Ivan Cerovac, dirigent, Dugo Selo

08.06.2008., nedjelja

Zaključak - NAVEDENA LITERATURA - SUMMARY

ZAKLJUČAK

Zanimanje za estetsku, upravo kao i za komunikativnu
dimenziju globalno obilježava postmodernu kulturu.31 On se ne
odnosi samo na umjetnost, nego cjelovito prožima kulturalnu
klimu Zapada. Religiozni smisao i onaj estetski ponovno se
susreću i isprepleću, ali ne bez opasnosti iscrpljivanja religioznoga
u pragmatici gratifikacije afekata i njihove konzumacije. Taj se
trenutak, naravno, odražava povoljno, ali i kritički spram liturgije
i glazbe. Jer se liturgija u svim svojim govorima oblikuje kao
percepcija (aisthesis) božanske prisutnosti, estetska dimenzija
pojavljuje se upravo kao fundamentalna odrednica liturgijskog
iskustva.32

Liturgijska glazba uvijek nanovo evocira vexata questio.
Njezin položaj i važnost unutar i izvan liturgije, u kulturalnom
humusu, u široj glazbenoj kulturi Crkve, potiče ad extra i ad intra
na razmatranje identiteta njezine zbiljnosti. To pak upućuje na
zahtjevniju elaboraciju teološke estetike, koja valja odgovoriti na
pitanja uvjeta mogućnosti autentičnoga glazbenog iskustva u
redu sakramentalnoga, tematizirati onaj predio sakramentalnog
bogoslužja koji se konsolidira u formama glazbenog izričaja.


S druge pak strane, upućuje na ustrajnu elaboraciju načela
liturgijske glazbe te neprestani aktivni odnos prema domaćoj
glazbenoj baštini.

U složenosti trenutka, glazbena kultura Crkve se ne bi
smjela povlačiti pred postmodernim izazovima. Dapače, novi
“glazbeni humanizam” može pomoći novom vidu komunikacije
glazbene kulture Crkve, te razvoju kritičke svijesti spram vlastitog
pristupanja umjetnosti. Velikodušno ulaganje u kreativne energije,
teorijski i povijesni studij baštine ne svodi crkvenu brigu na
razinu nostalgije za minulim vremenima, niti na ideologijsku ili
didaskalijsku funkciju, nego je primarno poziva da postane mjesto
oplemenjene kreativnosti i kompetentne glazbene prakse, motivirane
služenjem životu vjere kršćanske zajednice. Domaća glazbena
baština ima jedinstvenu povijest, a Crkva u odnosu prema njoj
jedinstvenu zadaću. U jeku kulturalne marginalizacije kršćanstva
možda je upravo glazbena baština (i ne samo glazbena) ona koja
može pomoći današnjoj crkvenoj zajednici da ponovno postane
kulturalno relevantna, a u evoluciji komunikacije umjetnosti
da prepozna evanđeosku komunikativnost svoje prisutnosti u
svijetu. Jer je kršćanska kultura lijepoga u svim umjetnostima
intrinsečna otajstvenom i liturgijskom, a vjera strukturalno vezana
uz simboličko ozbiljenje, komunikacija glazbene baštine svestrano
se upisuje u evangelizacijsko djelovanje Crkve.

U konačnici, glazbena kultura Crkve ima se upriličiti
evanđeoskom “čovjeku domaćinu koji iz svoje riznice iznosi novo i
staro” (Mt 13, 52).

LITURGICAL MUSIC BETWEEN THE PRESERVATION OF
MUSICAL HERITAGE AND LITURGICAL PRACTICE

Summary

The subject of this article is the correlation between liturgical
musical heritage and actual liturgical practice, with special
reference to the issue of evaluation of home musical heritage in
relation to the new forms of liturgical-musical expression. The
aim of this contribution is to point out the importance of fostering
and need of promoting the musical heritage out of and within the
liturgical celebration, their integrative evaluation and efficient
mediation in the Church musical culture, and also to clear up
the criteria of selecting the works in the actual liturgical practice.

The first part of the article gives an introduction into the subject,
explicating some aspects of contemporary challenges posing to the
Church musical culture today. At it the author refers to the council
doctrine on music for the liturgy and derives some principles, which
authentically characterize liturgical music. The second part of the
article, in a brief historical review, points to the rich and complex
form of home musical heritage of the cathedral of Split. The third
part of this contribution deals with the musical heritage and liturgy
at the time of the arts’ communication. In it the author refers to
the issue of contemporary perception of liturgical music, and to
its inalienable theological and communicative properties on the
horizon of the post-modern communication of art. The last, fourth
part deals with some normative criteria regarding the presence of
works from musical heritage in and out of contemporary liturgical
practice.
Key words: liturgical music, liturgy, heritage, Church musical
culture, communication of art.



Literatura:
1 O potonjoj problematici nazivlja usp. N. Schalz, La notion de “musique sacrée.
Une tradition récente”, u: La Maison-Dieu, 108 (1971), 32-57; Isti, Musique
sacrée. Naissance et évolution d’un concept, u: La Maison-Dieu, 164 (1985)
87-104; C. Duchesneau, Musique sacrée, musique d’eglise, musique liturgique:
changement de mentalité, u: Notitiae, 23 (1987), 1189-1199; E. Jaschinski,
Musica sacra oder Musik im Gottesdienst? Die Entstehung der Aussagen über
die Kirchenmusik in der Liturgiekonstitution “Sacrosanctum Concilium” (1963)
und bis zur Instruktion “Musicam Sacram”, Regensburg, Pustet, 1990 (Studien
zur Pastoralliturgie, 8).
2 M. Kirigin, Konstitucija o svetoj liturgiji Sacrosanctum Concilium, FTI, Zagreb
1985,
3 Usp. Š. Marović, Sakramentar riznice splitske katedrale (sig. 624)
(Sacramentarium spalatense), u: Bašćinski glasi, 2 (1993), str. 51-100. Cjeloviti
pregled povijesti glazbene kulture u splitskoj katedrali: Usp. M. Grgić, Glazbena
kultura u splitskoj katedrali od 1750. do 1940., Hrvatsko muzikološko društvo,
Zagreb, 1997.
4 Usp. I. Ostojić, Metropolitanski kaptol u Splitu, KS, Zagreb, 1975., str. 78-79.
5 Usp. N. Kalogjera, Povijesne crtice o glazbeniim prilikama splitske stolne crkve, u:
Sveta Cecilija 18 (1924) 4, str. 160.
6 U tom pogledu valja istaknuti prinos nadbiskupa Stjepana Cosmija, koji je
katedralnom kleru, prigodom prve sinode 1688. godine, strogo naložio da se
brinu o crkvenom pjevanju, a da kapelnici poučavaju klerike. Zanimljivo je i
to da je isti nadbiskup obnovio običaj da se pjevaju i recitiraju životi svetaca
u katedrali na hrvatskom jeziku i to dva puta godišnje: na Božić i na blagdan
sv. Dujma. Unatoč tradicionalnom latinskom rimskom obredu, naložio je da se
poslanice i evanđelja, poslije čitanja na latinskom, ponove na hrvatskom jeziku.
Ove odredbe odlučno je nastavio provoditi i njegov nasljednik, nadbiskup Stjepan
Cupilli. Nadbiskup Cosmi je 1701. godine potaknuo splitsku bratovštinu Presv.
Sakramenta da popravi orgulje. Usp. M. Grgić, Blagdan sv. Dujma i glazba, u:
Kulturna baština, 16 (1991), str. 86-87.
7 Usp. M. Grgić, Katedralni kapelnici i glazbene pouke u Splitu 1600.-1900., u:
Kulturna baština, 32 (2005), str. 525-544.
8 Služba kapelnika u splitskoj prvostolnici postupno se formalizirala po uzoru na
kapelničku službu u katedrali sv. Marka u Veneciji. Prema starom splitskom
statutu, službu kapelnika mogli su obavljati isključivo svećenici ili redovnici.
Krajem 18. stoljeća dolazi ipak do prekida tog kontinuiteta te se iz natjecanja
nisu isključivali ni laici. Da bi se netko uopće mogao natjecati na tu službu,
morao je ispunjavati tri strogo utvrđena kriterija, a to su: rimokatolička
vjeroispovijest, znanje talijanskog jezika i visoka stručnost na području glazbe,
koja je uključivala kompletnu glazbenu izobrazbu. Brigu o financiranju,
imenovanju, odnosno o razrješivanju kapelnika vodio je Kaptol, nadbiskup i
9 N. Kalogjera, Povijesne crtice..., str. 160.
10 Usp. I. Lukačić, Sacrae cantiones, (introduzione, trascrizione e realizzazione del
basso continuo: Ennio Stipčević), Edizioni Messaggero, Padova, 1986; Usp. I.
Bošković, Ivan Lukačić kao kapelnik splitske prvostolnice, u: Lukačić (zbornik
radova), Provincijalat franjevaca konventualaca, Zagreb, 1987., str. 94-95.
11 Usp. M. Grgić, O nastanku i razvitku glazbenog arhiva splitske katedrale, u: Arti
musices, 21 (1990) 2, str. 193.
12 Usp. Splitski polihistor Julije Bajamonti: zbornik radova sa znanstvenog skupa
30. listopada 1994. godine u Splitu, Književni krug, Split, 1996.
13 Godina 1770. je po mnogo čemu obilježila kulturnu i glazbenu povijest Splita.
Tada je u splitskoj prvostolnici postavljen novi oltar sv. Dujma. Njega je dao
sagraditi tadašnji splitski nadbiskup I. L. Garagnin 1767. godine prema nacrtu
ili modelu dobavljenom iz Rima od istaknutog mletačkog kipara G. M. Morlaitera.
Prigodom postavljanja novog oltara sv. Dujma u Splitu su upriličene višednevne
svečanosti i veličanstvena procesija. Taj se događaj se može smatrati središnjom
proslavom u 18. stoljeću u Splitu. O toj svečanosti svjedoče zapisi Julija
Bajamontija, jednog od najaktivnijih sudionika u pripremi kulturnog programa
i svećenika I. P. Kevešića, tajnika makarskog biskupa S. Blaškovića. Usp. J.
Bajamonti, Zapisi o gradu Splitu, (izbor, prijevod i komentar Duško Kečkemet),
Književni krug, Split, 1975., str. 257; M. Grgić, Blagdan sv. Dujma i glazba, u:
Kulturna baština, 16 (1991), str. 85-86. Na ovome mjestu je važno upozoriti da
osim Bajamontijevog oratorija, ova proslava poznaje i druga dva monumentalna
djela skladana za tu priliku – Svečana večernja i Te Deum solenne - tadašnjeg
kapelnika B. Pellizzarija. Prvo djelo još uvijek iščekuje rekonstrukciju putem
glazbene i liturgijske analize nekoliko dijelova sačuvanih u Glazbenom arhivu
splitske katedrale. Drugo je djelo godine 1997. rekonstruirao autor ovoga
priloga, a izvedbi prilagodio Š. Marović, te je (pra)izvedeno u HNK-u u Splitu
prigodom proslave 1700. obljetnice mučeništva sv. Dujma. Usp. I. Žižić, Tragom
glazbene ostavštine splitskog kapelnika Benedetta Pellizzarija: Te Deum sollenne,
u: Bašćinski glasi, 7 (1998), str. 109-125.
14 Usp. I. Bošković, Odjek pobjede narodnjaka iz godine 1882. u splitskom
glazbenom životu, u: Hrvatski narodni preporod u Splitu, (zbornik), Split, 1984.,
str. 306.
15 Usp. P. Z. Blajić, Zaboravljeni hrvatski i slovenski skladatelj Karlo Adamič, u: Isti,
Sve ima svoje vrijeme. Zapisi o glazbi i glazbenicima, Split, 1992., str. 116-123.
16 Usp. V. De Angelis, Arte e linguaggio nell’era elettronica, Bruno Mondadori,
Milano, 2000., str. 185.
17 M. Kirigin, Konstitucija o svetoj liturgiji…, str. 375-376. To se promišljanje
glazbe u redu sakramentalnog nedvojbeno oslanja na globalno viđenje
umjetnosti Drugog vatikanskog sabora, u redu uglednih i lijepih znakova i
simbola nadnaravnih vrednota” (SC, 122).
18 Usp. L. Pareyson, Estetica. Teoria della formativitŕ, Tascabili Bompiani, Milano,
1988., str. 281-282.
19 Usp. P. Sequeri, L’estro di Dio. Saggi di estetica, Glossa, Milano, 2000., str. 11.
20 Usp. J. M. Joncas, Canto liturgico, u: Scientia liturgica. Manuale di Liturgia, (ed.
A. J. Chupungco), II Liturgia fondamentale, Piemme, Casale Monferrato, 1999.,
str. 323.
21 Usp. S. Babolin, L’uomo e il suo volto. Lezioni di estetica, Hortus Conclusus,
Roma, 2000., str. 172.
22 “Simbolička moć glazbe – piše S. Langer – sastoji se u činjenici da ona tvori
shemu tenzija i razrješenja.“
23 Usp. U. Galimberti, Orme del sacro. Il cristianesimo e la desacralizzazione del
sacro, Feltrinelli, Milano, 2000., str. 144.
24 Usp. P. Sequeri, L’estro di Dio, str. 260.
25 Na tu razdiobu jasno upućuje Sacrosanctum Concilium u br. 116: “Crkva smatra
gregorijansko pjevanje vlastitim rimskoj liturgiji; ono dakle u liturgijskim činima,
uz jednake uvjete, ima prvo mjesto. Druge se vrste svete glazbe, osobito polifonija,
nikako ne isključuju iz bogoslužja, samo ako odgovaraju duhu liturgijskog čina
prema čl. 30.“ I u br. 118., nastavlja: „Neka se brižljivo njeguje pučko vjersko
pjevanje, da glasovi mogu odzvanjati u pobožnim i svetim vježbama, i u samim
liturgijskim činima, prema odredbama i propisima rubrika.“
26 Usp. C. Valenziano, L’evento del Concilio. La riscoperta rituale della musica per
celebrare nella bellezza, u: Fidei canora confessio“. La musica liturgica a 40 anni
dalla Sacrosanctum Concilium, Atti del 5. convegno nazionale di musica per la
liturgia, Palermo 20-23 ottobre 2003, Ufficio liturgico nazionale, Roma, 2003.,
14. Na istom mjestu valja podsjetiti i na kirograf pape Ivana Pavla II prigodom
stote obljetnice motuproprija Tra le sollecitudini u kojem se ponovno sažima
crkveni nauk o liturgijskoj glazbi. Usp. Ivan Pavao II., Kirograf velikog svećenika
Ivana Pavla II. o stotoj obljetnici Motuproprija “Tra le sollecitudini” o svetoj glazbi,
u: Sveta Cecilija. Časopis za duhovnu glazbu, 74 (2004), 1, str. 4-8.
27 Usp. F. Rainoldi, Traditio canendi. Appunti per una storia dei riti cristiani cantati,
Centro Liturgico Vicenziano – Edizioni Liturgiche, Roma, 2000., str. 483.
28 Barokna glazba, primjerice, izgubivši strukturalni odnos s liturgijskim činom,
autonomno se odredila kao izraz odnosa čovjeka i glazbe. Taj ‘glazbeni
humanizam’, pokrivajući svojom monumentalnošću druge forme, gubi jedinstvo
s liturgijskim činom. I u razdoblju klasike i romantike bilježi se isti fenomen.
Težeći sve više prema individualizmu kompozicije i virtuozitetu izvedbe, glazba
se autonomno određuje unutar liturgijskog čina. Ona više nije njegov integralni
dio, nego ‘koncentrirajuća glazba’, koja svojom monumentalnošću, prozračnim
melodikama, bujnim vokalnim i instrumentalnim ornamentacijama, nameće
izraz i obuzima liturgiju.
29 Usp. A. Grillo, Les instruments dans la liturgie. Musique instrumentale et liturgie
instrumentalisée, La Maison-Dieu, 239 (2004), str. 51-55.
30 Načelo da upotreba crkve ne smije biti protivna svetosti mjesta (CIC, 1210)
određuje i kriterij prema kojemu se vrata crkve trebaju otvoriti koncertu svete
ili religiozne glazbe, ali i zatvoriti svakoj drugoj vrsti glazbe. Poznato Pismo
Kongregacije za božanski kult o Koncertima u crkvama (1987.) pobliže određuje
kriterije i uvjete održavanja koncerata u crkvama.
31 Usp. G. Chiurazzi, Il postmoderno. Il pensiero nella societŕ della comunicazione,
Bruno Mondadori, Milano, 2002., str. 21.
32 Usp. A. N. Terrin, L’attualitŕ ‘estetica’ ed ‘estetizzante’ del rito nel mondo postmoderno,
u: Liturgia ed estetica (ed. A. N. Terrin), Edizioni Messaggero-Abbazia
di Santa Giustina, Padova, 2006., str. 71-122.

Prenašamo u nastavcima (s manjim izmjenama u međunaslovima) izvorni znanstveni rad:
Ivica Žižić - LITURGIJSKA GLAZBA IZMEĐU OČUVANJA GLAZBENE BAŠTINE I LITURGIJSKE PRAKSE

Crkva u svijetu

- 07:00 - Komentari (2) - Isprintaj - #

07.06.2008., subota

Vrjednovanje i aktualiziranje crkvene glazbene baštine


Pravilno vrjednovanje i aktualiziranje crkvene glazbene
baštine zahtjeva duboku integraciju teološke i duhovne kulture,
glazbenog, liturgijskog i estetskog umijeća, kako bi se održao
doticaj s memorijom dara, koji je kultura vjere prenosila iz
generacije u generaciju, kako bi se mudro obogaćivala duhovna
tvornost sadašnje glazbene kulture Crkve.

Ponavljanje je jedan od osnovnih fenomena glazbe. Ponavljanje
ritma, ponavljanje melodije nije u suprotnosti s cjelinom, nego je
na stanovit način uvjet mogućnosti da se cjelina “razvije” i “dogodi”,
a novost glazbe očituje. Kada je riječ o izvedbi djela iz domaće
glazbene baštine, stanovito ponavljanje uvijek je neophodno kako
bi se “pojavila” cjelina tradicije, a njezino bogatstvo posredovalo
u sadašnjosti. Jamačno, ponavljanje je uvjet da se nešto pojavi
u povijesti. Možda je ispravno smatrati da se istinska novost
sastoji u obnovljenom vrjednovanju i pravilnom promicanju
glazbene tradicije, koje današnjim i sutrašnjim generacijama može
posredovati onu istu novost koju su djela očitovala prigodom svoje
prve izvedbe, i ona ista iskustva iz kojih su iznjedreni. Izvedba
djela iz glazbene baštine upisuju se u ritam života Crkve u kojoj
uravnotežen stav prema kulturnoj tradiciji obećava životnost i
komunikabilnost kršćanske kulture u sadašnjosti.

Prenašamo u nastavcima (s manjim izmjenama u međunaslovima) izvorni znanstveni rad:
Ivica Žižić - LITURGIJSKA GLAZBA IZMEĐU OČUVANJA GLAZBENE BAŠTINE I LITURGIJSKE PRAKSE

Crkva u svijetu

- 07:00 - Komentari (0) - Isprintaj - #

06.06.2008., petak

Dio djela iz domaće glazbene baštine, zbog prethodno navedenih kriterija, ne odgovara unutarnjoj strukturi današnjeg bogoslužja.

Dio djela iz domaće glazbene baštine, zbog prethodno navedenih
kriterija, ne odgovara unutarnjoj strukturi današnjeg bogoslužja.

Bilo da ih nije moguće realizirati zbog složenog instrumentalnog
sastava ili zahtjevnosti skladbe, bilo iz razloga njihove stilske
neprilagođenosti današnjem bogoslužju, oni ulaze radije u druge
oblike komunikacije glazbene kulture Crkve. Relativna rijetkost
izvođenja takvih djela vjerojatno je ključni problem liturgijskih
zborova, usredotočenih na pripremu za liturgijska slavlja tijekom
čitave godine. To pak ne umanjuje obvezu trajnog nastojanja oko
oživljavanja i izvođenja i onih djela koja ne mogu biti u sklopu
svečanog bogoslužja Crkve. Drugi dio djela može i danas vršiti
ministerijalnu ulogu, ako odgovara normativnim principima i
duhu liturgijskog čina. Veoma mali dio njih će promicati izravno
sudjelovanje “svih vjernika” u liturgiji, ali će jamačno oplemenjivati
slušanje, koje se također dijalektički uspostavlja unutar liturgijskog
sudjelovanja. U svakom pogledu, unutar liturgije oni trebaju
ministerijalno oplemenjivati izraz otajstva.

Kada je pak riječ o posredovanju šire glazbene kulture nastale
u krilu liturgije, koja se povjerava koncertima, diskografskim, inim
izdanjima i sl., vrijedi podcrtati da njihovo liturgijsko obilježje
ne bi smjelo biti zaboravljeno. Zbog općeprisutnog fenomena
nepoznavanja kršćanske terminologije u sredstvima društvenog
priopćavanja, a tako i u komunikaciji i kritici umjetnosti,
potrebno je, prigodom izvedbi djela iz liturgijske glazbene baštine,
naznačiti ili pak pružiti kraće objašnjenje njihovog ‘izvornog
mjesta’. Offertorium ili prikazna pjesma za naše suvremenike nije
pojam razumljiv sam po sebi, poglavito ako se upotrebljava u
vlastitoj latinskoj terminologiji. U većini slučajeva radi se izravno o
biblijskim tekstovima, ili pak o prepjevanim biblijskim tekstovima,
koji su integrirani u liturgijske čine. Podjednako tako i termini
antifona, himan, Tužaljke ili pak Muka, koliko god mogli izgledati
uobičajeno, nisu posvema razvidni “prosječnom” slušatelju. Njih
valja osvijetliti u njihovom biblijskom i liturgijskom identitetu.

Upravo potonji izrazi upućuju i na potrebu naznake njihovog
‘izvornog vremena’. Ova je liturgijska hermeneutika glazbenog djela
izostajala čak i iz ozbiljnijih i složenijih studija, što je nerijetko
uvjetovalo ‘globalno nerazumijevanje’ “same stvari” liturgijske
glazbe, unatoč ‘dobrom razumijevanju’ glazbe.

U konačnici, djela iz liturgijske glazbene baštine i onda kada
više ne ulaze izravno u bogoslužje zaslužuju i svoj liturgijski prostor
u kojem na najbolji način mogu priopćavati estetsko iskustvo
vjere i ljepote bogoslužnog izraza. Koncerti u crkvama značajan
su vid njegovanja baštine, ali i evangelizatorske uloge koju
mogu promicati u prilikama današnje kulture, te neupitan način
oplemenjivanja vjerničkog iskustva svetoga i lijepoga s kršćanskim
predznakom, a liturgijskim identitetom.30

Prenašamo u nastavcima (s manjim izmjenama u međunaslovima) izvorni znanstveni rad:
Ivica Žižić - LITURGIJSKA GLAZBA IZMEĐU OČUVANJA GLAZBENE BAŠTINE I LITURGIJSKE PRAKSE

Crkva u svijetu

- 07:00 - Komentari (0) - Isprintaj - #

05.06.2008., četvrtak

Istinska liturgijska glazba govori s Bogom

Istinska liturgijska glazba govori s Bogom i o Bogu. No, ona
govori Božju Riječ čovjeku i govori s čovjekom. Stoga se neizostavno
artikulira unutar bogoljudskog dijaloga, upisuje u iskustvo ljepote
otajstva. Glazba za liturgiju se konstituira u liturgijskom činu za
sudjelovanje u liturgijskom činu. Ona je služba u službi Božjoj
– munus ministeriale in dominico servito.26 U tom kontekstu, glazba
se ne nalaže kao ‘sredstvo’, nego kao ‘služba’ (ministerium) kako bi
Otajstvo (mysterium) zadobilo svoju epifaniju. Ovaj hermeneutički
princip vrijedi podjednako za novu i staru glazbu u liturgiji.

U razdobljima u kojima je prevagnuo “glazbeni humanizam”
(barok ili romantizam) i s njim spektakularnost odnosa čovjekglazba,
ekstroverzija glazbe je zadobivala monumentalne oblike.27
Istom se razvijala istančana introvertiranost liturgijskog čina.
Time se formirala dvostruka podijeljenost: između liturgije i glazbe
(gdje je liturgija bivala samo okvir glazbenoj izvedbi) te između
čovjeka i liturgije (gdje je liturgija bivala samo konačni religiozni
izraz čovjeka).28 Tu podijeljenost aktualna liturgijska praksa treba
nadići, odabirući i izvodeći ona djela koja sakramentalni događaj
produhovljuju svezama, promiču sudjelovanje, istinski izražavaju
otajstveni vid liturgijskog čina.29

Prenašamo u nastavcima (s manjim izmjenama u međunaslovima) izvorni znanstveni rad:
Ivica Žižić - LITURGIJSKA GLAZBA IZMEĐU OČUVANJA GLAZBENE BAŠTINE I LITURGIJSKE PRAKSE

Crkva u svijetu

- 07:00 - Komentari (0) - Isprintaj - #

04.06.2008., srijeda

Gregorijanski napjevi

U gregorijanskim napjevima je razvidno nekoliko obilježja:
- tekst uvijek proizlazi iz Svetog pisma ili euhologije, a odnosi
se na obredni kontekst (lit. slavlje, lit. vrijeme i sl.), odnosno, iz
njega proizlazi;
- forme, kao što su antifona, himan, psalam, responzorij,
litanije itd. upisuju se u živu liturgijsku praksu i sastavni su dio
liturgijskih čina;
- gregorijanski napjevi su eminentno vokalna glazba; njih
odlikuje vokalnost, melodičnost i jednoglasje.
- napjevi se često dijalogalno strukturiraju, tj. impliciraju
sudjelovanje scholae cantorum, zajednice, psalmista (solista),
predsjedatelja slavlja;
- glazbena struktura uvijek slijedi tekst; ona otvara njegovu
izražajnost i sadržanost; gregorijanski napjevi posreduju mudrost
i snagu riječi u sklopu sakramentalnog čina. Tome osobito
pridonosi izgrađenost napjeva na starocrkvenim ljestvicama, koja
daju napjevima ozbiljnost i dostojanstvenost te patinu “staroga, a
vječnoga”.

Iz tih najjednostavnijih obilježja, koja bi jamačno zahtijevala
širu analizu svakog od njih posebno, razvidne su glavne označnice
u odabiru stare, ali i nove glazbe za liturgiju. Na toj osnovi može
se izdvojiti nekoliko drugih kriterija:
- tekst se redovito uzima iz Svetog pisma ili euhologije, iz
“liturgijske poezije” i tradicije ili je barem njima nadahnut;
- forme održavaju liturgijski čin i doista se s njime isprepleću;
one ga naime nikada ne zastiru, nego s njim tvore cjelinu;
- glazba za liturgiju bi se trebala odlikovati umjetničkom
vrijednošću, bilo u odabiru samih djela, bilo u njihovoj izvedbi
(dobra izoritmija, prozodija te skladan odnos između riječi i
glazbe);
- u složenosti i zahtjevnosti glazbe zasigurno se ne očituje
njezina vrijednost; ono što vrijedi za liturgijsku glazbu, jest
plemenita jednostavnost; s jedne strane, ona treba biti razumljiva,
s druge strane, izvediva, a u cjelini jedinstvena u svojem finalitetu:
unositi zajednicu u otajstveno posredovanje.

Prenašamo u nastavcima (s manjim izmjenama u međunaslovima) izvorni znanstveni rad:
Ivica Žižić - LITURGIJSKA GLAZBA IZMEĐU OČUVANJA GLAZBENE BAŠTINE I LITURGIJSKE PRAKSE

Crkva u svijetu

- 07:00 - Komentari (0) - Isprintaj - #

03.06.2008., utorak

4. GLAZBENA BAŠTINA U SUVREMENOJ LITURGIJSKOJ PRAKSI: NEKE KRITERIOLOŠKE NAZNAKE




Upućujući se preko liturgijsko-glazbenog vrjednovanja
glazbene baštine i njezine komunikativne dimenzije, ukorijenjene
u vlastitostima simboličko-obrednog izraza, prema kriteriologiji,
valja nam razmotriti preliminarne uvjete aktualizacije iste u
današnjem bogoslužju i glazbenoj kulturi Crkve. Nakana je
dati nekoliko kriterioloških naznaka koje, slijedom prethodno
uočenih teoloških principa, jamačno mogu pomoći u obnovljenom
vrjednovanju liturgijske glazbene baštine.

Osnovni kriteriji izvođenja djela iz domaće i strane glazbene
baštine zasigurno počivaju na prethodno navedenim uvidima u
ministerijalni i otajstveni identitet liturgijske glazbe. Njih valja
eksplicirati uvijek s obzirom na simboličko-obredni obzor. Jer se
ta djela izvode tek ‘prigodom euharistijskoga slavlja’, nego ‘izvode’
euharistijsko slavlje, modaliteti njihove prisutnosti trebaju se
voditi načelom ministerijalnosti. Ministerijalno obilježje sabire
sva istinska svojstva liturgijske glazbe. “Potrebna svojstva“ o
kojima govori Sabor” (SC, 112) i koje eksplicira u već spomenutim
kriterijima (svetost, čvrsta povezanost s liturgijskim činom,
promicanje estetskog doživljaja, jednodušnosti i veća svečanost
bogoslužja), obvezuju novu i staru glazbu da posreduje smisao
slavlja u svim naznačenim vidovima, ali i samo slavlje upućuje
na traženje glazbe kao žive geste, simbola u činu. Jednom riječju,
nova sinteza između glazbenog posredovanja liturgije i liturgijskog
posredovanja glazbe, valja se ozbiljiti u načelu ministerijalnosti.

Time se otvara drugi fundamentalni kriterij koji generalno
obilježava modalitete prisutnosti glazbene baštine u aktualnom
bogoslužju. Budući da glazba u liturgiji nije koncert, nego
sama liturgija, valja razlikovati, bez odvajanja, širu glazbenu
kulturu Crkve od uže glazbe za liturgijsku praksu, a u potonjoj
prioritetno gregorijansko pjevanje, druge vrste svete glazbe
(osobito polifonija), te pučko vjersko pjevanje i druge popijevke
prikladne za bogoslužje.25 Tradicija gregorijanskog pjevanja, koja
je normativno i “vlastita rimskoj liturgiji“ (SC, 116), može nam
pomoći u konkretnijem ekspliciranju kriteriologije glazbe za
liturgiju. Jamačno, gregorijansko pjevanje nije jedina vrsta glazbe
za liturgiju. No, ono je izvrsna sinteza molitve i glazbe, autentična
liturgijska glazba u svim pogledima. Gregorijansko pjevanje
svojstveno je rimskoj liturgiji i kao takvo može poslužiti u
sagledavanju potrebnih svojstava drugim glazbenim vrstama koje
ulaze u liturgijsku praksu.

Prenašamo u nastavcima (s manjim izmjenama u međunaslovima) izvorni znanstveni rad:
Ivica Žižić - LITURGIJSKA GLAZBA IZMEĐU OČUVANJA GLAZBENE BAŠTINE I LITURGIJSKE PRAKSE

Crkva u svijetu

- 07:00 - Komentari (0) - Isprintaj - #

02.06.2008., ponedjeljak

U liturgijskoj praksi

U liturgijskoj praksi, koja je „vrelo i vrhunac ka kojemu teži
djelatnost Crkve i ujedno izvor iz kojega proistječe njezina snaga“
(SC, 10), Crkva se i glazbom, kao jednim od temeljnih simboličkoobrednih
govora, povjerava komunikaciji Otajstva, te, upisujući
je u bogoljudski dijalog, glazbeno posreduje njegovu veličinu.
Liturgijska je glazba tako ad intra usredotočena na ozbiljenje
veza zajedništva vjernika u Kristu i slavlje njegova Otajstva,
ali i ad extra na promicanje svojega sakramentalnog sjedišta i
duhovnog izraza u odnosu prema kulturi i ljudima svih vremena.
Održavajući ljudsko iskustvo ‘otvorenim’ za Otajstvo, ona u liturgiji
ispunjava svoju ministerijalnu ulogu spram bogoljudskog dijaloga.
Ali i izvan liturgije, glazba stavlja u pokret duhovni dinamizam
transcendiranja, uzdižući ljudski duh u prebivanje coram Deo.
To “taborsko iskustvo” (usp. Mt 17, 4), koje sakramentalno
bogoslužje otjelovljuje u cjelini umjetničkih djela u liturgiji, zrcalo
je u kojem se ogleda otajstveno ukorjenjenje vjere dovedene na
vrhunac svojega izraza. Ono je istom slavlje otajstvene simbolike,
univerzalni govor koji gratuitno promiče dijalogalnost lijepoga
i dobrobitnost svetoga unutar sveza zajedništva koje ozbiljuje.
Zato liturgijska glazba svoje izvorno mjesto pronalazi u liturgiji,
ali njome nije ograničena. Ona jest i ostaje eminentno kulturalna
datost otvorena transverzalnoj hermeneutici.

Ne upadajući u regresivni ‘kult glazbe’, kojemu je podložna
suvremena kultura u traženju socijalnog prestiža ili emotivne
gratifikacije, glazbena kultura Crkve treba biti svjesna svojega
temeljnog obilježja: liturgijska glazba posebno, a i ‘duhovna glazba’
u širem smislu, počiva na glazbenom posredovanju otajstvenoga.

Spram sekularizirane kulture, glazbena kultura Crkve nalazi se
pred izazovom novog načina komunikacije teologalne vrijednosti
svete umjetnosti. Posred kulture koja je odavno udaljila sveto iz
svijesti i iz svojih racionalnih govora, a pohađa ga s ciljem puke
emotivne gratifikacije, glazbena kultura Crkve može pronaći
nov način govora o istinski svetome i duhovnome, a udaljiti od
sebe standardnu komercijalizaciju afekata, koju joj zavodljivo
predlaže postmoderna kultura.23 Naime, progresivna sekularizacija
glazbe postoji čvrsta veza. Zahvaljujući njoj može se reći da je glazba simboličko
objektiviranje afekta. Usp. S. Langer, Sentimento e forma, Feltrinelli, Milano,
1975., str. 145 i 406. Više o istome: G. Bonaccorso, La musica liturgica. Emozione
o ragione? u: Il rito e l’altro. La liturgia come tempo, linguaggio e azione, Libreria
Editrice Vaticana, Cittŕ del Vaticano, 2001., str. 187-210.

U tom smislu, između afektivnog svijeta i svijeta
estetskog emigracijom duhovnoga sada iščekuje revitaliziranje
na istinskim osnovama. Crkva međutim ima potrebu zadobiti
kritičku svijest spram vlastitog odnosa prema baštini nastaloj
u krilu sakramentalnog bogoslužja. To pak znači da kršćanska
kultura, koja odavno ne misli ozbiljenje vjere u estetskoj, nego
samo u izoliranoj racionalnoj ili moralnoj perspektivi, izgubivši
tako bitan dio svojega integriteta, u otkriću svete umjetnosti može
pronaći onu strukturalnu poveznicu koja joj jamči evidenciju i
razumljivost, komunikativnost u okvirima suvremene postmoderne,
globalne komunikacije. Liturgijsko posredovanje glazbe i glazbeno
posredovanje liturgije ne bi se smjelo razasuti u medijskom
posredovanju i konzumaciji „površnoga“. Oni se u konačnici
trebaju sabrati u dubini iskustva vjere, u ozbiljenju vjerničke
svijesti, koja se od „estetskog iskustva“ do “obredne ekstaze”,
oblikuje kao affectus fidei.24

Prenašamo u nastavcima (s manjim izmjenama u međunaslovima) izvorni znanstveni rad:
Ivica Žižić - LITURGIJSKA GLAZBA IZMEĐU OČUVANJA GLAZBENE BAŠTINE I LITURGIJSKE PRAKSE

Crkva u svijetu

- 07:00 - Komentari (0) - Isprintaj - #

01.06.2008., nedjelja

Komunikativna dimenzija liturgijske glazbe

Neobično je važno primijetiti da spomenuta komunikativna
dimenzija liturgijske glazbe u vremenu globalne komunikacije
umjetnosti gubi na svojoj referencijalnosti u mjeri u kojoj gubi odnos
s otajstvenom bitnošću liturgije. Kada ona postane heteronomna
sakramentalnom izrazu, njezin izričaj se autonomno ograničava
i jednostrano određuje isključivo prema visini interpretacije i
komunikacije samog estetskog doživljaja. I kada se ona doživljava
i predstavlja izdvojeno od opće glazbene kulture Crkve, biva na
svojevrstan način lišena onog bitnog nagnuća koje je iznjedrilo
njezinu umjetničku formu. Zatvaranje u ‘čistu’ umjetnost uvjetuje
odmak od svijeta duhovnosti njezina obrednog izričaja. U stvarnosti,
ona tom duhovnom izričaju treba dati umjetničko lice. Liturgija ne
uvodi razlike između glazbenog i sakramentalnog izričaja. Oni se
isprepleću u jedinstvenu svezu pokreta i zvuka. ‘Uspjela’ glazba
je vazda vezana uz cjelovitu formu ‘uspjelog’ liturgijskog iskustva.

Ona otvara i izriče vjerničku egzistenciju, koja se zadobiva kroz
sekvence sakramentalnoga čina. Gdje pjesma i glazba smjera
otvaranju neizrecive mogućnosti očitovanja otajstva u riječi, gesti i
šutnji, ona se transformira metasimbolički događaj sudjelovanja i
tako, kao liturgijska glazba, u najboljem smislu uspijeva. ‘Uspjela’
liturgijska glazba je uvijek dijalogalna. Ona je ‘organ’ osjećanja
dara Duha “u trenutku kada on daruje život.”19

U kontinuitetu s biblijskim iskustvom glazbe, koja je izvor
radosti, zdravlja, afektivni i efektivni susret s Jahvom, liturgijska
je glazba otajstveni simboličko-obredni izraz i iskustvo one
Prisutnosti koja se uzbiljuje u sakramentalnom bogoslužju.
Pjevati i svirati arhetipski je modalitet obrednog izraza i iskustva
zajedništva s božanskim. Njihova se specifičnost očituje u činjenici
da stoje u čvrstoj vezi s riječju (usp. SC, 112). Liturgijska
glazba je logogenička.20 Ona nosi riječ u glazbeni izraz, koja u
svim svojim vokalizacijskim elementima struji prema osjetnom
i simboličkom priopćavanju te konvergira u estetsko iskustvo
slušanja i pjevanja.21 Preko svojega harmonijskog i melodijskog
pokreta, preko eufonije i timbričkih artikulacija, glazba nosi
u simbolizaciju afekata, tvori napetosti i razrješenja, oblikuje
vrhunce i kadence, zbiva se kao simbolički događaj sposoban
cjelovito izreći zbiljnost sakramentalnog prianjanja uz Otajstvo
prisutnosti svojim vlastitim govorom.22

Prenašamo u nastavcima (s manjim izmjenama u međunaslovima) izvorni znanstveni rad:
Ivica Žižić - LITURGIJSKA GLAZBA IZMEĐU OČUVANJA GLAZBENE BAŠTINE I LITURGIJSKE PRAKSE

Crkva u svijetu

- 07:00 - Komentari (0) - Isprintaj - #

<< Prethodni mjesec | Sljedeći mjesec >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Nekomercijalno-Bez prerada.

< lipanj, 2008 >
P U S Č P S N
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30            

Ožujak 2018 (1)
Srpanj 2016 (1)
Kolovoz 2015 (1)
Lipanj 2015 (1)
Ožujak 2015 (1)
Prosinac 2014 (1)
Rujan 2014 (3)
Svibanj 2014 (1)
Siječanj 2014 (1)
Prosinac 2013 (1)
Listopad 2013 (1)
Rujan 2013 (1)
Srpanj 2013 (5)
Lipanj 2013 (1)
Svibanj 2013 (8)
Ožujak 2013 (1)
Veljača 2013 (2)
Rujan 2012 (1)
Kolovoz 2012 (4)
Srpanj 2012 (3)
Svibanj 2012 (1)
Travanj 2012 (2)
Siječanj 2012 (2)
Prosinac 2011 (4)
Studeni 2011 (2)
Listopad 2011 (1)
Kolovoz 2011 (2)
Lipanj 2011 (6)
Svibanj 2011 (6)
Travanj 2011 (10)
Ožujak 2011 (4)
Siječanj 2011 (2)
Prosinac 2010 (8)
Studeni 2010 (7)
Listopad 2010 (5)
Rujan 2010 (5)
Kolovoz 2010 (6)
Srpanj 2010 (4)
Lipanj 2010 (13)
Svibanj 2010 (5)
Travanj 2010 (3)
Ožujak 2010 (7)
Veljača 2010 (2)
Siječanj 2010 (5)
Prosinac 2009 (10)
Studeni 2009 (7)
Rujan 2009 (1)
Kolovoz 2009 (3)

Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv

Opis bloga
glazbeno-scenska registrirana udruga koja u Dugom Selu i okolici nudi radionice, seminare i tečajeve s područja glazbe (instrumenata) i s područja glume (dramski studio)


Impressum
Glazbeni studio Cerovac
A.Starčevića 86
10370 Dugo Selo
Tel. 01/622 77 66
Mob. 091/ 572 56 70
Pošaljite nam mail



OIB 7
9780813359


MB 2173921
Registar udruga br. 01001802
Privredna banka Zagreb rn. 2340009-1110256981


Statut udruge

Ravnatelj glazbenog studia Cerovac


Osobni blog ravnatelja