Upućujući se preko liturgijsko-glazbenog vrjednovanja
glazbene baštine i njezine komunikativne dimenzije, ukorijenjene
u vlastitostima simboličko-obrednog izraza, prema kriteriologiji,
valja nam razmotriti preliminarne uvjete aktualizacije iste u
današnjem bogoslužju i glazbenoj kulturi Crkve. Nakana je
dati nekoliko kriterioloških naznaka koje, slijedom prethodno
uočenih teoloških principa, jamačno mogu pomoći u obnovljenom
vrjednovanju liturgijske glazbene baštine.
Osnovni kriteriji izvođenja djela iz domaće i strane glazbene
baštine zasigurno počivaju na prethodno navedenim uvidima u
ministerijalni i otajstveni identitet liturgijske glazbe. Njih valja
eksplicirati uvijek s obzirom na simboličko-obredni obzor. Jer se
ta djela izvode tek ‘prigodom euharistijskoga slavlja’, nego ‘izvode’
euharistijsko slavlje, modaliteti njihove prisutnosti trebaju se
voditi načelom ministerijalnosti. Ministerijalno obilježje sabire
sva istinska svojstva liturgijske glazbe. “Potrebna svojstva“ o
kojima govori Sabor” (SC, 112) i koje eksplicira u već spomenutim
kriterijima (svetost, čvrsta povezanost s liturgijskim činom,
promicanje estetskog doživljaja, jednodušnosti i veća svečanost
bogoslužja), obvezuju novu i staru glazbu da posreduje smisao
slavlja u svim naznačenim vidovima, ali i samo slavlje upućuje
na traženje glazbe kao žive geste, simbola u činu. Jednom riječju,
nova sinteza između glazbenog posredovanja liturgije i liturgijskog
posredovanja glazbe, valja se ozbiljiti u načelu ministerijalnosti.
Time se otvara drugi fundamentalni kriterij koji generalno
obilježava modalitete prisutnosti glazbene baštine u aktualnom
bogoslužju. Budući da glazba u liturgiji nije koncert, nego
sama liturgija, valja razlikovati, bez odvajanja, širu glazbenu
kulturu Crkve od uže glazbe za liturgijsku praksu, a u potonjoj
prioritetno gregorijansko pjevanje, druge vrste svete glazbe
(osobito polifonija), te pučko vjersko pjevanje i druge popijevke
prikladne za bogoslužje.25 Tradicija gregorijanskog pjevanja, koja
je normativno i “vlastita rimskoj liturgiji“ (SC, 116), može nam
pomoći u konkretnijem ekspliciranju kriteriologije glazbe za
liturgiju. Jamačno, gregorijansko pjevanje nije jedina vrsta glazbe
za liturgiju. No, ono je izvrsna sinteza molitve i glazbe, autentična
liturgijska glazba u svim pogledima. Gregorijansko pjevanje
svojstveno je rimskoj liturgiji i kao takvo može poslužiti u
sagledavanju potrebnih svojstava drugim glazbenim vrstama koje
ulaze u liturgijsku praksu.
Prenašamo u nastavcima (s manjim izmjenama u međunaslovima) izvorni znanstveni rad:
Ivica Žižić - LITURGIJSKA GLAZBA IZMEĐU OČUVANJA GLAZBENE BAŠTINE I LITURGIJSKE PRAKSE
Crkva u svijetu
|