mi je nametnuto. Uzela bih si od života sve što uistinu želim. Kad želim. I kako želim. Pjevala bih kad mi se pjeva. Plakala kada mi se plače. Jebala se kad mi se jebe. Živjela bih onako...do koske. Ali neću. Nisam ja, pobogu, kurva... |
16.01.2010., subota
Ajmo čatat
14.01.2010., četvrtak
Novi život se rađa
Upravo me nazvala mater i javila da san postala teta. Po peti put! Smišno je kako čovika nešto šta teži nekakvih pišljivih 3750g može natirat u suze radosnice. Postala sam dakle po peti put teta, a strepila sam ( noćas oka ne sklopih) ka da san muško i iman postat po prvi put tata. I to muškog diteta, hehe. Cilu noć nisan spavala zato šta je bilo nekakvih malih komplikacija. Kad moja sestra ide rodit, uvik su neke komplikacije. Prošli put je npr. odlučila rodit taman kad je cili Dubrovnik bija u požaru, i dok joj je muž sićima vode pokušava spriječit vatru da proguta kuću, ona, valjda smatrajući da im još nije dovoljno adrenalina, odluči dobit trudove. Usrid požara! Ceste zatvorene, oni žive u Župi, a do Grada se ne može. Sabrana kakva već je, ona lipo cmokne muža u garavi obraz, sidne u auto i uspije se probit do Dubrovnika (i rodilišta) tako šta je malo išla priko Bosne. Neš ti, šta je to, vozit u trudovima kroz plamteći jug Hrvatske pa malo priko Bosne do rodilišta u Dubrovniku! Pis of kejk! Ko zna di bi se dite bilo rodilo da je kojin slučajen imala više benzine u rezervoaru? Kakvi je đir napravila, odma san pomislila da ima rodit budućeg pridcidničkog kandidata! Ovaj put nije bilo požara, nego nekakve komplikacije fizičke prirode, tlak, ovo ono, tek toliko da ne bi kvarila tradiciju i rodila bez pizdarija. Pa oće, pa neće, ostavilo je u bolnici, pa carski rez, izludila san kompletno. Pojila san sve nokte, a taman san ih bila uspila uzgojit ono za lakiranje.Triba joj zabranit rađanje! Uništit će mi živce! Nazvala san šjor zeta gospara da mu čestitan, a on kaže "Jes' vid'la kako se množimo, ha, ko amebe!" Viš ti, mislin se ja u sebi, ovih gospara. Djeluju ono sve ka da in se ništa ne da, a onda ti naredaju cilu koloniju malih nećaka i nećakinja. I još usput pogase požare u županiji. Dobro, s obziron da Dubrovčani svako malo nemaju struje, nije ni čudo da in natalitet raste. A štaš drugo radit u mraku, bogati? |
11.01.2010., ponedjeljak
Čuja san svašta o tebi
Medijski prasci
"Mischa se uprasila: loše odabrane hlače odale svaki kilogram viška" Ovo je naslov jednog članka u lokalnoj novini. Nemam pojma tko je Mischa. Iz članka u toj lokalnoj novini sam saznala da je Mischa nekad bila anoreksična i imala brojne poremećaje u ishrani. Sada više nije anoreksična, i mediji su to znali kazniti. Po fotografiji uz članak vidi se da Mischa sada ima obline. Što je mediju bio sasvim dovoljan razlog da zaključi da se Mischa UPRASILA. Divna poruka svim mladim djevojkama koje imaju problem sa anoreksijom. Da ja imam nekih 17 godina, i kad bih morala birati, vjerojatno bih isto radije bila anoreksična nego se dovela u poziciju da me netko naziva svinjom zato što NISAM anoreksična. Pa gledam i gledam Mischinu fotografiju pokušavajući pronaći što je to što na toj fotografiji asocira na - prase? Uzalud, vidim samo zgodnu mladu ženu od dvadeset i nešto godina. Pa se pitam, što nije u redu sa mojim estetskim kriterijima? Poanta, naravno, nije u tome. Naime, čak da Mischa stvarno i ima 150kg, odakle pravo bilo kome da je na taj način vrijeđa uspoređujući je sa svinjom? Dnevno se na tv i po novinama mogu vidjeti na stotine muškaraca (slavnih i poznatih), koji imaju pivske trbuhe, podbratke i ine znakove "nesavršenosti", ali nikada nisam vidjela da je netko za bilo kojeg muškarca rekao da se "uprasio". Što bi bilo, naravno, isto toliko nedopustivo i neljudski. Vrijeđanje bilo koga na račun njegova izgleda je neshvatljivi sadizam kojeg nikako ne mogu probaviti. Ovaj naslov je tako ponižavajući, ciničan, rasisitički i seksistički, da mi se od njega povraća. Mediji, svaka vam čast. |
83.37% - muzički intermezzo
|
10.01.2010., nedjelja
Vrijedi pročitati ("Zamislite tu drskost! Djeca su ljudi, baš kao i odrasli!)
Feljton: Povijest zlostavljanja djece Izvor: portal H-alter Reformatori tokom devetnaestog stoljeća pokušali su unaprijediti ostatak društva u socijalizirajući način podizanja djece putem zakona zamišljenog tako da sprečava otvorena premlaćivanja i seksualna zlostavljanja djece, koja su se, naravno, još uvijek dešavala u većini obitelji oko njih. No, onima koji su pokušavali suprotstaviti se sodomiziranju i premlaćivanju dječaka u školama, suprotstavljali su se roditelji koji su govorili: _"_Meni to nije naškodilo_"_. One koji su pokušali zakonski regulirati dječji rad i tako ublažiti strahovite radne uvjete i radno vrijeme, obilježavalo se etiketom komunista. A one, pak, koji su mislili bi se djecu moglo podizati s nježnošću, smatralo se nepraktičnim sanjarima. Čak i u takvim okolnostima, smanjenje roditeljskog zavođenja i premlaćivanja tokom ometajućeg načina podizanja djece proizvelo je eksploziju socijalnih inovacija, koje su pak nacijama omogućile da izvedu demokratsku i industrijsku revoluciju modernog doba. Kako je HANNS SACHS davno istaknuo u svom tekstu "Kašnjenje ere strojeva", kad su ljudi u antici po prvi put izumili parni stroj, usudili su se koristiti ga samo za dječje igračke. Tek nakon petnaest stoljeća evolucije podizanja djece, manje ustrašeni i više individuirani odrasli konačno su mogli početi koristiti paru kako bi osigurali energiju za dobrobit čovječanstva. Kako su oganj pakleni i fizička disciplina zamijenjeni drugim metodama podizanja djece, socijalizirajuća psihoklasa bila je ta koja je izgradila moderni svijet s demokratskim inovativnim društvom i klasnom dominacijom. Kakvu vrstu društva mogu planirati djeca odgojena po najnovijem načinu podizanja djece - onome koji sam nazvao pomažući način - gdje manjina roditelja sad pokušava pomoći svojoj djeci da u svakoj fazi života dosegnu svoje vlastite ciljeve, umjesto da ih socijaliziraju za ciljeve odraslih - to ćemo tek vidjeti. Pretpostavljam da će biti mnogo manje usmjereno na klase i imati više empatije za druge nego što ga ima moderni svijet kakvog poznajemo. Da će djeca odrasla u pomažućem načinu biti nesposobna za izazivanje ratova, to također postaje jasno kad promotrimo antiratne aktivnosti moje djece i one djece mojih prijatelja koja su bila odgajana na pomažući način. Takvi su zbog toga što je rat shvatljiv jedino kao žrtveni obred u kojem roditelji šalju svoje mlade muškarce da budu povrijeđeni i ubijeni kao predstavnici onih dijelova roditeljske psihe koji traže nezavisnost. Psihohistoričari su redovito otkrivali da su slike na koricama časopisa i političke karikature u mjesecima koji su prethodili izbijanju ratova očitovale strahove nacija da će postati "premekane" i ranjive, sa slikama opasnih žena koje prijete da će progutati i povrijediti ljude. Ove regresivne grupne fantazije konačno proizvedu toliko tjeskobe da se žrtvovanje nevinih žrtava smatra neophodnim, i pronalazi se drugi narod kojem je također potrebno žrtvovanje. Te grupne fantazije u medijima su tako redovite da sam mogao, primjerice, iz američkih medija predvidjeti rat u Perzijskom zaljevu mjesecima prije nego što je Irak napao Kuvajt, i to iz američkih medija - na osnovu porasta likovnih prikaza proždirućih majki i djece koja su nešto skrivila i trebaju kaznu. Pravilnost s kojom se pojavljuju periodična žrtvovanja, to jest, da gotovo svaka država proizvede veliki rat prosječno svakih 25 godina kroz protekla dva tisućljeća, sugerira da su ta žrtvovanja u stvari zakonitost. Između ratova, periodična ekonomska žrtvovanja služe za ublažavanje naše krivnje zbog prevelikog prosperiteta i da nas očiste od našeg opasnog ekonomskog i socijalnog napretka. Dubinska psihologija pokazala je da napredak pojedinaca prema individuaciji i uspjehu često proizvodi regresiju - uključujući i strahove da će ih mama napustiti, kao i želje da ih majka ponovo ima u svom tijelu - zajedno sa strahovima od gubitka vlastitog jastva. U nacijama, ista stvar se javlja nakon razdoblja brzih promjena i napretka, te se protiv nje brani žrtvenim ritualom zvanim rat. ZADATAK ZA BUDUĆNOST: Ne treba nas iznenađivati činjenica da je svo socijalno nasilje - bilo da se provodi kroz rat, revoluciju ili ekonomsko izrabljivanje - u osnovi posljedica zlostavljanja djece. Sklonost da se kroz društveno odobreno nasilje drugima ponovo nanose traume iz djetinjstva, uspijeva izbijanje konkretnih ratova objasniti i predvidjeti daleko bolje negoli uobičajene ekonomske motivacije, a mi ćemo vjerojatno i dalje prolaziti kroz naše periodične žrtvene rituale rata ako se traumatiziranje u djetinjstvu nastavi i dalje. U _Journal of Psychohistory_ objavljen je jasan dokaz da, što je neka osoba imala traumatičnije djetinjstvo, to je vjerojatnije da će biti sklona vojnim rješenjima socijalnih problema. Tehnološki, ljudska rasa je sad sasvim u stanju zadovoljiti svoje potrebe - pod uvjetom da možemo živjeti zajedno bez nasilja. Ali ako danas ne usmjerimo naše društvene resurse prema svjesnom pomaganju evolucije podizanja djece, bit ćemo osuđeni na periodično uništenje naših resursa, kako materijalnih, tako i ljudskih. "Trauma zahtijeva ponavljanje" - toj tvrdnji SELME FRAIBERG ja bih samo dodao: "ponavljanje socijalnog ponašanja". Ne možemo se zadovoljiti samo nastavljanjem beskrajnog posla popravljanja oštećene odrasle osobe, s više zatvora, više policije, psihoterapeuta i političkih pokreta. Naš zadatak mora biti stvaranje potpuno nove profesije "pomagača djeci" koji mogu doprijeti do svakog novog djeteta rođenog na planeti, i pomoći njegovim roditeljima da mu pruže ljubav i neovisnost. Takav pokret aktivnog nuđenja pomoći roditeljima već postoji u nekoliko gradova, i njihov rad smo dokumentirali u posebnim izdanjima časopisa _The Journal of Psychohistory_. U broju posvećenom mijenjanju djetinjstva pokazali smo uspjeh projekata aktivnog izlaženja u susret roditeljima u nekoliko američkih saveznih država. Uspjeh centara za roditeljstvo, kao što je, primjerice, onaj pionirski u Boulderu, upravo zapanjuje. Kroz nastavu za roditelje i kućne posjete paraprofesionalaca mjerljivo se smanjilo zlostavljanje djece, kao što je dokumentirano u detaljnim studijama praćenja, a također i vidljivo po smanjenom broju policijskih intervencija i bolničkih prijema. Sve ovo postignuto je uz vrlo male novčane izdatke, budući da ti centri za pomoć roditeljima posluju uglavnom na osnovu volonterskog rada, dok istovremeno imaju potencijal da godišnje spase milijarde dolara na troškovima posljedica društvenog nasilja, policije, zatvora i drugih posljedica rasprostranjenog zlostavljanja djece danas. Takav pokret podrške roditeljima nalikovao bi pokretu za univerzalno obrazovanje od prije jednog stoljeća. Tada su ljudi prigovarali univerzalnom obrazovanju riječima: "Pa, možda je besplatno obrazovanje za svu djecu korisno - ali to će zahtijevati zapošljavanje miliona učitelja. Kako da si to priuštimo?" I mi moramo također priznati da ćemo na kraju trebati milijune pomagača roditeljima da ih poučavaju kako odgajati svoju djecu da postanu nenasilni odrasli. Ali učenje roditeljstva samo je nedovršena polovica - i to ona važnija polovica - pokreta za slobodno obrazovanje iz prošlosti, kojemu je cilj bio osnaživanje djece kako bi ona ostvarila svoje urođene sposobnosti za ljubav i rad. Promjena djetinjstva je općedruštveni zadatak. I djelotvorna je. Godine 1979. Švedska je donijela zakon da je udaranje djece jednako nezakonito kao i udaranje odraslih! Zamislite tu drskost! Djeca su ljudi, baš kao i odrasli! Roditelje koji tuku svoju djecu nisu strpali u zatvor - time bi samo djeci oduzeli njihove njegovatelje. Umjesto toga, roditelje su poučavali kako da djecu odgajaju bez udaraca. Istovremeno, i učenike srednjih škola poučavalo se kako odgajati djecu bez nasilja. Danas, dvadeset godina kasnije, ti srednjoškolci imaju vlastitu djecu, i... iznenađenje! Ne tuku ih! Onima koji prigovaraju zbog visine troškova društva koje pomaže svim roditeljima možemo samo odgovoriti: možemo li si priuštiti da ne poučavamo o roditeljstvu? Kojem to važnijem zadatku možemo posvetiti naše resurse? Zar zaista želimo zauvijek imati ogromne vojske i zatvore, i emocionalno osakaćene odrasle? Mora li svaki novi naraštaj i dalje mučiti i zanemarivati svoju djecu, tako da ponavljaju nasilje i ekonomsko izrabljivanje prethodnih generacija? Zašto ne postići smislenu političku i društvenu revoluciju tako da se najprije postigne revolucija roditeljstva? Ako su rat, društveno nasilje, klasna dominacija i ekonomsko razaranje bogatstva zaista rituali osvete za traume iz djetinjstva, kako drukčije ukloniti izvor tih rituala? Kako drukčije stati na kraj zlostavljanju i zanemarivanju djece? Kako drukčije povećati stvarno blagostanje nacija, naše sljedeće generacije? Kako drukčije postići svijet ljubavi i smijeha za koje smo zaista sposobni? Čini se da je pred nama velik posao. (KRAJ FELJTONA) *TEKST JE PREUZET SA PRIJATELJSKOG PORTALA H-ALTER LLOYD DEMAUSE ODRžAO JE OVAJ GOVOR NA NACIONALNOJ KONFERENCIJI O RODITELJSTVU U BOULDERU, KOLORADO, 25. RUJNA 1997. TEKST JE OBJAVLJEN U čASOPISU _The Journal of Psychohistory, 25 (3) Winter 1998. _ZA _H-alter_ GA JE PREVELA I PRIPREMILA KARMEN LONčAREK. |
08.01.2010., petak
Ima priča koje se moraju ispričati
03.01.2010., nedjelja
Nikad ne znaš
Možeš misliti da vidiš, a ne vidiš. Možeš voljeti, a ne voliš. Možeš tugovati, a to u stvari samo odnekud kaplje kiša sa oluka. Muzika, ipak je ona najopasnija, ona razbije tvoje zidove, dočepa se tvoje krhkosti. Koju ne pokažeš čak ni onima koje vidiš, koje voliš, zbog kojih tuguješ. To jedno jutro sam čula ptice. Cvrkut je dolazio iz vrta. Čula sam cvrkut ptica i rasplakala se. Kakav je svijet postao, što nam je to sve oduzeto, ako nam cvrkut ptica zazvuči nadrealno čisto, nevino i savršeno? Kakav je svijet u kojem živim, u kakvoj to građevini koju zovem dom, u kakvom to gradu kojem mislim da pripadam? U kakvoj dimenziji, kad mi cvrkut djeluje kao neobičnost? Zar nije tako bilo predviđeno? Zar nisu ptice trebale biti tu kao uobičajeni zvuk? Zašto me ljepota iznenadila i zatekla? E, da. Ljubav. Ljubav? To je kad otvoriš dlan, da ptica otprhne. Kad blagosloviš njen let. To je ljubav. Hrabrost je potrebna čak i kada bitaka nema, kad je oružje položeno. Popričati sam sa sobom, a potom razbiti ogledalo. Stranac u noći ti ništa ne duguje. Strast je precijenjena. Dovoljno je biti živ. Ponekad. |